Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5caaef6129111c083a8b4596/80

Prometni stručnjak o prometnoj u tunelu Sv. Ilija: "Stravična nesreća bila je samo pitanje dana, ovo su 4 nužne mjere"

Tunele hitno opremiti pravno certificiranim radarskim kamerama, smanjiti anakronu i štetnu toleranciju mjerenja brzine, smanjiti, odnosno ukinuti trošarinu na nove, sigurne automobile i uvesti malus na obvezno osiguranje snažnih, a nesigurnih automobila
Ako se išta loše moglo predvidjeti u našem prometu, to je tragična nesreća kakva se dogodila jučer oko 18:15 u tunelu Sv Ilija kod Baške Vode, kad je 24-godišnjak u BMW-u Serije 5 (E34, 1987. - 1996.), kod nas zvanom 'Kamatar', 60-ak metara od južnog portala u smjeru sjevera, u blagom lijevom zavoju, na skliskoj cesti, vozeći velikom snagom i pogibeljno neprilagođenom brzinom (drastično kršeći čl. 51. st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama), izvjesno i previsokom (čl. 54.), izgubio kontrolu nad automobilom, koji se zanio na suprotni prometni trak te se frontalno zabio u Citroën C4 prve generacije (2004. - 2010.)

O silini udara 'govori' to što e motor BMW-a s prednjim podvozjem i dijelom upravljačkog mehanizma inercijom odletio 40 metara od poprišta sudara. Činjenica da je poginuo vozač dvije klase većeg i trećinu težeg automobila, premium izvedbe, premda dvije generacije starijeg, a da je teško ozlijeđen vozač francuskog kompakta (srećom bitno čvršćeg od prethodne Xsare) preživio sudar i bori se za život, ukazuje da vozač BMW-a možda nije bio vezan. U takvom se vozilu sigurnosni pojas često 'frajerski' vezuje iza leđa ili umeće lažni umetak, kako bi utišao upozoravajući signal.

A BMW Serije 5, E34, 'Kamatar', jedan je od najnesigurnijih automobila na našim cestama, s gomilom konja na stražnjim kotačima, za tek nekoliko tisuća eura dostupan 'statusni simbol' prometno neodgovorne mladeži. 

Naime, najčešći, 6-cilindarski benzinci 520i sa 150 KS i 525i sa 192 KS, sa stražnjim pogonom, bez elektroničkih sustava stabilnosti (uvedenih tek sljedećom serijom E39), često s lošim gumama i neispravnim amortizerima, na skliskoj cesti lako gube stabilnost i ulaze u smrtonosnu 'piruetu'. 

Zbog izvrsne bavarske kvalitete desetljećima ne gube snagu, ali opasno kompromitiraju dinamičku stabilnost. To je, uz krajnje neodgovornu vožnju i drastično kršenje prometnih propisa, bio 'okidač' za tragičnu nesreću. 

Time se vraćamo na problem nerazumno previsokih davanja na nove, sigurne automobile, koji bi, izvjesno sami spriječili ovakvu nesreću. Za takva vozila država traži da se plati i 'boga i vraga', četiri vrste poreza!

Naime, pored poreza sadržanih u osnovnoj cijeni (na maržu, u kojoj su troškovi transporta, infrastrukture, režija, osoblja, promidžbe..., a u svakoj stavci država uzima svoj dio), na osnovnu cijenu, u kojoj je dakle već sadržano 10-ak posto poreza, plaća se 25 posto PDV-a (porez na porez). 

Kako to nije bilo dovoljno, uvedena je, kao treća razina poreza, trošarina, odnosno PPMV. Ali ni tu nije kraj! Na nova vozila (do 10 godina starosti) plaća se četvrti, poseban godišnji porez. Izgleda da ni to nije bilo dovoljno (!), pa je početkom godine, novim 'ekološkim škarama', povećana trošarina te su automobili koji se najčešće kupuju dodatno poskupjeli, od 1500 do 7000 kn! 

To je, logično, izazvalo pad zanimanja za nove automobile, koji su najsigurniji i spašavaju živote te okretanje rabljenima. Kome se to isplatilo? Žrtvama u prometnim nesrećama, poput jučerašnje, najmanje!

Ali, ima nešto važnije, simptomatično...

- Učinite nešto, kroz taj se tunel mladež iživljava, govorili su mi često, misleći valjda da mogu išta promijeniti, osim javno istupati. Navodno su i česte utrke od Imotskog do rotora iza južnog portala tunela Sv. Ilija i natrag, a bez obzira na kamere u tunelu, koje nerijetko bilježe sumanute jurnjave, neodgovorni vozači znaju da im policija i pravosuđe mogu 'staviti soli na rep'. 

Naime, snimke i zabilježena brzina ne može se koristiti kao dokaz na sudu. Isto je i u svim ostalim tunelima u Hrvatskoj i treba se zbilja zapitati: Zbog čega je to tako? Što mislite kako prođu oni koji jure tunelima u Austriji, Italiji, Švicarskoj, Njemačkoj...? Uh.

Dakle, nacionalni je prioritet sve tunele na autocestama i državnim cestama odmah opremiti certificiranim radarskim kamerama, koje bi uvelike obeshrabrili nerazumne i pogibeljne jurnjave u kakvu se upustio krajnje neodgovorni vozač BMW-a. A uz smanjenje davanja na nove, sigurne automobile, treba povećati police osiguranja na stare, snažne automobile.

Dakle, jučerašnja tragična prometna nesreća u tunelu Sv. Ilija zaziva sljedeće mjere:

1. Tunele na autocestama i državnim cestama treba hitno opremiti pravno certificiranim kamerama za mjerenje brzine. 

2. Anakronu i štetnu toleranciju policijskog mjerenja brzine 10/10 (10 km/h do 100 km/h i 10 posto iznad 100 km/h) zamijeniti s 3/3.

3. Za nova vozila s pet zvjezdica po Euro NCAP sustavu trošarinu smanjiti za 50 posto, a ako usto imaju sustave upozorenja napuštanja trake i autonomnog kočenja, ukinuti.

4. Propisati malus na osiguranje od autoodgovornosti vozila snažnijih od 100 kW (136 KS), bez elektroničkog sustava ESP za povećanje dinamičke stabilnosti.

hr Mon Apr 08 2019 08:51:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5f0c2144daf72d4f318b4631/80

Splitsko-dalmatinska županija danas bez novooboljelih od koronavirusa

Jedna osoba nalazi se na respiratoru
Prema izvješću NZJZ – a SDŽ od ukupno 63 obrađena testa sa područja Splitsko-dalmatinske županije danas nema novooboljelih osoba pozitivnih na COVID infekciju.

523 osobe nalaze se u samoizolaciji. 15 COVID pozitivnih osoba nalazi se na bolničkom liječenju u KBC-u Split dok se 1 osoba nalazi na respiratoru.
hr Thu Aug 06 2020 11:28:20 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5f2baea8daf72dfe548b465b/80
Foto: Screenshot/dnevnik.hr

Hrabri tata podigao šator ispred bolnice: Sina može vidjeti na 15 minuta dnevno

Tata i sin stalno komuniciraju preko 'voki tokija'
Sedmogodišnji Šimn razbolio se, a temperatura nije padala. Završio je u bolnici sa sumnjama na baterijsku upalu pluća te je zadržan na liječenju. 

Od novih mjera strepili su svi roditelji, ali kako kaže tata Roberto, najgore je kad ih sami iskusite. Liječnici su roditeljima rekli da sina mogu vidjeti 15 minuta na dan.

Hrabri tata Roberto kupio je šator i 'voki toki' te se smjestio u blizini svog sina - ispred bolnice u Pakracu.

- Htio sam da Šimun zna da sam mu blizu iako ne mogu biti s njim i da se zbog toga osjeća sigurno te da onda lakše prebrodi boravak u bolnici. Sad stalno zove i osjećam da je opušteniji i da se manje boji, a onda smo i mi roditelji bolje - rekao je Roberto za 24sata.

Noći su mu i dalje najteže. Od brige ne može puno spavati, a ono malo što i pokuša odrijemati pretvori se u katastrofu, baš kao što je bilo u noći na srijedu. 

- Padala je kiša i puhalo je kao ludo. Sve mi je promočilo u šator. Bio sam mokar i bilo mi je hladno, ali nisam htio ići kući. Živim 15 kilometara odavde i tamo me više Šimun ne bi mogao dobiti ako bi me poželio nazvati usred noći. Otišao sam presvući se tek ujutro - govori brižni otac. 

On je od prvog dana Šimunova boravka u bolnici o boli koju proživljava jer ne može biti uz sina izvještavao na Facebooku. Želio bi, kaže, da sve dopre do što većeg broja ljudi i da se ukine odluka Stožera da roditelji ne mogu biti uz bolesnu djecu danonoćno.

- Nitko ne bi smio ovakvo nešto proživljavati, ovo je velika trauma za sve - rekao je otac. 

Ministar zdravstva Vili Beroš početkom srpnja je objavio da, unatoč epidemiji, roditelji mogu biti uz djecu ako su mlađa od tri godine ili su na dugotrajnom liječenju. Ostali mogu posjećivati djecu samo na 15 minuta. 


hr Thu Aug 06 2020 09:18:28 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5f2ba629daf72d7a578b4591/80
Foto: Twitter - Ured predsjednika RH

Stručnjaci o Milanovićevim porukama: 'Predsjednik je briljirao'

Stručnjaci smatraju kako je Milanović odaslao važne i jake poruke, ali i pokazao nacionalnu odgovornost i stratešku širinu

Ne samo u porukama koje je poslao i načinu na koji je u srijedu u Kninu govorio, nego i u svim aktivnostima koje su prethodile obilježavanju 25. godišnjice Oluje, predsjednik Zoran Milanović je briljirao. Ocijenili su tako stručnjaci, koje su odgovarali na pitanja o odlikovanjima generala HV-a i gardijskih brigada HVO-a, kritikama koje je zbog toga dobio iz BiH, ali i o porukama koje je uputio u Srbiju.

Odnose sa susjedima spominjao je u srijedu i u Zvonimirovu gradu, iz kojeg je poručio da nismo više isto društvo otprije 25 godina, ali da su nam sa Srbijom odnosi komplicirani više od sto godina, što bi možda trebalo i zanemariti te početi surađivati, piše Večernji list.

Bilo je sukoba, krvoprolića, ratova, građanskih ratova, agresija i nakon toga nikako da uđemo u fazu normalnih odnosa u kojima će prevladavati poštovanje, konstruktivnost. Kao da smo i dalje opterećeni stvarima koje su posljedica agresije iz 90-ih godina“, rekao je, između ostalog, Milanović, a politička analitičarka Ankica Mamić kazala je da su upravo predsjednikove poruke bile najprimjerenije. Dobro su svoj posao, kaže, obavili i premijer Andrej Plenković, predsjednik Sabora Gordan Jandroković i general Ante Gotovina, ali Milanović je komunikacijski bio najbolji.

- Govorio je kako smo i očekivali, bez ikakvih podsjetnika, a posebno bih istaknula njegovu konstataciju o tome da pobjednik treba biti milosrdan. Kazao je Milanović da je Hrvatska pobijedila, da to nije bio građanski rat, ali nakon 25 godina treba prema poraženom pokazati milosrđe i oprostiti mu“, objasnila je Ankica Mamić, dodajući da je i u pripremama za proslavu Oluje predsjednik napravio više od svojih prethodnika.

Je li se od njega očekivalo da odlikuje generale i gardijske brigade, koje nije odlikovala kada je bila predsjednica ni Kolinda Grabar-Kitarović?

- Kad je predsjednik iz 'desnog bazena', onda su problem sindikati, a kad je iz 'lijevog bazena', onda su obično to branitelji. A sad imamo čelnika koji ima hrabrosti poslati poruku i desnom biračkom tijelu, što je jako dobro. Kultura dijaloga je ta koja društvo može povući naprijed, omogućiti da se počnemo nositi s problemima, kojih će uskoro biti jer nas čeka i gospodarska oluja“, kazala je Ankica Mamić.

Milanović je, kaže stručnjak za strateško komuniciranje Božo Skoko, u svim aktivnostima vezanim uz obilježavanje Dana pobjede i domovinske zahvalnosti bio na državničkoj razini.

- Takvim Milanovićem i takvim predsjednikom Hrvatske možemo se ponositi. Bio je prilično jasan u izricanju svojih stajališta i povijesnih činjenica vezanih uz Domovinski rat, ni u jednom trenutku se nije libio nazvati stvari pravim imenom, kome god se to svidjelo ili ne. Ispravio je povijesnu nepravdu prema braniteljima iz Bosne i Hercegovine koji su sudjelovali u oslobađanju Hrvatske, čime je pokazao nacionalnu odgovornost i stratešku širinu u promišljanju. Također, njegovi istupi bili su okrenuti budućnosti, pomirenju, zajedništvu“, kaže Božo Skoko za Večernji list i dodaje da je Milanović dobro poentirao i na analizi puta do pobjede u Domovinskom ratu te hrvatsko-srpskim odnosima kao ključnom faktoru stabilnosti u regiji.

- Iako je govorio iz glave, govori su bili jako dobro strukturirani, potkrijepljeni citatima te slikoviti u njegovu stilu, ali bez ijedne suvišne rečenice. U govoru je čak diskretno parafrazirao Škorin hit i Thompsona kad je spomenuo vjetar s Dinare, a na kraju je citirao Gorana Kovačića i završetak Jame. I ovaj put Milanović je pokazao da zna i može biti državnik na visini zadatka, kad to želi“, kazao je Božo Skoko.


hr Thu Aug 06 2020 08:37:48 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5dc5c2f329111cc9e08b45be/80
Foto: Pexels

Vrijeme danas: Sunčanije i toplije, ali još ponegdje kiša, bura

Vjetar će u unutrašnjosti većinom oslabjeti, ali će na Jadranu i dalje biti bure, uglavnom podno Velebita na udare ponegdje i olujne, pa i orkanske, u Dalmaciji i sjeverozapadnog vjetra.
U Dalmaciji djelomice sunčano s promjenljivom naoblakom, a mjestimice će biti i pljuskova praćenih grmljavinom. Dok će u sjevernoj Dalmaciji biti razmjerno vjetrovito uz umjerenu i jaku buru, južnije od Splita puhat će slab i umjeren vjetar promjenljiva smjera, a navečer će ponegdje zapuhati jaka bura i sjeverni vjetar.

I na krajnjem jugu Hrvatske će veći dio dana vjetar biti slab pa će i more biti malo valovito. No u večernjim će satima uz umjerenu i jaku buru biti i umjereno valovito. Zbog i dalje nestabilne atmosfere treba očekivati lokalne pljuskove.

Do kraja tjedna stabilnije, sunčanije i toplije, sve češće i vruće

U petak je na jugu Jadrana još moguć poneki kratkotrajan pljusak, no prevladavat će sunčano vrijeme uz umjerenu, na sjevernom dijelu jaku buru, podno Velebita ujutro i olujnuVikend sunčan i vruć, ujutro ponegdje uz umjerenu buru, a danju sjeverozapadni vjetar.

Na kopnu u petak barem djelomice sunčano, ali ne može se isključiti mogućnost poslijepodnevnih lokalnih pljuskova. Za vikend već posvuda vruće uz obilje sunca.", prognozirala je za HRT dr. sc. Tanja Renko iz DHMZ-a.
hr Thu Aug 06 2020 08:02:48 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .