Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5b864d13cb557a947e8b48ea/80
Foto: PIXABAY

Najčešće pogreške koje radite u prehrani, a lako ih je ispraviti

Prehrambene greške mogu se podijeliti u dvije kategorije: kognitivne i sadržajne, tvrdi mag. nutr. Bojan Stojnić.

Kognitivne greške

Budući da je razvoj zdravog odnosa prema hrani preduvjet za postizanje zdrave prehrane, započet ću s pogreškama u razmišljanju o hrani i prehrani.

"Prije svega, vjerujem da od prehrane očekujemo previše. Držimo hranu lijekom te se razočaravamo kad nam ne uspije riješiti sve naše probleme. Hrana jest najbolja poznata prevencija, no nije lijek."

Pritom zanemarujemo psihosocijalnu komponentu prehrane. Hrana nisu samo nutrijenti i alat za prevenciju bolesti, već i izvor užitka te prilika za druženje.

Lajemo na pogrešno stablo. Fokus pogrešno usmjeravamo na prehrambene prakse sumnjive opravdanosti, koje u najboljem slučaju neće imati značajnijeg utjecaja na zdravlje, a ponekad se na isto odražavaju i negativno. Pritom zanemarujemo širi kontekst ukupne kvalitete prehrane, koja će doista utjecati na vaše zdravlje. Ne postoje zdrava i nezdrava hrana, već samo zdrava i nezdrava prehrana.

"
Briga o prehrani može biti i pretjerana. Mnogima prehrambeni izbori predstavljaju značajni stres i/ili im ne dozvoljavaju normalni društveni život. U takvim slučajevima govorimo o ortoreksiji, odnosno opsesiji zdravom prehranom. Umjesto da unaprijedi zdravlje, pretjerana briga na njega se odražava negativno. Ne živimo da bismo jeli, već jedemo da bismo živjeli."

Mi ljudi imamo tendenciju prema isključivom, odnosno „sve ili ništa“ razmišljanju o hrani. I najmanji odmak od plana razlog je odustajanja, a ponekad čak i svojevrsnog samokažnjavanja. Ili se u potpunosti pridržavamo zadanog programa, ili ga se uopće ne pridržavamo. Ili ne jedemo čokoladu, ili odjednom pojedemo cijelu. Prehrana nije crna ili bijela. Korak unatrag, ako ste prije napravili dva unaprijed, još uvijek je jedan korak unaprijed, piše ordinacija.hr

Strpljivo mijenjate navike

Žurimo. Prehrambene navike ne stvaraju se preko noći, kako kvalitetne, tako i one nepoželjne. Kilogrami se također ne nakupljaju preko noći. Svaka prehrambena promjena jest proces u kojemu treba ustrajati. Kratkoročni rezultati nemaju smisla; dugoročne navike će utjecati na zdravlje. Ne treba očekivati senzacionalne promjene, već strpljivo mijenjati navike.

"
Savjete tražimo na krivom mjestu. Internet je blagoslov i prokletstvo u istome. Daje nam trenutni pristup svom ljudskom znanju, no na njemu nema kontrole kvalitete sadržaja. Bez kvalitetne podloge iz biologije, biokemije, fiziologije i psihologije, nije se teško izgubiti u njegovim bespućima i krenuti alternativnim prehrambenim putevima. S obzirom na to da svi jedemo po nekoliko puta dnevno, mnogi se osjećajukvalificiranim stručnjacima pozvanima o prehrani dijeliti savjete. A internet je savršen medij za isto. Kao što pravni savjet tražite od odvjetnika, prehrambeni savjet potražite kod osobe školovane za dijeljenje istoga, kod nutricionista."

Moderno je od svega, uključujući i od prehrane, stvarati ideologiju. Pojedinci koji na taj način razmišljaju, odabiru određeni prehrambeni pristup, uglavnom alternativni, pridaju mu čarobna svojstva i brane ga pod svaku cijenu kao jedini ispravni, a priori odbacujući i gorljivo kritizirajući svaki drugi, nerijetko na neopravdanim moralnim osnovama. U prehrani nema mjesta moraliziranju. Postoji mnogo načina za postizanje zdrave prehrane. Jedna, jedinstvena, savršena, optimalna prehrana ne postoji.

Sadržajne greške

Suprotno uvriježenom mišljenju, glavni prehrambeni problem u sadržajnom smislu nije suvišan unos pojedine namirnice ili nutrijenta, već nedovoljan unos svih onih koje naše tijelo treba. Umjesto na uključivanje što većeg broja namirnica u prehranu, prvenstveno se fokusiramo na njihovo isključivanje, vjerujući da su pojedine namirnice ili njihove grupe odgovorne za njihove zdravstvene probleme. Nijedna hrana nije otrov; doza čini otrov. Isključivim pristupom prehrani smanjuje se raznolikost, temelj njene kvalitete i vašeg zdravlja.

Jednoličnost prehrane, odnosno izostanak raznolikosti najčešće je posljedica navike, bezidejnosti te straha od novoga. Svoju prehranu temeljimo na vrlo malom broju namirnica, što osim što joj oduzima zanimljivost, može uzrokovati i nutritivne deficite.

"Jedemo previše. Ne debljamo se od zraka. Ne debljamo se ni od kruha, banana ili maslaca. Višak kilograma posljedica je energetske neravnoteže, odnosno energetskog unosa većeg od potrošnje."

Jednako tako, nećemo smršaviti bez energetskog deficita. Ne postoje namirnice koje tope kilograme. Niti će niskougljikohidratna (LCHF) ili niskomasna prehrana bez energetskog deficita dati rezultata. Kilograme tope kvalitetna prehrana koja omogućava prihvatljivu sitost tijekom „dijete“ i snažna volja za borbu s tijelom koje pod svaku cijenu želi zadržati višak kilograma, za crne dane.

Savjet koji gotovo univerzalno nalazim od pomoći jest standardizirati dnevni broj i okvirni sadržaj obroka. To znači da znamo koliko ćemo puta u danu jesti, da izbjegavamo nepotrebno grickanje, te da okvirno znamo što se treba nalaziti na tanjuru. U doba svedostupnosti hrane programirane za stimulaciju okusnih pupoljaka, rijetko se tko može osloniti na tjelesne signale potrebe za hranom.

Mi nutricionisti smo već dosadni s ovim savjetom, ali doista je jedan koji vrijedi gotovo za svakoga: Stavite veći naglasak na biljnu hranu u prehrani. To uključuje povrće, voće, žitarice od cjelovitog zrna i orašaste plodove. Što raznolikije, što šarenije, to bolje. Istraživanja nedvojbeno pokazuju da je veća konzumacija biljne hrane povezana s nižim rizikom od kroničnih oboljenja. No ne trčite pred rudo. Za postizanje zdrave prehrane nije potrebno postati vegetarijancem ili veganom.

Previše neprovjerenih informacija

Sa svih strana smo zatrpani neprovjerenim informacijama o prehrani. To je i jedan od razloga zašto sam pokrenuo stranicu nutricionizam.hr - kako bih ponudio znanstveno utemeljen, racionalan i praktičan prehrambeni savjet.

Trendovi su po definiciji tu da nestanu, stoga toplo savjetujem ne gubiti vrijeme, energiju i zdravlje na praćenje istih. Zdrava prehrana može doći u mnogo oblika, no raznolikost (neisključivost) te umjerenost temelj su svakoga.

Da bi postigli zdravu prehranu, ne treba do besvijesti kopati po internetu u potrazi za trikom koji će nas učiniti zdravima. Prehrana može biti jednostavna, ako se vodite stručnim savjetom. Nutricionizam jest kompleksan, no prehrana ne treba biti.

hr Wed Aug 29 2018 09:36:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bf1aecf0e4938f5198b4574/80

Simbol prkosa i ponosa, simbol otpornosti: Vukovarski Vodotoranj

Iako je pao, Vukovar je postao simbol otpornosti jednog naroda. Taj simbol utjelovio se u 50 metara visokom vodotornju koji se nadvija nad slavonskom ravnicom.

Na današnji dan, u dostojanstvenim kolonama, prisjećamo se ultimativne žrtve jednog grada i svih njegovih žitelja. Prije točno 27 godina, završila je 87-dnevna herojska i mučenička borba branitelja protiv brojčano i tehnički superiornijih agresorskih snaga. 

Pao je Vukovar, a njegov pad obilježilo je stradanje civila kakvo se ne pamti na području Europe nakon 2. Svjetskog rata.

Vukovar je postao simbol otpornosti hrvatskog naroda, simbol požrtvovnosti i ustrajnosti u obrani svoga doma, svojih sunarodnjaka i svoje djedovine. Taj simbol utjelovio se u 50 metara visokom vodotornju koji se nadvija nad slavonskom ravnicom.

U vrijeme gradnje, vodotoranj je bio jedna od većih građevina takvog tipa u Europi, a tijekom agresije snaga JNA i četničke paravojske pogođen je s više od 600 projektila.

600 projektila pogodilo je najvišu građevinu slavnoga grada. Nadali su se agresori da u Vukovaru neće ostati kamen na kamenu. A on je odbio pasti. Odbio je srušiti se unatoč stalnim bombardiranjima, unatoč suočavanju s nerezonskom destrukcijom i nezapamćenim količinama ljudske mržnje. 

Vinuo se u visine s hrvatskom zastavom dajući nadu da će Vukovar preživjeti.

Njegovi ožiljci i danas podsjećaju svakog prolaznika na patnju koju je Vukovar, sada već davne 1991. godine morao podnijeti. Stoji podsjetnik na stradanja branitelja i civila toga grada. Na svakog ubijenog i protjeranog, na svaki razrušeni dom. Stoji kao podsjetnik da se naš narod nikad ne predaje. Da ga se može udarati, ali nikad slomiti. Da će uvijek ponosno stajati i izviti se nad svim nedaćama koje ga zadese.

Jer hrabrost i ponos Vukovarskih branitelja, heroja kakvi se ne mogu susresti niti u jednom romanu, zalog su za budućnost. 

Vukovarski vodotoranj je dočekao sretnije dane. Simbol razaranja, ali i simbol otpornosti, konačno će dobiti lice kakvo zaslužuje. Obnovom će se učvrstiti oštećeni dijelovi konstrukcije, a nekadašnji vodotoranj postat će memorijal turobnoj i slavnoj prošlosti svoga grada. 

Ipak, vidljive rane Vukovarskog vodotornja i nakon obnove će ostati netaknute. Zauvijek će pričati priču o napaćenom i izudaranom gradu, koji je pao, a opet odbio pasti.

 

hr Sun Nov 18 2018 19:29:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bf1ab0e0e4938c2198b4582/80
Foto: Pixabay

Štrudla od jabuka: Najlakši recept za kolač koji miriše na djetinjstvo

Ovo je recept za slasnu bečku štrudlu od jabuka koja se može poslužiti i sa sladoledom od vanilije

Jedan od najpopularnijih deserata koji u raznim inačicama možete naći od sjevera do juga Europe je štrudla ili savijača od jabuka. Ovo je recept za slasnu bečku štrudlu od jabuka koja se može poslužiti i sa sladoledom od vanilije.

SASTOJCI ZA ŠTRUDLU OD JABUKA

pakiranje kora za savijaču (možete i sami napraviti vučeno tijesto)
1 kg kiselijih jabuka
10 dag šećera
5 dag maslaca maslac
cimet
malo ruma ili mlijeka za namakanje grožđica
grožđice
sladoled od vanilije

PRIPREMA ŠTRUDLE OD JABUKA

1. Kore pokapajte rastopljenim maslacem te na njih složite jabuke koje ste prethodno ogulili i nasjeckali na kockice veličine 1 cm.

2. Posipajte šećerom, cimetom i grožđicama koje prethodno namočili u rum ili mlijeko. Zarolajte tijesto i štrucu položite u namašćenu tepsiju. Štrucu malo ispikajte čačkalicom po vrhu kako ne bi popucala.

3. Pecite u zagrijanoj pećnici na 180 stupnjeva oko pola sata do 40 minuta, dok tijesto ne dobije zlaćanu koricu. Pustite da se malo ohladi, narežite na šnite, pospite šećerom u prahu i poslužite uz sladoled od vanilije. 

SAVJET PLUS: Ako ne volite cimet i grožđice, slobodno iz izostavite iz pripreme. Po želji dodajte drugi začin koji volite ili štrudlu obogatite s malo sjeckanih oraha, badema ili drugih orašastih plodova.

hr Sun Nov 18 2018 19:10:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bf176980e4938ea168b4609/80
Foto: FB/ Screenshot/ Kevin Carroll, MS, CP, FAAOP

Kornjača koja nakon 20 godina ponovno uči plivati s protetičkom perajom hit je na internetu

Kada je Rockyja udario brod, ostao je bez peraje…

Kornjaču Rockyja spasili su djelatnici akvarija na Floridi nakon to ga je u dobi između 25 i 30 godina udario brod. Tada je izgubio prednju desnu peraju i zadobio ozljede oklopa. Inače, prednje peraje kornjačama služe za plivanje, dok stražnje imaju ulogu kormila.

Njegovu priču čuo je protetičar Kevin Caroll koji proteze izrađuje za bolnicu na Floridi. Protetičar mu je odlučio izraditi peraju prilagođenu njegovoj anatomiji.

Rocky je svoju protezu prvo isprobao na suhom a potom su ga stavili u vodu pa je naposlijetku i zaplivao.

Rocky naime nije jedina kornjača s protezom. Kada su ga pustili u more, s njim je zaplivala i 17-godišnja kornjača Lola koja protezu ima još od ranije.

Njezina priča nešto je drugačija. Peraju je izgubila ljudskog nemara, smeća u oceanu. Obje kornjače moraju na fizikalnu terapiju kako bi se pratio njihov napredak.

Veliki broj kornjača svake godine ugiba zbog gutanja plastičnih vrećica jer im nalikuju na meduze koje su im plijen. 

Morske kornjače jedna su od najugroženijih skupina na svijetu, a najveća prijetnja im je interakcija s ljudima. Ovi gmazovi u posljednjih 150 milijuna godina gotovo se uopće nisu mijenjali. Prema procjenama, svake godine su u Jadranskom moru ulovi njih preko 5 tisuća.

hr Sun Nov 18 2018 17:04:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bf13e330e493827148b469e/80

Kad procvatu u studenom jabuke!

Jabuka pomislila da je proljeće...
Mjesec je studeni, a u Imotskom, gradiću iza Biokova procvjetala jabuka.

Pomislila da je proljeće možda.

Zavarala je ova klima s temperaturama većim od 20 stupnjeva Celzijusa.

Ne zna ona da je uskoro čekaju prvi mrazovi.

Ipak, lijepo ju je vidjeti u cvatu!
hr Sun Nov 18 2018 11:25:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .