Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/582a481a1eea8fc5b98b46a1/80
Foto: Aleksandar Gospić

Pogledajte najveći i najsjajniji Mjesec posljednjih 68 godina

Puni mjesec u ponedjeljak je bio najveći od 1948. godine, objavili su astronomi

U točno 14.52 sati po srednjoeuropskom vremenu Mjesec je prošao najbliže Zemlji u 68 godina i izgledao je neobično veliko i sjajno.

Pošto je Mjesečeva orbita oko Zemlje eliptična, udaljenost između Zemlje i njezina jedinog prirodnog satelita varira od mjeseca.

"Supermjesec" je jučer bio 30 posto puniji i 14 posto sjajniji nego obično jer će se nalaziti samo 356.509 kilometara od Zemlje.

Idući "supermjesec" slične razine pojavit će se ponovo za 18 godina.

Prošli takav je bio 1948., a posebno sjajan bio je 1912. kada je Mjesec bio 134 km bliže Zemlji nego večeras.

Facebook komentari

hr Tue Nov 15 2016 07:00:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Znanost
http://www.dalmacijanews.hr/files/58fbc0b3b4739809458b4649/80

Žene manje tipkaju: Muškarci su veća opasnost na cestama

Prvo istraživanje korištenja komunikacijske tehnologije na sigurnost u prometu u Hrvatskoj pokazalo je da tek 24% vozača u prometu ne koristi mobitel u vožnji, dok čak više od 60% mladih piše poruke i fotografira se
Statistike pokazaju kako popularne "selfije" okida svaki osmi vozač, dok svaki dvanaesti fotografira krajolik. Žene u prometu mobitel koriste manje od muškaraca, njih 46% čita poruke za vrijeme vožnje, dok isto čini čak 65% muškaraca.

S druge strane, sasvim je očekivano što čak 61 posto vozača ispod 35 godina čita poruke, dok to čini samo 28 posto starijih od 50. No, razlog apstinenciji kod starijih vozača uglavnom nije veće iskustvo i briga za sigurnost u prometu, nego nedovoljno poznavanje tehnologije.

Ne iznenađuje niti to što najrizičniju skupinu čine mlađi do 24. Oni ne samo da redovito čitaju i pišu poruke za vrijeme vožnje, nego njih čak 60 posto i fotografira, a 45 posto ih snima i video materijale u vožnji.

Istraživanja su pokazala kako korištenje mobitela za vrijeme vožnje povećava mogućnost nesreće za 12 puta, ali i samo posezanje za mobitel povećava istu mogućnost za čak pet puta. Nedostatak koncentracije vozača uzrokuje kašnjenja u reakciji za čak 50%, odnosno u prosjeku za 3 desetinke sekunde.

Facebook komentari

hr Sun Apr 23 2017 14:13:42 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Znanost
http://www.dalmacijanews.hr/files/58f097f1b473983b228b4603/80
Foto: Christiane Northrup

Apple radi na razvoju senzora za mjerenje šećera u krvi bez igle

Tvrtka Apple angažirala je tim biomedicinskih inženjera na razvoju senzora uz pomoć kojih bi se preko kože pratila razina šećera u krvi, a cilj je pridonijeti borbi protiv dijabetesa, izvijestio je CNBC, pozivajući se na izvore bliske projektu

Na osmišljenju projekta je navodno radio i Steve Jobs, a posrijedi je rad na neinvazivnoj vrsti senzora čija je svrha pratiti razinu glukoze u krvi kroz kontakt s kožom. 

CNBS piše da inženjeri na projektu rade dulje od pet godina u uredu u Palo Altu, tisućama kilometara udaljenom od sjedišta tvrtke u Cupertinu. Proizvodnja senzora zamisao je Stevea Jobsa, osnivača i bivšega direktora Applea, koji je dosad razvio i druge slične prenosive uređaje, poput pametnih satova koji prate rad važnih vitalnih organa, razinu kisika i broj otkucaja srca. 

Jobs je umro 2011. Nova tehnika temeljila bi se na korištenju optičkih senzora koji bi se spojio s Appleovim satom, lansiranim 2015. 

Proizvodnja optičkih senzora, po mišljenju znanstvenika najzamršeniji je tehnički izazov. 

Iz Applea su odbili komentirati informacije. 

Dosad su brojne tvrtke pokušale osmisliti uređaj kojim će se razina glukoze u krvi pratiti bez svakodnevnih uboda iglom u jagodicu prsta.

Među njima je tehnološka kompanija Alphabet, krovna tvrtka koja u sastavu ima Google i sa švicarskim Novartisom radi na razvoju pametnih leća za dijabetičare koje bi analizom suza mogle odrediti razinu glukoze u krvi. 

Mediji prenose da Apple već testira senzore u kliničkim centrima u području Bay Area u San Francisku. U projekt bi se trebalo uložiti nekoliko milijarda dolara, no u konačnici bi mogao predstavljati spas za milijuna dijabetičara.

Facebook komentari

hr Fri Apr 14 2017 14:14:51 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Znanost
http://www.dalmacijanews.hr/files/552624748d48f606008b457c/80

Novo doba, nove bolesti: Jeste li i vi žrtva digitalne nesanice?

Posljedice prekomjerne upotrebe raznih gadgeta u večernjim satima su nesanica, hiperaktivnost, smanjena koncentracija i tjeskoba.

Centri koji se bave liječenjem poremećaja sna širom svijeta upozoravaju na novi sindrom, tzv. digitalnu nesanicu, poremećaj čija se učestalost vrtoglavo povećala u posljednje tri godine. Danas čak 40 posto osoba koje imaju teškoće s uspavljivanjem taj problem mogu zahvaliti upotrebi elektronskih uređaja u večernjim satima, piše živim.hr.

Najčešće je riječ o osobama u dobi između 20 i 40 godina koje do kasnih sati igraju videoigre, čitaju knjige na elektronskom čitaču, chataju na smartphoneu, surfaju na tabletu ili se dopisuju mobitelom čak i kad su već u krevetu, gotovo kao da se boje da će tko zna što propustiti ako zaspu. Posljedice će se prvo osjetiti na kvaliteti sna, a poslije će se, poput domino-efekta, početi odražavati i na dnevnom funkcioniranju - javit će se pospanost, omamljenost, razdražljivost, oslabjet će koncentracija.

Poremećaj melatonina

Osvijetljeni zasloni elektronskih uređaja utječu na sintezu melatonina, tzv. noćnog hormona koji luči pinealna žlijezda ili epifiza smještena u mozgu regulirajući tako spavanje. Lučenje melatonina blokira se na danjem svjetlu i opet se aktivira u mraku, no snop led svjetlosti koju ispuštaju zasloni uređaja 'zavarava' mozak: on dobiva informaciju da je još dan, pa pinealna žlijezda blokira lučenje melatonina. Prema istraživanju koje je proveo Lighting Research Center of Polytechnic Institute u New Yorku, dva sata provedena uz tablet u večernjim satima smanjuju lučenje melatonina čak 22 posto, što izaziva poremećaj biološkog sata koji regulira ritam spavanja i budnosti.

Osim toga, videoigre i društvene mreže aktiviraju centre budnosti, kompromitirajući na taj način fazu dubokog sna koja je nužna da bi se odmorio i regenerirao mozak, ali i cijeli organizam. U dubokom snu odmaraju se područja prednjeg dijela moždane kore koja nam omogućuju da tijekom dana naše intelektualne sposobnosti budu na najvišoj razini.

Kako izbjeći nesanicuAko ste počeli primjećivati znakove nesanice koja bi mogla biti uzrokovana dugotrajnim večernjim chatanjem ili surfanjem, počnite primjenjivati sljedeća pravila.Koristite li tablet u večernjim satima, stavite na oči naočale s narančastim staklima: ona reduciraju na minimum svjetlost zaslona koja dovodi do poremećaja u lučenju melatonina.Prestanite surfati ili chatati barem dva sata prije nego što planirate poći spavati. To je vrijeme potrebno da se mozak "oslobodi" djelovanja zaslona i da se prebaci u stanje nužno za normalno uspavljivanje.Ne koristite tablete i slične uređaje u krevetu. Preporuka američke organizacije National Sleep Foundation jest da se spavaća soba koristi samo za spavanje (i vođenje ljubavi).Ne držite smartphone na noćnom ormariću, jer i kad spavate, on održava mozak u stanju opreza, odnosno nesvjesnog iščekivanja sms poruke, što uzrokuje cijeli niz mikrobuđenja i narušava san. Osim toga, elektromagnetski valovi koje uređaj emitira utječu na valove mozga tipične za fazu dubokog sna te mogu dodatno narušiti prirodne mehanizme regeneracije mozga i organizma tijekom spavanja.Pola sata prije spavanja provedite u prostoriji s prigušenom svjetlošću, jer polumrak opušta i pospješuje lučenje melatonina. U to vrijeme ne gledajte televiziju, jer i svjetlosni podražaji s TV ekrana održavaju mozak u budnom stanju.Ne možete li se prisiliti da navečer isključite mobitel ili tablet, potražite stručnu pomoć. Javite se u centar za poremećaje spavanja gdje će vam pomoći da uvidite svoje greške te da usvojite navike koje će vam pomoći da vratite dobru kvalitetu sna.

Bez tableta za spavanje

Lijekovi za spavanje ne pomažu kod ove vrste nesanice. Ovdje treba ukloniti uzrok, tj. prestati prekomjerno koristiti elektronske uređaje u večernjim i noćnim satima. Nepotrebni su i nadomjesci melatonina jer ovaj oblik nesanice nije uzrokovan patološkim smanjenjem razine tog hormona, već pretjeranim izlaganjem svjetlosnim izvorima noću.

Cijeli članak pročitajte ovdje

Facebook komentari

hr Wed Apr 12 2017 22:32:12 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Znanost
http://www.dalmacijanews.hr/files/577aaa52d84d649e6b8b4572/80
Foto: Božidar Vukičević / CROPIX

Stižu nam paklene vrućine kakvih nije bilo milijunima godina!

Nova studija potvrdila da nam stižu paklene vrućine

Prema novoj studiji u narednih 100 do 200 godina koncentracije CO2 narast će do vrijednosti kakve na Zemlji nisu postojale od razdoblja trijasa, odnosno od prije 200 milijuna godina. Studija je objavljena u uglednom časopisu Nature Communications, a temelji se na 1200 procjena koncentracija CO2 kroz dužu povijest Zemlje u trajanju od gotovo pola milijarde godina.

Iz nje proizlazi da će koncentracije CO2 u atmosferi, ako čovječanstvo potroši sva dostupna fosilna goriva, narasti do razina kakve nisu zabilježene u geološkim slojevima starima 420 milijuna godina prenosi Index

Facebook komentari

hr Mon Apr 10 2017 07:26:28 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Znanost

Pročitajte još . . .