Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58748a301eea8f1fdc8b45e3/80

Povećan broj poginulih na cestama, nezakonit rad i pogoršanje sigurnosti: "Niže cijene autoškola uzrokovat će kaos u prometu"

Najavljena mogućnost ukidanja minimalne cijene nastavnog sata u autoškolama i formiranje cijena prema tržišnom modelu podijelilo je stručnjake, pa jedni smatraju da to neće dovesti do pada kvalitete usluga autoškola, dok drugi očekuju suprotno.

Od 2009. godine Pravilnikom o jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli određeno je kako jedinstveni minimalni izračunski element nastavnog sata za, primjerice, B kategoriju iznosi 115 kuna. U to su uračunati troškovi rada, trošak vozila te zajednički troškovi koje imaju autoškole za sve kategorije vozila, primjerice, amortizacija, zakup... Autoškole sada ne smiju odrediti cijenu usluge ispod te minimalne, čime se nastojao zaštititi određeni kvalitativni minimum usluge, dok s druge strane jedna od direktiva Europske unije nalaže formiranje cijena po tržišnom modelu.


Vlada najavila liberalizaciju

Vlada je na sjednici prošloga tjedna u cilju administrativnog rasterećenja gospodarstva i radi poštivanja europskih pravila o tržišnom natjecanju najavila liberalizaciju otvaranja i poslovanja autoškola, kojih je, prema podacima HAK-a, sada registrirano više od 350. Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje Vlada planira u prvom tromjesečju ove godine, autoškole će se osnivati po tržišnim uvjetima, a planira se i ukidanje fiksne tarife nastavnog sata.

Rukovoditelj Sektora za vozače Hrvatskog autokluba (HAK) Sinan Alispahić smatra da primjena Direktive EU o uslugama na tržištu, dakle uvođenje tržišnog modela, ne bi dovela do pada kvalitete usluga autoškola, ali bi moglo doći do različitih cijena u autoškolama. 

- Uvođenje tržišnog modela, bez obveznih propisanih jedinstvenih minimalnih izračunskih vrijednosti elemenata nastavnog sata u autoškoli, u početku bi moglo dovesti do različitih cijena osposobljavanja kandidata za vozače u autoškolama. I sada postoje razlike u ukupnoj cijeni - ističe Alispahić.

Smatra da bi ukidanjem tih minimalnih izračunskih elemenata moglo doći do različitih cijena u pojedinim gradovima i područjima, no kaže i da to neće dovesti do pada kvalitete usluga koje trenutno pružaju autoškole. 

- Sadašnji model osposobljavanja je održiv, a postoje i drugi instrumenti koji omogućuju zaštitu dostignute kvalitete rada - kazao je Alispahić.

Objašnjava kako je od 1991. djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače zakonom stavljena na tržište te da se zasnivala na slobodnim tržišnim načelima. 

- Uvjeti rada i otvaranja autoškola temeljili su se na primjeni vrlo liberalnih propisa, bez posebnih uvjeta i standarda. Autoškole su imale vrlo različite prostorne, kadrovske, materijalne i druge uvjete rada sa stalnim brojem porasta novih autoškola. Suprotno tada važećim tržišnim načelima, nelojalna konkurencija, rad na crno, neplaćanje poreza, niska cijena rada i nedovoljna stručnost kadrova te niska kvaliteta osposobljavanja kandidata za vozače dovela je do borbe za golu egzistenciju, s konkretnim posljedicama u povećanju broja poginulih na cestama, a osobito mladih vozača, nezakonitog rada i pogoršanjem sigurnosti cestovnog prometa - objašnjava Alispahić.

U takvim je uvjetima, kaže, bilo potrebno utvrditi nove uvjete i standarde osposobljavanja kandidata za vozače i rada autoškola, a kako bi se poboljšala kvaliteta rada i osposobljavanja kandidata za vozače te smanjio broj poginulih na cestama.

Tako su zakonom od 2004. uvedeni novi kriteriji i standardi u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, što je omogućilo da se ta djelatnost obavlja u općem interesu, s minimalnim utvrđenim standardima na značajno kvalitetniji način, a što je rezultiralo poboljšanjem kvalitete osposobljenosti novih vozača, smanjenjem broja poginulih na cestama i poboljšanjem sigurnosti cestovnog prometa. 

- U zadnjih 10 do 12 godina uspostavljen je sustav koji je pridonio uvođenju reda u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, uspostavi kvalitetnijih standarda i načina rada autoškola, poboljšanju kvalitete osposobljenosti novih, odnosno mladih vozača, a što pokazuju i statistički podaci - kaže Alispahić.

Navodi da se u zadnjih 10 godina smanjuje broj prometnih nesreća koje su skrivili mladi vozači. Primjerice, 2007. mladi vozači skrivili su 12.297 prometnih nesreća, a 2015. godine 2.967. U prometnim nesrećama 2007. poginulo je 137 osoba, a 2015. godine 45 osoba. To, smatra Alispahić, upućuje na zaključak kako je postojeći model osposobljavanja kandidata za vozače dobar i da doprinosi rezultatima poboljšanja sigurnosti prometa na cestama.


Uvođenje tržišnih kriterija udar na ionako loše stanje

S druge strane, počasni predsjednik Udruge Hrvatske autoškole Vlado Bodrožić Selak, koji je prije više od deset godina predložio sustav minimalne cijene za autoškole, kako bi se sačuvala njihova kvaliteta, kaže da su autoškole posljednjih godina kadrovski devastirane, tako da bi uvođenje tržišnih kriterija bio dodatni udar na već ionako loše stanje. 

- U autoškolama danas nerijetko vrlo mladi instruktori, koji su licencu u velikom broju slučajeva stekli za par tisuća kuna, a bez da su stekli dobro bazično znanje, vještinama vožnje uče također mlade vozače. Volim stoga reći da su naši budući vozači praktično samouki - kaže Bodrožić Selak, koji smatra da je zbog loše kvalitete mnogih autoškola odavno trebalo upaliti alarm.

Smatra kako je kvaliteta rada u autoškolama pala posljednjih godina, da instruktori ne barataju vještinama pomoću kojih bi odgojili buduće vozače, dok s druge strane mladi vozači, koji prođu njihov kurs, niti približno ne znaju dobro voziti. Posljedica je, kaže, da Hrvatska, prema broju stanovnika, ima tri puta više poginulih u prometu nego, primjerice, Njemačka i da bi se situacija mogla i dodatno pogoršavati. 

- Što bi se tek moglo dogoditi ako se progura sustav tržišta koji bi određivao cijenu autoškole? Kakav ćemo kaos tek onda imati? - pita Bodrožić Selak. Ističe kako je minimalna cijena autoškole i bila zamišljena da se sustav zaštiti od štete kojoj bi uskoro mogli svjedočiti.


Marušić očekuje pad kvalitete usluge

Prometni stručnjak Željko Marušić također smatra kako bi uvođenje tržišnih kriterija pri određivanju cijena autoškola proizvelo kaos na tržištu i dovelo do pada kvalitete usluge. 

- To je pogrešan put, autoškole ne smiju ići na tržište jer bi to bilo previše rizično i pogubno za sigurnost. Drastično bi pala kvaliteta učenja vožnje i mislim da bi minimalna cijena te usluge trebala ostati propisana kao i dosad, što jedino garantira da će kvaliteta usluge ostati na željenoj razini - kaže Marušić.

Smatra da i ubuduće sve što je vezano za autoškole mora biti certificirano, propisano na razini državnih zakona. 

- U protivnom, ako na tom području zavladaju zakoni tržišta, a što je po meni populističko dodvoravanje tko zna kome, događat će se da polaznici tih škola do vozačkih dozvola dođu za bagatelu, a iza svega neće stajati znanje. Naravno, sve bi to moglo itekako utjecati na sigurnost na cestama - ističe Marušić, koji kaže i da ne bi imao ništa protiv toga da cijena autoškola bude primjerena hrvatskim uvjetima.

Instruktor vožnje Darko Petravić slaže se s Marušićem kako bi liberalizacija dovela do pada kvalitete instrukcija, a da bi se na kraju sve moglo slomiti na "leđima", odnosno plaćama instruktora. Ističe, međutim, kako poslodavci, vlasnici autoškola, i nemaju previše prostora za spuštanje cijena. Procjenjuje da bi cijene instrukcija mogle maksimalno pasti 10-ak posto.

Tržište već sada dobrim dijelom diktira cijene autoškolama. U gradovima, gdje ih ima mnogo, one se već u startu natječu nižim - propisanim minimalnim - cijenama usluga. S druge strane, u dijelovima gdje je konkurencija manja nerijetko se formiraju veće cijene.

Svaka autoškola može sama odrediti cijenu nastavnog sata s time, dakle, da ona ne smije biti manja od zakonom propisane minimalne cijene. U Zagrebu se tako školovanje za B kategoriju vozača nudi za oko 5.690 kuna, na što treba "nadograditi" niz ostalih stavki koje konačnu cijenu dobivanja dozvole B kategorije dižu iznad sedam tisuća kuna.

Facebook komentari

hr Tue Jan 10 2017 08:48:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5825c4891eea8f97af8b45f7/80
Foto: Vlada RH

Plenković: Povećat ćemo nagrade za vrhunske sportaše

Povećat ćemo za 100 posto nagrade za vrhunske športaše jer je to primjereno i to je ono što zaslužuju, a Vlada će nastaviti s povećanjem izdvajanja za sport, izjavio je u subotu predsjednik Vlade Republike Hrvatske Andrej Plenković koji je u zagrebačkom Domu sportova svečano otvorio Svjetsko juniorsko prvenstvo u judu.

Odgovarajući na upit o izradi prijedloga novog zakona o športu i strategiji razvoja hrvatskog športa predsjednik Vlade rekao je da državna tajnica za sport Janica Kostelić sa svim uključenim stručnjacima tome odgovorno pristupa.

Upitan za ukupni dojam o trenutnom stanju hrvatskog športa odgovorio je da je Hrvatska uvijek iznad onoga što zemlje naše veličine rade, bilo da je riječ o kolektivnim ili individualnim športovima. 

"Možemo biti ponosni na sve naše saveze, sve pojedince i obitelji koje su učinile čuda u 25 godina hrvatske države. Šport je za našu promociju i naše međunarodno pozicioniranje napravio izuzetno puno. Uz sve što rade institucije, diplomacija, turizam, kultura, umjetnost, šport je nekako najlakše i najbrže prepoznatljiv i ljudi identificiraju Hrvatsku s našim vrhunskim sportašima."

Na pitanje koliko će, ako se plasiramo na Svjetsko nogometno prvenstvo, šport biti tema i u njegovim diplomatskim susretima, odgovorio je, prisjetivši se: " Kako ne, kad smo bili u New Yorku, bilo je to kratko nakon što smo izgubili do Turske u nogometu, predsjednik Erdogan nije propustio spomenuti da je Turska pobijedila. Ja vjerujem da će se hrvatska nogometna reprezentacija plasirati na prvenstvo u Rusiji", kazao je Plenković, koji je zaključio je da je njegov cilj da balansiramo akcent na različite športove i da težimo onome što šport treba dati - da ljudi zdravo žive, imaju timski duh i vrijednosti koje će im biti školom za život. Mislim da je to kod džuda vrlo razvidno.""Moramo pomoći sve saveze, da što više ljudi bude uključeno u šport pa će se iz tog lijepo filtriranog širokog aktivizma mladih iznjedriti i kvaliteta", poručio je predsjednik Vlade.

"Ponosni smo na gotovo 70- godišnju tradiciju juda u Hrvatskoj, borilačkoga sporta, koji manje snažne i fragilnije uči kako postati snažnijima", poručio je Plenković.
Izrazivši snažnu potporu Prvenstvu Središnjeg državnog ureda za šport, kao i Vlade u cjelini, premijer je zahvalio organizatorima, Međunarodnoj judo federaciji i Hrvatskom judo savezu, a po završetku natjecanja je uručio medalje najboljima, prisjetivši se kako se i njegov otac bavio judom.

Facebook komentari

hr Sat Oct 21 2017 21:51:10 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58c3d085b4739828b58b45ac/80

Požar u Konavlima gasi 70 vatrogasaca i dva kanadera, spriječeno širenje prema kućama

Vatrogasni zapovjednik Dubrovačko-neretvanske županije Stjepan Simović izjavio je u subotu poslijepodne u konavoskom mjestu Gabrili kako je požar koji je oko podne buknuo u samom mjestu i dalje aktivan, ali je spriječeno širenje prema kućama.

Simović je izjavio kako u gašenju požara sudjeluje 70 vatrogasaca i dva kanadera, koji gase vrhove brda poviše mjesta kako se požar ne bi proširio.

"Riječ je o grubom terenu na ogromnoj površini, a puše i vjetar. Najveći problem nam je istočni vrh. Situacija se čini tek naoko boljom, ali još nije gotovo, intervencija će potrajati," rekao je Simović.

Simović je izjavio kako su angažirane vatrogasne postrojbe s područja od Prevlake do Stona.

"Kanaderi će gasiti požar dok im uvjeti leta i gašenja budu dovoljno dobri. Nastojat ćemo zaokružiti požar," rekao je Simović.

Facebook komentari

hr Sat Oct 21 2017 18:16:44 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59eb5a7fb9e03e58898b4620/80

Dva kanadera i dva airtraktora gase tri požara u Dalmaciji

Na gašenje požara u Zadarskoj, Splitsko-dalmatinskoj i Dubrovačko-neretvanskoj županiji upućena su u subotu dva canadaira i dva airtractora Protupožarne eskadrile Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, priopćeno je iz Ministarstva obrane.

Dva kanadera CL-415 angažirana su na lokaciji Marina kod Trogira a nakon gašenja tog požara bit će upućeni na požarište u Konavlima, dok dva airtractora AT-802 gase požar na prostoru Zapužana kod Benkovca.

Ovo je prvi angažman Protupožarnih zračnih snaga nakon završetka protupožarne sezone 18. rujna, priopćila je Samostalna služba za odnose s javnošću i izdavaštvo MORH-a.

Facebook komentari

hr Sat Oct 21 2017 16:44:01 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59eb5743b9e03e058a8b45e6/80

Predstavljena kampanja "Dan bez mobitela u prometu"

U Hrvatskoj 91 posto vozača koristi mobitel za vrijeme vožnje, 33 posto biciklista s mobitelom pedalira i 50 posto pješaka koristi mobitel dok prelazi prometnicu, upozoreno je u subotu tijekom predstavljanja kampanje da se 21. listopada proglasi nacionalnim Danom bez mobitela u prometu.

Kampanju protiv korištenja mobitela u prometu pokrenula je Hrvatska udruga menadžera sigurnosti (HUMS) jer se, po rezultatima istraživanjam, tada vjerojatnost nesreće povećava devet puta. Na zagrebačkom Cvjetnom trgu potporu su joj dali predsjednica Republike Kolinda Grabar-Kitarović, izaslanik Vlade ministar unutarnjih poslova Davor Božinović, zagrebački  gradonačelnik Milan Bandić, državna tajnica za promet u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Nikolina Brnjac te glavni ravnatelj policije Nikola Milina.

Ministar Božinović kazao je da je cilj akcije da se 21. listopada inaugurira kao Dan bez mobitela u prometu kako bi se podigla svijest o tome da je korištenje mobitela u vožnji opasno. Istaknuo je i da se rezultati istraživanja MUP-a poklapaju s europskim i rekao kako će ova akcija vjerojatno biti sastavni dio europske borbe protiv toga "neprimjerenog ponašanja tijekom vožnje".

 "Moramo svi raditi na podizanju kulture prometa kako bi se smanjio broj nesreća i kako bi se smanjio gubitak ljudskih života zbog korištenja mobitela tijekom vožnje", poručio je. Naglasio je i da je Vlada prepoznala taj problem, kojem će se od danas sustavno posvetiti.

Represivni sustav nije dovoljan kako bi se s tim problemom izašlo na kraj, potrebna je šira društvena akcija, stvaranje nove kulture od roditeljskog doma, škole, do svih drugih institucija koje se bave pitanjima sigurnosti prometa, rekao je.

Telefonirajne u vožnji isto je kao vožnja s jednim promilom alkohola u krvi

Predsjednik HUMS-a Alen Ostojić naveo je kako istraživanja pokazuju da 91 posto vozača koristi mobitel tijekom vožnje pri čemu je njih 78 posto svjesno te opasnosti u prometu. Upozorio je i da je korištenje mobitela tijekom vožnje, po rezultatima istraživanja europske mreže prometnih policija, postao "novi ubojica" na europskim cestama.

Samo slanje ili čitanje SMS poruka vozaču oduzimaju pažnju i ostavljaju automobil bez nadzora 70 metara u brzini od 60 km na sat, upozorio je. 

Istraživanja ometanja pažnje pokazuju i da se za vrijeme korištenja mobitela u vožnji vjerojatnost nesreće povećava za devet puta, a vozač koji telefonira ima smanjenu pažnju kao da je pod utjecajem alkohola od jedan promil u krvi, istaknuo je.

Voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa u Ravnateljstvu policije Josip Mataija rekao je kako sudionici u prometu korištenje mobitela ne smatraju velikom opasnošću, ali i upozorio da nisu svjesni činjenice koliko je trenutku razgovora mobitelom, posebice pisanja poruka, njihova pozornost skrenuta sa situacije u prometu.

Istaknuo je kako su istraživanja pokazala da korištenje mobitela spada na četvrto mjesto razloga pogibije u prometu, iza brzine, alkohola i nekorištenja sigurnosnog pojasa. "Treba podići svijest ljudi da shvate koliko mobitel doprinosi nastanku prometnih nesreća pa i onih najtežih", rekao je. 

Facebook komentari

hr Sat Oct 21 2017 16:23:24 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .