Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5caaef6129111c083a8b4596/80

Prometni stručnjak o prometnoj u tunelu Sv. Ilija: "Stravična nesreća bila je samo pitanje dana, ovo su 4 nužne mjere"

Tunele hitno opremiti pravno certificiranim radarskim kamerama, smanjiti anakronu i štetnu toleranciju mjerenja brzine, smanjiti, odnosno ukinuti trošarinu na nove, sigurne automobile i uvesti malus na obvezno osiguranje snažnih, a nesigurnih automobila
Ako se išta loše moglo predvidjeti u našem prometu, to je tragična nesreća kakva se dogodila jučer oko 18:15 u tunelu Sv Ilija kod Baške Vode, kad je 24-godišnjak u BMW-u Serije 5 (E34, 1987. - 1996.), kod nas zvanom 'Kamatar', 60-ak metara od južnog portala u smjeru sjevera, u blagom lijevom zavoju, na skliskoj cesti, vozeći velikom snagom i pogibeljno neprilagođenom brzinom (drastično kršeći čl. 51. st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama), izvjesno i previsokom (čl. 54.), izgubio kontrolu nad automobilom, koji se zanio na suprotni prometni trak te se frontalno zabio u Citroën C4 prve generacije (2004. - 2010.)

O silini udara 'govori' to što e motor BMW-a s prednjim podvozjem i dijelom upravljačkog mehanizma inercijom odletio 40 metara od poprišta sudara. Činjenica da je poginuo vozač dvije klase većeg i trećinu težeg automobila, premium izvedbe, premda dvije generacije starijeg, a da je teško ozlijeđen vozač francuskog kompakta (srećom bitno čvršćeg od prethodne Xsare) preživio sudar i bori se za život, ukazuje da vozač BMW-a možda nije bio vezan. U takvom se vozilu sigurnosni pojas često 'frajerski' vezuje iza leđa ili umeće lažni umetak, kako bi utišao upozoravajući signal.

A BMW Serije 5, E34, 'Kamatar', jedan je od najnesigurnijih automobila na našim cestama, s gomilom konja na stražnjim kotačima, za tek nekoliko tisuća eura dostupan 'statusni simbol' prometno neodgovorne mladeži. 

Naime, najčešći, 6-cilindarski benzinci 520i sa 150 KS i 525i sa 192 KS, sa stražnjim pogonom, bez elektroničkih sustava stabilnosti (uvedenih tek sljedećom serijom E39), često s lošim gumama i neispravnim amortizerima, na skliskoj cesti lako gube stabilnost i ulaze u smrtonosnu 'piruetu'. 

Zbog izvrsne bavarske kvalitete desetljećima ne gube snagu, ali opasno kompromitiraju dinamičku stabilnost. To je, uz krajnje neodgovornu vožnju i drastično kršenje prometnih propisa, bio 'okidač' za tragičnu nesreću. 

Time se vraćamo na problem nerazumno previsokih davanja na nove, sigurne automobile, koji bi, izvjesno sami spriječili ovakvu nesreću. Za takva vozila država traži da se plati i 'boga i vraga', četiri vrste poreza!

Naime, pored poreza sadržanih u osnovnoj cijeni (na maržu, u kojoj su troškovi transporta, infrastrukture, režija, osoblja, promidžbe..., a u svakoj stavci država uzima svoj dio), na osnovnu cijenu, u kojoj je dakle već sadržano 10-ak posto poreza, plaća se 25 posto PDV-a (porez na porez). 

Kako to nije bilo dovoljno, uvedena je, kao treća razina poreza, trošarina, odnosno PPMV. Ali ni tu nije kraj! Na nova vozila (do 10 godina starosti) plaća se četvrti, poseban godišnji porez. Izgleda da ni to nije bilo dovoljno (!), pa je početkom godine, novim 'ekološkim škarama', povećana trošarina te su automobili koji se najčešće kupuju dodatno poskupjeli, od 1500 do 7000 kn! 

To je, logično, izazvalo pad zanimanja za nove automobile, koji su najsigurniji i spašavaju živote te okretanje rabljenima. Kome se to isplatilo? Žrtvama u prometnim nesrećama, poput jučerašnje, najmanje!

Ali, ima nešto važnije, simptomatično...

- Učinite nešto, kroz taj se tunel mladež iživljava, govorili su mi često, misleći valjda da mogu išta promijeniti, osim javno istupati. Navodno su i česte utrke od Imotskog do rotora iza južnog portala tunela Sv. Ilija i natrag, a bez obzira na kamere u tunelu, koje nerijetko bilježe sumanute jurnjave, neodgovorni vozači znaju da im policija i pravosuđe mogu 'staviti soli na rep'. 

Naime, snimke i zabilježena brzina ne može se koristiti kao dokaz na sudu. Isto je i u svim ostalim tunelima u Hrvatskoj i treba se zbilja zapitati: Zbog čega je to tako? Što mislite kako prođu oni koji jure tunelima u Austriji, Italiji, Švicarskoj, Njemačkoj...? Uh.

Dakle, nacionalni je prioritet sve tunele na autocestama i državnim cestama odmah opremiti certificiranim radarskim kamerama, koje bi uvelike obeshrabrili nerazumne i pogibeljne jurnjave u kakvu se upustio krajnje neodgovorni vozač BMW-a. A uz smanjenje davanja na nove, sigurne automobile, treba povećati police osiguranja na stare, snažne automobile.

Dakle, jučerašnja tragična prometna nesreća u tunelu Sv. Ilija zaziva sljedeće mjere:

1. Tunele na autocestama i državnim cestama treba hitno opremiti pravno certificiranim kamerama za mjerenje brzine. 

2. Anakronu i štetnu toleranciju policijskog mjerenja brzine 10/10 (10 km/h do 100 km/h i 10 posto iznad 100 km/h) zamijeniti s 3/3.

3. Za nova vozila s pet zvjezdica po Euro NCAP sustavu trošarinu smanjiti za 50 posto, a ako usto imaju sustave upozorenja napuštanja trake i autonomnog kočenja, ukinuti.

4. Propisati malus na osiguranje od autoodgovornosti vozila snažnijih od 100 kW (136 KS), bez elektroničkog sustava ESP za povećanje dinamičke stabilnosti.

hr Mon Apr 08 2019 08:51:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d9c0e5529111cbca78b456b/80

ISTRAŽIVANJE: Koji praznik je Hrvatima najvažniji, a koji bi najradnije ukinuli?

Svaki peti ispitanik ili njih 20 posto ne želi slaviti Dan domovinske zahvalnosti.
Hrvatska će dobiti dva nova, a ukidaju se dva dosadašnja blagdana. Vlada smatra kako bi ključni praznik koji će slaviti nastanak moderne Hrvatske treba biti 30. svibnja, u spomen na konstituirajući saziv višestranačkog Sabora iz 1990. Dnevnik Nove TV donosi ekskluzivno istraživanje koji je građanima najvažniji datum koji označava državnost, koji praznik ne treba obilježavati, ali i koji osobno smatraju najvažnijim.

Kada se građanima ponude tri datuma na koja su se slavila ili se slave obljetnice stvaranja moderne Hrvatske, većina, odnosno njih 40 posto, smatra kako bi 30. svibnja trebao biti novi Dan državnosti. Istodobno dosadašnji Dan državnosti, koji se slavio 25. lipnja, za 24 posto ispitanika je važan datum koji se treba slaviti i dalje. Dan neovisnosti, koji smo obilježili nedavno, važnim u modernoj državi smatra 26 posto ispitanika, a njih 10 posto ne zna.

Zanimljivo, novi Dan državnosti 30. svibnja za 68 posto birača HDZ-a je najvažniji i očito time Andrej Plenković svojim biračima ispunjava želju. SDP-ovi birači su oko tih datuma podijeljeni, pa tako njih 35 posto smatra najvažniji 25. lipnja, njih 31 posto pak važnim smatra 30. svibnja, a Dan neovisnosti važnim smatra 25 posto birača te oporbene stranke.

Građanima ipak osobno najvažniji datum dan oslobođenja Knina

Kada se građane pita koji je njima osobno najvažniji datum, za većinu ili njih 22 posto to je Dan pobjede i domovinske zahvalnosti 5. kolovoza. Odmah iza toga je i budući praznik Dan sjećanja za koji je 21 posto ispitanika reklo da im je osobno važan datum. Potom dva praznika koja se ukidaju. Tako po 17 posto ispitanika podjednako važnim smatra dosadašnji Dan neovisnosti i Dan državnosti koji se posljednji put slavio 25. lipnja. I na kraju za 13 posto ispitanika osobno je važan datum 30. svibnja, koji bi ubuduće trebao biti i novi Dan državnosti.

Za koji praznik građani smatraju da se ne treba slaviti

Kada im se ponude dosadašnji praznici, ali i dva nova, pogledajte koje praznike građani smatraju da treba ukinuti. 39 posto ispitanika smatra da ne treba slaviti Dan antifašističke borbe. Većinski da se slavi taj praznik žele birači SDP-a, ali zato većina birača HDZ-a ne želi da se taj praznik slavi.

hr Mon Oct 14 2019 20:27:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/590ae303b47398de708b45c8/80
Foto: Pixabay

U utorak bi trebao pojeftiniti benzin, a poskupiti dizel?

Informaciju je objavio portal cijenegoriva.info
Na portalu cijenegoriva.info, kako navode prema neslužbenim informacijama, sutra bi trebao pojeftiniti benzin, a poskupiti dizel. Tako bi spremnik od 50 litara bezina trebao biti jeftiniji za 3 kune dok bi spremnik dizela trebao biti skuplji za dvije kune.

Nove cijene plina znat će se sutra. 
hr Mon Oct 14 2019 19:50:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5da4b1e429111ca9b58b4580/80

Erasmus program u OŠ Mertojak: "Razvijajmo se zajedno putem inovacije"

Osnovnoj školi „Mertojak“ 2017. godine Agencija za mobilnost i programe EU dodijelila je 24. 852,00 eura za ostvarivanje KA1 projekta „Razvijajmo se zajedno putem inovacije“.

Ciljevi projekta bili su usavršavanje znanja, razvoj kompetencija, stjecanje iskustva i upoznavanje EU prakse učitelja razredne i predmetne nastave, članova stručno-razvojne službe škole  kako bi se unaprijedio rad kroz redovnu i izbornu nastavu, izvannastavne aktivnosti, izvanučioničku nastavu i rad školske zadruge, a implementacijom inovativnih i tehnološki naprednih metoda poučavanja. 

U protekle dvije godine ostvareno je sedam mobilnosti u koje je bilo uključeno dvanaest zaposlenika škole. Koordinatorice projekta bile su ravnateljica Ines Budić i učiteljica prirode i biologije Ivanka Podrug. Mobilnosti su ostvarene u Italiji, Francuskoj, Finskoj i Češkoj kroz sedam različitih tema kojima je zajedničko obilježje inovativni i suvremeni pristup nastavi. U edukaciji su sudjelovale učiteljice razredne nastave, učiteljice hrvatskog i engleskog jezika, učiteljice povijesti i geografije, učiteljice matematike i informatike, te učiteljice prirode, biologije i kemije; školska psihologica i ravnateljica škole.

 Svi sudionici edukacije nakon svojih mobilnosti održali su diseminaciju u školi te na taj način educirali kolege i upoznali ih s europskim smjerovima u obrazovanju, a koordinatorice projekta održale su javno predavanje 5. srpnja 2019. na Mediteranskom institutu za istraživanje života u Splitu.

Ovim projektom ostvaren je temeljni cilj projekta, a napredak se očituje na svim razinama obrazovanja naših učenika. Dobrobiti su višestruke kako za učitelje tako i za učenike škole. 

Nastava je osuvremenjena, bliža učeniku, zanimljivija, dinamičnija… 

Učenici i učitelji su visokomotivirani za daljnji rad i napredak što se može iščitati iz školskog Kurikula te Plana i programa škole za 2019. godinu. 


hr Mon Oct 14 2019 19:35:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ce63cc129111cc59d8b4593/80

Ugodna jesen: iznadprosječno toplo uz nešto više oblaka. Mogućnost kiše u srijedu i nedjelju

Ovih dana imamo oko 5 °C više temperature nego je uobičajeno u ovo doba godine

Nakon pretežno sunčanog i ugodno toplog vikenda, i novi je tjedan tako započeo, ali uz nešto malo više oblaka nego jučer. I temperatura je već do 12 sati poprimila ugodne vrijednosti, oko 20 °C, i još će rasti! Inače, prosječna maksimalna temperatura za ovo doba godine u kopnenim je krajevima oko 18 °C, a na obali oko 21 °C, a ovih dana uglavnom imamo vrijednosti oko 5 °C više od toga!

U ostatku će ponedjeljka biti promjenjivo oblačno, međutim tek će rijetko pasti malo kiše, ponajprije oko Rijeke i Krka. U središnjoj Hrvatskoj, Gorskom kotaru te oko Istre i Kvarnera puhat će slab do umjeren jugozapadni vjetar, dok će drugdje uglavnom biti tiho. Ostaje i toplo s najvišom temperaturom od 21 do 25 °C. 

Utorak

Sutra će, u velikom dijelu Hrvatske, biti pretežno sunčano uz manje oblaka nego danas. Nešto oblačnije i dalje samo nad Kvarnerom, Istrom i zapadom Gorskog kotara, pa tamo ponovno može pasti koja kap kiše, dok drugdje ostaje suho. U cijeloj će zemlji biti toplo, temperatura će poslijepodne doći do vrijednosti između 21 i 25 °C, no bit će malo vjetrovitije nego danas –na moru će puhati umjereno do jako jugo, na kopnu uglavnom umjeren jugozapadni vjetar. 

Ostatak tjedna na Jadranu

I na Jadranu će u srijedu biti promjenjivije i nestabilnije, uz povremene, lokalne pljuskove. Veća vjerojatnost za njih je na Kvarneru, iako pokojeg može biti i u Dalmaciji. I dalje će, duž cijele obale, puhati umjereno do jako jugo, a temperatura će biti oko 24 °C. U četvrtak je rijetko moguć još poneki pljusak, uglavnom u Dalmaciji. Vjetar će prolazno okrenuti na tramontanu, pa će biti i više sunca. U petak i dalje sunčano, dok za vikend stižu novi oblaci, opet će zapuhati jugo pa je lokalno moguća kiša, pa i pljuskovi – osobito u nedjelju.

Dakle, tjedan u koji smo ušli donosi nam nastavak ugodnog jesenskog vremena. Temperatura će u cijeloj zemlji biti iznad 20 °C, a sutra i oko 25 °C, znatno iznad prosjeka za polovinu listopada. Na trenutke ćemo imati više oblaka, na trenutke više sunca, no kiša će unatoč tomu biti rijetka i slaba. Najveća mogućnost za nju je u srijedu i nedjelju., javlja RTL

hr Mon Oct 14 2019 17:06:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .