Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/585e49d11eea8f03898b45ac/80
Foto: Miroslav Lelas

"Izvore nekih božićnih običaja možda nikada nećemo posve razjasniti"

Omiljeni božićni običaji, koji dobrim dijelom doprinose osjećaju uzvišenosti blagdana, u značajnoj mjeri i dalje ostaju nejasni i nepoznati, a možda će takvi ostati zauvijek, smatraju stručnjaci

Kršćanski Božić i Nova godina, uvelike se poklapaju sa svetkovinama koje su oduvijek prakticirale prethodne vjere, a koje se poklapaju sa zimskim i ljetnom solsticijem odnosno kratkodnevnicom oko 21. prosinca i dugodnevnicom oko 21. lipnja.

No neki su običaji gotovo izgubili veze sa svojom izvornim pojavom.

Što je Badnjak?

O značenju imena Badnji dan ili Badnjak, i danas postoje različita mišljenja. Uobičajeno se smatra da mu naziv dolazi od starocrkvenoslavenskoga glagola "bdjeti", ili od glagola razbadriti se – "razbuditi se, biti budan". To je, prema literaturi, i izvor značenje naziva „vilija Božja“ koji se zadržao na sjevernom Jadranu.

Istaknuti ruski etnolozi Ivanov i Toparov smatraju da je Badnji dan staro vrijeme nasuprot novoga, Božića, a lingvist Radoslav Katičić misli da je Badnji dan “dno godine“, nakon kojeg se život obnavlja do početka ljeta. Po njemu, riječ badnjak mogla bi potjecati od sanskrtskog naziv za zmiju koja leži pod korijenom u dnu stabla života. Stablo života je bila slika svijeta za stare Slavene.

Zašto se koleda?

Jedan od najstarijih božićno-novogodišnjih običaja, kolede, koji se očituje u ophodnji čestitara, njihovom pjevanju i čestitanju, također nije zadobio opću suglasnost znanstvenika.

Riječ je o najstarijem sloju narodne kulture koji je kristijaniziran i koji se uspio održati prilagođavanjem i mijenama u povijesnom procesu, piše etnolog Ivan Lozica u jednom znanstvenom časopisu.

Etnolog Vitomir Belaj napinje da je važno za razumijevanje koleda to što su sudionici zimskih ophodnji nekada nosili maske. Maske su danas mahom povezane s pokladama na kraju zime, ali su ponegdje zadržane i oko ljetnog solsticija.

Izvorno značenje koleda s maskama je dolazak duša pokojnih predaka na novogodišnje slavlje, jer su stari Slaveni smatrali svoje mrtve dijelom svoje zajednice. Te bi duše privremeno utjelovile maske pripadnika momačkih družina koje sudjeluju u obredima.

Oni hodaju po selu i oponašaju hod vremena kroz godinu, ističe Belaj.

Ophodari su sa sobom nosili stablo, kod nas često hrast, koje je simboliziralo zajednicu svekolikog života, stablo svijeta (arbor mundi) oko kojeg se odvijaju sva mitska zbivanja, napominje Belaj.

Stablo se, ističe Katičić, sastoji od tri svijeta; suhog vrha tj. neba, zemlje i mokrog podzemlja, tj. njegovih žila, iz kojih obično istječe potok ili rijeka.

Ruska etnologinja Svetlana Tolstoj smatra da je upravo vrijeme solsticija dio kalendara u kojem su se najviše zadržale poganske forme svetkovina, te se „utopile“ u kršćanski poredak.

Što je ostalo?

Koledu, dakle, ne možemo reducirati na njezino "izvorno" stanje čak i kad bismo je znali posve rekonstruirati, jer bismo tako odbacili nataloženu tisućljetnu baštinu predaka, objašnjava Lozica i pokazuje kako su hrvatski rječnici bilježili postupno gubljenje značenja koleda.

Koleda sve više prestaje biti obred, a sve više postaje pjesma, i to prvo pjesma momaka, a potom "dječurlije". U Omišlju „koledvanja“ izjednačuju s dosađivanjima što govori o njezinu anakronizmu i odumiranju, objašnjava Lozica.

Zaborav slavenskih poganskih bogova bio je težak povijesni udarac promicateljima slavenstva i slavenskih nacionalnih identiteta, koji su se upinjali da ih rekonstruiraju u 19. i 20. stoljeću, ističe Lozica.  

Kolede rodile teatar

Premda su iščezle stvarne obredne uloge kolede, one su snažno utjecale na hrvatsko kazalište, odnosno ondje preselile svoje povijesno poslanje, a tako je još ranije bilo i s Grčkom.

Prvo put kolede nadahnule su antičku dramu, koja niče pod kultnim satirskim maskama iz koreutskog oplakivanja Dionizove muke i smrti te iz razuzdanog „komosa“, noćnog ophoda nakon gozbe u počast istome božanstvu, piše Lozica.

Istodobno, novovjekovno europsko i hrvatsko kazalište dva tisućljeća kasnije zapravo se ponovno gradi na srodnom temelju poklada, kalenda i koleda, kaže Lozica i još jednom se osvrće na brojne nejasnoće oko koleda i božićnih običaja:

„Bojim se da ćemo pouzdane odgovore na neka od tih pitanja znati tek 'ad Kalendas Graecas', ili - u kristijaniziranoj inačici - na Nigdarjevo“, zaključuje on.


Facebook komentari

hr Sat Dec 24 2016 11:11:52 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/58949a49b4739826088b4698/80
Foto: Official Thompson page

E moj narode: U Austriji zabranjen koncert "huškača" Thompsona

Uprava grada Kremsmuenstera u Gornjoj Austriji zabranila je u četvrtak nastup hrvatskom glazbeniku Marku Perkoviću Thompsonu koji je trebao biti održan u subotu u lokalnoj sportskoj dvorani, javljaju austrijski mediji.

- Mi smo organizatora koncerta obavijestili da gradska dvorana više ne stoji na raspolaganju. Žao mi je da je do ovog došlo. Ja sam protiv svake vrste ekstremizma. Ubuduće ćemo malo bolje provjeravati komu izdajemo dvoranu - rekao je gradonačelnik Kremsmuenstera Gerhard Obernberger iz Austrijske narodne stranke (ÖVP).

Rekao je da nakon najnovijih saznanja o ideološkoj pozadini koncerta više "ne može jamčiti javni red i mir". Kako javlja dnevnik Oberoesterreichische Nachrichten (OÖN) uprava grada je i u kontaktu s Austrijskim uredom za zaštitu ustavnog poretka.

Gradonačelnik Kremsmuenstera se opravdava činjenicom da kod sklapanja ugovora o najmu gradske dvorane nije moglo biti jasno da se radi o manifestaciji desno-ekstremne ideologije nego da je priredba bila najavljena kao "Hrvatska večer".

Prije toga su predstavnici stranaka Zeleni, Socijaldemokratske stranke Austrije te razne inicijative koje se bore protiv desnog ekstremizma zatražile zabranu koncerta.

- Kada se već unaprijed zna da jedna ovakva manifestacija služi tomu da jednu grupu ljudi u Austriji huška protiv druge, tada tu manifestaciju treba zabraniti - rekao je parlamentarni zastupnik Zelenih Kai Oellinger a kako prenosi agencija APA.

On je ukazao na to da je Thompsonu već jednom, 2008. bio zabranjen nastup u Koruškoj ali i Njemačkoj, Nizozemskoj i Švicarskoj.

Predsjednica ogranka Socijaldemokratske stranke Austrije za Gornju Austriju Bettina Stadtbauer rekla je da u Gornjoj Austriji ne smije biti mjesta za "desno radikalne nastupe".

Povjerenik za integraciju savezne pokrajine Gornja Austrija Rudi Anschober je također pozdravio zabranu koncerta.

- Dug je bio put za useljenike iz bivše Jugoslavije ka suživotu u Austriji. Danas to funkcionira dobro. I zato ne smijemo dopustiti da se to dovede u pitanje huškanjem koje dolazi izvana - rekao je Anschober.

Zabranu koncerta tražio je i predsjednik Odbora preživjelih koncentracijskog logora Mauthausen Willy Mernyi.

- Sramota je da se mrziteljima Židova i Srba dopusti širenje njihove ideologije mržnje - rekao je Merny.

Kako javlja OÖN, organizator koncerta, vlasnik jedne zaštitarske tvrtke, Krasmidar Gadžić, ne razumije kritike na račun koncerta.

- Mi smo već imali dobra iskustva s nastupima Marka Perkovića Thompsona u Beču i nije bilo nikakvih problema - rekao je Gadžić i dodao kako "ni umjetnik niti organizator" ne žele imati veze s ideologijom koja im se pripisuje te zaključuje kako su "ta vremena prošla".

Austrijski mediji koji izvještavaju o zabrani koncerta navode i da se na njegovim nastupima ponekad izvode i pjesme koje veličaju ustaški pokret.

Facebook komentari

hr Thu Apr 27 2017 22:59:06 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/577b9db8d84d64e7708b4597/80

Kuhar otkrio kako spriječiti ljepljenje tjestenine

Vrhunski kuhar Fabio Viviani (38) iz Chicaga otkrio je zbog čega se u vodu u kojoj se kuha tjestenina ne smije stavljati maslinovo ulje koje mnogi dodaju kako bi poboljšali okus tjestenine te spriječili njezino lijepljenje.

Kaže kako postoji nešto puno jednostavnije od toga što će spriječiti tjesteninu da se lijepi te da je dodavanje maslinova ulja u vodu čisti grijeh.

"Oni koji to rade trebali bi se sramiti jer je to nepotrebno trošenje vrijedne namirnice", rekao je. Tvrdi da u vodu za tjesteninu ne treba dodavati ništa, a ona se neće lijepiti ako je miješate, piše Večernji list.

"Samo je potrebno miješati tjesteninu i tako će se spriječiti da bude ljepljiva. Ne treba dodavati čak ni sol ako se tjestenina služi uz umak u kojem ima dovoljno soli", savjetuje Viviani. 

Facebook komentari

hr Thu Apr 27 2017 19:51:05 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/590229c3b47398315b8b45b5/80
Foto: Instagram

Žoržu prisjela sapunica: "Ne znam što ta žena sebi umišlja, ispada da sam ja neki luđak koji je proganja"

Ma taj Muhek je isto nebitan lik, neka me pusti na miru, i neka zabija golove u toj svojoj županijskoj ligi, ili kako se to već zove. To mu je i domet, rekao je Obilinović
Trakavici Raguž – Muhek – Obilinović ne nazire se kraja. Tko koga maltretira pozivima i porukama, tko kome prijeti, tko koga voli, tko koga vara, više ne mogu razaznati ni njihovi najbliži. A svaki od aktera ima svoju istinu. Nakon što je Marina (29) ustvrdila da joj Romano ne da mira, da je maltretira pozivima i porukama, prijeti joj da će plivati u Savi i Jadranskom moru, oglasio se i Romano (37). 

- Ne znam što ta žena sebi umišlja, ispada da sam ja neki luđak koji je proganja. Ja sam imao svoj život i prije nje, imam ga i sada, a nju nitko nije ni znao dok nismo krenuli. I sad kad više nismo skupa, pokušava se preko mojih leđa "ogrebati" za komadić slave, za dvije rečenice u medijima. Ta me žena uopće ne zanima – kazao je Romano.

No onda se oglasio Saša Muhek (30), objavom na društvenoj mreži u kojoj se Romano prepoznao. 

- Ma taj Muhek je isto nebitan lik, neka me pusti na miru, i neka zabija golove u toj svojoj županijskoj ligi, ili kako se to već zove. To mu je i domet. Žorž je malo veći igrač od njega, i to ne samo na nogometnom terenu, nego i šire – poručio je Romano Muheku.

- Tko je ikad čuo za njega i Marinu prije 'Big Brothera'? I što se on uopće javlja, ja sam mu odavno u lice rekao da nemam ništa s njim, da je to što se događalo između mene i Marine bila naša, a ne njegova stvar - dodao je.

Nakon svega, popularni Žorž  kaže kako želi da se cijela ova priča napokon privede kraju.

- Stalno me uvlače u taj svoj cirkus, njima treba pozornost medija koju ne mogu drugačije imati, a ja u tome apsolutno ne želim sudjelovati. Muhek me ne zanima, niti me ikad zanimao, a s Marinom sam se razišao, i ništa od nje ne tražim. Ni novac, ni mobitel..., ništa. Samo da me pusti na miru. Niti je zovem, niti joj šaljem poruke, a ako joj netko prijeti s nepoznatih brojeva, zašto je uopće zaključila da sam to ja? 'Ko zna 'ko njoj prijeti i zašto... - zaključio je, pišu 24sata.

Facebook komentari

hr Thu Apr 27 2017 19:32:52 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5901f81fb47398b6558b4708/80

Znanstvenici: Potičite djecu da kopaju nos i jedu šmrklje

Unatoč uvriježenom mišljenju i savjetima liječnika po kojima kopanje nosa može rezultirati krvarenjem iz nosne šupljine i razvojem klica, austrijski pulmolog Friedrich Bischinger vjeruje da su djeca koja kopaju nos i jedu šmrklje zdravija od ostale jer one sadrže glikoproteinski sastojak sluzi koji izgrađuje i jača imunosni sustav.

Unatoč tomu što je riječ o prilično ogavnoj i nehigijenskoj navici, ona može biti korisna, osobito za djecu u razvoju, piše portal Kidspot.

U sluznici nosa i sinusa proizvodi se oko litra sluzi dnevno, koja pomaže u blokiranju prolaska prašine, bakterija, peluda i ostalih nečistoća iz zraka koji udišemo.

Mukus ili sluz zapravo djeluje poput ljepljive trake na sluznici, lijepeći na sebe bakterije i čuvajući na taj način naš dišni sustav. U protivnom bi sve nečistoće stigle u pluća.

"Nos je svojevrstan filter u kojemu se skupljaju brojne bakterije, a kad ta mješavina stigne do crijeva, zapravo djeluje poput lijeka", kaže prof. Bischinger, dodajući da šmrklje čine uglavnom voda, sol i proteini te ističe da one nisu škodljive za dječji želudac.

Sluz u nosnoj šupljini sadrži malu količinu kontaminata, koji djeluju kao antigeni, a oni mogu poboljšati imunosni sustav kad se šmrklji pojedu, prenosi portal Kidspot.

"Grickanje" šmrklji pomaže dječjem imunosnom sustavu da se privikne na bakterije i ojača imunosni sustav, zbog čega se "roditelji ne bi trebali nervirati kada djeca kopaju nos i potom sadržaj stavljaju u usta te ga progutaju", kaže prof. Bischinger, dodajući i da bi se trebalo riješiti socijalne stigme kada je posrijedi kopanje nosa.

Zbog svega navedenog znanstvenici razmišljaju o načinima stvaranja sintetske sluzi koja bi se dodala u smjesu guma za žvakanje ili u pastu za zube te na taj način koristila organizmu i jačanju imuniteta.

Tvrde i da sastav sluzi može pomoći organizmu u borbi protiv respiratornih upala, čira na želucu i HIV-a.

Facebook komentari

hr Thu Apr 27 2017 18:36:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .