Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58d76e88b4739847d78b4575/80
Foto: Pixabay

Tehnički pregled će se moći uvjetno proći i s manjim kvarovima vozila koji će moći otkloniti naknadno

Iako raste i uvoz novih automobila, broj rabljenih je nesrazmjerno veći pa je, primjerice, 2012. u Hrvatskoj registrirano 32.000 novih i 11.000 rabljenih osobnih automobila, a lani 45.000 novih i 60.000 rabljenih.

Centar za vozila Hrvatske (CVH) je stručna organizacija u području tehničkih pregledi vozila u Hrvatskoj. U svjetlu europskih ekoloških direktiva i planova nekih zemalja, posebice Njemačke, da zabrani dizel vozila na svojem području, u razgovoru s Davorinom Pavlovićem, predsjednikom Uprave CVH-a, željeli smo doznati o implikacijama tog procesa na Hrvatsku te problemima starog voznog parka u našoj zemlji, ali i o samoj tvrtki CVH.

Kako procjenjujete vozni park u Hrvatskoj te, posljedično, i sigurnost sudionika u prometu u Hrvatskoj?
Tijekom 2016. u stanicama za tehničke preglede vozila redovni tehnički pregled je obavljen na 2.010.172 vozila. Tehnička neispravnost utvrđena je na 442.267 vozila. Po svakom neispravnom vozilu utvrđeno je u prosjeku 3,5 različitih nedostataka, odnosno 1,53 milijuna različitih nedostataka. Od ukupnog broja utvrđenih nedostataka najviše otpada  na uređaj za kočenje (28%), svjetlosno signalne uređaje (24%), na osovine, kotače i pneumatike (11%), eko-test (8,5 %), pogonski motor (5%) itd. Dakle, nedostaci se najčešće  pojavljuju na uređaju za kočenje i svjetlosno signalnim uređajima. Ti uređaji imaju izravan utjecaj na siguran promet vozilima, te nam je zadaća i u buduće posebnu pozornost posvetiti kontroli ispravnosti upravo ovih sklopova vozila. Glavni uzroci ovako velikom broju nedostataka na pregledanim vozilima su prije svega starost i pomalo loše navike kvalitetnom održavanju vozila. Naime, prosječna starost pregledanih vozila je gotovo 14 godina što, uz svima poznatu činjenicu da se poveći broj vozila održava izvan sustava ovlaštenih, za to osposobljenih,  servisa, izravno utječe na ovakvo stanje tehničke pouzdanosti našeg voznog parka.

Što možemo očekivati u Hrvatskoj nakon što u Njemačkoj padnu cijene starih dizelaša? Kako će pretpostavljeni unos jeftinijih vozila utjecati na sigurnost prometa te na okoliš?
Kad je u pitanju zanavljanje našeg voznog parka jasni su trendovi povećanog unosa rabljenih vozila od 2013., odnosno od našeg ulaska u EU. Do ulaska Hrvatske u EU broj prvo registriranih novih vozila je bio značajno veći u odnosu na broj prvo registriranih rabljenih vozila. Ilustracije radi, 2012. u Hrvatskoj je registrirano oko 32.000 novih i 11.000 rabljenih osobnih automobila, prošle 2016. pak 45.000 novih i 60.000 rabljenih. Brojke govore da se odnos promijenio u korist rabljenih vozila. To ne bi bio problem da prosječna starost rabljenih vozila koja se unose u našu zemlju nije cca 9,6 godina. Kada je u pitanju vrsta pogonskog motora, više od 65% unesenih rabljenih vozila je s dizel motorom čija kvaliteta ispušnih plinova je najčešće ispod EURO IV razine. Nažalost, spomenuto stanje na njemačkom tržištu doprinijet će nastavku ovakvog trenda unosa rabljenih automobila i u bližoj budućnosti.

Koliko su Hrvati uopće osjetljivi na pitanja zaštite okoliša? Koliki je udio benzinsko-električnih hibrida i električnih automobila u ukupnom broju vozila koja pristupaju tehničkom pregledu?
Klasičan pogon, motor s unutarnjim izgaranjem, još uvijek je dominantan na globalnom tržištu, pa tako kod naših  motornih vozila. Gotovo  da je zanemariv broj vozila na električni ili hibridni pogon, ako isključimo vozila s pregrađenim pogonom na plin, što je neka vrsta hibridnog pogona. Od oko 1,5 milijuna osobnih automobila, tijekom 2016. je tehničkom pregledu pristupilo oko 2000 automobila s hibridnim i oko 300 automobila s čistim električnim pogonom. Kada su u pitanju automobili s klasičnim pogonom, 52% otpada na dizelske a 48% na benzinske motore.

9,6 godina

prosječna je starost rabljenog vozila koje se nakon 2013. godine uvozi u Hrvatsku

Kako se CVH prilagođava tim novim tehnologijama i zakonskim odredbama povezanima uz karakteristike vozila?
U normativnom smislu, tržište i proizvodnja vozila su poprilično kompleksni. Naime, danas postoje stotine tehničkih propisa koji reguliraju proizvodnju i stavljanje automobila na tržište. Svima je dobro poznata zadnja afera oko tzv. prijevare u iskazu emisije ispušnih plinova kod automobila s dizelskim motorima. Izravna posljedica ove afere je i promjena u načinu ispitivanja ispušnih plinova u postupku homologacije vozila, što će biti regulirano posebnim homologacijskim propisom. Da bi mogao pratiti razvoj novih tehnologija i odgovarajućih tehničkih propisa, koji na neki način usmjeravaju primjenu tih tehnologija, CVH u svom sustavu zapošljava više od 80 visokoobrazovanih stručnjaka koji prate odgovarajuća područja i stečena znanja dalje prenose u sustav tehničkih pregleda vozila sve do razine nadzornika tehničke ispravnost koji su operativni dio sustava.

Hrvatska je, u vašoj organizaciji, ove godine bila domaćim globalne konferencije tvrtki iz ovog sektora (CITA). Koji je fokus daljnjeg razvoja takvih tvrtki i institucija na globalnoj razini?
Kako su moderna vozila opremljena mnoštvom elektro regulacijskih i elektroničkih komponenti za čiju su uspješnu dijagnostiku presudne informacije dobivene od proizvođača vozila, primarni fokus razvoja tvrtki i institucija koje se bave tehničkim pregledima vozila je suradnja s europskim i svjetskim zakonodavnim tijelima te s proizvođačima vozila na području razmjene tehničkih značajki potrebnih za uspješan tehnički pregled vozila. Ovdje CITA, kao međunarodna organizacija priznata od strane Europske komisije i Gospodarske komisije UN-a za Europu kao stručno tijelo iz područja obaveznih tehničkih pregleda vozila, igra vrlo važnu ulogu u ostvarivanju kontakata, pregovorima, lobiranju i istraživanjima u smjeru povećavanja osviještenosti o važnosti obaveznih tehničkih pregleda vozila.

Postoji li neki međunarodni uzor čiju strategiju CVH može  iskoristiti u svom radu?
CVH ima svoj vrlo dugi razvojni put u poslovima provjere tehničke ispravnosti i registracije vozila. Naša tradicija je duga više od 45 godina. U tih 45 godina smo koristili znanje, iskustva  i dostignuća sličnih tvrtki iz svijeta, kao što su njemački TUV, GTU, KUSS i Dekra ili švedski Bilprovningen, ali i drugi. Kako u prošlosti tako i sada, s ovim i drugim sličnim tvrtkama imamo vrlo kvalitetnu suradnju, i da se malo pohvalim ne rijetko kolege iz ovih kompanija naša iskustva implementirali u svoje radne procese.

Koliko CVH može utjecati na eventualnu promjenu propisa vezanih uz tehničke preglede i vozila?
Najvažniji propisi o tehničkim pregledima i vozilima sadržani su u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama i podzakonskim aktima koje donosi Ministarstvo unutarnjih poslova. Pored toga, materiju o vozilima regulira više od stotinu pravnih akata donesenih na razini Europske unije. CVH ne može utjecati na rad europskih i nacionalnih zakonodavnih i izvršnih tijela, već tim tijelima jedino može pružiti stručno-tehničke informacije, ako su takve informacije nužne za donošenje pojedinog propisa. Naše poslovanje je organizirano tako da sustavno i kontinuirano pratimo sve promjene u tehnologiji vozila i tehničkih pregleda, a u tim poslovima imamo i dugogodišnje iskustvo.

Koliko vas vozači, vlasnici vozila, doživljavaju kao partnere koji ima pomažu da budu sigurniji u prometu, a koliko kao "poreznike" kojima moraju redovito plaćati namete na svoj automobil?
Tehnički pregled je doista usluga s benefitom za vozače i to pogotovo one koji nemaju naviku ili vremena za povremeno održavanje vozila. Tehničkim pregledom provjerava se sigurnost vozila u kojem vozimo svoje obitelji ili kojim obavljamo svakodnevne poslove. Zaposlenici stanica za tehnički pregled su u izravnom doticaju s vlasnicima i vozačima vozila, i oni prenose vlasnicima vozila važnost tehničke sigurnosti njihovog vozila. Međutim, to nije dovoljno s obzirom na to da vlasnici na tehnički pregled dolaze najčešće jednom godišnje. Stoga su mediji vrlo važan alat u pogledu informiranja i podizanja osviještenosti vlasnika vozila. Osim toga, prilikom prijave tehničkog pregleda, kroz informacijski sustav u svim stanicama za tehnički pregled u Hrvatskoj, vlasnici vozila mogu dobiti obavijesti o besplatnim servisnim akcijama koje za njihovo vozilo organiziraju proizvođači vozila.

Koliko vozači godišnje izdvajaju za tehničke preglede i registraciju u usporedbi s vozačima u ostalim zemljama Europske unije i regije?
Cijena tehničkog pregleda vozila jednaka je u svim stanicama za tehničke preglede vozila u Hrvatskoj i regulirana je posebnom odlukom koju temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama donosi ministar unutarnjih poslova. Cijena tehničkog pregleda ovisna je o vrsti pregleda i kategoriji vozila. Za komparaciju je najjednostavnije uzeti cijenu redovnog tehničkog pregleda s ispitivanjem ispušnih plinova osobnog automobila koja je u Hrvatskoj 253 kuna (cca 33 eura), u Sloveniji je ova cijena gotovo identična i iznosi 34 eura. U Njemačkoj je to značajno skuplje i iznosi oko 106 eura,  ovisno o saveznoj državi, a na razini od 100 eura je i u Austriji.

Kako vidite daljnji razvoj vaše tvrtke, a i čitavog sektora tehničkog preleta vozila u Hrvatskoj i globalno?   
Prema najavi ministra unutarnjih poslova, od 1. siječnja 2018. godine stanice za tehnički pregled vozila počinju obavljati poslove registracije vozila. Dosad su ove poslove obavljale isključivo policijske uprave i policijske postaje. Zbog usklađenja s EU direktivama, tijekom 2018. će nastupiti određene promjene u načinu obavljanja tehničkog pregleda, tako da će se utvrđeni nedostaci svrstavati u različite kategorije: manji, veći i opasni. Za manje nedostatke bi se izdavali uvjetni prolazak tehničkog kojeg bi vlasnik morao u određenom roku riješiti. Naš zadatak kao stručne organizacije je organizirati ove poslove, kako bi stupanjem propisa na snagu sve stanice za tehnički pregled vozila uskladile način rada s novom regulativom.

Javne ovlasti

Često CVH optužuju za monopolistički položaj na tržištu i uzurpaciju javnih ovlasti od strane privatne tvrtke. Kako to komentirate?
Takve tvrdnje su potpuno neutemeljene, o čemu se već izjasnio i Ustavni sud, ali i Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja. Propisi o tehničkim pregledima doneseni su s ciljem povećanja sigurnosti u prometu na cestama. Obavljajući te poslove stanice ne prodaju usluge na tržištu, već provode upravno-inspekcijski postupak, koji rezultira izdavanjem javnih isprava. Dakle, ovi poslovi nisu tržišne prirode, pa nema govora o monopolu. Osim toga, u Hrvatskoj tehničke preglede osim CVH obavlja još četrdesetak drugih pravnih osoba. Dodjela javne ovlasti privatnim tvrtkama u području tehničkih pregleda je u skladu s europskim direktivama, ali i praksa brojnih europskih zemalja poput Njemačke, Irske, Švedske, Finske i dr, javlja poslovni.hr

Facebook komentari

hr Fri Sep 22 2017 13:35:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a905c912af47f110a8b46d0/80

Tjedan psihologije u Splitu: Za djecu koja se bave sportom ključno je podizanje samopouzdanja i dobar trener

Tjedan psihologije u Hrvatskoj je manifestacija s ciljem prikaza širokih i različitih mogućnosti psihologa u poboljšanju kvalitete života pojedinca i zajednice

U punoj dvorani Gradske knjižnice Marko Marulić, u ponedjeljak je  održano predavanje „Samopouzdanje i sport“ u sklopu 11. tjedna psihologije u Hrvatskoj. Predavanje su održali dječja psihologinja Žana Pavlović, sportske psihologinje Nataša Stefanovski i Vedrana Radić Brajnov te profesor kineziologije Boško Rozga.

Na predavanju je bilo govora o razvoju samopouzdanja djece i mladih općenito, a osobito onih koji se bave sportom. Psihologinja Pavlović  istaknula je da značaj samopouzdanja na mentalno zdravlje. Samopouzdanje se odnosi na procjenu vlastitih sposobnosti za obavljanje različitih zadataka ili oblika ponašanja. 

„Nikad od tebe velikog sportaša! Kako si mogao promašiti onakvu priliku?”„Zašto ne možeš biti kao ...? Kad sam ja igrao nogomet...”; „Kad jednog dana postaneš Messi”„Sredit će tebe trener“ primjeri su negativnih i demotivirajućih  poruka koje roditelji upućuju djeci a koje treba izbjegavati.  Negativne poruke formiraju njegov kognitivni stil, povećavaju osjećaj bespomoćnosti i umanjuju samopoštovanje kod djece. 

Izbor sporta 

Psihologinja Pavlović govorila je o izboru sporta za pojedino dijete. Djeci s naglašenom „strašljivošću” nisu pogodni borilački, kontaktni sportovi već plivanje, većina atletskih disciplina, veslanje i slično. Za djecu s naglašenom „agresivnošću” pogodni su nogomet, košarka, rukomet, vaterpolo i slični sportovima. 

Na ovom korisnom predavanju, bilo je prilike čuti kako djetetu biti roditelj, a ne trener. Roditelji bi trebali biti dovoljno informirani o događajima u klubu i natjecanjima, podrška treneru ne miješajući se u njegov posao. Također, ne trebaju očekivati da njihovo dijete igra svaku utakmicu ili osvoji medalju na svakom natjecanju. Osnovni cilj bavljenja sportom je zabava i opuštanje, upoznavanje novih prijatelja i usvajanje zdravih navika.

Treneri ključni u razvoju djeteta

Na predavanju je istaknuto da su treneri važni u razvoju samopouzdanja, osobito treneri mlađih dobnih kategorija koji moraju provoditi sistem"otvorenih vrata" i u skupnim sportovima biti dijelovi i preko 20-tak obitelji.Tu se ističe i važnost "roditeljskim sastanaka" i konstruktivnog odnosa s roditeljima. Pored kompetencija za pojedini sport i velike empatije, trener mora imati znanja iz psihologije, pedagogije i sposobnosti prenošenja znanja na djecu i mlade. Što dijete privlači u sportu, a što ga odbija? Dijete privlači zabava, igra, prijatelji, ali i dobar trener.  Pobjeda kao imperativ, pritisak  kluba i trenera, česte ozljede kod djeteta, nedostatan napredak, ali i ismijavanje mogu djelovati demotivirajuće na bavljenje sportom kod djece. 

Podizanje samopouzdanja

Sportske psihologinje Nataša Stefanovski i Vedrana Radić Brajnov ukazale su na važnost samopouzdanja u sportu koje snažno utječe na sportsku izvedbu. Ono djeluje kao zaštitni faktor natjecateljske anksioznosti, povećava motivaciju jer sportaš vjeruje u svoje sposobnosti te poboljšava koncentraciju, obzirom da je sportaš usmjeren na zadatak, a ne na svoje mane i pogreške. Upoznale su zainteresirane s različitim tipovima samopouzdanja sportaša, predstavile karakteristike sportaša koji imaju nisko, optimalno i prekomjerno samopuzdanje. Istakle su važnost uloge trenera i načina rada sa sportašima kako niskog tako i prekomjernog samopouzdanja ("lažno" i "napuhano" samopouzdanje). Zaključile su kako bi cilj svakog sportaša trebao biti postizanje optimalnog samopouzdanja.

Profesor kineziologije Rozga koji radi kao trener Judo kluba Kaštela, govorio je o svom dugogodišnjem iskustvu u radu s djecom i mladima. Trener Rozga je istaknuo je da je kvalitetan odnos s djecom, poznavanje njihovog razvoja i suradnja s roditeljima ključni za izgradnju mlade osobe-sportaša koji ostaje dugo u sportu. Na samom kraju ovog iznimno posjećenog predavanja, posjetitelji su dobili odgovore na mnoga pitanja.


Facebook komentari

hr Fri Feb 23 2018 19:25:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a074387b9e03e1da68b458d/80
Foto: Screenshot Nova TV

Hrvatska predsjednica Grabar-Kitarović primila predstavnike srbijanskih udruga nestalih

Predsjednica Republike Hrvatske Kolinda Grabar-Kitarović primila je u petak u posjet predstavnike srbijanskih udruga nestalih, slijedom dogovora tijekom prošlotjednog posjeta predsjednika Srbije Aleksandra Vučića Hrvatskoj, a glavna tema bilo je pitanje rješavanja sudbine osoba srpske narodnosti, nestalih na području Republike Hrvatske tijekom Domovinskog rata.

Uz predsjednicu Grabar-Kitarović na sastanku su bili predstavnici Ministarstva vanjskih i europskih poslova, Ministarstva hrvatskih branitelja i predstavnici sigurnosno-obavještajnih agencija Republike Hrvatske, priopćeno je iz Ureda hrvatske predsjednice.

 Sastanku je nazočila i veleposlanica Republike Srbije u Republici Hrvatskoj, Mira Nikolić, priopćeno je iz Ureda Predsjednice Republike.

 Glavna tema ovog susreta bilo je pitanje rješavanja sudbine osoba srpske narodnosti, nestalih na području Republike Hrvatske tijekom Domovinskog rata. Izaslanstvo je izvijestilo hrvatsku predsjednicu o svojim dosadašnjim aktivnostima i naporima u pronalasku i rasvjetljavanju sudbina nestalih, dodaje se u priopćenju.

 Polazeći ponajprije od prava obitelji da saznaju istinu o sudbini svojih najmilijih, predsjednica Grabar-Kitarović istaknula je snažnu potporu Republike Hrvatske i ustrajnu osobnu predanost u rješavanju ovog pitanja. Kazala je kako je to prvenstveno humanitarno pitanje te da vjeruje kako će dijalog omogućiti jedan pozitivan iskorak.

 U razgovoru je naglašena nužnost suradnje svih uključenih te izražena nada obje strane da će predstojeći mjeseci donijeti napredak kako bi se neizvjesnost obitelji privela svom kraju.
 Pomoćnik ministra hrvatskih branitelja Stjepan Sučić izvijestio je o dosad učinjenom te je naznačio spremnost kontinuirane suradnje o pitanjima koja su istaknuli predstavnici udruga nestalih, stoji u priopćenju.

Facebook komentari

hr Fri Feb 23 2018 18:55:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a901dae2af47f110a8b4649/80

Gradski kotarevi i mjesni odbori upoznati s pripremama za moguće loše vremenske uvjete

Zamjenik gradonačelnika Nino Vela danas je okupio predsjednike i tajnike gradskih kotareva i mjesnih odbora Grada Splita kako bi provjerio i njihovu razinu pripravnosti uoči izvanrednih vremenskih uvjeta koji se od nedjelje očekuju na splitskom području
Gradonačelnik Andro Krstulović Opara rekao je da je grad pripravan, obavljena je odlična provjera i priprema svih službi, poduzeti su svi koraci kao da prijeti ledeni udar do kojeg vjerojatno neće doći, ali upravo poučeni iskustvom, ništa se nije i neće prepustiti slučaju.

Dodao je i kako su, ako do nevremena i ne dođe na području samog grada, iznimka istočni dijelovi od Žrnovnice do Mosora, za koje su već pripremljeni strojevi i ralice kako bi se osigurala javna komunikacija prometa i ne ponovile se situacije od prijašnjih godina kada su ti dijelovi danima bili odsječeni.

Zamjenik gradonačelnika Nino Vela rekao je kako su sve komunalne tvrtke dobile svoje zadatke, a kako je zadaća Stožera civilne zaštite imati jasan pregled situacije i pravovremeno djelovati, koordinirati sve aktivnosti i osigurati međusobnu razmjenu informacija.

Predsjednici i tajnici gradskih kotareva i mjesnih odbora, s obzirom kako najbolje poznaju lokalnu situaciju, trebaju djelovati sinkronizirano s javnim službama, biti dostupni u nedjelju, po potrebi, odnosno nalogu Stožera, pozvati pripadnike civilne zaštite. Također bi se trebali pobrinuti i o svojim starim i nemoćnim susjedima.

Ponovljeno je kako je najvažniji prvi dan i visoka razina pripravnosti kako bi se izbjegle eventualne krizne situacije pa će se preventivno krenuti u posipanje cesta, nogostupa, trgova i pristupa javnim ustanovama već u nedjelju. Nije planirana odgoda ni škola ni vrtića jer će se sve učiniti kako bi grad normalno funkcionirao.

Također su ponovno pozvali i građane da preuzmu svoj dio odgovornosti i obaveza jer prema Odluci o komunalnom redu (VI. UKLANJANJE SNIJEGA I LEDA Članak 82. i Članak 83.) za uklanjanje snijega i leda s pločnika uz zgrade odgovorni su vlasnici zgrada, odnosno vlasnici i korisnici stanova te poslovnih prostorija, a za uklanjanje snijega i leda s krovova zgrada i objekata odgovorni su vlasnici, odnosno fizička i pravna osoba koja održava zgradu.



Facebook komentari

hr Fri Feb 23 2018 14:57:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a9010cc2af47f80088b46c0/80
Foto: Facebook

Tko može, nek uplati: Robert mora na operaciju u Tursku

Robert Matulin godinama se bori s karcinomom, no kometerapija mu više ne pomaže
Robert Matulin iz mjesta Prosinec kraj Dubravice godinama se bori s karcinomom, no njegovo stanje se sada zakompliciralo i potrebna mu je pomoć građana.

Matulinu, ocu maloljetnog dječaka, kemoterapija više ne pomaže pa mu je potrebna transplantacija koštane srži.

Njegova partnerica Doris Gregorina preko Facebooka stoga moli sve građane koji to mogu, da uplate svoje donacije.
Informiranjem i mišljenima koje su dobili, Robertu bi mogla pomoći haploidentična transplatacija koštane srži u Tuskoj. Troškovi liječenja mogu iznositi do 300.000 eura. Bez tog liječenja, Robertu prognoziraju do godinu dana života.

Svi koji žele pomoći, svoje donacije mogu uplatiti na broj računa:
(IBAN):HR4523600003117485664
SWIFT/BIC: ZABAHR2X
UZ NAPOMENU PRI UPLATI- DONACIJA ZA ROBERTA

Facebook komentari

hr Fri Feb 23 2018 14:02:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .