Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5dada83b29111cf0bf8b45ca/80
Foto: Pixabay

Ovo je sedam simptoma koji mogu upućivati na srčani udar!

Postoje i oni manje očiti znakovi od kojih se neki javljaju danima prije srčanog udara, a koje mnogi pacijenti zanemare...

Svake godine u Hrvatskoj od srčanog udara i drugih bolesti kardiovaskularnog sustava umre više od 25 tisuća ljudi. Uobičajeni simptomi, kao što su bol ili pritisak u prsnom košu većini su dobro poznati. Ali postoje i oni manje očiti znakovi od kojih se neki javljaju danima prije srčanog udara, a koje mnogi pacijenti zanemare.

Primijetite li sljedeće simptome, posjetite liječnika za svaki slučaj. Uočite li na vrijeme znakove srčanog udara, pravovremena liječnička intervencija može vam spasiti život. - piše Ordinacija.hr.

1. Umor

Ovo je jedan od najčešćih simptoma koje liječnicima prijavljuju pacijenti sa srčanim infarktom opisujući ga kao opći umor i nemogućnost obavljanja svakodnevnih, čak i onih najjednostavnijih zadataka.

Nemojte se ustručavati tražiti od svog liječnika da vam napravi EKG. Tijekom srčanog udara protok krvi u srce je smanjen što mišićima stvara dodatni napor i uzorkuje osjećaj iscrpljenosti. Ponekad, ako pacijent dođe u ambulantu sa sličnim simptomom, liječnik neće odmah naručiti EKG, ali ukoliko vam se čini da ne postoji neki drugi razlog da biste osjećali umor i iscrpljenost, ova jednostavna pretraga može otkriti srčani udar i spasiti vam život, napominju stručnjaci.

2. Bol u leđima, rukama ili prsima

Znakovita bol ili u leđima, prsima ili obje ruke često je tihi znak srčanog udara.

Kada zbog blokirane arterije stanice srčanog mišića počnu gubiti kisik tijekom srčanog udara, one počinju slati signale boli kroz živčani sustav. Zbog blizine živčanih završetaka vaš mozak može krivo protumačiti da ovi signali dolaze iz ruke (ili čeljusti, ramena, lakta, vrata ili gornjeg dijela leđa). Budući da bol često nije praćena tipičnim osjećajem težine u predjelu prsnog koša, povezanim sa srčanim udarima, ljudi je često zanemaruju. Ako je simptom nešto novo, to je zabrinjavajuće i trebali biste posjetiti liječnika, napominju stručnjaci.

3. Kratak dah

Ako vam stepenice koje vode do vašeg stana ili radnog mjesta obično nisu problem, ali odjednom se osjećate kako jedva hvatate zrak, to bi moglo biti znak srčanog udara.

Kod žena je ovaj simptom osobito izražen i često nakon što su doživjele srčani udar svjedoče da su im hodanje uz stepenice ili nošenje namirnica odjednom počeli predstavljati problem. Također, osjećate li da ste bez daha odmah nakon buđenja, to može biti znak da nešto nije u redu. Srce igra ključnu ulogu u dovođenju kisika u sve dijelove tijela te odvođenju ugljičnog dioksida iz tkiva, tako da otežani protok krvi prema srcu može utjecati na vaše disanje, upozoravaju stručnjaci.

4. Žgaravica i podrigivanje

Ukoliko vam neka hrana uobičajeno izaziva osjećaj žgaravice i tjera vas na pojačano podrigivanje, vjerojatno nije u pitanju ništa što se ne može riješiti izbjegavanjem određenih namirnica. Ukoliko nikad prije niste imali sličnih problema, nazovite svog liječnika jer to može biti znak srčanog udara. Naime, bol u grudima nalik na žgaravicu, uzrokovana je nedostatkom dotoka krvi u srce, što se događa tijekom srčanog udara, upozoravaju liječnici.

5. Nelagoda u trbušnoj šupljini („trbušna nervoza“)

Simptomi srčanog udara ponekad mogu oponašati želučane probleme kao što su mučnina, povraćanje ili opća uzrujanost gastrointestinalnog trakta - osobito kod žena.

Ako se ne osjećate dobro, nazovite svog liječnika. Možda je u pitanju ljuta večera koju ste pojeli, ali može biti i srčani udar. Pravovremena reakcija može spasiti život, napominju liječnici.

6. Nelagoda u području grla, vrata ili čeljusti

Neobjašnjiv osjećaj nelagode u vratu ili čeljusti, ili stezanje grla koje nikada prije niste osjetili, može ukazivati ​​na srčani udar i trebali biste odmah kontaktirati liječnika.

Osobito je važno za osobe s dijabetesom da obrate pozornost na suptilne promjene poput ove jer je zbog njihovog primarnog zdravstvenog stanja manje vjerojatno da će osjetiti tipične simptome poput boli u prsima.

7. Prevladavajući dojam da nešto nije u redu

Pacijenti sa srčanim udarom svojim liječnicima često prijavljuju da ih muči osjećaj propasti – kao da ništa oko njih nije kako bi trebalo biti. Osluškujte taj glas u svojoj glavi.

Ako vas obuzme loš osjećaj s kojim se niste dosad susreli, uvijek je bolje biti oprezan i nazvati liječnika. Neki pacijenti sjećaju se da su neposredno prije srčanog udara osjećali otupjelost.

hr Mon Oct 21 2019 14:44:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cb4947629111cec4a8b4592/80
Foto: PIXABAY

Šest jednostavnih promjena u navikama za ravan i lijep trbuh

Neka vam ne bude neugodno ostaviti nešto hrane na tanjuru i ne razmišljajte na način "pojest ću jer je šteta baciti" - uvijek je bolje višak baciti u smeće nego "u sebe".

1. Naučite se opustiti

U naslagama masnoće u trbušnoj šupljini postoji četiri puta više receptora za kortizol (hormon stresa) u usporedbi sa masnoćom koja se nalazi tik ispod kože, pokazalo je to istraživanje objavljeno u časopisu Psychosomatic Medicine.

Drugim riječima, ako ste stalno pod stresom, masnoća na trbuhu se taloži brže nego na drugim dijelovima tijela. Osim toga, stres utječe na vas i na druge negativne načine, stoga je važno naučiti se opustiti - meditirajte, vježbajte, družite se s ljudima koji vas nasmijavaju...

2. Pazite što jedete

50/30/20 je postotak koji bi u prehrani trebali zauzimati ugljikohidrati, proteini i masti da bi izgledali najbolje i držali masne naslage na trbuhu podalje od sebe, kaže Diana Lipson-Burge, dijetetičarka iz Kalifornije.

Na primjer, ako u tijelo na dan unesete ukupno 1800 kalorija - 900 bi se moralo odnositi na zdrave ugljikohidrate (povrće, voće, grah, cjelovite žitarice), 540 na proteine (npr. orasi, nemasno meso) i 360 na masti (maslinovo ulje, sojino ulje, losos, orasi...).

3. Izgradite mišiće

Studija provedena na više od 10.000 ljudi, objavljena u časopisu Obesity, otkrila je da su pojedinci koji su tijekom 12 godina svaki dan vježbali sa utezima po 25 minuta, u konačnici imali manje centimetara u struku od onih koji su istu količinu vremena provodili vježbajući aerobne vježbe.

4. Usredotočite se na vlakna

Vlakna pomažu da se dulje osjećamo sitima jer se sporije probavljaju. Osim toga, pospješuju metabolizam, a što metabolizam brže radi, sporije se debljamo - zato pazite da ih redovito unosite u organizam.

5. Spavajte dovoljno

Šest do sedam sati spavanja tijekom noći može pomoći u sprječavanju gomilanja sala na trbuhu, pokazalo je to istraživanje objavljeno u časopisu Sleep. Ljudi koji su spavali pet i manje sati ili osam i više sati imali su veće količine trbušne masti, a bili su i pod većim rizikom od pojave dijabetesa tipa 2.

Istraživači pretpostavljaju da 'ekstremni' obrasci spavanja (previše ili premalo) mijenjaju osjećaj za glad i neke hormone te mogu poremetiti dnevnu ravnotežu kalorija - navodeći vas da jedete previše i manje vježbate.

6. Prestanite jesti ranije

Ne čekajte da se tijekom obroka počnete osjećati napunjeni kao 'punjena paprika', već prestanite jesti kada više ne osjećate glad, a i dalje bi rado jeli. Na taj način ćete unositi manje kalorija, bit ćete siti, a i probava će vam bolje raditi jer neće biti pretrpana hranom.

Neka vam ne bude neugodno ostaviti nešto na tanjuru i ne razmišljajte na način 'pojest ću jer je šteta baciti' - uvijek je bolje višak baciti u smeće nego 'u sebe'. - prenose 24sata



hr Thu Nov 21 2019 19:09:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bdb427f0e4938de168b48a7/80
Foto: Pixabay

Zadnji korak u zaštiti okoliša je recikliranje: Smanjimo otpad!

Jedno od rješenja za manje otpada je i kupovanje iz rinfuze. Na taj način uzimate samo onoliko koliko vam uistinu treba, a i sa proizvodom ne kupujete i ambalažu, već možete donijeti svoju.

Život s nula otpada potpuna je promjena u načinu života u kojemu se odričemo stvari koje nam ne trebaju. To može biti uzimanje hrane i pića za van, gomilanje odjeće i obuće te kućnih potrepština koje samo zauzimaju mjesto u kući.

Otpad treba smanjivati postupno. Ne bacajte nego ponovno upotrijebite sve što možete. Donirajte ili prodajte. Odbijte sve što stvara otpad, primjerice plastičnu slamku. Kupujte nužno i pripremajte svježu hranu. Kompostirajte i tek na kraju reciklirajte.

Jedno od rješenja za manje otpada je i kupovanje iz rinfuze. Na taj način uzimate samo onoliko koliko vam uistinu treba, a i sa proizvodom ne kupujete i ambalažu, već možete donijeti svoju.

"Pažljivim odvajanjem otpada, suzdržavanjem od kupnje nepotrebnih stvari, pogotovo tekstila koji je među najvećim zagađivačima okoliša, recikliranjem, ponovnom uporabom, kompostiranjem, zamjenom staroga za novo, izbacivanjem plastike iz svakodnevne uporabe te drukčijim pristupom kupnji moguće je znatno popraviti navike i podići kvalitetu života u društvu", savjetuje Bea Johnson, autorica knjige 'Zero Waste Home: The Ultimate Guide to Simplifying Your Life by Reducing Your Waste'. - piše 24sata.

hr Thu Nov 21 2019 18:25:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5dd68f1229111c71f88b463b/80

Split Tech City poziva: IT-evci, zaigrajte humanitarni cageball turnir!

Je li vam teško zamisliti da netko u današnje doba nema mobitel, laptop ili pristup internetu? Brojne obitelji nose se s teškim egzistencijalnim uvjetima, u kojima je tehnologija luksuz, a ne nužnost.

Zbog toga splitske IT tvrtke i udruge, okupljene u inicijativu Split Tech City, drugu godinu zaredom organiziraju humanitarni cageball turnir, zahvaljujući kojem će prikupljati donacije za kupnju prvih laptopa nekolicini djece iz potrebitih splitskih obitelji.

Split Tech Cup 2019 održat će se 7.12. u Sportskom centru Mačak, a okupit će splitsku tehnološku zajednicu u činjenju dobrih djela kroz sport, rekreaciju i druženje.

"Želimo doprinijeti približavanju tehnologije i otvaranju novih mogućnosti djeci i mladima iz siromašnih obitelji.  Mi im svojom gestom želimo pružiti nadu u svjetliju budućnost", objašnjavaju organizatori.

Lani su okupili 22 ekipe i kupili ukupno 11 laptopa za potrebite obitelji, no ni tu njihova akcija nije stala; u suradnji s Udrugom mladih programera DUMP, organizirali su besplatne radionice programiranja za djecu iz spomenutih obitelji.

"Pozivamo vas da sudjelujete u našoj inicijativi i kroz sportsko druženje još jednom pomognete u nabavci laptopa za splitsku djecu, kojima ćemo naknadno organizirati i besplatno sudjelovanje na radionicama osnova web developmenta", pozivaju iz Split Tech Cityja sve zainteresirane.

Pravo sudjelovanja imaju splitske IT tvrtke, udruge i inicijative, ali i IT-evci pojedinci koji okupe ekipu. Jedna tvrtka može prijaviti više timova, a važno je da je barem jedan član ekipe zaposlen u prijavljenoj tvrtki.

Prijave timova traju do 2.12., a prijaviti se možete ovdje.

Sve informacije možete vidjeti na službenoj stranici turnira.

hr Thu Nov 21 2019 14:20:30 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bd5f4c40e4938de168b46d6/80
Foto: Pixabay

Tri namirnice koje imaju najbolji okus u studenom

Iako smo na pragu zime, Hrvatska, srećom, i dalje obiluje domaćim voćem i povrćem koje obiluje hranjivim tvarima, a koje je posebno dobro konzumirati u studenom.
MANDARINA

Na tržištu se može naći već u listopadu, no ovo citrusno voće prepuno vitamina koje jača imunitet najbolje je kupiti u studenom, kada ima najviše nutrijenata. Mandarina je i dobar izvor kalija, snižava krvni tlak, uravnotežuje ritam srca i čuva zdravlje kardiovaskularnog sustava.

PROKULICE

Prokulica ili kelj pupčar na vrhuncu je zrelosti u studenom. Iskoristite to povrće iz reda kupusnjača i uživajte u bogatstvu vitamina, minerala, prehrambenih vlakana i drugih korisnih nutrijenata. One smanjuju umor, povećavaju energiju, potiču probavu i jačaju imunološki sustav.

KUPUS

U svoju prehranu uvrstite i što je moguće više kupusa – po mogućnosti svježeg. Kupus ima antiupalna svojstva, čisti tijelo od toksina, poboljšava probavu, a pomaže i kod bolesti dišnog puteva. Najlakši način za uživanje u ovoj namirnici? Nasjeckajte ga na trakice i napravite ukusnu salatu, piše punkufer.hr
hr Thu Nov 21 2019 14:12:54 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .