Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58d77d89b47398cfd78b456d/80
Foto: Pixabay

Premlaćivanje splitskog branitelja u Zagrebu: "Hrvatska treba uvesti jedinstvene registarske tablice"

Prometni stručnjak, Željko Marušić, komentirao je slučaj premlaćivanja splitskog hrvatskog branitelja u Zagrebu, kazavši kako je ovo konačni dokaz da Hrvatska treba uvesti jedinstvene registarske tablice, poput BiH

Poznat je slučaj osobe koja je u Kaštela godinama dolazila automobilom BG registarskih oznaka i nije imala nikakvih problema. A kad je potom došla automobilom sa ZG tablicama, 'vandali' su ga oštetili. 

Samo površnim googlanjem može se pronaći više od sto medijski popraćenih slučaja nasrtaja na imovinu i živote osoba koje su imale nesreću, u 'pogrešnom' gradu, zateći se automobilom s 'neprijateljskim' registarskim tablicama. Najveći su problemi na relaciji Zagreb-Split i obrnuto.

Posljednji slučaj premlaćivanja bivšeg pripadnika legendarne 4. gardijske brigade u Zagrebu (!), načinom koji mu je ugrozio život, nakon prethodnog kaznenog djela oštećivanja imovine, osim nužnih i žurnih reakcija pravne države, trebao bi nas uvjeriti da je ovakvo stanje neodrživo.

Potrebna je mudrost te konačno shvatiti kako je rješenje problema personalnih tenzija na relaciji sjever-jug Hrvatske, posebice ZG-ST (uvelike izazvanih navijačkim skupinama, ali ne samo njima), čak i dugoročno bez realnih izgleda. 

Promišljanja ostalih mjera u svrhu sprječavanja rizika užasnih situacija, s elementima terorizma, poput jučerašnje, nerealna su, utopistička i štetna, za građane i društvo u cjelini.

U BiH su, srećom, uvelike stranom 'pameću', odnosno diktatom, još sredinom 1990-ih shvatili da su 'no name' tablice nacionalni interes i da bez njih Bosna i Hercegovina praktički ne bi mogla funkcionirati. 

Kakav-takav suživot među donedavno zaraćenim stranama ostvaren je uvelike zahvaljujući jedinstvenim registarskim oznakama, koje ne ukazuju na prebivalište vlasnika.

Problem među našim regijama i gradovima srećom je znatno manji, ali jednako dugoročno nerješiv kao u BiH. 

Stoga, u nacionalnom interesu, predlažem uvođenje jedinstvenih registarskih pločica za cestovna motorna vozila, za cijelu Hrvatsku, sa šest simbola (dva slova - dvije brojke - dva slova), primjerice: AF 38 DJ.

Kombinacija slova hrvatske abecede bez interpunkcija (22) i dvije brojke daje 23,4 milijuna varijacija, što višestruko nadmašuje dugoročne potrebe za registraciju svih motornih vozila u Hrvatskoj. 

Kako bi se postigao maksimalni sigurnosni učinak, tablice bi se trebale izrađivati na jednom mjestu, po tjednom rasporedu, dnevno po županijama, unutar pet radnih dana, što bi se svakog tjedna ponavljalo. 

Okvir bi također trebao biti standardiziran te na njemu ne bi smjele biti nikakve reklamne ni druge oznake, primjerice 'Xxxxx, poslovnica Split'.

Koristi bi bile višestruke, 'win-win' za građane i društvo u cjelini:

1. Znatno bi se smanjili rizici oštećenja vozila u vlasništvu građana i trgovačkih društava, tvrtki - grebanja laka, oštećenje lima, razbijanje stakala, probijanje i rezanje guma, paljenje vozila...

2. Znatno bi se smanjili rizici napada na osobe - ozljeđivanje, atak na život...

3. Rasteretio bi se policijski i pravosudni aparat, u prevenciji i rješavanju posljedica te procesuiranju, što bi pomoglo poboljšanju primarne prevencije.

4. Smanjili bi se troškovi osiguravateljskih kuća, koje bi uštede mogle usmjeriti u poboljšanje cestovne sigurnosti.

5. Smanjili bi se troškovi medicinskog zbrinjavanja ozlijeđenih osoba i gubici radnih sati, posljedice izravnih i neizravnih efekata slučajeva poput aktualnog vandalizma i premlaćivanja.

6. Smanjili bi se troškovi i olakšala promjena vlasništva vozila unutar Hrvatske, jer bi vozilo zadržavalo registarsku oznaku, koja bi, s vozilom, promijenila vlasnika. To bi povoljno utjecalo na tržište rabljenih vozila i smanjilo cijene.

7. Povećao bi se gospodarski promet, olakšavanjem i poticanjem (u ovim uvjetima djelomično zakočene) cirkulacije poslovnih osoba među hrvatskim regijama i županijama, promet autocestom.

8. Bio bi to snažan impuls poboljšanju turizma, domaćeg i stranog. Zagrepčani više ne bi strepili gdje će ljeti ostaviti auto u Splitu, Splićani se ne bi plašili automobilom odlaziti na utakmice, turistički i poslovno, u Zagreb.

Koristi od ovih mjera su neosporne i velike, nije ih lako potpuno izračunati, a procjene su da bi iznosile minimalno 250 milijuna kuna godišnje, izravno i neizravno.

To je prvi nužan korak u administrativnim optimizacijama cestovnog prometa, od višestrukog i nacionalnog interesa. Budući da je riječ o strateškom i financijskom interesu za Hrvatsku, izdatak promjene tablica trebao bi uvelike biti subvencionirana te iznositi 100 kuna, odnosno 50 za umirovljenike.

Drugi veliki problem, kojeg bi trebalo riješiti istodobno, je 'sindrom DA tablica' svojevrsna 'legalizirana pljačka' države i građana, ismijavanju pravnog i poreznog sustava RH, od strane pojedinih građana trgovačkih društava (tvrtki), frustrirajuća za sve koji pošteno plaćaju porez i doprinose. 

Stoga, paralelno s uvođenjem jedinstvenih registarskih oznaka treba uvesti jedinstvenu osiguravateljsku zonu za cijelu Hrvatsku. 

Iskustvo posljednjih deset godina pokazuje da je to također nacionalni interes, a teorije o različitim rizicima šteta po regijama toliko su neutemeljene, zbog brojnih mogućnosti malverzacija i manipulacija, da ih treba zanemariti. 

hr Fri Nov 01 2019 17:40:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5dd05a1629111c94ef8b4586/80
Foto: Facebook/HGSS Ispostava Kaštela

Brala kadulju na Malačkoj pa ju tražio HGSS

Gospođa se izgubila, ali priča ima sretan kraj

'Danas oko 12h, putem centra 112 dobili HGSS stanica Kaštela dobila je dojavu o nestaloj starijoj osobi na planinarskom domu Malačka. 

Stariju gospođu koja je boluje od dijabetesa, u berbi kadulje zakačio oblak te se izgubila. Zbog bolesti, te vremenskih neprilika bilo je bitno što prije pronaći unesrećenu osobu. Na teren su odmah izašli članovi Hgss_a, vatrogasaca te policije. Osoba je pronađena živa u kratkom vremenskom periodu. 

Ovo je dobar primjer suradnje žurnih službi našega grada. Bravo!', stoji na Facebook stranici HGSS ispostave Kaštela.

hr Sat Nov 16 2019 21:20:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ae5f4202af47f77948b4892/80
Foto: Dalmacija News

Od 2020. raste minimalac studentima za gotovo dvije kune

Minimalna naknada za obavljanje studentskih poslova za 2020. godinu, od 1. siječnja iduće godine iznosit će neto 25,39 kune po satu što je gotovo dvije kune više nego u 2019. godini.

Nakon što je Vlada objavila Uredbu o visini minimalne plaće za 2020. godinu, kojom se ona povisuje s 3.750 kuna na 4.062 kune u bruto iznosu, Ministarstvo znanosti i obrazovanja, kojem je na čelu Blaženka Divjak, objavilo je 15. studenoga objavilo Odluku o iznosu minimalne naknade za obavljanje studentskih poslova za 2020.

Trenutačna minimalna studentska satnica iznosi (neto) 23,44 kune, a donesena Odluka je drugo povećanje minimalne naknade od stupanja na snagu navedenoga Zakona u studenome 2018. Ukupni iznos povećanja (uključeno navedeno povećanje) je 3,89 kuna neto.

Iz Ministarstva podsjećaju da, prema Zakonu o obavljanju studentskih poslova, ministar ili ministrica za svaku kalendarsku godinu donosi odluku o iznosu minimalne naknade (neto) po satu, javljaju Vijesti.hr

Također ističu da je "ovo prvi Zakon kojim se na sustavan i cjelovit način regulira institut studentskog rada; uređuju prava i obveze izvođača, posrednika i naručitelja posla; izjednačuje prava redovitih studenata i studentica, dijela izvanrednih studenata i studentica te studenata i studentica na razmjeni".

Zakon uključuje i povećanje satnice od 50 posto za rad noću, nedjeljom i praznicima, pravo na naknadu za prijevoz, pravo na naknadu za topli obrok. Uključuje i reguliranje plaćene pauze od minimalno pola sata (ako student ili studentica radi šest ili više sati dnevno) te kazne i pravila za posrednike i naručitelje posla u slučaju kršenja odredbi.

Uz ulaganje u smještajne kapacitete za studente diljem Hrvatske, u posljednje dvije godine udvostručen je broj socio-ekonomskih stipendija, a po prvi put su uvedene i STEM stipendije, podsjetili su iz Ministarstva. 

Također su napomenuli i da od ove godine Ministarstvo dodjeljuje i stipendije za posebne skupine studenata i studentica, tako da konačna brojka stipendija na godišnjoj razini iznosi: 10.000 stipendija za studente i studentica nižega socijalno-ekonomskog statusa; 3.400 stipendija za studiranje u STEM područjima znanosti te 400 stipendija za posebne skupine studenata i studentica, javljaju Vijesti.hr

hr Sat Nov 16 2019 15:47:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5dd007bb29111cc1ed8b45f1/80
Foto: Screenshot/HRT

Prije sedam godina oslobođeni su generali Ante Gotovina i Mladen Markač

Gotovina i Markač oslobođeni su na današnji dan prije sedam godina odlukom žalbenog vijeća Haškog suda

Na današnji dan 2012. godine Haški sud odbacio je zaključke raspravnog vijeća prema kojima su Ante Gotovina i Mladen Markač sudjelovali u udruženom zločinačkom pothvatu.

Tada su odbačene i optužbe za prekomjerno granatiranje Knina, Gračaca, Obrovca i Bekonvca.

U Lijepu Našu vratili su se istog dana, a po njih su tada Vladinim avionom otišli bivši ministar branitelja Predrag Matić i ministar obrane Ante Kotromanović.

Na zagrebačkom Plesu dočekao ih je državni vrh, a na Trgu bana Josipa Jelačića deseci tisuća ljudi.


Kada je glavna haška tužiteljica Carla del Ponte 2001. poslala u Zagreb tajnu optužnicu, Gotovina se odlučio na bijeg. Uz veliki pritisak Haškog suda i svesrdnu pomoć hrvatske vlade hrvatski general uhićen je nakon četiri godine.

Gotovini su se u Haagu pridružili naknadno optuženi generali Ivan Čermak Mladen Markač pa je slijedila višegodišnja sudska trakavica jer suđenje je započelo tek 2008. Tužitelji su tražili osuđujuću presudu po više točaka optužnice kojom bi bili uzdrmani temelji legitimnosti Domovinskog rata, odnosno hrvatske borbe za neovisnost.

General Čermak pušten je na slobodu, no Markač i Gotovina drakonski su osuđeni u travnju 2011. na dugogodišnje kazne zatvora. U Hrvatskoj ta je vijest dočekana s ogorčenjem i nevjericom, posebno dio o „udruženom zločinačkom pothvatu u cilju etničkog čišćenja srpskog naroda“. Kada je sudac Theodor Merron, odbacivši sve točke optužbe, poništio nepravednu optužbu i naložio automatsko oslobađanje u Hrvatskoj je nastala euforija nezabilježena još od okončanja oslobodilačke operacije „Oluja“.

Ipak pojedini mediji i čelnici pojedinih nevladinih organizacija, koji su podržavali tezu o „udruženom zločinačkom pothvatu“, a Gotovinu prikazivali kao krivca i uoči presude ga pozivali na pokajanje, nisu bili zadovoljni oslobađajućom presudom, piše HRT

Stoga je poruka mira Ante Gotovine upućena s dočeka na zagrebačkom Trgu bana Josipa Jelačića imala posebnu važnost za sve koje je oslobađajuća presuda šokirala u pozitivnom ili negativnom smislu.


hr Sat Nov 16 2019 15:29:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c9b240629111c3e208b45dc/80
Foto: PIXABAY

Zbog jakog vjetra u prekidu neke trajektne i katamaranske linije

Olujno nevrijeme zahvatilo je gotovo čitavu Hrvatsku
Jako i olujno jugo radi probleme u pomorskom prometu te su u prekidu pojedine trajektne i katamaranske linije. 

Linije u prekidu:
  • trajektne: Sućuraj-Drvenik, Dubrovnik-Lopud-Suđurađ, Zadar (Gaženica)-Ist (Kosirača)-Olib-Premuda (Krijal)-Mali Lošinj (putovanje će se izvršiti u nedjelju 17.11.2019. ako vremenski uvjeti dopuštaju).
  • katamaranske: Rab-Lun-Tovarnele (Novalja)-Rijeka, Mali Lošinj-Cres-Rijeka, Split-Hvar-Vela Luka-Ubli, Split-Vis, Split-Bol-Jelsa, Split-Rogač-Milna, Split-Hvar-Korčula.
hr Sat Nov 16 2019 14:25:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .