Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5b751803cb557a4f6a8b487e/80

Može li nam lavanda pomoći kod anksioznosti?

Nova istraživanja sugeriraju da jedan mirisni spoj prisutan u lavandi može smanjiti anksioznost stimulirajući nos da prenese signale mozgu.

Istraživači na Sveučilištu Kagoshima u Japanu proučili su učinak linalola, slatkog mirisa koji je prisutan u esencijalnim uljima lavande i drugim mirisnim biljkama, na miševima. Pokazali su da izloženost parama linalola utječe na mozak kroz miris, a ne apsorbiranjem u krvotok kroz pluća.

Drugi ključni nalaz bio je da, za razliku od anksiolitičkih ili antianksioznih lijekova (kao što su benzodiazepini), linalol djeluje bez narušavanja kretanja. Istraživači sugeriraju da njihova studija utire put za daljnja istraživanja kako koristiti linalolova smirujuća svojstva kod ljudi, navodeći potrebu za "sigurnijim alternativama" benzodiazepinima i drugim lijekovima protiv anksioznosti.

Jedna aplikacija koju predviđaju jest da će možda pomagati ljudima prije operacija, kako bi se opustili prije opće anestezije. Rad je objavljen u časopisu Frontiers in Behavioral Neuroscience.

Anksioznost i linalol

Anksioznost se može pojaviti u rasponu od kratkotrajne brige ili straha oko određenog problema, odluke ili stresne situacije pa do trajnog ili kroničnog stanja koje ne prestaje. Kada je anksioznost kronična, simptomi se mogu progresivno pogoršati i poremetiti svakodnevni život, rad, odnose i akademske uspjehe.

Postoji nekoliko oblika stanja, koji su zajednički nazvani anksiozni poremećaji. To uključuje poremećaj panike, generalizirani anksiozni poremećaj i stanja povezana s fobijom.

Nedavna studija nije prva koja istražuje umirujuće učinke linalola, napominje koautor dr. Hideki Kashiwadani sa Sveučilištua Kagoshima. "Međutim," Dr. Kashiwadani izvještava, "mjesta djelovanja linalola obično nisu gledana u takvim studijama."

Pretpostavka je bila da inhaliranje linalola dovodi do toga da se apsorbira kroz pluća u krvotok. Iz krvotoka, tada ide do moždanih proteina nazvanih gama-aminomaslačnom kiselinom tipa A (GABAA) receptora u živčanim stanicama ili neuronima. Benzodiazepini također usmjeravaju ove receptore.

Dr. Kashiwadani i njegovi kolege koristili su razne eksperimente kako bi testirali učinak izloženosti linalolu kod normalnih miševima. Vidjeli su da spoj ima "anksiolitički učinak bez motoričkih oštećenja". 

Izlaganje miševa koji nisu mogli osjetiti miris spoja nije imalo isti učinak, što potvrđuje da je "olfaktivni ulaz" bio put do mozga. Osim što bi potencijalno mogao opustiti ljude koji će podvrgnuti operaciji, spoj bi također mogao ponuditi alternativu onima koji se bore s "oralnom ili supozitorijskom administracijom anksiolitika, kao što su dojenčad ili stariji ljudi", dodaje dr. Kashiwadani, piše zivotistil.hr

hr Thu Oct 25 2018 18:55:37 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bef32030e49382e158b4596/80
Foto: Pixabay

Gdje je Hrvatska na popisu najsigurnijih zemalja?

Libija, Afganistan i Somalija su najopasnije zemlje na svijetu dok su Finska, Norveška i Island ocijenjene kao najsigurnije.
Podaci su to sigurnosnih specijalista kompanije International SOS and Control risk koja se brine za medicinsku i sigurnosnu pomoć. Na njihovoj interaktivnoj mapi možete pronaći podatke za zemlje koje se ocjenjuju u tri kategorije - sigurnost, medicinska pitanja i sigurnost na cesti, piše N1.

Zemlje koje su označene tamnocrvenom bojom su najlošije ocijenjene, dok su one ocijenjene svijetlozelenom najsigurnije.

U našem susjedstvu Slovenija je proglašena najsigurnijom dok je Kosovo najnesigurnije. Slovenija je ocijenjena kao zemlja s neznatnim rizikom, a Kosovo sa srednjim rizikom. Hrvatska je, kao i Mađarska, BiH, Srbija i Crna Gora ocijenjena kao zemlja s niskim rizikom.

Kada je u pitanju sigurnost na cesti, Hrvatska je zemlja s također niskim rizikom dok u kategoriji medicinskih spada u najbolju moguću kategoriju.

Pogledajte detaljnu kartu.

hr Fri Nov 16 2018 22:09:43 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/56dd4f540dfb8aa9138b4a0c/80
Foto: Ilustracija

Deset činjenica koje dokazuju da bez pasa ne smijemo živjeti

Prijateljstvo koje traje od pamtivjeka s razvojem znanosti dobiva svoje mjerljive temelje. Osim lijepih emocija između ljudi i pasa tu su i zdravstveni te mnogi drugi benefiti koji proizlaze iz ovog divnog suživota.
Briga o psu snižava krvni tlak i stres, pokazalo je njujorško istraživanje. Osobama s visokim krvnim tlakom predloženo je da uzmu psa te se ispostavilo da im se tlak snizio nakon određenog vremena.

Vlasnici pasa imaju manji rizik da dobiju srčani udar i imaju bolji srčani ritam, pokazala je studija.

Vlasnici pasa imaju niži kolesterol. Zasad nema znanstvenog objašnjena za ovaj fenomen. Vjerokatno zato što su fizički aktivniji od ljudi koji nemaju psa.

Samo 20 posto svjetske populacije svakodnevno provede 30 min vježbajući. Vlasnici pasa prisiljeni su na svakodnevne šetnje što im pomaže regulirati tjelesnu težinu.

Vlasnici pasa imaju veću tolerantnost na bol. Znanstvenici sa Sveučilišta Washington utvrdili su da psi pomažu ljudima da se opuste i prebace fokus što pomaže ne misliti na bol i ona prestaje biti akutna.

Vlasnici pasa kvalitetnije spavaju, osobito ako ih puste u krevet. Studija je pokazala da 41 posto ljudi koji puste psima da spavaju s njima, bolje spavaju - dulje i kvalitetnije.

Psi snižavaju rizik od alergija. Istraživanje objavljeno u Medical News Today pokazalo je da djeca koja u ranoj dobi imaju kućnog ljubimca, rijeđe kasnije imaju problema s alergijama.

Psi jačaju mentalno zdravlje ljudi. 60 posto osoba s ozbiljnim mentalnim poremećajima posvjedočilo je da im se stanje popravilo otkad imaju pse, pokazalo je američko istraživanje.

Vlasnici pasa lakše sklapaju prijateljstva i komunikativniji su. Njih 40 posto posvjedočilo je u jednom istraživanju da su dobili neku vrstu pomoći od ljudi koje su upoznali zahvaljujući psu, piše zivotistil.hr

hr Fri Nov 16 2018 18:40:59 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5beedcfc0e493889128b463d/80

Gimnazija dr. Mate Ujevića u Imotskom organizirala tribinu posvećenu gradu heroju Vukovaru

Učenici imotske gimnazije dr. Mate Ujević znaju kolika je važnost Vukovara za Hrvatsku pa su se u čast svim žrtvama odlučili potruditi oko uređenja škole, ali i informiranja o Vukovaru.
U prostorijama školske knjižnice održano je edukativno predavanje vezano uz svekolika vukovarska zbivanja u Domovinskom ratu.

Profesorica Antonela Rebić, koja je i postavila izložbu učeničkih radova, bila je idejni začetnik ovog zanimljivog projekta. Projekt su pripremili i prezentirali učenici imotske Gimnazije zajedno sa svojim profesorima Antonijom Aračić i Dragutinom Koštrom.

Profesor Koštro bio je mentor projekta za učenike drugih i četvrtih razreda, dok je profesorica Aračić bila mentor za učenike prvih i trećih razreda. Učenici su odradili odličan posao koji je proizišao iz objektivnog pristupa realizaciji samog posla. 

Posebno nadahnuta predavanja održali su sami profesori Antonija Aračić i Dragutin Koštro koji su prisutne učenike educirali o svim uzrocima i zbivanjima koji su prethodili Domovinskom ratu.

Sami prostori školske knjižnice ukrašeni su prigodnim panoima informativnog karaktera vezanim uz zbivanja u Domovinskom ratu, a izradili su ih učenici Gimnazije. Tako se u jednom dijelu školske knjižnice nalazi i maketa vukovarskog Vodotornja, rad učenika i profesorice Nensi Jonjić koji je odavno stekao kultni status neprolaznog simbola otpora prema agresoru.

Profesori i učenici koji su sudjelovali u ovom projektu itekako mogu biti zadovoljni prikazanim. Radi se o školskom projektu koji je, s punim pravom, mogao biti predstavljen i na području šireg društvenog konteksta.

Ovim je još jednom dokazano kako Gimnazija dr. Mate Ujevića u Imotskom nastavlja slavnim edukativnim putem prethodnika koji je kroz dugu i bogatu povijest iznjedrio tolike poznate i priznate intelektualce u različitim sferama javnog djelovanja.

Vukovar

Prolivena krv na vukovarskim ulicama
Obrisala je sva lica nasmijana.
I dok je Vukovar u ruševinama bio,
Hrvatski narod s njim se ponosio.

Hrvatski heroji život svoj su dali,
Za naš Vukovar su pali.
Ima žrtava, ne zna im se broj,
S razlogom se zove i Grad heroj.

Od hrvatskog zajedništva nije bila jača niti jedna granata,
Oduvijek je bio Hrvat uz Hrvata.

Nad tim gradom nebo sad se plavi,
Grade Heroju, nek te nitko,
Nikad ne zaboravi.

Učenica 3. razreda Gimnazije
hr Fri Nov 16 2018 16:09:22 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bcf56bf0e49380f008b4b09/80

Šest navika koje su jednako opasne kao i pušenje

Tri milijuna ljudi umire prerano svake godine zbog nikotina koji izaziva kardiovaskularne bolesti kao što su srčani i moždani udar, no postoj i niz drugih stvari koje povećavaju rizik od ozbiljnih bolesti.

Svatko od nas ima pokoju lošu naviku s kojom se ne ponosi. Bilo da izbjegavamo vježbanje ili se sve više okrećemo brzoj hrani i gaziranim pićima.

I što je najgore, nismo baš svjesni činjenice da su te navike jednako, kao i pušenje, loše za naše zdravlje, piše portal Živim

1. Sjedenje po cijele dane

Mnogi od nas sjede u uredima po cijele dane, a nerijetko kad dođemo doma samo se prebacimo na kauč. Ono što je važno naglasiti jest koliko je samo sjedilački način života nezdrav.

Studija iz 2014. pokazala je kako sjedenje može povećati rizik od bolesti srca, dijabetesa, raka, pa čak i depresije.

Naime, svaka dodatna dva sata sjedenja povećavaju rizik od obolijevanja od raka debelog crijeva, karcinoma endometrija, raka pluća, bez obzira na to vježba li osoba tijekom dana. Ako se uhvatite da većinu dana provodite sjedeći, probajte se ustati svako toliko i povremeno prošećite ili se istegnite. I deset minuta hodanja svakog dana već će biti pozitivan pomak. Danas postoje i pametni satovi koji vas upozoravaju da previše sjedite i da je vrijeme da se maknete od stolice.

 

2. Gazirana pića

Brojna istraživanja pokazala su kako redovito konzumiranje zašećerenih napitaka povećava rizik od kardiovaskularnih bolesti, čak i ako osoba nije pretila. Prevelik unos šećera također može dovesti do dijabetesa, masne jetre, kao i do visokog tlaka i visokih razina kolesterola.

 

3. Manjak sna

Ne moramo ni naglašavati koliko je dobar san važan za cjelokupno zdravlje. Manjak sna ne samo da može uzrokovati debljanje, već može dovesti i do visokog krvnog tlaka. Zbog kroničnog nedostatka sna dolazi i do otpuštanja hormona stresa - kortizola, a njegove visoke razine su, kažu stručnjaci, povezane s rizikom od srčanog i moždanog udara.

Probajte uvesti rutinu spavanja i držite se toga. Učinite sve da spavate između sedam i osam sati svakoga dana, i nemojte koristiti mobitel u krevetu. Naime, plava svjetlost koju emitiraju elektroničke naprave može poremetiti san.

 

4. Solarij

Iako se korištenje solarija čini kao varijanta sunčanja koju imamo pod kontrolom, oboje može biti jednako opasno za organizam kao pušenje. Naime, neki još ne mogu odoljeti ležanju pod umjetnim svjetlima, a to može štetiti koži i dovesti do ozbiljnih posljedica, čak i raka kože. Svjetska zdravstvena organizacija još je 2009. solarije uvrstila u kategoriju najvećeg rizika označivši ih kancerogenima, nakon što je utvrđeno da je rizik od melanoma povećan za 75 posto kod ljudi koji su u solarije počeli redovno odlaziti prije 30. godine. Kreme za samotamnjenje su ipak sigurniji izbor.


5. Nezdrava prehrana i pretilost

Brza hrana, previše slatkog, prerađevine, hrana bogata masnim kiselinama utječu na razvoj potencijalno smrtonosnih bolesti. Sve ovo može dovesti do pretilosti, a stručnjaci ne prestaju naglašavati rizike koje debljina sa sobom povlači - od dijabetesa do bolesti srca. Britanski Cancer Research UK tvrdi kako bi debljina uskoro mogla postati najčešći uzrok raka kod žena koji se može spriječiti.

Složeni ugljikohidrati s više vlakana i hranjivih sastojaka kao što su cjelovite žitarice, voće i povrće, dobre masnoće iz orašastih plodova i sjemenki trebali bi biti dio vaše prehrane.

 

6. Usamljenost

Da, dobro ste pročitali. Naime, profesorica psihologije na Brigham Young Universityju Julianne Holt-Lunstad kaže da je učinak usamljenosti na smanjenje životnog vijeka kao da pojedinac dnevno popuši 15 cigareta. Usamljeni ljudi češće puše, češće su pretili i rjeđe vježbaju

Nije važno koliko ljudi poznate ili koliko često ih vidite - važno je da se osjećate povezano s drugima.

Uzmite stari telefonski imenik, prekopajte mobitel - sigurno negdje ima netko do koga vam je stalo i kome je stalo do vas. Ponovno se povežite s ljudima iz prošlosti, izgradite i neka nova prijateljstva.

I ne odustajte, imate pravo biti sretni - to ste dužni sami sebi! I kao što to uvijek naglašavamo - bolje je prevenirati nego liječiti.

hr Fri Nov 16 2018 13:01:12 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .