Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/582d774e1eea8f11c78b462a/80

Dan sjećanja na žrtve prometnih nesreća: Hrvatska po sigurnosti na europskom začelju

Obilježavanje svjetskog Dana sjećanja na žrtve prometnih nesreća prva je započela Velika Britanija 1993., dok se u Hrvatskoj obilježava od 2007.

Svjetski dan sjećanja na žrtve prometnih nesreća bit će u nedjelju obilježen širom svijeta, uključujući i Hrvatsku koja se po sigurnosti cestovnog prometa između 28 europskih zemalja nalazi na začelju.

Obilježavanje dana sjećanja u Hrvatskoj, pod visokim pokroviteljstvom hrvatske predsjednice Kolinde Grabar Kitarović, organizira udruga Sigurnost u prometu, kojoj su se kao partneri pridružili Fakultet prometnih znanosti i Ministarstvo unutarnjih poslova.

Kao i prethodnih godina, ponovno ćemo se treće nedjelje u studenom sjetiti žrtava u prometu i pridružiti se njihovih obiteljima i prijateljima na ovogodišnjem Svjetskom danu sjećanja na žrtve u cestovnom prometu, najavio je na konferenciji za novinare tajnik udruge Davor Lisicin.

Po podacima Svjetske zdravstvene organizacije (WHO), godišnje na cestama diljem svijeta pogiba 1,25 milijuna ljudi, a svakih šest sekundi netko pogine ili postane trajni invalid. Također, više od 20 milijuna ljudi biva teže ili lakše ozlijeđeno.

Posebno zabrinjava, rekao je Lisicin, što je pogibija u cestovnom prometu glavni uzrok smrtnosti mladih od 15 do 29 godina.

Neprihvatljivi razmjeri stradavanja na hrvatskim cestama

Kad je riječ o Hrvatskoj, lani je na cestama poginulo 348 ljudi, što je lošiji rezultat u odnosu na niz godina u kojima su ostvareni pozitivni trendovi.

Od 2006. do 2015. na hrvatskim je cestama poginulo 4706 osoba, teško ih je ozlijeđeno 34.574, a lakše 154.720. Ti MUP-ovi podaci dovoljno govore o neprihvatljivim razmjerima stradavanja.

- To nisu samo obiteljske tragedije, već je to i ozbiljna društvena šteta - rekao je Lisicin dodavši da se u Europi barata s podatkom po kojem šteta od prometnih nesreća iznosi čak do dva posto BDP-a.

Istraživanje je provodio i zagrebački Fakultet prometnih znanosti, a pokazalo se da godišnja razina štete od prometnih nesreća iznosi čak pet milijardi kuna.

Lisicin kaže kako se najčešće kod nekih prijedloga kao prepreka spominje nedostatak novca, ali se zaboravlja kako se zbog nastalih nesreća troši značajan novac.

U udruzi stoga smatraju da bi se preusmjeravanjem dijela novca u prometnu preventivu mogle ostvariti značajne uštede na šteti koju društvo plaća kroz saniranje posljedica i gubitak mladeži.

Europa želi vozače, vozila i ceste s pet zvjezdica

Vještačenja vozila koja su sudjelovala u nesrećama s poginulim osobama pokazalo je da se gotovo svako drugo vozilo, ili 48 posto, bilo tehnički neispravno. To pokazuje da za nesreće nije kriv samo ljudski faktor, već značajni utjecaj imaju stanje vozila i cestovne infrastrukture.

Strategija EU-a stoga želi imati vozače, vozila i ceste s pet zvjezdica kako bi prometne nesreće prošle bez poginulih osoba. "Nesreća će uvijek biti, ali je cilj da ne bude smrtno stradalih osoba", kaže Lisicin.

Neke države, poput skandinavskih zemalja i Velike Britanije, već su se približile tom cilju pa bilježe manje od 30 poginulih na 100.000 stanovnika. U Hrvatskoj su lani na 100.000 stanovnika poginule 82 osobe, pa se naša zemlja našla treća odozdo na listi od 28 zemalja EU-a.

Europski prosjek od 52 poginule osobe na 100.000 stanovnika pokazuje gdje se Hrvatska nalazi i koliko još ima prostora za djelovanje.

U Hrvatskoj izjednačen broj stradalih u ratu i prometu

Predstavnik MUP-a Miron Huljak iz Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije upozorio je kako je u Hrvatskoj od 1991., odnosno 25 godina od pada Vukovar i osamostaljenja zemlje, do jučer poginulo 14.988 ljudi, dok ih je 477.000 ozlijeđeno.

Za usporedbu, u Domovinskom ratu s hrvatske je strane stradalo oko 15.000 ljudi. To je podatak nad kojim bi se svi trebali zamisliti, rekao je Huljak.

Obilježavanje svjetskog Dana sjećanja na žrtve prometnih nesreća prva je započela Velika Britanija  1993., dok se u  Hrvatskoj obilježava od 2007.

Ovogodišnji dan sjećanja na žrtve prometnih nesreća održava se na temu "Vitalne akcije poslije prometne nesreće: medicinska pomoć, istraga, pravda".

U sklopu obilježavanja tog dana u Hrvatskoj će delegacija udruge Sigurnost u prometu i izaslanik predsjednice u nedjelju položiti vijenac kod velikog križa na gradskom groblju Mirogoj, uz prigodno obraćanje nazočnih predstavnika, paljenje svijeća i minutu šutnje, dok će u Mariji Bistrici biti održana  misa zadušnica za sve stradale u prometu.

Udruga je pozvala građane da u nedjelju između 18 i 20 sati zapale svijeću u znak sjećanja na sve žrtve u cestovnom prometu.

hr Fri Nov 18 2016 16:17:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ace32362af47f91718b46f7/80

Od 1. srpnja pravo na dječji doplatak proširit će se na 94 tisuće djece

Ministrica za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku Nada Murganić najavila je uoči sjednice Vlade u četvrtak da je u pripremi izmjena Zakona o dječjem doplatku, čime će se to pravo od 1. srpnja proširiti na 94.000 djece.
“Sedamnaest godina nije nitko intervenirao u Zakon o dječjem doplatku. Devet godina nije nitko intervenirao ni povećavao rodiljne i roditeljske potpore”, kazala je Murganić.

Navela je i neke druge mjere koja imaju demografski učinak koji bi se, kaže, trebao vidjeti u narednom razdoblju, među ostalim natječaj za sufinanciranje kapitalnih investicija u jedinicama lokalne i područne samouprave, odnosno za izgradnju ili adaptaciju vrtića.

“Sredstava su bila raspoređena u iznosu od 67,5 milijuna kuna, u tijeku je i javni poziv koji je otvoren u iznosu od 300 milijuna kuna za zapošljavanje teta i drugog pomoćnog osoblja u vrtićima, s ciljem usklađivanja privatnog i poslovnog života i ulaganja u kadrove”, rekla je Murganić, prenosi net.hr


hr Thu Apr 19 2018 16:00:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ad86bc02af47f4e878b4639/80

Privremeno se zatvara marjanski tunel

Sutra, 20. svibnja za sav promet zatvara se tunel “Marjan“
Sutra se za sav promet zatvara tunel “Marjan“, a zabrana prometovanja na snagu stupa u 17 sati i trajat će do nedjelje, 23. travnja do 5 sati.

U sklopu redovnog održavanja u tunelu će se prati oplate, sanirati rasvjeta, obnoviti signalizacija i popraviti ventilacijski sustav. Promet će su u međuvremenu odvijati alternativnim putem, prometnicom oko Marjana.

Mole se vozači za strpljenje i poštivanje privremene prometne signalizacije.
hr Thu Apr 19 2018 12:13:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/585abc681eea8ff4788b45a9/80
Foto: Facebook

Novi detalji kornatske tragedije: Moguće da su vatrogasci gorjeli dva puta

Je li moguće da su vatrogasci na Kornatima kobnog 30. kolovoza 2007. dvaput gorjeli? Tako tvrdi geolog Goran Kniewald, koji je kao vještak za okolišnu forenziku svojedobno bio i član ekspertne skupine Interpola.
On je jučer na Županijskom sudu u Zadru potvrdio kako je moguće da su vatrogasci tog kobnog dana dvaput gorjeli, piše Zadarski.

Kniewald je to rekao nakon što ga je otac stradalog vatrogasca Igor Marinović pitao je li to moguće s obzirom da se ne zna što se dogodilo s vatrom nakon posljednjeg SOS poziva vatrogasaca upućenog u 15:20 sati, piše index.hr.

"Ne može se isključiti mogućnost dvostrukog gorenja"

- Ne postoji južni krak požara na fotografijama koje mi imamo. Što se desilo s vatrom nakon zadnjeg SOS poziva, ne znamo - rekao je Marinović, otac preminulog Ivana.

Kniewald je potvrdio kako se ne može isključiti teorija da su vatrogasci gorjeli dvaput jer, kako je rekao, postoji mogućnost da je čelo južnog kraka požara progrediralo većom brzinom od stražnjeg dijela.

- Moglo je tako klancem najprije proći čelo požara, a onda zadnji krak. Ne može se isključiti mogućnost da su zbog toga vatrogasci gorjeli dvaput - zaključio je geolog Kniewald na suđenju Draženu Slavici.

Imali su sedam do deset sekundi za bijeg 

Prije nego što ih je u klancu iznad uvale Šipnat 30. kolovoza 2007. godine sustigla nezapamćena toplina, koja se prema njima kretala brzinom od 40 metara u sekundi, vatrogasci su imali svega sedam do deset sekundi za bijeg. 

Brzina vruće mase čija je temperatura dosezala i dvije tisuće stupnjeva koja ih je sustigla dok su se kretali prema kruški s vodom, razvila se nakon što je požar u klancu došao u eruptivnu fazu što se dogodilo u trenutku dok su vatrogasci prolazili posljednjih 420 metara klanca.

U trenutku kad se erupcija topline počela kretati prema njima vatrogasci su od te vruće mase bili udaljeni oko 280 metara, moglo se doznati od jedanaest vještaka i znanstvenika iz dva istraživačka tima koji su u srijedu odgovarali na pitanja suca Borisa Radmana o okolnostima nezapamćene vatrogasne tragedije u Hrvatskoj. 

Skrenuli su na zapovijed Dine Klarića
 

Jesu li neposredno prije fatalnog trenuka mogli vidjeti što im je "za petama" odnosno jesu li "gledali smrti u oči", nije se moglo sasvim razjasniti. 

- Vatrogasci su se, dok su bili u klancu, mogli okrenuti i vidjeti položaj plamena južnog kraka požara s eruptivnim efektom, a je li bilo dima ne znamo - rekao je Kniewald. Dodao je kako su im životi postali konkretno ugroženi tek nakon što su skrenuli u klanac kroz koji su išli po krušku s vodom. 

Tamo su, naime, skrenuli odlukom zapovjednika požarišta na terenu Dine Klarića, kako bi izbjegli sjeverni krak požara. No, nisu znali da postoji i južni krak požara, koji se sa sjevernim spojio nakon što su kročili u sudbonosni klanac.

Požar su trebali gasiti kanaderi i helikopteri 

- Ne može se zaključiti je li bio prosjeka kroz koji su vatrogasci mogli prijeći na opožarenu površinu i je li taj sjeverni požar bilo uopće moguće preskočiti. Na to pitanje ne možemo dati odgovor, ali je očito da su vatrogasci sa zapovjednikom odlučili skrenuti u klanac kako bi zaobišli sjeverni krak požara - rekao je Kniewald. 

Vještaci su zaključili i kako su vatrogasci iz helikoptera mogli vidjeti klanac, te da kruška s vodom nije bila spuštena na mjesto adekvatno za gašenje požara jer je riječ o minimalnoj površini za slijetanje. Da je požar ugašen u roku od 30 minuta ne bi se niti proširio Kornatom, a u začetku ga je trebao ugasiti Nacionalni park Kornati ili radnici koji su izvodili radove na Karauli. No, oni nisu imali osiguranu protupožarnu zaštitu. 

Kad se požar već razbuktao, trebale su ga gasiti zračne snage, odnosno minimalno dva kanadera i dva helikoptera. Dok su bili na tlu, vatrogasci nisu mogli vidjeti kanader niti s njim stupiti u kontakt, ali su to mogli učiniti dok su bili u helikopteru, utvrdili su vještaci.
hr Thu Apr 19 2018 09:52:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ac357772af47f00618b464b/80
Foto: Google Maps

Splitskog fratra osumnjičenog za pedofiliju ispitat će policija, ali prekasno jer je sve u zastari

Splitska policija pri kraju je istrage pedofilije u Samostanu svetog Frane. Protekla dva tjedna ispitali su više oštećenih osoba.

Kako index.hr neslužbeno doznaje, radi se o sedam oštećenika koji su im ispričali o seksualnim zlostavljanjima danas 78-godišnjeg fratra. Do konca tjedna i njega bi trebala ispitati splitska policija, no sva je prilika da će to ujedno biti i kraj ove priče.

Naime, kako doznaju od izvora bliskog istrazi, sva nedjela za koja se sumnjiči fratar su u zastari. Dogodila su se uglavnom prije dvadesetak godina. Policija će o svemu sastaviti izvješće i poslati ga Državnom odvjetništvu. Oni, pak, mogu tek konstatirati zastaru i zaključiti te brojne slučajeve seksualnog zlostavljanja maloljetnika koje je crkva desetljećima tako uspješno skrivala.

Crkva i dalje bez odgovora o istrazi i sankciji za pohotnog fratra

Unatoč tome što su ih s index.hr-a nekoliko puta pitali dokle su stigli sa svojom istragom i jesu li sankcionirali pohotnog fratra, nikakav odgovor još uvijek nisu dobili. Bit će svakako zanimljivo vidjeti jesu li policijski istražitelji utvrdili postoji li kaznena odgovornost za zataškavanje. Za jedan slučaj Crkva je znala još 2011. godine. Umjesto da ga istraže i prijave nadležnim tijelima kaznenog progona, oštećeniku su kazali da je fratar u godinama i da je imao moždani udar. Sve se potrpalo pod tepih. Tek kada su stigle nove prijave i taj se slučaj izvadio iz naftalina.

Da se nešto događa u Crkvi svetog Frane doznalo se u odgovoru Nadbiskupije na Indexov upit početkom ovog mjeseca. Fratra je nadbiskupu prijavio fra Žarko Relota, gvardijan samostana. Unatoč tome što je fra Relota i policijski kapelan, nije našao potrebnim da o tome kaže koje slovo i svojim kolegama u policiji koji su se uključili u istragu tek kada su se o skandalu raspisali mediji. Oštećenici također nisu bili skloni prijaviti zlostavljanje policiji. Nekima ni članovi obitelji ne znaju što im se dogodilo. 


hr Thu Apr 19 2018 08:42:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .