Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58748a301eea8f1fdc8b45e3/80

Povećan broj poginulih na cestama, nezakonit rad i pogoršanje sigurnosti: "Niže cijene autoškola uzrokovat će kaos u prometu"

Najavljena mogućnost ukidanja minimalne cijene nastavnog sata u autoškolama i formiranje cijena prema tržišnom modelu podijelilo je stručnjake, pa jedni smatraju da to neće dovesti do pada kvalitete usluga autoškola, dok drugi očekuju suprotno.

Od 2009. godine Pravilnikom o jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli određeno je kako jedinstveni minimalni izračunski element nastavnog sata za, primjerice, B kategoriju iznosi 115 kuna. U to su uračunati troškovi rada, trošak vozila te zajednički troškovi koje imaju autoškole za sve kategorije vozila, primjerice, amortizacija, zakup... Autoškole sada ne smiju odrediti cijenu usluge ispod te minimalne, čime se nastojao zaštititi određeni kvalitativni minimum usluge, dok s druge strane jedna od direktiva Europske unije nalaže formiranje cijena po tržišnom modelu.


Vlada najavila liberalizaciju

Vlada je na sjednici prošloga tjedna u cilju administrativnog rasterećenja gospodarstva i radi poštivanja europskih pravila o tržišnom natjecanju najavila liberalizaciju otvaranja i poslovanja autoškola, kojih je, prema podacima HAK-a, sada registrirano više od 350. Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje Vlada planira u prvom tromjesečju ove godine, autoškole će se osnivati po tržišnim uvjetima, a planira se i ukidanje fiksne tarife nastavnog sata.

Rukovoditelj Sektora za vozače Hrvatskog autokluba (HAK) Sinan Alispahić smatra da primjena Direktive EU o uslugama na tržištu, dakle uvođenje tržišnog modela, ne bi dovela do pada kvalitete usluga autoškola, ali bi moglo doći do različitih cijena u autoškolama. 

- Uvođenje tržišnog modela, bez obveznih propisanih jedinstvenih minimalnih izračunskih vrijednosti elemenata nastavnog sata u autoškoli, u početku bi moglo dovesti do različitih cijena osposobljavanja kandidata za vozače u autoškolama. I sada postoje razlike u ukupnoj cijeni - ističe Alispahić.

Smatra da bi ukidanjem tih minimalnih izračunskih elemenata moglo doći do različitih cijena u pojedinim gradovima i područjima, no kaže i da to neće dovesti do pada kvalitete usluga koje trenutno pružaju autoškole. 

- Sadašnji model osposobljavanja je održiv, a postoje i drugi instrumenti koji omogućuju zaštitu dostignute kvalitete rada - kazao je Alispahić.

Objašnjava kako je od 1991. djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače zakonom stavljena na tržište te da se zasnivala na slobodnim tržišnim načelima. 

- Uvjeti rada i otvaranja autoškola temeljili su se na primjeni vrlo liberalnih propisa, bez posebnih uvjeta i standarda. Autoškole su imale vrlo različite prostorne, kadrovske, materijalne i druge uvjete rada sa stalnim brojem porasta novih autoškola. Suprotno tada važećim tržišnim načelima, nelojalna konkurencija, rad na crno, neplaćanje poreza, niska cijena rada i nedovoljna stručnost kadrova te niska kvaliteta osposobljavanja kandidata za vozače dovela je do borbe za golu egzistenciju, s konkretnim posljedicama u povećanju broja poginulih na cestama, a osobito mladih vozača, nezakonitog rada i pogoršanjem sigurnosti cestovnog prometa - objašnjava Alispahić.

U takvim je uvjetima, kaže, bilo potrebno utvrditi nove uvjete i standarde osposobljavanja kandidata za vozače i rada autoškola, a kako bi se poboljšala kvaliteta rada i osposobljavanja kandidata za vozače te smanjio broj poginulih na cestama.

Tako su zakonom od 2004. uvedeni novi kriteriji i standardi u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, što je omogućilo da se ta djelatnost obavlja u općem interesu, s minimalnim utvrđenim standardima na značajno kvalitetniji način, a što je rezultiralo poboljšanjem kvalitete osposobljenosti novih vozača, smanjenjem broja poginulih na cestama i poboljšanjem sigurnosti cestovnog prometa. 

- U zadnjih 10 do 12 godina uspostavljen je sustav koji je pridonio uvođenju reda u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, uspostavi kvalitetnijih standarda i načina rada autoškola, poboljšanju kvalitete osposobljenosti novih, odnosno mladih vozača, a što pokazuju i statistički podaci - kaže Alispahić.

Navodi da se u zadnjih 10 godina smanjuje broj prometnih nesreća koje su skrivili mladi vozači. Primjerice, 2007. mladi vozači skrivili su 12.297 prometnih nesreća, a 2015. godine 2.967. U prometnim nesrećama 2007. poginulo je 137 osoba, a 2015. godine 45 osoba. To, smatra Alispahić, upućuje na zaključak kako je postojeći model osposobljavanja kandidata za vozače dobar i da doprinosi rezultatima poboljšanja sigurnosti prometa na cestama.


Uvođenje tržišnih kriterija udar na ionako loše stanje

S druge strane, počasni predsjednik Udruge Hrvatske autoškole Vlado Bodrožić Selak, koji je prije više od deset godina predložio sustav minimalne cijene za autoškole, kako bi se sačuvala njihova kvaliteta, kaže da su autoškole posljednjih godina kadrovski devastirane, tako da bi uvođenje tržišnih kriterija bio dodatni udar na već ionako loše stanje. 

- U autoškolama danas nerijetko vrlo mladi instruktori, koji su licencu u velikom broju slučajeva stekli za par tisuća kuna, a bez da su stekli dobro bazično znanje, vještinama vožnje uče također mlade vozače. Volim stoga reći da su naši budući vozači praktično samouki - kaže Bodrožić Selak, koji smatra da je zbog loše kvalitete mnogih autoškola odavno trebalo upaliti alarm.

Smatra kako je kvaliteta rada u autoškolama pala posljednjih godina, da instruktori ne barataju vještinama pomoću kojih bi odgojili buduće vozače, dok s druge strane mladi vozači, koji prođu njihov kurs, niti približno ne znaju dobro voziti. Posljedica je, kaže, da Hrvatska, prema broju stanovnika, ima tri puta više poginulih u prometu nego, primjerice, Njemačka i da bi se situacija mogla i dodatno pogoršavati. 

- Što bi se tek moglo dogoditi ako se progura sustav tržišta koji bi određivao cijenu autoškole? Kakav ćemo kaos tek onda imati? - pita Bodrožić Selak. Ističe kako je minimalna cijena autoškole i bila zamišljena da se sustav zaštiti od štete kojoj bi uskoro mogli svjedočiti.


Marušić očekuje pad kvalitete usluge

Prometni stručnjak Željko Marušić također smatra kako bi uvođenje tržišnih kriterija pri određivanju cijena autoškola proizvelo kaos na tržištu i dovelo do pada kvalitete usluge. 

- To je pogrešan put, autoškole ne smiju ići na tržište jer bi to bilo previše rizično i pogubno za sigurnost. Drastično bi pala kvaliteta učenja vožnje i mislim da bi minimalna cijena te usluge trebala ostati propisana kao i dosad, što jedino garantira da će kvaliteta usluge ostati na željenoj razini - kaže Marušić.

Smatra da i ubuduće sve što je vezano za autoškole mora biti certificirano, propisano na razini državnih zakona. 

- U protivnom, ako na tom području zavladaju zakoni tržišta, a što je po meni populističko dodvoravanje tko zna kome, događat će se da polaznici tih škola do vozačkih dozvola dođu za bagatelu, a iza svega neće stajati znanje. Naravno, sve bi to moglo itekako utjecati na sigurnost na cestama - ističe Marušić, koji kaže i da ne bi imao ništa protiv toga da cijena autoškola bude primjerena hrvatskim uvjetima.

Instruktor vožnje Darko Petravić slaže se s Marušićem kako bi liberalizacija dovela do pada kvalitete instrukcija, a da bi se na kraju sve moglo slomiti na "leđima", odnosno plaćama instruktora. Ističe, međutim, kako poslodavci, vlasnici autoškola, i nemaju previše prostora za spuštanje cijena. Procjenjuje da bi cijene instrukcija mogle maksimalno pasti 10-ak posto.

Tržište već sada dobrim dijelom diktira cijene autoškolama. U gradovima, gdje ih ima mnogo, one se već u startu natječu nižim - propisanim minimalnim - cijenama usluga. S druge strane, u dijelovima gdje je konkurencija manja nerijetko se formiraju veće cijene.

Svaka autoškola može sama odrediti cijenu nastavnog sata s time, dakle, da ona ne smije biti manja od zakonom propisane minimalne cijene. U Zagrebu se tako školovanje za B kategoriju vozača nudi za oko 5.690 kuna, na što treba "nadograditi" niz ostalih stavki koje konačnu cijenu dobivanja dozvole B kategorije dižu iznad sedam tisuća kuna.

hr Tue Jan 10 2017 08:48:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ae0e3d32af47fde928b46d2/80

Selački vatrogasci europskim novcem do svog vatrogasnog doma

DVD Selca osnovano je 1991. godine, no još uvijek nema vatrogasni dom.
Iako DVD Selca postoji već 27 godina, još uvijek nema krov nad glavom. Barem ne vlastiti, a još manje adekvatan. Ideja i potreba za vatrogasnim domom odavno postoji, no dugih šest godina trebalo je da se stvari pokrenu s mjesta. Naime, u tih šest godina prikupljeno je ukupno 25 kilograma papira koji su vodili onom jednom, bez kojeg ne mogu ni početi s izgradnjom- građevinskoj dozvoli. 

Dobivanjem građevinske dozvole tek su korak bliže svome cilju. Sada je potrebno osigurati sredstva, što se planira apliciranjem na natječaje EU fondova, a zatim se može krenuti i s izgradnjom. Ako sve bude teklo po planu, vatrogasci bi u novi vatrogasni dom mogli useliti za neke dvije do tri godine. 

U posljednjih nekoliko godina promijenili su nekoliko podstanarskih adresa, no uvjeti za rad su daleko od normalnih. S novim domom napokon bi dobili sve što im treba, a koristi od njega imali bi i stanovnici cijelog istočnog dijela otoka Brača. 

- Važnost je ovog projekta velika jer se s problemom neadekvatnoga prostora Društvo susreće još od samog osnutka 1991. godine. Tijekom godina Društvo je u više navrata mijenjalo prostore koje je koristilo upravo zato jer nisu bili adekvatni i bez osnovnih uvjeta za rad i smještaj opreme. Problem je to s kojim se i danas suočavamo. Cilj projekta vatrogasnog doma je, osim stvaranja osnovnih uvjeta za rad vatrogasaca, bolja povezanost lokalnog stanovništva i obogaćivanje društvenog života istočnog dijela otoka. Prostorije bi koristilo lokalno stanovništvo za druženja i razna događanja, baš kao i djeca iz vrtića i škole, a na taj način bi se naš rad približio nekim budućim naraštajima vatrogasaca.- kazao nam je predsjednik DVD-a Selca Tino Štambuk.

Zemljište je već osigurano, riječ je o dvije tisuće kvadrata površine između Selca i Sumartina, a Dom bi zauzeo površinu od 1150 kvadrata. Projekt su izradile arhitektice splitskog Studia R, Maja Gudić Jurač i Ivana Štambuk Poduje, a vrijednost projekta izgradnje i nabave vatrogasne opreme procjenjuje se na nekih deset milijuna kuna. 

- Koliko god se Općina, na čelu sa Ivanom Marijančevićem, trudila, ipak sama ne može isfinancirati cijeli projekt. Zato bi nam sredstva EU fondova dobro došla. A baš kao i do sada, očekujemo i veliku pomoć i podršku od strane države i županije za razvoj vatrogastva, posebice u priobalnim mjestima i na otocima.- kazao nam je Štambuk.

Uz vatrogasni toranj koji bi služio za vježbe, nalazio bi se
garažni prostor za smještaj vozila, servis vozila i opreme kao i smještaj vatrogasne opreme, komunikacijski- dojavni centar, uredi, svlačionice, prostori za tjelovježbu i za dnevni odmor vatrogasaca, spavaonice. Predviđena je predavaonica u kojoj bi se održavali tečajevi, obuke i seminari.

Usporedbe radi, u prostoru u kojem su trenutno smješteni vatrogasci DVD-a Selca (kojih je inače 35, od toga 25 operativaca), nema niti sanitarnog čvora, što znači da nema niti tuševa da bi se mogli otuširati nakon intervencija. Također, nakon svakog malo jačeg naleta vjetra potrebno je popravljati krov i prozore koji su prekriveni tek najlonom. Uvjeti su to kakve nisu zaslužili...


hr Thu Apr 26 2018 08:00:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ae0c6332af47f4b898b48f5/80
Foto: dnevnik.hr

HDZ ima najlošiji rejting od pobjede, SDP i dalje pada

Redovito mjesečno istraživanje Dnevnika Nove TV pokazuje kako su HDZ i SDP dvije vodeće stranke koje mjesecima malo po malo gube potporu. HDZ-u je prošao mjesec ratifikacije, ali i podjela stranke zbog Istanbulske konvencije i ima najlošiji rejting od pobjede.

Travanj tako završava s potporom 27,6 posto birača. No, stranka već pet mjeseci ima silaznu putanju. Za HDZ je ovo najlošiji rejting od izbora, a gore su stajali samo u kolovozu 2016 kada su uživali potporu 26,2 posto birača, javlja dnevnik.hr.

SDP je travanj završio s 18 posto potpore. I ta stranka zadnjih mjeseci, točnije njih četiri, bilježi pad s 20,9 na 18 posto.

Živi zid pak 9. mjesec malo po malo raste i travanj završavaju s potporom od 13,8 posto.

Most u travnju, kao i u mjesecima prije, ima gotovo jedinstvenu potporu, a to je 7,1 posto.

Hrast i Neovisni za Hrvatsku profitirali na Istanbulskoj

Od ostalih stranaka, HSS bilježi potporu 4,6 posto. Milan Bandić za svoju stranku ima potporu od 3 posto, Pametno je na 2,9 posto, IDS je, kao regionalna stranka, na 2,6 posto, a HSU ima potporu od 1,9 posto. Zato HRAST nakon mjeseci s potporom manjom od 1 posto, u travnju kada je napustio i vladajuću koalicijuuživa potporu od 1,4 posto. Slično je i sa strankom Neovisno za Hrvatsku s potporom od 1,2 posto. HNS je pak na 1 posto i jedan od lošijih rejtinga otkad ta stranka postoji. Promijenimo Hrvatsku je na 1 posto, a ostale stranke imaju manje od 1 posto ili ukupno dobivaju 5,2 posto podrške. Primjerice, GLAS uživa potporu od 0,7 posto, a Reformisti Radimira Čačića 0,5 posto. Neodlučnih je 8,6 posto.

Tko su birači vodećih stranaka?

HDZ-ovi birači su dominatnije osobe starije od 60 godina, točnije, ima ih 33 posto. Tu su i birači s osnovnom školom (36 posto) te birači u Dalmaciji, njih 42 posto.

SDP-ovi birači su više zastupljeniji kod građana starijih od 60 godina (23 posto), s VSS-om (20 posto) te birači u Zagrebu i okolici, njih 25 posto.

Birači Živog Zida iznadzastupljeni su kod građana mlađih do 30 godina (22 posto), u gradu (16 posto), ali i u Istri i Primorju s potporom od 21 posto.

Vladi sve manja potpora

Vlada već 3 mjesec ima sve manju i manju potporu za svoje politike. U ovom trenutku ne odobrava ih 62 posto građana, odobrava njih 26 posto dok ne zna njih 12 posto. 

Koalicija opstaje

Sreća za Plenkovićev kabinet je da većina birača misli kako će vlada odraditi mandat do kraja ili do 2020. To misli njih 71 posto, protivi se njih 19 posto, a ne zna njih 10 posto. Zanimljivo, birači svih stranka većinom misle da će vlada opstati. Osim 88 posto HDZ-ovih, tu je i 71 posto SDP-ovih birača, 75 posto birača Živog zida te 71 posto birača Mosta.

Pesimizam opet raste

Iako je nakratko, prije par mjeseci, zaustavljen rast pesimizma, on već drugi mjesec raste. Sada 70 posto građana misli da zemlja ide u lošem smjeru, a njih 18 posto misli suprotno. Tek 12 posto ne zna.

Napomena: Istraživanje je za Dnevnik Nove TV provela agencija IPSOS između 1. i 20. u mjesecu na uzorku od 988 punoljetnih građana iz cijele Hrvatske. Maksimalna pogreška uzorka iznosi +/- 3,3%, a za rejtinge stranaka +/-3,6%. 

hr Wed Apr 25 2018 20:19:01 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59faf29db9e03e649a8b459b/80
Foto: Vlada RH

Stiže beneficirani radni staž za stjuardese, ali ne i za liječnike hitne službe

Premijer Andrej Plenković održao je u srijedu u Banskim dvorima sastanak sa članovima Gospodarsko-socijalnog vijeća (GSV), na kojem se razgovaralo o poboljšanju socijalnog dijaloga između Vlade, poslodavaca i sindikata, te o Nacionalnom planu reformi za 2018., kojem su se predstavnici sindikata usprotivili dok su ga predstavnici poslodavaca podržali.

Ministar rada i mirovinskog sustava Marko Pavić izjavio je nakon gotovo trosatnog sastanka da je glavna tema bila jačanje socijalnog dijaloga, pri čemu je Vlada iskazala spremnost da se ratificira Konvencija 144 Međunarodne organizacije rada, koja predviđa jačanje socijalnog dijaloga, u što će biti usmjerena sredstva iz Europskog socijalnog fonda, piše tportal.

Pavić je pritom najavio kako će za cijeli paket jačanja socijalnog dijaloga biti izdvojeno preko 100 milijuna kuna, čime se želi naglasili važnost socijalnih partnera.

Bilo je govora i o Nacionalnom planu reformi za 2018. godinu, pri čemu su potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva Martina Dalić i ministar financija Zdravko Marić predstavili glavne obrise reformi.

‘Dijalog Vlade i socijalnih partnera će se nastaviti i za šest mjeseci imat ćemo novi razgovor. Do tada smo dogovorili konkretne mjere, koje želimo razvijati kako bi ojačali socijalni dijalog i impute od HUP-a i reprezentativnih sindikata uključili u izradu zakonodavnih akata’, rekao je Pavić.

Gordana Deranja iz Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) ocijenila je da sastanci s premijerom i ministrima osiguravaju ozbiljnost u radu GSV-a i uvažavanju socijalnog dijaloga.

‘Želimo svi zajedno raditi na kvalitetnim zakonima koji će imati brzu implementaciju u gospodarskom i svakom drugom obliku života. Kad se mi usuglasimo, onda će biti manje problema i dilema oko njihove primjene’, rekla je Deranja.

Predsjednik Hrvatske udruge radničkih sindikata Miroslav Hrašćanec izjavio je kako je premijer Plenković pokazao veliku zainteresiranost i volju da se upozna s problemima i mogućnostima poboljšanja tripartitnog socijalnog dijaloga.

‘Spomenuli smo i Nacionalni plan reformi za 2018. koji sindikati na nedavnoj sjednici GSV-a načelno nisu podržali. Dogovorili smo tematske sjednice o najvećim reformama iz Nacionalnog programa, a to su mirovinska i zdravstvena reforma, koje će se još jedom raspraviti na kvalitetniji način’, rekao je Hrašćanec.

Ministar Pavić komentirao je i prosvjed koji su za 30. travnja najavili liječnici iz hitne medicine tražeći beneficirani radni staž, koji će u sklopu mirovinske reforme biti uređen novim zakonom.

Naglasio je kako je za ulazak na listu takvih zanimanja potrebna stručna studija na osnovu koje će Vlada razmotriti zahtjeve za priznavanjem beneficiranog radnog staža. Najavio je da će Vlada poduprijeti zahtjev za beneficiranim radnim stažom stjuardesa.

hr Wed Apr 25 2018 19:50:50 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5addab5d2af47f46928b4596/80

Novi natječaj za tipske manje ugostiteljske objekte na splitskoj plaži Žnjanu, prvi natječaj poništen

Tvrtka Spalatum DMC odlučila je raspisati novi natječaj za ponude za najam tipskih manjih ugostiteljskih objekta na splitskoj plaži Žnjan jer je utvrđeno da nijedan od 12 kandidata iz prvog natječaj ne ispunjava uvjete pa je natječaj poništen, rečeno je u srijedu na konferenciji za novinare u toj tvrtki.
"Rok novog natječaja počinje u četvrtak, 26. travnja i traje do 9. svibnja ove godine", rekao je direktor tvrtke Spalatum DMC Ante Šunjić.

Osim nepotpune dokumentacije kandidata prijavljenih na prvi natječaj, po Šunjićevim riječima, Grad Split provjerio je i utvrdio dugove kandidata Gradu, što nije u skladu s uvjetima natječaja.

"Naš cilj je bio u prvome, a tako će biti i u drugom natječaju da nitko od kandidata nije dužan jer - ako smo postavili uvjete - onda ih se moramo držati", rekao je Šunjić te najavio da će u drugom natječaju biti snižena cijena koju će najmoprimci plaćati za dobivanje koncesije. 

"Cijena potkoncesijskog odobrenja neće biti 600 kuna po metru četvornome, kako je to bilo regulirano u prvom natječaju, nego će po novom natječaju ta cijena biti 400 kuna", rekao je Šunjić.  

Dodao je kako će u drugom natječaju godišnja najamnina biti ista kao i prvome, po kojem je početna cijena za površinu od 288 metara četvornih bila 150.000 kuna, a početna cijena za površinu od 384 metra četvorna 170.000 kuna.

U prvome, poništenom natječaju najveća ponuda za godišnji najam tipskih manjih ugostiteljskih objekta na splitskoj plaži Žnjanu, kako je rečeno 20. travnja na javnom otvaranju prispjelih ponuda, bila je milijun i 500 kuna.
hr Wed Apr 25 2018 18:57:58 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .