Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5b1961752af47f411c8b468f/80
Foto: PIXABAY

Što veganska prehrana zaista čini vašem tijelu?

Za one koji su većinu svog života konzumirali meso i mliječne proizvode, prelazak na vegansku prehranu može dovesti do značajnih promjena u tijelu.

Istraživanja sugeriraju da veganstvo, ako je dobro planirano, može imati zdravstvene prednosti. Za one koji su većinu svog života konzumirali meso i mliječne proizvode, prelazak na vegansku prehranu može dovesti do značajnih promjena u tijelu, piše portal Živim.

 

Prvih nekoliko tjedana

Prva stvar koju biste trebali primijeti je nalet energije. Ovo se događa zbog uklanjanja prerađenog mesa i većeg unosa voća, povrća i orašastih plodova. Ove namirnice će povećati vašu razinu vitamina, minerala i vlakana. Kako vrijeme bez životinjskih proizvoda bude odmicalo, vjerojatno ćete doživjeti promjene u crijevnoj funkciji. Od redovite stolice do veće nadutosti i vjetrova.

To je zbog većeg sadržaja vlakana i istovremenog povećanja ugljikohidrata koji se fermentiraju u crijevima, a koji mogu uzrokovati sindrom iritabilnog crijeva. 

Na kraju se sve ovo može smiriti, kažu stručnjaci, te dovesti do neke pozitivne promjene u raznolikosti bakterija u debelom crijevu, ovisno o tome je li veganska prehrana sastavljena od prerađene hrane i rafiniranih ugljikohidrata ili je dobro planirana i uravnotežena. 

 

Tri do šest mjeseci kasnije

Oni koji su imali problema s aknama, primijetit će da je stanje kože puno bolje. U ovom trenutku može doći do pada vitamina D koji se nalazi u mesu, ribi i mliječnim proizvodima.

 

Vitamin D je neophodan za održavanje zdravih kostiju, zubi i mišića, a nedostatak je povezan s rakom, srčanim bolestima, migrenom i depresijom. To je zato što zalihe vitamina D ostaju u tijelu oko 2 mjeseca.

 

Koliko dugo će trajati vaše zalihe ovisit će o godišnjem dobu tijekom kojeg ste se odlučili na vegansku prehran, jer izlaganjem kože sunčevoj svjetlosti tijelo proizvodi i vitamin D. Jedite puno hranjivih namirnica ili uzmite dodatke prehrani, a osobito u zimskim mjesecima.

U roku od nekoliko mjeseci, dobro uravnotežena veganska prehrana koja ne sadrži puno soli i prerađene hrane može imati impresivne prednosti za zdravlje kardiovaskularnog sustava, može pomoći u sprječavanju srčanih bolesti, moždanog udara i smanjiti rizika od dijabetesa.

 

Od šest mjeseci do nekoliko godina

U ovom trenutku može doći do nedostatka vitamina B12 koji je važan za zdravo funkcioniranje krvnih i živčanih stanica i može se naći samo u životinjskim proizvodima. Simptomi nedostatka vitamina B12 uključuju iscrpljenost, slabu memoriju i trnce u rukama i nogama.

Nedostatak se lako može spriječiti ako jedete tri porcije obogaćene hrane dnevno ili uzimate dodatke prehrani. Na ovo treba jako paziti jer bilo koji nedostatak može pobiti sve prednosti veganske prehrane i može doći do bolesti srca i moždanog udara.

Nakon nekoliko godina i vaše će kosti primijetiti promjenu, a kalcij je od vitalne važnosti. Povrće bogato kalcijem poput kelja i brokule može štititi kosti, ali mnogi vegani ne zadovoljavaju svoju potrebu za kalcijem i povećavaju rizik od prijeloma. Biljni kalcij također je teže apsorbirati, stoga se preporučuju dodaci ili obilje obogaćene hrane.

I istina je da veganska prehrana može imati velike zdravstvene prednosti, no samo ako je dobro planirana i uravnotežena.

hr Thu Aug 09 2018 15:37:36 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c6875740e49389bac8b46b4/80
Foto: Pixabay

Je li 'opasno' jesti džem na kojem se uhvatila plijesan? Evo odgovora...

Namirnice poput sira, tvrdog povrća, a koje nije postalo mekano uslijed stajanja, i sl, a koje je zahvatila plijesan, nakon uklanjanja plijesni možete konzumirati.
Znate ono kada odlučite napravite palačinke i izvučete svoj omiljeni džem ili marmeladu iz smočnice, a na vrhu se "uhvatila" plijesan? Neki od vas će jednostavno baciti cijelu teglu, a neki će vjerojatno samo ukloniti pljesnivi dio i baciti se na "čisti" ostatak. No, je li to "opasno"?

Britanska The Food Standards Agency preporuča da se takva hrana, na kojoj se počela pojavljivati plijesan, ne konzumira, posebice ako je dajete djeci, starijim osobama, trudnicama i osobama narušenog zdravlja i oslabljenog imuniteta.

Nije svaka plijesan ista, navodi se. Ako se radi o namirnicama s kojih možete jednostavno ukloniti plijesan i nema straha da se "zavukla" u ostatak namirnice, slobodno je konzumirajte. No kod namirnica poput džemova ili ostalih "mekih" namirnica, teško je sigurno znati da ste zaista uklonili sve tragove plijesni, piše Metro

"Ne bi preporučila konzumiranje takvih namirnica ako ih je "napala" plijesan, odlučna je nutricionistica Clarissa Lenherr. Vrlo je vjerojatno da se proširila dublje kroz teksturu, no mi to ne vidimo prostim okom.  Namirnice poput sira, tvrdog povrća, a koje nije postalo mekano uslijed stajanja,  i sl, a koje je zahvatila plijesan, nakon uklanjanja plijesni možete konzumirati.

Upozorava i kako bismo trebali proučiti o kakvoj se plijesni radi. "Ako je plijesan svijetlo plave boje ili bijela, ta je vrsta plijesni manje opasna. No ako je riječ o crnoj, narančastoj, žutoj ili zelenoj boji, nemojte riskirati i bacite te namirnice, savjetuje, prenosi Večernji


hr Sat Feb 16 2019 21:41:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ab93d6b2af47f2d508b45c2/80
Foto: Pixabay

Ovisnik o energetskim pićima zagrizao jabuku pa mu pukla prednja četiri zuba

Od pogleda u ogledalo je pao u depresiju i počeo razmišljati o tome da napusti koledž, uvjeren da takav nikad neće pronaći djevojku, niti posao. Sanacija zubiju stajat će ga oko 17.000 kuna

Bakterije vole šećer i kad pijemo i jedemo puno slatke hrane koja zaostaje na zubima, one se lijepe za taj šećer i pomalo uništavaju zubnu caklinu. To dovodi do stvaranja zubnog plaka, nakupine bakterija oko zuba, a iskustvo pokazuje da se, ako je higijena usne šupljine loša, najviše plaka nakuplja oko zubnog vrata. S vremenom, zub kao da ostaje visiti na tankoj niti i ako se zagrize u nešto tvrđe, puno je veća šansa da pukne, komentira stomatolog dr. Tomislav Matić iz Zagreba slučaj mladića koji je zagrizao u jabuku i ostao – krezub.

Naime, student računarstva Vinnie Pyner (21) 'navukao' se na energetske napitke koji su mu pomagali da ostane budan i izdrži brojne obaveze koje ima na koledžu. S vremenom je postao ovisnik o tim pićima i pio ih je u prosjeku po 6 na dan, odnosno oko 45 takvih pića tjedno, a osim što je time pokvario bioritam, u samo šest mjeseci propali su mu i zubi. Samo jedan zagriz u jabuku bio je dovoljan da mu puknu četiri prednja zuba i ostanu u jabuci.


Od pogleda u ogledalo je pao u depresiju i počeo razmišljati o tome da napusti koledž, uvjeren da takav nikad neće pronaći djevojku, niti posao, no roditelji mu to nisu dozvolili. Posjet stomatologu pokazao je da će sve riješiti s otprilike 2000 funti (oko 17.000 kuna), s tim da će uz zubne navlake za rupu na prednjim zubima, trebati i popravak karijesa na još 20-ak preostalih zuba.


- Uz konzumaciju previše šećera, ovako brzo propadanje zuba vjerojatno je povezano i s lošom higijenom, te time da je Vinnie možda zanemario redovite posjete zubaru, jer velika je vjerojatnost da su neke promjene na zubnim vratovima prednjih zuba postojale i prije nego je navalio na energetska pića - upozorava dr. Matić.


- Šećer je jedan od najštetnijih sastojaka kojeg konzumiramo u svakodnevnoj prehrani, nerijetko u ogromnim količinama, a da toga nismo svjesni - upozorava endokrinolog i dijabetolog prof. dr. Velimir Božikov, iz Specijalne bolnice Sv. Katarina. Dodaje kako poseban problem predstavljaju skriveni šećeri, u obliku sirupa, koje proizvođači dodaju kod prerade hrane da bi joj pojačali okus.


Najčešće je riječ o fruktoznom i kukuruznom sirupu, koje naše stanice ne prepoznaju kao energiju, već se kao višak direktno skladišti u jetri i pretvara u mast. Učinak je, zapravo, vrlo sličan učinku alkohola na jetru, koji u pretjeranim količinama dovodi do masne jetre, ili ciroze, pojašnjava sugovornik. Glukoza, osim toga, doprinosi debljanju i razvoju metaboličkog sindroma, inzulinske rezistencije, srčanih bolesti, demencije, te, među ostalim, dijabetesa tipa 2.  Visoke doze fruktoze doprinose i razvoju sindroma propusnih crijeva, pri čemu toksini i nepotpuno probavljeni proteini iz hrane kroz proširene pukotine na crijevnom zidu ulaze u krvotok te izazivaju upalne i autoimunološke procese, upozorava dijabetolog.

- Samo jedna limenka kole, koja sadrži oko 40 grama šećera, predstavlja gotovo ukupnu dozvoljenu dnevnu količinu šećera koju bismo prema preporukama WHO (Svjetske zdravstvene organizacije) smjeli unijeti u organizam, što zasigurno dovoljno govori o tome koliko smo malo svjesni količina šećera koje unosimo u organizam. Naime, treba osvijestiti da u mnogim prerađenim namirnicama postoje vrlo visoke količine šećera, čijeg unosa nismo niti svjesni - upozorava sugovornik za 24 sata

hr Sat Feb 16 2019 18:32:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a003211b9e03e439d8b45ee/80
Foto: Pixabay

Dijetna gazirana pića opasna su za žene starije od 50 godina

U slučaju 'sugar free' napitaka, riječ je o čistoj kemiji i molekulama koje naš organizam ne prepoznaje. Već se dugo govori i o kancerogenosti tih umjetnih dijetalnih napitaka punih kemije, kaže dr. Vujanić

Svakodnevno u svom radu gledamo pretile ljude koji su, generalno, skloni daleko većem riziku od kardiovaskularnih bolesti. Ti ljudi često posežu za dijetalnim pićima bez šećera, no mi liječnici ne samo da im to ne preporučujemo, nego ih upozoravamo da je riječ o opasnoj kemiji koja može loše djelovati na organizam, objašnjava za 24 sata dr. Darko Vujanić, kardiolog iz Kliničke bolnice Merkur, osvrćući se na rezultate najnovije američke studije prema kojoj gazirana dijetalna pića kod žena starijih od 50 godina povećavaju rizik od kardiovaskularnih bolesti za gotovo 30 posto te smrtnost za 16 posto.


Problem nastaje kada žene, s namjerom da skinu pokoji kilogrampočnu piti 'sugar free' napitke vjerujući da uzimaju nešto što je dobro za njihovo zdravlje i što ih neće debljati. No istina je posve suprotna – dijetalna gazirana pića s umjetnim zaslađivačima pogubno djeluju na zdravlje.

Studiju su proveli Američko kardiološko društvo (American Heart Association) i Američko društvo za prevenciju moždanog udara (American Stroke Association) na ukupno 80.000 žena u dobi između 50 i 79 godina koje imaju višak kilograma i koje su redovito pile dijetalna pića s umjetnim zaslađivačima.


Stručnjaci su te žene pratili punih 12 godina i tako došli do rezultata koji su, kaže dr. Vujanić, realni te se u potpunosti poklapaju s onim što i naši liječnici svakodnevno vide u svojoj praksi.

- Dijetalne napitke uopće ne bi trebalo uzimati. Ništa se neće dogoditi ako netko, primjerice, povremeno nakon ručka popije čašu bilo kojeg običnog gaziranog napitka sa šećerom da bi bolje probavio obrok. Na taj će način zapravo popiti glukozu, a to je molekula koju tijelo prepoznaje i metabolizirat će ju, razgraditi je.

No u slučaju 'sugar free' napitaka, riječ je o čistoj kemiji i molekulama koje naš organizam ne prepoznaje. Osim toga, već se dugo govori i o kancerogenosti tih umjetnih dijetalnih napitaka punih kemije - pojašnjava dr. Vujanić ističući da je najbolji odabir za piće obična voda.

Razlog zašto su studijom bile obuhvaćene žene starije od 50 godina, prema tumačenju našeg kardiologa, leži u činjenici da žene u menopauzi, pet godina nakon prestanka menstruacije, počinju imati jednako velik rizik za kardiovaskularne bolesti kao i muškarci.

Prije toga, dakle, dok žene redovito imaju cikluse i nisu u menopauzi, zbog svoje su hormonalne slike zapravo zaštićene i rizik od srčanih i krvožilnih bolesti im je daleko manji nego kod muškaraca. Manjak hormona u menopauzi sve to mijenja.

Američka studija također je pokazala da se ženama koje piju gazirana dijetalna pića za čak 31 posto povećava rizik za dobivanje moždanog udara prouzročenog krvnim ugruškom u začepljenim arterijama.

Žene koje nisu imale kardiovaskularne bolesti, kao ni dijabetes, ali su bile pretile, uz dijetalna pića se, kaže studija, izlažu dvostruko većem riziku od moždanog udara.

Istraživanje nije preciziralo o kojim je konkretno pićima riječ (kojih proizvođača), ali važan je podatak da se rizici odnose na sve žene koje je studija obuhvatila, a posebno na one koje se bore s pretilošću. Prijašnja istraživanja već su povezala umjetne zaslađivače (aspartam, saharin, sukraloza) s pojavom karcinoma, dijabetesa i pretilosti, javlja 24 sata

hr Sat Feb 16 2019 18:25:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bceac820e4938a50e8b467f/80
Foto: Pixabay

Evo 5 jednostavnih načina kako se riješiti jutarnjeg stresa

Usvojite li ove navike možete se pozdraviti s jutarnjim stresom

1. Večer prije pripremite sve za jutro


Prije spavanja pripremite odjeću i sve što vam je potrebno za naredni dan. Tako ćete se buditi s manje briga, a i manje vremena ujutro utrošiti na spremanje.


2. Nemojte spavati spuštenih roleta

Sunce će vam olakšati buđenje jer ima djelovanje "prirodne budilice". Mrak ujutro otežava buđenje i potiče osjećaj umora.


3. Upalite glazbu

Kad se probudite upalite omiljenu radijsku stanicu ili playlistu kako bi ste si poboljšali raspoloženje.


4. Ustanite nakon prvog alarma

Sudeći po znanstvenicima, svaki alarm koji utišate čini vas još umornijima od prethodnog. Pokušajte se nakon prvog ustati!


5. Rastegnite se čim se probudite

Prije no popijete jutarnju kavu - rastegnite se. Dokazano je da jutarnje rastezanje utječe pozitivino na raspoloženje.


hr Sat Feb 16 2019 16:14:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .