Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5aaf6b5b2af47f3f2f8b491b/80

Glazbeni program za najmlađe: Odgoj s glazbom, u sklopu istoimenog programa u Splitu je od sada dostupan i najmlađima

Akademska glazbenica Lana Marasović osmislila je glazbeni program za djecu predškolske dobi koji je oduševio roditelje u Dalmaciji. Iako je temelj glazba, rezultate programa su vidljivi i u svakodnevnom životu djeteta – koncentracija, razvoj osjetilne percepcije, koordinacija i stimulacija središnjeg živčanog sustav, društvene vještine…

Sve najbolje ideje dolaze slučajno, usputno, a ako te pritom inspirira glazba onda znaš da se trebaš prepustiti. Lana Marasović je uvidjela iznimnu važnost glazbenog odgoja u najranijoj dobi te je osmislila glazbeni program za predškolsku uzrast čija je svrha razvijanje aktualnih i potencijalnih sposobnosti djeteta, kao i razvoj tjelesnih, intelektualnih, emocionalnih, ali i socijalnih mogućnosti. Po Platonu, ritam i harmonija najdublje poniru u unutrašnjost duše i tu zauzimaju najsnažnije uporište, donoseći vrlinu u njihov odgoj. 

-Na ideju razvijanja glazbenog programa za djecu sam došla za vrijeme istraživanja svog diplomskog rada. Završavala sam glazbenu akademiju, teorijski odjel, a tema rada mi je bila „Predškolski glazbeni odgoj“. U nedostatku materijala odlučila sam prisustvovati na seminarima koji su govorili o Carlu Orffu i njegovom pristupu. Ulazeći sve dublje u samu priču, postajala sam sve više intrigirana cijelim pristupom – počela je svoju priču sugovornica Lana koja je na programu „Odgoj s glazbom: Musica“ radila pune dvije godine, a tek prije nekoliko mjeseci se predstavila Splićanima.

Cjelokupni program se dijeli na dva dijela – redovni program i radionice.  Roditelji sami odabiru kako žele usmjeriti razvoj svog djeteta. Predstavite nam svoj program.

Redovni program se odvija se jednom tjedno te kroz njega se mališani upoznaju s glazbom i aktivno i pasivno. Program uključuje gostujuće akademske glazbenike koji djeci predstavljaju svoj instrument te ga približavaju na način koji bi razumio netko predškolske dobi. Muzicira se na razne načine;  glazba se izražava slikanjem, šarenim maramama, pjevanjem, plesanjem, dodirom, ali u konačnici se djeca upoznaju s klasičnom glazbom i svim njenim elementima kroz igru. Instrumenti s kojim djeca rade su profesionalni i dolaze iz radionice Studija 49 te su prilagođeni njihovoj dobi. Naglasila bih da roditelji nisu prisutni na našim satovima, već mi u radu pomaže odgajateljica koja je vrlo bitna pri adaptaciji djece.

Koncert klasične glazbe za djecu od 0 do 6 godina se odvija jednom mjesečno, a svaki koncert uključuje novi instrument. Djeca se na tim koncertima ponašaju sasvim prirodno; plešu, skaču, spavaju, plaču, pričaju, igraju, sviraju s instrumentima ili se jednostavno maze sa svojim roditeljem. Ovakvi koncerti su se pokazali jako kvalitetni jer na njima prilagođen način oni upoznaju klasičnu glazbu i pušta ih se da budu ono što jesu, ona im postaje kao nešto prirodno što čuju. Smatram da je ova radionica zapravo kvalitetno provedeno vrijeme djeteta i roditelja. Koncert traje 45 minuta. Druga radionica je ona na kojoj oslikavamo glazbu s kistom i tu surađujemo s akademskom kiparicom  Anjom Rakidžijom koja nam pomaže da se djeca nauče koristiti slikarskim tehnikama uz ne verbalno izražavanje osjećaja koje u njima izaziva klasična glazba.  Na trećoj radionici djeca i roditelji izrađuju instrumente i tako uče da glazba može biti sve oko njih.

Zašto smatrate da je upravo rani odgoj s glazbom važan?

Mi imamo glazbene ustanove koje pokrivaju obrazovanje od osnovne škole do doktorata, ali taj rani odgoj kod nas je malo ili uopće nije zastupljen. On je vrlo bitan. Upravo Orffov pristup , kojom se ja vodim radeći s djecom, govori da što češće dijete izlažeš glazbi to će ga više glazba i interesirati. Kad se dijete razvija ono uči glazbu jednako kao materinji jezik i običaje. Orff smatra da svako dijete bez obzira na urođeni talent ima pravo muzicirati i odrastati uz glazbu i beneficije koja ona pruža. Naravno da netko ima više ili manje mogućnosti, ali rad je izrazito bitan. Shvatila sam da zapravo u Splitu nedostaje jedan glazbeni predškolski odgoj stoga sam odlučila pokrenuti ovaj program i pokušati se približiti djeci i roditeljima.

Orff je razvio ideju jedinstva govora, glazbe i plesa, ali postoji dosta svjetskih pedagoga koji su se bavili predškolskim glazbenim razvojem. Zašto si se ti baš odlučila za Orffovu pedagogiju?

Carl Orff je, po mom mišljenju, najbolje razvio cijeli sustav predškolskog sustava. On je imao svoju školu koja se zvala Schulwerk i radeći s djecom istraživao je i donosio rezultate. Njegov program se provodi diljem svijeta i svi znaju za ovakav vid glazbenog razvoja pa smatram da je bilo vrijeme da i u Splitu krenemo s pokretanjem istog.

Zašto se roditelji odlučuju upisati dijete na tvoje radionice? Kako su oni shvatili ideju ovakvog razvoja svog djeteta?

Glazba za predškolsku dob je zanemareno područje. Ovaj program pruža priliku svakom djetetu da se odgaja uz glazbu zato se i program zove „Odgoj s glazbom“. Dijete s ovim programom ne samo da razvija svoje glazbene sposobnosti nego i koncentraciju, socijalizaciju, verbalne i neverbalne sposobnosti odnosno govorne i pokretne. Mi glazbu izražavamo pomoću pokreta, oslikavamo je šarenim maramama, kistom, pokazujemo ju dodirom jedni drugima na leđima.  Glazba se u početcima izražava tijelom koji služi kao instrument, a cilj je osvijestiti ritam i probuditi tijelo koje treba disati zajedno s glazbom. Osim pljeskanja, pucketanja prstima, tapšanja koljena i stupanja nogama, načini izvođenja, odnosno ekspresije,  mogu se pronaći u pjevanju, govoru ili dozivanju.  Govor je vrlo važna karakteristika  Orffovog pristupa. Do pjevanja se dolazi postupno, igrama kroz recitacije, brojalice, ritamske obrasce, itd.

Osim našeg tijela postepeno počinjemo koristiti i instrumente; štapiće, marakas, kastanjete i razne udaraljke koji su jedni od prvih instrumenata s kojima se djeca upoznaju, a koji proizvode zvuk neodređenog tona. Potom dolaze i ostali instrumenti s određenom razinom tona poput ksilofona, metalofona i ostalih prilagođenih instrumenata te upoznavanje s harmonijama što je za djecu izuzetno teško ukoliko moraju teoretski razumjeti što rade. Ukoliko nauče slušati i osjećati glazbu, oni osjećaju harmonije bez teoretskog znanja, što je genijalno.  Bitno je da djecu postepeno upoznajemo s glazbom i s njenim funkcijama, jer kad posadimo korjen na ispravan način, onda se znanje lakše nadograđuje. 

Kakva je reakcija djece?

Djeci je glazba prirodno urođena, ona ih pokreće, a instrumenti ih očaravaju. Već znaju sami razlučiti koji im je instrument draži od kojeg i zašto. Obožavaju dolaziti na naša druženja jednako kao i ja.


Kad bolje razmislim, zapravo ne poznajem majku koja ima dijete od godinu, dvije, a da mi nije rekla da njeno dijete ne voli glazbu ili ne pleše kad je čuje.

Upravo tako, djeca se ponašaju nagonski. Kad je glazba tužna, djeca se kreću polako, dok su vrlo živahni kad je ona brza. Glazba djetetovu energiju pokreće u pozitivnom smjeru. Nisam imala iskustvo da neko dijete nije uopće reagiralo na glazbu. Naravno da postoje sramežljivija djeca kojima treba više vremena, ali nakon drugog ili trećeg puta već su vrlo opušteni što mi je znak uspjeha. Imala sam jedno dijete koje je tri tjedna odbijalo uzeti instrument, ono je sjedilo sa strane i samo slušalo. Četvrti tjedan se pridružilo grupi i zasviralo sve točno kao da je od početka aktivno uključeno. 

Što o Vašoj ideji o osnivanju udruge koja će promovirani rani razvoj glazbenog odgoja misli struka?

Izuzetno mi je bilo bitno da me struka prihvati, kako moju ideju tako i kvalitetu mog programa. Zaista sam ponosna i zahvalna što sam dobila podršku od svojih kolega, kao i raznih institucija koje se bave glazbom. Na prvom koncertu klasične glazbe je bilo 50% mojih kolega sa svojom djecom što je dokaz izvrsne reakcije na moj rad. Pozivaju me razne udruge i škole i predlažu suradnje, ljudi daju ideje za neke nove projekte, svakodnevno mi se otvaraju neka nova vrata. Ja još uvijek istražujem, još uvijek se educiram. Djeca su vrlo zahtjevna publika i izuzetno je bitno da osjete dobru energiju, ali sudeći prema ovih nekoliko mjeseci rada s njima mogu slobodno reći da uspijevamo. Dvije godine idem na edukacije i u Hrvatskoj i u Europi, a u sedmi mjesec putujem u Finsku, a zatim i u Rusiju po neke nove vještine koje ću prenijeti na naše polaznike. 


hr Mon Mar 19 2018 08:37:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b4b41b8cb557ac0298b4603/80
Foto: Boško Ćosić

VIDEO Pogledajte kako su Imoćani poželjeli sreću Vatrenima

Imotski je dao dva reprezentativca u ovoj postavi Vatrenih, Antu Rebića i Ivana Strinića
Sa svih strana Lijepe Naše, ali i svijeta stiže podrška za naše Vatrene koja će se danas, od 17 sati boriti za naslov svjetskog prvaka.

Tako su i Imoćani, uoči finalne utakmice, uz organizaciju Frenkija Skake i Lea Lipoglavšeka snimili prigodni spot koji potpisuje Boško Ćosić, kao znak podrške našoj vatrenoj reprezentaciji.

Kako slika govori više od riječi, nema druge nego da uživate u ovim prekrasnim kadrovima iz Imotskog. 




Inače, 
Imotski je dao dva reprezentativca u ovoj postavi Vatrenih, Antu Rebića i Ivana Strinića. 


hr Sun Jul 15 2018 14:05:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b4b2069cb557af6028b4e3c/80

Euforija oko Svjetskog prvenstva zahvatila i crkve

Cijela Hrvatska se priprema za povijesnu utakmicu
Tlo u Hrvatskoj treslo se nakon Mandžinog gola koji nas je odveo do finala Svjetskog prvenstva. Trgovine se zatvaraju ranije, čak je i sam premijer apelirao na poslodavce da svojim radnicima omoguće gledanje utakmice.

Izgleda kako euforija nije zaobišla ni crkve. U crkvi sv. Petra u Starom Gradu na Hvaru je ona poznata "Bog i Hrvati" dobila puni smisao. Svećenik i ministranti preko svojih halja odjenuli su dresove kako bi iskazali potporu našoj reprezentaciji, a gradom kruže priče kako se i popodnevne mise otkazuju.

Popodnevna utakmica, bez obzira na ishod, zasigurno nikoga neće ostaviti ravnodušnim. Pripremite svoje živce i navijačke rekvizite, odjenite dresove i navijajte za Vatrene!
hr Sun Jul 15 2018 12:22:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b4b1b8ccb557abc278b462b/80
Foto: Privatni album

Prekrasna priča iz Splita: Zoran Anić i njegova kockasta golf-jedinica

Zoranov golf skockan je još od Eura 2008. godine, a koristi se za svaku priliku kada igra Hrvatska

Mnogo poruke podrške, slike navijačkih aktivnosti, brojnih zanimljivosti i predviđanja životinja dolaze nam ovih dana iz svih dijelova zemlje i svijeta, a jedan navijački rekvizit, ako ga uopće možemo tako nazvati, već 10 godina plovi najviše ulicama Splita, ali i dalje. Kockast u cijelosti, sa stranama svijeta na kojoj su hrvatski igrači, a na krovu s potpisima izabrane nogometne vrste – Zoran Anić i njegova golf jedinica...

Zoranov golf skockan je još od Eura 2008. godine, a koristi se za svaku priliku kada igra Hrvatska, a kako koji susret ide dobije uvijek neki dodatak. Ova jedinica prošla je mnogo, mnogo kilometara po Splitu, a bila je i pravi navijački rekvizit na nedavnim putovanjima u Zagreb i Livno.

- U to vrijeme je izbornik bio Slaven Bilić, a jedan od glavnih igrača Niko Kranjčar, a kao i ova ovogodišnja takva je atmosfera potaknula da golf postane kockasti.  Iako nisam na početku planirao da će ostati ovoliko dugo u kockicama, ali je jednostavno podrška igračima prije svega  bila jača od svih problema i nevolja unutar HNS-a! - rekao je Anić.

Zoran sa svojim prekrasnim vozilom postao je prepoznatljivi brend svakog velikog natjecanja nogometnih izabranika, a njegov golf uvijek najavi nešto veliko. Pa upravo se i velika stvar dogodila kada je nogometna reprezentacija na gostovanju u Splitu u kvalifikacijskoj utakmici s Italijom potpisala njegov auto.

Još jedna prekrasna stvar na jedinici je i strane svijeta s igračima nogometne vrste pa tako u slikama možete vidjeti kako je Zoran dao mjesto hrvatskim igračima, a ona najnovija strana je desna strana vozila na kojoj cijelom dužinom ide ulica Rebićeve strane.


Na kraju je Zoran poručio:

"Što se mene tiče, a mislim i većine naših državljana,  već smo prvaci i siguran sam da osim igračkih vrijednosti i izbornika je i Bog ovdje umiješao prste jer se neke promjene i unutar HNS-a ipak događaju, a nadam se da će ih skoro biti i više", a zaželimo i mi da Hrvati postanu prvaci, a da Zoranova golf jedinica i dalje broji kilometre s kockicama jedine nam Hrvatske.

hr Sun Jul 15 2018 12:00:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b4b1275cb557a96258b46a9/80

Folkorni ansambl Linđo neizostavni dio i 69. Igara

Za ovogodišnje festivalske nastupe, Linđo je pripremio novu koreografiju koja će u utorak biti premijerno izvedena

Tradicionalni nastupi Folklornog ansambla Linđo na Dubrovačkim ljetnim igrama počinju u utorak, 17. srpnja s početkom u 21.30 na taraci tvrđave Revelin. Uz ovaj, Linđo će imati još tri nastupa na 69. Igrama, i to 4., 13. i 20. kolovoza kada će se opet iznova okupiti veliki broj kako gostiju, tako i Dubrovčana koji iz godine u godinu s velikim žarom prate Linđove nastupe bez kojih se Igre ne mogu zamisliti.

Za ovogodišnje festivalske nastupe, Linđo je pripremio novu koreografiju koja će u utorak biti premijerno izvedena. Podravske svate u koreografiji umjetničkog voditelja Lada dr. Ivana Ivančana, Linđo je u sklopu EU projekta Lazareti - kreativna četvrt počeo pripremati još u travnju. Ta točka plesom, pjesmom, svirkom i nošnjom prikazuje tri skice iz podravskog svatovskog običaja: mladoj pletu vijenac, ona se oprašta od roditeljskog doma, a zatim svatovi polaze na vodu. U kući mladoženje završava svatovsko veselje. Dolaze maškare, pleše se s maramicama, razvijačima za tijesto. S Linđovim orkestrom radi autor glazbe i aranžer Marijan Makar. Uz ovu premijernu koreografiju, na programu su i brojne druge festivalskoj publici omiljene glazbene i plesne točke poput neizostavne poskočice Linđo po kojoj je ansambl i dobio ime, zatim Bunjevački plesovi, Vrličko kolo i druge.

Od 1967. Folklorni ansambl Linđo redovito nastupa na Dubrovačkim ljetnim igrama, a na brojnim gostovanjima u Hrvatskoj i svijetu uspješno promovira ime Dubrovnika i Hrvatske. Ansambl je  osnovan 1964. godine, a danas je ustanova u kulturi Grada Dubrovnika koja fenomenima tradicijske kulture kao svojevrsnim simbolima identiteta posvećuje posebnu pozornost, ispunjavajući tako svoju zadaću prikupljanja, umjetničkog obrađivanja i scenskog prikazivanja najljepših primjera bogate hrvatske glazbene plesne baštine, nastojeći u svakom segmentu biti što bliži autentičnom narodnom izričaju. Uspješni rad ansambla prate i brojke koje uključuju preko 3 500 koncerata s više od 2 milijuna gledatelja na preko 200 domaćih i inozemnih gostovanja. Linđo je okupljao (a čini to i danas!) mnogobrojne generacije Dubrovčana te je preko 3 000 članova plesom, pjesmom i svirkom prošlo kroz ansambl. Vrijedno je istaknuti i fundus od 1 500 originalnih narodnih nošnji neprocjenjive vrijednosti.

 

hr Sun Jul 15 2018 11:23:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .