Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/57514c0a1e353e31018b45ab/80
Foto: HRT

Kriza upravljanja HRT-om i eskalacija napada na novinare

HRT s tri ravnatelja

Kriza upravljanja HRT-om kojim su na čelu bila čak tri glavna ravnatelja i ravnatelja programa, sudski spor oko vlasništva nad bivšim Europapress Holdingom (EPH) i netransparentno preuzimanje Novog lista, ukidanje financiranja neprofitnih medija i napadi na novinare te Vijeće za elektroničke medije najvažniji su događaji koji su obilježili hrvatsku medijsku scenu 2016.

Smjenom glavnog ravnatelja HRT-a Gorana Radmana u ožujku ove godine postali su vidljivi gotovo svi aspekti višegodišnje krize koja potresa javnu radioteleviziju – počevši od kontinuiranog pada gledanosti u usporedbi s komercijalnim televizijama, nepostojanja programske sheme, netransparentnog upravljanja i kontrole troškova tog javnog servisa uključivši i otkup vanjske produkcije, ali čak i krađa jer se krajem godine otkrilo i kako je s HRT-a 'nestalo' šest kamera vrijednih više od 1,2 milijuna kuna.

HRT s tri ravnatelja

Radman je bio smijenjen nakon postupka koji je pokrenuo Nadzorni odbor HRT-a (NO) zbog odgovornosti za neprovedeno vođenje odvojenog računovodstva HRT-a za javnu i komercijalnu djelatnost, a njegov nasljednik Siniša Kovačić kao v. d. u svom je prvom javnom istupu optužio bivšu upravu da su se 'ponašali kao pijani milijunaši'.

No, upravo u Kovačićevu šestomjesečnom mandatu vodstvo HRT-a je, osim kritika na račun brojnih programskih propusta, višekratno bilo prozivano zbog netransparentnog trošenja novca i otkupa emisija iz vanjske produkcije i angažiranja vanjskih suradnika. Konkretno, Nadzorni odbor upozoravao je na nepravovremeno donošenje financijskih planova, ali i na 'forsirano' i u posljednji trenutak od Kovačića zatraženo dodatno HRT-ovo sufinanciranje proslave obljetnice u Kninu u sklopu koje je nastupio i Marko Perković Thompson. Iako je Kovačić bivšu upravu optužio da su kao 'pijani milijunaši' trošili novac za vanjsku produkciju, u njegovu mandatu kao vanjski suradnici bili su angažirani Željko Pervan, Tihomir Dujmović i Romano Bolković i to, kako se kasnije ispostavilo, bez potpisa pravnog zastupnika HRT.

Osim toga, nakon isteka Kovačićeva mandata ispostavilo se da su neka djela iz vanjske produkcije ugovorena i prije isteka roka za predaju radova, a ostali su nepoznati i uvjeti po kojima je Kovačić izravnom pogodbom ugovorio najskuplji ovogodišnji 'vanjski' projekt HRT-a – film i seriju 'General' o generalu Anti Gotovini u produkciji Antuna Vrdoljaka.

Kovačićev nasljednik Blago Markota, imenovan kao v. d. u studenome, u prvom istupu najavio je reviziju pravnih statusa brojnih odluka donesenih u Kovačićevu mandatu, ali i transpareniji otkup vanjske produkcije. Markota je najavio i novi prioritet HRT-a – donošenje cjelovite petogodišnje programske sheme javnog servisa priznajući da je programska shema HRT-a ove godine bila potpuno zaboravljena.

Najavivši kako u svojem mandatu namjerava HRT pretvoriti u 'partnera cijeloj javnosti i građanima', Markota je u prosincu smijenio sve ravnatelje HRT-a – one na čelu programa, poslovanja, produkcije i tehnologije najavivši kako će javni servis u idućoj godini voditi novi ljudi. Naravno, nakon provedenog novog izbora glavnog ravnatelja HRT-a kojeg bi Sabor trebao imenovati najranije u ožujku iduće godine.

Preuzimanje medija i napadi na novinare

S druge strane, ova godina obilježena je i preuzimanjem vlasništva u tiskanim medijima gdje je tek u kolovozu u sudskom registru provedena smjena vlasnika i pravnog zastupnika Novog lista - umjesto Alberta Faggiana upisan je Richard Flimel, predsjednik Odbora direktora slovačke kompanije JOJ Media House. U studenom je održano i prvo ročište u sporu u kojem bivši većinski vlasnik Europapress Holdinga Ninoslav Pavić tuži zagrebačkog odvjetnika Marijana Hanžekovića za prevaru u preuzimanju medijske kompanije preimenovane u Hanza Media, koja je nakladnik Jutarnjeg lista, Sportskih novosti, Globusa i ostalih tiskovina. Pavić zbog prevare i izmakle dobit od Hanžekovića traži čak 260,7 milijuna kuna, a i Hanžeković je podnio kaznenu prijavu protiv Pavića zbog navodnih 'radnji na štetu EPH' u iznosu od 12,3 milijuna kuna. Sudski epilog tih sporova očekuje se iduće godine.

Ove godine je odlukom bivšeg ministra kulture Zlatka Hasanbegovića bilo ukinuto i državno financiranje neprofitnih medija unatoč protestima novinarske struke i međunarodnih institucija. Nakon toga je u Hrvatskoj krajem prosinca uspješno provedena i prva crowdfunding kampanja za financiranje nekog medija – neprofitni portal Forum.tm je od svojih čitatelja i javnosti u mjesec dana skupio više od 10.000 dolara, čak 5000 dolara više od planiranog iznosa.

Tijekom 2016. eskalirali su i napadi na novinare i nadležne neovisne institucije za nadzor programa i zakonito funkcioniranje medija. Nakon što je Vijeće za elektroničke medije (VEM) zbog govora mržnje na tri dana oduzelo koncesiju Z1 televiziji, u siječnju je održan prosvjed u kojem se tražila smjena predsjednice VEM-a Mirjana Rakić. Prosvjed u organizaciji zagrebačke Hvidre ocijenjen je najgrubljim napadom i pritiskom na neovisnu državnu instituciju i pokušajem abolicije govora mržnje, zbog čega je Hrvatska bila upozorena i od brojnih institucija međunarodne zajednice.

2016. je obilježila i eskalacija prijetnji i napada na novinare od kojih je posljednji bio napad na Domagoja Margetića na zagrebačkom Kvaternikovu trgu. Bio je to drugi napad na tog novinara u posljednjih nekoliko godina nakon čega su ponovno poslana upozorenja Hrvatskog novinarskog društva (HND) da mnogi slučajevi prijetnji smrću kao i napadi na novinare još uvijek nisu riješeni. I predsjednik HND-a Saša Leković prijavio je pokušaj ubojstva diverzijom na kotaču njegova automobila krajem listopada. Prema podacima Kuće ljudskih prava Zagreb tijekom 2015. i 2016. zabilježeno je više od 75 napada na novinare i novinarke u Hrvatskoj.

Facebook komentari

hr Fri Dec 30 2016 08:12:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/582779e21eea8f2ab68b45cd/80
Foto: Screenshot Youtube

Vlahušić: Butković je podržavao projekt za kruzere sve dok vlada nije postala tehnička

Name, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture nedavno je poništilo odluku Upravnog vijeća Lučke uprave Dubrovnik iz srpnja prošle godine kojom se, pak, poništavao predugovor o koncesiji za Terminal za kruzere u dubrovačkoj luci Gruž s tvrtkom Dubrovnik international cruise port investment (DICPI)

Tehnički dubrovački gradonačelnik Andro Vlahušić rekao je u utorak kako je odluku o raskidu predugovora s koncesionarom za Terminal za kruzere donio lokalni HDZ, ističući da je resorni ministar Oleg Butković u prošlom mandatu taj projekt podržavao sve dok Vlada nije postala tehnička, a on nesiguran u novi ministarski mandat nakon izbora u rujnu 2016.

 Name, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture nedavno je poništilo odluku Upravnog vijeća Lučke uprave Dubrovnik iz srpnja prošle godine kojom se, pak, poništavao predugovor o koncesiji za Terminal za kruzere u dubrovačkoj luci Gruž s tvrtkom Dubrovnik international cruise port investment (DICPI). Iz Ministarstva su u subotu rekli kako je žalba DICPI-ja djelomično usvojena, a odluke Upravnog vijeća poništene "zbog niza formalnih razloga".

 Vlahušić je na konferenciji za novinare istaknuo kako je Upravno vijeće Lučke uprave Dubrovnik u utorak ujutro trebalo raspravljati o ovom rješenju, ali da je sjednica odgođena iz nepoznatih razloga. Ustvrdio je kako bi, u slučaju da se sjednica održala, tražio ostavku svih članova tog tijela koji su odlučili o raskidu predugovora. - Dobio sam obavijest da je sjednica odgođena, a ne znam zašto. Mislim da je odluka o raskidu predugovora s koncesionarom donesena na razini lokalnog HDZ-a, a ne na državnoj razini - rekao je i ocijenio kako je Global Ports Holding, jedan od vlasnika DICPI-ja, "najbolja tvrtka tog tipa u svijetu". - Nedavno su u Italiji kupili terminale u Veneciji, a drže i Barcelonu, kao i Maltu i još neke lokacije - napomenuo je.

 Upravno vijeće Lučke uprave Dubrovnik je predugovor o Terminalu u Gružu raskinulo jer do 15. srpnja prošle godine nije usuglašen tekst glavnog ugovora, čime je aktiviran članak 2.5 aneksa predugovora, koji predviđa raskidanje bez obveza ijednoj strani. Rok za usuglašavanje teksta ugovora bio je prvo u travnju prošle godine, a nakon odobrenog prvog produljenja roka, koncesionar DICPI, čiji su osnivači, Global Ports Holding (GPH) i Bouygues Batiment International (BBI), tražio je novu odgodu do 1. studenoga, koja nije odobrena.

 Tadašnji, ali i sadašnji ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković istaknuo je svojedobno kako je predugovor raskinut među ostalim i zato što su iz DICPI-ja tražili državna jamstva za projekt terminala, što je bilo potpuno u suprotnosti s uvjetima natječaja o koncesiji. DICPI je, dodao je, predlagali i povećanje cijene lučke naknade po putniku, što također nije bilo sukladno natječaju.

 Vlahušić je ustvrdio kako nije točno da je koncesionar tražio državne garancije, a upitan zašto je onda resorni ministar to izjavio, odgovorio je kako je "Butković bio za projekt Terminala dok Vlada nije postala tehnička". Vlahušić nije novinarima želio pokazati rješenje resornog ministarstva, koje je dobio kao član Upravnog vijeća Lučke uprave Dubrovnik, kojim se ukida njihova odluka o raskidu predugovora, a nije htio niti objasniti što znači "djelomično usvajanje žalbe", kao niti koji su to "formalni razlozi" za ukidanje odluke.

 Inače, protiv usvajanja prijedloga glavnog ugovora u srpnju 2016., koji je ponudio investitor, glasovali su predsjednik Upravnog vijeća Lučke uprave Dubrovnik Žarko Koboević te članovi Ivan Margaretić, Željan Matić, Nikola Beusan, Božidar Memed i Jelka Musladin. Predstavnica resornog ministarstva Nina Perko na sjednicu Upravnog vijeća nije došla, a gradonačelnik Vlahušić, protiv kojeg je HDZ svojedobno najavio podnošenje kaznene prijave zbog njegove uloge u tom projektu, bio je suzdržan.

Facebook komentari

hr Tue Jan 24 2017 13:56:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5887468c1eea8f6f258b456f/80
Foto: Ines Brajević

Split: GoGreen Taxi počeo s radom, do četvrtka besplatne vožnje za sve!

Cijena starta je šest kuna, a toliko košta i svaki kilometar
U Splitu je s radom počeo GoGreen Taxi, a od podneva do četvrtka vožnje će za sve građane biti besplatne. Nakon toga cijena starta bit će šest kuna, a isto toliko košta i svaki sljedeći kilometar. Za razliku od Cammea i Ubera koji su se u Splitu taxi djelatnošću počeli baviti ilegalno, članovi Udruge GoGreen Taxi imaju sve potrebne dozvole za rad. 

- Ispunjavamo sve uvjete, kako iz Zakona o cestovnom prometu, tako i odluku Grada.  Ovdje su većinom mladi ljudi s novim vozilima koji su se prijavili na natječaj, dobili taksi dozvole, ujedinili se, uniformirali se i snizili cijene usluga za gotovo 40 posto. Dobili smo dozvolu Grada, a na natječaju se više bodova dodjeljivalo hibridnim vozilima – kaže Jurica Prgomet, predsjednik novoosnovane Udruge GoGreen Taxi Split.

Građani ih mogu dobiti na broj telefona 021/772-772, a aktivna je i njihova aplikacija slična Uberovoj.

- Stranke preko aplikacije mogu naručiti vožnju, a dolazi vozilo koje je najbliže. Naša vozila su većinom skuplja i kvalitetnija, a pored ostalog ova vozila moraju ispunjavati i posebne uvjete kada je u pitanju tehnički pregled, baždarenje taksimetra i slično. U ovom testnom razdoblju građani su jako dobro reagirali – dodaje Prgomet.

Trenutno imaju 15 vozača, od kojih su i dvije vozačice. Jedna od njih, Edina Ibrahimović, prije prekvalifikacije je bila pekarica.

- To me privuklo, volim se družiti s ljudima i mislim da je to bilo presudno za odluku o prekvalifikaciji. Ljudi se iznenade kada vide ženu za volanom, ali do sada nisam imala nikakvih problema. Svi su bili pristojni – kaže ona. 

Od ostalih kolega vozače GoGreen taksija razlikuje i poseban dress code; bijela košulja, crne hlače i crna kravata s logom udruge.

- Tu nam je uzor bio najviši europski standard i želimo na ovaj način promijeniti loš predznak koji je u gradu pratio ovu djelatnost – rekao je Miljenko Marinić, tajnik Udruge, te pojasnio na koji su način uspjeli sniziti cijene svojih usluga.

- Dio naše modernizacije odnosi se na aplikaciju, znači da nema praznih kilometara jer se ne treba vračati na početno odredište i tako ostvarujemo uštede uz pomoć kojih možemo smanjiti cijenu usluge. Usto, građani će od naših vozača moći zatražiti karticu lojalnosti, a cijene će cijele godine biti iste – ističe Marinić.

U njihovu su se Udrugu uključili i neki stariji, iskusniji taksisti, a Prgomet poziva i ostale zainteresirane kolege da im se priključe.

- Nama mladima je strašno drago što su starije kolege prepoznale kvalitetu rada i što neke kolege također žele promjenu, a prema našem Statutu je temelj našeg djelovanja modernizacija postojeće taxi službe, kao i snižavanje cijene usluge kako bi širokoj populaciji omogućili korištenje naše usluge – zaključio je Prgomet.

GoGreen taxi podržavaju i ostali splitski taksisti.

- Mi nemamo ništa protiv onih koji rade legalno kao što je to slučaj s Udrugom GoGreen. Takva konkurencija je dobra i svakako je podržavamo, ali ilegalan rad nismo mogli podržati – rekao je Lovre Ćatipović, predsjednik Auto taksi sekcije pri Udruženju obrtnika.

Facebook komentari

hr Tue Jan 24 2017 13:21:14 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5826cb7d1eea8f7fb28b45eb/80
Foto: Screenshot YouTube

Antifašisti se ogradili od Mesićeve izjave, ali se ne izjašnjavaju hoće li mu uskratiti gostoprimstvo

Sam Stjepan Mesić kao i njegova tajnica Mirjana Pavoković danas nisu odgovarali na pozive niti SMS poruke

 Savez antifašističkih boraca i antifašista (SABA) ogradio se u utorak od snimke izjave bivšeg hrvatskog predsjednika Stjepana Mesića o logoru Jasenovac i dječjem logoru u Jastrebarskom iz 1992., a koja je prikazana sinoć u emisiji Bujica, no nisu željeli odgovoriti hoće li mu nakon svega ipak dopustiti da svoj ured preseli u njihove prostorije.

Mesić je prema snimci, koja je navodno nastala 4. siječnja 1992. na jednom druženju u Novskoj ispred više ljudi, relativizirao zločine u Jasenovcu te između ostalog pohvalno govorio o ustaškom ministru unutarnjih poslova u NDH Andriji Artukoviću.

- Poznate su opetovane izjave Stjepana Mesića o logoru Jasenovac u vrijeme dok je on obnašao dužnost predsjednika RH, koje nisu u suglasju s onima na snimci iz 1992. snimljene u Novskoj. Primjerice, Mesić je 2003. bio nazočan na Komemoraciji u Jasenovcu, kad nitko od najviših državnih dužnosnika nije bio voljan to učiniti - poručuju u priopćenju iz Saveza antifašista.

Poznate su, ističu, povijesne činjenice i svjedočenja preživjelih o ustaškim logorima u vrijeme Drugog svjetskog rata, pa tako i o logoru Jasenovac i dječjem logoru u Jastrebarskom.

Povijesne činjenice i svjedočenja ne mogu se redizajnirati niti falsificirati radi dnevno-političkih interesa, kako bi se umanjili zločini počinjeni tijekom režima Nezavisne Države Hrvatske, poručuju u priopćenju.

Njihov predsjednik Franjo Habulin kazao je Hini kako je uvjeren da će se Mesić uskoro oglasiti o toj temi, a na pitanje hoće li antifašisti uskratiti gostoprimstvo Mesićevom uredu u njihovim prostorijama neodređeno je rekao kako će se "sjesti i dogovoriti se" .

Bivši hrvatski predsjednik Stjepan Mesić izgubio je nedavno pravo na svoj Ured u Grškovićevoj ulici odlukom Hrvatskog sabora, a koju je naknadno potvrdio i Ustavni sud, nakon čega mu je Savez antifašističkih boraca ponudio svoje gostoprimstvo u Hatzovoj ulici u Zagrebu.

Sam Stjepan Mesić kao i njegova tajnica Mirjana Pavoković danas nisu odgovarali na pozive niti SMS poruke.

Facebook komentari

hr Tue Jan 24 2017 13:10:58 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58873ecf1eea8f03258b4587/80
Foto: Screenshot YouTube

Sanader: Arbitražna odluka u slučaju Ina-MOL je satisfakcija

Sanadera očekuje i ponovljeno suđenje u slučaju Ina-MOL, a on tvrdi da je sve što je govorio na sudu govorio i na arbitraži

Bivši premijer Ivo Sanader izjavio je u utorak novinarima da presuda arbitražnog suda u slučaju Ina-MOL za njega predstavlja satisfakciju jer potvrđuje ono što je govorio pred javnošću i sudom.

Upitan kako doživljava gubitak arbitražne presude, pogotovo u dijelu argumenanata koji su njega optuživali, Sanader je upitao "tko kaže da je to gubitak". - Izgubio je onaj tko je cijelu priču započeo pred međunarodnom arbitražom UN-a na temelju Ježićeve izjave, a Ježić je lažni svjedok - rekao je Sanader nakon suđenja u slučaju Fimi medija.

Sanadera očekuje i ponovljeno suđenje u slučaju Ina-MOL, a on tvrdi da je sve što je govorio na sudu govorio i na arbitraži. - Pitanje je tko je izgubio, mislim da je dobila istina - poručio je.

Na novinarsku konstataciju kako je hrvatska politika cijelo vrijeme govorila da se arbitražom štite nacionalni interesi, Sanader je odgovorio kako je to govorila Vlada Zorana Milanovića na temelju Ježićeve lažne izjave. Pitam vas tko može formulirati nacionalni interes na temelju izjave lažnog svjedoka, rekao je.

- Stalno jedno te isto govorim – Ježić laže. Osim toga, tih pet milijuna kuna koje on govori da je MOL potplatio bivšeg premijera, odnosno mene, gdje su tih pet milijuna - upitao je Sanader. Dodao je pritom kako nema potrebe da rezultate arbitraže koristi na sudu.

Facebook komentari

hr Tue Jan 24 2017 12:47:45 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .