Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58748a301eea8f1fdc8b45e3/80

Autoškole na tankoj granici rentabilnosti: "Naša djeca nisu roba. Svaki izgubljeni život košta naše društvo gotovo milijun eura"

Najave donošenja novih zakonskih odredbi, bez sustavne analize budućih učinaka, već sada su izazvale negativne reakcije stručnih djelatnika

Bombardirani proizvoljnim zaključcima u medijima se u zadnje vrijeme špekulira da će se cijene osposobljavanja kandidata za vozače smanjiti donošenjem novih, liberalnijih propisa koji će regulirati sustav osposobljavanja kandidata za vozače.

Stoga je Strukovna grupacija autoškola iz Splita odlučila obavijestiti javnost da cijene usluga formiraju autoškole svaka za sebe na osnovu vlastite kalkulacije, u skladu s važećim propisima, te da se iste neće znatnije mijenjati, ako osnovni paket od 30 nastavnih sati teoretske nastave i 35 nastavnih sati praktične nastave ostane nepromijenjen.

- Trenutna minimalna zakonska propisana cijena na snazi je od 2009. godine i takva je da su autoškole na tankoj  granici rentabilnosti, te prostora za smanjenje jednostavno nema jer su troškovi poslovanja visoki i svakodnevno rastu.

Sustav osposobljavanja vozača do 2004. godine temeljio se na liberalnim uvjetima poslovanja, što je u konačnici rezultiralo niskom kvalitetom nastavnog procesa osposobljavanja kandidata na štetu sigurnosti prometa. Sustavno provedenu analizu javno je objavila stručna organizacija Hrvatski autoklub te je za period od 2005. godine do danas, licenciranjem i normiranjem cijelog sustava, učinjen ogroman preokret i znatno podignuta razina kvalitete i razina povjerenja u rad autoškola, što je trebalo biti jamstvo za daljnji razvoj i nova još kvalitetnija rješenja - kazao je Denis Ožegović, predsjednik Strukovne grupacije autoškola pri Županijskoj komori Split.

Ožegović smatra ako se ukinu propisane minimalne cijene, autoškole neće biti u mogućnosti smanjivati cijenu, jer će pokušati zadržati postignuti nivo kvalitete obuke. 

- Svi sudionici u procesu osposobljavanja kandidata mogli bi pokušati učiniti našim građanima prihvatljiviju cijenu osposobljavanja. Uostalom, od ukupne cijene osposobljavanja za B kategoriju, od cca 7.500,00 kn, 4.790,00 kn ili 64% troška otpada na autoškolu, a ostalo na PDV, HAK i zdravstvene ustanove. Interesantno  je da u sustavu osposobljavanja kandidata za vozače svi imaju propisanu cijenu, a samo bi se autoškolama, koje najviše sredstava, vremena, truda i rada ulažu u mladog vozača, ukinula MINIMALNA propisana cijena.

Osposobljavanje kandidata za vozače nije i ne smije biti isključivo tržišno-ekonomsko-gospodarska kategorija, jer u sebi sadrži elemente edukacije, obrazovanja, osposobljavanja, prometne kulture i preventive, ali prije svega društvenu odgovornost i ponašanje pojedinaca.

Smatramo da se u Republici Hrvatskoj u domeni osposobljavanja kandidata dogodilo nešto vrlo vrijedno, a to je konkurentnost između autoškola koja se može definirati u ovom slučaju prema više kriterija, a najvažniji je upravo - kvaliteta kadrova i opreme, koja  postaje mjerilo, odnosno, korisnici usluga  sami odabiru kvalitetne od manje kvalitetnih pružatelja usluga.

U ime naših članica, koje obavljaju svoju poduzetničku aktivnost kao uredni porezni obveznici, prosvjedujemo na konstantne promjene uvjeta poslovanja, što donosi poslovnu nestabilnost te je nemoguće optimalno planirati poslovni razvoj i svojim poslovnim uspjehom pridonijeti uspješnosti cijelog sustava.

Zadnjih jedanaest godina, od kada je uveden postojeći sustav osposobljavanja kandidata, imali smo stabilnost i prosperitet, a kao rezultat toga i trend opadanja prometnih nesreća. Najave donošenja novih zakonskih odredbi, bez sustavne analize budućih učinaka, već sada su izazvale negativne reakcije stručnih djelatnika.

Naša djeca nisu roba. Svaki izgubljeni život košta naše društvo gotovo milijun eura. Zbog toga se zalažemo da osposobljavanje kandidata i ostane javno-gospodarski definirana u zakonu kao usluga od općeg interesa, jer se radi o radno i profesionalno intenzivnoj i stručnoj usluzi, koja ima presudan utjecaj na zdravlje, živote i materijalne vrijednosti, a posebno na mlade vozače.

Uostalom, Slovenci su upravo po uzoru na hrvatski model usvojili Zakon o vozačima, kojim će radi sprječavanja dampinga među autoškolama, propisati minimalne cijene autoškola.

Pozdravljamo sve kvalitativne promjene koje će istinski unaprijediti sustav osposobljavanja kandidata u RH.

Činjenice da su  gotovo u potpunosti iskorijenjeni rad nelicenciranih osoba, neplaćanje poreza, rad na crno, neplaćeni prekovremeni rad,  nestručan i neodgovoran rad, zlouporaba godišnjih odmora, neprijavljivanje radne snage, tehnička neispravnost vozila, a istovremeno je omogućen potpuni statistički uvid u djelatnost i stabilno punjenje javnih financija, odraz su i primjer uređenosti jedne djelatnosti - ne samo za Hrvatsku, već tako nešto nisu uspostavile niti daleko razvijenije države izvan ili unutar EU - zaključio je Denis Ožegović.

Facebook komentari

hr Fri Jan 20 2017 15:15:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5521b3581766fd60038b48bf/80
Foto: Zvonimir Barišin / CROPIX

Sunčano, na Jadranu bura

Najviša dnevna temperatura zraka u unutrašnjosti od 15 do 19, a na moru između 19 i 23 Celzijevih stupnjeva

Djelomice, a na Jadranu i pretežno sunčano. Vjetar slab do umjeren sjeverni i sjeveroistočni, a na Jadranu u prvom dijelu dana umjerena, podno Velebita i vrlo jaka bura, zatim slab zapadnjak i jugozapadnjak.

Najviša dnevna temperatura zraka u unutrašnjosti od 15 do 19, a na moru između 19 i 23 Celzijevih stupnjeva, prognozira za subotu Državni hidrometeorološki zavod (DHMZ). 

Facebook komentari

hr Sat Mar 25 2017 09:47:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58bbca45b47398619f8b459e/80
Foto: Pixabay

Ne prestaju kontroverze oko ljetnog računanja vremena

Sat će za ljetno računanje vremena pomaknuti više od 70 zemalja svijeta, većinom na sjevernoj hemisferi

Hrvatska, kao i sve europske zemlje, osim Islanda, u noći sa subote (26. ožujka) na nedjelju (27. ožujka) pomiče kazaljke na satovima sat vremena naprijed, čime počinje računanje ljetnog vremena oko čijih prednosti i nedostataka ne prestaju kontroverze, tako da su taj model računanja vremena u zadnje vrijeme napustile Turska i Rusija.

Osim Europe, sat će za ljetno računanje vremena pomaknuti  više od 70 zemalja svijeta, većinom na sjevernoj hemisferi. To će im donijeti više danjeg svjetla i moguće uštede električne energije ali i poremaćaje spavanja, koje mogu pratiti i neke druge zdravstvene tegobe.

Pomicanje sata ustaljeno 70-tih godina

U zapadnoj Europi "pomicanje sata" ustaljeno je početkom 1970-ih godina, uz obrazloženje da se time “produžava” dan, štedi energija, povećava produktivnost, poboljšava prilagođavanje ljudi i radni dan čini efikasnijim.

Međutim, suprotno nekadašnjim vjerovanjima, sve se češće navode i argumenti protiv takve prakse, poput onoga da nema rezultata u uštedama energije, a remeti se ustaljene obrasce spavanja što, tvrde znanstvenici, može imati značajne posljedice.

Tako su nedavna znanstvena istraživanja pokazala su da će pomicanje sata s 2 na 3 sata u nedjelju, 27. ožujka, vjerojatno rezultirati porastom srčanih i moždanih udara, većim brojem automobilskih nesreća, te smanjenjem radne učinkovitosti.

"Naša studija ukazuje na to da nagle, pa i male promjene ritma sna mogu imati štetan utjecaj", upozorava kardiolog Amneet Sandhu sa Sveučilišta u Coloradu, čija je studija, utemeljena na bolničkim podacima, otkrila porast broja srčanih udara za 25 posto u ponedjeljak, dan nakon početka ljetnog računanja vremena.

Stranka umirovljenika prošle je godine zatražila od hrvatske Vlade da preispita odluku o prelasku na ljetno računanje vremena, odnosno pomicanju kazaljki na satu.

Po njihovu mišljenju, pomicanje sata provodi se po inerciji, bez razmišljanja o korisnosti ili štetnosti tog poteza kao i bez rasprave o mogućim drugim rješenjima. Tvrde kako ni na razni Europske unije po tom pitanju ne postoji ni jedinstveno stajalište ni jasni pokazatelji opravdanosti.

Uvedeno u Prvom svjetskom ratu sa ciljem uštede ugljena

Motiv za prelazak na ljetno računanje vremena bile su u prvom redu energetske uštede u Prvom svjetskom ratu, zbog kojih Austro-Ugarska i njezini saveznici počinju  eksperimentirati s tom praksom. Cilj je bila ušteda ugljena, tadašnjeg glavnog energenta. Već sljedeće godine, 1917., pridružuje im se i Britanija sa svojim saveznicima, dok su Rusija i Sjedinjene Države pričekale još koju godinu.

Ljetno računanje vremena, koje ove godine traje do 29. listopada, šire je razmjere dobilo za vrijeme Drugog svjetskog rata kao mjera štednje struje. Logika je bila da dulje trajanje dana znači da će ljudi manje sati provoditi uz umjetnu rasvjetu.

Prakse su nakon rata bile različite i neujednačene, a prekretnica je bila velika energetska kriza 70-ih godina kada se svijet počeo vraćati "pomicanju vremena" koje se od tada ustalilo u većem dijelu Sjeverne Amerike i Europi, ali ne i u većini drugih zemalja svijeta. Bivša Jugoslavija ljetno je vrijeme prvi put uvela 1983. godine.

Ljetno računanje u Europi i Americi; Rusija i Turska odustale

Sat unaprijed u Europi će pomaknuti stanovnici svih zemalja, osim Islanda, te više od 70 država  u svijetu. Osim Europe, SAD-a i Kanade, kazaljke naprijed pomiču se i u većini zemalja bivšeg Sovjetskog Saveza, u Meksiku, na Kubi, Grenlandu...

Ljetno računanje vremena nikad nije koristio velik dio zemalja tropskog pojasa jer u tim zemljama ljeto traje cijelu godinu pa danjeg svjetla ima dovoljno tijekom cijele godine, a ono ne koristi ni veći broj zemalja u Africi i Južnoj Americi. Neke od gospodarski najjačih zemalja kao Kina i Japan koristile su ljetno računanje vremena, ali su od njegova korištenja odustale.

Kazaljke sat unaprijed nisu pomaknuli niti stanovnici Rusije koji od 2014. imaju "trajno zimsko računanje vremena", a na teritoriju te velike zemlje je te godine i sa devet na 11 povećan broj vremenskih zona.  Nekadašnji Sovjetski Savez uveo je 1981. godine ljetno računanje vremena, a  2011. tadašnji predsjednik Dmitrij Medvedev  smanjio je broj vremenskih zona na devet i odlučio da će ljetno računanje vremena vrijediti cijelu godinu. Svoju odluku tada je objasnio time da pomicanje kazaljki dvaput godišnje ljudima remeti bioritam i uznemiruje krave.

Od pomicanja sata prošle je godine odustala i Turska koja je također odlučila da će ljetno računanje vremena vrijediti cijele godine.

Tamo gdje se vrijeme mijenja na sjevernoj hemisferi, ljetno računanje obično počinje zadnje nedjelje u ožujku ili prve nedjelje u travnju, a završava zadnje nedjelje u listopadu. No, ima i iznimaka. Tako od 2007. godine SAD i Kanada počinju ljetno računanje vremena s drugom nedjeljom u ožujku, a završavaju s prvom nedjeljom u studenome

Bez obzira na protivnike, ljetno računanje vremena nesumnjivo ima i svoje dobre strane. Pokazalo se da se tada manje i rjeđe gleda televizija, a češće se boravi u prirodi i trči, hoda ili bavi sportom. Zbog duljeg dana ljudi mogu biti više biti na otvorenom i uživati u blagodatima svježeg zraka i sunčevih zraka. Također, mogli bi se i osjećati bolje nego inače jer će sunce sjati i u popodnevnim satima kada završava radno vrijeme što će povećati razinu serotonina, koji podiže raspoloženje.

Facebook komentari

hr Sat Mar 25 2017 09:44:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58d59545b473989dd08b464b/80
Foto: Ilustracija/Boris Kačan

Makarska dobiva novu turističku atrakciju - Burolinu

Bura i Burolina kreću u zajedničku akciju...
Uz zadarske turističke atrakcije Pozdrava suncu i Morske orgulje, i Makarska dobiva svoju. Nakon izgradnje lukobrana istočni dio makarske luke uskoro bi trebao dobiti - Burolinu.

Burolinom bi "upravljala" dobro poznata biokovska bura, javlja HRT. Time bi se u istočnoj luci regulirale prometne gužve te dobilo atraktivno arhitektonsko rješenje. Za Makarane je posebno važno da će se time zatvoriti promet na makarskoj rivi. Sastavni je to dio budućeg uređenja istočnog dijela makarske luke. Uz Burolinu, planirana je gradnja nove prometnice, podzemna garaža te sportsko igralište.

Nakon Pozdrava suncu i Morskih orgulja u Zadru, ovo je novi moderni arhitektonski zahvat akademika Nikole Bašića, kojim bi Makarska dobila još jednu turističku atrakciju.

Facebook komentari

hr Sat Mar 25 2017 09:02:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58d56055b4739806d38b45a1/80

Sat planete za Zemlju: I Split se gašenjem svjetala pridružuje akciji

I ove godine će se diljem Lijepe naše gasiti svjetla za "Sat za planetu Zemlju"

Grad Split će se i ove godine uključiti u akciju „Earth Hour“ 2017. – Sat za planet Zemlju, simboličnim gašenjem svjetala na južnom pročelju Dioklecijanove palače  25. ožujka, subota, u vremenu od 20:30 do 21:30 sati.

Pozivaju se građani Splita da se pridruže akciji u 20.30 sati gašenjem svjetala na sat vremena u svojim domaćinstvima.

Sat vremena za planet zemlju, u svijetu poznata kao Earth Hour, akcija je koju WWF (World Wildlife Fund for Nature) organizira desetu godinu zaredom, a od 2009. godine akciji se pridružila i Hrvatska. Akcija je evoluirala od inicijative jednog grada 2007. godine, u veliki globalni pokret u kojem je samo prošle godine sudjelovalo više od 7000 gradova iz više od 160 zemalja. Glavni cilj ove akcije je osvijestiti stanovnike planeta da moramo početi voditi računa o resursima koje trošimo.

Facebook komentari

hr Sat Mar 25 2017 08:16:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .