Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58748a301eea8f1fdc8b45e3/80

Povećan broj poginulih na cestama, nezakonit rad i pogoršanje sigurnosti: "Niže cijene autoškola uzrokovat će kaos u prometu"

Najavljena mogućnost ukidanja minimalne cijene nastavnog sata u autoškolama i formiranje cijena prema tržišnom modelu podijelilo je stručnjake, pa jedni smatraju da to neće dovesti do pada kvalitete usluga autoškola, dok drugi očekuju suprotno.

Od 2009. godine Pravilnikom o jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli određeno je kako jedinstveni minimalni izračunski element nastavnog sata za, primjerice, B kategoriju iznosi 115 kuna. U to su uračunati troškovi rada, trošak vozila te zajednički troškovi koje imaju autoškole za sve kategorije vozila, primjerice, amortizacija, zakup... Autoškole sada ne smiju odrediti cijenu usluge ispod te minimalne, čime se nastojao zaštititi određeni kvalitativni minimum usluge, dok s druge strane jedna od direktiva Europske unije nalaže formiranje cijena po tržišnom modelu.


Vlada najavila liberalizaciju

Vlada je na sjednici prošloga tjedna u cilju administrativnog rasterećenja gospodarstva i radi poštivanja europskih pravila o tržišnom natjecanju najavila liberalizaciju otvaranja i poslovanja autoškola, kojih je, prema podacima HAK-a, sada registrirano više od 350. Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje Vlada planira u prvom tromjesečju ove godine, autoškole će se osnivati po tržišnim uvjetima, a planira se i ukidanje fiksne tarife nastavnog sata.

Rukovoditelj Sektora za vozače Hrvatskog autokluba (HAK) Sinan Alispahić smatra da primjena Direktive EU o uslugama na tržištu, dakle uvođenje tržišnog modela, ne bi dovela do pada kvalitete usluga autoškola, ali bi moglo doći do različitih cijena u autoškolama. 

- Uvođenje tržišnog modela, bez obveznih propisanih jedinstvenih minimalnih izračunskih vrijednosti elemenata nastavnog sata u autoškoli, u početku bi moglo dovesti do različitih cijena osposobljavanja kandidata za vozače u autoškolama. I sada postoje razlike u ukupnoj cijeni - ističe Alispahić.

Smatra da bi ukidanjem tih minimalnih izračunskih elemenata moglo doći do različitih cijena u pojedinim gradovima i područjima, no kaže i da to neće dovesti do pada kvalitete usluga koje trenutno pružaju autoškole. 

- Sadašnji model osposobljavanja je održiv, a postoje i drugi instrumenti koji omogućuju zaštitu dostignute kvalitete rada - kazao je Alispahić.

Objašnjava kako je od 1991. djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače zakonom stavljena na tržište te da se zasnivala na slobodnim tržišnim načelima. 

- Uvjeti rada i otvaranja autoškola temeljili su se na primjeni vrlo liberalnih propisa, bez posebnih uvjeta i standarda. Autoškole su imale vrlo različite prostorne, kadrovske, materijalne i druge uvjete rada sa stalnim brojem porasta novih autoškola. Suprotno tada važećim tržišnim načelima, nelojalna konkurencija, rad na crno, neplaćanje poreza, niska cijena rada i nedovoljna stručnost kadrova te niska kvaliteta osposobljavanja kandidata za vozače dovela je do borbe za golu egzistenciju, s konkretnim posljedicama u povećanju broja poginulih na cestama, a osobito mladih vozača, nezakonitog rada i pogoršanjem sigurnosti cestovnog prometa - objašnjava Alispahić.

U takvim je uvjetima, kaže, bilo potrebno utvrditi nove uvjete i standarde osposobljavanja kandidata za vozače i rada autoškola, a kako bi se poboljšala kvaliteta rada i osposobljavanja kandidata za vozače te smanjio broj poginulih na cestama.

Tako su zakonom od 2004. uvedeni novi kriteriji i standardi u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, što je omogućilo da se ta djelatnost obavlja u općem interesu, s minimalnim utvrđenim standardima na značajno kvalitetniji način, a što je rezultiralo poboljšanjem kvalitete osposobljenosti novih vozača, smanjenjem broja poginulih na cestama i poboljšanjem sigurnosti cestovnog prometa. 

- U zadnjih 10 do 12 godina uspostavljen je sustav koji je pridonio uvođenju reda u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, uspostavi kvalitetnijih standarda i načina rada autoškola, poboljšanju kvalitete osposobljenosti novih, odnosno mladih vozača, a što pokazuju i statistički podaci - kaže Alispahić.

Navodi da se u zadnjih 10 godina smanjuje broj prometnih nesreća koje su skrivili mladi vozači. Primjerice, 2007. mladi vozači skrivili su 12.297 prometnih nesreća, a 2015. godine 2.967. U prometnim nesrećama 2007. poginulo je 137 osoba, a 2015. godine 45 osoba. To, smatra Alispahić, upućuje na zaključak kako je postojeći model osposobljavanja kandidata za vozače dobar i da doprinosi rezultatima poboljšanja sigurnosti prometa na cestama.


Uvođenje tržišnih kriterija udar na ionako loše stanje

S druge strane, počasni predsjednik Udruge Hrvatske autoškole Vlado Bodrožić Selak, koji je prije više od deset godina predložio sustav minimalne cijene za autoškole, kako bi se sačuvala njihova kvaliteta, kaže da su autoškole posljednjih godina kadrovski devastirane, tako da bi uvođenje tržišnih kriterija bio dodatni udar na već ionako loše stanje. 

- U autoškolama danas nerijetko vrlo mladi instruktori, koji su licencu u velikom broju slučajeva stekli za par tisuća kuna, a bez da su stekli dobro bazično znanje, vještinama vožnje uče također mlade vozače. Volim stoga reći da su naši budući vozači praktično samouki - kaže Bodrožić Selak, koji smatra da je zbog loše kvalitete mnogih autoškola odavno trebalo upaliti alarm.

Smatra kako je kvaliteta rada u autoškolama pala posljednjih godina, da instruktori ne barataju vještinama pomoću kojih bi odgojili buduće vozače, dok s druge strane mladi vozači, koji prođu njihov kurs, niti približno ne znaju dobro voziti. Posljedica je, kaže, da Hrvatska, prema broju stanovnika, ima tri puta više poginulih u prometu nego, primjerice, Njemačka i da bi se situacija mogla i dodatno pogoršavati. 

- Što bi se tek moglo dogoditi ako se progura sustav tržišta koji bi određivao cijenu autoškole? Kakav ćemo kaos tek onda imati? - pita Bodrožić Selak. Ističe kako je minimalna cijena autoškole i bila zamišljena da se sustav zaštiti od štete kojoj bi uskoro mogli svjedočiti.


Marušić očekuje pad kvalitete usluge

Prometni stručnjak Željko Marušić također smatra kako bi uvođenje tržišnih kriterija pri određivanju cijena autoškola proizvelo kaos na tržištu i dovelo do pada kvalitete usluge. 

- To je pogrešan put, autoškole ne smiju ići na tržište jer bi to bilo previše rizično i pogubno za sigurnost. Drastično bi pala kvaliteta učenja vožnje i mislim da bi minimalna cijena te usluge trebala ostati propisana kao i dosad, što jedino garantira da će kvaliteta usluge ostati na željenoj razini - kaže Marušić.

Smatra da i ubuduće sve što je vezano za autoškole mora biti certificirano, propisano na razini državnih zakona. 

- U protivnom, ako na tom području zavladaju zakoni tržišta, a što je po meni populističko dodvoravanje tko zna kome, događat će se da polaznici tih škola do vozačkih dozvola dođu za bagatelu, a iza svega neće stajati znanje. Naravno, sve bi to moglo itekako utjecati na sigurnost na cestama - ističe Marušić, koji kaže i da ne bi imao ništa protiv toga da cijena autoškola bude primjerena hrvatskim uvjetima.

Instruktor vožnje Darko Petravić slaže se s Marušićem kako bi liberalizacija dovela do pada kvalitete instrukcija, a da bi se na kraju sve moglo slomiti na "leđima", odnosno plaćama instruktora. Ističe, međutim, kako poslodavci, vlasnici autoškola, i nemaju previše prostora za spuštanje cijena. Procjenjuje da bi cijene instrukcija mogle maksimalno pasti 10-ak posto.

Tržište već sada dobrim dijelom diktira cijene autoškolama. U gradovima, gdje ih ima mnogo, one se već u startu natječu nižim - propisanim minimalnim - cijenama usluga. S druge strane, u dijelovima gdje je konkurencija manja nerijetko se formiraju veće cijene.

Svaka autoškola može sama odrediti cijenu nastavnog sata s time, dakle, da ona ne smije biti manja od zakonom propisane minimalne cijene. U Zagrebu se tako školovanje za B kategoriju vozača nudi za oko 5.690 kuna, na što treba "nadograditi" niz ostalih stavki koje konačnu cijenu dobivanja dozvole B kategorije dižu iznad sedam tisuća kuna.

Facebook komentari

hr Tue Jan 10 2017 08:48:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a0bf75db9e03eefab8b4570/80

Novosti koje očekuju učenike na idućoj maturi

Maturanti će imati 50 minuta da na ispitu iz likovnog analiziraju likovne primjere, a u glazbenom je više glazbenih primjera
Koji je sinonim riječi “Loqui”, što znači “exercitatio”, kako zvuči sinonim riječi “ignis” samo su neka od pitanja po kojima se ovogodišnji maturanti trebaju pripremati ako na državnoj maturi među obveznim predmetima polažu latinski jezik. - piše Večernji list

Više zadataka u isto vrijeme

Iako je riječ o izbornom predmetu, učenici klasičnih gimnazija mogu, po osobnom izboru, kao obvezni ispit državne mature, umjesto ispita iz stranog jezika, polagati ispit iz latinskog ili grčkog jezika. Opredijele li se za takvu opciju, ovogodišnje maturante očekuju promjene vezane uz ispit iz latinskog, kako na višoj tako i na osnovnoj razini. Naime, u 120 minuta koliko imaju na raspolaganju, ove godine broj pitanja na ispitu povećan je - tako na višoj umjesto 60, učenici morati riješiti 65, a na nižoj umjesto 50, očekuje ih 55 zadataka.

Ispit latinskog na višoj razini sadržavat će samo zadatke višestrukoga izbora i zadatke kratkoga odgovora kojih će ukupno biti 20. U odnosu na prošlu godinu, u ovom je predmetu promijenjeno bodovanje prve, druge i treće ispitne cjeline, a svi točno riješeni zadaci nosit će po jedan bod. Izmjene se odnose i na ukupan broj bodova koji se može ostvariti na ispitu, pa će pristupnici više razine umjesto dosadašnjih 118 bodova moći ostvariti 65 bodova, dok će umjesto dosadašnjih 95 bodova pristupnici osnovne razine latinskog jezika moći ostvariti 55 bodova.

Promjene očekuju i one maturante koji će među izbornim predmetima birati sociologiju.

Za sociologiju 20 minuta dulje

U tome su predmetu od ove godine uvedene dvije nove vrste zadataka: zadatci kratkoga i produženoga odgovora te skupina zadataka u kojoj su zadatci vezani uz polazni sadržaj - tekst ili grafički prilog. Za učenike koji će pristupiti sociologiji osigurano je više vremena nego što su ga imali prošlogodišnji maturanti. Naime, umjesto 70, ispit će se sada pisati 90 minuta, a 100-postotna riješenost nosi 60 bodova.

Učenici koji će među izbornim predmetima birati likovni, čiji se ispit sastoji od dvije ispitne cjeline i sadržava ukupno 47 zadataka, za svoj se ispit moraju pripremati detaljno jer već sada su upozoreni da će na dijelu ispita u kojem se ispituje znanje, pitanja obuhvatiti i likovne primjere koji nisu istaknuti u ispitnome katalogu koje za maturante priprema Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje. Za rješavanje likovnog imaju 120 minuta, od toga se 50 minuta odnosi na analizu likovnoga primjera. Izmjene su i u glazbenom - na ispitu je broj glazbenih primjera povećan s 40 na 50, a na ispitu iz grčkog jezika bit će više zadataka kratkog odgovora i deset minuta manje za pisanje testa - ukupno 90 minuta. Cijeli članak pročitajte ovdje.

Facebook komentari

hr Mon Dec 11 2017 08:56:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/53497c37179942fd01aa32f2/80

Vjetar otežava promet, u prekidu trajektne i katamaranske linije

Mokri su i skliski kolnici mjestimice u Istri, Hrvatskom primorju, Gorskom kotaru, Lici i Dalmaciji

Zbog olujnog vjetra autocesta A6 Rijeka-Zagreb između Kikovice i Delnica otvorena je samo za osobna vozila, a ostali voze obilazno državnom cestom Delnice-Gornje Jelenje-Rijeka (DC3).

Na Jadranskoj magistrali (DC8) između Novog Vinodolskog i Senja promet je zabranjen za autobuse na kat, vozila s kamp prikolicama i motocikle (I. skupinu vozila), javio je Hrvatski autoklub u 7,20 sati.

Mokri su i skliski kolnici mjestimice u Istri, Hrvatskom primorju, Gorskom kotaru, Lici i Dalmaciji. Vozače se upozorava da prilagode brzinu i način vožnje uvjetima na cestama.

Prekinut je promet na graničnom prijelazu Plovanija zbog poplave u Sloveniji. Vozila se preusmjeravaju na granični prijelaz Kaštel.

U prekidu su: trajektne linije: Valbiska-Merag, Brestova-Porozina, Lopar-Valbiska, Stinica-Mišnjak; katamaranske linije: Rijeka-Mali Lošinj, Novalja-Rab-Rijeka, Zadar-Silba-Olib-Premuda, Ubli-Vela Luka-Hvar-Split i Korčula-Hvar-Split i brodska linija: Mali Lošinj-Unije-Susak.

Facebook komentari

hr Mon Dec 11 2017 08:47:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a2d8d32b9e03e07238b4582/80

U Splitu obilježena 18. obljetnica smrti Franje Tuđmana

Polaganjem vijenca i paljenjem svijeća na splitskom spomeniku Franji Tuđmanu u nedjelju, izaslanstva splitskog gradskog i splitsko-dalmatinskog županijskog odbora HDZ-a obilježila su 18. obljetnicu smrti prvog hrvatskog predsjednika.

U splitskoj je katedrali sv. Dujma služena misa zadušnica za Franju Tuđmana.

Predsjednik splitskog HDZ-a i saborski zastupnik Petar Škorić je kod spomenika Tuđmanu istaknuo kako zasluge prvog hrvatskog predsjednika u stvaranju hrvatske države i borbi za hrvatsku slobodu ne blijede, već je odmakom vremena njegovo vizionarstvo sve vidljivije.

"Dr. Tuđman nije samo imao ključnu ulogu u stvaranju i obrani neovisne Hrvatske, već je imao ključnu i nezaobilaznu ulogu u obrani i opstanku Bosne i Hercegovine. Ulogom u BiH, spriječivši druge Srebrenice, očuvao je i obraz međunarodne zajednice koja, zbog svoje inertnosti, nije učinila ono što je trebala kako bi spriječila zločine velikosrpskih agresora", naglasio je Škorić.

Po Škorićevim riječima, HDZ-ovci su se došli pokloniti velikom čovjeku i državniku koji ostaje "trajni svjetionik za sadašnjost i budućnost."

"Znamo i znat ćemo čuvati istinu, svoju povijest i uspomenu na djela našeg prvog predsjednika", poručio je Škorić.

U ime članstva splitskog i splitsko-dalmatinskog HDZ-a vijenac su položili i svijeće zapalili, osim Škorića, još i splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara, predsjednik splitsko-dalmatinskog HDZ-a i saborski zastupnik Ante Sanader, predsjednik Mladeži HDZ-a splitsko-dalmatinske županije i saborski zastupnik Ante Bačić, zamjenik župana splitsko-dalmatinskog Ante Šošić te potpredsjednik Županijske skupštine Živko Nenadić.

Na misi zadušnici za prvog hrvatskog predsjednika u splitskoj katedrali, don Tomislav Ćubelić se u propovijedi osvrnuo na proces "detuđmanizacije".

"Tuđmana možeš ne spominjati, ali ne možeš ga izbrisati iz kolektivnog pamćenja Hrvata. Odmah nakon smrti velikana započeo je taj proces koji je postao gotovo službena politika. To je bilo vrijeme kad ga se nije spominjalo, ali Tuđman je veći od svih njih, kao državnik i kao antifašista", istaknuo je don Ćubelić.

Po njegovim riječima, ovoj generaciji Hrvata "ostaje u nasljedstvo ostvariti sve ono što prvi predsjednik nije u potpunosti uspio".

"To je realiziranje Hrvatske kao države u kojoj će svi Hrvati i svi građani zadovoljno živjeti bez utega lažirane, opterećujuće prošlosti, umreženih ostataka propalog sustava, neefikasnog pravosuđa i nejednake pravde, bez korupcije, bez mržnje prema vlastitoj domovini, s jednakim pijetetom za sve žrtve i ljude, državu u kojoj će istina, pravda i čovjek biti na prvom mjestu kao svjetlo današnjeg svijeta", rekao je je don Tomislav Ćubelić.

Facebook komentari

hr Sun Dec 10 2017 20:40:08 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a2d6a31b9e03edc228b4585/80

Plan radova u trećem tjednu na prvom cjelovitom rješenju za pametno parkiranje u Hrvatskoj

Ugradnja parkirnih senzora na ulična parkirna mjesta i njihova integracija u Smart Split parking aplikaciju predstavljaju jedan od koraka prema integraciji Splita u sustav pametnoga grada.

Cilj projekta je građanima olakšati pronalaženje parkirnog mjesta, smanjiti gužve i emisije štetnih plinova.  Sustav nudi mnoga praktična rješenja problematike parkiranja; primjerice neka od njih su jednostavnije plaćanje usluge parkinga, te prijava nepropisno parkiranih vozila.

Završetkom realizacije projekta Split će biti prvi grad na europskom kontinentu koji će imati sva ulična parkirna mjesta  u sustavu naplate pokrivena senzorskom tehnologijom i integrirana u Smart parking aplikaciju.

Završetak  radova i povezivanje svih uličnih senzora u sustav planirani su za ožujak sljedeće godine. Radovi će biti privremeno prekinuti za vrijeme božićnih blagdana.

Prethodna dva tjedna je na devet uličnih parkirališta, postavljeno ukupno 347 senzora za pametno ulično parkiranje. Po predviđenom planu radova je postavljena i radiokomunikacijska oprema s kojom se senzori povezuju u centralni sustav Split parkinga.

 Lokacije i vrijeme ugradnje senzorske tehnologije na uličnim parkinzima u Splitu za sljedeći tjedan, od ponedjeljka 11. prosinca do petka 15. prosinca 2017. godine:

 Ponedjeljak: Bijankinijeva ulica 

 Utorak:  Bijankinijeva ulica 

 Srijeda: Katalinićev prilaz

 Četvrtak: Zrinsko Frankopanska ulica, kod Arheološkog muzeja

 Petak: samo ako zbog loših vremenskih prilika nešto od planiranih radova za prethodna četiri dana bude nezavršeno.

 

 

Facebook komentari

hr Sun Dec 10 2017 18:09:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .