Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5cd95e4d29111c1b838b45b9/80

Radionica o urbanoj mobilnosti: "Splitu je potrebno tijelo koje će strateški rješavati velike prometne izazove"

Tema je zainteresirala mnoge pa se tako u Showroomu projekta Split United na Kopilici tražilo mjesto više

U Splitu je u subotu održan drugi dan Međunarodnog susreta gradova na temu urbane mobilnosti, a bio je rezerviran za radionicu o izazovima i mogućnostima s kojima se Grad Split susreće kao i potencijalnim rješenjima koja će biti primjenjiva u ovoj sredini. Tema je zainteresirala mnoge pa se tako u Showroomu projekta Split United na Kopilici tražilo mjesto više. Odaziv je bio odličan, a među sudionicima bili su brojni predstavnici relevantnih institucija, struke te lokalne i regionalne samouprave.

Nakon što su prvog dana stručnjaci iz Barcelone, Osla, Graza, Rzeszówa i Dubrovnika, od kojih neki desetljećima promišljaju i provode strateške smjernice po pitanju urbane mobilnosti, iznijeli svoje studije slučaja u kojima su predstavili modele kojima se može riješiti prometna zagušenost koja danas predstavlja problem za svaki, a pogotovo za turističke gradove, svoja su iskustva pred punim showroomom predstavili i Marko Bartulić, direktorSplit parkinga te Miroslav Delić, predsjednik uprave Promet Splita.

Uslijedila je potom radionica kojom je moderirao doc. dr. sc. Vinko Muštra s Ekonomskog fakulteta, ujedno i koordinator izrade Strategije razvoja grada Splita. Dvije su grupe raspravljale o tome što predstavlja pojam urbane mobilnosti, na koje sve aspekte života ona utječe, na kojim se sve razinama urbana mobilnost treba promatrati (kotar, grad, cijela aglomeracija itd.), tko treba biti zadužen za osmišljavanje rješenja, a tko ih implementirati te koji su to konkretni izazovi, ali i potencijalna rješenja koja je moguće realizirati u Splitu, a u raspravi  su svojim prijedlozima sudjelovali i gosti stručnjaci iz europskih gradova.

- Moram priznati da me ugodno iznenadio broj današnjih sudionika radionice i drago mi je vidjeti što je ovoliki broj ljudi, stručnjaka iz svog područja, shvatio važnost ove teme za budućnost grada te došao kako bismo zajedno pronašli način kako poboljšati stanje urbane mobilnosti u Splitu. Došli smo do određenihzaključaka koja ćemo sumirana proslijediti nadležnima i svakako uzeti u obzir pri izradi strategije, poručio je Muštra.

Uz aktivnu raspravu, izazovi i konkretna rješenja provlačila su se kroz svaku točku, no zajednički zaključci su kako ne postoji strateški smjer i odluka grada u kojem pravcu želi razvijati urbanu mobilnost, da postoji izražena navika  građana o isključivom korištenju osobnih vozila što je rezultirao prevelikim brojem vozila, a tome treba dodati i neadekvatnu infrastrukturu kojom se neefikasno upravlja. Prijedlog je stoga da Grad Split u najkraćem mogućem roku imenuje tijelo sastavljeno od stručnjaka, gradskih službi i gradskih tvrtki koje će biti zadužene za operativno provođenje strateške odluke i smjernica. Važno je naglasiti kako je neophodno da svi oni koji će određenu strategiju provoditi trebaju od početka biti u nju uključeni kako bi mogli dati svoj komentar te je i prihvatiti kao svoju.

Javni gradski prijevoz treba dobiti prioritet kako u promišljanjima grada tako i u samom prometu kroz posebne trake za gradske autobuse, a gdje je to moguće i pametne semafore koji daju prvenstvo javnom prijevozu, ali i kamere koje omogućavaju stopostotno sankcioniranje parkiranja na autobusnim stanicama. Treba nastaviti raditi na nabavi novih autobusate ticketing sustava uz uvođenje novih linija jer će građani tako dobiti povoljniji, ugodniji i efikasniji način prijevoza.

Parkirališna politika mora se uskladiti sa strateškom odlukom grada te kroz gradnju nove i obnovu postojeće infrastrukture prije svega štititi stanare(po principu jedno vozilo po stambenoj jedinici), a cjenovna politika za nestanare, pogotovo u centru grada,treba poticati na korištenje javnog prijevoza i ostalih alternativa osobnim vozilima. Treba uzeti u obzir i razvoj car sharinga, izgradnje biciklističkih staza te poticati korištenje bicikli, električnih bicikli i slično. Također, u cijeloj ovoj priči neizostavan je i segment edukacije građana jer je ona neophodna kako bi se dugoročno navike građana promijenile te kako bi prihvatili alternativne oblike prijevoza.

 

Zaključci s radionice međunarodnog susreta gradova na temu urbane mobilnosti

1. Urbana mobilnost je jedno od temeljnih prava svakog građanina i nerijetko neizostavan preduvjet za ostvarivanje drugih prava, i kao takvu je treba promatrati. Kako doći od točke A do točke B vodeći se kriterijima ravnopravnosti, ekonomičnosti, praktičnosti, sigurnosti i ekologije.

2. Stanje urbane mobilnosti spada među najizraženije probleme stanovnika Splita i cjele splitske aglomeracije koji svakodnevno imaju neugodnosti, frustracije i financijske troškove, što se reflektira na sve aspekte života - od osobnih odabira i organizacije vremena pojedinca do razvojnih potencijala grada, sigurnosti, zdravstvenog stanja, zaštite okoliša…

3. Grad Split kao centar Splitsko-dalmatinske županije i urbane aglomeracije jest i biti će nositelj inicijative i generator nužnih promjena po pitanju urbane mobilnosti, no potrebna je strukturirana suradnja s gradovima, općinama, Županijom, ministarstvima i državnim tvrtkama. Predložena rješenja se moraju uklapati u nacionalnu strategiju, ali biti i dijelom financirana s nacionalne razine, pogotovo kad govorimo o razvoju infrastrukture zračnog, cestovnog i pomorskog prometa.

4. Kao glavni problemi ističu se nepostojanje strateškog dokumenta na temu urbane mobilnosti u skladu s kojim bi grad planirao razvoj nove i obnovu postojeće infrastrukture, a gradske tvrtke operativno djelovale. Niska protočnost, zastoji i nepredvidivost prometa posljedica su neadekvatne i loše organizirane postojeće infrastrukture, nedovoljno dostupnog kvalitetnog javnog prijevoza koji nema povlašten položaj u prometu u odnosu na druge sudionike i prevelike usmjerenosti na osobne automobile kao posljedice navika i svega ranije navedenog.

5. Strateški dokument treba biti izrađen od za to od grada imenovanog tijela koje će uz urbanističke, prometne, ekonomske i IT stručnjake okupiti one koji će u budućnosti biti zaduženi za operativno provođenje konkretnih mjera od gradskih službi i gradskih tvrtki, do ostalih institucija. Vanjski stručnjaci bit će uključeni kao savjetnici, no ne kao nositelji izrade strateškog dokumenta. Njima se pridružuju i  predstavnici svih dionika u prometu (javna poduzeća Promet i Split parking, Lučka uprava te Zračna luka Split Kaštela, Hrvatske željeznice, Hrvatske ceste, Županijska uprava za ceste, udruženje taksista, savez biciklista i ostali). Izabrano tijelo dužno je predložiti kratkoročne i dugoročne mjere kojima će se podignuti razina urbane mobilnosti na području grada Splita. Grad Split i aglomeracija trebaju osigurati institucionalne i financijske instrumente za provođenje strateških smjernica.

6. Smjernice za izradu strateškog dokumenta su:

- Visoka uključivost svih dionika od stručnjaka, jedinica lokalne i regionalne samouprave, ministarstva i tvrtki i politike na svim razinama

- Promatrati urbanu mobilnost u kontekstu urbane aglomeracije i otoka

- Poboljšati organizaciju postojeće infrastrukture i koordinaciju među različitim dionicima u prometu

- Primijeniti IT rješenja za poboljšanje prometa po uzoru na dobre i provjerene prakse drugih gradova

- Odrediti prioritete u obnovi postojeće i gradnji nove infrastrukture u skladu sa strateškom odlukom

- Educirati građane već od vrtićke i osnovnoškolske dobi s ciljem promjena navika i stavova po pitanju mobilnosti

- Dati prioritet javnom prijevozu s ciljem pružanja kvalitetnije i povoljnije usluge građanima (traka za autobuse, češće i jeftinije linije, nove linije…)

- Razvoj ostalih alternativa osobnim vozilima (električni bicikli, bicikli, mopedi, car sharing, pješačke staze…)

- Parkirališna politika se mora uskladiti sa strateškom odlukom

- Uskladiti politiku javnog prijevoza i parkirnu politiku sa strateškom odlukom grada te kroz gradnju nove i obnovu postojeće infrastrukture prije svega štititi stanare (po principu jedno vozilo po stambenoj jedinici), a cjenovnom politikom za nestanare poticati korištenje javnog prijevoza i ostalih alternativa osobnom vozilima.

hr Mon May 13 2019 14:09:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ce477b229111c41938b4696/80

Prve izlazne ankete: HDZ-u 5 mandata, SDP- u 3. Po jedan mandat Kolakušiću, Suverenistima, Živom zidu..

Po jedan mandat imaju i Amsterdamska koalicija, Neovisni za Hrvatsku
Prema izlaznim anketama koje je za Dnevnik Nove TV provela agencija IPSOS, HDZ osvaja 4 mandata, a SDP 3 mandata. Lista Mislava Kolakušića osvaja 1 mandat, Hrvatski suverenisti 1 mandat, Živi zid 1 mandat, Amsterdamska koalicija 1 mandat, Lista Neovisnih za Hrvatsku i HSP-a 1 mandat.

HDZ

BROJ MANDATA: 5

POSTOTAK: 23,04

SDP

BROJ MANDATA: 3
POSTOTAK:  17,90

NEZAVISNA LISTA MISLAV KOLAKUŠIĆ
BROJ MANDATA: 1
POSTOTAK: 8,09

HRVATSKI SUVERENISTI
BROJ MANDATA: 1
POSTOTAK: 6,61

ŽIVI ZID
BROJ MANDATA: 1
POSTOTAK: 6,59

AMSTERDAMSKA KOALICIJA
BROJ MANDATA: 1
POSTOTAK: 5,47


hr Sun May 26 2019 19:12:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ceab54a29111cbfa68b45ef/80

Nova brzobrodska linija povezuje zračnu luku Split, otoke Brač i Hvar te grad Split

Prvog lipnja ove godine započinje prijevoz putnika između zračne luke Split te otoka Brača (Bol) i Hvara (Stari Grad), i grada Splita brzim katamaranom

Direktno povezivanje splitske zračne luke sa otocima javnim linijskim pomorskim prijevozom već se godinama iščekuje. 

“Kad nam se ukazala prilika početkom ove godine da kupimo odgovarajući katamaran, odlučili smo pokrenuti ovu jedinstvenu uslugu”, kaže Alan Klanac, jedan od dvoje osnivača Adriatic Fast Ferries d.o.o., brodara koja stoji iza usluge Splitexpress.com.

 Klanac nastavlja i ističe kako se: 

“Na otvaranje ove linije iznimno smisleno nadovezuje i skoro otvaranje nove zgrade putničkog terminala u zračnoj luci Split. Novi povećani kapaciteti zračne luke, u paru sa efikasnim i brzim putovanjem morem do krajne destinacije, uljepšati će ukupno iskustvo boravka svim putnicima koji dolaze posjetiti područje grada Splita i otoka ove i sljedećih godina.”

Bol na otoku Braču tako će biti ukupno povezan pet puta dnevno sa ostalim destinacijama. Stari Grad na otoku Hvaru i grad Split katamaran će ticati dva tj. tri puta dnevno. Cijene karata kreću od 99,00 kuna

Osim brzih veza od zračne luke do otoka, Splitexpress.com može svakodnevno pružiti izlete iz grada Splita do bisera Zlatnog Rata u Bolu. Dnevni polasci iz grada Splita kreću u ugodnih 10 sati i 30 minuta, izbjegavajući ranojutarnji stres, a s povratkom u 17:40 izletnici će i dalje provesti ugodnih šest sati na otoku, i vratiti se u Split u vrijeme večere. Cijene za ovo povratno putovanje kreću se od 198,00 kn. 

hr Sun May 26 2019 17:48:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/589214f3b473980f008b45d2/80
Foto: Ilustracija

DIP objavio nove podatke: Do 16:30 sati na europske izbore u Hrvatskoj izašlo 21,31 posto birača

U 7 sati u otvorena su birališta za izbore za Europski parlament, a pravo glasa ima nešto više od 3,8 milijuna birača. Građansku dužnost možete ispuniti sve do 19 sati. Prema prvim procjenama DIP-a do 16:30 sati u Hrvatskoj je na izbore izašlo 21,31 posto birača.
DIP je objavio nove podatke: Do 16:30 sati na europske izbore u Hrvatskoj izašlo je 21.31 posto birača. U odnosu na izbore koji su bili 2014. godine, to je zamjetan porast - te je godine na razini Republike Hrvatske do 16:30 izlaznost bila 16,45 posto.

Izborni dan u Hrvatskoj, protječe relativno mirno, kažu u nedjelju rano poslijepodne u Državnom izbornom povjerenstvu (DIP), u kojemu bilježe dojave građana kako od nekih izbornih sudionika primaju SMS-ove te da se izborna šutnja krši na društvenim mrežama.

O kojim se sudionicima radi, u DIP-u, ne žele spominjati, pozivajući se na izbornu šutnju koja traje do nedjelje u 19 sati.

Pojedini građani vrlo revno dojavljuju pojave za koje drže da krše izbornu šutnju, pa smo tako dobili dojavu da jedna radijska postaja emitira pjesme "predsjedničkog kandidata" Miroslava Škore, kaže član i glasnogovornik DIP-a Slaven Hojski., piše Dnevnik.hr
hr Sun May 26 2019 17:36:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ceaa15129111c98a68b45ee/80
Foto: HRT

Dinko Kovačić: Taština od ljudi pravi šojke, vrane i ptice grabljivice

Splitski arhitekt Dinko Kovačić gostovao je u emisiji Nedjeljom u dva. Čovjek koji je cijeli život posvetio povezivanju ljudi objasnito je dokle nas je dovela divlja gradnja te zašto je važno da ljudi žive u urbanim prostorima.
Kovačić tvrdi da je posao prave arhitekture obavljen ako se ljudi u zgradi koju si projektirao međusobno pozdravljaju. Jer pozdrav je, kaže, početak svega u svim zgradama. A društvo je trenutačno oboljelo od fatalnog otuđenja. I arhitekt treba funkcionirati kao liječnik koji će liječiti tu fatalnu bolest.

Smatra da je politikantsko treperenje, koje je najčešće opterećeno nekom suprotstavljanju ii čak mržnjom, glavna kočnica za svaki napredak u društvu.

Upitan kakav je bio učenik, Kovačić je rekao - fatalan. Mlad čovjek, kaže, treba voljeti. Njemu su se sve dječje ljubavi izmakle, pa je volio ptice, gledao ih je i promatrao te je puno izostajao iz škole, bio je toliko neodgovoran da su ga gotovo izbacili.

Ali kao profesor bio je omiljen među đacima. Znao je najprije upisati ocjenu, a tek onda prenosio znanja kako bi svi bili opušteni i pozorno ga slušali.

- Ako ste profesor, tražite autoritet. S nekom strogoćom ili negativnim ocjenama to ne daje dobre rezultate. Ja sam uvijek prvo htio odgojiti ih, onda naučiti. Jer i da ne nauče nešto, naći će to na internetu, ali odgojiti ih - to je zadiranje u njihovu suštinu - tvrdi Kovačić.

Prisjetio se radova na projektu Split 3. Smatra da sada Split 3 doživljava svoje najteže dane, fizičke i moralno etičke erozije.
- Sve je to bilo jedna farsa. Sada iz vremenske udaljenosti ne mogu shvatiti komu je trebao grad kada grad već ima i kako funkcionira grad kraj grada. Očekivali smo grad, a dobili smo betonskog spavača. Grad nikad nije postao jer nije trebao - poručio je.

Nije mu žao što je sudjelovao u arhitekturi Splita 3, dapače, ponosan je. Smatra da je ta arhitektura podignula urbanizam na visoki nivo, a danas se govori samo o urbanizmu, ne o arhitekturi.

Ponosan je što može reći da je prema svemu bio dobronamjeran, ali jedino odgovoran vlastitoj savjesti.

- Ustupak se nikad nije provukao mimo mojih uvjerenja. Sve stvari na svijetu moraju biti točne - kao cipele. Investitori imaju novac i ja sam uvijek upozoravao svoje studente da se ne smiju poigravati novcem i sudbinama. Savjest je ta koja ih treba voditi - kaže, i naglašava da investitor mora postati prijatelj arhitektu jer tamo gdje se uspostavi dogovor, moći će se pristojno živjeti., piše HRT

- Lastavica savije gnijezdo samo toliko koliko treba njezinoj obitelji. Blata ima, mogla bi sagraditi ogromno gnijezdo, ali nije opterećena taštinom. Mi ljudi sastojimo se od svih vrlina, ali imamo i taj tamni segment. On nas gura da se napinjemo i od ljudi pravi šojke, vrane, ptice grabljivice. Potreba za profitom i promidžbom tjera nas da prijeđemo mjeru ljudskoga - upozorava Kovačić.

- Sve moje kuće su najbolje kuće koje je mogao napraviti Dinko Kovačić i to me zadovoljava. Sve su nastale u sferama mojih oduševljenja. To su moja betonska bića - okamenjeno oduševljenje - zaključio je.




t

hr Sun May 26 2019 16:23:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .