Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/544a9907189942232b000b38/80
Foto: Screenshot

Od posljedica pušenja godišnje umre više od sedam milijuna ljudi

Od posljedica pušenja godišnje u svijetu umre više od sedam milijuna ljudi, a ta loša navika nije prijetnja samo zdravlju pojedinca već i okolišu, upozorila je Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) povodom Svjetskoga dana nepušenja 31. svibnja.

Po podacima WHO-a početkom 21. stoljeća od posljedica pušenja godišnije je umiralo oko četiri milijuna ljudi, a odnedavno se ta brojka povećala na sedam milijuna. 

Osim ogromne štete za zdravlje, duhan nanosi veliku štetu i okolišu, s obzirom na to da se zbog proizvodnje cigareta uništavaju šume i atmosfera. 

WHO iznosi podatak po kojemu troškovi koji se odnose na liječenje bolesnih i troškovi koji nastaju zbog smanjene produktivnosti iznose oko 1400 milijarda dolara, što je oko 1,8 posto svjetskoga BDP-a. 

"Duhan i pušenje prijetnja su svima nama", istaknula je u priopćenju direktorica WHO-a u odlasku, Margaret Chan. 

Njezin zamjenik Oleg Čestnov podsjetio je da pušenje godišnje globalnu ekonomiju stoji više od bilijun dolara, a predviđa se da će do 2030. od posljedica uživanja u duhanu godišnje smrtno stradavati oko osam milijuna ljudi. U svijetu je danas 1,1 milijarda pušača, što znači da je svaki peti stanovnik našeg planeta stariji od 15 godina pušač. 

Chan ističe da je izvješće WHO-a dio napora čija je svrha proširiti raspravu o pušenju kao negativnoj i štetnoj navici te istodobno velikom globalnom problemu.  

"Od početka do kraja, ciklus proizvodnje duhana jako šteti svim stanovnicima našeg planeta", stoji u izvješću Svjetske zdravstvene organizacije. 

Postupno nestaju šume, ne samo zbog uzgoja duhana, već i zbog potrebe ogrjevnog drva za sušenje lišća duhana. 

Duhan štetan za okoliš

Biljka duhana treba više gnojiva i štetnih pesticida od ostalih usjeva. Svake se godine za proces sušenja duhana posječe oko 11,4 milijuna metričkih tona drva. To konkretno znači da se za proizvodnju 300 cigareta uništi čitavo jedno stablo. 

U Kini, najvećem globalnom uzgajivaču duhana, ovaj je usjev odgovoran za godišnje krčenje oko 18 posto šuma. 

Tvornice cigareta godišnje proizvedu pola milijuna tona otpada kontaminiranog nikotinom i ostalim štetnim kemikalijama, upozorava WHO te dodaje da se godišnje zapali više od šest bilijuna cigareta, pri čemu se u atmosferu ispušta između tri i pet milijuna tona stakleničkih plinova te oko 7000 tisuća tona kancerogenih kemijskih spojeva. 

WHO poziva na uvođenje oštrih mjera, poput zabrane reklamiranja duhanskih proizvoda i zabrane pušenja u radnim prostorima i na zatvorenim javnim mjestima. 

"Jedna od najučinkovitijih mjera u borbi protiv pušenja, koja se, nažalost najrjeđe primjenjuje je znatno povećanje cijena duhana i duhanskih proizvoda kao i poreza na duhanske proizvode", smatra dr. Čestnov te ističe da brojne zemlje ne primjenjuju poreze na duhanske proizvode na odgovarajuć način. Za financiranje kampanja protiv pušenja koristi se manje od 0,4 posto takvih nameta, što je premalo. 

Više od 80 posto pušača je iz zemalja s niskim i srednjim prihodom, a zdravstveni stručnjaci tvrde da je duhan najveći globalni uzrok smrtnosti na koji se može utjecati i da bi politika smanjenja upotrebe duhana mogla imati velike pozitivne rezultate. 

Kad bi svaka zemlja povećala porez na cigarete i odredila da on iznosi 0,80 dolara po kutiji, godišnji državni prihod povećao bi se za 140 milijarda dolara. 

Ovo bi rezultiralo smanjenjem broja pušača za oko 66 milijuna, stoji u izvješću koje se temelji na podacima studije iz 2016.

hr Wed May 31 2017 08:23:59 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b2e6b082af47f49468b463b/80
Foto: Pixabay

Četiri vrste namirnica koje nikada ne smijete zamrzavati

Postoje neke namirnice koje se nikako ne bi smjele naći u vašem zamrzivaču

Zamrzavanje je vrlo koristan i praktičan način čuvanja hrane koji čuva njihove nutritivne vrijednosti. No, postoje neke namirnice koje se nikako ne bi smjele naći u vašem zamrzivaču, što zbog promjene okusa i strukture, a što zbog vaše sigurnosti. Doznajte koje vrste namirnica nikako ne biste trebali zamrzavati.

1. Hrana koja sadrži velike količine tekućine

Krastavce, klice, rotkvice, lubenicu, naranče nikako ne biste smjeli zamrzavati. Ove su namirnice prepune tekućine koja se tijekom procesa kristalizira i nakon odmrzavanja potpuno mijenja strukturu i postaje gnjecava i pireasta. S druge strane, svježa će zelena salata pak uvenuti i postati smeđa.

2. Mliječni proizvodi

Iako zamrzavanje jogurta, svježih, kremastih i polutvrdih sireva neće naštetiti vašem zdravlju, ove namirnice ne bi se trebale naći u vašem zamrzivaču. Vrlo niske temperature utječu na izgled i strukturu mliječnih nakon odleđivanja te će oni, slično kao i kod sočnog voća i povrća, postati vodenasti i neće biti ni približno ukusni.

3. Svježa i kuhana jaja

Jaja su namirnica koja se slaže s raznim jelima i najbolje ih je koristiti u svježem stanju. Zamrzavanje jaja može vam stvoriti poprilične probleme, ali i potpuno promijeniti strukturu namirnice. Svježa jaja u ljusci će se rasprsnuti, a zaleđena kuhana jaja postat će gumena. Želite li ipak zamrznuti jaja, izvadite ih iz ljuske i spremite ih u zamrzivač u posudice ili vrećice.

4. Pržena i pečena hrana

Već pripremljena hrana pržena u dubokom ulju ili ona pečena na klasičan na klasičan način ili na roštilju nakon zamrzavanja također više nikada neće biti ista. Njezina hrskava struktura i okus potpuno će nestati te će postati gnjecava i vlažna. Izbjegavajte zamrzavanje pečene hrane. - piše Zadovoljna

hr Sat Jun 23 2018 17:45:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b2e51162af47f4a498b456c/80
Foto: Pixabay

Morska hrana potiče seksualni život i brže začeće

Parovi koji jedu mnogo hrane iz mora imaju više spolnih odnosa i brže osiguraju potomstvo

Znanstvenici su pratili 500 parova u Michiganu i Teksasu tijekom jedne godine tražeći od njih da bilježe potrošnju hrane iz mora i učestalost spolnih odnosa.

Istraživanje je pokazalo da su izgledi za spolni odnos bili 39 posto veći u dane kad je par konzumirao plodove mora.

Do kraja godine 92 posto parova koji su barem dva puta tjedno na jelovniku imali morske specijalitete začelo je dijete u usporedbi sa 79 posto onih koji su jeli manje ribe i školjkaša.

Povezanost između morske hrane i plodnosti ostala je i kad se uzelo u obzir učestalost spolnih odnosa.

- Dok povećanje seksualne aktivnosti može biti jedan bihevioralni mehanizam koji povezuje unos morske hrane i veću plodnost to nije jedini mehanizam. - kaže voditeljica studije Audrey Gaskins, nutricionistica s harvardske škole javnog zdravlja u Bostonu.

- Smatramo da uočena veza morske hrane i plodnosti, neovisno o seksualnoj aktivnosti, može biti posljedica poboljšanja u kvaliteti sjemena, menstrualnog ciklusa i kvalitete embrija. Ranija istraživanja uočila su te pozitivne učinke povećanog unosa morske hrane i masnih kiselina. - kaže Gaskins.

Liječnici savjetuju pacijente da barem dva puta tjedno jedu ribu bogatu omega 3 masnim kiselinama poput lososa, skuše, haringe ili tune jer je unos tih kiselina povezan sa smanjenjem rizika srčanog i moždanog udara.

No ženama koje žele začeti sugerira se da ne jedu više od tri puta tjedno ribe kako bi izbjegle izlaganje živi koja može izazvati prirođene poremećaje djeteta i ima je dosta u morskim psima, sabljarkama, skuši i tuni.

Znanstvenici su utvrdili da su muškarci koji su jeli više morske hrane u godini prije istraživanja imali češće spolne odnose u odnosu na muškarce koji su jeli manje plodova mora dok kod žena ta veza nije bila toliko jasna, pokazalo je istraživanje.

Prema znanstvenicima na izglede za začeće nije utjecalo koliko je morske hrane par konzumirao u godini prije istraživanja, navodi se u radu objavljenom u časopisu Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.

Na to koliko su ljudi jeli morske hrane nije utjecalo njihovo obrazovanje, prihodi, vježbanje ili tjelesna težina.

Manjkavost studije je što nije preciznije analizirano koju su vrstu ribe ispitanici jeli, a što bi ukazalo na rizik njihove izloženosti živi, upozoravaju stručnjaci.

- Nisu sve ribe jednake. - kaže Tracey Woodruff sa sveučilišta California u San Franciscu. “Mnogo sardina ili inćuna je dobro jer su male i nema u njima mnogo zagađenja”, kaže Woodruff. “Tuna je kompliciranija jer može sadržavati više žive.” - prenosi Život i stil

hr Sat Jun 23 2018 15:54:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b2e499e2af47f49468b4625/80
Foto: Pixabay

U svakoj smokvi nalazi se po jedna osa, uđe i ne može izaći

Iako se smokvu često naziva caricom mediteranskog voća, ona tehnički spada u kategoriju cvijeća, a način njenog stvaranja je istovremeno fascinantan i zastrašujuć

Znanstvenici objašnjavaju kako su smokve izokrenuti cvjetovi, a smokvino drvo ne cvjeta kao ono jabuke ili breskve. Njeni cvjetovi cvjetaju unutar kruškolike kapsule, koja kasnije dozrijeva u voće koje jedemo, a ono nije samo jedna voćka, već njihov skup.

No to nije jedino po čemu su smokve jedinstvene. Budući da cvjetaju iznutra, trebaju specijalan proces oprašivanja jer se ne mogu pouzdati na pčele i vjetar, a tu nastupaju smokvine ose. Smokva ne može preživjeti bez tih osa koje šire njen genetski materijal, a ose pak ne mogu živjeti bez smokvi jer tamo odlažu svoju larvu.

Ženka ose ulazi u mušku smokvu (usput rečeno, ne jedemo muške smokve). Krila ženke ose i njena ticala se slome dok ulazi u mali prolaz u smokvu, pa kad jednom uđu, ne mogu izaći. Muške bebe osa se rađaju bez krila, jer je jedina njihova funkcija oploditi ženke, tehnički njihove sestre te prokopati tunel iz smokve.

Ženke osa rade sve dalje, donoseći pelud. Nakon što osa umre u unutrašnjosti smokve, ona se razgrađuje, a koliko god to tužno zvučalo nužno je u procesu stvaranja ukusne smokve, no vegani bi nakon tog saznanja trebali još jednom razmisliti hoće li je i dalje konzumirati. - pišu 24sata

hr Sat Jun 23 2018 15:22:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5445651e1899420d5c0000d5/80
Foto: Screenshot

7 trikova s kojima se mršavi bez ikakve dijete

Postoje brojne dijete za brzi gubitak kilograma. Obično je riječ o načinu prehrane s ograničenim kalorijskim unosom koje nisu dobre za organizam, i koje jamče povratak svih kilograma nakon što se prestanete držati tih restriktivnih pravila dijete.

Ako želite izgubiti kilograme ne trebate držati dijetu. Štoviše, stručnjaci savjetuju smanjenje tjelesne mase promjenom životnih navika, odnosno uvođenjem ovih malih trikova u svoj svakodnevni život. 

1. JEDITE DORUČAK BAŠ SVAKI DAN
- Mnogi ljudi misle da je preskakanje doručka odličan način da smanje unos kalorija. No zbog toga na kraju pojedu više kroz dan - otkriva Elizabeth Ward, autorica knjige "The Pocket Idiot’s Guide to New Food Pyramids".

Uz to, studije su pokazale da ljudi koji jedu doručak imaju manji indeks tjelesne mase od onih koji to ne čine. 

2. OPERITE ZUBE NAKON VEČERE
Većina ljudi niti ne zna koliko pojede hrane navečer dok gleda televiziju, surfa internetom ili se igra na računalu.

Umjesto pranja zubi prije spavanja, odradite ovaj posao neposredno nakon večernjeg obroka i tako smanjite mogućnost da pretjerate s grickalicama uz omiljenu televizijsku seriju. 

3. IZBJEGAVAJTE KALORIČNE SOKOVE 
Da gazirani sokovi imaju mnogo kalorija, dobro je poznata činjenica. Pijete li mnogo industrijski precesiranih sokova kilograme ćete vrlo lako izgubiti ako ih zamijenite običnom vodom. 

Povremeno se nagradite svježe iscijeđenim sokovima od voća i povrća, kao i nemasnim mlijekom.

4. NE JEDITE MANJE, JEDITE BOLJE
Osobe na dijeti često se žale da nisu dovoljno site, pa zbog toga fantaziraju o masnoj i kaloričnoj hrani, te s vremnom posrnu, i vraćaju se svojim nezdravim navikama. Stručnjaci se slažu da nije važno jesti manje, već zdravije.

- Opremite svoju kuhinju s mnoštvo svježeg voća i povrća, i jedite ga uz svaki obrok. Prehranu ćete tako obogatiti vitaminima, mineralima, prehrambenim vlaknima i drugim korisnim nutrijentima, pa nećete dolaziti u napast grickati kolačiće - predlaže dr. Barbara Rolls, autorica knjige "The Volumetrics Eating Plan".

5. JEDITE INTEGRALNE NAMIRNICE

Integralni kruh i tjestenina puni su prehrambenih vlakana koji potiču probavu i bolje zasićuju od proizvoda napravljenih s bijelim brašnom.

Upravo zato nameću se kao pametniji odabir u prehrani. Imajte samo na umu da su integralne namirnice kaloričnije od onih bijelih, pa pripazite na porcije. 

6. KONTROLIRAJTE SADRŽAJ HLADNJAKA
Ako vam je hladnjak prepun kaloričnih namirnica koje nisu dobre za vas, velika je vjerojatnost da se nećete moći odprijeti njihovom zovu.

Nutricionisti zato savjetuju da smočnicu i hladnjak napunite nemasnim bjelančevinama, mnoštvom povrća i voća i drugim zdravim namirnicama. 

7. SMANJITE PORCIJE ZA 10 POSTO
Pridržavate se svih ovih savjeta, ali i dalje ne gubite kilograme? Smršavjet ćete ako uobičajene porcije smanjite za 10 ili 20 posto, piše zadovoljna.hr


hr Sat Jun 23 2018 14:52:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .