Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5a5a2be2b9e03e59498b45f7/80
Foto: PIXABAY

Stranci će 2020. navaliti na našu vrlo jeftinu zemlju

Ravnateljica Ekonomskog instituta Maruška Vizek tvrdi da je ukidanje Agencije za poljoprivredu bio loš potez te da je poljoprivreda zapuštena
Ravnateljica Ekonomskog instituta Zagreb Maruška Vizek analizira kako upravljamo državnom imovinom, piše Večernji.hr

U pripremi je novi zakon o poljoprivrednom zemljištu. Kako dočekujemo 2020. kad istječe zabrana prodaje zemljišta strancima?

Poljoprivreda je naš najzapušteniji gospodarski sektor. Jedan razlog, ali ne i jedini, za dramatično smanjenje poljoprivredne proizvodnje je i nedostatak adekvatnog upravljanja zemljištem. Hrvatsku karakterizira usitnjenost i nesređeno zemljišno-knjižno i katastarsko stanje poljoprivrednih čestica, nepostojanje kanalske mreže i neuređena putna mreža do čestica.

U takvim preduvjetima produktivnost poljoprivredne proizvodnje je vrlo niska, a niska produktivnost se onda reflektira i u niskoj cijeni poljoprivrednog zemljišta. Pri pristupanju Uniji dobili smo sedmogodišnju odgodu liberalizacije tržišta poljoprivrednog zemljišta koju smo trebali iskoristiti za sređivanje stanja koje bi rezultiralo povećanjem i produktivnosti i cijene poljoprivrednog zemljišta. No kako nismo napravili ništa, 2020. godine možemo očekivati navalu stranaca na, iz njihove perspektive, vrlo jeftinu zemlju. U tom kontekstu, izmjena Zakona o poljoprivrednom zemljištu kojom se ukida Agencija za poljoprivredno zemljište, a raspolaganje državnim zemljištem vraća se jedinicama lokalne samouprave, korak je unazad jer znamo da te iste lokalne samouprave nisu naplatile milijarde kuna od najma i prodaje državnog zemljišta u prošlosti.

Do tako velikog propusta nije došlo slučajno. Državna zemlja se praktički dijelila besplatno jer su se na takav način kupovali glasovi u pretežno ruralnim sredinama. Agencija je trebala dovesti u red to stanje i baviti se sustavnim mjerama za sređivanje stanja poljoprivrednog zemljišta. To se, nažalost, nije dogodilo, a umjesto da se Agencija osnaži i dobije mandat da zatečeno stanje riješi, mi problem vraćamo onima koji ga nisu u stanju sustavno riješiti. Kada se za dvije godine najplodnija zemlja bude prodavala u bescjenje strancima, nećemo stoga imati pravo da zdvajamo nad svojom sudbinom jer smo tu situaciju sami sebi stvorili.

Kako ocjenjujete rad ministra imovine Marića koji se sporo odlučuje na privatizaciju?

Kada poslujete u zemlji s ovako tromim pravnim sustavom, za sređivanje stanja s državnom imovinom treba, nažalost, jako puno vremena. Neke pomake vidimo – objavljen je na primjer registar državne imovine. No prvi bi pravi pokazatelj kvalitete rada ministra državne imovine trebao biti prijedlog modela upravljanja državnom imovinom. Kada taj prijedlog bude javno objavljen, bit ćemo pametniji.

Ono čemu svjedočimo u međuvremenu može se opisati kao nastavak starih političkih praksa koje za cilj imaju političku kontrolu javne imovine i na osnovi kojih se može tvrditi da je ultimativni cilj političkog natjecanja kontrola, a onda i raspodjela, preostale javne imovine. Sukob unutar HDZ-a o imenovanju ravnatelja Nacionalnog parka Plitvička jezera eklatantan je primjer tih praksa. Taj je primjer i dobar pokazatelj da javni natječaji kojima bi se transparentnije imenovali ljudi koji upravljaju i nadziru javne resurse nemaju smisla ako se odluke o izboru kandidata donose zakulisno i po kriteriju političke podobnosti. Minimum minimuma od onoga što nama u ovom području gospodarskog života treba je profesionalizirano upravljanje javnim resursima i imovinom.

Promjene na popisu poduzeća od strateškog interesa za RH nisu nebitne, ali nisu ono što bi nas najviše trebalo brinuti. Problem je što ni dominantno lijeva ni desna politička opcija ne iskazuju želju i volju da se upravljanje javnom imovinom profesionalizira.

Subvencionirani stanovi pogurali su tržište nekretnina desetak posto, mislite li da će se održati sad kad je akcija prošla?

Da bismo mogli sa sigurnošću tvrditi da su baš subvencionirani krediti ti koji su pogurali tržište nekretnina, trebalo bi napraviti evaluaciju tog programa. Takve evaluacije nema, pa možemo samo zaključiti da je oporavak tržišta nekretnina možda bio potaknut tim programom, ali i da je vjerojatno ekonomski oporavak u zadnje dvije godine pridonio percipiranom rastu cijena nekretnina. Kao rezultat suradnje Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja i Ekonomskog instituta, ove će godine biti objavljena publikacija o stanju na tržištu nekretnina u kojoj će biti predstavljeni podaci i opisani trendovi u prometu i cijenama najvažnijih tipova nekretnina u Hrvatskoj, i to (koliko god bude moguće) na razini pojedinih jedinica lokalne samouprave.

Bit će to prvi put u četvrt stoljeća da ćemo imati transparentne informacije o tom izrazito važnom tržištu. Vjerujete li da će 2018. biti reformska godina? Ne vjerujem u to, već mislim da slijedi nastavak politike koračića koju imamo prilike gledati od Milanovićeve Vlade do danas. Takva politika je dovoljno dobra da se gospodarstvo potpuno ne uguši, ali nam ne može pomoći da preokrenemo trendove koji su nas od treće najbogatije doveli do toga da smo u 25 godina postali druga najsiromašnija nova zemlja članica Unije. Ono što bi nas pak u 2018. moglo zadesiti jest iznadprosječno visok rast javne potrošnje. Zadnje dvije godine bile su izrazito politički nestabilne, a ta politička nestabilnost destimulirala je rast javnih rashoda. Budući da se politička situacija konsolidirala, može se očekivati da nam u 2018. godini slijedi povratak starim rastrošnim navikama kada je javna potrošnja u pitanju.
hr Sat Jan 13 2018 16:55:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ae5f4202af47f77948b4892/80
Foto: Dalmacija News

Nakon Svjetskog prvenstva najsretniji su trgovci: Hrvati potrošili više od devet milijardi kuna

Uoči Svjetskoga nogometnog prvenstva u Rusiji šefovi domaćih trgovačkih lanaca veselo su čekali početak natjecanja znajući da veliki sportski događaji redovito pospješuju prodaju...

No oni, kao ni većina naših sugrađana, ni u snovima nisu očekivali da će Hrvatska igrati u finalu mundijala i ostvariti najveći sportski uspjeh u povijesti zemlje. S takvim uspjehom išla je i rekordna prodaja.

Od početka Svjetskog prvenstva prodaja piva, mesa, suhomesnatih proizvoda, grickalica i navijačkih rekvizita je eksplodirala, javlja Tportal.

U Sparu su postigli dvoznamenkast rast u segmentima grickalica, piva i mesa za roštilj te se hvale time kako su navijačke rekvizite gotovo rasprodali.

U Lidlu, drugom najvećem trgovačkom lancu, za Tportal kažu: "Općenito gledajući, u Lidlu Hrvatska Svjetsko prvenstvo je imalo pozitivan utjecaj na prodaju u usporedbi s istim razdobljem prošle godine."

Najveći rast u Konzumu bilježi kategorija pića i to s 25 posto više u odnosu na mjesec prije Svjetskog nogometnog prvenstva, u kategorija grickalica količinski je prodano 58 posto, dok je u kategoriji bijele tehnike prodano deset puta više televizora nego uobičajeno.

Zanimljivi su podaci i da je u mjesec dana prodano čak dva milijuna komada Zvijezdine majoneze, Deset milijuna PIK-ovih ćevapa i 2,2 milijuna kobasica. Cijeli članak pogledajte ovdje

hr Wed Jul 18 2018 21:13:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b470a4acb557af6028b4c86/80
Foto: PIXABAY

Prodaja rabljene odjeće luksuznih brendova sve zanimljivija modnim divovima, a zarada bilježi rekorde

‘Second-hand’ segment raste dvostruko brže od luksuznog.

Prodaja rabljene odjeće poznatih modnih brendova (second-hand) raste dvostruko brže od prodaje luksuznog segmenta što je nagnalo najveće svjetske kompanije na razmišljanje o ulasku u taj segment. Chanelove torbice, Guccijeve haljine i Rolexovi satovi - ponekad za svega trećinu cijene novog artikla - sve više na specijalizirane internetske trgovine rabljenom odjećom privlače mlađu klijentelu kojoj su štedljivost, ali i zaštita okoliša visoko na ljestvici vrijednosti, piše poslovni.hr

Optimistične prognoze

Kako piše Reuters, analitičari Berenberga smatraju da globalno tržište rabljene odjeće trenutno vrijedi 25 milijardi dolara, a idućih godina rast će do deset posto godišnje. To je više nego dvostruko od projiciranog rasta prodaje luksuzne robe. Optimistične prognoze u neku ruku ni čude s obzirom na cijene odjeće i obuće koje se prodaju na web trgovinama. Tako se Balenciagine ženske štikle iz prošlogodišnje kolekcije mogu pronaći za 374 eura dok nove stoje 876 eura. Givenchyjeva haljina stoji 1210 eura, trećinu originalne cijene. Međutim, dio robe prodaje se po višim cijenama jer s vremenom, kao i automobili-oldtimeri, dobiva na cijeni, naravno, ako se radi o očuvanom primjerku. Tako se kožna Hermes Birkin torba iz 2009. u web trgovini RealReal prodaje za 21.130 eura dok nova stoji oko 15.000 eura.

Zbog takvog zanimanja za kupnju rabljene odjeće američki RealReal planira za dvije godine uvrstiti svoje dionice na burzi. Do tog vremena prodaja bi se trebala udvostručiti na čak milijardu dolara, očekuje osnivačica kompanije i izvršna direktorica, Julie Wainwright. Kako za Reuters otkriva Wainwright, kompanija osnovana koja je u sedam godina postojanja narasla na 600 zaposlenih u pregovorima je o potencijalnom partnerstvu s francuskim divom luksuzne robe, kompanijom LVMH, ali i Guccijevim vlasnikom, tvrtkom Kering.

Prema ocjeni analitičara, kompanije koje stoje iza luksuznih modnih brendova su shvatile kako više ne mogu ignorirati tržište rabljene robe. Istovremeno su smanjile strahovanja da će tržište rabljene robe “razvodniti” njihovu ekskluzivnost i kanibalizirati prodaju najnovijih kolekcija. “Mislim da smo prošli točku kada su oni mogli smatrati da smo prijetnja. 

Za mnoge milenijalce prvo iskustvo kupnje luksuznih modnih brendova događa se na našoj stranici”, istaknula je Wainwright. Za sada nema bitnijih naznaka da bi luksuzni brendovi osnovali vlastite trgovine rabljene robe, ističu iz RealReala, ali i ostalih web trgovina koje se bave prodajom takve robe.

Cilj razgovora o partnerstvu je, kako dodaju, da luksuzne kompanije shvate kako “izvući” neku vrijednost iz tog sektora. Kako navodi Reuters, LVMH nije odgovorio na upit o komentaru dok su iz Keringa poručili kako “testiraju suradnju s RealRealom”, bez detaljnijeg pojašnjenja. Web trgovine rabljenom odjećom prihode ostvaruju od provizije koje uzimaju na cijenu koju postavljaju (pre)prodavači. Provizija se kreće od 10 do 50 posto, ovisno o proizvodu i koliko robe prodavač prodaje putem pojedine web trgovine. Međutim, i na tom tržištu počela je vladati bespoštedna konkurencija. RealReal pritišće, primjerice ThredUP koji je lani ušao na tržište, ali i već etablirani Vestiaire Collective.

hr Thu Jul 12 2018 09:59:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b41c3e7cb557ab3148b45c7/80
Foto: PIXABAY

Broj poduzetnika u Hrvatskoj se učetverostručio

U proteklih 15 godina je broj poduzetnika u turističko-ugostiteljskoj djelatnosti u Hrvatskoj gotovo učetverostručen, pokazuje analiza Financijske agencije (Fina).

Naime, 2003. godine je u tom sektoru bilo registrirano 2771 poduzetnik, a do 2007. se to povećalo za 50 posto na 4153 poduzetnika. Tijekom 2012. godine se njihov broj povećao za dodatnih 43 posto, a do lani i za još 75 posto te je njihov broj dostigao 10.339 subjekata. Broj zaposlenih povećan je s 35.777, koliko ih je bilo 2003. godine, na 68.526 zaposlenih u 2017, piše poslovnidnevnik.hr

Najveći ukupan prihod u promatranoj djelatnosti ostvaren je 2017., u iznosu od 26 milijardi kuna, što je 170,3 posto više u odnosu na 2003. Promatrano po županijama, najveći ukupan prihod u 2017. ostvarilo je 1055 poduzetnika u Istarskoj županiji, u iznosu od 6,3 milijardi kuna.

Lider među tvrtkama je Valamar Riviera koji je lani imao prihod od 1,7 milijardi kuna. Lani je zabilježena i najveća dobit ovog sektora u zadnjih 15 godina s iznosom od 2,6 milijardi kuna, što je za 163,4 posto više nego 2003. Najveći gubitaš u 2017. godini bilo je zagrebačko društvo “Dvadeset Osam”, a koje e ima tvrtku kćer “Dvadeset Devet” koja je također u gubitku, sa 126,3 milijuna kuna. 

Prema pokazatelju produktivnosti mjerenom prosječnim prihodom po zaposlenom, koji je u 2003. godini iznosio nešto manje od 269 tisuća kuna, 2017. je bila uspješnija jer je taj pokazatelj narastao za 41 posto te je iznosio 379,6 tisuća kuna prihoda po zaposlenom. Dobit razdoblje po zaposlenom je u 2003. iznosila 27,2 tisuće kuna, a u 2017. godini narasla je za 38 posto na 37,3 tisuće kuna porasla je s 3091 kunu u 2003. na 4653 kune u 2017. godini.

hr Sun Jul 08 2018 09:57:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b3f544fcb557a4d0c8b462f/80

Ljetna škola poduzetništva u Splitu: Od ideje do prve zarade

Klub mladih Split uz potporu Splitsko-dalmatinske županije organizira ljetnu školu pokretanja vlastitog poduzetništva

Zasićen si od sezonskog rada i imaš ideju za pokretanje vlastitog posla? Zašto više čekati? Na žalost svih nas, ljeto ne traje cijelu godinu zato dođi na ovu 8-tjednu edukaciju s kojom ćeš svoju ideju dovesti na novu razinu! Klub mladih Split uz potporu Splitsko-dalmatinske županije, baš za takve poput tebe organizira ljetnu školu pokretanja vlastitog poduzetništva! Glavni predavač na ovoj edukaciji je Michael Freer, mladi poduzetnik iz Ujedinjenog Kraljestva s trenutnom adresom u Splitu.

Prolazit će se kroz brojne korake kojima će se testirati izvedivost tvoje ideje, a ako ona to ne bude, učinit će se nešto što će zaista funkcionirati! Obuhvaćeni predmeti koji će se učiti:

·         Ideja i stvaranje robnih marki

·         Razvoj proizvoda

·         Profiliranje korisnika

·         Istraživanje tržišta

·         Financijsko planiranje

·         Marketing

·         Testiranje

·         Pokretanje tvrtke i ulaganja

Zainteresiran/a si? Do ostvarenja tvog sna i pokretanja vlastitog „bizmisa“ dijeli te samo 8 utoraka, a prvi je već 17. Srpnja!

Samo 10 polaznika/ca će imati tu sreću da besplatno polazi ovu edukaciju, zato ne čekaj i ne riskiraj još jednu sezonu, PRIJAVI SE ODMAH - https://goo.gl/forms/iAjwVqTtqmBQu79X2

Svi polaznici će dobiti certifikate o položenom tečaju te biznis plan potreban za pokretanje svog biznisa. Promijeni svoju sudbinu, #budipromjena !

 

hr Fri Jul 06 2018 13:37:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Biznis

Pročitajte još . . .