Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58748a301eea8f1fdc8b45e3/80

Povećan broj poginulih na cestama, nezakonit rad i pogoršanje sigurnosti: "Niže cijene autoškola uzrokovat će kaos u prometu"

Najavljena mogućnost ukidanja minimalne cijene nastavnog sata u autoškolama i formiranje cijena prema tržišnom modelu podijelilo je stručnjake, pa jedni smatraju da to neće dovesti do pada kvalitete usluga autoškola, dok drugi očekuju suprotno.

Od 2009. godine Pravilnikom o jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli određeno je kako jedinstveni minimalni izračunski element nastavnog sata za, primjerice, B kategoriju iznosi 115 kuna. U to su uračunati troškovi rada, trošak vozila te zajednički troškovi koje imaju autoškole za sve kategorije vozila, primjerice, amortizacija, zakup... Autoškole sada ne smiju odrediti cijenu usluge ispod te minimalne, čime se nastojao zaštititi određeni kvalitativni minimum usluge, dok s druge strane jedna od direktiva Europske unije nalaže formiranje cijena po tržišnom modelu.


Vlada najavila liberalizaciju

Vlada je na sjednici prošloga tjedna u cilju administrativnog rasterećenja gospodarstva i radi poštivanja europskih pravila o tržišnom natjecanju najavila liberalizaciju otvaranja i poslovanja autoškola, kojih je, prema podacima HAK-a, sada registrirano više od 350. Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje Vlada planira u prvom tromjesečju ove godine, autoškole će se osnivati po tržišnim uvjetima, a planira se i ukidanje fiksne tarife nastavnog sata.

Rukovoditelj Sektora za vozače Hrvatskog autokluba (HAK) Sinan Alispahić smatra da primjena Direktive EU o uslugama na tržištu, dakle uvođenje tržišnog modela, ne bi dovela do pada kvalitete usluga autoškola, ali bi moglo doći do različitih cijena u autoškolama. 

- Uvođenje tržišnog modela, bez obveznih propisanih jedinstvenih minimalnih izračunskih vrijednosti elemenata nastavnog sata u autoškoli, u početku bi moglo dovesti do različitih cijena osposobljavanja kandidata za vozače u autoškolama. I sada postoje razlike u ukupnoj cijeni - ističe Alispahić.

Smatra da bi ukidanjem tih minimalnih izračunskih elemenata moglo doći do različitih cijena u pojedinim gradovima i područjima, no kaže i da to neće dovesti do pada kvalitete usluga koje trenutno pružaju autoškole. 

- Sadašnji model osposobljavanja je održiv, a postoje i drugi instrumenti koji omogućuju zaštitu dostignute kvalitete rada - kazao je Alispahić.

Objašnjava kako je od 1991. djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače zakonom stavljena na tržište te da se zasnivala na slobodnim tržišnim načelima. 

- Uvjeti rada i otvaranja autoškola temeljili su se na primjeni vrlo liberalnih propisa, bez posebnih uvjeta i standarda. Autoškole su imale vrlo različite prostorne, kadrovske, materijalne i druge uvjete rada sa stalnim brojem porasta novih autoškola. Suprotno tada važećim tržišnim načelima, nelojalna konkurencija, rad na crno, neplaćanje poreza, niska cijena rada i nedovoljna stručnost kadrova te niska kvaliteta osposobljavanja kandidata za vozače dovela je do borbe za golu egzistenciju, s konkretnim posljedicama u povećanju broja poginulih na cestama, a osobito mladih vozača, nezakonitog rada i pogoršanjem sigurnosti cestovnog prometa - objašnjava Alispahić.

U takvim je uvjetima, kaže, bilo potrebno utvrditi nove uvjete i standarde osposobljavanja kandidata za vozače i rada autoškola, a kako bi se poboljšala kvaliteta rada i osposobljavanja kandidata za vozače te smanjio broj poginulih na cestama.

Tako su zakonom od 2004. uvedeni novi kriteriji i standardi u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, što je omogućilo da se ta djelatnost obavlja u općem interesu, s minimalnim utvrđenim standardima na značajno kvalitetniji način, a što je rezultiralo poboljšanjem kvalitete osposobljenosti novih vozača, smanjenjem broja poginulih na cestama i poboljšanjem sigurnosti cestovnog prometa. 

- U zadnjih 10 do 12 godina uspostavljen je sustav koji je pridonio uvođenju reda u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, uspostavi kvalitetnijih standarda i načina rada autoškola, poboljšanju kvalitete osposobljenosti novih, odnosno mladih vozača, a što pokazuju i statistički podaci - kaže Alispahić.

Navodi da se u zadnjih 10 godina smanjuje broj prometnih nesreća koje su skrivili mladi vozači. Primjerice, 2007. mladi vozači skrivili su 12.297 prometnih nesreća, a 2015. godine 2.967. U prometnim nesrećama 2007. poginulo je 137 osoba, a 2015. godine 45 osoba. To, smatra Alispahić, upućuje na zaključak kako je postojeći model osposobljavanja kandidata za vozače dobar i da doprinosi rezultatima poboljšanja sigurnosti prometa na cestama.


Uvođenje tržišnih kriterija udar na ionako loše stanje

S druge strane, počasni predsjednik Udruge Hrvatske autoškole Vlado Bodrožić Selak, koji je prije više od deset godina predložio sustav minimalne cijene za autoškole, kako bi se sačuvala njihova kvaliteta, kaže da su autoškole posljednjih godina kadrovski devastirane, tako da bi uvođenje tržišnih kriterija bio dodatni udar na već ionako loše stanje. 

- U autoškolama danas nerijetko vrlo mladi instruktori, koji su licencu u velikom broju slučajeva stekli za par tisuća kuna, a bez da su stekli dobro bazično znanje, vještinama vožnje uče također mlade vozače. Volim stoga reći da su naši budući vozači praktično samouki - kaže Bodrožić Selak, koji smatra da je zbog loše kvalitete mnogih autoškola odavno trebalo upaliti alarm.

Smatra kako je kvaliteta rada u autoškolama pala posljednjih godina, da instruktori ne barataju vještinama pomoću kojih bi odgojili buduće vozače, dok s druge strane mladi vozači, koji prođu njihov kurs, niti približno ne znaju dobro voziti. Posljedica je, kaže, da Hrvatska, prema broju stanovnika, ima tri puta više poginulih u prometu nego, primjerice, Njemačka i da bi se situacija mogla i dodatno pogoršavati. 

- Što bi se tek moglo dogoditi ako se progura sustav tržišta koji bi određivao cijenu autoškole? Kakav ćemo kaos tek onda imati? - pita Bodrožić Selak. Ističe kako je minimalna cijena autoškole i bila zamišljena da se sustav zaštiti od štete kojoj bi uskoro mogli svjedočiti.


Marušić očekuje pad kvalitete usluge

Prometni stručnjak Željko Marušić također smatra kako bi uvođenje tržišnih kriterija pri određivanju cijena autoškola proizvelo kaos na tržištu i dovelo do pada kvalitete usluge. 

- To je pogrešan put, autoškole ne smiju ići na tržište jer bi to bilo previše rizično i pogubno za sigurnost. Drastično bi pala kvaliteta učenja vožnje i mislim da bi minimalna cijena te usluge trebala ostati propisana kao i dosad, što jedino garantira da će kvaliteta usluge ostati na željenoj razini - kaže Marušić.

Smatra da i ubuduće sve što je vezano za autoškole mora biti certificirano, propisano na razini državnih zakona. 

- U protivnom, ako na tom području zavladaju zakoni tržišta, a što je po meni populističko dodvoravanje tko zna kome, događat će se da polaznici tih škola do vozačkih dozvola dođu za bagatelu, a iza svega neće stajati znanje. Naravno, sve bi to moglo itekako utjecati na sigurnost na cestama - ističe Marušić, koji kaže i da ne bi imao ništa protiv toga da cijena autoškola bude primjerena hrvatskim uvjetima.

Instruktor vožnje Darko Petravić slaže se s Marušićem kako bi liberalizacija dovela do pada kvalitete instrukcija, a da bi se na kraju sve moglo slomiti na "leđima", odnosno plaćama instruktora. Ističe, međutim, kako poslodavci, vlasnici autoškola, i nemaju previše prostora za spuštanje cijena. Procjenjuje da bi cijene instrukcija mogle maksimalno pasti 10-ak posto.

Tržište već sada dobrim dijelom diktira cijene autoškolama. U gradovima, gdje ih ima mnogo, one se već u startu natječu nižim - propisanim minimalnim - cijenama usluga. S druge strane, u dijelovima gdje je konkurencija manja nerijetko se formiraju veće cijene.

Svaka autoškola može sama odrediti cijenu nastavnog sata s time, dakle, da ona ne smije biti manja od zakonom propisane minimalne cijene. U Zagrebu se tako školovanje za B kategoriju vozača nudi za oko 5.690 kuna, na što treba "nadograditi" niz ostalih stavki koje konačnu cijenu dobivanja dozvole B kategorije dižu iznad sedam tisuća kuna.

Facebook komentari

hr Tue Jan 10 2017 08:48:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/587ff0da1eea8f5c0c8b45d3/80
Foto: Vlada RH

Hrvatski sabor u petak o izvješću saborskog Mandatno-imunitetnog povjerenstva

Mandatno-imunitetno povjerenstvo (MIP) odbilo je u utorak zahtjeve da se skine imunitet članovima Mosta Boži Petrovu i Miri Bulju, koje je za klevetu tužio Tomislav Karamarko, bivši predsjednik HDZ-a

 Hrvatski sabor u petak nastavlja sjednicu raspravom o izvješću saborskog Mandatno-imunitetnog povjerenstva, a trebalo bi uslijediti i glasovanje o dosad raspravljenim točkama.

 Mandatno-imunitetno povjerenstvo (MIP) odbilo je u utorak zahtjeve da se skine imunitet članovima Mosta Boži Petrovu i Miri Bulju, koje je za klevetu tužio Tomislav Karamarko, bivši predsjednik HDZ-a.

 Karamarko je Petrova i Bulja tužio zbog izjava danih 27. kolovoza 2016. u Zadru, a u kojima su naveli da je 'Karamarko smijenjen jer je uhvaćen u kriminalnim radnjama', odnosno da su "to političke elite koje su izdale nacionalne interese štiteći Karamarka, Sanadera i sve pljačke koje su se ranije događale". Karamarko  smatra da su tim navodima iznijeli neistine koje mogu štetiti njegovoj časti i ugledu.



Facebook komentari

hr Thu Jan 19 2017 23:00:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58258f991eea8f97af8b4572/80
Foto: MORH/ J. Kopi

MORH želi uvesti vojni rok, to bi stajalo 500 mil. kuna

Ideja je da se u ljetnim mjesecima krene s osnovnom dvomjesečnom obukom u kampovima. Vojni dril prolazili bi i muškarci i žene. U MORH-u tu ideju još analiziraju...

Ministar obrane Damir Krstičević čeka dovršetak opsežne analize koja bi trebala pokazati sve dobre i loše strane ponovnog aktiviranja obaveznog vojnog roka. Dok ona ne bude gotova, odbio je davati bilo kakva obrazloženja i izjave, pišu 24 sata.

Neslužbeno se sve češće može čuti kako vladajuća garnitura ozbiljno razmišlja o njegovu aktiviranju otkako je ukinut 2008. godine. Njegovo vraćanje prvo je u predsjedničkoj kampanji zazivala predsjednica Kolinda Grabar Kitarović, a vladajući, svjesni kako njegovo aktiviranje košta, na sve načine pokušavaju naći rješenje. Prema navodima bivšeg ministra obrane Ante Kotromanovića, ročnik mjesečno košta oko 5000 kuna, a obavezno služenje vojnog roka koštalo bi od 300 do 500 milijuna kuna.

- Ideja je da se u ljetnim mjesecima krene s osnovnom dvomjesečnom obukom. To ne bi koštalo puno, a ipak bi godišnje davalo neki broj ljudi koji bi znali osnovne stvari. Ne bi to bio klasični vojni rok od šest mjeseci ili godinu dana, ali podlijegali bi mu i muškarci i žene, a obuke bi bile u ljetnim kampovima - kaže dobro upućeni sugovornik za 24 sata.

Cijeli članak možete pročitati OVDJE.





Facebook komentari

hr Thu Jan 19 2017 21:55:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/587b52cf1eea8f39f18b4815/80

Plenković u Davosu naglasio važnost OECD-a za Hrvatsku

Plenković je u četvrtak stigao na godišnji skup WEF-a u poznato švicarsko zimovalište gdje će uz niz bilateralnih susreta imati i prigodu za razgovor sa srbijanskim premijerom Aleksandrom Vučićem

Hrvatski premijer Andrej Plenković započeo je u četvrtak s nekoliko bilateralnih sastanaka dvodnevni posjet Davosu, gdje se održava Svjetski gospodarski forum (WEF), te naglasio važnost predviđenog sastanka s glavnim tajnikom OECD-a, organizacije kojoj bi se Hrvatska željela priključiti u sljedećem valu proširenja što bi dalo dodatni poticaj stranim investitorima.

Plenković je u četvrtak stigao na godišnji skup WEF-a u poznato švicarsko zimovalište gdje će uz niz bilateralnih susreta imati i prigodu za razgovor sa srbijanskim premijerom Aleksandrom Vučićem.

"Večeras ću imati susret s glavnim tajnikom Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj Angelom Gurrijom. To je organizacija koja okuplja gospodarski najrazvijenije zemlje svijeta i ima specifičan proces prijama novih članica. Hrvatska želi biti u novom valu proširenja OECD-a koji se zbiva vrlo selektivno i mislim da je to ključna poruka koju želim danas uputiti", rekao je premijer novinarima.

Naglasio je da bi to Hrvatskoj dalo dodatni legitimitet, "osobito za međunarodne investitore što je na ovakvom skupu jedna od važnijih poruka". U Davosu se jednom godišnje okuplja svjetska politička i gospodarska elita, uz iznimno velik broj predstavnika poslovnog svijeta.,

Plenković je razgovarao sa švicarskom predsjednicom Doris Leuthard o o švicarskoj ratifikaciji Protokola III kojim se Sporazum o slobodi kretanja osoba između Europske unije i Švicarske proširuje na hrvatske državljane, o švicarskoj financijskoj potpori Hrvatskoj za projekte koji smanjuju nejednakost, te izrazio zadovoljstvo velikim brojem turista, preko 200.000 Švicaraca bilo je ove godine u Hrvatskoj.

Teme sastanka s gruzijskim premijerom Giorgijem Kvirikashvilijem bilo je unaprijeđenje bilateralnih odnosa, a premijer Plenković ističe da je više hrvatskih tvrtki aktivno na gruzijskom tržištu, spominjući Končar, Dalekovod, Ericsson Nicola Tesla.

Dodaje da su Gruziji sada ključne euroatlantske integracije i ukidanje viznog režima a "iskustvo Hrvatske u postkonfliktnoj situaciji s obzirom na okupirana područja Abhazije i Južne Osetije mogu biti korisna našim gruzijskim partnerima".

Plenković se večeras još sastaje i s visokom predstavnicom EU-a za vanjsku politiku i sigurnost Federicom Mogherini.

Najavjuljuči panel na kojem će u petak sudjelovati zajedno s premijerom Vučićem, ukrajinskim predsjednikom Petrom Porošenkom, austrijskim šefom diplomacije Sebastianom Kurzom i povjerenikom za proširenje Johannesom Hahnom rekao je da će se "sutra razgovarati o politici susjedstva, daljnjoj politici proširenja EU i suočavanju s izazovima koji postoje, a poruka je Hrvatske da je prije svega nužna stabilnost u našem susjedstvu jer to omogućuje kvalitetan i prosperitetan rast naše zemlje".

Iako se, prema najavama, neće raditi o bilateralnom susretu, i premijer Plenković i premijer Vučić potvrdili su da će Davos biti prigoda za razgovore.

U petak će premijer uz sudjelovanje na panelu pod nazivom "Go East: Strenghtening Europe's Neighbours" sastati i s glavnim tajnikom NATO-a Jensom Stoltenbergom.

Svjetski gospodarski forum, neprofitna organizacija osnovana 1971. sa sjedištem u Ženevi, ove godine u središtu interesa godišnjeg sastanka ima pitanje populizma na koje će političari, ekonomisti, znanstvenici, umjetnici i aktivisti pokušati dati odgovore iz različitih aspekata.

Gotovo 300 političkih čelnika iz 70 zemalja i oko 1000 čelnika velikih kompanija raspravlja o tome od utorka do petka u Davosu, kao i o poticanju gospodarskog rasta, socijalnoj inkluziji i širenju automatizacije u industriji što dovodi do ukidanja radnih mjesta.



Facebook komentari

hr Thu Jan 19 2017 21:39:48 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/587cf4b51eea8fdaff8b4646/80

Pauletić: I ljevičari će glasati za mene u Splitu

Potvrdio je da će biti Mostov kandidat za gradonačelnika Splita

Robert Pauletić potvrdio je da će biti Mostov kandidat za gradonačelnika Splita i nasljednika Ive Baldasara.

- Bit ću kandidat MOST-a za gradonačelnika Splita. Uskoro ću predstaviti program, sve će se znati. Za početak mogu reći ono što ne krijem i nikada nisam krio. Ako me budu izabrali za gradonačelnika, jedan od prvih zadataka će mi biti smanjiti broj ljudi u splitskoj gradskoj upravi. Vratit ću splitski sport na mjesto koje mu pripada. Splitski i dalmatinski sport već je dugo na koljenima, ne govorim samo o Hajduku, nego o svim sportovima. Split zaslužuje da mu se vrati titula metropole sporta koja mu pripada - rekao je Pauletić za Index.

Dodao je i da računa i na birače ljevice. - Ne smatram se kandidatom desnice, već centra. Smatram da glasove mogu dobiti na svim krajevima političkog spektra. Vjerujem da će i dosta ljevičara dati glas. Pridobit ću ih svojom ljubavlju za Split koja je neupitna. To je poznato iz moje biografije. Ja sam se uvijek borio za interese Splita i Dalmacije. Svatko tko voli Split, mora prepoznati ljubav i želju da se pomogne drugima i svim građanima, a ne kao dosad, da političari samo gledaju svoj partikularni interes i da ih uopće nije briga kako je građanima - rekao je Pauletić, dodavši da je uvjeren da ima šanse.

- Dosad sam uglavnom pobjeđivao, nadam se da će tako biti i ovaj put - rekao je Mostov kandidat, piše Index.


Facebook komentari

hr Thu Jan 19 2017 21:17:18 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .