Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5caaef6129111c083a8b4596/80

Prometni stručnjak o prometnoj u tunelu Sv. Ilija: "Stravična nesreća bila je samo pitanje dana, ovo su 4 nužne mjere"

Tunele hitno opremiti pravno certificiranim radarskim kamerama, smanjiti anakronu i štetnu toleranciju mjerenja brzine, smanjiti, odnosno ukinuti trošarinu na nove, sigurne automobile i uvesti malus na obvezno osiguranje snažnih, a nesigurnih automobila
Ako se išta loše moglo predvidjeti u našem prometu, to je tragična nesreća kakva se dogodila jučer oko 18:15 u tunelu Sv Ilija kod Baške Vode, kad je 24-godišnjak u BMW-u Serije 5 (E34, 1987. - 1996.), kod nas zvanom 'Kamatar', 60-ak metara od južnog portala u smjeru sjevera, u blagom lijevom zavoju, na skliskoj cesti, vozeći velikom snagom i pogibeljno neprilagođenom brzinom (drastično kršeći čl. 51. st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama), izvjesno i previsokom (čl. 54.), izgubio kontrolu nad automobilom, koji se zanio na suprotni prometni trak te se frontalno zabio u Citroën C4 prve generacije (2004. - 2010.)

O silini udara 'govori' to što e motor BMW-a s prednjim podvozjem i dijelom upravljačkog mehanizma inercijom odletio 40 metara od poprišta sudara. Činjenica da je poginuo vozač dvije klase većeg i trećinu težeg automobila, premium izvedbe, premda dvije generacije starijeg, a da je teško ozlijeđen vozač francuskog kompakta (srećom bitno čvršćeg od prethodne Xsare) preživio sudar i bori se za život, ukazuje da vozač BMW-a možda nije bio vezan. U takvom se vozilu sigurnosni pojas često 'frajerski' vezuje iza leđa ili umeće lažni umetak, kako bi utišao upozoravajući signal.

A BMW Serije 5, E34, 'Kamatar', jedan je od najnesigurnijih automobila na našim cestama, s gomilom konja na stražnjim kotačima, za tek nekoliko tisuća eura dostupan 'statusni simbol' prometno neodgovorne mladeži. 

Naime, najčešći, 6-cilindarski benzinci 520i sa 150 KS i 525i sa 192 KS, sa stražnjim pogonom, bez elektroničkih sustava stabilnosti (uvedenih tek sljedećom serijom E39), često s lošim gumama i neispravnim amortizerima, na skliskoj cesti lako gube stabilnost i ulaze u smrtonosnu 'piruetu'. 

Zbog izvrsne bavarske kvalitete desetljećima ne gube snagu, ali opasno kompromitiraju dinamičku stabilnost. To je, uz krajnje neodgovornu vožnju i drastično kršenje prometnih propisa, bio 'okidač' za tragičnu nesreću. 

Time se vraćamo na problem nerazumno previsokih davanja na nove, sigurne automobile, koji bi, izvjesno sami spriječili ovakvu nesreću. Za takva vozila država traži da se plati i 'boga i vraga', četiri vrste poreza!

Naime, pored poreza sadržanih u osnovnoj cijeni (na maržu, u kojoj su troškovi transporta, infrastrukture, režija, osoblja, promidžbe..., a u svakoj stavci država uzima svoj dio), na osnovnu cijenu, u kojoj je dakle već sadržano 10-ak posto poreza, plaća se 25 posto PDV-a (porez na porez). 

Kako to nije bilo dovoljno, uvedena je, kao treća razina poreza, trošarina, odnosno PPMV. Ali ni tu nije kraj! Na nova vozila (do 10 godina starosti) plaća se četvrti, poseban godišnji porez. Izgleda da ni to nije bilo dovoljno (!), pa je početkom godine, novim 'ekološkim škarama', povećana trošarina te su automobili koji se najčešće kupuju dodatno poskupjeli, od 1500 do 7000 kn! 

To je, logično, izazvalo pad zanimanja za nove automobile, koji su najsigurniji i spašavaju živote te okretanje rabljenima. Kome se to isplatilo? Žrtvama u prometnim nesrećama, poput jučerašnje, najmanje!

Ali, ima nešto važnije, simptomatično...

- Učinite nešto, kroz taj se tunel mladež iživljava, govorili su mi često, misleći valjda da mogu išta promijeniti, osim javno istupati. Navodno su i česte utrke od Imotskog do rotora iza južnog portala tunela Sv. Ilija i natrag, a bez obzira na kamere u tunelu, koje nerijetko bilježe sumanute jurnjave, neodgovorni vozači znaju da im policija i pravosuđe mogu 'staviti soli na rep'. 

Naime, snimke i zabilježena brzina ne može se koristiti kao dokaz na sudu. Isto je i u svim ostalim tunelima u Hrvatskoj i treba se zbilja zapitati: Zbog čega je to tako? Što mislite kako prođu oni koji jure tunelima u Austriji, Italiji, Švicarskoj, Njemačkoj...? Uh.

Dakle, nacionalni je prioritet sve tunele na autocestama i državnim cestama odmah opremiti certificiranim radarskim kamerama, koje bi uvelike obeshrabrili nerazumne i pogibeljne jurnjave u kakvu se upustio krajnje neodgovorni vozač BMW-a. A uz smanjenje davanja na nove, sigurne automobile, treba povećati police osiguranja na stare, snažne automobile.

Dakle, jučerašnja tragična prometna nesreća u tunelu Sv. Ilija zaziva sljedeće mjere:

1. Tunele na autocestama i državnim cestama treba hitno opremiti pravno certificiranim kamerama za mjerenje brzine. 

2. Anakronu i štetnu toleranciju policijskog mjerenja brzine 10/10 (10 km/h do 100 km/h i 10 posto iznad 100 km/h) zamijeniti s 3/3.

3. Za nova vozila s pet zvjezdica po Euro NCAP sustavu trošarinu smanjiti za 50 posto, a ako usto imaju sustave upozorenja napuštanja trake i autonomnog kočenja, ukinuti.

4. Propisati malus na osiguranje od autoodgovornosti vozila snažnijih od 100 kW (136 KS), bez elektroničkog sustava ESP za povećanje dinamičke stabilnosti.

hr Mon Apr 08 2019 08:51:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5e4a5b2529111c6c418b4598/80

Djeca s Bačvica terene na Baterijama koristit će za 1 kunu plus PDV po satu

U Kotaru će raditi raspored koji se, osam dana prije, treba dostaviti Javnoj ustanovi
Gradski kotar Bačvice i Javna ustanova 'Športski objekti - Split' sklopili su Sporazum kojim se regulira korištenje teniskih terena na Baterijama.

U Kotaru će raditi raspored koji se, osam dana prije, treba dostaviti Javnoj ustanovi, a na kojem će pisati podatci o građanima koji će koristiti terene svakim danom od 8 do 21 sat.

Vrijeme od 17 do 22 rezervirano je za djecu i omladinu u kotaru Bačvice koji će, za 1 kunu plus PDV po satu, moći koristiti teren 2 po povlaštenim uvjetima.
hr Mon Feb 17 2020 10:21:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/55e6ba9e3bb0d989018b4b48/80

Snimka pretjecanja iz Splita zgrozila mnoge: Vozačica s dvoje djece u skupom Mercedesu

- Splitsko stanje uma. Ja imam novce, imam auto i ja znam i mogu sve. A fizika (osnove) i sigurnost djece, ma što će im biti, 'Merc' je to, samo je jedan od brojnih komentara.
U prometu se uistinu svega može vidjeti, a zahvaljujući kamerama koje danas imaju mnogi automobili, pojedini potezi vozača ne mogu proći neprimijećeno.

Tako je građane zgrozila snimka jednog pretjecanja iz Splita gdje je vozačica skupocjenog Mercedesa prestigla automobil ispred sebe, ali s desne strane ceste po dijelu koji niti nije namijenjen za vožnju već je riječ o polju koje usmjerava vozače gdje trebaju voziti.

No, vozačicu to nije smelo kao niti to što je u automobilu vozila dvoje male djece, ako je vjerovati opisu ispod snimke koja je objavljena na popularnoj Facebook stranici Prometne zgode i nezgode.



- Splitsko stanje uma. Ja imam novce, imam auto i ja znam i mogu sve. A fizika (osnove) i sigurnost djece, ma što će im biti, 'Merc' je to, samo je jedan od brojnih komentara.




hr Mon Feb 17 2020 09:49:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cb5a2ba29111c744b8b45ea/80

Hrvatski problem: Umirovljenika je previše, petina ih preživljava s tek tisuću kuna na mjesec

Brojke su to koje bi vladajuće itekako trebale zabrinuti. Alarmi za uzbunu već odavno zvone
Više od 160.000 umirovljenika živi s tisuću kuna na mjesec, glasi samo jedan od zabrinjavajućih podataka o mirovinama na kraju prošle godine. Objavio ih je Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje.

Osim izrazito niskih mirovina u Hrvatskoj problem predstavljaju i gubitak radno aktivnog stanovništva kao i činjenica da kao populacija sve više starimo. Da situacija nije dobra, potvrđuju i brojke, piše RTL.

U Hrvatskoj živi više od milijun umirovljenika

Prosječna mirovina u prosincu prošle godine iznosila je oko 2500 kuna. No, gotovo 163.000 umirovljenika preživljava s tisuću kuna na mjesec!

Prema podacima Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje na 100 umirovljenika dolazi samo 125 zaposlenih građana. I dok broj umirovljenika raste, sve je manje radno aktivnog stanovništva.

- Posljednjih deset do 15 godina mi smo izgubili oko pola milijuna ljudi, što kroz negativni prirodni prirast, što kroz odlazak ljudi iz Hrvatske, navodi Branko Grčić, ekonomski analitičar.

Sve to dovodi u pitanje stabilnost mirovinskog sustava, a javlja se i rizik od pada u siromaštvo.

- Rješenje treba tražiti i u ubrzanju rasta gospodarstva jer brži rast znači veće plaće ljudi, veće bruto plaće, a to znači veće uplate i u mirovinski i u zdravstveni fond, kaže Grčić.

Brojke su to koje bi vladajuće itekako trebale zabrinuti. Alarmi za uzbunu već odavno zvone.

hr Mon Feb 17 2020 08:27:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5e4a3f6d29111c2a418b45bb/80
Foto: Nikica Ugrin Radar, Roko Pavlinušić

Mačkare iz Karakašice ismijale sinjski 'Promet': 'U Sinju nikad nije dosadno, svake godine rodi se nova ideja!'

Jedna od udruga koje nesebično čuvaju nasljedstvo svojih starijih je i udruga 'Bukva' iz malenog mjesta Karakašice
Kolorit boja i maski, tradicija i običaji, zaboravljene radnje i brojne anegdote te vesela i bučna povorka sinjskim ulicama vratila je epizodu u povijest. Mačkare su zavladale središtem Dalmatinske zagore, a pohodi diljem okolnih mjesta kreću već nakon Sveta tri kralja. Podatak dovoljno govori koliko su dragocjeni i važni pokladni običaji u Cetinskom kraju.

Jedna od udruga koje nesebično čuvaju nasljedstvo svojih starijih je i udruga 'Bukva' iz malenog mjesta Karakašice. Skupina entuzijasta, redom mladih ljudi, svake godine prezentiraju najšaljiviji događaj u Cetinskom kraju pa se tako ove godine na udaru inovativnih snaga našla sinjska tvrtka 'Promet Sinj'.
Već smo ranije pisali o stanju u sinjskom prijevozu autobusom, zapaljeni limeni ljubimci postali su svakodnevnica na koju je upozorio i Miro Bulj kojemu je Karakašica mjesto do njegovog rodnog.

- Starog Golfa preuredili smo da izgleda kao autobus te se taj autobus prilikom dolaska na Pijacu, glavni gradski trg u Sinju, zapalio. Ipak, bili su tu spremni vatrogasci koji su spasili stvar, prepričava nam Ivan Runje, predsjednik Udruge koja iz godine u godinu oduševljava ne samo mještane, nego i cijelu Cetinsku krajinu.

- Kako ne vidimo nikakav napredak u poboljšanju prijevoza i sigurnosti putnika pokušali smo još jednom, ali sada na šaljiv način ukazati na taj problem, dodaje Runje koji govori kako su Karakašičani svake godine redovan sudionik na sinjskoj Smotri mačkara.
- Jednom smo ukazali na propadanje tvrtki takozvanih 'raniteljica' mještana Cetinskog kraja - Dalmatinke i Sadre. Prošle godine smo prezentirali takozvanu firmu 'Nečistoća d.o.o' koja se na šaljiv način bavila komunalnim problemima grada Sinja, a i nakon naše izvedbe izgleda da se malo popravilo stanje u gradu Sinju. Za iduću godinu još nemamo u planu što izvesti, ali znamo da u gradu Sinju nikad nije dosadno pa će se sigurno izroditi neka inovativna ideja, govori Ivan Runje.

Inače, povorka mačkara u pohodima svake godine obilaze i svoju Karakašicu te susjedno mjesto Čitluk. Zaboravljeni običaj vratio se 2002. godine kada su Ante Bikić i Stanko Nasić ponovno oživjeli ovu vrlo vrijednu tradiciju sela ispod Kamešnice.

- Sam dan pohoda mačkara izgleda tako da se ujutro okupimo i krenemo u pohode zaseocima sela Karakašice. Nakon ručka nastavljamo pohode prema Čitluku, a onda na našim Runjinim ledinama, u večernjim satima, organiziramo pučku feštu za sve mještane sela Karakašice i njihove goste, zaključuje predsjednik ove vrijedne i marljive udruge. 

Dok god bude mladih i perspektivnih ljudi iz Karakašice niti običaj mačkaravanja u veljači neće otići u zaborav!
hr Mon Feb 17 2020 08:23:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .