Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5aaf6b5b2af47f3f2f8b491b/80

Glazbeni program za najmlađe: Odgoj s glazbom, u sklopu istoimenog programa u Splitu je od sada dostupan i najmlađima

Akademska glazbenica Lana Marasović osmislila je glazbeni program za djecu predškolske dobi koji je oduševio roditelje u Dalmaciji. Iako je temelj glazba, rezultate programa su vidljivi i u svakodnevnom životu djeteta – koncentracija, razvoj osjetilne percepcije, koordinacija i stimulacija središnjeg živčanog sustav, društvene vještine…

Sve najbolje ideje dolaze slučajno, usputno, a ako te pritom inspirira glazba onda znaš da se trebaš prepustiti. Lana Marasović je uvidjela iznimnu važnost glazbenog odgoja u najranijoj dobi te je osmislila glazbeni program za predškolsku uzrast čija je svrha razvijanje aktualnih i potencijalnih sposobnosti djeteta, kao i razvoj tjelesnih, intelektualnih, emocionalnih, ali i socijalnih mogućnosti. Po Platonu, ritam i harmonija najdublje poniru u unutrašnjost duše i tu zauzimaju najsnažnije uporište, donoseći vrlinu u njihov odgoj. 

-Na ideju razvijanja glazbenog programa za djecu sam došla za vrijeme istraživanja svog diplomskog rada. Završavala sam glazbenu akademiju, teorijski odjel, a tema rada mi je bila „Predškolski glazbeni odgoj“. U nedostatku materijala odlučila sam prisustvovati na seminarima koji su govorili o Carlu Orffu i njegovom pristupu. Ulazeći sve dublje u samu priču, postajala sam sve više intrigirana cijelim pristupom – počela je svoju priču sugovornica Lana koja je na programu „Odgoj s glazbom: Musica“ radila pune dvije godine, a tek prije nekoliko mjeseci se predstavila Splićanima.

Cjelokupni program se dijeli na dva dijela – redovni program i radionice.  Roditelji sami odabiru kako žele usmjeriti razvoj svog djeteta. Predstavite nam svoj program.

Redovni program se odvija se jednom tjedno te kroz njega se mališani upoznaju s glazbom i aktivno i pasivno. Program uključuje gostujuće akademske glazbenike koji djeci predstavljaju svoj instrument te ga približavaju na način koji bi razumio netko predškolske dobi. Muzicira se na razne načine;  glazba se izražava slikanjem, šarenim maramama, pjevanjem, plesanjem, dodirom, ali u konačnici se djeca upoznaju s klasičnom glazbom i svim njenim elementima kroz igru. Instrumenti s kojim djeca rade su profesionalni i dolaze iz radionice Studija 49 te su prilagođeni njihovoj dobi. Naglasila bih da roditelji nisu prisutni na našim satovima, već mi u radu pomaže odgajateljica koja je vrlo bitna pri adaptaciji djece.

Koncert klasične glazbe za djecu od 0 do 6 godina se odvija jednom mjesečno, a svaki koncert uključuje novi instrument. Djeca se na tim koncertima ponašaju sasvim prirodno; plešu, skaču, spavaju, plaču, pričaju, igraju, sviraju s instrumentima ili se jednostavno maze sa svojim roditeljem. Ovakvi koncerti su se pokazali jako kvalitetni jer na njima prilagođen način oni upoznaju klasičnu glazbu i pušta ih se da budu ono što jesu, ona im postaje kao nešto prirodno što čuju. Smatram da je ova radionica zapravo kvalitetno provedeno vrijeme djeteta i roditelja. Koncert traje 45 minuta. Druga radionica je ona na kojoj oslikavamo glazbu s kistom i tu surađujemo s akademskom kiparicom  Anjom Rakidžijom koja nam pomaže da se djeca nauče koristiti slikarskim tehnikama uz ne verbalno izražavanje osjećaja koje u njima izaziva klasična glazba.  Na trećoj radionici djeca i roditelji izrađuju instrumente i tako uče da glazba može biti sve oko njih.

Zašto smatrate da je upravo rani odgoj s glazbom važan?

Mi imamo glazbene ustanove koje pokrivaju obrazovanje od osnovne škole do doktorata, ali taj rani odgoj kod nas je malo ili uopće nije zastupljen. On je vrlo bitan. Upravo Orffov pristup , kojom se ja vodim radeći s djecom, govori da što češće dijete izlažeš glazbi to će ga više glazba i interesirati. Kad se dijete razvija ono uči glazbu jednako kao materinji jezik i običaje. Orff smatra da svako dijete bez obzira na urođeni talent ima pravo muzicirati i odrastati uz glazbu i beneficije koja ona pruža. Naravno da netko ima više ili manje mogućnosti, ali rad je izrazito bitan. Shvatila sam da zapravo u Splitu nedostaje jedan glazbeni predškolski odgoj stoga sam odlučila pokrenuti ovaj program i pokušati se približiti djeci i roditeljima.

Orff je razvio ideju jedinstva govora, glazbe i plesa, ali postoji dosta svjetskih pedagoga koji su se bavili predškolskim glazbenim razvojem. Zašto si se ti baš odlučila za Orffovu pedagogiju?

Carl Orff je, po mom mišljenju, najbolje razvio cijeli sustav predškolskog sustava. On je imao svoju školu koja se zvala Schulwerk i radeći s djecom istraživao je i donosio rezultate. Njegov program se provodi diljem svijeta i svi znaju za ovakav vid glazbenog razvoja pa smatram da je bilo vrijeme da i u Splitu krenemo s pokretanjem istog.

Zašto se roditelji odlučuju upisati dijete na tvoje radionice? Kako su oni shvatili ideju ovakvog razvoja svog djeteta?

Glazba za predškolsku dob je zanemareno područje. Ovaj program pruža priliku svakom djetetu da se odgaja uz glazbu zato se i program zove „Odgoj s glazbom“. Dijete s ovim programom ne samo da razvija svoje glazbene sposobnosti nego i koncentraciju, socijalizaciju, verbalne i neverbalne sposobnosti odnosno govorne i pokretne. Mi glazbu izražavamo pomoću pokreta, oslikavamo je šarenim maramama, kistom, pokazujemo ju dodirom jedni drugima na leđima.  Glazba se u početcima izražava tijelom koji služi kao instrument, a cilj je osvijestiti ritam i probuditi tijelo koje treba disati zajedno s glazbom. Osim pljeskanja, pucketanja prstima, tapšanja koljena i stupanja nogama, načini izvođenja, odnosno ekspresije,  mogu se pronaći u pjevanju, govoru ili dozivanju.  Govor je vrlo važna karakteristika  Orffovog pristupa. Do pjevanja se dolazi postupno, igrama kroz recitacije, brojalice, ritamske obrasce, itd.

Osim našeg tijela postepeno počinjemo koristiti i instrumente; štapiće, marakas, kastanjete i razne udaraljke koji su jedni od prvih instrumenata s kojima se djeca upoznaju, a koji proizvode zvuk neodređenog tona. Potom dolaze i ostali instrumenti s određenom razinom tona poput ksilofona, metalofona i ostalih prilagođenih instrumenata te upoznavanje s harmonijama što je za djecu izuzetno teško ukoliko moraju teoretski razumjeti što rade. Ukoliko nauče slušati i osjećati glazbu, oni osjećaju harmonije bez teoretskog znanja, što je genijalno.  Bitno je da djecu postepeno upoznajemo s glazbom i s njenim funkcijama, jer kad posadimo korjen na ispravan način, onda se znanje lakše nadograđuje. 

Kakva je reakcija djece?

Djeci je glazba prirodno urođena, ona ih pokreće, a instrumenti ih očaravaju. Već znaju sami razlučiti koji im je instrument draži od kojeg i zašto. Obožavaju dolaziti na naša druženja jednako kao i ja.


Kad bolje razmislim, zapravo ne poznajem majku koja ima dijete od godinu, dvije, a da mi nije rekla da njeno dijete ne voli glazbu ili ne pleše kad je čuje.

Upravo tako, djeca se ponašaju nagonski. Kad je glazba tužna, djeca se kreću polako, dok su vrlo živahni kad je ona brza. Glazba djetetovu energiju pokreće u pozitivnom smjeru. Nisam imala iskustvo da neko dijete nije uopće reagiralo na glazbu. Naravno da postoje sramežljivija djeca kojima treba više vremena, ali nakon drugog ili trećeg puta već su vrlo opušteni što mi je znak uspjeha. Imala sam jedno dijete koje je tri tjedna odbijalo uzeti instrument, ono je sjedilo sa strane i samo slušalo. Četvrti tjedan se pridružilo grupi i zasviralo sve točno kao da je od početka aktivno uključeno. 

Što o Vašoj ideji o osnivanju udruge koja će promovirani rani razvoj glazbenog odgoja misli struka?

Izuzetno mi je bilo bitno da me struka prihvati, kako moju ideju tako i kvalitetu mog programa. Zaista sam ponosna i zahvalna što sam dobila podršku od svojih kolega, kao i raznih institucija koje se bave glazbom. Na prvom koncertu klasične glazbe je bilo 50% mojih kolega sa svojom djecom što je dokaz izvrsne reakcije na moj rad. Pozivaju me razne udruge i škole i predlažu suradnje, ljudi daju ideje za neke nove projekte, svakodnevno mi se otvaraju neka nova vrata. Ja još uvijek istražujem, još uvijek se educiram. Djeca su vrlo zahtjevna publika i izuzetno je bitno da osjete dobru energiju, ali sudeći prema ovih nekoliko mjeseci rada s njima mogu slobodno reći da uspijevamo. Dvije godine idem na edukacije i u Hrvatskoj i u Europi, a u sedmi mjesec putujem u Finsku, a zatim i u Rusiju po neke nove vještine koje ću prenijeti na naše polaznike. 


hr Mon Mar 19 2018 08:37:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b69850ccb557afa558b48ac/80
Foto: Thinkstock

Spas za roditelje: do boljeg ponašanja djeteta preko jedne bitne navike

Ponekad je staviti dijete na spavanje prava borba pa mnoge mame popuste. No, postoje ogromne prednosti ustaljene rutine spavanja, a sve se to iskazuje u ponašanju djeteta

Znanost potvrdila

Možda vam se čini da je dijete loše volje kada se ne naspava, no, i znanost je potvrdila posljedice nepravilnog rasporeda spavanja.

Britanska studija proučavala je navike spavanja na čak 10 tisuća djece. Djeca su imala između 3 i 7 godina, a istraživanje je otkrilo da ona djeca s nepravilnim rasporedom spavanja imaju ozbiljnije probleme u ponašanju od onih koji idu u krevet svaku večer u isto vrijeme.

Utjecaj na raspoloženje

Studija je objavljena 2013. godine u časopisu Pediatrics, a pokazala je da čak 20 posto roditelja nema utvrđeni raspored spavanja za svoju djecu.

Znanstvenici su otkrili da su upravo ti mališani bili nesretniji, manje tolerantni i češće su ulazili u konflikte. Takvo se ponašanje nije vidjelo samo u odnosu s roditeljima, već i u školi. 

Utjecaj na svakodnevicu

Autorica istraživanja, Yvonne Kelly, objasnila je da ako stavimo djecu u krevet u 8 navečer, a zatim u 10 navečer mogu proživjeti tzv. 'društveni jet lag' pa čak i ako spavaju jednako dugo. 

"Bez da ikada lete avionom, tjelesni sistem djeteta se može poremetiti,a najjači 'udarac' primaju hormonalni sustav i bioritam", zaključila je za The Conversation. Međutim, njezin je tim otkrio i pozitivnu stranu priče: moguće je 'popraviti' štetu.

Bolje za mališane

Kada su se djeca u studiji vratila normalnom, regularnom ritmu spavanja odnosno išla u krevet svaku večer u isto vrijeme, došlo je do velikih promjena u ponašanju i raspoloženju. 

"To je dokaz da nikada nije kasno za vratiti djecu na pozitivan put i da mala promjena može učiniti veliku razliku u tome kako se osjećaju", objasnila je Kelly. 

Novi rezultati studija

U novoj studiji iz 2017. godine znanstvenici su otkrili da nepravilni odlasaci na spavanje mogu utjecati, ne samo na ponašanje, već i na rizik od pretilosti, nisko samopouzdanje pa i ocjene u školi. 

Redoviti odlazak na spavanje povezan je s boljim razvojem djeteta i ojačanim zdravljem

Koliko sna djeca trebaju?

Ne morate tjerati 12-godišnjake da idu spavati u 20 sati, ali ni trogodišnjaci ne mogu jednako dugo izdržati. 

3-6 godina: 10 do 12 sati sna

Djeca ove dobi najčešće idu spavati izmeu 19 i 21 sat, a bude se između 6 i 8 ujutro. Oko 4. godine djeca počinju sve manje spavati tijekom dana pa je potrebno ustaliti pravilnu noćnu rutinu spavanja. 

7-12 godina: 10 do 11 sati sna

U ovoj dobi počinju društvene i školske obveze te hobiji. Djeca idu spavait sve kasnije, ali većina legne u krevet u 21 sat. Duljina sna varira, ali za njihov je razvoj najbolje da se u komadu spava barem 9 sati, piše zivotistil.hr

hr Wed Mar 20 2019 19:58:13 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c76b7490e493818c48b4587/80
Foto: Pixabay

Iznenadit ćete se kada vidite koje nas svakodnevne navike vode u bolesti

Zdravlje se treba čuvati i to ne 'sezonski', nego stalno. To ne znači da trebamo biti opterećeni, već da trebamo izbjegavati rizično ponašanje. Možda ćete se iznenaditi, ali u rizično ponašanje spada ovih sedam svakodnevnih navika.

Pranje sirovog mesa

Zvuči kontradiktorno, no nije. Kada peremo sirovo meso riskiramo da se bakterije s mesa rasprše po kuhinji - po hrani koja se nalazi u blizini, a nećemo je termički obraditi ili po priboru za jelo. Isto tako, vodite računa da operete ruke nakon što ste dirali sirovo meso te da na dasci na kojoj ste ga rezali ne režete povrće, kruh ili neke druge namirnice koje nemate namjeru termički obraditi.

Pseće puse

Ljubimci su članovi obitelji, no u interakciji s njima granica ipak mora postojati. Pseća njuška svugdje njuška i to je prirodno, no nije prirodno da urin i fekalije na koje naiđe završe na vašem licu ili u ustima.  Ako imate slabiji imunitet, izbjegavajte pseće puse. 

Antibakterijski sapun

Možda vas iznenadi podatak da nam antibakterijski sapun može donijeti više štete nego koristi. Na našoj koži postoji više od 500 vrsta dobrih bakterija koje jačaju imunitet. Korištenjem antibakterijskog sapuna uništavamo i dobre bakterije i stvaramo "pukotine" u obrambenom sustavu našeg tijela. 

Ruke na licu

Svi znamo da nije dobro dirati lice rukama, no ipak to činimo i tako prenosimo bakterije i bacile u nos i usta, što znači zarazu. Ništa manje opasno nije ni trljanje očiju i grickanje noktiju. Sve su to načini da virusi "elegantno" uđu u organizam. Riješite se tih nezdravih navika.

Hrana na sobnoj temperaturi

Ostavljanje namirnica na sobnoj temperaturi ubrzava proces kvarenja i razvoj bakterija na njima. Bilo da je riječ o već gotovim obrocima ili neobrađenim namirnicama, hranu treba držati u hladnjaku.

Oralna higijena

Redovita oralna higijena nije važna samo za zdravlje zuba i svjež dah, već prevenira razvoj dijabetesa tipa 2 te određenih problema sa srcem. Naime, dokazano je da su bolesti zubnog mesa povezane s bolestima srca te liječnici upozoravaju sve, a osobito rizične skupine ljudi, da paze na oralnu higijenu, odnosno da redovito peru zube i koriste zubnikonac.

Javne slavine

Izbjegavajte piti vodu na javnim slavinama. Ne zato što ona nije dobre kvalitete. Naprotiv, zdravstveno je ispravna jer dolazi iz vodovoda koji se kontrolira, no problem je u tome što slavine mogu biti kontaminirane. Ako je netko prije vas pio vodu, a nosioc je neke bakterije ili virusa, postoji mogućnost da se zarazite, primjerice, prehladite iako je vani vruće, piše zivotistil.hr

hr Wed Mar 20 2019 19:50:44 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c928a1a29111cfa148b45aa/80

Okruglice u umaku od šampinjona: Recept za brzi ručak kojem neće odoljeti ljubitelji gljiva

Mesne okruglice u umaku od šampinjona odlična su ideja za brzinski ručak i za okupiti sve oko stola. Poslužite ih uz kuhanu rižu ili pire krumpir, složite omiljenu salatu i ponovite sve isto opet za par dana.

Okruglice od mljevenog mesa uvijek su pun pogodak za ručak, još ako ih smjestite u fini kremasti umak od šampinjona, dobit ćete zalogaj u kojem će uživati svi ukućani. Ovaj se obrok brzo priprema, jednostavan je i vrlo ukusan, mogli bismo ga jesti baš svaki dan. Uz okruglice je dovoljno skuhati malo riže ili napraviti pire od krumpirate napraviti veliku zdjelu sezonske salate.

Ako ne volite gljive, napravite umak bez gljiva ili okruglice ukuhajte u umaku od rajčica, bit će jednako slasne. 

Sastojci:

450 g mljevenog mesa (miješanog ili junećeg, može i mljevena puretina)
1 manja glavica luka ili 2 ljutike
½ žličice mljevenog kumina
par grančica svježeg peršina
1 jaje
100 g krušnih mrvica
100 ml mlijeka
2 prstohvata soli
malo svježe mljevenog papra
maslinovo ulje

Za umak:
250 g šampinjona
1 mala glavica luka
2 žlice oštrog brašna
300 ml mesnog ili povrtnog temeljca 
200 ml mlijeka
4 žlice ribanog parmezana
1 žličica majčine dušice
sol, papar
maslinovo ulje

Priprema:

1. U zdjelu stavite mljeveno meso, dodajte i ostale sastojke za okruglice pa sve dobro izmiješajte (preporučljivo rukama). Probajte smjesu pa po potrebi dodatno začinite.

2. Vlažnim rukama oblikujte okruglice veličine oraha.

3. Zagrijte dublju tavu, dodajte maslinovo ulje pa ubacite okruglice i kratko ih popržite da dobiju boju sa svih strana pa ih izvadite na tanjur.

4. U istu tavu dodajte sitno sjeckani luk pa pirjajte dok luk ne omekša, potom dodajte šampinjone koje ste narezali na ploškice pa i njih na jačoj vatri uz stalno miješanje popecite do zlatne boje, otprilike 10 minuta. Pospite ih brašnom, posolite, popaprite, dodajte majčinu dušicu pa zalijte temeljcem.

5. Nakon 5 minuta ubacite mesne okruglice i nastavite pirjati oko 15 minuta. Potom dodajte mlijeko i pustite još 5 minuta da se umak lijepo stegne i reducira.

6. Na samom kraju pospite ribanim parmezanom i poslužite uz kuhanu rižu ili pire krumpir, piše zadovoljna.hr

hr Wed Mar 20 2019 19:44:55 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c92527829111c5b128b465b/80
Foto: Iris Ban

Osnovni tečaj digitalne fotografije za osnovnoškolce

Fotoklub Split organizira osnovni tečaj digitalne fotografije namijenjen osnovnoškolcima.
Tečaj će se odvijati u dva dijela – u prvom dijelu polaznici će savladati tehnička znanja o dijelovima fotoaparata i fotografske opreme, dok je drugi dio predviđen za kreativnu stranu fotografije pa će polaznici učiti o kadru, kompoziciji i samostalno rješavati fotografske zadatke na terenu.

Polaznici tečaja moraju imati fotoaparat s mogućnošću manualnog namještanja postavki jer se od njih očekuje samostalno izvođenje zadanih vježbi koje će se naknadno pregledavati i analizirati.

Tečaj će voditi majstor fotograf Antonio Miše i njegova asistentica fotografkinja Kristina Soldić. Antonio Miše fotografijom se bavi od 2003. godine te surađuje s brojnim lokalnim i nacionalnim medijskim kućama i portalima kao i turističkim zajednicama. Član je Fotokluba Split i udruge Crometeo s kojom sudjeluje na skupnim izložbama Meteorološki kontrasti. Kristina Soldić fotografijom se bavi od 2009. i izlagala je na velikom broju skupnih izložbi. Aktivna je članica i dugogodišnja volonterka Fotokluba Split.

Cijena tečaja iznosi 600 kuna (moguće je platiti u dvije rate). Prijave zaprimamo e-mailom, na adresu info@fotoklubsplit.hr ili osobnim dolaskom u prostorije Fotokluba Split.

Prvo predavanje održat će se u četvrtak, 28. ožujka 2019.  u 20 sati u prostorijama Fotokluba Split, Marmontova 5.

hr Wed Mar 20 2019 15:47:32 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .