Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5b6d648dcb557a4f6a8b459e/80

Bundeva pomaže kod artritisa, povišenog šećera, upala, akni...

Meso bundeve dijetna je namirnica bogata važnim mineralima. Sjemenke liječe prostatu, kora gljivične infekcije, a dobra je i za zdravlje očiju i kostiju te imunitet...
Bundeva (Cucurbita pepo) prošla je dalek put. Ovo povrće bilo je među glavnim namirnicama američkih Indijanaca. 
Uzgajali su je s kukuruzom i grahom, a ta je biljna zajednica bila poznata kao “tri sestre”. Krupni listovi bundeve pokrivali su tlo i štitili ga od isušivanja, dok su stabljike kukuruza pružale savršen potporanj za vitice graha.

U Europu bundeva je stigla u 16. stoljeću. Njezine sjemenke su se prerađivale u visokovrijedno ulje, koje je brzo pronašlo svoje mjesto u narodnoj medicini. Suvremena znanost potvrdila je opravdanost te primjene. Istraživanja pokazuju da sjemenke bundeve sadrže spojeve koji se uspješno bore protiv kancerogenih stanica, ali dobre su i u borbi protiv lošeg raspoloženja. One su bogate proteinima, manganom, vlaknima, magnezijem i fosforom. Sadrže visok postotak cinka, što je vrlo važno za imunitet, utječu na san i popravljaju vid.

Njemačko istraživanje pokazuje da žene koje prolaze kroz menopauzu i svakodnevno jedu sjemenke od bundeve imaju 23% manji rizik od raka dojke. Istraživanja upućuju na smanjenu učestalost oboljenja prostate u područjima u kojima se redovito jedu sjemenke bundeve. Kao vrlo dobar izvor magnezija pomažu regulirati visoki krvni tlak i prevenirati napadaje migrene, a zahvaljujući obilju bakra, pomažu u smanjenju upalnih stanja povezanih s reumatoidnim artritisom. Bogate su i željezom, zbog čega su osobito preporučljive veganima, kojima često nedostaje ovaj važan mineral. Neke od posljedica nedostatka željeza su umor, podložnost infekcijama te smanjena sposobnost učenja i koncentracije. 

Iako se na meso bundeve dugo gledalo s prezirom i smatralo stočnom hranom, danas se bundeva kao povrće sve češće koristi za spravljanje ukusnih mesnih i slatkih jela. Za novu popularnost bundeve najzaslužnije su malene sorte kao što su hokaido i butternut, no ni velike domaće sorte ne zaostaju za njima.

Meso bundeve bogato je antioksidansima, vlaknima, magnezijem, kalijem te vitaminima B, C, E i K. Provitamin A te alfa i beta karoteni nalaze se u narančasto, crveno i žuto obojenim biljkama, brane organizam od oštećenja slobodnim radikalima, poboljšavaju zdravlje kože i smanjuju učinke starenja. Od neprocjenjive je važnosti i za zdravlje očiju, djeluje u prevenciji neurodegenerativnih bolesti, osigurava zdravlje kostiju, mokraćnog i probavnog sustava te, u konačnici, pojačava imunitet.

Unatoč svojoj slatkoći, bundeva se preporučuje i dijabetičarima jer ima nizak glikemijski indeks, odnosno samo neznatno povisuje razine šećera u krvi. Također djeluje na obnavljanje stanica gušterače. Ljekoviti sastojci iz bundeve štite organizam od različitih alergija i infekcija, a to je posebno važno u jesenskom i zimskom razdoblju. 

Čak je i kora bundeve ljekovita budući da sadrži bjelančevine koje se uspješno bore s mikroorganizmima i sprečavaju infekcije, a posebice razvitak gljivice vrste Candida albicans, odgovorne za vaginalne infekcije, pelenski osip u djece i brojne druge tegobe. Kušate li neku osobito ukusnu bundevu, sačuvajte njezine sjemenke kako biste ih nagodinu mogli posijati u vrt. 

20 ljekovitih recepata

1. Povećana prostata - Triput na tjedan pojedite po šaku sjemenki bundeve – najbolje je nabaviti sirove ili ih ispržiti kod kuće. I dodavanje bučina ulja salatama može pomoći u liječenju povećane prostate.

2. Maska protiv akni - Izmiksajte pola šalice svježe bundeve i nanesite na lice. Ostavite da djeluje od 15 do 20 minuta i potom isperite mlakom vodom. Maska će očistiti i suziti pore, a bundeva, koja regulira rad žlijezda lojnica, smirit će upalu.

3. Protiv kolesterola - Sameljite po 100 g sjemenki bundeve, lana, suncokreta i sezama. Dodajte 50 g cimeta i stavite u staklenku. Svake večeri veliku žlicu mješavine umiješajte u čašu jogurta. Ujutro pojedite i odmah napravite istu smjesu za navečer.

4. Grickalica za dojilje - Za poticanje laktacije dobro je jesti lanene sjemenke, koštice bundeve i suncokret te sjemenke sezama. Također jedite zelenu salatu, šampinjone, lišće maslačka, bademe, zob i ječam.

5. Pomaže i ljubimcima - Pate li pas ili mačka od probavnih tegoba poput zatvora, proljeva ili nadraženog želuca, posegnite za bundevom. Ona je bogata vodom i vlaknima, pa omogućuje redovitu stolicu, a ujedno je bogata vitaminima. U hranu im dodajte malo kuhane ili pečene bundeve.

6. Pire za lakši san - Pečenu bundevu zdrobite u pire, začinite prema želji ili upotrijebite za izradu krem juhe. Možete ga i zamrznuti kako biste ga imali cijele godine. Patite li od nesanice ili nervoze, jedite ga što češće. 

7. Kosti i zglobovi - Navečer umiješajte žlicu zobenih pahuljica i na vrh žličice u šalicu jogurta dodajte kurkumu pa ostavite tijekom noći u hladnjaku. Ujutro premjestite u veću zdjelicu. Sameljite ili u mužaru usitnite po žličicu sjemenki bundeve i lana te dodajte jogurtu sa žličicom sezama i pola žličice svježe naribanog đumbira, naribajte jednu jabuku pa sve dobro pomiješajte, zasladite prema želji i pojedite za doručak.

8. Upala mjehura - Oboljelima od upale bubrega ili mjehura savjetuje se da svakodnevno jedu po jedan obrok od pirjane bundeve s malo rajčice i sjeckanog luka. Ovo jelo dobro je začiniti s 1-2 žlice kiselog vrhnja, no ne bi ga se smjelo soliti. 

9. Juha od bundeve - Bundevu ogulite, izvadite sjemenke i narežite na kockice. Iz čili papričice izvadite sjemenke i nasjeckajte je. Đumbir ogulite i sitno naribajte. Kockice bundeve stavite kuhati u temeljac. Kad omekšaju, izmiksajte ih. Umiješajte čili papričicu i đumbir. Zagrijte vrhnje i dodajte mu sir narezan na kockice. Miješajte dok se sir ne otopi i umiješajte u juhu. Posolite i kuhajte još nekoliko minuta.

10. Čaj od kore - Kora bundeve bogata je cinkom i beta karotenom, koji štiti od srčanih bolesti, a sadrži i spojeve koji djeluju kao prirodni antibiotik. Sastružite dio kore najbliži pulpi kako biste dobili više hranjivih sastojaka, osušite na toplome mjestu i dodajte zimskim čajevima.

11. Njega kože protiv bora - Maske od bundeva dobre su za svaki tip kože. Bogate su vitaminom A i C te cinkom, koji pomažu u obnovi i hidratizaciji kože. Narančasta boja dolazi iz karotenoida, pigmenta koji usporava starenje i pojavu bora. U posudu stavite dvije žličice kuhane pasirane bundeve, dodajte pola žličice meda i četvrtinu žličice mlijeka. Ostavite da djeluje oko 15 minuta i potom isperite.

12. Artritis - Znanstvenici su ustanovili da sjemenke bundeve imaju antiupalno djelovanje koje ublažava simptome artritisa. Ako patite od artritisa, svaki dan pojedite oko 30 g sjemenki bundeve kako biste olakšali simptome.

13. Osteoporoza - Osobe kojima u tijelu nedostaje cinka trebaju razmisliti o tome da počnu grickati sjemenke bundeve. One su odličan izvor cinka, minerala koji je potreban za izgradnju kostiju. Samo 1/4 šalice sjemenki bundeve sadrži čak 17% preporučene dnevne vrijednosti cinka. 

14. Sirup od bundeve i meda - Izrežite vrh bundeve te uklonite unutrašnjost. U rupu stavite šećer ili med te poklopite vrhom bundeve. Ostavite da odstoji 10 dana na hladnom. Čuvajte u hladnjaku, najdulje mjesec dana. Prokuhan će trajati dulje, ali će se tad izgubiti dio hranjivosti. Uzimajte 2-3 žlice na dan. Jača imunitet, pomaže kod zatvora i tegoba debelog crijeva, izlučivanja žuči, problema s jetrom i bubrezima, liječi mokraćne putove i snižava kolesterol.

15. Proširene vene - Za ublažavanje bolova od proširenih vena dobro je da se svježe strugana bundeva stavi kao blog na oboljela mjesta i drži što dulje, najbolje tijekom noći, omotana zavojem.

16. Maska za njegu kose - Meso bundeve narežite na kockice i kuhajte ga u loncu s malo vode dok ne omekša i pretvori se u kašastu smjesu. Izgnječite drobilicom za krumpir, ohladite i dodajte 180 ml jogurta, žlicu meda, pola žličice cimeta i centimetar naribanog đumbira. Nanesite na cijelu dužinu kose i tijelo. Ostavite da djeluje 10-15 minuta, a zatim isperite vodom. Kosu
operite na uobičajen način.

17. Protiv parazita - U blenderu izmiksajte šalicu sirovih sjemenki bundeve s pola šalice kokosova mlijeka (kravlje mlijeko “hrani” parazite) i pola šalice vode. Trebali biste dobiti glatku pastu, pa vodu dodajte malo-pomalo. Ako želite, možete zasladiti stevijom. Pojedite ujutro na prazan želudac, a zatim u roku od jednog sata popijte veliku čašu vode ili nekoliko čaša.

18. Masna koža - Da biste napravili masku za masnu kožu, u posudu stavite dvije žličice pasirane bundeve, četvrtinu žličice jabučnog octa ili četvrtinu žličice soka od brusnice i pomiješajte. Smjesu koju ste dobili nanesite na lice i ostavite da djeluju 10-15 minuta. Jabučni ocat povećava cirkulaciju krvi i regulira pH kože, a bundeve hidratiziraju i usporavaju starenje.

19. Suha koža - Pomiješajte dvije žličice kuhane pasirane bundeve s jednom četvrtinom žličice vrhnja i pola žličice smeđeg šećera. Ostavite 10-15 minuta i potom isperite mlakom vodom. Šećer će pomoći u uklanjanju mrtvih stanica kože, a vrhnje i bundeva će je hidratizirati.

20. Uljem protiv opeklina i ispucalih peta - U narodnoj medicini se protiv opeklina, ispucale kože, rana od ležanja i drugih tegoba s kožom preporučuje mazanje uljem od sjemenki bundeva. Kod ispucalih peta uljem bundeve namažite stopala prije spavanja, navucite stare pamučne čarape, prespavajte u njima te ujutro operite noge toplom vodom i sapunom, piše 24sata.hr

hr Thu Nov 01 2018 10:23:55 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/57590dbc1e353e91278b4588/80
Foto: Pixabay / Ilustracija

Ovo su znakovi da ste zaista "pregorjeli" na poslu

Ako osjećate neki od pet navedenih simptoma, vrijeme je za promjene

Mentalno pregorijevanje na poslu je postalo sve češće, a posljedice na čovjekovo psihičko i fizičko zdravlje su ozbiljne. Ako osjećate neki od pet navedenih simptoma, vrijeme je za promjene.

Ovo je pet pokazatelja izgaranja na poslu:

1. Bol - Ponavljajuća bol poput glavobolje, boli u trbuhu, boli u mišićima.

2. Ljutnja - Eksplozivni ste i lako vas netko naljuti.

3. Ravnodušnost - Izgubili ste motivaciju i interes za svoj posao.

4. Cinizam - Osjećate se pesimistično i cinični ste prema svemu što se oko vas događa.

5. Umor - Bez obzira koliko dobro spavali ili se odmarali i dalje se osjećate umorno i pasivno.

Ako vjerujete da ste pregorjeli, uvijek možete zatražiti stručnu pomoć. Ako osjećate prisutnost bilo kojeg od simptoma duže od dva tjedna i ako su simptomi narušili sposobnost normalnog funkcioniranja, treba se obratiti svom doktoru.  Usto, treba razmisliti koliko si i sami možemo pomoći. Dobar početak je postavljanje pitanja poput: 'Koliko dobro brinem o sebi i svojim osobnim potrebama?'.

Ne treba biti prestrog prema sebi ako imate osjećaj da se ne brinete previše o sebi. Većina ljudi bi se trebala puno više brinuti o svom fizičkom i mentalnom zdravlju. Ako netko ne zna otkud početi, odgovor je: vježba, san, svjesnost, druženje i prehrana. Istraživanja su pokazala da zdrave navike u tim područjima mogu pomoći fizički i mentalno.

Na pet navedenih ključnih polja svatko može provesti sljedeće vježbe kako bi potaknuo oporavak.

Vježba - Dnevno je potrebno najmanje 30 minuta vježbe, koja se može raditi u kraćim intervalima (3 puta po 10 minuta rastezanja, šetnje, jednostavnih vježbi...).

San - Čovjek si treba postaviti ritam spavanja koji mu odgovara i svaku večer, čak i vikendom, ići u krevet i ujutro se dizati u isto vrijeme.

Svjesnost - Saki dan se treba osvijestiti i barem 10 minuta dnevno posvetiti sebi i promišljanju.

Druženje - Svakodnevno se treba družiti s obitelji i prijateljima. To može biti telefonski poziv, kratki odlazak na kavu ili nešto treće, ovisno o vremenu i mogućnostima.

Prehrana - Izbacite iz prehrane prerađenu i brzu hranu te vodite dnevnik prehrane.

Cilj je istovremeno raditi na svih pet polja koja bitno utječu na čovjekovo mentalno i fizičko zdravlje. Nije dobro izabrati jedno ili više polja, a ostala zanemariti. Najbolje je malim koracima uvoditi novosti i polako mijenjati svoje životne navike, pišu 24 sata.

hr Tue Jan 22 2019 21:54:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c3ce7410e4938ca718b4809/80

Pet savjeta kako jesti zdravo kada ste u žurbi

Većina nas je zauzeta i u žurbi imamo tendenciju donositi loše odluke o prehrani

Planiranje unaprijed i informiranje o tome što jedete može vam pomoći u održavanju zdravog načina ishrane. Bacite pogled na ovih pet jednostavnih savjeta i počnite jesti bolje, usprkos vašem ludom rasporedu:

Priprema jela unaprijed

Ključ zdrave prehrane je planiranje unaprijed, ali priprema obroka svake večeri za sljedeći dan može oduzeti puno vremena. Izaberite jednu ili dvije večeri tjedno i skuhajte nekoliko jela koja će vam potrajati cijeli tjedan. Tako ćete imati uvijek spremno nešto zdravo i kadaste u gužvi s vremenom.

Nosite zdrave grickalice sa sobom

Umjesto da birate nezdrave grickalice u zadnji trenutak, napravite vlastiti mix i ponesite ga sa sobom. Jednostavno u vrećici pomiješajte sastojke koje preferirate (orašaste plodove, suho voće ili sjemenke) i kada trebate pregristi, imat ćete dobar izbor spreman.

Nikada ne preskačite doručak!

Pametan doručak je ključ za održavanje zdrave težine i cjelokupnog zdravlja. Odabir zdravog obroka ujutro će vam pomoći obuzdati apetit i spriječiti prejedanje kasnije. Ima mnogo zdravih opcija za doručak, a mi preporučamo zobene pahuljice i grčki jogurt.

Ne preskakačite obroke!

Tijekom radnog dana, možda ste propustili obrok ili dva, nije velika stvar, zar ne? Zapravo postoje dokazi da preskakanje obroka može negativno utjecati na razinu šećera i glukoze u tijelu, pa čak dovesti i do debljanja. Gladovanje može doprinijeti neravnoteži šećera u krvi, što rezultira snažnim osjećajem gladi i kasnije prejedanjem. Vaše tijelo treba stalan dotok “goriva” da funkcionira ispravno.

Obratite pozornost na sadržaj šećera

Debljanje, bolesti srca, dijabetes i još mnoge druge bolesti se nalaze na popisu zdravstvenih problema vezanih uz konzumiranje previše šećera. Provjerite sastojke prije nego kupite neki proizvod, jedite namirnice bogate proteinima za održavanje sitosti i kad vasuhvati šećerna kriza radije pojedite voće. - piše Život i stil

hr Tue Jan 22 2019 19:32:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c4741930e493847878b456e/80
Foto: Facebook

Školska zadaća dječaka s autizmom lomi srce: "Što Gabrijelu znači Hrvatska?"

Kao autist je potpuno neverbalan, ali sa svijetom oko sebe komunicira računalom

O diskriminaciji osoba s poremećajima iz autističnog spektra u Hrvatskoj već je dosta toga ispisano u posljednje vrijeme. No malo toga tako jednostavno i jasno može sažeti njihov položaj, kao što je to učinila domaća zadaća, koju je napisao 12-godišnji Gabrijel P. iz Karlovca.

Ovaj dječak ide u redovnu školu. Kao autist je potpuno neverbalan, ali sa svijetom oko sebe komunicira računalom.

Njegovu školsku zadaću prenosi Novi list:

Što Gabrijelu znači Hrvatska?

Hrvatska je država u kojoj mi živimo. Ona je mala i ponosna država. Ja da mogu, ne bi živio tu nego u Njemačkoj, jer bi tamo puno bolje živio s mojim autizmom.

Vidio sam slike od male Klare, kako su je lijepo prihvatili iako je u kolicima. Nitko me ne želi u svojoj školi, pa nemam prijatelja. Mi ne znamo što to znači.

Moglo bi se promijeniti samo ako odrasli to i žele.

hr Tue Jan 22 2019 17:15:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c470d610e49389e858b45d1/80
Foto: Pixabay

Šest laži o ženskom tijelu u koje ne smijemo vjerovati

Krajnje je vrijeme za razbijanje predrasuda i mitova o tome kako žensko tijelo treba izgledati i čemu služi. Zato vam donosimo popis najvećih pogrešnih vjerovanja o ženskom tijelu u koje nitko ne bi trebao vjerovati.

1. Glavna svrha ženskog tijela je rađanje djece. Sposobnost rađanja nije ono što nas čini ženom. Tradicionalna vjerovanja prema kojima nas upravo to definira trebamo što prije izbrisati iz memorije.

Glavna svrha našeg tijela jest da nas nosi prema našim ciljevima.

2. Naše tijelo treba sređivati do "savršenstva". Ženska tijela nisu projekt, a ključ našeg uspjeha i sreće nije u njegovom usavršavanju. Naše tijelo neće biti savršeno ako izgubimo 10 kilograma, isklešemo trbušnjake, laserom odstranimo sve tragove bora i dlačica. Ono čemu trebamo težiti je unutarnje zadovoljstvo koje će se sigurno projicirati na našu vanjštinu.

3. Jedine dlačice dozvoljene na ženskom tijelu su obrve, trepavice i kosa. Živimo u društvu koje stigmatizira dlačice na tijelu do te mjere da se u posljednje vrijeme čak pokušava popularizirati ideja brijanja ženskog lica. Zapamtite, dlačice su na našem tijelu s razlogom, a to hoćete li ih se rješavati ili ne isključivo je vaša odluka.

4. Žensko tijelo nije snažno i moćno. Recite to svim slavnim sportašicama koje obaraju rekorde i svojom snagom mogle bi posramiti većinu muškaraca. Recite to svim ženama koje rade takozvane "muške" poslove bolje od "snažnijih" polovica. Nema toga što žensko tijelo ne može.

5. Drugi mogu donositi odluke o našem tijelu. . Vaše tijelo je VAŠE, u punom smislu te riječi, i vi donosite odluke o njemu.

6. Najveća prijetnja ženskom tijelu je rak dojke. Ova opaka bolest jedan je od najvećih ženskih "neprijatelja" i nužnost redovite kontrole neosporna je, ali kod podizanja svijesti ne smijemo zaboraviti i na druge zdravstvene probleme koji također predstavljaju veliku prijetnju ženskom zdravlju. Bolesti srca visoko su na toj listi, baš kao i rak kože od kojeg obolijeva sve veći broj žena zbog prevelikog izlaganja suncu ili prekomjernim odlascima u solarij, piše zadovoljna.hr.


hr Tue Jan 22 2019 13:32:44 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .