Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5a637389b9e03e4b528b463c/80
Foto: Pixabay

Zbogom jeftinoj robi: Uvodi se PDV i na pošiljke iz Kine i SAD-a

Ovo je vrlo vjerojatno posljednja godina u kojoj će domaći potrošači putem interneta moći kupovati jeftine maskice za mobitel i ostale potrepštine iz Kine, a da pritom na naručenu robu ne moraju plaćati PDV.

Europska unija uvodi nova pravila u sustav naplate PDV-a za prekograničnu internetsku trgovinu kojima će biti ukinuto oslobođenje plaćanja PDV-a za robu do 22 eura naručenu iz zemalja izvan EU, a sve kako bi se pomoglo europskim e-trgovcima.

Stručnjaci Europske komisije tvrde kako to oslobođenje plaćanja PDV-a trgovce izvan EU stavlja u povlašteni položaj u odnosu na europsku konkurenciju, a da ne spominjemo koliko se nenaplaćenog poreza godišnje baca u vjetar.

Prema službenoj statistici EU, svake godine u Uniju se iz zemalja trećeg svijeta uveze 150 milijuna paketa pojedinačne vrijednosti manje od 22 eura, a mnogi od tih paketa, upozoravaju stručnjaci, zapravo sadrže lažno deklariranu, ali puno vredniju robu poput smartphonea, tableta i ostalih skupih elektroničkih uređaja.

Istodobno, na robu male vrijednosti naručenu iz neke od zemalja EU potrošači redovito plaćaju PDV, zbog čega europski trgovci vrlo teško mogu konkurirati spretnijim i domišljatijim dobavljačima iz zemalja izvan europske domene.

Da se praksa često zloupotrebljava pokazuju i podaci iz Hrvatske pošte. Putem te državne tvrtke u Hrvatsku je u 2017. iz trećih zemalja uvezeno 9,5 milijuna pošiljaka male i veće vrijednosti, od čega je Carinska uprava u carinsku prijavu prijavila ukupno 87.810 paketa, piše Jutarnji.

To znači da su carinici za nešto malo manje od 90 tisuća paketa zatražili postupak utvrđivanja vrijednosti pošiljke zbog sumnje u točnost deklaracije, od čega se na kraju ispostavilo da ih je u vrijednosti manjoj od 22 eura bilo samo 13,5 posto, odnosno 11.879 paketa.

Ipak, informaciju koliko se paketa male vrijednosti u Hrvatsku ukupno godišnje uveze preko svih pružatelja poštanskih usluga od Ministarstva financija nismo uspjeli dobiti, a iste podatke ne vode ni u HAKOM-u koji prati tržište poštanskih usluga.

Ukidanje oslobođenja od plaćanja PDV-a na robu manje vrijednosti pritom je samo jedna u nizu izmjena koje u sljedećim godinama očekuje sustav naplate PDV-a u prekograničnoj e-trgovini. Naime, naplata PDV-a u e-trgovini u EU prilično je komplicirana, ponajprije zbog različitih stopa u članicama, pa čak i različitih stopa unutar samih zemalja, što e-trgovcima čini dodatne birokratske i administrativne troškove pri plaćanju.

Redovna stopa u državama EU, ovisno o vrsti robe, varira od 17 do 27 posto, a u državama koje primjenjuju sniženu stopu razlike su još veće. Dodatno, problem u naplati PDV-a stvara i činjenica da se postojećim pravilima PDV na kupljenu robu plaća u zemlji dobavljača, umjesto potrošača, što EU smatra primjerenijim sustavom.

Kako bi jedinstveno digitalno tržište doista zaživjelo, EU je još u svibnju 2015. počeo javno savjetovanje o pojednostavnjivanju sustava PDV-a koji bi u cijelosti trebalo zaživjeti 2021. Dotad će na razini EU biti uspostavljen jedinstveni portal za online plaćanje PDV-a, čime bi se PDV plaćao “na jednom mjestu”, a kompletan PDV ostajao u zemljama potrošača umjesto dobavljača.

Neke zemlje EU takvim će sustavom izgubiti na prihodima (procjena je da će Luksemburg takvom naplatom izgubiti oko 800 milijuna eura, tj. 1,5 posto BDP-a), dok bi Francuskoj i Velikoj Britaniji prihodi trebali rasti za 200 odnosno 400 milijuna eura na godinu.

Bivši ministar financija Boris Lalovac očekuje da će novi sustav naplate PDV-a u tom smislu imati dobar efekt i na hrvatsku e-trgovinu.

– Naravno, treba vidjeti na koji će se način različite europske ekonomija, pa tako i hrvatska, prilagoditi novom sustavu, no naša je Porezna uprava još uvođenjem fiskalizacije pokazala da je spremna za elektronički sustav razmjene podataka, pa mislim da ne bi trebalo biti problema. Novi bi sustav naplate PDV-a trebao biti i poticajan za domaću e-trgovinu jer se kod nas trenutno i dalje najviše kupuje gotovinom – rekao je Lalovac, dodavši kako se nada da će novi sustav na dobar način organizirati i sustav sigurnosti isporuke robe.

Procjene su stručnjaka EU da će izmjene u naplati PDV-a za prekogranično e-trgovinu zemljama članicama uštedjeti oko pet milijardi eura godišnje, koliko se trenutno gubi na PDV-u. Izmjene bi u cijelosti trebale zaživjeti 2021., a ukidanje oslobođenja plaćanja PDV-a na robu male vrijednosti iz trećih zemalja predviđa se već za 2019.

hr Sat Jan 20 2018 17:51:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bbf7a2bcb557a83df8b4579/80

Split i Venecija: Početak suradnje i razmjena iskustava dvaju gradonačelnika

Najvažnija tema današnjeg susreta svakako je bilo upravljanje komunalnim redom, osobito u svjetlu daljnjeg razvoja održivog turizma

Luigi Brugnaro, gradonačelnik Venecije i splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara sa svojim suradnicima sastali su se danas u sjedištu venecijanske gradske uprave – palači Ca Farsetti uz Gran Canale. U srdačnom i sadržajnom razgovoru otvorili su brojne zajedničke teme i razgovarali o budućoj suradnji dvaju gradova.

Najvažnija tema današnjeg susreta svakako je bilo upravljanje komunalnim redom, osobito u svjetlu daljnjeg razvoja održivog turizma. Venecija i Split su gradovi na UNESCO-voj listi svjetske baštine i suočavaju se s fenomenom naraslog turizma koji otvara brojne izazove, a stanovnicima gradskih jezgri život čini otežanim. Venecijanski uspjeli program #EnjoyRespectVenezia upućen brojnim turistima i posjetiteljima izveden je upravo iz komunalnog reda grada Venecije te je model kojeg su preuzeli i drugi veliki turistički gradovi poput Firence, Rima i Dubrovnika.

Po sličnom principu Grad Split i gradonačelnik Andro Krstulović Opara proteklih nekoliko mjeseci intenzivno rade na donošenju novog splitskog komunalnog reda i niza mjera koje imaju za cilj olakšavanje života Splićanima, održivi razvoj turizma i zadržavanje stanovnika u centru grada.

Pravna regulativa i mjere te odnosi sa županijskim odnosno regionalnim te središnjim vlastima po tom pitanju su od velike važnosti, složile su se kolege Brugnaro i Krstulović Opara te razmijenili svoja iskustva.

Prilikom današnjeg susreta gradonačelnici su dogovorili suradnju dvaju gradova i na područjima gospodarstva, znanosti, obrazovanja, kulture i športa. Prihvaćeni su i prijedlozi o razmijeni školske djece splitskih i venecijanskih škola, kao i suradnja vezana za nautički turizam, brodogradnju i ribarstvo. Radit će se i na povezivanju sveučilišta Venecije i Splita. Sa željom da započeta suradnja zaista zaživi, venecijanski i splitski gradonačelnik dogovorili su češće posjete i razgovore.

hr Thu Oct 11 2018 18:28:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bbf001acb557abada8b4687/80
Foto: WIKIPEDIA

Prva 'žrtva' globalnog zatopljenja: S otoka koji tone poručuju "Moramo se iseliti"

Budućnost prve nacije koju će s lica zemlje izbrisati globalno zatopljenje više nije neizvjesno - iznad razine mora su samo dva metra
Kiribati su otočna državica koja se sastoji od 33 otoka (od kojih je samo 20 naseljeno) i koja je poznata po tirkiznom moru, rajskim plažama i, odnedavno, kao prva definitivna žrtva rasta razine oceana radi globalnog zatopljenja. U mikronezijskom raju koji doslovno tone živi 'samo' 114 tisuća ljudi (kažu podaci iz 2016. godine).

Iako je njihov doprinos emisiji stakleničkih plinova zaista zanemariv, Kiribati, koji se sastoje od atola maksimalnih dva metra iznad razine mora, prvi su na udaru svega onog što sa sobom donosi globalno zatopljenje.

Sela doslovno prekriva more koje iz dana u dan, ovisno o godišnjim dobima i strujama, polako guta sve pred sobom - zgrade kao i rijetku obradivu površinu koju su stanovnici otočja brižno generacijama kultivirali.

Konzervativne projekcije ekologa bave se globalnim zatopljenjem od 1.5 do 2 Celzijusa, a dosadašnje zagrijavanje od samo pola stupnja pokazalo se kao početak apokalipse za narod radi kojeg je nedavno skovan termin "klimatski izbjeglica".

Još 2008. godine tadašnji je predsjednik Anote Tong rekao je kako "smo prošli točku s koje nema više povratka, i jako je bolno planirati dan kada više, doslovno, nećemo imati svoji zemlju", a 2013. rekao je kako je "vrijeme da se počne planirati masovne migracije", piše express.hr

Koliko je situacija zaista ozbiljna pokazuje i to da je Tong 2014. finalizirao kupnju 20 km kvadratnih zemlje na otoku Vanua Levu (Fidži), udaljenom 2.000 kilometara, gdje će se odviti egzodus stanovnika kada nacija bude u potpunosti ispod razine mora, a do tada će tamo uzgajati hranu.

Mnogo se pisalo i o čovjeku s otoka koji je od Novog Zelanda radit toga što mu je "more progutalo sve" tražio status izbjeglice, no sud mu je to odbio odobriti iako je u svojem obrazloženju napisao kako "klimatske promjene otvaraju put da se konvencije revidiraju i da se razmisli o ovakvoj kategorizaciji izbjeglica".

"Sve češće goleme plime i žestoke oluje, poplave praćene nevjerojatnim sušama dodatak su našem načinu života s kojim do sada nismo bili upoznati. Porast razine mora zagađuje naše izvore pitke vode, zemlju čini nenaseljivom jer na njoj više ne može rasti niti kokos, a obrisi naše obale mijenjaju se svaki dan. Kažu nam, vrlo hladnokrvno, kako je možda došlo vrijeme da napustimo naš otok, mjesta gdje su pokopani naši preci i gdje naša djeca imaju dom i identitet", piše u svom komentaru za The Guardian Anote Tong i napominje kako unatoč katastrofalnom nadiranju oceana i dalje nitko ozbiljno ne razmišlja o prihvaćanju i davanju legitimiteta pojmu "klimatski izbjeglica".

U članku se posebno osvrće na licemjerje velikih i moćnih jer radi njihove inercije nekako uvijek prvo nastradaju siromašniji i manji. "Ne samo da se SAD povukao iz Pariškog sporazuma o klimatskim promjenama, već se šuška da će to napraviti i naš "veliki brat", jedan od najgorih zagađivača na planeti, Australija, jedna od rijetkih država čija emisija plinova ne pada, ne stagnira, nego raste, i koja time pokazuje da im uopće nije stalo do naroda i država na Pacifiku, prvih susjeda. Kao i SAD, Australija je podbacila kao regionalni lider i zaštitnik.

Zemlja koju turisti često radi prirodnih ljepota i načina života opisuju kao "raj na zemlji" sada grad betonske blokove koji bi trebali zaustaviti nadiranje mora, ali pogoršavaju eroziju plodnoga tla. Plaže su im, nakon žestokih plima, preplavljene i zakopane ispod naslaga smeća. U doslovno spašavanje zemlje uključila se i Svjetska banka koja ubrzano ulaže u projekte oko kojih se stručnjaci često ne mogu složiti.

Dok su jedni za zid, drugi tvrde kako treba nasipavati zemlju i saditi mangrove šume koje će držati tlo na okupu. Sve je to, kaže Tong, premalo, presporo i čini se, na žalost, prekasno. Nemaju oni, objašnjava, dovoljno resursa da kupuju hranu koja im je sve potrebnija, sve više pitke vode, materijala i pijeska. Na glavnom otoku, koji iz aviona izgleda kao uska i tanka te vrlo krhka crta tla, postoji samo jedna jedina cesta koja je sve češće poplavljena.

Neke se kućice, doslovno preko noći, nađu okružene morskim plićinama koje onda često pomiče i pjeskovito tlo na kojem su građene, a kada odu u "polja" gdje inače uspijevaju ravno tri kulture vrlo brzo shvate da je morska voda odozdola probila te natopila usjeve.

Neke su se obitelji, često nedovoljno obrazovane o globalnom zatopljenju i svemu što to sa sobom donosi, selile više puta, uvjerene kako će na "drugom kraju otoka" pronaći mir, no more ih uvijek sustigne. Gotovo svaka druga obitelj manično sakuplja novac i živi polugladna kako bi "imali dovoljno sredstava na računu za dan kada će biti prisiljeni odseliti se".

Trenutna vlada s predsjednikom Taneti Maamauom koji je izabran 2016. godine manje se bavi lobiranjem i diskursom oko globalnog zatopljenja, a više "unutarnjim" projektima vezanim za 20-godišnji razvoj turizma i ribarstva. Pitanje je samo čemu će to služiti i tko će dolaziti posjetiti otok koji će biti u potpunosti potopljen.

 "Neće ostati niti brdašce", kaže Tong.
hr Thu Oct 11 2018 09:47:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b9f62e1cb557a947e8b51e4/80
Foto: Ilustracija Pixabay

Istodobno dva stravična sudara na autocesti u Srbiji: "Vidio sam pokraj sebe u vozilu mrtvu ženu, a pokraj nje dvoje djece..."

Najmanje je šest osoba poginulo, a deseci su ozlijeđeni u dvije teške prometne nesreće na autocesti Beograd – Niš.

Na autocesti Beograd - Niš, između Ćuprije i Jagodine, kod Mijatovca u Srbiji, došlo je do dva lančana sudara nekoliko desetaka vozila.

Srpski mediji javljaju da je u obje prometne nesreće najmanje šest osoba poginulo, a tridesetak ozlijeđeno. Promet je blokiran u oba smjera, piše RTS.

Uzrok nesreće – magla

U prvoj prometnoj nesreći u utorak ujutro, oko 7:15, sudjelovalo je dvadesetak vozila, među kojima su osobni automobili i kamioni. Iz MUP-a je priopćeno da su, prema dosadašnjim informacijama, poginule tri osobe, a najmanje ih je deset ozlijeđeno. U prometnoj nesreći zapalila su se dva kamiona.

Gotovo istodobno, na istoj dionici te autoceste, ali u suprotnom smjeru, došlo je do još jedne prometne nesreće. U tom drugom lančanom sudaru sudjelovalo je čak devet kamiona i nekoliko automobila. Poginule su tri osobe, a ozlijeđeno ih je više od deset, javlja Blic.

Uzrok je obje nesreće gusta magla zbog koje je vidljivost bila smanjena na desetak metara.

Vatrogasci izvlače ljude

"Kretao sam se iz pravca Niša nekom normalnom brzinom. Bila je sumaglica, a kada sam prošao Moravu – zid. Ništa se ne vidi. Tolika je magla bila. Počeo sam odmah kočiti, sustigao sam kamion ispred sebe, stao, izašao iz kamiona i već su vozila počela udarati jedna u druga", kazao je jedan od vozača.

Na autocesti je prizor strašan, svjedoči jedan od vozača: "Bilo je jako nepregledno, vidio sam pored sebe u vozilu mrtvu ženu, a pored nje dvoje djece..."

Promet tom dionicom autoceste Beograd – Niš blokiran je u oba smjera, pa su se stvorile kolone. Na terenu su vatrogasci i policija. Vatrogasci izvlače ljude zarobljene u zdrobljenim vozilima, piše dnevnik.hr

hr Tue Oct 09 2018 11:48:09 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bbb38c2cb557a8ad68b4620/80
Foto: Screenshot

Građani BiH žrtve prijevara za dobivanje viza za rad u Njemačkoj

Mnogi nasjedaju na lažne stranice koje nude usluge rezerviranja termina u njemačkoj veleposlanstvu za dobivanje viza
Unatoč brojnim upozorenjima o varanju građa BiH na vizama za Njemačku, oni još uvijek nasjedaju na lažne stranice koje nude usluge rezerviranja termina u njemačkoj veleposlanstvu. 

– Rezervirala sam termin prošle godine u kolovozu. S tim da sam zaboravila šifru i jučer sam rezervirala s nova dva e-maila, ali mi nije došao povratni e-mail od Veleposlanstva. Danas sam vratila e-mail i sada me zanima vrijedi li i dalje prva rezervacija? – upitala je jedna građanka BiH na Facebooku, piše Vecernji.ba.

Odmah su joj stigli komentari kako je vjerojatno riječ o prijevari te da će ostati bez novca koji je uplatila za dobivanje termina.

Riječ je o stranici ambasada-info, no u njemačkom veleposlanstvu ističu da oni nemaju veze s njima te da je rezerviranje termina da dobivanje radne vize potpuno besplatno.

– Veleposlanstvo ne surađuje s agencijama ni s web-stranicom www.ambasada.info te savjetuje da ne angažirate agencije za zakazivanje termina. Ističemo da je dodjela termina besplatna. Angažiranje bilo kakvih agencija ne može ubrzati postupak – navodi njemačko veleposlanstvo u BiH, piše vecernji.hr
hr Mon Oct 08 2018 13:00:36 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet

Pročitajte još . . .