Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58cf85c7b4739836cc8b45cc/80
Foto: Irina Bg/Shutterstock

Za oblik nosa zaslužna je i klima

Njegova teorija ranije se dokazivala na ostacima lubanja

Nosevi su nesumnjivo najistaknutije obilježje naših lica, a njihov je oblik jedinstven, no oblik i dužina nosa, dokazao je britanski liječnik i antropolog Arthur Thomson u 19. stoljeću, nisu puka genetska slučajnost.

Nos ima mnogo važnih uloga. Osim onog očitog, usmjeravanja zraka i mirisa u naše glave, nos izmjenjuje zrak koji udišemo, osiguravajući da bude topao i vlažan do dolaska u pluća.

Nosna šupljina pomaže i u sprečavanju infekcija. Dlačice u nosu zaustavljaju veće čestice i patogene koje udahnemo, a ljepljiva sluz 'lovi' druge neželjene posjetitelje i mikrobe.

Oblik nosa, naravno, ovisi o obliku nosa vaših roditelja i njihovih roditelja i tako dalje. Ali to nije jedino što ga oblikuje.

Britanski anatom i antropolog Arthur Thomson još je u 19. stoljeću pokazao da su dugi, uski nosevi češći u regijama s hladnijom, sušom klimom. Kraći i širi nosevi karakteristika su toplijih i vlažnijih podneblja. To pravilo danas je poznato kao Thomsonovo.

Njegova teorija ranije se dokazivala na ostacima lubanja, a sada su znanstvenici prvi put pravilo testirali na živim ljudima koristeći se 3D tehnologijom.

Skupina stručnjaka koju su predvodili Arslan Zaidi i Mark Shriver proučavala je noseve ljudi iz zapadne Afrike, istočne i južne Azije i sa sjevera Europe.

Pojedincima su mjerili širinu i dužinu nosnica, razmak između nosnica, visinu nosa, dužinu nosne kosti i vanjsko područje nosa. Rezultate su objavili u časopisu PLOS Genetics.

Kada su analizirali podatke potvrdili su Thomsonovu teoriju da oblik i dužina nosa nisu puka genetska slučajnost. Šire nosnice stvarno su povezane s populacijom čiji su preci živjeli u toplijim i vlažnijim područjima. Takav zaključak upućuje na to da je klima bila najvažniji faktor u evoluciji oblika nosa.

Uže nosnice mijenjaju dotok zraka na način da sluzi pokrivena nosna membrana učinkovitije zagrijava i vlaži zrak na putu do pluća. A to omogućuje bolje preživljavanje u hladnom podneblju i, posljedično, veću vjerojatnost reprodukcije.

Naravno, klima nije jedina zaslužna za oblik nosa. Primjerice, i kulturne preferencije imaju ulogu u tome. U nekim kulturama veći su se nosevi smatrali privlačnijim pa su pojedinci koje je genetika 'nagradila' velikim nosevima imali veće izglede da se 'razmnožavaju' i genetski proslijede takav oblik na idući naraštaj.

Facebook komentari

hr Mon Mar 20 2017 08:33:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/59c7d1bdb9e03ea56b8b467b/80
Foto: Facebook-Rimac automobili

Rimac će proizvesti i drugi električni superautomobil

Svaki od 100 primjeraka koštat će više od milijun eura
Mate Rimac za Ženevu u ožujku sprema nešto veliko. Točnije, premijeru će tada imati Concept Two. Iz Rimac Automobila tvrde da će biti brži i bolji od Concepta One.
A Concept One razvija 1225 KS, sprinta do stotke za 2,5 sekundi, dok mu je najveća brzina 355 km/h.
S većom brzinom i kvalitetom dolazi i veća cijena. Concept One košta milijun eura, a svaki od 100 primjeraka novog električnog superautomobila koštat će više od toga.
Cijela ta priča ne bi bila moguća bez novog investitora, koji će uložiti 50 milijuna eura. Rimac se nada da bi u prvoj godini mogao prodati 20 primjeraka modela Concept Two., piše autoportal.hr

Facebook komentari

hr Sun Sep 24 2017 17:39:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/59c7cb50b9e03e1e6d8b4620/80

U gradu Zadru dostupna besplatna aplikacija za javni gradski prijevoz

Zadranima i njihovim gostima je od 6. rujna dostupna besplatna Android aplikacija CityBus Zadar.

Aplikacija je zamišljena  kao vodič kroz javni gradski prijevoz. U nepuna dva tjedna aplikacija je, preko Google Play trgovine, skinuta više od 500 puta. Uz informacije o autobusnim linijama, nudi i podatke o lokacijama parkinga te taxi stajališta na području grada. Cilj je potaknuti građane na češće korištenje javnog gradskog prijevoza kako bi se izbjegle veće prometne gužve po gradu. Gradski prijevoznik Liburnija dobiva pozitivne reakcije na uvođenje ovakve aplikacije od svojih korisnika.

Ideja je nastala na Google I/O Extended Hackathonu održanom sredinom svibnja ove godine u Zadru, u Arsenalu, u organizaciji tvrtke Impaddo. Kao pobjednički projekt, ideja je dalje razvijena u suradnji sa Inovativnim Zadrom, Gradom Zadrom, Liburnijom, Turističkom zajednicom grada Zadra i Impaddom te je dobiven konačan proizvod – aplikacija CityBus Zadar. Glavne značajke aplikacije su prikaz svih gradskih stajališta, real-time notifikacije o radovima i promjenama u rutama na gradskim linijama, prikaz voznog reda i lokacija za kupovinu autobusnih karata. Ono što ovu aplikaciju čini posebnom je navigacija korištenjem javnog gradskog prijevoza. Korisnik odabirom lokacije na karti ili upisom odredišne adrese dobija upute o načinu dolaska do željene lokacije korištenjem javnog gradskog prijevoza.

Od 14. rujna dostupna je i nadogradnja s kojom je moguće plaćati parking SMS-om unutar aplikacije. S obzirom da je cijeli projekt tek u začetku, kroz samu prisutnost aplikacije na tržištu, konstantno će se ispravljati uočene greške kako bi aplikacija bila što korisnija kako za građane tako i za turiste. Aplikacija je u potpunosti besplatna i bez reklama te je trenutno dostupna na 6 jezika – hrvatskom, engleskom, njemačkom, talijanskom i mađarskom. Uskoro će biti dostupna i iOS verzija te proširenje na prigradske autobusne linije gradskog prijevoznika Liburnija. Daljnje unapređenje javnog gradskog prijevoza na području grada Zadra uključuju, prije svega, ugradnju lokatora u autobuse kako bi se implementirani sustav praćenja unutar aplikacije mogao koristiti te kako bi sama navigacija funkcionirala puno bolje. 

Facebook komentari

hr Sun Sep 24 2017 17:12:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/59c7ca86b9e03e616c8b463e/80

Karavana ljepote došla u Biogradsku Iliriju

Finalistice izbora za Miss Hrvatske doputovale su u Hotel Ilirija u samom centru Biograda na Moru i započele zadnje pripreme za veliku finalnu večer

Djevojke će u Biogradu uvježbavati završnu koreografiju pod budnim okom mentorice te plesne pedagoginje Marine Mihelčić.  Finalistice očekuje i dobrotvorna večer gdje će predstavljati darove svojih županija, kao i projekt „Njegujmo život“ u suradnji Direkcije Miss Hrvatske i Kutjeva d.d. 

Sve donacije idu udruzi Debra, poznatijoj kao „Djeca Leptira“ te tako sudjelujemo u svjetskom projektu „Beauty with a Purpose“ te nam je čast biti dio takve humanitarne organizacije Miss World - izjavila je Maja Vračarić, Direktorica Direkcije Miss Hrvatske.

Finalnu večer ljepote vodit će Davor Garić, a glazbeni program upotpunit će mlada violinistica Sarah Puškaš, glazbenica Emina Arapović te poznati glazbenik čija je karijera i započela na Miss Hrvatske,  Sandi Cenov čija je pjesma „Ljubav za sve“ postala svojevrsna himna Direkcije Miss Hrvatske.

Kome će Angelica Zacchigna, aktualna Miss Hrvatske predati krunu, vidjet ćemo  26.09. u prekrasnom ambijentu Ilirijinog event prostora Arsenal u Zadru.

Facebook komentari

hr Sun Sep 24 2017 17:09:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/58d77d89b47398cfd78b456d/80
Foto: Pixabay

Mercedes za stari auto daje 1000 do 2000 eura

Bonus vrijedi bez obzira na marku rabljenog vozila koje kupac vozi.
Iako Hrvatska još nije poput Njemačke odlučila sustavno riješiti problem starih prljavih dizelskih automobila, Mercedes-Benz kao prvi proizvođač u Hrvatskoj pokrenuo je akciju bonusa za one koji žele svoj stari dizelaš zamijeniti novim automobilom., piše večernji.hr

Mercedes će do kraja godine odobravati bonus od 2000 eura neto za kupce svojih novih dizelskih ili benzinskih automobila s Euro6 normom i plug-in hibrida te 1000 eura za električna Smart vozila uz otkup starog dizelskog auta proizvedenog do 2010. godine (razina emisija EU1 do EU4). Bonus vrijedi bez obzira na marku rabljenog vozila koje kupac vozi, ali ono mora biti registrirano na ime kupca najmanje šest mjeseci.

Sva će vozila od Euro1 do Euro3 norme (do 2005. godine) procijeniti nezavisna institucija te će potom biti povučena iz prometa i uništena, a kupci s dizelašima Euro4 norme vrijednost će dogovarati na uobičajen način „staro za novo“.


Facebook komentari

hr Sat Sep 23 2017 16:24:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .