Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/585a27c51eea8f4c758b465d/80
Foto: Larmoyeux

Vakula je najavio zimske uvjete, evo 10 spasonosnih savjeta za vozače

Smanjite brzinu i povećajte razmak, pažljivo pritišćite papučice i okrečite upravljač, jer su nagli pokreti opasni
 Rizici naleta na pješake, vozila, gubitak kontrole... višestruko su veći nego u normalnim uvjetima. I, najvažnije, ako ikako možete, ne vozite u zimskim uvjetima ako nemate zimske gume.

1. Zimska vožnja bez zimskih guma je riskantna te je s ljetnim gumama najbolje ne voziti! Ako je ikako moguće, snađite se bez auta, a ako ipak želite koristiti auto s ljetnim gumama, zbilja vam se nigdje ne smije žuriti. Premda se po zakonu (nažalost) može voziti i s ljetnim, ako su im utori dublji od 4 mm, a u prtljažniku imate lance, ne uzdajte se u taj apsurd prometnih propisa. Naime, u zimskim je uvjetima auto s ljetnim gumama podjednako nesiguran (sklon proklizavanju, zanošenju, produžavanju zaustavnog puta...) neovisno jesu li lanci u prtljažniku ili ne! Naime, zbog neprilagođenog materijala i strukture gaznog sloja ljetne gume gube prianjanje već ispod +7 Celzijevih stupnjeva. Opasna je zabluda da vozilima s pogonom 4x4 zimi ne trebaju zimske gume! Takva su  vozila otpornija na početno proklizavanje pa stvaraju lažni osjećaj sigurnosti, ali kad potom prokližu, to se događa iznenada, bez upozorenja i vozač se potom teško može izvući iz 'smrtonosne piruete'.

2. Prvi je ozbiljni zimski uvjeti su najopasniji, jer uz vozače često nespremne zatiče i one koji su zaduženi za održavanje prometnica. Poseban je oprez nužan na sporednim cestama, koje imaju lošiji tretman od glavnih te na mjestima gdje se skuplja i kondenzira vlaga - nadvožnjacima, podvožnjacima, usjecima i zonama ceste koje su uvijek u hladu...  

3. Led s vjetrobranskog stakla ne otapajte toplom vodom (!), jer naglim širenjem poprskane plohe staklo lako puca. Ne smije se strugati metalnim strugačima, nego gumenim ili plastičnim, kako ne bi došlo do brazdanja stakla. No i tada je nužan oprez, posebice oko rubnih brtvila, da ih se ne ošteti. Prije pokretanja motora odvojite brisače od stakla, za koja su 'prilijepljena' ledom, da se ne ošteti elektromotorni mehanizam. 

4. Ako se smrzla brava, a vrata otvarate ključem (starija vozila), ne forsirajte otvaranje, jer ključ može puknuti. Koristite sredstvo za odmrzavanje, koje je korisno već sada poprskati u bravu, odnosno mehanizam, kao korisnu prevenciju. Ne aktivirajte električne podizače stakala, koje je izvana blokirao led, dok se ne otopi, kako ne bi preopteretili i oštetili elektromotorni mehanizam, odnosno pregorio osigurač. - piše autoportal

5. Prilikom paljenja dizelskog motora, koji se zbog masivnosti i viših tlakova kompresije te paljenja bez svjećica teže pokreće od benzinskog, koristite sljedeći 'trik': triput okrenite kontaktni ključ i čekajte da se isključi žuta lampica, koja signalizira aktiviranje grijača u cilindrima. Prva dva puta potom vratite ključ u početni položaj, a tek treći put dodatno ga zakrenite i aktivirajte elektropokretač. Zbog ekologije i štednje goriva ne preporučuje se zagrijavanje motora u mjestu, ali pri velikim hladnoćama napravite iznimku i 30 sekundi ga zagrijavajte u mjestu, držanjem brzine vrtnje na 1200/min. U vožnji, dok se motor ne zagrije, ne pretjerujte s okretajima.

6. Tlak zraka u gumama podesite za nisko opterećenje (ali ne još niže!), bez obzira na opterećenje, jer će se povećanjem gazne površine, bez rizika prekomjernog uvijanja gume, poboljšati prianjanje na podlogu, povećanjem kohezijske komponente koeficijenta trenja (kao u slučaju gusjeničara).

7. Pažljivo pritišćite papučice i lagano okrečite upravljač, jer su na skliskoj cesti svi nagli pokreti opasni. Vozite s nižim okretajima motora i u jednom stupnju prijenosa više nego u normalnim uvjetima. Ako ste u posljednji trenutak uočili parkirno mjesto ili ulicu gdje treba skrenuti, odustanite od manevra i produžite, jer riskirate nalet na stražnji dio vašeg vozila ili proklizavanje, odnosno izlijetanje.

8. Udvostručite razmak od vozila ispred, jer se na skliskom kolniku znatno produžuje zaustavni put. Najvažnije je pravilo: vozite polako i oprezno, na skliskoj cesti nigdje vam se ne smije žuriti! Promatrajte cestu i okolinu, posebice nailazeće pješake i sve moguće prepreke, kako biste na vrijeme smanjili brzinu, zakočili ili izveli manevar izbjegavanja.

9. Kočite kombinirano - motorom uz potpomaganje kočnicom, jer se snaga kočenja najbolje raspoređuje na sve kotače i sprječava klizanje. Staro pravilo, da prioritetno treba kočiti motorom, na skliskoj je cesti pogrešno i može biti opasno, posebice kod vozila sa stražnjim pogonom. Naime, tada se snaga kočenja prenosi samo preko dva kotača, umjesto preko četiri, kao s kočnicama, pa lakše dolazi do proklizavanja i zanošenja.

10. Provjeriti stanje rashladne tekućine u motoru (antifriza) i ako je niste mijenjali u posljednje četiri godine, napravite to sada. Njena je funkcija dvostruka: otporna je na smrzavanje i štiti motor od unutarnje korozije. S vremenom oba se svojstva pogoršavaju, pa je preporučljiva izmjena. Ne smije se štedjeti ni na tekućini za pranje stakala, jer se bez nje vidljivost znatno smanjuje.

Na kraju, poseban, iznimno važan savjet: ne koristite mobilni telefon (smartphone) u vožnji! To je i inače vrlo opasno, a u zimskim uvjetima, kad je vidljivost loša, a prianjanje guma na kolnik problematično, takva distrakcija, odvraćanje pozornosti i pogleda s ceste, lako se pretvara u katastrofu i tragediju.   

hr Fri Dec 21 2018 10:15:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/534883901799429e5daa3386/80

Zašto se ponekad trznete dok tonete u san?

Znanstvenici se slažu da je riječ o bezopasnoj i uobičajenoj pojavi oko koje se ne treba brinuti

Je li vam se ikad dogodilo da se naglo trznete dok padate u san? Riječ je o hipničkom trzaju, nenamjernom grčenju mišića dok osoba tone u san.

Live Science piše da je naziv dobilo prema hipnagoškom stanju, odnosno prijelaznom razdoblju između budnosti i sna. Grčevi mišića mogu nastati spontano ili mogu biti uzrokovani vanjskim podražajima poput zvuka ili svjetla. Neki ljudi tvrde da uz trzanje znaju doživjeti i halucinacije.

Neki znanstvenici vjeruju da stres, velike količine kofeina, umor i manjak sna mogu povećati učestalost i šanse za hipnički trzaj, no ta pojava još uvijek nije dovoljno istražena. Neki tvrde da tome može pridonijeti i povećana tjelesna aktivnost u večernjim satima.

Znanstvenici nisu sigurni zašto se točno javlja taj trzaj, no postoji nekoliko teorija. Jedna kaže da je to prirodni tjelesni prijelaz iz budnog u san te da se javlja kad živci zataje tijekom procesa. Još jedna popularna ideja temelji se na evolucijskoj teoriji te kaže da su ti grčevi zapravo drevni refleks primata na opuštanje mišića tijekom padanja u san. Primjerice, opuštanje označava da primat pada sa stabla te to uzrokuje brzo reagiranje mišića, piše Live Science.

Ipak, znanstvenici se slažu da je riječ o bezopasnoj i uobičajenoj pojavi oko koje se ne treba brinuti. - piše Index

hr Tue Jan 15 2019 19:53:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c3de4810e4938957c8b4575/80

Tko je izvođač: Duje Čop ili Luka Nižetić?

Još 2012. godine na Youtubeu je objavljena pjesma “Tamo gdje me srce vuče“, no kao izvođač navodi se Duje Čop.
"Hrvatski nogometaš Duje Čop s posljednjim hitom 'Tamo gdje me srce vuče'", stoji na engleskom jeziku u opisu videa. 

Netko ih je očito zamijenio...


hr Tue Jan 15 2019 14:47:56 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c2fc08e0e49388b6d8b456a/80
Foto: Pixabay

Učinite samo ovo i izbjegnite štetu koju sjedenje čini vašem tijelu

Čak i ako ne želimo, suvremeni način života i posao prisiljavaju nas da više sati dnevno provedemo sjedeći, što nikako nije dobro za zdravlje

Sjedilački način života loše utječe na zdravlje. Osim što opterećuje kralježnicu, višesatno svakodnevno sjedenje usporava cirkulaciju u zdjeličnom dijelu, utječe na plodnost, povećava rizik od kardiovaskularnih bolesti, pretilosti i prijevremene smrti, a loše utječe i na psihu jer je čovjek stvoren za kretanje.

No, znanstvenici imaju dobre vijesti. Tvrde da su pronašli način na koji možemo poništiti negativne učinke sjedenja i umnanjiti zdravstvene rizike.

Kažu da je dovoljno samo pola sata sjedenja zamijeniti bilo kojom tjelesnom aktivnosti i smanjit ćemo za čak 35 posto rizik od prijevremene smrti koji je povezan s nekretanjem. 

Savjetuju da prošetamo u pauzi za ručak, prije posla odradimo brzi trening u teretani ili jednostavno na posao dođemo pješice. 

Studija je provedena na 7,999 osoba starijih od 45 godina koje su četiri dana neprestano nosile senzore za mjerenje aktivnosti. 

Pokazalo se da i najmanja tjelesna aktivnost dobro utječe na zdravlje, a što je ona intenzivnija to su i učinci veći. Niska tjelesna aktivnost snizila je rizik od prijevremene smrti za 17 posto, dok je visoka tjelesna aktvnost taj rizik umanjila za 35 posto.

Bilo da se odlučite na intenzivni kratki trening ili žustru polusatni šetnju, učinit ćete jako dobru stvar za svoj organizam. Za one koji žele još više aktivnosti, zamijenite dizalo stubama i na svakih sat vremena sjedenja prošetajte pet minuta. 

- Sve se računa. Kratke, brze šetrnje, žustro penjanje po stepenicama, svaka tjelesna aktivnost pridonosi zdravlju", poručuje dr. Keith Diaz, autor studije sa Sveučilišta Columbia, piše zivotistil.hr

hr Tue Jan 15 2019 14:29:13 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c2b49dd0e4938e2688b4585/80
Foto: PIXABAY

Intuitivna prehrana: Možemo li jesti ono što naše tijelo samo traži - i mršavjeti?

U novoj godini mnogi od nas žele poraditi na svome pristupu zdravlju i prehrani. Jedan od načina na koji se to može učiniti je tzv. intuitivno jedenje.

Riječ je o pristupu prehrani koji nas vraća našim korijenima, nastoji prepoznati konkretne potrebe našeg tijela za određenim namirnicama, razbiti začarane krugove dijeta i u konačnici stvoriti zdraviji odnos s hranom. Naime, svi se mi rađamo s intuicijom za hranu.

Novorođenče plače kada je gladno, dijete vrtićke dobi također glasno izražava svoj osjećaj gladi i potrebu za određenom hranom, no kako starimo, tako nalazimo na sve više zabrana i suprotnih informacija sa svih strana. Nameću nam se i određeni trendovi u prehrani, no realnost je takva da svakom tijelu odgovaraju druge namirnice te je naprosto nemoguće da jedan oblik dijete odgovara svima.

Kako starimo, tako se i sve češće susrećemo s brojnim životnim izazovima pa često zbog tuge, depresije ili naprosto dosade posežemo na hranom, ne osjećajući pravu fizičku glad čija bi funkcija bila unošenje hrane radi preživljavanja.

Intuitivno jedenje nastoji promijeniti upravo to, a prema nagrađivanima autoricama koje su ovaj koncept predstavile široj javnosti, nutricionistkinjama i terapeutkinjama specijaliziranima za poremećaje u prehrani i intuitivno jedenje, Evelyn Tribole i Elyse Resch, postoji 10 pravila koja čine ovaj koncept.

1. Zaboravite na dijete 
Nijedna dijeta bez unošenja adekvatnih hranjivih namirnica dugoročno ne može biti održiva. Ako ste isprobali na desetke dijeta, tada vam je dobro poznat i jo-jo efekt, odnosno vraćanje izgubljenih kilograma i dodavanje novih. Intuitivno jedenje nastoji u potpunosti izbaciti ideju o dijetama.

2. Prepoznajte biološku glad 
Čitav smisao ovog koncepta je u tome da sami prepoznate kada ste zaista gladni, kada vam je hrana potrebna u svrhu preživljavanja i održavanja bioloških funkcija. To podrazumijeva barem tri obroka dnevno koja bi trebala biti bogata vlaknima, zdravim ugljikohidratima, zdravim mastima i proteinima. Jedenje kada samo tužni, depresivni ili osjećamo bilo koju drugu negativnu emociju treba ostaviti po strani. To nije istinska glad nego emocionalna glad.

3. Nemojte si postavljati zabrane 
Dakako, nije moguće uvijek jesti samo najzdravije namirnice, no to ne znači da se zbog toga morate loše osjećati. Kockica čokolade, tjestenina s umakom od vrhnja ili palačinka, ako se konzumiraju umjereno, neće naštetiti vašem zdravlju. U suprotnom, zabranite li si određene namirnice, lakše ćete doći u napast da ih u nekom trenutku konzumirate u prevelikoj mjeri, a ako se to ponavlja, neizbježno je nakupljanje kilograma.

4. Budite blagi prema sebi 
Dogodi li se ipak da u određenom trenutku konzumirate previše nezdravih namirnica, nemojte zbog toga biti strogi prema sebi, nazivati samu sebe pogrdnim imenima ili smatrati da ste potpuni promašaj. Baš se svakome može dogoditi da vrlo lako skrene s puta zdrave prehrane, ali se jednako tako može i vratiti na taj put. Priznajte da ste pogriješili, ali i osvijestite to da zbog toga niste loša osoba. Nemojte se nakon toga kažnjavati strogim dijetama kako biste „nadoknadili“ nekoliko dana loše prehrane.

5. Poštujte stanje u kojem ste siti 
Jednako je važno pažljivo osluškivati svoje tijelo i prepoznati kada smo zaista siti, a da ne osjećamo težinu u želucu. Znači li to da morate stati usred pola pojedene porcije, neka bude tako. Osvijestite koliko vam je hrane potrebno kako biste se osjećali sitima. S vremenom ćete naučiti pripremati manje porcije nego inače.

6. Naučite kako uživati u hrani 
U japanskoj kulturi prehrane nije važna samo nutritivna vrijednost i izgled poslužene hrane, nego i uživanje u procesu jedenja. Da bi to bilo moguće i u našem životu, treba jesti onu hranu u kojoj zaista uživamo. Kako će ona tijelu biti češće dostupna, ono će brže moći prepoznati kada stati te ćete u konačnici pojesti manje određene namirnice. Nemojte biti opterećeni hranom.

7. Prepoznajte emocije bez posezanja za hranom 
Najveći problem zbog kojih se mnogi od nas debljaju nije izravno povezan s hranom nego s mnogo dubljim problemima. Osim u specifičnim zdravstvenim slučajevima, poput problema sa štitnjačom, nakupljanje kilograma potječe od potisnutih emocija i teških životnih okolnosti.

Tada nam se hrana čini kao najbolji prijatelj, jedini koji ne osuđuje i koji je uvijek tu za nas. I tako sve počinje. Zato intuitivno jedenje nastoji u potpunosti prekinuti vezu jedenja i negativnih emocija. U konačnici, hrana neće riješiti naše probleme niti utišati emocije. Zadovoljit će nas na nekoliko minuta, a potom će sve opet biti po starom. Zato je važno odvojiti ideje emocija i hrane.

8. Poštujte svoje tijelo 
Svatko od nas je drugačije tjelesne građe. U tome veliku ulogu ima genetika, a to treba imati na umu kada je riječ o želji za promjenom vizure tijela. Dakako, pravilnom prehranom i vježbanjem možemo značajno utjecati na oblik tijela i kilograme, no i tu postoje ograničenja kojih moramo biti svjesni. Netko tko je visok 180 cm neće moći imati zdravo tijelo bude li si kao idealnu težinu postavio granicu od 50 kilograma.

9. Vježbajte – i promatrajte kako se osjećate 
Kretanje je nužno za ljudsko tijelo, no pomisao na vježbanje mnogima je mrska. Zato odaberite nešto što vam predstavlja najmanji problem i u čemu se osjećate ugodno. Počnite s redovitim hodanjem ili pilatesom pa promatrajte kako se osjećate kada provodite tu aktivnost, a kako kada je preskačete. Usredotočite se na to kako se ponaša vaše tijelo u obje situacije. Ako vam je na pameti samo gubitak kilograma, vrlo ćete lako odgoditi odlazak na zakazanu aktivnost.

10. Poštujte svoje zdravlje 
Neka vam u svemu ovome zdravlje bude na prvom mjestu. Gubitak kilograma i zadovoljstvo odrazom u ogledalu bit će popratni učinci, no zahtijevat će vrijeme. Jedna proteinska čokoladica ili banana neće poboljšati vaše zdravlje, no svakodnevni zdravi odabiri i jedenje u situacijama kada smo zaista gladni hoće, piše zadovoljna.hr


hr Tue Jan 15 2019 14:24:34 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .