Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58748a301eea8f1fdc8b45e3/80

Povećan broj poginulih na cestama, nezakonit rad i pogoršanje sigurnosti: "Niže cijene autoškola uzrokovat će kaos u prometu"

Najavljena mogućnost ukidanja minimalne cijene nastavnog sata u autoškolama i formiranje cijena prema tržišnom modelu podijelilo je stručnjake, pa jedni smatraju da to neće dovesti do pada kvalitete usluga autoškola, dok drugi očekuju suprotno.

Od 2009. godine Pravilnikom o jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli određeno je kako jedinstveni minimalni izračunski element nastavnog sata za, primjerice, B kategoriju iznosi 115 kuna. U to su uračunati troškovi rada, trošak vozila te zajednički troškovi koje imaju autoškole za sve kategorije vozila, primjerice, amortizacija, zakup... Autoškole sada ne smiju odrediti cijenu usluge ispod te minimalne, čime se nastojao zaštititi određeni kvalitativni minimum usluge, dok s druge strane jedna od direktiva Europske unije nalaže formiranje cijena po tržišnom modelu.


Vlada najavila liberalizaciju

Vlada je na sjednici prošloga tjedna u cilju administrativnog rasterećenja gospodarstva i radi poštivanja europskih pravila o tržišnom natjecanju najavila liberalizaciju otvaranja i poslovanja autoškola, kojih je, prema podacima HAK-a, sada registrirano više od 350. Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje Vlada planira u prvom tromjesečju ove godine, autoškole će se osnivati po tržišnim uvjetima, a planira se i ukidanje fiksne tarife nastavnog sata.

Rukovoditelj Sektora za vozače Hrvatskog autokluba (HAK) Sinan Alispahić smatra da primjena Direktive EU o uslugama na tržištu, dakle uvođenje tržišnog modela, ne bi dovela do pada kvalitete usluga autoškola, ali bi moglo doći do različitih cijena u autoškolama. 

- Uvođenje tržišnog modela, bez obveznih propisanih jedinstvenih minimalnih izračunskih vrijednosti elemenata nastavnog sata u autoškoli, u početku bi moglo dovesti do različitih cijena osposobljavanja kandidata za vozače u autoškolama. I sada postoje razlike u ukupnoj cijeni - ističe Alispahić.

Smatra da bi ukidanjem tih minimalnih izračunskih elemenata moglo doći do različitih cijena u pojedinim gradovima i područjima, no kaže i da to neće dovesti do pada kvalitete usluga koje trenutno pružaju autoškole. 

- Sadašnji model osposobljavanja je održiv, a postoje i drugi instrumenti koji omogućuju zaštitu dostignute kvalitete rada - kazao je Alispahić.

Objašnjava kako je od 1991. djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače zakonom stavljena na tržište te da se zasnivala na slobodnim tržišnim načelima. 

- Uvjeti rada i otvaranja autoškola temeljili su se na primjeni vrlo liberalnih propisa, bez posebnih uvjeta i standarda. Autoškole su imale vrlo različite prostorne, kadrovske, materijalne i druge uvjete rada sa stalnim brojem porasta novih autoškola. Suprotno tada važećim tržišnim načelima, nelojalna konkurencija, rad na crno, neplaćanje poreza, niska cijena rada i nedovoljna stručnost kadrova te niska kvaliteta osposobljavanja kandidata za vozače dovela je do borbe za golu egzistenciju, s konkretnim posljedicama u povećanju broja poginulih na cestama, a osobito mladih vozača, nezakonitog rada i pogoršanjem sigurnosti cestovnog prometa - objašnjava Alispahić.

U takvim je uvjetima, kaže, bilo potrebno utvrditi nove uvjete i standarde osposobljavanja kandidata za vozače i rada autoškola, a kako bi se poboljšala kvaliteta rada i osposobljavanja kandidata za vozače te smanjio broj poginulih na cestama.

Tako su zakonom od 2004. uvedeni novi kriteriji i standardi u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, što je omogućilo da se ta djelatnost obavlja u općem interesu, s minimalnim utvrđenim standardima na značajno kvalitetniji način, a što je rezultiralo poboljšanjem kvalitete osposobljenosti novih vozača, smanjenjem broja poginulih na cestama i poboljšanjem sigurnosti cestovnog prometa. 

- U zadnjih 10 do 12 godina uspostavljen je sustav koji je pridonio uvođenju reda u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, uspostavi kvalitetnijih standarda i načina rada autoškola, poboljšanju kvalitete osposobljenosti novih, odnosno mladih vozača, a što pokazuju i statistički podaci - kaže Alispahić.

Navodi da se u zadnjih 10 godina smanjuje broj prometnih nesreća koje su skrivili mladi vozači. Primjerice, 2007. mladi vozači skrivili su 12.297 prometnih nesreća, a 2015. godine 2.967. U prometnim nesrećama 2007. poginulo je 137 osoba, a 2015. godine 45 osoba. To, smatra Alispahić, upućuje na zaključak kako je postojeći model osposobljavanja kandidata za vozače dobar i da doprinosi rezultatima poboljšanja sigurnosti prometa na cestama.


Uvođenje tržišnih kriterija udar na ionako loše stanje

S druge strane, počasni predsjednik Udruge Hrvatske autoškole Vlado Bodrožić Selak, koji je prije više od deset godina predložio sustav minimalne cijene za autoškole, kako bi se sačuvala njihova kvaliteta, kaže da su autoškole posljednjih godina kadrovski devastirane, tako da bi uvođenje tržišnih kriterija bio dodatni udar na već ionako loše stanje. 

- U autoškolama danas nerijetko vrlo mladi instruktori, koji su licencu u velikom broju slučajeva stekli za par tisuća kuna, a bez da su stekli dobro bazično znanje, vještinama vožnje uče također mlade vozače. Volim stoga reći da su naši budući vozači praktično samouki - kaže Bodrožić Selak, koji smatra da je zbog loše kvalitete mnogih autoškola odavno trebalo upaliti alarm.

Smatra kako je kvaliteta rada u autoškolama pala posljednjih godina, da instruktori ne barataju vještinama pomoću kojih bi odgojili buduće vozače, dok s druge strane mladi vozači, koji prođu njihov kurs, niti približno ne znaju dobro voziti. Posljedica je, kaže, da Hrvatska, prema broju stanovnika, ima tri puta više poginulih u prometu nego, primjerice, Njemačka i da bi se situacija mogla i dodatno pogoršavati. 

- Što bi se tek moglo dogoditi ako se progura sustav tržišta koji bi određivao cijenu autoškole? Kakav ćemo kaos tek onda imati? - pita Bodrožić Selak. Ističe kako je minimalna cijena autoškole i bila zamišljena da se sustav zaštiti od štete kojoj bi uskoro mogli svjedočiti.


Marušić očekuje pad kvalitete usluge

Prometni stručnjak Željko Marušić također smatra kako bi uvođenje tržišnih kriterija pri određivanju cijena autoškola proizvelo kaos na tržištu i dovelo do pada kvalitete usluge. 

- To je pogrešan put, autoškole ne smiju ići na tržište jer bi to bilo previše rizično i pogubno za sigurnost. Drastično bi pala kvaliteta učenja vožnje i mislim da bi minimalna cijena te usluge trebala ostati propisana kao i dosad, što jedino garantira da će kvaliteta usluge ostati na željenoj razini - kaže Marušić.

Smatra da i ubuduće sve što je vezano za autoškole mora biti certificirano, propisano na razini državnih zakona. 

- U protivnom, ako na tom području zavladaju zakoni tržišta, a što je po meni populističko dodvoravanje tko zna kome, događat će se da polaznici tih škola do vozačkih dozvola dođu za bagatelu, a iza svega neće stajati znanje. Naravno, sve bi to moglo itekako utjecati na sigurnost na cestama - ističe Marušić, koji kaže i da ne bi imao ništa protiv toga da cijena autoškola bude primjerena hrvatskim uvjetima.

Instruktor vožnje Darko Petravić slaže se s Marušićem kako bi liberalizacija dovela do pada kvalitete instrukcija, a da bi se na kraju sve moglo slomiti na "leđima", odnosno plaćama instruktora. Ističe, međutim, kako poslodavci, vlasnici autoškola, i nemaju previše prostora za spuštanje cijena. Procjenjuje da bi cijene instrukcija mogle maksimalno pasti 10-ak posto.

Tržište već sada dobrim dijelom diktira cijene autoškolama. U gradovima, gdje ih ima mnogo, one se već u startu natječu nižim - propisanim minimalnim - cijenama usluga. S druge strane, u dijelovima gdje je konkurencija manja nerijetko se formiraju veće cijene.

Svaka autoškola može sama odrediti cijenu nastavnog sata s time, dakle, da ona ne smije biti manja od zakonom propisane minimalne cijene. U Zagrebu se tako školovanje za B kategoriju vozača nudi za oko 5.690 kuna, na što treba "nadograditi" niz ostalih stavki koje konačnu cijenu dobivanja dozvole B kategorije dižu iznad sedam tisuća kuna.

Facebook komentari

hr Tue Jan 10 2017 08:48:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/599c0e6eb9e03ec7588b4628/80

Za podmetanje požara kod NK Krka osumnjičeni maloljetnici!

Zbog izazivanja požara koji je u ponedjeljak popodne planuo u Radučiću između Kistanja i Knina, policija je kazneno prijaviti dvojicu maloljetnika, jednoga za dovođenje u opasnost života i imovine općeopasnom radnjom ili sredstvom, a drugoga zbog poticanja na počinjenje tog kaznenog djela, doznaje se u Policijskoj upravi šibensko-kninskoj.

Provedenim kriminalističkim istraživanjem je utvrđeno da je prvoosumnjičeni mladić jučer oko 14,15 sati u mjestu Radučić, Općina Ervenik, na poticaj drugoosumnjičenog upaljačem zapalio suhu travu na otvorenom prostoru neposredno uz željezničku prugu. Potom se požar nekontrolirano proširio prema Nacionalnom parku Krka i tako ugrozio kulturno dobro i arheološko nalazište Burnum, ali i željezničku prugu i državnu cestu D-59 Kistanje-Knin, rekli su u policiji., piše ŠibenikIn.hr

Osumnjičeni maloljetnicu su nakon kriminalističkog istraživanja predani do nastavka kaznenog postupka pritvorskom nadzorniku, uz kaznene prijave Općinskom državnom odvjetništvu za mladež gdje bi tijekom dana trebali biti ispitani.

Radi svrhovitog poduzimanja mjera obiteljsko pravne zaštite, kažu u policiji, o svemu je obaviještena i nadležna služba za socijalnu skrb.

Uhićeni mladići dio su skupine od sedam mlađih muških osoba koje je policija jučer dovela u Policijsku postaju Knin na ispitivanje o požaru, nakon prijave zaposlenika Nacionalnog parka Krka koji su uočili grupu momaka u blizini požara koji je upravio na tom području bio izbio.

Dvojica maloljetnika su nakon ispitivanja zadržani, a ostali pušteni kućama.

Recepcionerka Nacionalnog parka vidjela ih je kod jednog nadvožnjaka kada je putovala kući nakon posla i o tome obavijestila kolege, a onda je nadzornik parka po njezinom opisu identificirao mladiće i prijavio ih policiji.  

U policiji su nam rekli da motiv za počinjenje kaznenog djela nije otkriven. 

Facebook komentari

hr Tue Aug 22 2017 12:59:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59161b5bb9e03ea7088b458e/80

Lokalizirani požari u Dupcima, na Hvaru i u Labinu Dalmatinskom

Tri požara na području splitsko-dalmatinske županije, u Dupcu, te na otoku Hvaru i kod Labina Dalmatinskog su lokalizirana, a u njihovu gašenju nije bilo ozlijeđenih vatrogasaca, izvjestio je u utorak županijski vatrogasni zapovjednik Dražen Glavina
Požar na području Dubca, istočno od Omiša, koji je buknuo u ponedjeljak na večer, lokaliziran je jutros oko 8 sati, a požar na rtu Kabal na Hvaru, koji je buknuo u ponedjeljak prije podne, lokaliziran je u noći s ponedjeljka na utorak oko ponoći, rekao je Glavina. U utorak u ranim jutarnjim satima buknuo j požar i kod Labina Dalmatinskog ali je, po riječima Dražena Glavine, lokaliziran u utorak nešto poslije 8 sati.

On je također kazao kako je s područja splitsko-dalmatinske županije u ponedjeljak upućeno pet vatrogasnih cisterni kao pomoć u gašenju požara na zadarskom području ali će te cisterne danas biti vraćene u splitsko-dalmatinsku županiju pošto je stanje na zadarskom požarištu, kako je rekao Glavina, danas povoljnije no jučer.
Također je izvijestio kako je u gašenju požara na rtu Kabal na Hvaru, koji je opožario oko 30 hektara šume, u ponedjeljak bio angažiran i jedan brod koji je do jedne uvale prevezao vatrogasnu pumpu pomoću koje je spašen jedan stambeni objekt.

Facebook komentari

hr Tue Aug 22 2017 12:43:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/599c02c9b9e03e085b8b457c/80

Istraživanje: Visina plaće je osobna stvar, ali bi ipak voljeli znati koliko zarađuju ljudi oko nas!

Visina plaće oduvijek je tabu tema, posebno ako je visoka. Od devet europskih zemalja, ispitanici iz Hrvatske najviše otkrivaju informacije o plaći

Većina ispitanika, njih tri četvrtine (74%) smatra kako je plaća osobna informacija i jako osjetljiva tema razgovora. Unatoč tome, čak 75% ispitanika bi htjeli znati koliko zarađuju njihovi kolege na poslu.

Istraživanje stavova o plaći je provedeno putem servisa Paylab*, kojeg je dio i servis MojaPlaća. Istraživanje je provedeno online u devet zemalja Europe na ukupno 40.262 ispitanika. U Hrvatskoj je sudjelovalo 4.227 ispitanika.

Većina ispitanika priznala kako informaciju o svojoj plaći ne drže u tajnosti

Visina plaće je tabu tema u europskim zemljama. Tvrtke obično pokušavaju zadržati tajnost podataka o plaćama, a većina ih svoje zaposlenike obvezuje na sporazume o povjerljivosti u vezi s iznosima plaća u svojim ugovorima o radu. Vrlo malo poslodavaca objavljuje podatke o plaći u svojim oglasima za posao. Zaposlenici obično koriste on-line portale za plaće (kao što je MojaPlaća) kako bi dobili bolju predodžbu o plaćama i kompenzacijskim paketima koji se nude na tržištu, jer je to jedini način koji im omogućuje anonimno provjeravanje podataka o ostalim zaposlenicima na istim pozicijama.

Ljudi su se, međutim, navikli dijeliti detalje o plaći sa svojim najbližima. U istraživanju, 69% ispitanika složilo se s izjavom da njihovi prijatelji i poznanici znaju koliko zarađuju.

S druge strane, nešto više ispitanika, njih 74% htjelo bi znati koliko zarađuju njihovi prijatelji i susjedi, dok bi ih čak 75% htjelo znati koliko zarađuju njihovi kolege u tvrtki.

Zanimljivo je da nema razlike po spolu kada su u pitanju informacije o plaćama. 75% muškaraca i 74% žena htjelo bi znati plaću prijatelja, a isto toliko (75% muškaraca i 74% žena) bi željelo znati visinu plaće kolega iz tvrtke. Informacije o svojoj plaći prijateljima otkriva 69% muškaraca i 68% žena.

Što je veća plaća, veća je i tajnost

Pokušali smo utvrditi razlikuju li stavovi prema plaćama po razini primanja. Zaposlenici koji zarađuju manje od prosjeka mnogo su više otvoreni za raspravu o svojim prihodima s okolinom (76%), a također ih više i zanima kolike plaće imaju njihovi prijatelji, poznanici, ali i kolege (80%). Ispitanici s nadprosječnim primanjima manje su skloni dijeliti takve informacije (67%), ali ih i u manjoj mjeri takve informacije o drugima zanimaju (76%).

Najmanje je vjerojatno da će osobe na rukovodećim pozicijama podijeliti pojedinosti o svojoj plaći. 62% zaposlenika nižeg i srednjeg menadžmenta te 44% top menadžera slaže se da oni koji su im najbliži znaju koliko zarađuju. Oni i u najmanjoj mjeri žele znati koliko zarađuju drugi (62%).

Za razliku od menadžera, čak 80% nisko kvalificiranih radnika želi znati plaću prijatelja i kolega, a 76% često otkriva informacije o svojoj plaći.

Hrvati najviše otkrivaju svoju plaću

Od devet zemalja u kojima je provedeno istraživanje, ispitanici iz Hrvatske u najvećoj mjeri otkrivaju informacije o plaći prijateljima i poznanicima (69%). U najmanjoj mjeri informacije o plaći otkrivaju ispitanici iz Latvije (51%) te Finske (54%) i Poljske (54%).

Hrvatski ispitanici u podjednakoj mjeri žele znati plaću prijatelja (74%) i kolega (75%), dok su te razlike puno veće u ostalim zemljama u kojima je provedeno istraživanje. Tako je primjerice najveća razlika u Finskoj, gdje 56% ispitanika želi znati plaću prijatelja, dok ih 84% želi znati plaću kolega. 

Facebook komentari

hr Tue Aug 22 2017 12:09:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5773c901d84d6484518b45c5/80
Foto: Krešimir Milić

Poljak u Brelima snimao žene u svlačionici

Uz kaznenu rijavu doveden je policijskom pritvorskom nazdorniku.
Policijski službenici Policijske postaje Makarska dovršili su kriminalističko istraživanje nad 31-godišnjim državljaninom Poljske.

Zatečen je na plaži u mjestu Brela u neovlaštenom snimanju mobitelom.

Utvrđena je sumnja da je snimio više ženskih osoba dok su se presvlačile u svlačionici.

Uz kaznenu prijavu doveden je policijskom pritvorskom nadzorniku. 

Facebook komentari

hr Mon Aug 21 2017 16:13:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .