Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5bc1a6810e493813008b4619/80
Foto: Pixabay

Znate li kojih sedam stvari mogu promijeniti boju vaših očiju?!

Bez obzira na to imate li smeđe ili plave oči, vjerojatno ste se pitali kako biste izgledali sa zelenim očima.

Vrlo malo ljudi zna da postoje brojni čimbenici, uključujući hranu i osjećaje koji mogu promijeniti boju naših šarenica.

Prikupili smo najzanimljivije činjenice o tome kako i zašto osoba može promijeniti boju svojih očiju, piše portal Živim.

 

Kako raspoloženje utječe na boju očiju

Jake emocije su određeni šok za naše tijelo. Kada doživljavamo ozbiljan bijes ili veliku radost, učestalost našeg srčanog ritma se mijenja, disanje se ubrzava, ali se i boja šarenica mijenja. Može postati intenzivnija, ponekad tamnija, a ponekad svjetlija.

Melanin i dob

Ako se dijete rodilo sa sivkasto plavim očima, kasnije ćete se iznenaditi. Tajna plavih očiju nalazi se u niskom sadržaju melanina u šarenici koja raspršuje svjetlost i otkriva još svjetliju, plavu boju. Boja očiju mnogih beba u dobi od 3-18 mjeseci može postati tamnija ako se količina melanocita u njihovim šarenicama poveća. Na primjer, ljudi koji žive u planinskim područjima često su rođeni s plavim očima, koje se kasnije mijenjaju u boju lješnjaka, ali uglavnom ovise o boji očiju njihovih roditelja. Ponekad, konačna boja očiju nije gotova do dobi od 12 godina.

No, bebe koje su rođene sa smeđim očima ne doživljavaju promjene i imaju tu boju cijeli život. Zbog visokog sadržaja melanina, vanjski sloj irisa apsorbira i reflektira svjetlost što rezultira smeđom bojom.

Iako ljudi s tamnim očima rijetko pate od bolesti oka, još uvijek moraju nositi sunčane naočale. U skladu s istraživanjima provedenim u Češkoj, ljudi smeđih očiju obično se smatraju pouzdanijim, dok žene sa svijetlim očima imaju manje problema s depresijom. Najnovija istraživanja dokazala su da postoji čak 16 gena koji utječu na boju očiju, pa je teško predvidjeti boju prije rođenja.

Hrana

Postoji teorija alternativne medicine da su boja irisa i zdravlje unutarnjih organa povezani. Ovaj smjer u medicini zove se iridologija, ali budući da nema dovoljno dokaza, smatra se pseudoznanstvenom teorijom. No, Dr. Robert Morse kako puno voća i povrća može promijeniti boju očiju.

Tu navodi špinat koji oči može učiniti jačima i bistrijima, med svjetlijima, riba će pojačati jačinu boje, dok maslinovo ulje, kaže, može promijeniti nijansu boje očiju. Konzumacijom orašastih plodova, dodaje, naše oči mogu poprimiti svjetliju boju.

Šminka i odjeća

Žene sa smeđim očima mogu, zahvaljujući zlatnom, ružičastom i svijetlozelenom odjećom i šminkom učiniti svoje oči svjetlijima. One s plavim i zelenim očima mogu pojačati njihov intenzitet upotrebom tirkiza, smaragda i plave boje. Neutralne boje poput bijele, sive i crne mogu pomoći da naglasite vašu prirodnu boju očiju.

Sunce i mjesto stanovanja

Smeđe oči su najčešća boja i 70 posto stanovništva ih ima, a možete ih pronaći na svim kontinentima. U određenim regijama postotak ljudi smeđih očiju doseže 95 posto (Azija, Bliski istok, Južna Amerika, Južna Europa i Oceanija). U SAD-oko 50 posto populacije ima smeđe oči.

Plava oči su najčešće u Estoniji, Danskoj, Finskoj - 85 posto, Njemačkoj - 75 posto i VB - 50 posto. Ponekad, ova boja oka može se naći među ljudima na Bliskom istoku. Genetski istraživači sa Sveučilišta u Kopenhagenu otkrili su da su plave šarenice rezultat mutacije koja se dogodila prije oko 6-10 tisuća godina. Dr. Eiberg je spomenuo da je u početku svatko imao smeđe oči, ali da je mutacija smanjila proizvodnju melanina. Znanstvenici sugeriraju da se to prvi put dogodilo na područjima sjeverozapadno od Crnog mora.

 

Samo 2 posto stanovništva ima zelene oči. Ova boja nastala je zbog umjerenog sadržaja melanina i kombinacije žuto-smeđih pigmenata. Zelene su oči najčešće u Španjolskoj, Irskoj, Rusiji, Brazilu, Islandu i Pakistanu. Najrjeđa boja očiju je žuta. 

 

Produkcija melanina se pak može pojačati izlaganjem suncu, što znači da to može učiniti i vaše oči tamnijima.

 

Kameleonove oči

Neki ljudi imaju oči koje mogu promijeniti boju. Iako ovaj fenomen još nije temeljito istražen, svi znanstvenici i dalje se slažu da to nije bolest, već jedinstvena osobitost koju imaju samo neki ljudi. Boja njihovih očiju može se transformirati tijekom dana od plave do smeđe boje. To se događa ovisno o razini osvjetljenja, vremenskim uvjetima i emocionalnom stanju osobe.

Zdravstveno stanje

Oči također, kod određenih bolesti ili upala, mogu poprimiti žućkaste ili zelenkaste nijanse.

 

hr Sat Oct 13 2018 10:02:29 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c6875740e49389bac8b46b4/80
Foto: Pixabay

Je li 'opasno' jesti džem na kojem se uhvatila plijesan? Evo odgovora...

Namirnice poput sira, tvrdog povrća, a koje nije postalo mekano uslijed stajanja, i sl, a koje je zahvatila plijesan, nakon uklanjanja plijesni možete konzumirati.
Znate ono kada odlučite napravite palačinke i izvučete svoj omiljeni džem ili marmeladu iz smočnice, a na vrhu se "uhvatila" plijesan? Neki od vas će jednostavno baciti cijelu teglu, a neki će vjerojatno samo ukloniti pljesnivi dio i baciti se na "čisti" ostatak. No, je li to "opasno"?

Britanska The Food Standards Agency preporuča da se takva hrana, na kojoj se počela pojavljivati plijesan, ne konzumira, posebice ako je dajete djeci, starijim osobama, trudnicama i osobama narušenog zdravlja i oslabljenog imuniteta.

Nije svaka plijesan ista, navodi se. Ako se radi o namirnicama s kojih možete jednostavno ukloniti plijesan i nema straha da se "zavukla" u ostatak namirnice, slobodno je konzumirajte. No kod namirnica poput džemova ili ostalih "mekih" namirnica, teško je sigurno znati da ste zaista uklonili sve tragove plijesni, piše Metro

"Ne bi preporučila konzumiranje takvih namirnica ako ih je "napala" plijesan, odlučna je nutricionistica Clarissa Lenherr. Vrlo je vjerojatno da se proširila dublje kroz teksturu, no mi to ne vidimo prostim okom.  Namirnice poput sira, tvrdog povrća, a koje nije postalo mekano uslijed stajanja,  i sl, a koje je zahvatila plijesan, nakon uklanjanja plijesni možete konzumirati.

Upozorava i kako bismo trebali proučiti o kakvoj se plijesni radi. "Ako je plijesan svijetlo plave boje ili bijela, ta je vrsta plijesni manje opasna. No ako je riječ o crnoj, narančastoj, žutoj ili zelenoj boji, nemojte riskirati i bacite te namirnice, savjetuje, prenosi Večernji


hr Sat Feb 16 2019 21:41:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ab93d6b2af47f2d508b45c2/80
Foto: Pixabay

Ovisnik o energetskim pićima zagrizao jabuku pa mu pukla prednja četiri zuba

Od pogleda u ogledalo je pao u depresiju i počeo razmišljati o tome da napusti koledž, uvjeren da takav nikad neće pronaći djevojku, niti posao. Sanacija zubiju stajat će ga oko 17.000 kuna

Bakterije vole šećer i kad pijemo i jedemo puno slatke hrane koja zaostaje na zubima, one se lijepe za taj šećer i pomalo uništavaju zubnu caklinu. To dovodi do stvaranja zubnog plaka, nakupine bakterija oko zuba, a iskustvo pokazuje da se, ako je higijena usne šupljine loša, najviše plaka nakuplja oko zubnog vrata. S vremenom, zub kao da ostaje visiti na tankoj niti i ako se zagrize u nešto tvrđe, puno je veća šansa da pukne, komentira stomatolog dr. Tomislav Matić iz Zagreba slučaj mladića koji je zagrizao u jabuku i ostao – krezub.

Naime, student računarstva Vinnie Pyner (21) 'navukao' se na energetske napitke koji su mu pomagali da ostane budan i izdrži brojne obaveze koje ima na koledžu. S vremenom je postao ovisnik o tim pićima i pio ih je u prosjeku po 6 na dan, odnosno oko 45 takvih pića tjedno, a osim što je time pokvario bioritam, u samo šest mjeseci propali su mu i zubi. Samo jedan zagriz u jabuku bio je dovoljan da mu puknu četiri prednja zuba i ostanu u jabuci.


Od pogleda u ogledalo je pao u depresiju i počeo razmišljati o tome da napusti koledž, uvjeren da takav nikad neće pronaći djevojku, niti posao, no roditelji mu to nisu dozvolili. Posjet stomatologu pokazao je da će sve riješiti s otprilike 2000 funti (oko 17.000 kuna), s tim da će uz zubne navlake za rupu na prednjim zubima, trebati i popravak karijesa na još 20-ak preostalih zuba.


- Uz konzumaciju previše šećera, ovako brzo propadanje zuba vjerojatno je povezano i s lošom higijenom, te time da je Vinnie možda zanemario redovite posjete zubaru, jer velika je vjerojatnost da su neke promjene na zubnim vratovima prednjih zuba postojale i prije nego je navalio na energetska pića - upozorava dr. Matić.


- Šećer je jedan od najštetnijih sastojaka kojeg konzumiramo u svakodnevnoj prehrani, nerijetko u ogromnim količinama, a da toga nismo svjesni - upozorava endokrinolog i dijabetolog prof. dr. Velimir Božikov, iz Specijalne bolnice Sv. Katarina. Dodaje kako poseban problem predstavljaju skriveni šećeri, u obliku sirupa, koje proizvođači dodaju kod prerade hrane da bi joj pojačali okus.


Najčešće je riječ o fruktoznom i kukuruznom sirupu, koje naše stanice ne prepoznaju kao energiju, već se kao višak direktno skladišti u jetri i pretvara u mast. Učinak je, zapravo, vrlo sličan učinku alkohola na jetru, koji u pretjeranim količinama dovodi do masne jetre, ili ciroze, pojašnjava sugovornik. Glukoza, osim toga, doprinosi debljanju i razvoju metaboličkog sindroma, inzulinske rezistencije, srčanih bolesti, demencije, te, među ostalim, dijabetesa tipa 2.  Visoke doze fruktoze doprinose i razvoju sindroma propusnih crijeva, pri čemu toksini i nepotpuno probavljeni proteini iz hrane kroz proširene pukotine na crijevnom zidu ulaze u krvotok te izazivaju upalne i autoimunološke procese, upozorava dijabetolog.

- Samo jedna limenka kole, koja sadrži oko 40 grama šećera, predstavlja gotovo ukupnu dozvoljenu dnevnu količinu šećera koju bismo prema preporukama WHO (Svjetske zdravstvene organizacije) smjeli unijeti u organizam, što zasigurno dovoljno govori o tome koliko smo malo svjesni količina šećera koje unosimo u organizam. Naime, treba osvijestiti da u mnogim prerađenim namirnicama postoje vrlo visoke količine šećera, čijeg unosa nismo niti svjesni - upozorava sugovornik za 24 sata

hr Sat Feb 16 2019 18:32:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a003211b9e03e439d8b45ee/80
Foto: Pixabay

Dijetna gazirana pića opasna su za žene starije od 50 godina

U slučaju 'sugar free' napitaka, riječ je o čistoj kemiji i molekulama koje naš organizam ne prepoznaje. Već se dugo govori i o kancerogenosti tih umjetnih dijetalnih napitaka punih kemije, kaže dr. Vujanić

Svakodnevno u svom radu gledamo pretile ljude koji su, generalno, skloni daleko većem riziku od kardiovaskularnih bolesti. Ti ljudi često posežu za dijetalnim pićima bez šećera, no mi liječnici ne samo da im to ne preporučujemo, nego ih upozoravamo da je riječ o opasnoj kemiji koja može loše djelovati na organizam, objašnjava za 24 sata dr. Darko Vujanić, kardiolog iz Kliničke bolnice Merkur, osvrćući se na rezultate najnovije američke studije prema kojoj gazirana dijetalna pića kod žena starijih od 50 godina povećavaju rizik od kardiovaskularnih bolesti za gotovo 30 posto te smrtnost za 16 posto.


Problem nastaje kada žene, s namjerom da skinu pokoji kilogrampočnu piti 'sugar free' napitke vjerujući da uzimaju nešto što je dobro za njihovo zdravlje i što ih neće debljati. No istina je posve suprotna – dijetalna gazirana pića s umjetnim zaslađivačima pogubno djeluju na zdravlje.

Studiju su proveli Američko kardiološko društvo (American Heart Association) i Američko društvo za prevenciju moždanog udara (American Stroke Association) na ukupno 80.000 žena u dobi između 50 i 79 godina koje imaju višak kilograma i koje su redovito pile dijetalna pića s umjetnim zaslađivačima.


Stručnjaci su te žene pratili punih 12 godina i tako došli do rezultata koji su, kaže dr. Vujanić, realni te se u potpunosti poklapaju s onim što i naši liječnici svakodnevno vide u svojoj praksi.

- Dijetalne napitke uopće ne bi trebalo uzimati. Ništa se neće dogoditi ako netko, primjerice, povremeno nakon ručka popije čašu bilo kojeg običnog gaziranog napitka sa šećerom da bi bolje probavio obrok. Na taj će način zapravo popiti glukozu, a to je molekula koju tijelo prepoznaje i metabolizirat će ju, razgraditi je.

No u slučaju 'sugar free' napitaka, riječ je o čistoj kemiji i molekulama koje naš organizam ne prepoznaje. Osim toga, već se dugo govori i o kancerogenosti tih umjetnih dijetalnih napitaka punih kemije - pojašnjava dr. Vujanić ističući da je najbolji odabir za piće obična voda.

Razlog zašto su studijom bile obuhvaćene žene starije od 50 godina, prema tumačenju našeg kardiologa, leži u činjenici da žene u menopauzi, pet godina nakon prestanka menstruacije, počinju imati jednako velik rizik za kardiovaskularne bolesti kao i muškarci.

Prije toga, dakle, dok žene redovito imaju cikluse i nisu u menopauzi, zbog svoje su hormonalne slike zapravo zaštićene i rizik od srčanih i krvožilnih bolesti im je daleko manji nego kod muškaraca. Manjak hormona u menopauzi sve to mijenja.

Američka studija također je pokazala da se ženama koje piju gazirana dijetalna pića za čak 31 posto povećava rizik za dobivanje moždanog udara prouzročenog krvnim ugruškom u začepljenim arterijama.

Žene koje nisu imale kardiovaskularne bolesti, kao ni dijabetes, ali su bile pretile, uz dijetalna pića se, kaže studija, izlažu dvostruko većem riziku od moždanog udara.

Istraživanje nije preciziralo o kojim je konkretno pićima riječ (kojih proizvođača), ali važan je podatak da se rizici odnose na sve žene koje je studija obuhvatila, a posebno na one koje se bore s pretilošću. Prijašnja istraživanja već su povezala umjetne zaslađivače (aspartam, saharin, sukraloza) s pojavom karcinoma, dijabetesa i pretilosti, javlja 24 sata

hr Sat Feb 16 2019 18:25:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bceac820e4938a50e8b467f/80
Foto: Pixabay

Evo 5 jednostavnih načina kako se riješiti jutarnjeg stresa

Usvojite li ove navike možete se pozdraviti s jutarnjim stresom

1. Večer prije pripremite sve za jutro


Prije spavanja pripremite odjeću i sve što vam je potrebno za naredni dan. Tako ćete se buditi s manje briga, a i manje vremena ujutro utrošiti na spremanje.


2. Nemojte spavati spuštenih roleta

Sunce će vam olakšati buđenje jer ima djelovanje "prirodne budilice". Mrak ujutro otežava buđenje i potiče osjećaj umora.


3. Upalite glazbu

Kad se probudite upalite omiljenu radijsku stanicu ili playlistu kako bi ste si poboljšali raspoloženje.


4. Ustanite nakon prvog alarma

Sudeći po znanstvenicima, svaki alarm koji utišate čini vas još umornijima od prethodnog. Pokušajte se nakon prvog ustati!


5. Rastegnite se čim se probudite

Prije no popijete jutarnju kavu - rastegnite se. Dokazano je da jutarnje rastezanje utječe pozitivino na raspoloženje.


hr Sat Feb 16 2019 16:14:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .