Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58748a301eea8f1fdc8b45e3/80

Povećan broj poginulih na cestama, nezakonit rad i pogoršanje sigurnosti: "Niže cijene autoškola uzrokovat će kaos u prometu"

Najavljena mogućnost ukidanja minimalne cijene nastavnog sata u autoškolama i formiranje cijena prema tržišnom modelu podijelilo je stručnjake, pa jedni smatraju da to neće dovesti do pada kvalitete usluga autoškola, dok drugi očekuju suprotno.

Od 2009. godine Pravilnikom o jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli određeno je kako jedinstveni minimalni izračunski element nastavnog sata za, primjerice, B kategoriju iznosi 115 kuna. U to su uračunati troškovi rada, trošak vozila te zajednički troškovi koje imaju autoškole za sve kategorije vozila, primjerice, amortizacija, zakup... Autoškole sada ne smiju odrediti cijenu usluge ispod te minimalne, čime se nastojao zaštititi određeni kvalitativni minimum usluge, dok s druge strane jedna od direktiva Europske unije nalaže formiranje cijena po tržišnom modelu.


Vlada najavila liberalizaciju

Vlada je na sjednici prošloga tjedna u cilju administrativnog rasterećenja gospodarstva i radi poštivanja europskih pravila o tržišnom natjecanju najavila liberalizaciju otvaranja i poslovanja autoškola, kojih je, prema podacima HAK-a, sada registrirano više od 350. Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje Vlada planira u prvom tromjesečju ove godine, autoškole će se osnivati po tržišnim uvjetima, a planira se i ukidanje fiksne tarife nastavnog sata.

Rukovoditelj Sektora za vozače Hrvatskog autokluba (HAK) Sinan Alispahić smatra da primjena Direktive EU o uslugama na tržištu, dakle uvođenje tržišnog modela, ne bi dovela do pada kvalitete usluga autoškola, ali bi moglo doći do različitih cijena u autoškolama. 

- Uvođenje tržišnog modela, bez obveznih propisanih jedinstvenih minimalnih izračunskih vrijednosti elemenata nastavnog sata u autoškoli, u početku bi moglo dovesti do različitih cijena osposobljavanja kandidata za vozače u autoškolama. I sada postoje razlike u ukupnoj cijeni - ističe Alispahić.

Smatra da bi ukidanjem tih minimalnih izračunskih elemenata moglo doći do različitih cijena u pojedinim gradovima i područjima, no kaže i da to neće dovesti do pada kvalitete usluga koje trenutno pružaju autoškole. 

- Sadašnji model osposobljavanja je održiv, a postoje i drugi instrumenti koji omogućuju zaštitu dostignute kvalitete rada - kazao je Alispahić.

Objašnjava kako je od 1991. djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače zakonom stavljena na tržište te da se zasnivala na slobodnim tržišnim načelima. 

- Uvjeti rada i otvaranja autoškola temeljili su se na primjeni vrlo liberalnih propisa, bez posebnih uvjeta i standarda. Autoškole su imale vrlo različite prostorne, kadrovske, materijalne i druge uvjete rada sa stalnim brojem porasta novih autoškola. Suprotno tada važećim tržišnim načelima, nelojalna konkurencija, rad na crno, neplaćanje poreza, niska cijena rada i nedovoljna stručnost kadrova te niska kvaliteta osposobljavanja kandidata za vozače dovela je do borbe za golu egzistenciju, s konkretnim posljedicama u povećanju broja poginulih na cestama, a osobito mladih vozača, nezakonitog rada i pogoršanjem sigurnosti cestovnog prometa - objašnjava Alispahić.

U takvim je uvjetima, kaže, bilo potrebno utvrditi nove uvjete i standarde osposobljavanja kandidata za vozače i rada autoškola, a kako bi se poboljšala kvaliteta rada i osposobljavanja kandidata za vozače te smanjio broj poginulih na cestama.

Tako su zakonom od 2004. uvedeni novi kriteriji i standardi u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, što je omogućilo da se ta djelatnost obavlja u općem interesu, s minimalnim utvrđenim standardima na značajno kvalitetniji način, a što je rezultiralo poboljšanjem kvalitete osposobljenosti novih vozača, smanjenjem broja poginulih na cestama i poboljšanjem sigurnosti cestovnog prometa. 

- U zadnjih 10 do 12 godina uspostavljen je sustav koji je pridonio uvođenju reda u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, uspostavi kvalitetnijih standarda i načina rada autoškola, poboljšanju kvalitete osposobljenosti novih, odnosno mladih vozača, a što pokazuju i statistički podaci - kaže Alispahić.

Navodi da se u zadnjih 10 godina smanjuje broj prometnih nesreća koje su skrivili mladi vozači. Primjerice, 2007. mladi vozači skrivili su 12.297 prometnih nesreća, a 2015. godine 2.967. U prometnim nesrećama 2007. poginulo je 137 osoba, a 2015. godine 45 osoba. To, smatra Alispahić, upućuje na zaključak kako je postojeći model osposobljavanja kandidata za vozače dobar i da doprinosi rezultatima poboljšanja sigurnosti prometa na cestama.


Uvođenje tržišnih kriterija udar na ionako loše stanje

S druge strane, počasni predsjednik Udruge Hrvatske autoškole Vlado Bodrožić Selak, koji je prije više od deset godina predložio sustav minimalne cijene za autoškole, kako bi se sačuvala njihova kvaliteta, kaže da su autoškole posljednjih godina kadrovski devastirane, tako da bi uvođenje tržišnih kriterija bio dodatni udar na već ionako loše stanje. 

- U autoškolama danas nerijetko vrlo mladi instruktori, koji su licencu u velikom broju slučajeva stekli za par tisuća kuna, a bez da su stekli dobro bazično znanje, vještinama vožnje uče također mlade vozače. Volim stoga reći da su naši budući vozači praktično samouki - kaže Bodrožić Selak, koji smatra da je zbog loše kvalitete mnogih autoškola odavno trebalo upaliti alarm.

Smatra kako je kvaliteta rada u autoškolama pala posljednjih godina, da instruktori ne barataju vještinama pomoću kojih bi odgojili buduće vozače, dok s druge strane mladi vozači, koji prođu njihov kurs, niti približno ne znaju dobro voziti. Posljedica je, kaže, da Hrvatska, prema broju stanovnika, ima tri puta više poginulih u prometu nego, primjerice, Njemačka i da bi se situacija mogla i dodatno pogoršavati. 

- Što bi se tek moglo dogoditi ako se progura sustav tržišta koji bi određivao cijenu autoškole? Kakav ćemo kaos tek onda imati? - pita Bodrožić Selak. Ističe kako je minimalna cijena autoškole i bila zamišljena da se sustav zaštiti od štete kojoj bi uskoro mogli svjedočiti.


Marušić očekuje pad kvalitete usluge

Prometni stručnjak Željko Marušić također smatra kako bi uvođenje tržišnih kriterija pri određivanju cijena autoškola proizvelo kaos na tržištu i dovelo do pada kvalitete usluge. 

- To je pogrešan put, autoškole ne smiju ići na tržište jer bi to bilo previše rizično i pogubno za sigurnost. Drastično bi pala kvaliteta učenja vožnje i mislim da bi minimalna cijena te usluge trebala ostati propisana kao i dosad, što jedino garantira da će kvaliteta usluge ostati na željenoj razini - kaže Marušić.

Smatra da i ubuduće sve što je vezano za autoškole mora biti certificirano, propisano na razini državnih zakona. 

- U protivnom, ako na tom području zavladaju zakoni tržišta, a što je po meni populističko dodvoravanje tko zna kome, događat će se da polaznici tih škola do vozačkih dozvola dođu za bagatelu, a iza svega neće stajati znanje. Naravno, sve bi to moglo itekako utjecati na sigurnost na cestama - ističe Marušić, koji kaže i da ne bi imao ništa protiv toga da cijena autoškola bude primjerena hrvatskim uvjetima.

Instruktor vožnje Darko Petravić slaže se s Marušićem kako bi liberalizacija dovela do pada kvalitete instrukcija, a da bi se na kraju sve moglo slomiti na "leđima", odnosno plaćama instruktora. Ističe, međutim, kako poslodavci, vlasnici autoškola, i nemaju previše prostora za spuštanje cijena. Procjenjuje da bi cijene instrukcija mogle maksimalno pasti 10-ak posto.

Tržište već sada dobrim dijelom diktira cijene autoškolama. U gradovima, gdje ih ima mnogo, one se već u startu natječu nižim - propisanim minimalnim - cijenama usluga. S druge strane, u dijelovima gdje je konkurencija manja nerijetko se formiraju veće cijene.

Svaka autoškola može sama odrediti cijenu nastavnog sata s time, dakle, da ona ne smije biti manja od zakonom propisane minimalne cijene. U Zagrebu se tako školovanje za B kategoriju vozača nudi za oko 5.690 kuna, na što treba "nadograditi" niz ostalih stavki koje konačnu cijenu dobivanja dozvole B kategorije dižu iznad sedam tisuća kuna.

Facebook komentari

hr Tue Jan 10 2017 08:48:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5912c705b9e03e01038b45a2/80
Foto: N1

Ramljak ponudio ostavku na mjesto povjerenika za Agrokor?

Više domaćih portala objavilo je u utorak navečer kako je Ante Ramljak, prema neslužbenim informacijama, podnio ostavku na mjesto izvanrednog povjerenika za Agrokor te da o tome traju razgovori u Banskim dvorima.

Večernji list tako, pozivajući se na neslužbene izvore, piše da u Vladi cijelu večer traju razgovori između premijera Andreja Plenkovića i njegovog najužeg tima s predstavnicima vjerovnika Agrokora i Antom Ramljakom.

Ramljak je, navode, zbog stalnih napada i pritisaka odlučio ponuditi ostavku, čemu su se navodno usprotivili predstavnici vjerovnika.

Pozivajući se na dobro obaviještene izvore bliske dobavljačima Agrokora, s N1 također kažu kako je Ramljak poslijepodne Vladi ponudio svoju ostavku.

Od izvora bliskih premijeru Plenkoviću, N1 doznaje kako je premijer intenzivno posvećen razrješenju situacije oko Agrokora te s koalicijskim partnerima komunicira o nekoliko mogućih scenarija.

Jedan scenarij, po njima, uključuje odlazak potpredsjednice Vlade i ministrice gospodarstva Martine Dalić i Ante Ramljaka, drugi pretpostavlja odlazak Ramljaka, a prema trećem scenariju ne odlazi nitko, ali Ramljak dobiva dodatne suradnike.

Da je Ramljak ponudio ostavku neslužbeno doznaje i Jutarnji list, na čijem portalu piše kako u Banskim dvorima cijele večeri traju sastanci o situaciji u Agrokoru i njegovoj budućnosti, da je tim sastancima prisustvovao i Ramljak, a iz zgrade Vlade, i to na stražnji izlaz, izašao je oko 21,20 sati.

Portal Index hr. piše kako se formalna odluka o Ramljakovoj ostavci očekuje sutra.

Facebook komentari

hr Tue Feb 20 2018 21:44:39 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a8c7ffb2af47f96068b4615/80
Foto: Facebook/ Studentski centar

Evo kako će izgledati Studentski dom Bruno Bušić nakon radova vrijednih 32 milijuna kuna

Sveučilištu u Splitu krajem siječnja dodijeljena su bespovratna sredstva iz EU fondova u visini od 32 550 000 kuna.

Studentski dom Bruno Bušić trenutno se renovira, a kako bi trebao izgledati nakon radova vrijednih 32 milijuna kuna objavljeno je na Facebook stranicama Studentskog centra Split. 

Kada dom ponovno otvori svoja vrata studentima, imat će 121 trokrevetnu i 49 dvokrevetnih soba, kao i 4 jednokrevetne sobe prilagođene osobama s invaliditetom i smanjenom pokretljivošću. Na raspolaganju će studentima biti i velika učionica, studentski restoran u prizemlju, studentska praonica, a sve će sobe biti klimatizirane. Svaka soba imat će i svoj mali hladnjak. Nadogradit će se još jedan kat, a studenti će na raspolaganju imati i novo malonogometno, kao i košarkaško igralište. 

Sveučilištu u Splitu krajem siječnja dodijeljena su bespovratna sredstva iz EU fondova u visini od  32 550 000 kuna. Prije početka renovacije studentski dom Bruno Bušić raspolagao je s 403 mjesta, no nadogradnjom četvrtog kata, taj broj će se povećati na 465 mjesta. Za vrijeme renovacije, a zbog nemogućnosti smještaja u domu, studenti primaju subvenciju za smještaj u visini od 600 kuna. 



Facebook komentari

hr Tue Feb 20 2018 21:10:09 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59df13cbb9e03e8a7d8b45f4/80

Oboren rekord iz 2015.: Lani je umrlo čak 17.614 ljudi više nego što ih se rodilo

Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je privremene podatke o prirodnom kretanju stanovništva u Hrvatskoj u 2017., po kojima je lani bilo 17.614 više umrlih nego rođenih.

Po privremenim podacima DZS-a u 2017. godini je srušen negativni rekord iz 2015., kada je negativni prirodni prirast dosegao brojku od -16.050, piše t portal.

Izraženo u apsolutnim brojkama lani je rođeno 36.647 djece, dok je umrlo 54.261 stanovnika Hrvatske, 

Po negativnom prirodnom prirastu prošle je godine prednjačio siječanj, u kojemu je rođeno 3.232 stanovnika, a umrlo ih čak 6.441.

"Najbolji" mjesec bio je rujan kada je zabilježeno tek 805 više umrlih od rođenih - 3902 prema 3097.

Po alarmantnim podacima Državnog zavoda za statistiku, u zadnjih sedam godina negativni prirodni prirast u Hrvatskoj stalno raste. Tako je 2011. godine iznosio - 9.822 da bi prošle godine dosegao rekordnih -17.614.

U Državnom zavodu za statistiku ističu da su objavljeni podatci o prirodnom kretanju stanovništva za prošlu godinu privremeni, a konačni podatci za 2017. bit će objavljeni u srpnju ove godine.

Facebook komentari

hr Tue Feb 20 2018 17:06:06 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5808cd741eea8f256b8b467a/80
Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Državni tajnik Strmota podnio ostavku pred iznenađenom ministricom Murganić

Državni tajnik za demografiju u Ministarstvu za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku Marin Strmota u utorak je na konferenciji za novinare nakon sjednice Vijeća za demografsku revitalizaciju Hrvatske podnio ostavku nazvavši Vladine mjere demografske politike "folklorom i neozbiljnima", i to pred iznenađenom ministricom Nadom Murganić, koja je podnošenje ostavke prokomentirala kao "nestrpljenje mladog čovjeka".

Nakon što je ministrica Murganić predstavila zaključke sa 4. sjednice Vijeća, pred novinare je stao Strmota koji se složio s ocjenom novinara da su isti zaključci predstavljeni i prije tri mjeseca, nakon 3. sjednice Vijeća.

"Točno. Slažem se s vama, i ovo je jedan veliki folklor. Nakon godinu i četiri mjeseca u Vladi, kao demograf, mladi čovjek, smatram da ovo nije dovoljno ozbiljno. I današnjim danom podnosim ostavku na mjesto državnog tajnika jer država izumire. Ovo je najgore stanje u Hrvatskoj otkad postoji država i pričati ovako neozbiljno o ovome, ja kao mladi čovjek, kao čovjek Republike Hrvatske, građanin, otac dvoje djece, nezaposlene supruge i roditelja, ne vjerujem da će se išta riješiti ovakvim pristupom. Hvala vam lijepa", rekao je u dahu Strmota te izašao iz prostorije.

Ministrica Murganić na pitanje novinara odgovorila je kako nije znala da će Strmota podnijeti ostavku i ocijenila to kao "nestrpljenje mladog čovjeka".

Istaknula je da negativni pokazatelji nisu nastali u vrijeme sadašnje Vlade. "Međutim, zaista je pritisak u javnosti, želja je da se učini više, pred svima nama", priznala je.

Facebook komentari

hr Tue Feb 20 2018 16:37:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .