Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5caaef6129111c083a8b4596/80

Prometni stručnjak o prometnoj u tunelu Sv. Ilija: "Stravična nesreća bila je samo pitanje dana, ovo su 4 nužne mjere"

Tunele hitno opremiti pravno certificiranim radarskim kamerama, smanjiti anakronu i štetnu toleranciju mjerenja brzine, smanjiti, odnosno ukinuti trošarinu na nove, sigurne automobile i uvesti malus na obvezno osiguranje snažnih, a nesigurnih automobila
Ako se išta loše moglo predvidjeti u našem prometu, to je tragična nesreća kakva se dogodila jučer oko 18:15 u tunelu Sv Ilija kod Baške Vode, kad je 24-godišnjak u BMW-u Serije 5 (E34, 1987. - 1996.), kod nas zvanom 'Kamatar', 60-ak metara od južnog portala u smjeru sjevera, u blagom lijevom zavoju, na skliskoj cesti, vozeći velikom snagom i pogibeljno neprilagođenom brzinom (drastično kršeći čl. 51. st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama), izvjesno i previsokom (čl. 54.), izgubio kontrolu nad automobilom, koji se zanio na suprotni prometni trak te se frontalno zabio u Citroën C4 prve generacije (2004. - 2010.)

O silini udara 'govori' to što e motor BMW-a s prednjim podvozjem i dijelom upravljačkog mehanizma inercijom odletio 40 metara od poprišta sudara. Činjenica da je poginuo vozač dvije klase većeg i trećinu težeg automobila, premium izvedbe, premda dvije generacije starijeg, a da je teško ozlijeđen vozač francuskog kompakta (srećom bitno čvršćeg od prethodne Xsare) preživio sudar i bori se za život, ukazuje da vozač BMW-a možda nije bio vezan. U takvom se vozilu sigurnosni pojas često 'frajerski' vezuje iza leđa ili umeće lažni umetak, kako bi utišao upozoravajući signal.

A BMW Serije 5, E34, 'Kamatar', jedan je od najnesigurnijih automobila na našim cestama, s gomilom konja na stražnjim kotačima, za tek nekoliko tisuća eura dostupan 'statusni simbol' prometno neodgovorne mladeži. 

Naime, najčešći, 6-cilindarski benzinci 520i sa 150 KS i 525i sa 192 KS, sa stražnjim pogonom, bez elektroničkih sustava stabilnosti (uvedenih tek sljedećom serijom E39), često s lošim gumama i neispravnim amortizerima, na skliskoj cesti lako gube stabilnost i ulaze u smrtonosnu 'piruetu'. 

Zbog izvrsne bavarske kvalitete desetljećima ne gube snagu, ali opasno kompromitiraju dinamičku stabilnost. To je, uz krajnje neodgovornu vožnju i drastično kršenje prometnih propisa, bio 'okidač' za tragičnu nesreću. 

Time se vraćamo na problem nerazumno previsokih davanja na nove, sigurne automobile, koji bi, izvjesno sami spriječili ovakvu nesreću. Za takva vozila država traži da se plati i 'boga i vraga', četiri vrste poreza!

Naime, pored poreza sadržanih u osnovnoj cijeni (na maržu, u kojoj su troškovi transporta, infrastrukture, režija, osoblja, promidžbe..., a u svakoj stavci država uzima svoj dio), na osnovnu cijenu, u kojoj je dakle već sadržano 10-ak posto poreza, plaća se 25 posto PDV-a (porez na porez). 

Kako to nije bilo dovoljno, uvedena je, kao treća razina poreza, trošarina, odnosno PPMV. Ali ni tu nije kraj! Na nova vozila (do 10 godina starosti) plaća se četvrti, poseban godišnji porez. Izgleda da ni to nije bilo dovoljno (!), pa je početkom godine, novim 'ekološkim škarama', povećana trošarina te su automobili koji se najčešće kupuju dodatno poskupjeli, od 1500 do 7000 kn! 

To je, logično, izazvalo pad zanimanja za nove automobile, koji su najsigurniji i spašavaju živote te okretanje rabljenima. Kome se to isplatilo? Žrtvama u prometnim nesrećama, poput jučerašnje, najmanje!

Ali, ima nešto važnije, simptomatično...

- Učinite nešto, kroz taj se tunel mladež iživljava, govorili su mi često, misleći valjda da mogu išta promijeniti, osim javno istupati. Navodno su i česte utrke od Imotskog do rotora iza južnog portala tunela Sv. Ilija i natrag, a bez obzira na kamere u tunelu, koje nerijetko bilježe sumanute jurnjave, neodgovorni vozači znaju da im policija i pravosuđe mogu 'staviti soli na rep'. 

Naime, snimke i zabilježena brzina ne može se koristiti kao dokaz na sudu. Isto je i u svim ostalim tunelima u Hrvatskoj i treba se zbilja zapitati: Zbog čega je to tako? Što mislite kako prođu oni koji jure tunelima u Austriji, Italiji, Švicarskoj, Njemačkoj...? Uh.

Dakle, nacionalni je prioritet sve tunele na autocestama i državnim cestama odmah opremiti certificiranim radarskim kamerama, koje bi uvelike obeshrabrili nerazumne i pogibeljne jurnjave u kakvu se upustio krajnje neodgovorni vozač BMW-a. A uz smanjenje davanja na nove, sigurne automobile, treba povećati police osiguranja na stare, snažne automobile.

Dakle, jučerašnja tragična prometna nesreća u tunelu Sv. Ilija zaziva sljedeće mjere:

1. Tunele na autocestama i državnim cestama treba hitno opremiti pravno certificiranim kamerama za mjerenje brzine. 

2. Anakronu i štetnu toleranciju policijskog mjerenja brzine 10/10 (10 km/h do 100 km/h i 10 posto iznad 100 km/h) zamijeniti s 3/3.

3. Za nova vozila s pet zvjezdica po Euro NCAP sustavu trošarinu smanjiti za 50 posto, a ako usto imaju sustave upozorenja napuštanja trake i autonomnog kočenja, ukinuti.

4. Propisati malus na osiguranje od autoodgovornosti vozila snažnijih od 100 kW (136 KS), bez elektroničkog sustava ESP za povećanje dinamičke stabilnosti.

hr Mon Apr 08 2019 08:51:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5f45392adaf72d8f7a8b4571/80
Foto: Unsplash

Beroš uputio poziv liječnicima u mirovini: Situacija je alarmantna

Upućen je poziv umirovljenim liječnicima i liječnicama

Zbog značajnog pogoršanja epidemiološke situacije vezane uz bolest COVID-19, ministar zdravstva Vili Beroš zamolio je Hrvatsku liječničku komoru da Ministarstvu zdravstva dostavi podatke o liječnicima u mirovini koji su se voljni ponovno profesionalno angažirati za rad u zdravstvenim ustanovama za vrijeme epidemije, sukladno svojim specijalizacijama.

- Upućujemo poziv umirovljenim liječnicima i liječnicama, članovima HLK-a, ako su voljni svoje znanje i stručnost u ovim teškim vremenima staviti ponovno na raspolaganje pacijentima i hrvatskom zdravstvenom sustavu te se uključiti u radni proces u zdravstvenim ustanovama, da nam se jave na elektroničku adresu [email protected] ili na broj telefona 01/4500 830 (svakog radnog dana od 8 do 20 sati)“, stoji u pozivu Hrvatske liječničke komore.


hr Sat Oct 24 2020 18:26:42 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5f9442826f52df38218b45e2/80
Foto: HRT

U akciji pošumljavanja u Žrnovnici 150 volontera, među njima i veleposlanik Kanade

U akciji pošumljavanja u Žrnovnici, u sklopu najveće volonterske akcije pošumljavanja požarišta u Hrvatskoj - Boranka, tijekom vikenda sudjeluje 150 volontera, među kojima je i veleposlanik Kanade u Hrvatskoj Alan Bowman.
Volonteri pošumljavaju požarište na području splitskog naselja Sitno Donje. Prva je to ovogodišnja akcija pošumljavanja, a već druga na tom području koje je prije tri godine nastradalo u velikom šumskom požaru.

Autor projekta Boranka i poslovni direktor Saveza izviđača Hrvatske Dan Špicer rekao je da im svakih 20 minuta dolazi nova grupa volontera i da imaju ukupno 150 dobrovoljaca koji zbog pridržavanja epidemioloških smjernica rade u manjim skupinama.

Akciju organizira Savez izviđača Hrvatske u suradnji s Hrvatskim šumama i Hrvatskom gorskom službom spašavanja, a u njoj sudjeluju izviđači iz Splita i Trogira, pripadnici Hrvatske ratne mornarice, članovi Udruge veterana domovinskog rata Brodosplit, članovi Hrvatskog planinarskog društva Mosor, studenti Kineziološkog fakulteta iz Splita i ostali građani.

- Poštujemo epidemiološke mjere u skladu s uputama županijskog Stožera civilne zaštite. Volonteri nose maske i drže razmak. Sadimo bjelogoricu i crnogoricu, to je hrast i česmina, dio će se saditi u sadnicama, a dio crnogorice ide u sjemenu. Od sadnica uz hrast crniku imamo pinjole, čempres i dalmatinski bor, kazao je Špicer, piše HRT.

Smatra i da su u požarima, nažalost, izgorjela tako velika područja te da ih se pošumljava sljedećih sto godina, ne bismo uspjeli stići posaditi sve što je izgorjelo 2017. godine.

Stručnu i tehničku pomoć volonterima pri pošumljavanju pružat će stručnjaci Hrvatskih šuma, pripadnici Ravnateljstva civilne zaštite te volonteri HGSS-a i Gradskog društva Crvenog križa Splita, te predstavnici partnerskih organizacija. Besplatan prijevoz volontera od Splita do požarišta i ove godine je osigurao Grad Split.

Tijekom tri godine, koliko traje akcija Boranka, pošumljavalo se na području Splita, Žrnovnice, Mosora, Sitnog Donjeg, Zvjezdanog sela Mosor, Kučina, Zadra i Makarske.

U akciji Boranka do sada je aktivno sudjelovalo ukupno 6300 volontera iz brojnih mjesta i gradova, a posađeno je više od 60 tisuća stabala diljem Dalmacije.

Akcija se financira isključivo od sponzorstva i donacija, sadnice im daju Hrvatske šume, a volonterima osiguravaju obrok.
hr Sat Oct 24 2020 17:05:50 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5f9437e56f52df37218b45c2/80
Foto: N1

Najavljene nove mjere, kreću od ponedjeljka: Policijski sat trenutno nije opcija

Nakon sastanka Vlade RH o pripremi Nacionalne razvojne strategije Republike Hrvatske do 2030. godine te Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, premijer Andrej Plenković rekao je o čemu je bilo riječi na sastanku. Najavio je i nove mjere za borbu protiv koronavirusa.

Premijer je apelirao na odgovornost sugrađana. 

- Koronu možemo suzbiti odgovornošću pojedinca. Moramo pokazati odgovornost prema sebi i drugima. Od ponedjeljka će biti nove mjere kako bismo se borili s epidemijom koronavirusa", rekao je. 

- Koronu možemo smiriti samo maksimalnom ozbiljnošću. Ako želimo plaću i posao moramo pokazati odgovornost"', rekao je premijer.

- One će ići na smanjivanje broja ljudi koji su bili dozvoljeni na javnim okupljanjima, te mjere koje će spriječiti situacije u kojima će se smanjiti mogućnost širenja virusa", rekao je.

- Sve moramo svesti na okvire koji neće ugroziti ljude, kazao je premijer. Moramo vidjeti što učiniti dalje da se smanje rizici i u kontekstu radnih mjesta", kazao je premijer.

Policijski sat nije opcija

- Policijski sat ni totalni lockdown nisu opcija", kazao je potom ministar unutarnjih poslova Davor Božinović. "Set novih mjera fokusiran je na ograničavanje bliskih kontakata između ljudi", kazao je Božinović.

- Mi radimo na postrožavanju mjera s ciljem da se zadrže gospodarske aktivnosti i društveni život, kako bi zdravstveni sustav i bolnice bili dostupni onima kojima su potrebni", kazao je. 

HZJZ je donio niz preporuka s ciljem da gospodstvo ne smije stati, te da bolnice moraju funkcionirati, piše N1.

- Vjerujem da će građani shvatiti tu poruku. Mi radimo na setu novih mjera koje su fokusirane na ograničavanje bliskih kontakata između ljudi, a to se odnosi na kontakt u zatvorenom na manje od dva metra, te na otvorenom na manje od metar i pol. Te će se mjere kontrolirati.

Provedba tih mjera će se pratiti od strane inspekcija, ali i policije.

Sastavni dio mjera bit će preporuke poslodavcima, da se organizira rad od doma, smjenski rad i slično. Mi ćemo preporučiti da se smanje privatna druženja koja su mjesta gdje se virus najbrže širi. Ako se ljudi zabavljaju, pjevaju, grle - korona se širi", rekao je Božinović. 

hr Sat Oct 24 2020 16:19:28 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ef89e3adaf72d79188b4599/80
Foto: UNSPLASH/Ilustracija

Njemačka stavila još pet hrvatskih županija na crvenu listu

Ljudi koji dolaze iz ovih regija mogu ući u Njemačku, no moraju se testirati i ići u karantenu dok ne saznaju rezultate.
Njemački Institut Robert Koch značajno je proširio listu područja koja su rizična, a među njima su i neke hrvatske županije. To su od danas Karlovačka, Zagrebačka, Osječko-baranjska, Varaždinska i Bjelovarsko-bilogorska, javlja Index.

Lista je proširena u četvrtak, a stupa na snagu danas.

Na njemačkoj listi rizičnih područja prva se 20. kolovoza našla Splitsko-dalmatinska županija, a potom su 9. rujna slijedile Dubrovačko-neretvanska županija i Požeško-slavonska. 16. rujna na listu je stavljena Virovitičko-podravska županija, a 23. rujna Ličko-senjska županija.

7. listopada na listu je dospjela Vukovarsko-srijemska, Sisačko-moslavačka i Krapinsko-zagorska. Deset dana kasnije na listi su se našli Grad Zagreb i Međimurska županija.

Osim hrvatskih županija, na listu su dodane i europske zemlje

Osim hrvatskih županija, na njemačkoj listi našle su se cijela Poljska, Švicarska, Irska, Liechtenstein te osam od devet austrijskih saveznih država. Na listi su i brojne talijanske regije poput Toskane, Lombardije i Sardinije. Velika Britanija je također na listi te pojedine regije u Bugarskoj, Estoniji, Švedskoj, Sloveniji i Mađarskoj.

Ljudi koji dolaze iz ovih regija mogu ući u Njemačku, no moraju se testirati i ići u karantenu dok ne saznaju rezultate, piše Index.

hr Sat Oct 24 2020 14:10:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .