Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/586f56cb1eea8feac58b4587/80
Foto: Pixbay

Što je najbolje jesti i piti dok traje prehlada ili viroza?

Za poznati domaći lijek za prehladu pileću juhu više znanstvenih studija potvrdilo je da posjeduje svojstva antibiotika i sposobnost oslobađanja dišnih putova. Drugo mjesto po popularnosti ima kiseli kupus kojeg odlikuje vrlo visok sadržaj C vitamina, djeluje povoljno na imunološki sustav te skraćuje vrijeme prehlade.

Viroze i prehlade predstavljaju najčešći oblik akutnih infekcija gornjeg respiratornog sustava, a pogađaju sve dobne skupine. Zdrave odrasle osobe u prosjeku se dva do tri puta godišnje susretnu s takvom blažom infekcijom, a djeca predškolske dobi čak 6 do 8 puta na godinu. Dolaskom zimskih mjeseci koji nose niže temperature, povećava se i učestalost prehlada i viroza.

 Antibiotici ne liječe viroze!

Prehlada je blaža virusna infekcija koja traje najviše tjedan dana, a manifestira se kihanjem, šmrcanjem ili začepljenim nosom, grloboljom i glavoboljom. Viroza se u rjeđem slučaju može javiti u obliku enteroviroze sa probavnim smetnjama, dok najčešće zahvaća respiratorni sustav sa simptomima poput hunjavice, bolovima u grlu i cijelom tijelu te povišenom temperaturom.

 Iako mnogi posežu za antibioticima kako bi se što prije riješili prehlade, oni ne predstavljaju adekvatnu pomoć osim ako se uz virusnu razvije i bakterijska infekcija. ''Liječenje'' prehlade i viroze najčešće se zapravo svodi na jačanje obrambenog mehanizma i ublažavanje simptoma, bez obzira što se oni obično, nakon 5 – 10 dana, povuku i sami., piše Zdrava krava

Važno je održavati zdrav i snažan imunološki sustav u vidu prevencije bolesti, odnosno kako bi spremno odgovorili na napad infekcije. Najbolji način za to je konzumiranje dobro izbalansirane prehrane, redovito bavljenje umjerenom tjelesnom aktivnošću, izbjegavanje stresa i naglog mršavljenja te osiguravanje kvalitetnog sna. Međutim, ako nismo uspjeli zaštiti organizam od prehlade, postoji niz namirnica koje bi mogle ubrzati ozdravljenje i učiniti tih nekoliko dana podnošljivijima.

 Tijekom prehlade i viroze od velike je važnosti pravilna hidratacija organizma. Topli napitci u obliku juha i čajeva pomoći će u vlaženju sluznice grla i ublažiti simptome grlobolje, a napitci od svježeg voća ili povrća osigurat će prijeko potrebne elektrolite. Čajevi su odličan saveznik u borbi protiv gripe i prehlade, a uz dodatak meda i limunovog soka, njihov učinak u olakšavanju simptoma prehlade bit će još bolji. Med zbog svoje ljepljive konzistencije pomaže u smanjenju iritacije sluznice grla. Odabir vrste čaja također utječe na tijek razvoja bolesti, a najučinkovitijim su se pokazali čaj od kamilice, šipka, bazge i stolisnika.

Sok od limuna, osim što je izvor vitamina C, stimulira rad žlijezda slinovnica, te ih potiče na lučenje sline koja vlaži usta i grlo te olakšava gutanje. Imaj na umu da se vitamin C i med u vruće napitke dodaju tek kada se ohlade kako ne bi uništili vrijedne sastojke.

Hrana za brže ozdravljenje

Kako bi poboljšali izglede vlastitog tijela u borbi protiv infekcije, potrebno je ojačati obrambeni sustav uravnoteženom prehranom, koja se prvenstveno temelji na bogatstvu voća i povrća te cjelovitim žitaricama, a oskudna je jednostavnim šećerima iz procesirane hrane i zasićenim mastima. Obogati jelovnik namirnicama bogatima vitaminima C, E i A te mineralima cinkom, bakrom i selenom. Postoje kvalitetni dokazi da visoke doze vitamina C (1-2 g/dan) skraćuju trajanje i ublažavaju simptome obične prehlade. Dovoljne količine ovog vitamina osigurava citrusno voće poput limuna, naranče, grejpa, šipka te bobičasto voće koje ujedno sadrži bogatstvo antioksidansa. Ukoliko se vitamin C uzima u obliku dodataka prehrani, treba imati na umu da dnevne doze veće od 2 grama mogu izazvati proljev, povraćanje i vrtoglavicu.

Vitamin E, posebno u kombinaciji sa selenom, može igrati važnu ulogu u prevenciji prehlada i drugih infekcija gornjeg dišnog sustava, dok vitamin A jača imunitet i djeluje na oporavak i regeneraciju sluznice gornjih dišnih putova. Učestala konzumacija orašastih plodova, sjemenki i sojinih proizvoda osigurati će dovoljno vitamina E, dok će unos vitamina A pokriti mrkva, kelj, marelice, slatki krumpir, brokula i jaja.

Tradicionalne domaće lijekove koji se prenose s koljena na koljeno također treba uzeti u obzir, pogotovo stoga što su neki od njih dobili i znanstvenu potvrdu o povoljnom djelovanju na simptome prehlade. Ono što vjerojatno većini prvo padne na pamet je pileća juha, za koju je više znanstvenih studija potvrdilo da posjeduje svojstva antibiotika i sposobnost oslobađanja dišnih putova.

Drugo mjesto po popularnosti zauzeo je kiseli kupus kojeg odlikuje vrlo visok sadržaj C vitamina, djeluje povoljno na imunološki sustav te skraćuje vrijeme prehlade. Također se potiče konzumacija češnjaka i luka jer sadrže aktivne tvari s antivirusnim i antibakterijskim djelovanjem. Određeni začini poput čilija, papra ili currya koji inače potiču drenažu, mogu osloboditi dišne putove i olakšati simptome, a sličan učinak pružaju hren ili senf., piše Zdrava krava


hr Sun Jan 07 2018 10:44:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b1e80fe2af47fa1238b4733/80

Evo koje namirnice potiču probavu, a koje joj štete

U teoriji, naš organizam bi trebao probaviti bilo koju vrstu hrane koju pojedemo. No, promjene u proizvodnji i pripremi hrane, kao i sjedilački način života znači da naš trbuh ne reagira dobro u svim situacijama. Pogledaj vodič kroz prehranu i provjeri što je dobro, a što škodi tvojoj probavi.

Namirnice koje mogu biti loše za probavu


Čili paprike - čili može nadražiti jednjak i dovesti do žgaravice, što može biti problem kod onih koji pate od sindroma iritabilnog crijeva ili od kronične žgaravice, piše Zdrava krava.

Mlijeko - kalcij je neophodan u prehrani i najlakše ćeš do njega doći konzumirajući mliječne proizvode, poput mlijeka ili sira. No, ako ne podnosiš laktozu, može uzrokovati dijareju, plinove, nadutost i grčeve. Netolerancija na laktozu je čest problem, a događa se kada ljudi nemaju dovoljno laktaze, enzima koji razgrađuje laktozu (šećer koji se nalazi u mlijeku). Celijakija, Kronova bolest i kemoterapija mogu oštetiti crijeva, što također dovodi do nepodnošenja laktoze.

Alkohol - opušta tijelo, ali i sfinkter jednjaka. To može dovesti do kiseline i žgaravice. Također može dovesti do upale sluznice želuca, ometati određene enzime i spriječiti apsorpciju hranjivih tvari. Previše alkohola izaziva proljev i grčeve. Zašto alkohol ne bi trebali piti navečer

Bobice i sjemenke - bobičasto voće i sjemenke su dobri za zdravlje, ali namirnice sa sitnim sjemenkama mogu biti problem za osobe s divertikulitisom (kada na debelom crijevu nastaju male vrećice crijevne sluznice). Teorija je da sjemenke ometaju vrećice i predstavljaju rizik od zaraze. To nije dokazano, no ako otkriješ da ti sjemenke (npr. Suncokreta ili bundeve) iritiraju crijeva, drži se podalje od njih.

Čokolada - studija je pokazala da čokolada može biti problem za one sa sindromom iritabilnog crijeva ili kronične opstipacije. No nije problem sama čokolada, nego mlijeko, često sadržano u čokoladnim slasticama. Također i kofein, koji izaziva grčeve, nadutost i proljev.

Kava, čaj i bezalkoholna pića - ne samo da pretjerano opuštaju sfinkter jednjaka, nego mogu djelovati kao diuretik, što vodi do proljeva i grčeva.

Kukuruz - bogat je vlaknima, ali sadrži i celulozu, tip vlakana koji ljudi teško probavljaju jer im nedostaje potreban enzim. Ako kukuruz dobro prožvačeš, vjerojatno ćeš ga lako probaviti. No ako ga progutaš bez dovoljno žvakanja, može izazvati plinove i bolove u trbuhu.

Najbolja hrana za probavu


Jogurt - u crijevima se nalaze milijuni bakterija koje pomažu kod probave, a jogurt sadrži neke vrste dobrih bakterija.

Kupus - kupus poboljšava rast zdravih bakterija u debelom crijevu. Također eliminira toksine iz crijeva i potiče redovite stolice. Kiseli kupus je dobar baš iz istog razloga.

Đumbir - ovaj začin se već tisućama godina koristi kao prirodni lijek za ublažavanje mučnine, protiv povraćanja, plinova, gubitka apetita itd. No, najbolje je konzumirati ga umjereno, jer ti se velike količine mogu obiti o glavu. Više od dva do četiri grama dnevno mogu izazvati žgaravicu.

Nemasno meso i riba - ako jedeš meso, biraj piletinu, ribu i ostalo nemasno meso, jer ćeš ga probaviti lakše od sočnog odreska. Nemasno meso i riba također nisu povezani s povećanim rizikom od raka debelog crijeva poput masnog crvenog mesa.

Cjelovite žitarice - poput cjelovitog pšeničnog kruha, zobi i smeđe riže, dobar su izvor vlakana, što pomaže u probavi. Vlakna također daju dulji osjećaj sitosti i smanjuju kolesterol, ali mogu uzrokovati plinove, nadutost i druge probleme kod ljudi koji naglo povećaju njihov unos - zato ih je potrebno polako povećavati u prehrani.

Banane - normaliziraju rad crijeva, pogotovo, ako imaš proljev. Osim toga, vraćaju organizmu izgubljene elektrolite i kalij.


hr Fri Jul 20 2018 17:27:36 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5af1c4bf2af47ff6b88b45ac/80

Što samo dva jaja dnevno mogu učiniti vašem tijelu

Rezultati nedavnih istraživanja ukazuju na mnoge dobrobiti za ljudski organizam. I zato - jaja na stol!
Štite mozak

Fosfolipidi, koji osiguravaju normalnu komunikaciju stanica mozga, sastoje se od kolina. Dokazano je da je ovaj vitamin najvažniji građevinski materijal mozga. Ako jedete dva jaja dnevno, vaše tijelo prima dovoljno hranjivih tvari. Nedostatak kolina naime dovodi do slabijeg pamćenja, piše portal Živim

 

Čuvaju vid

Nova istraživanja pokazala su da su kokošja jaja bogata luteinom. Ova tvar je odgovorna za jasan i oštar vid, a njegov nedostatak dovodi do slabijeg vida.

 

Vitamin D pomaže apsorbirati kalcij

Žličica ribljeg ulja i jedno jaje imaju podjednake količine vitamina D, a ovaj vitamin jača kosti i zube.

 

Vitamini B kompleksa štite kožu, mozak, kosu i jetra

Biotin, vitamin B12, i probavljivi hranjivi proteini doprinose jačanju kose i kože. Fosfolipidi koji se nalaze u kokošjim jajima potiču uklanjanje toksina iz jetre.

 

Smanjuju rizik od kardiovaskularnih bolesti

Unatoč prethodnim mišljenjima, nova istraživanja pokazala su da je kolesterol iz jaja uravnotežen fosfatidima, tako da nije štetan za naše zdravlje. Jaja također sadrže omega-3 kiseline koje smanjuju razinu triglicerida, čime se smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti.

 

Pomažu kod mršavljenja

Američki znanstvenici došli su do zaključka da ćete, ako kombinirate niskokaloričnu dijetu i kokošja jaja za doručak, gubiti težinu dva puta brže. Ovaj doručak će vas zasiti i omogućiti da smanjite unos hrane tijekom dana.

 

Smanjuju rizik od raka

Kolin, koji je neophodan za mozak, također smanjuje rizik od raka. Prema rezultatima istraživanja, za žene čija je dnevna prehrana u adolescenciji uključivala jaja, rizik od razvoja raka dojke smanjio se za 18 posto.

 

Usporavaju starenje

Ovo je vidljivo iz istraživanja koje su proveli nizozemski znanstvenici. Kod 87 posto žena u dobi između 35 do 40 godina nestale su pigmentacijske mrlje, a koža je postala zategnutija. Kod muškaraca su se bore oko očiju znatno smanjile.

hr Fri Jul 20 2018 17:15:12 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b51fa01cb557a2c318b47c3/80

CIKORIJA Biljka koja čisti organizam, štiti od bolesti jetre i bubrega i pomaže kod anksioznih stanja

Ova vrlo dragocjena i ljekovita biljka stoljećima se koristila kao nadomjestak za kavu, a danas koristimo kultiviranu cikoriju kojoj je korijen sočniji i veći od samonikle cikorije. Kava na bazi cikorije smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti.

Cichorium intybus

Drugi naziv: vodopija, konjogriz, radić...

Biljka raste svugdje, pokraj puteva, na njivama, travnjacima. Spada u zeljaste biljke, razgranjene stabljike, obrasle čvrstim dlačicama, visine do 1,5 m. Prizemni listovi formiraju rozetu. Listovi stabljike su kraći, bez peteljke, kopljasti. Korijen je čvrst, vretenast, tamne boje, na presjeku bijel. Cvjetovi su prekrasne plave boje. Cvjeta od sedmog do devetog mjeseca.

LJEKOVITE TVARI: inulin, fruktoza, glikozid intubin, treslovine, glikozid cihorin,vitamin C, provitamin A, minerali poput magnezija, kalija, mangana, željeza...

LJEKOVITI DIJELOVI: korijen, listovi i cvjetovi. Korijen se vadi u jesen, niže se na konac i suši na sjenovitom i prozračnom mjestu. Cvjetovi se beru za vrijeme cvatnje biljke, a listovi prije same cvatnje. Cvjetovi i listovi suše se također na sjenovitom i prozračnom mjestu.

Čaj od cikorije izvanredan je lijek protiv bolesti jetre, slezene, i bubrega. Dobro je sredstvo za detoksikaciju i pročišćavanje cijelog organizma. Svježi sok vodopije pospješuje izlučivanje suvišne žuči iz organizma. Biljka ima protuupalno i antiseptičko djelovanje, pa se koristi za smirivanje upala izazvanih reumatizmom ili gihtom. Biljka potiče apetit i pražnjenje crijeva. Biljka je bogata inulinom koji smanjuje razinu kolesterola i šećera u krvi. Zbog toga  je prikladna hrana za dijabetičare. Kao salatu koristimo mlade prizemne listove koji nalikuju listovima maslačka. Skupljaju se u proljeće ili rano ljeto, prije cvjetanja, a pripremaju se kao svježa salata ili špinat. Mladi listovi su puni željeza i vitamina C. Koristimo je u kombinaciji s drugim salatama.

Cikorija, pomiješana u kombinaciji s peršinom pospješuje izlučivanje mokraće. Čaj ove biljke dobro djeluje i na duh, liječi hipohondriju, potištenost i umišljene bolesti. Šalica čaja cikorije dobro je sredstvo protiv nesanice i čestog noćnog buđenja. Stare babice savjetovale su mlade žene da koriste čajni uvarak prije poroda, kako bi ojačale spolne organe i time pospješile porod. Svježi sok cikorije pospješuje rast kose. Sok od nježnih, plavih latica koristi se kao oblog za umorne oči. Nakon moždane kapi koriste se cvjetovi namočeni u rakiji.

Ovo su neka od ljekovitih svojstava cikorije.

ČAJ OD CIKORIJE

Pomiješamo 30 grama korijena, listova i cvjetova cikorije. Stavimo u litru vode i kuhamo nekoliko minuta. Pijemo po šalicu čaja prije ručka i večere. Ovaj čaj pomaže protiv nadimanja i usporene probave. Također je dobar protiv jetrenih i bubrežnih tegoba.

VINO OD CIKORIJE PROTIV DEPRESIJE I ANKSIOZNIH STANJA

Za ovaj napitak potrebno nam je 30 g korijena cikorije, 30 g cvjetova cikorije, 15 g miloduha, 15 g matičnjaka,5 žlica smeđeg šećera i 1 l crnog vina. Za bolju aromu možemo dodati mahunu vanilije. Sve sastojke stavimo u staklenku, prelijemo vinom, dobro zatvorimo i ostavimo 2-3 tjedna na toplome. Svakodnevno protresemo. Tekućinu procijedimo, sve sastojke dobro zgnječimo da izađe sav sok iz njih. Ovako dobiveno vino ulijemo u staklenu bocu i dobro zatvorimo. Pijemo 2-3 puta dnevno po malu čašicu.


hr Fri Jul 20 2018 17:06:08 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ac6348a2af47f86678b4615/80
Foto: Ilustracija Pixabay

Utjecaj kave na zdravlje: Produljuje li životni vijek?

Iako se smatra kako je kava u umjerenim količinama korisna, ostaje pitanje - što je s onima koji konzumiraju velike količine ili koji su osjetljivi na kofein?

Kava je jedno od najčešće konzumiranih pića na svijetu te baš zbog svoje ogromne popularnosti privlači brojne znanstvenike u istraživanju njezinih pozitivnih i negativnih strana, piše Život i stil

Do sada su istraživači prikupili veliki broj dokaza koji kažu kako kava u umjerenim količinama može pridonijeti zaštiti od raznih bolesti (npr. bolesti kardiovaskularnog sustava, dijabetesa, Parkinsove bolesti) te čak i produljiti životni vijek. 

No, neka su pitanja i dalje do nedavno ostala neodgovorena. Ako se umjerenom konzumacijom kave smatra tri do pet šalica na dan, što je onda s osobama koje piju šest ili više njih? Uživaju li i oni njena zaštitna i ljekovita svojstva? 

Također, neki ljudi posjeduju određene genetske varijacije koje mijenjaju način razgradnje kofeina. Kako onda na njih utječe kava te igra li ulogu vrsta kave - instant ili bez kofeina? 

Najnovije je istraživanje pokazalo, kao što se i pretpostavljalo, da osobe koje konzumiraju kavu zaista karakterizira manji stupanj smrtnog rizika te da se taj rizik dodatno smanjuje kod osoba koje piju osam ili više šalica na dan. Također, dokazano je kako nije važno koja je vrsta kave u pitanju.

Istraživanja o kavi će se i dalje provoditi, a znanstvenici će se sve više okretati prema proučavanju utjecaja načina spremanja kave na zdravlje. 

Do tad, uživajte u kavi. Očito nam može veoma korisno utjecati na zdravlje.

hr Fri Jul 20 2018 15:54:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .