Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5b542a30cb557ad62e8b4945/80
Foto: PIXABAY

Split puca po šavovima, ima previša turista u špici

Ne pomaže niti ulaganje u infrastrukturu koje je preskupo za kratku sezonu.

Grad Split već ovog ljeta puknuo je po šavovima zbog turističkog zagušenja, jer je za bar 20 posto probio gornju granicu izdržljivosti koju je na temelju lanjskih brojki definirala opsežna studija prihvatnih kapaciteta Splitsko-dalmatinske županije Instituta za turizam. Turističko opterećenje je prejako za postojeću infrastrukturu, no rješenje nisu ulaganja u infrastrukturu koja bi bi bila preskupa za Grad i njegove stanovnike, upozoravaju naši sugovornici. 

Osim pada kvalitete života u gradu, ovakav trend će vrlo brzo urušiti i sam turizam, smanjiti potražnju i cijene, a povećati davanja. Jedini mogući smjer za Split je konačno zaustavljanje enormnog rasta broja kreveta, najviše u privatnom smještaju, dnevnih posjetitelja, te prebacivanje turističkog prometa van špice sezone. Ni jedno ni drugo za sad se nije pokazalo kao lak cilj.

U Institutu su izračunali da je broj noćenja u Splitu od 2014. do 2017. godišnje rastao za prosječnih 26 posto, a dosadašnji rezultati u 2018. pokazuju nastavak uzlaznog trenda, kako noćenja tako i kapaciteta, i to najviše u privatnom smještaju. Od ukupno 34,5 tisuće kreveta, koliko je na jučerašnji dan bilo prijavljeno u Splitu na sustav eVisitor, tek 3320 kreveta je u 38 hotela, dok je u privatnom smještaju 23 tisuće kreveta, odnosno čak 18 posto kreveta više nego lani, piše poslovni.hr

Za 18 posto porastao je i broj noćenja u lipnju, dok je svibanj s 211 tisuća noćenja bio jači za 30 posto od lanjskog. Lani je u kolovozu Split imao 555 tisuća noćenja, ili 17 posto više nego u godini prije, u srpnju je bilo 528 tisuća noćenja, ili 21 posto više nego u srpnju 2016. godine. Za Split su to i previsoke brojke.

Analiza koju je Institut napravio anketiranjem građana, turista, jedinica lokalne uprave, te uz pomoć informacija javnih i komunalnih poduzeća, pokazala je da su već lani splitski promet i komunalna infrastruktura bili na granici izdržljivosti. Ugroženi su opskrba vodom i strujom, otpad je posebna priča zbog nesaniranog odlagališta Karepovac, ne funkcionira sustav razdvajanja otpada, ne postoji županijski centar za gospodarenje otpadom.

Nema mjesta ni za otpadne vode, kanalizacija ima slab kapacitet, dolazi do izlijevanja miješanih oborinskih i otpadnih voda u razdobljima opterećenja i niske razina obrade otpadnih voda. Nema dovoljno prometnica, parkinga, ne postoji niti odgovarajući autobusni niti kamionski terminal.

Istraživanje Instituta je pokazalo da turisti još uvijek ne osjećaju ove negativne strane života u Dalmaciji i Splitu, a domaćini su podijeljeni na one koji od turizma zarađuju, pa priželjkuju dodatni rast, i one koji zbog turizma ljeti iseljavaju zbog prevelikih gužvi. Lokalce najviše smeta prometna gužva, gužva na plažama i ulicama, četvrtinu ispitanika smeta buka koja remeti mir u domu, 46 posto neprimjereno odloženo smeće i smrad kontejnera.

Lokalna samouprava smatra da bi broj turista u sezoni trebalo zadržati na postojećoj razini, a broj jednodnevnih posjetitelja smanjiti. Analitičari smatraju da bi Split, s obzirom na svoju veličinu, posebice u usporedbi s Dubrovnikom, mogao povećati broj turista u sezoni, u budućem razdoblju, za oko 30 posto, ali uz prethodno rješavanje ključnih infrastrukturnih problema. To za komunalnu infrastrukturu znači izgradnju velikih javnih garaža u središtu grada, stvaranje sadržaja namijenjenih turistima izvan prostora Dioklecijanove palače, uključujući i Žnjan i Marjan, te reguliranje istodobnog boravka kruzera. Dugoročno valja razmisliti i o izmještanju ključnih prometnih objekata iz područja Gradske luke, u prvom redu trajektne luke i autobusnog kolodvora.

Dok su se jedne strane u jedinicama lokalne samouprave izjasnili da broj kreveta u obiteljskom smještaju te broj kuća i apartmana za odmor treba zadržati na sadašnjoj razini, dozvolili su samo u Splitu rast objekata za 20 posto, a kreveta za 18 posto. To je duplo veći rast od nacionalnog prosjeka u ovoj godini.

Brzi pregled platformi za iznajmljivanje pokazuje da se usred sezone u Splitu može naći i deset do petnaest puta više slobodnih apartmana nego recimo u Rovinju i Poreču, čak Šibeniku. Prvog dana kolovoza u Splitu se preko Booking.coma trenutno može naći čak 716 praznih apartmana za dvoje, u Šibeniku je na taj datum prazno tek tek 184 apartmana, u Rovinju 81, u Poreču tek 40.

“Rast turističkog broja noćenja u Splitu od preko 20 posto godišnje već predstavlja ozbiljan problem. Split nema kapacitet za prihvatiti toliki broj turista uz najbolje upravljanje. Pojedini resursi su konačni i nije ih moguće povećati, a one koje je moguće povećati iziskuju takva financijska ulaganja da bi to značilo povećanje troškova života za domaće stanovništvo do razine koju ne bi mogli izdržati”, upozorava Gojko Čepo, splitski SDP-ovac i bivši gradski vijećnik, inače tehničke struke, te upućen u komunalnu sliku Splita. Čepo pojašnjava da se broj stanovnika u Dalmaciji u špici sezone poveća za oko 40 posto, i tome se prilagođava kompletna infrastruktura.

“Zbog svega 60 ili 70 dana turističke sezone, sve sustave je potrebno projektirati za nekoliko puta veći broj potrošača, koje će platiti oni koji ovdje žive cijelu godinu. Istovremeno, već ove godine, dan uoči početka Ultra Europe festivala na booking.com u Splitu se moglo naći noćenje za 200 kuna po osobi. Ako će broj noćenja u 2018. biti otprilike 2,5 milijuna, prosječna zauzetost ležaja bit će oko 20 posto, što znači da će iznajmljivači i ugostitelji jedni drugima rušiti cijene, a istodobno će i jedni i drugi dobivati će sve veće račune za komunalnu naknadu, odvoz i zbrinjavanje otpada, vodoopskrbu i odvodnju”, pojašnjava Čepo.

hr Sun Jul 22 2018 08:54:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b324bb0d0a4530e008b45bd/80
Foto: Grad Split

Darovane državne nekretnine u vrijednosti 118 milijuna kuna

Ministarstvo državne imovine u prvoj je polovini ove godine s ciljem prodaje nekretnina i razvrgnuća suvlasničkih zajednica sklopilo 184 ugovora ukupne vrijednosti 83,1 milijuna kuna, a darovalo je i nekretnina u vrijednosti oko 118 milijuna kuna, navodi se u izvještaju o provedbi strateškog plana za razdoblje 2018. - 2020.

"Smanjenje državnog portfelja provodi se prodajom nekretnina(kupoprodajni ugovori koji se odnose na nekretnine i višak iskopa) i razvrgnućem suvlasničkih zajednica. Po toj osnovi u razdoblju od 1. siječnja do 30. lipnja 2018. sklopljeno je 184 ugovora, ukupne vrijednosti 83,1 milijun kuna", piše u polugodišnjem izvještaju o provedbi načina ostvarenja i reformskih mjera iz revidiranog strateškog plana ministarstva državne imovine za razdoblje 2018. - 2020. godine.

U tom razdoblju sklopljeno je i ukupno 29 ugovora kojima su darovane nekretnine ukupne tržišne procijenjene vrijednosti od 118,4 milijuna kuna. Naglasak je stavljen na raspolaganje nekretninama upravo u svrhu njihova stavljanja u socijalni, kulturni i obrazovni napredak te je u vezi s tim doneseno 26 odluka o darovanju i dodjeli državnih nekretnina u korist jedinica lokalne i regionalne samouprave.


Zbog aktivacije neiskorištene imovine sklopljeno 107 ugovora

Zbog aktivacije neiskorištene državne imovine u razdoblju od početka siječnja do kraja lipnja sklopljeno je 107 ugovora. Od te brojke, 40 ih se odnosi na ugovore o osnivanju prava služnosti, od kojih je 16 s naknadom, a 24 bez naknade. Tu su i ugovori o pravu građenja, dva ugovora o zakupu s predviđenom naknadom te 47 ugovora o dodjeli nekretnina na korištenje, od kojih samo jedan predviđa naknadu.

"Revidiranim strateškim planom Ministarstva državne imovine za razdoblje 2018. - 2020., prihodi od nefinancijske imovine za 2018. godinu planirani su u iznosu 98,8 milijuna., piše Dnevnik


hr Fri Aug 17 2018 10:04:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59dc8876b9e03e217c8b45a8/80
Foto: Pixabay

Više od polovice Hrvata uzima lijekove bez savjetovanja sa stručnom osobom

Istraživanje o navikama i stavovima Hrvata o samoliječenju pokazalo je i da je trećina Hrvata sklona bolestima, te da im je pri kupovini bezreceptnih lijekova ključna preporuka ljekarnika.

Većina Hrvata ne zna što je samoliječenje, ali više od polovice, točnije 58 posto njih, uzima lijekove bez prethodnog savjetovanja sa stručnom osobom. 

I tada koriste uglavnom bezreceptne lijekove. Pokazalo je to istraživanje koje su među hrvatskim građanima tijekom svibnja proveli agencija Hendal i Hrvatska udruga proizvođača bezreceptnih proizvoda (Croatian association of the self-medication industry – CASI).

Najčešće bolesti - gripa i prehlada

Nakon što im je pojašnjen pojam samoliječenja, kao metoda liječenja blažih bolesti uzimanjem lijekova bez recepta, te spremnost pojedinca da bude odgovoran za vlastito zdravlje, očuva ga i brine o njemu, trećina ispitanika je procijenila da mu je sklona.

Međutim, istraživanje je pokazalo i da građani ne razlikuju lakše od težih zdravstvenih tegoba. Iako ih se pitalo s kojim lakšim tegobama se najčešće susreću, četvrtina ispitanika navela je teže oblike tegoba ili neku vrstu kronične bolesti. Lakše tegobe, jednu ili više njih, navelo je 69% ispitanih građana.

Ljekarnici su nam važni

Kod kupnje bezreceptnih lijekova Hrvati se uglavnom vode preporukom. Njih čak 28% se oslanja na savjet ljekarnika, dok 19% kupuje po preporuci liječnika. Kada je riječ o povjerenju u zdravstvene savjete, 83% ispitanika ima potpuno povjerenje u liječnike opće prakse, a savjet ljekarnika uvažava 68% ispitanika.

Iznimno nam je drago što građani izražavaju visoko zadovoljstvo radom ljekarnika kada je u pitanju njihova ljubaznost i strpljivost, spremnost za pomoć, način davanja savjeta, stručnost i kompetencija te vrijeme koje posjećuju kupcima. Želimo da javnost prepozna ljekarnike kao stručnjake kod kojih mogu dobiti brz i stručan savjet, rekao je Kristijan Jakovina, predsjednik Hrvatske udruge proizvođača bezreceptnih proizvoda., piše Ordinacija



hr Fri Aug 17 2018 08:26:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58d77d89b47398cfd78b456d/80
Foto: Pixabay

Koji se automobili najviše, a koji najmanje kvare: Većina ih pada na testu kočnica

Prošle godine na tehničkom pregledu bilo je nešto više od dva milijuna vozila. Zabrinjavajuće, svako četvrto vozilo bilo je - neispravno

Koji se automobili najviše, a koji najmanje kvare? Na pitanje koje zanima sve, donosimo i odgovor. Centar za vozila Hrvatske napravio je analizu svih automobila koji su u 2017. bili na tehničkom pregledu.

Bilo ih je više od dva milijuna, a zabrinjavajuće zvuči podatak da je većina auta koji tehnički nisu prošli iz prve - pala na kočnicama.

Postoje dvije vrste vlasnika automobila. Oni koji se kunu da je marka njihovog automobila najbolja na svijetu, i oni drugi koji bi ga najradije smrskali čekićem. Koliko god izbor automobila bio i stvar sreće - ima nešto i u statistici.

Prošle godine na tehničkom pregledu bilo je nešto više od dva milijuna vozila. Ono što zabrinjava je da je svako četvrto vozilo bilo - neispravno.

"Ako ćemo to gledati po kategorijama onda smo po markama proizvođača onda nekako najveću pouzdanost utvrđuje se na automobilima proizvođača Toyote,BMW-a, Mercedesa i Volva. Najlošije rezultate, na žalost, postižu automobili proizvođača Zastave, Rovera i nekih drugih", otkrio nam je Goran Pejić iz Centra za vozila Hrvatske.

To vrijedi za vozila starija od deset godina kojih je u Hrvatskoj najviše. A kada su u pitanju novi automobili, do 50.000 kilometara, najmanje kvarova zabilježeno je kodMazde, Toyote, Nissana i Audija.

Ono na što bi trebalo obratiti najveću pozornost - najviše se kvari. "Od ukupnog broja utvrđenih nedostataka na 400-tinjak tisuća vozila 28 posto otprilike otpada na nedostatke koji su pronađeni na kočnom sustavu", ističe Goran Pejić iz Centra za vozila Hrvatske.

Stari smo kao nacija, a takvi su nam i automobili. "Možda je zgodno za napomenuti da je prosječna starost hrvatskog voznog parka gotovo 14 godina."

Kad je prva registracija u pitanju bilo bi nekako za očekivati da je riječ o novim automobilima, no to kod nas nije tako. Čak 60 posto automobila su rabljeni i stariji od sedam godina.

I najčešće su dizelaši. Dok ih se Europa želi riješiti mi ih uvozimo. Čak 87 posto automobila koji su u Hrvatskoj registrirani prvi puta su oni sa dizel motorom.

Omiljeni automobil u Hrvatskoj je dobri stari Golf odnosno VW. Ima ih čak preko 180.000.

To bi otprilike bilo osam puta više nego automobila marke BMW, četiri puta više nego Audija i Mercedesa i duplo više nego automobila marke Fiat., pišu Vijesti


hr Fri Aug 17 2018 08:15:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58d5249bb473984ad18b459f/80

Vrijeme danas: Sunčano uz mogući pljusak

Najviša dnevna temperatura zraka uglavnom između 27 i 32 °C.

Pretežno sunčano, vrlo toplo i vruće. Poslijepodne uz lokalno jači razvoj oblaka malo kiše ili pokoji pljusak s grmljavinom najvjerojatniji su u istočnoj Hrvatskoj, Lici te osobito u unutrašnjosti Dalmacije. Vjetar većinom slab. Na Jadranu ujutro slaba i umjerena bura, a danju zapadnjak i jugozapadnjak. Najviša dnevna temperatura zraka uglavnom između 27 i 32 °C.


hr Fri Aug 17 2018 07:54:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .