Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/59a6a017b9e03e78608b45b3/80

Evo kad policija neće kažnjavati pijance za volanima

Vlasnici autonomnih automobila moći će popiti koju čašicu više i volan prepustiti računalu, a iako sjede na mjestu vozača, policija ih neće (ne bi trebala) kazniti

Jedno od pitanja na koje trenutno nema odgovora kada su u pitanjuautonomna vozila koja bi uskoro trebala zavladati cestama jest tko će biti odgovoran za prometne nesreće, odnosno poginule i ozlijeđene na cestama. Pravog odgovora na to pitanje još nema, a prije nego vozila kojima upravlja softver postanu svakodnevica na našim cestama potrebno je još puno toga napraviti i promijeniti – uključujući i regulative i zakone koji bi se trebali prilagoditi novoj situaciji i vozilima koja neće imati vozača.

Jedna od promjena o kojima razmišljaju u Australiji jest da se na osobe koje se nalaze na mjestu vozača i koje su pod utjecajem alkohola ili droge ne bi trebali odnositi zakoni vezani uz kažnjavanje o zabrani vožnje pod utjecajem alkohola ako vozilom upravlja računalo. Ove promjene predložila je nacionalna transportna komisija (NTC) – oni takvu vožnju u autonomnom vozilu uspoređuju s vožnjom pijane osobe u taksiju pri čemu, naravno, osoba koja sjedi na prednjem sjedištu za volanom ne smije upravljati automobilom, već bi računalo trebalo imati potpunu kontrolu nad vozilom. S obzirom na do sada postignut napredak na ovom tržištu, velike resurse koje ulažu automobilske i tehnološke kompanije, kao i stotine tisuća testnih kilometara koje su ovakvi automobili do sada uspješno odvozili, čini se kako početak njihove komercijalne uporabe možemo očekivati ranije nego se prije mislilo.

U Australiji se tako očekuje da bi se samovozeći automobili mogli pojaviti na cestama oko 2020. godine, a u NTC-u vjeruju kako će računala koja upravljaju automobilima biti bolji i sigurniji vozači od ljudi pa će se broj prometnih nesreća i ozlijeđenih značajno smanjiti (Googleovci kažu kako su njihovi automobili već sada sigurniji vozači jer se pridržavaju ograničenja brzine, drže razmak između vozila, ne prelaze u suprotne trake i slično). Ovo se odnosi i na prijevoz osoba koje prilikom izlaska popiju čašicu više jer oni više neće morati sami upravljati vozilom, već će samo reći svom automobilu da ih odveze kući, a putem do doma mogli bi malo i odspavati. U NTC-u kažu kako se ovakvi zakoni ne smiju odnositi na automobile koji nisu u potpunosti autonomni, odnosno vozila u kojima u slučaju problema vozači moraju preuzeti kontrolu nad volanom.

Zakoni u svim zemljama u kojima će se testirati i komercijalno upotrebljavati autonomni automobili sigurno će se mijenjati tijekom sljedećih nekoliko godina, a bit će zanimljivo pratiti kakve će pojedine zemlje donijeti zakone o vožnji pod utjecajem alkohola i droge, odnosno hoće li osobe koje su popile čašicu (pre)više zaista moći biti na prednjem sjedalu automobila na mjestu vozača i u autonomnim vozilima kojima će, ako žele, moći upravljati i ljudi ili će se ovakvi zakoni odnositi isključivo na vozila kojima će moći upravljati samo i isključivo računala, javlja zimo

hr Sun Oct 15 2017 16:59:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bbf7a2bcb557a83df8b4579/80

Split i Venecija: Početak suradnje i razmjena iskustava dvaju gradonačelnika

Najvažnija tema današnjeg susreta svakako je bilo upravljanje komunalnim redom, osobito u svjetlu daljnjeg razvoja održivog turizma

Luigi Brugnaro, gradonačelnik Venecije i splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara sa svojim suradnicima sastali su se danas u sjedištu venecijanske gradske uprave – palači Ca Farsetti uz Gran Canale. U srdačnom i sadržajnom razgovoru otvorili su brojne zajedničke teme i razgovarali o budućoj suradnji dvaju gradova.

Najvažnija tema današnjeg susreta svakako je bilo upravljanje komunalnim redom, osobito u svjetlu daljnjeg razvoja održivog turizma. Venecija i Split su gradovi na UNESCO-voj listi svjetske baštine i suočavaju se s fenomenom naraslog turizma koji otvara brojne izazove, a stanovnicima gradskih jezgri život čini otežanim. Venecijanski uspjeli program #EnjoyRespectVenezia upućen brojnim turistima i posjetiteljima izveden je upravo iz komunalnog reda grada Venecije te je model kojeg su preuzeli i drugi veliki turistički gradovi poput Firence, Rima i Dubrovnika.

Po sličnom principu Grad Split i gradonačelnik Andro Krstulović Opara proteklih nekoliko mjeseci intenzivno rade na donošenju novog splitskog komunalnog reda i niza mjera koje imaju za cilj olakšavanje života Splićanima, održivi razvoj turizma i zadržavanje stanovnika u centru grada.

Pravna regulativa i mjere te odnosi sa županijskim odnosno regionalnim te središnjim vlastima po tom pitanju su od velike važnosti, složile su se kolege Brugnaro i Krstulović Opara te razmijenili svoja iskustva.

Prilikom današnjeg susreta gradonačelnici su dogovorili suradnju dvaju gradova i na područjima gospodarstva, znanosti, obrazovanja, kulture i športa. Prihvaćeni su i prijedlozi o razmijeni školske djece splitskih i venecijanskih škola, kao i suradnja vezana za nautički turizam, brodogradnju i ribarstvo. Radit će se i na povezivanju sveučilišta Venecije i Splita. Sa željom da započeta suradnja zaista zaživi, venecijanski i splitski gradonačelnik dogovorili su češće posjete i razgovore.

hr Thu Oct 11 2018 18:28:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bbf001acb557abada8b4687/80
Foto: WIKIPEDIA

Prva 'žrtva' globalnog zatopljenja: S otoka koji tone poručuju "Moramo se iseliti"

Budućnost prve nacije koju će s lica zemlje izbrisati globalno zatopljenje više nije neizvjesno - iznad razine mora su samo dva metra
Kiribati su otočna državica koja se sastoji od 33 otoka (od kojih je samo 20 naseljeno) i koja je poznata po tirkiznom moru, rajskim plažama i, odnedavno, kao prva definitivna žrtva rasta razine oceana radi globalnog zatopljenja. U mikronezijskom raju koji doslovno tone živi 'samo' 114 tisuća ljudi (kažu podaci iz 2016. godine).

Iako je njihov doprinos emisiji stakleničkih plinova zaista zanemariv, Kiribati, koji se sastoje od atola maksimalnih dva metra iznad razine mora, prvi su na udaru svega onog što sa sobom donosi globalno zatopljenje.

Sela doslovno prekriva more koje iz dana u dan, ovisno o godišnjim dobima i strujama, polako guta sve pred sobom - zgrade kao i rijetku obradivu površinu koju su stanovnici otočja brižno generacijama kultivirali.

Konzervativne projekcije ekologa bave se globalnim zatopljenjem od 1.5 do 2 Celzijusa, a dosadašnje zagrijavanje od samo pola stupnja pokazalo se kao početak apokalipse za narod radi kojeg je nedavno skovan termin "klimatski izbjeglica".

Još 2008. godine tadašnji je predsjednik Anote Tong rekao je kako "smo prošli točku s koje nema više povratka, i jako je bolno planirati dan kada više, doslovno, nećemo imati svoji zemlju", a 2013. rekao je kako je "vrijeme da se počne planirati masovne migracije", piše express.hr

Koliko je situacija zaista ozbiljna pokazuje i to da je Tong 2014. finalizirao kupnju 20 km kvadratnih zemlje na otoku Vanua Levu (Fidži), udaljenom 2.000 kilometara, gdje će se odviti egzodus stanovnika kada nacija bude u potpunosti ispod razine mora, a do tada će tamo uzgajati hranu.

Mnogo se pisalo i o čovjeku s otoka koji je od Novog Zelanda radit toga što mu je "more progutalo sve" tražio status izbjeglice, no sud mu je to odbio odobriti iako je u svojem obrazloženju napisao kako "klimatske promjene otvaraju put da se konvencije revidiraju i da se razmisli o ovakvoj kategorizaciji izbjeglica".

"Sve češće goleme plime i žestoke oluje, poplave praćene nevjerojatnim sušama dodatak su našem načinu života s kojim do sada nismo bili upoznati. Porast razine mora zagađuje naše izvore pitke vode, zemlju čini nenaseljivom jer na njoj više ne može rasti niti kokos, a obrisi naše obale mijenjaju se svaki dan. Kažu nam, vrlo hladnokrvno, kako je možda došlo vrijeme da napustimo naš otok, mjesta gdje su pokopani naši preci i gdje naša djeca imaju dom i identitet", piše u svom komentaru za The Guardian Anote Tong i napominje kako unatoč katastrofalnom nadiranju oceana i dalje nitko ozbiljno ne razmišlja o prihvaćanju i davanju legitimiteta pojmu "klimatski izbjeglica".

U članku se posebno osvrće na licemjerje velikih i moćnih jer radi njihove inercije nekako uvijek prvo nastradaju siromašniji i manji. "Ne samo da se SAD povukao iz Pariškog sporazuma o klimatskim promjenama, već se šuška da će to napraviti i naš "veliki brat", jedan od najgorih zagađivača na planeti, Australija, jedna od rijetkih država čija emisija plinova ne pada, ne stagnira, nego raste, i koja time pokazuje da im uopće nije stalo do naroda i država na Pacifiku, prvih susjeda. Kao i SAD, Australija je podbacila kao regionalni lider i zaštitnik.

Zemlja koju turisti često radi prirodnih ljepota i načina života opisuju kao "raj na zemlji" sada grad betonske blokove koji bi trebali zaustaviti nadiranje mora, ali pogoršavaju eroziju plodnoga tla. Plaže su im, nakon žestokih plima, preplavljene i zakopane ispod naslaga smeća. U doslovno spašavanje zemlje uključila se i Svjetska banka koja ubrzano ulaže u projekte oko kojih se stručnjaci često ne mogu složiti.

Dok su jedni za zid, drugi tvrde kako treba nasipavati zemlju i saditi mangrove šume koje će držati tlo na okupu. Sve je to, kaže Tong, premalo, presporo i čini se, na žalost, prekasno. Nemaju oni, objašnjava, dovoljno resursa da kupuju hranu koja im je sve potrebnija, sve više pitke vode, materijala i pijeska. Na glavnom otoku, koji iz aviona izgleda kao uska i tanka te vrlo krhka crta tla, postoji samo jedna jedina cesta koja je sve češće poplavljena.

Neke se kućice, doslovno preko noći, nađu okružene morskim plićinama koje onda često pomiče i pjeskovito tlo na kojem su građene, a kada odu u "polja" gdje inače uspijevaju ravno tri kulture vrlo brzo shvate da je morska voda odozdola probila te natopila usjeve.

Neke su se obitelji, često nedovoljno obrazovane o globalnom zatopljenju i svemu što to sa sobom donosi, selile više puta, uvjerene kako će na "drugom kraju otoka" pronaći mir, no more ih uvijek sustigne. Gotovo svaka druga obitelj manično sakuplja novac i živi polugladna kako bi "imali dovoljno sredstava na računu za dan kada će biti prisiljeni odseliti se".

Trenutna vlada s predsjednikom Taneti Maamauom koji je izabran 2016. godine manje se bavi lobiranjem i diskursom oko globalnog zatopljenja, a više "unutarnjim" projektima vezanim za 20-godišnji razvoj turizma i ribarstva. Pitanje je samo čemu će to služiti i tko će dolaziti posjetiti otok koji će biti u potpunosti potopljen.

 "Neće ostati niti brdašce", kaže Tong.
hr Thu Oct 11 2018 09:47:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b9f62e1cb557a947e8b51e4/80
Foto: Ilustracija Pixabay

Istodobno dva stravična sudara na autocesti u Srbiji: "Vidio sam pokraj sebe u vozilu mrtvu ženu, a pokraj nje dvoje djece..."

Najmanje je šest osoba poginulo, a deseci su ozlijeđeni u dvije teške prometne nesreće na autocesti Beograd – Niš.

Na autocesti Beograd - Niš, između Ćuprije i Jagodine, kod Mijatovca u Srbiji, došlo je do dva lančana sudara nekoliko desetaka vozila.

Srpski mediji javljaju da je u obje prometne nesreće najmanje šest osoba poginulo, a tridesetak ozlijeđeno. Promet je blokiran u oba smjera, piše RTS.

Uzrok nesreće – magla

U prvoj prometnoj nesreći u utorak ujutro, oko 7:15, sudjelovalo je dvadesetak vozila, među kojima su osobni automobili i kamioni. Iz MUP-a je priopćeno da su, prema dosadašnjim informacijama, poginule tri osobe, a najmanje ih je deset ozlijeđeno. U prometnoj nesreći zapalila su se dva kamiona.

Gotovo istodobno, na istoj dionici te autoceste, ali u suprotnom smjeru, došlo je do još jedne prometne nesreće. U tom drugom lančanom sudaru sudjelovalo je čak devet kamiona i nekoliko automobila. Poginule su tri osobe, a ozlijeđeno ih je više od deset, javlja Blic.

Uzrok je obje nesreće gusta magla zbog koje je vidljivost bila smanjena na desetak metara.

Vatrogasci izvlače ljude

"Kretao sam se iz pravca Niša nekom normalnom brzinom. Bila je sumaglica, a kada sam prošao Moravu – zid. Ništa se ne vidi. Tolika je magla bila. Počeo sam odmah kočiti, sustigao sam kamion ispred sebe, stao, izašao iz kamiona i već su vozila počela udarati jedna u druga", kazao je jedan od vozača.

Na autocesti je prizor strašan, svjedoči jedan od vozača: "Bilo je jako nepregledno, vidio sam pored sebe u vozilu mrtvu ženu, a pored nje dvoje djece..."

Promet tom dionicom autoceste Beograd – Niš blokiran je u oba smjera, pa su se stvorile kolone. Na terenu su vatrogasci i policija. Vatrogasci izvlače ljude zarobljene u zdrobljenim vozilima, piše dnevnik.hr

hr Tue Oct 09 2018 11:48:09 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bbb38c2cb557a8ad68b4620/80
Foto: Screenshot

Građani BiH žrtve prijevara za dobivanje viza za rad u Njemačkoj

Mnogi nasjedaju na lažne stranice koje nude usluge rezerviranja termina u njemačkoj veleposlanstvu za dobivanje viza
Unatoč brojnim upozorenjima o varanju građa BiH na vizama za Njemačku, oni još uvijek nasjedaju na lažne stranice koje nude usluge rezerviranja termina u njemačkoj veleposlanstvu. 

– Rezervirala sam termin prošle godine u kolovozu. S tim da sam zaboravila šifru i jučer sam rezervirala s nova dva e-maila, ali mi nije došao povratni e-mail od Veleposlanstva. Danas sam vratila e-mail i sada me zanima vrijedi li i dalje prva rezervacija? – upitala je jedna građanka BiH na Facebooku, piše Vecernji.ba.

Odmah su joj stigli komentari kako je vjerojatno riječ o prijevari te da će ostati bez novca koji je uplatila za dobivanje termina.

Riječ je o stranici ambasada-info, no u njemačkom veleposlanstvu ističu da oni nemaju veze s njima te da je rezerviranje termina da dobivanje radne vize potpuno besplatno.

– Veleposlanstvo ne surađuje s agencijama ni s web-stranicom www.ambasada.info te savjetuje da ne angažirate agencije za zakazivanje termina. Ističemo da je dodjela termina besplatna. Angažiranje bilo kakvih agencija ne može ubrzati postupak – navodi njemačko veleposlanstvo u BiH, piše vecernji.hr
hr Mon Oct 08 2018 13:00:36 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet

Pročitajte još . . .