Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/534883901799429e5daa3386/80

Je li zdravije spavati bez jastuka?

Ili je ipak bolje s jastukom u blago povišenom, tzv. položaju za oporavak? Mnogo je dobrobiti spavanja bez jastuka, ali i s njim. Potražili smo razloge za i protiv.

ZA

Ako se budite s bolovima u vratu, jedan od razloga za to može biti jastuk na kojem spavate. Prije svega pogledajte svoju kralježnicu dok stojite, a potom promotrite i položaj glave u odnosu na tijelo dok ležite na jastuku. Kralježnica bi uvijek trebala imati oblik slova S, piše portal Živim.

Tri su omiljena položaja spavanja: na leđima, na boku i na trbuhu. S jastukom pod glavom. Zamislite te položaje spavanja u stojećem stavu. Kako bi vam stajala glava?

U prvom položaju glava je nagnuta natrag prema ramenima, u drugom položaju primjerenija je prirodnom obliku slova S, ovisno o debljini jastuka, dok je u trećem položaju glava pritisnuta tvrdoćom jastuka. U stojećem stavu to je kao da nešto pritišće lice.

 

Najprirodniji položaj

Položaj na boku najprirodniji je položaj za vrat, leđa i cijelu kralježnicu, što valja imati na umu s obzirom na to da trećinu života provedemo spavajući. A što kada bi omiljeni položaji spavanja bili bez jastuka? Spavajući bez jastuka na leđima ili na trbuhu, glava i kralježnica bile bi u prirodnijem položaju, a bez jastuka, kažu neki, ne bismo imali ni bore na licu koje nastaju pri stalnom trenju o jastuk, ali ni probleme na koži koje mogu izazvati grinje i nečistoća u jastuku.

Previsok ili pretvrd jastuk može dovesti i do bolova u vratu i vratnim mišićima, a ako imate bolove u vratu ujutro nakon buđenja, odbacite jastuk i pokušajte spavati bez njega pa ćete ubrzo uočiti promjenu.

Ovo nije ultimativni lijek za bolove u vratu i vratnoj kralježnici, no mnogi su se osvjedočili da bolovi nestanu kada spavaju bez jastuka. Spavanje bez jastuka omogućuje kralježnici da se istegne. Ako se glava naginje prema dolje na jastuku, vrat ima preslabu potporu, što može ograničiti, odnosno poremetiti dotok zraka u pluća pa ćete se ujutro probuditi s glavoboljom.

 

Spavanje na trbuhu

Ležite li na trbuhu, jastuk utječe na položaj vrata i pozicionira ga izvan linije s kralježnicom. Time se povećava mogućnost kompresije živca, posebno kod starijih ljudi. U tom položaju također morate okrenuti vrat ulijevo ili udesno, što stvara konstantni pritisak na jednoj strani. Nerijetko se možete probuditi s osjećajem da vam udovi trnu ili da su vam ukočeni. Jastuk u ovom položaju neće pomoći ni zubima, a ako škripite zubima u snu, to će dodatno pogoršati stanje jer je donja čeljust isturena više nego što je normalno, a taj položaj opterećuje donje zube i može dovesti do neuroloških problema u gornjem dijelu tijela, kaže dr. Mani Bharadwaj, londonski stomatolog.

Ako vam je neudobno spavati bez jastuka, pokušajte s presavijenim ručnikom ispod stražnje ili bočne strane vrata tako da vam glava ostane u ravnini s kralježnicom.

Kad se naviknete ovako spavati, stavljajte sve tanji ručnik dok ne budete spremni spavati samo na madracu. Pravilan madrac kod položaja na leđima daje svu potrebnu potporu glavi i kralježnici kako bi ostale u pravilnom položaju, što je preduvjet kvalitetnog i udobnog spavanja.


PROTIV

Spavanje s jastukom na boku smatra se najprirodnijim načinom koji podupire pravilan položaj kralježnice u kojem ona zadržava oblik slova S, ali je ništa ne pritišće, čime se smanjuje mogućnost buđenja s bolovima. Naravno, sve ovisi i o kvaliteti jastuka (i madraca) na kojem spavate.

 

Ni više, ni niže

Blago mekan jastuk poduprijet će glavu upravo toliko da bude u pravilnom odnosu s kralježnicom. Jastuk ne bi trebao držati glavu na višem niti na nižem položaju u odnosu na ramena, odnosno kralježnicu. Dakle, gledano bočno, vrat ne smije biti iznad ni ispod kralježnice. Pravilan jastuk pomoći će da glava bude u ispravnom položaju u odnosu na kralježnicu. Jastuk će umanjiti pritisak na ramena te će poduprijeti glavu, koja neće "utonuti" kao kad se spava bez jastuka, jer kralježnica cijelom dužinom mora biti izdužena i blago zakrivljena u obliku slova S.

Jastuk između glave i ramena nužan je kod onih koji vole spavati na boku, spavanje bez njega za njih najčešće nije zdravo.

No blago povišen položaj tijela, što omogućuje jastuk pod gornjim dijelom leđa, može pomoći kod hrkanja te kod smanjenja povrata želučane kiseline.

Prof. dr. sc. Jim Horne sa Sveučilišta Loughborough objašnjava da se takva smetnja naziva bolest gastroezofagealnog refluksa i javlja se kad se želučana kiselina podiže do jednjaka te se javlja žgaravica. Dizanje kiseline uzrokovano je slabošću na spoju želuca i jednjaka, a rješenje je da spavate na lijevoj strani s jastukom. Kad je gornji dio tijela povišeniji u odnosu na želudac, gravitacija će držati kiselinu u želucu. Osobama koje hrču, ali i pretilim osobama, blago povišen položaj s jastukom, koji se još naziva i položaj za oporavak jer se primjenjuje u zdravstvenim ustanovama, može pomoći u smanjenju rizika za apneju, ublažava simptome astme i povoljan je za rad srca.

 

Što ako imate visok tlak ili bubrežne kamence?

Osobe s visokim krvnim tlakom trebale bi spavati na lijevoj strani, a one s bubrežnim kamencima na suprotnoj strani. Za potporu glave koristi se srednje visok jastuk.

Osobama koje imaju problema s kralježnicom često pomaže i spavanje na leđima, s blago povišenim jastukom te manjim jastukom ispod slabina. Noge trebaju biti savijene u koljenima i podignute na jastuk ili prekrivač. No, važno je reći da bolovi u vratu ne moraju biti uzrokovani spavanjem s jastukom ili bez njega. Ako promjena položaja u kojem spavate ne pomogne, potražite savjet liječnika.

 

hr Thu Aug 23 2018 19:31:47 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/59dc736fb9e03e3d7c8b456d/80

10 grešaka zbog kojih nam ajvar ispada loše

Cijeđenje povrća preko noći i postepeno dodavanje ulja pri kraju kuhanja ključni su za neodoljivi namaz...

Da se strpljenje nagrađuje, ajvar je odličan primjer. Guljenje, cijeđenje, pečenje i miješanje iziskuje vremena, ali zimnica u kojoj uživamo ostatak godine slastan je podsjetnik na uložen trud.

O ajvaru, kao i o svim narodnim receptima, može se od jutra do sutra raspravljati koje je sastojke bolje izostaviti, a koje pak valja dodati. Tako se susjedi "svađaju" ide li suncokretovo ili maslinovo ulje, tko dodaje češnjak, a tko ocat ili šećer. No bez obzira na sastojke koji će se naći u loncu, okus ovisi i o tome hoćete li napraviti neku od najčešćih pogreški.

Pogrešna matematika
Za dobar ajvar, ali i ostalu zimnicu, ključne su dobre i lokalne namirnice, ali i njihovi omjeri. Kad je riječ o povrću, ako ga ne radite samo od paprika -  na tri kilograma paprike ide kilogram patlidžana.

Mršave paprike
Prilikom kupnje zamolite trgovca da vam prereže papriku kako biste vidjeli koliko je debela, a dobro ju je i probati. O njezinoj debljini ovisi kvaliteta. Dobra je paprika fina, zrela i debela.

Kuhanje, a ne pečenje
Najslasniji ajvar ima finu aromu koja se ne može dobiti kuhanjem paprika. Pečenje na roštilju najbolja je varijanta, a preporučuje se onaj na prirodno drvo ili ugljen.

Prekratko pečenje
Papriku i patlidžane dobro operite i stavite na roštilj uz povremeno okretanje. Kad se naočigled kožica počne odvajati, paprika je pečena. Nije dovoljno da samo potamni, ali pazite i da povrće ne zagori.

Nedovoljno cijeđenje
Oguljene paprike stavite u cjedilo neka se cijede preko noći (najmanje 12 sati). I patlidžan se guli i cijedi. Ajvar će imati bolji okus, a vrijeme kuhanja upola će se smanjiti.

Nestrpljivo miješanje
Smjesu oguljenog, ocijeđenog i samljevenog povrća najprije stavlja u lonac dok tekućina ne ispari, a zatim dodaje sol koja dodatno izvlači tekućinu.

Ostavljanje sjemenki
Mnoge domaćice dodaju feferone, ali ako ne volite ljuto, dobro ih je očistiti od sjemenki kako vas ne bi iznenadio svojom pikantnošću. Od sjemenki valja očistiti i paprike i patlidžane.

Previše soli
Sol se dodaje postupno, a prije svakog kušanja smjese potrebno je malo ajvara ohladiti na tanjuriću. Proba li se vruć, činit će se bezokusnim.

Prljavi rubovi
Kako bi vaša zimnica trajala duže, staklenke obvezno moraju biti sterilizirane. No još uz ovaj trik bit ćete bez brige – prije zatvaranja poklopcem ne zaboravite obrisati rubove teglice alkoholnim octom.

Postupno hlađenje
Staklenke zatvorite steriliziranim originalnim poklopcima pa prebacite na pasterizaciju u pećnicu na 100 Celzijevih stupnjeva na sat do sat i pol. Isključite pećnicu i ostavite da se staklenke u njoj ohlade. Spremite ih u smočnicu, odnosno na mračno i hladno mjesto, piše punkufer.hr

hr Wed Sep 18 2019 18:47:44 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d824eba29111c2b888b457f/80

Namirnice koje čiste jetru i ubrzavaju sagorijevanje kalorija

Što god tijekom života pojedemo i popijemo, prolazi kroz našu jetru. Upravo zbog toga ovaj organ trpi i upija sve naše loše prehrambene navike i svojim radom štiti naše tijelo.

Želite li učiniti dobru stvar za svoje tijelo, a time i za svoju jetru, doznajte kako je održati zdravom i čime je "očistiti".

Masna i pržena hrana, nezdrava pića, alkohol i lijekovi glavni su neprijatelji naše jetre, koja u tijelu ima funkciju filtra koji čisti organizam od štetnih sastojaka. No upravo zbog teškog posla koji obavlja jetra može biti vrlo opterećena, a to može uzrokovati zdravstvene probleme.

S obzirom na to da jetra nije povezana s našim živčanim sustavom, bolesna jetra neće nas boljeti te je time bolest vrlo teško otkriti. No dobra je vijest to što se jetra regenerira i gotovo svaka šteta može se popraviti, piše zadovoljna.hr

NAMIRNICE KOJE ČISTE JETRU:

1. Češnjak - potiče stvaranje enzima koji pomažu tijelu izbaciti toksine.

2. Citrusi - bogati vitaminom C, citrusi su snažan antioksidans koji pomaže jetri da brže apsorbira štetne tvari.

3. Cikla - bogata flavonoidima, stimulira jetru i poboljšava njezin rad.

4. Zeleni čaj - sastojak katehin kojim je ovaj čaj bogat snažan je antioksidans koji čisti organizam.

5. Zeleno lisnato povrće - špinat, kelj, blitva i salata prepuni su klorofila te su vrlo učinkoviti u neutraliziranju i izbacivcanju toksina iz krvnog sustava.

6. Ananas - prepun je vitamina C te djeluje kao prirodni duiretik koji tijelo oslobađa od toksina.

7. Menta - lišće metvice bogato je flavanoidima koji djeluju kao snažan antioksidans.

8. Đumbir - vrlo moćan antioksidans koji ubrzava metabolizam pomaže kod izbacivanja masnoće iz tijela.

9. Orasi - sadrže velike količine omega-3 masnih kiselina te aminokiselina koje ubrzavaju proces detoksikacije.

10. Kupus - baš poput brokule i cvjetače, kupus snažno djeluje na enzime jetre, koji reguliraju i ubrzavaju njezin rad.


hr Wed Sep 18 2019 17:35:38 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ce9257e29111c8ba58b456a/80

Važan za hormone štitnjače: Osam znakova da organizmu nedostaje mineral cink

Doznajte u kojoj ga hrani ima najviše i koji su znakovi da ga u organizmu nedostaje

Kako bi naše tijelo pravilno funkcioniralo, potrebne su mu i dovoljne količine minerala cinka. Doznajte u kojoj ga hrani ima najviše i koji su znakovi da ga u organizmu nedostaje.

Mineral cink jedan je od pet najvažnijih minerala za ljudsko tijelo, uz željezo, kalcij, magnezij i kalij. Cink ima nekoliko važnih ulogu u organizmu, između ostalog dopronosi kognitivnim sposobnostima i pamćenju te pomaže tijelu u proizvodnji važnog hormona štitnjače T3.

Nadalje, cink pridonosi boljem radu imunološkog sustava, diobi stanica, bržem zarastanju rana i obnavljanju tkiva te općenito rastu i razvoju čovjeka, zbog čega je važno da trudnice uzimaju dovoljne količine ovog vrijednog minerala.

Kamenice su jedan od najboljih izvora cinka, a sadrže i obilje selena koji doprinosi sintezi hormona štitnjače. Da biste u organizam unosili dovoljno svih hranjivih tvari, pravilo broj jedan je da što češće konzumirate različite vrste tamnozelenog lisnatog povrća.

Različite vrste žitarica također su bogate mineralima, a odličan su izvor i jaja i alge. Dodatne količine cinka mogu se unositi i pomoću dodataka prehrani.

Iako tijelo ne zahtijeva velike količine cinka, može se dogoditi da ga u organizmu nedostaje. Ljudsko tijelo nema sposobnost pohranjivanja rezervnih količina cinka što znači da je važno redovito dobivati dovoljne količine kroz hranu.

Nedostatak cinka može se manifestirati u obliku

1. akni, ekcema, suhe kože koja se peruta, seboreičnog dermatitisa ili alopecije

2. nespecifične oralne ulceracije ili bijelog sloja na površini jezika

3. respiratornih i gastrointestinalnih problema

4. gubitka apetita

5. letargičnosti

6. gubitka kose

7. sporog zarastanja rana

8. opadanja kose

S obzirom na to da se cink dobiven iz mesa u tijelu apsorbira puno učinkovitije, vegetarijancima se preporučuje konzumacija većih količina mahunarki, soje, graha, orašastog voća i prehrambenih proizvoda od cjelovitih žitarica. - piše Zadovoljna.hr.

10 namirnica koje sadrže najveće količine cinka:

1. Meso (naročito crveno, ali i dalje ga treba jesti u umjerenim količinama)

2. Školjke (kamenice, rakovi, škampi)

3. Mahunarke (slanutak, leća, grah)

4. Sjemenke (konoplje, lana, bundeve ili tikvice)

5. Orašasto voće (pinjola, kikiriki, indijski oraščićI i bademi)

6. Mliječni proizvodi (sir, mlijeko)

7. Jaja

8. Cjelovite žitarice

9. Neke vrste povrća (krumpir, grašak, kelj)

10. Tamna čokolada

hr Wed Sep 18 2019 14:48:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d821f5b29111c3b888b456a/80

Makarska Gourmet Expo 2019.: Prva gastro izložba makarskih restorana

Riječ je o gastro izložbi ugostiteljskih objekata Makarske i okolnih mjesta koju organiziraju uz podršku Turističke zajednice grada Makarske

Šefovi kuhinja mediteranskih i europskih regija (ŠKMER) pozivaju vas da u subotu popratite manifestaciju Makarska Gourmet Expo 2019

Riječ je o gastro izložbi ugostiteljskih objekata Makarske i okolnih mjesta koju organiziraju uz podršku Turističke zajednice grada Makarske s ciljem promocije lokalne gastronomije i podizanje kvalitete ugostiteljske ponude, a objedinjuje prezentaciju jela, kušanje, zabavni program i dodjelu priznanja najboljima. 

Za tu prigodu na Trgu 156. brigade će se postaviti stol dug više desetaka metara na kojem će sudionici manifestacije (ekipe restorana, konoba i hotela) iznijeti  tri slijeda (hladno u toplo jelo te desert) prethodno pripremljena u svojim objektima. 

Ocjenjivati će ih ŠKMER-ovi chefovi, ujedno međunarodni kulinarski suci, a zatim će svi posjetioci manifestacije imati priliku i kušati izložena jela. Pobjednik Makarska Gourmet Expoa 2019 će zavrijediti posebno mjesto u izdanju dvojezične publikacije "MAKARSKA menu 2020" te će biti imenovan ambasadorom makarske gastro ponude za narednih 12 mjeseci.

Program 21. rujna:

10:00 Početak zabavnog programa uz KLAPU BERULIA

10:30 Izlaganje jela na uređenim stolovima

Fotografiranje izloženih jela i timova objekata – za potrebe medija i "MAKARSKA menu 2020 kuharice na hrvatskom i engleskom jeziku"

11:00 Ocjenjivanje jela

11:30 Prigodni program na pozornici

12:00 Predstavljanje i podjela jela svim gostima i posjetiteljima

13:00 Proglašenje najboljih jela po kategorijama te pobjednika manifestacije uz zajedničko fotografiranje i intervjue.

Prezentacije i degustacije na izlagačkim štandovima.

HOTEL MIRAMARE: Sljubljivanje jela i vina za sudionike manifestacije Makarska Gourmet Expo

(17-19 h, 20. rujna, hotel Miramare, Makarska)
hr Wed Sep 18 2019 14:13:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .