Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5b0f99e62af47f8e028b4896/80

Tinejdžerske noćne ptice sklonije problemima s ponašanjem i emocijama

“Ne spavati dovoljno ili nekvalitetno spavati može negativno utjecati na nečiju sposobnost da kontrolira emocije i donosi odluke"

 Adolescenti koji su prirodno skloniji ostati budni dugo u noć imaju veće izglede patiti od nesanice kao i emotivnih problema i problema u ponašanju u odnosu na vršnjake koji rado idu ranije na spavanje, pokazalo je nedavno istraživanje.

Znanstvenici su istraživanjem obuhvatili 4948 učenika srednjih škola u Hong Kongu u dobi od 12 do 18 godina i ispitali ih o navikama odlaska u krevet te psihičkom i mentalnom zdravlju. Njih 23 posto imalo je noćni ritam života odnosno prirodnu sklonost kasnom lijeganju u krevet.'Noćne ptice' imale su 88 posto veće izglede za emotivne probleme i probleme u ponašanju u odnosu na druge tinejdžere i 25 posto veće izglede za lošije mentalno zdravlje.Oko polovice noćobdija patilo je od simptoma nesanice, ponajviše su teško tonuli u san i teško održavali neprekinuti san.Neovisno o ovom istraživanju, nesanicu prate trostruko veći izgledi za emotivne probleme te probleme ponašanja i probleme s mentalnim zdravljem.

“Ne spavati dovoljno ili nekvalitetno spavati može negativno utjecati na nečiju sposobnost da kontrolira emocije i donosi odluke što pridonosi riziku razvoja problema mentalnoga zdravlja", kaže voditeljica studije Shirley X. Li sa sveučilišta Hong Kong.

"Postoji dvosmjerni odnos između neurednog sna te emotivnih problema i problema s ponašanjem”, kazala je Li u e-mailu. Nekvalitetni san može dovesti do problema s mentalnim zdravljem a problemi u ponašanju i emotivni problemi mogu također uzrokovati probleme sa spavanjem".

Oko dvije trećine tinejdžera obuhvaćenih istraživanjem ubraja se u skupinu tzv. prijelaznog tipa što znači da nisu ni ranoranioci ni noćne ptice. Oko devet posto ispitanika bili su jutarnji tipovi, odnosno ranoranioci. Među noćobdijama oko 11 posto imalo je poteškoća s time da utone u san a oko četiri posto imalo je poteškoća održavati neprekinuti san.

Veći dio noćobdija, oko 22 posto, također se žalilo na lošije mentalno zdravlje u usporedbi s oko 15 posto drugih tinejdžera kao i na emotivne i druge probleme u ponašanju - njih 38 posto u odnosu na 24 posto.

Ograničenje studije je da su se znanstvenici morali oslanjati na procjene tinejdžera o kvaliteti njihova sna i drugim zdravstvenim problemima, što ne mora uvijek biti točno, navodi se u radu objavljenom u časopisu Sleep Medicine.

Unatoč tomu studija nudi nove dokaze o odnosu kratkog sna i loše kvalitete sna te emotivnih problema i problema s ponašanjem kod tinejdžera, komentira dr. Judith Owens, direktorica za medicinu spavanja u bostonskoj dječjoj bolnici te znanstvenica na harvardskom medicinskom fakultetu koja nije bila uključena u istraživanje.

Roditelji možda ne mogu promijeniti biološki sat djece no mogu poduzeti korake da im djeca bolje spavaju, kaže dr. Sujay Kansagra iz programa za medicinu dječjeg sna sveučilišta Duke u Durhamu.

“Cilj je osigurati da nema drugih faktora koji mogu pogoršati predispoziciju za kasnije lijeganje izazivajući tako još nekvalitetniji san" dodaje Kansagra. "Ključ je 30 minuta prije spavanja izbjegavati izloženost izvorima svjetla, posebice elektroničkih uređaja".

hr Thu May 31 2018 08:45:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a8dac4c2af47f80088b45dd/80

Povećajte temperaturu tijela zimi pomoću određenih namirnica

Znate li da pomoću određenih namirnica možete povećati temperaturu tijela, poboljšati vlastiti imunitet, mentalne sposobnosti, potenciju pa čak i raspoloženje?

Na primjer dokazano je da ljuta hrana, osim što zagrijava tijelo, potiče lučenje kemijskog spoja pod nazivom endorfin koja uzrokuje dobro raspoloženje. Pojedete li juhu obogaćenu "chillijem“, primijetit ćete da se pojačano znojite, što znači da se oslobađaju toksini u tijelu. Također, vid postaje bistriji i puno bolje razmišljate. - piše portal Kreni zdravo

Zanimljiv podatak je taj da su plodovi koji rastu sporije obično topliji nego oni koji rastu brže pa tako u zimsku hranu možemo uvrstiti i korjenaste plodove (peršin, celer, mrkva).

Gomoljasti plodovi kao što su bijeli luk i repa također pomažu pri niskim temperaturama, a tu su nam naravno i krumpir, gljive i grah. Grah jako dugo zadržava toplinu i bogat je bjelančevinama, dok gljive potiču proizvodnju krvnih zrnaca te su se pokazale poprilično ljekovitima.

Prema kineskim taoistima, zima predstavlja prijelaz iz aktivnog stanja u stanje čuvanja, nadoknađivanja i obnavljanja. Stoga, osim namirnica koje zagrijavaju, preporučljivo je konzumirati i one koje će na brz i adekvatan način mineralizirati naš organizam te mu povratiti izgubljenu snagu. Idealnu namirnicu za ovu svrhu predstavljaju apsolutno svi orašasti plodovi.

Orašasti plodovi i sjemenke, kao i sve što se pravi od njih podiže temperaturu tijela. Osim što sadrže ogromnu količinu energije, također obiluju vitaminima, mineralima i omega 3 kiselinama.

Također prema Ajurvedi dobro je koristiti namirnice koje potiču agni. Agni u prijevodu sa sanskrtskog jezika znači vatra, a označava probavnu vatru u našem organizmu koja je povezana s metabolizmom i cirkulacijom. Ujedno održava vitalnost, razvoj i snagu. Pojačajte agni namirnicama koje su slatke, kisele i slane, kao što je na primjer kiseli kupus ili ukiseljeno povrće, češnjak ili svježi đumbir.

Kupus

Ono po čemu je kupus karakterističan je velika količina vitamina C kojeg sadrži čak duplo više nego naranča. Zato je omiljeno jelo u juhama, varivima i novogodišnjim jelima kao kiseli kupus kada pomaže bržoj detoksikaciji organizma. Ujedno je i odlična preventiva tijekom sezone gripe jer je bogat i vitaminima C, K, B6 i A.

Češnjak

S razlogom zvan super namirnicom jer sadrži 200tinjak aktivnih tvari – češnjak je bogat eteričnim uljima koja sadrže sumpor, vitaminima (A, B1, B2 i C), mineralima (kalijem, željezom, jodom, kalcijem, selenom i fosforom), sadrži aminokiseline, enzime, polioze poput inzulina, adenozina i alicina.

Još namirnica za zagrijavanje tijela pročitajte OVDJE.

hr Fri Dec 14 2018 21:24:34 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/58834e371eea8fc1168b456a/80
Foto: Pixabay

Žene padaju na duhovite muškarce, tvrdi istraživanje

Jedna jednostavna karakteristika dovoljna je da muškarac privuče ženu

Muškarci stalno razbijaju glavu pitanjima kako privući žene, a rješenje je sasvim jednostavno.

Istraživanje objavljeno u stručnom časopisu “Evolutionary Psychology” objasnilo je neke od vječnih dilema kada je riječ o privlačnosti između muškaraca i žena.

Prvi dio testiranja obavljen je na 50 mladih osoba koje su promatrale profile (fotografije i kratke videozapise) 100 nepoznatih osoba i na osnovu toga su trebale reći koje osobe su im najprivlačnije. Rezultati su dali vrlo jasne odgovore – osobe koje su se najviše smijale i bile duhovite privukle su najviše pažnje.

Drugi dio istraživanja uključivao je 200 muškaraca i žena, samaca starosti od 20 do 30 godina. Svaka od ispitanica trebalo je provesti 10 minuta sa svakim od muškaraca, a nakon toga odlučiti koji od njih joj je najsimpatičniji i koje osobine su joj se najviše svidjele.

Iako su odgovori bili vrlo različiti, stručnjaci su zaključili da su muškarci koji su se trudili biti duhoviti kod žena dobili najbolje ocjene. Isto tako, istraživanje nije povezalo duhovitost i inteligenciju. - piše superzena.

hr Fri Dec 14 2018 20:30:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a8d962c2af47f80088b45bb/80

Pazite što pijete za blagdane: Najviše kalorija je u koktelima

Već čašom zaslađenog voćnog soka unosi se više kalorija nego jednim međuobrokom, a s alkoholnim pićima taj broj vrlo lako vrtoglavo raste. Za odrasle je preporučeni dnevni unos 2000 kalorija

Popijete li dvije čaše crnog vina od 2 decilitra uz obrok, unijet ćete oko 320 dodatnih kalorija, kaže dr. sc. Jasenka Gajdoš Kljusurić, profesorica na Prehrambeno-biotehnološkom fakultetu u Zagrebu.

Alkohol i sokovi gotovo neprimjetno mogu povećati unos kalorija jer često ne razmišljamo da jednom čašom gaziranog soka unosimo više kalorija nego jednim međuobrokom te energiju koja nam je dovoljna za cijeli dan. - pišu 24sata

- Ugljikohidrati, masti, bjelančevine i alkohol osiguravaju određenu količinu energije, odnosno kalorija, po gramu. Jedan gram ugljikohidrata i bjelančevina osigurava 4 kalorije energije, jedan gram masti 9 kalorija, a alkohol 7 kalorija po jednom gramu. Dnevno bi se trebalo unijeti od 20 do 35 posto masti od cjelokupnog unosa kalorija u danu. Preporučeni unos za slabo aktivnog odraslog čovjeka je 2000 kalorija na dan, što znači da bi unos masti trebao biti između 44,5 do 78 grama na dan - napominje dr. Gajdoš Kljusurić.

Posebnu pozornost treba obratiti na unos šećera, koji se često dodaje raznim napicima.

- Žene bi trebale unositi najviše 24, a muškarci 36 grama šećera na dan. Odnosno, žene ne bi trebale na dan pojesti više od šest čajnih žličica šećera, a muškarci devet jer jedna čajna žličica sadrži oko četiri grama šećera. Što znači da ste, ako ste ujutro popili kavu s dvije žličice šećera, već unijeli od osam do deset grama šećera - upozorava dr. Gajdoš Kljusurić i dodaje:

Kupovne sokove najbolje je zamijeniti svježe cijeđenima koje ste sami pripremili kod kuće. Za proizvodnju jedne čaše voćnog soka potrebno je mnogo voća, pri čemu ćete dobiti puno više šećera u jednoj čaši nego da ste pojeli cijeli plod, pojašnjava sugovornica.

>>> Bijelo vino - 1,5 dl = 145 kcal

Najbolje ga je pomiješati s vodom jer ona nema kalorija, a istodobno ćete smanjiti unos kalorija iz vina jer ćete jednu čašu ‘popuniti vodom’, ne samo vinom.

>>> Crno vino - 1,5 dl = 150 kcal

Čaša crnog vina pomiješana s pićem od kole, odnosno bambus, povećat će unos kalorija na oko 255 po jednoj čaši.

>>> Likeri - 30 ml = 100 kcal

Izrazito su kalorični. Za blagdansku zdravicu bolje ih je zamijeniti rakijom koja u 30 mililitara ima od 45 do 80 kalorija.

>>> Gazirana pića - 2,5 dl = 105 kcal

Sadrže više od 30 različitih aditiva, od boja, konzervansa i zaslađivača, do kofeina...

>>> Martini - 75 ml = 161 kcal

Izbjegavajte martini sa šećerom jer ćete unijeti dodatnih 10 kalorija.

>>> Piva - 5 dl = 215 kcal

Litra ili dvije krigle piva sadrže 430 kalorija, što je jednako broju kalorija koje čovjek unese u 
jednom ručku.

>>> Vruća čokolada - 1,5 = 125 kcal

Izrazito je kalorična, pa ju je najbolje izbjegavati ili je piti bez šećera, šlaga i čokoladnih mrvica koje neprimjetno povećavaju kalorije.

>>> Šampanjac - 2,5 dl = 105 kcal

Boca šampanjca ima jednako kalorija kao šest kriški kruha od cjelovitog pšeničnog zrna, što znači da uz ručak birate ili kruh ili šampanjac.

hr Fri Dec 14 2018 19:59:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5be5b5660e4938f7048b46c8/80
Foto: TZ Split

Vikend program "Zimskog akvarela": Treću advensku svijeću upalit će udruga Anđeli

Božićni ugođaj u Đardinu nastavlja se u subotu u 18 sati, kada će se održati paljenje treće adventske svijeće

Svijeću će upaliti djeca iz udruge Anđeli koja se brine o djeci s teškim tjelesnim invaliditetom i poteškoćama u razvoju, u sklopu humanitarne manifestacije pod nazivom "Djeca za djecu", koju organiziraju studenti Ekonomskog fakulteta u Splitu.

Za vrijeme paljenja svijeće Studentski zbor Bombardeli  pod vodstvom dirigentice Anamarije Tadin  unijeti će čaroliju tradicije i Božića kroz pjesmu Olivera Dragojevića- Bijeli Božić i medley od 7 Oliverovih pjesama.

Za kraj bogatog programa paljenja adventske svijeće, dječja klapa Osnovne škole Dobri pod vodstvom prof. Karmen Širović razveseliti će sve okupljene tradicionalnim dalmatinskim pjesama i božičnim napjevima. U Nedjelju u Đardinu  u nastupa poznati bend duhovne glazbe –SKAC bend Split.

 

SUBOTA 15.12.

RIVA

11:00 – ZBOR LIJEČNIKA SPLIT I ZBOR BRODOSPLIT – u slučaju nepovoljnih vremenskih uvjeta program se odgađa

20:00 – AURORA BAND

ĐARDIN

18:00- PPALJENJE III ADVENTSKE SVIJEĆE

MUZEJ GRADA SPLITA

DOŠAŠĆE U MUZEJU GRADA SPLITA

11:00 – ZASVIJETLIMO: RADIONICA S UMJETNICOM NIVES ČAČIN-ŠAIN

ŽNJAN

10:30- Eko akcija „Čisti Božić i bistra Nova Godina“

ADVENT NA PJACI

19:30 MUSIC SELECTOR Žele Maretić (emisija Trta mrta)

BOŽIĆNI GRAD PERIVOJ

20:00 – SANTA SOIREE (HO-HO-HO PARTY): RESIDENT DJ

ADVENT NA KAMPUSU

18:00 – SPORTSKA ŠEMA

PODRUMI DIOKLECIJANOVE PALAČE

ZIMSKI OTVORENI ATELJE

OLOLO ISPRED GALERIJE UMJETNINA

20:30 – ACOUSTIC MATCHBOX @OLOLO

NEDJELJA 16.12.

ĐARDIN

11:00 – SKAC BAND

RIVA

11:00 – STEFAN KOKOŠKOV (TENOR), ZORAN VELIĆ (KLAVIR), DANIRA IPAVEC (HARMONIKA) I BJANKA IVAS (SOPRAN)

20:00 – DJ PAYO: RIVADROM

BOŽIĆNI GRAD PERIVOJ

20:00 – XXS BAND I DJ SOLA

ADVENT NA KAMPUSU

18:00 – GLAZBA NA LAGANO

MUZEJ GRADA SPLITA

DOŠAŠĆE U MUZEJU GRADA SPLITA

PODRUMI DIOKLECIJANOVE PALAČE

ZIMSKI OTVORENI ATELJE

OLOLO ISPRED GALERIJE UMJETNINA

20:30 – DJ EMILIO: LUDE 80-TE

hr Fri Dec 14 2018 17:31:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .