Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5c5237e80e4938ac938b45a5/80

Jedini spas za Marjan je što brže i masovnije uklanjanje oboljelih borova

Kod prve dijagnoze potkornjaka na Marjanu prije godinu i po dana trebalo je već tada započeti s uklanjanjem prvih oboljelih borova
Svaki osušeni bor ima svoj razlog sušenja i treba ga što prije ukloniti bez obzira na postavljenu dijagnozu (starost, klima, inficiranost potkornjakom itd.) jer on kao takav ne samo da šumi više ne koristi nego indirektno šteti jer služi kao hranidbena podloga potkornjacima, u slučaju požara brže i jače gori, suhe grane kod vjetra lakše otpadaju i time otežavaju prohodnost  i povećavaju opasnost od požara, a i estetski ne djeluje posjetiteljima ugodno. 

Stoga se iz navedenih razloga nije smjelo gubiti vrijeme da bi se započelo u uklanjanju osušenih borova. U svakoj šumi ima starih borova koji su skloni sušenju i  njih treba odmah ukloniti.

Poznato je da je 70% šume na Marjanu neprohodno i da je šumarskim djelatnicima  relativno teško doprijeti do osušenog bora da bi ga ispilali. 

Volonterska akcija prije 4 godine je pokazala koliko komunalnog i biološkog otpada ima akumuliranog u park-šumi Marjan ako se redovito ne čisti i ne uređuje. 

Stoga je i u ovoj akciji spašavanja Marjana važno sudjelovanje velikog broja djelatnika JU Marjan kao i dobro organiziranih volontera jer samo oni mogu izvući ne samo ispilana stabla već i brojnu granjevinu do najbližih postojećih puteva.

Neki spominju uporabu konja za vuču debala što je praktički nemoguće na krševitom terenu kao što je poluotok Marjana jer bi konji na takvom terenu vrlo brzo slomili nogu, a zna se što to znači za konja. Bilo bi brže i jednostavnije kad bi se između dva bora ili zabijena stupa privezala žica i pomoću kolotura ili vitla spuštali ispilani djelovi debla do puta. Inžinjeri šumarstva trebaju davati upute u kojoj količini se može krčiti podstojna sastojina da bi se olakšao pristup oboljelim borovima.

 Vatrogasci i HGSS a po mogućnosti i vojska su pretpostavljamo voljni pomoći u krčenju i pilanju suhih borova jer u tome imaju iskustva. Organizacija odvoza treba biti učinkovita zbog očekivane  velike količine bio materijala. 

Važno je što intezivnije nastaviti pilanje borova uz Tartaljino šetalište gdje su borovi lakše vidljivi i dostupni za pilanje i prenašanje do vozila za odvoz. Isto tako koristiti i ostale postojeće puteve u šumi koji olakšavaju pristup oboljelim borovima.

Za nevidljive i slabo prohodne dijelove šume mogu se upotrebiti čak i dronovi za lakše uočavanje lokacije osušenih borova kako bi se lakše odredio smjer krčenja šume da bi se što prije došlo do bora kojeg treba ispilati.

Uz stručnjake za šumu i operativce za krčenje i pilanje borova najveću ulogu će imati volonteri koji fizički trebaju iznijeti iz šume sav ispilani i ostali bio materijal što je zbog velikih količina vrlo zahtijevni posao. Oni moraju imati prikladnu odjeću i obuću te dobre rukavice i kapu na glavu. 

Bilo bi poželjno da vatrogasci i hitna pomoć budu dostupni i u blizini. Nakon uklanjanja bolesnih stabala treba izraditi plan vrste i količine sadnica. Za sve to je potrebna cijela vojska volontera. Postoji spisak onih volontera koji su sudjelovali u projektu „Čist i uređen Marjan“ u 2014 g. (udruge, sportski klubovi, srednje škole, fakulteti, pojedinci iz 24 katoličke župe, članovi političkih stranaka, sva društva koja nose u svojem nazivu ime Marjan itd.). Svi navedeni radovi bi se trebali obavljati svaki dan ovisno o vremenskim uvjetima, a volonteri bi se prijavljivali i dolazili prema svojem slobodnom vremenu. JU Marjan treba osigurati rukavice za rad i eventualno drugu opremu prema potrebi. 

Na  fotografijama su dva potkornjaka uhvaćena na inficiranom osušenom boru na Marjanu kojem je kora u donjem i srednjem dijelu nabrekla pa su brojni potkornjaci i oku vidljivi i lako dohvatljivi.


hr Thu Jan 31 2019 07:30:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d2e0af329111ce00e8b45cd/80
Foto: Pexels

Postavljena prva punionica za električne automobile u Imotskom

U Imotskom je u pogon puštena prva ePunioca
Punionica za električne automobile koji je dio projekta u okviru EU projekata STANDARD + STEP UP prekogranične suradnje Hrvatske i Italije postavljena je u Imotskom.

Vrijednost samog projekta je 100 000 kuna, a Grad napokon ima interoperabilnu AC ePunionicu za električna vozila koja će se povezati putem interaktivne eRoaming platforme, uz pomoć koje će se u realnom vremenu moći demonstrirati pretraživanje lokacije ePunionica, njihov dinamički status, rezervacija, kao i aktivna promocija pametne intermodalne infrastrukture u Imotskom gradu.

Grad Imotski ovim činom pokazuje kako ide u korak s vremenom te da je spreman pratiti vrhunske svjetske trendove. Ovo je jedan od pokazatelja i način poticanja sugrađana, ali i posjetitelja toga kraja.

Također, odgovornim i učinkovitim upravljanjem energijom osigurava se našim građanima čišći zrak što u konačnici rezultira zdravijim i kvalitetnijim načinom življenja.
hr Tue Jul 16 2019 19:35:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d2df87329111cfb0f8b457e/80
Foto: Pixabay/Facebook

Direktorica Turističke zajednice Makarska javno 'oprala' noćne klubove: 'Privatnici dolaze zaraditi i dovode Karleuše'

Direktorica Turističke zajednice Makarska na Facebooku je napala makarske ugostitelje
Bivša HRT-ova novinarka i voditeljica te sadašnja direktorica TZ Makarska, Hloverka Novak Srzić javno je poslala ljutitu poruku zbog glazbenog repertoara u Makarskoj:

"Uglavnom dragi prijatelji nastojim.podijeliti na ovim stranicama neke pozitivne vibracije...večeras sam baš ljuta..ljuta..TZ se potrudio ovog ljeta zajedno.s Gradom napraviti.odličan program za Makarsko kulturno.ljeto, od operete do opere..koncerata klasične glazbe, vrhunskog jazza i rock'n'rolla ..i onda privatni poduzetnici koji dođu na mjesec dana po profit u grad u Petar Pan dovode Karleuše svih fela...i jedino po tome na koncu neki žele zapamtiti i " obilježiti " naš grad...baš sam ljuta...😣☹️☹️" napisala je Novak Srzić na svom Facebook profilu.


hr Tue Jul 16 2019 18:16:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d2df13429111c95108b4571/80
Foto: Pixabay

Kako se rješavaju prometne gužve u Dalmaciji? Brišu se zebre!

Omiš je gradić u Dalmaciji koji je, prekrasnoj prirodi usprkos, široj javnosti najpoznatiji po nesnosnim gužvama. Svakog ljeta ista priča - pred gradom iz smjera Splita formiraju se kilometarske kolone, a za prelazak nekoliko kilometara nekad se čeka satima.

Hrvatske ceste imaju rješenje - obrisali su tri pješačka prijelaza u gradu

Hrvatske ceste ovog su ljeta ovom problemu doskočile tako što su obrisale tri pješačka prijelaza u samom gradu. To, jasno, neće ni blizu riješiti problem ogromnih gužvi, eventualno će ga malo umanjiti, ali je ovaj potez izazvao podsmjeh hrvatske javnosti, piše Index.hr

"Na temelju inicijative MUP-a, Policijske postaje Omiš i Grada Omiša te suglasnosti Hrvatskih cesta, izrađen je Prometni elaborat ukidanja pješačkih prijelaza na državnoj cesti DC8 u Gradu Omišu. Elaborat je izrađen s ciljem povećanja protočnosti prometa kroz Grad Omiš jer veliki broj pješaka, posebice u turističkoj sezoni, koji koriste pješačke prijelaze, zaustavljaju promet vozila te na takav način generira zastoje. Nakon što je na navedeni elaborat Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture dalo suglasnost, pristupilo se izvedbi radova.

Navedeni elaborat izrađen je na temelju brojanja prometa vozila i pješaka i analize prometnih tokova. Elaboratom je predviđeno ukinuti dio postojećih pješačkih prijelaza, točnije ukinuta su 3 pješačka prijelaza, dok se drugi pješački prijelazi zadržavaju.

Također, Hrvatske ceste su izradile i novi plan rada semaforskih uređaja kroz Grad Omiš koji će se sukladno dogovoru s lokalnom samoupravom implementirati po završetku turističke sezone", stoji u odgovoru Hrvatskih cesta.

Ograda na mjestu pješačkog

Gradonačelnik Omiša Ivo Tomasović u razgovoru za Index kaže kako je ovo vatrogasno rješenje dogovoreno u suradnji grada, policije i Hrvatskih cesta. Svjestan je, kaže, kako to neće riješiti problem, ali nešto se, veli, trebalo poduzeti.

Brisanje pješačkih prijelaza dovelo je do (ne)očekivanih problema. Naime, brojni ljudi, navikli prelaziti cestu na istom mjestu desetljećima, nisu se preko noći mogli naviknuti da pješačkih prijelaza nema pa su imali problema s policijom. Tomasović kaže da je kontaktirao policiju i zamolio ih za razumijevanje. Na kraju je na mjesto na kojem je do prije nekoliko dana bio pješački prijelaz stavljena improvizirana ograda, da ljudi znaju da se tu više ne prelazi, tvrdi Index.hr.

Brisanje pješačkih nije najgora stvar u ovoj priči

No, u cijeloj priči brisanje pješačkih prijelaza nije najveći problem.

Brisanje tri pješačka prijelaza u centru grada koji Jadranska magistrala dijeli na dva dijela zapravo i nije toliko problematično. Naime, na području od oko 500 metara postoji deset pješačkih prijelaza pa tri pješačka prijelaza zapravo neće uvelike pokvariti kvalitetu života Omišana i njihovih gostiju.

U priči o Omišu i gužvama, koja se ponavlja iz godine u godinu, postoji jedan puno veći problem. A to je činjenica što bezbroj puta obećane omiške zaobilaznice još nema ni blizu. Gradnja zaobilaznice, jasno, jest problem koji nadilazi mogućnosti i financije jednog Omiša ili bilo kojeg grada kojeg se tiče. Za to su odgovorne više instance - županija i vlada.

Smiješno je i tužno u isto vrijeme što se zaobilaznica obećava već desetljećima, a nakon svog tog silnog vremena, planova, studija i obećanja došlo se do toga da se - pobrišu pješački prijelazi.

Pa podsjetimo, stoga, na priču o omiškoj zaobilaznici. Obećanje je to starije od moderne Hrvatske. O tome da postojeća Jadranska magistrala nije primjerena rastućem turizmu počelo se pričati još u Jugoslaviji. Onda se raspala Jugoslavija, a došli su Hrvatska i HDZ. Omiš i Dalmacija postali su utvrde HDZ-a, a ova je stranka priču o omiškoj zaobilaznici odlučno ubacila u obećanja pred svake izbore. Tako je Ivo Sanader govorio da će biti izgrađena do 2008. godine. Onda je otišao Sanader, a obilaznica nije završena. Obećali su je i SDP-ovci, oni su rekli da će biti gotova do 2017. godine. Otišli su i SDP-ovci s vlasti, a pojavili su se neki novi datumi kad će zaobilaznica biti gotova. Prvo se govorilo o 2020. godini, a kao najnoviji datum navodi se 2023. godina. Pa do neke nove odgode.

Jedan od strateških projekata

Cijela investicija, spomenimo i to, košta oko 200 milijuna eura, a ovom cestom, koja prema planovima ide kroz unutrašnjost, rasteretio bi se promet između Trogira i Omiša. Dakle, nije riječ o rasterećenju jednog grada, nego ogromnog područja u kojem stalno živi oko 200.000 ljudi, a u ljetnim mjesecima ta brojka je višestruko veća. Zapravo, ima i mjesta koja su više pogođena nepostojanjem adekvatne ceste. Općina Dugi Rat, smještena između Omiša i Splita, u ljetnim je mjesecima u potpunosti blokirana. Omiš ima alternativni put prema Splitu, a Dugom Ratu je Jadranska magistrala jedina veza sa svijetom pa velik dio ljeta zbog gužvi ne mogu ni prema Splitu ni prema Omišu. No, za razliku od Omišana koji su barem skinuli HDZ i promijenili gradsku vlast, Dugoraćani uporno na svim razinama biraju HDZ pa im valjda ljetne gužve i blokada ne predstavljaju neki pretjeran problem.

Tunel koji vodi ni iz čega ni u što završio na BBC-ju

Treba na kraju članka biti pošten i kazati da nije sve ostalo na riječima. Zaobilaznica se zaista počela graditi te je prije nekoliko godina probijen tunel iznad Omiša. Riječ je o besmislenom tunelu koji vodi ni iz čega ni u što, a koji je zbog svoje besmislenosti lani završio i na naslovnici BBC-ja.

"Hrvatski porezni obveznici bijesni zbog tunela od 44 milijuna dolara koji ne vodi nikamo", naslov je BBC-jevog članka prošlog ljeta.

Gradnja će početi na jesen. Tako bar tvrde

No, da završimo u optimističnom tonu, frazom o svjetlu na kraju tunela. To svjetlo se, tvrdi gradonačelnik Omiša, napokon vidi.

"Konačno se dogodilo nešto pozitivno, na jesen počinje gradnja mosta, natječaj je završio. Slijedi potpisivanje ugovora da može do kraja godine početi gradnja mosta preko Cetine i tunela Komornjak Sjever koji će spojiti most i tunel prema Naklicama, Tugarama i Splitu", govori Tomasović za Index.

Vrijedi pričekati. Ljudi su tu ionako navikli čekati. Đava odnija prišu. 

hr Tue Jul 16 2019 17:46:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d2dc55529111c14088b46dd/80

Mostovci poručili: "Pravo na pitku vodu zajamčit ćemo Ustavom RH!"

Prikupili su, kako kažu, 34 potpisa saborskih zastupnika

Predsjednik Mosta Božo Petrov, te saborski zastupnici Robert Podolnjak i Miro Bulj na današnjoj su konferenciji za novinare istaknuli kako je Most prikupio potpise saborskih zastupnika vezano za prijedlog izmjene Ustava RH kojom bi se ustavom zaštitilo ljudsko pravo na pitku vodu, vodne resurse i opskrbu vodom putem javnih isporučitelja.

- Predloženom promjenom jamči se ustavno pravo na čistu i pitku vodu svakom pojedincu. To je civilizacijska obaveza našeg društva, čiji učinci  izravno utječu na buduće generacije i njihov opstanak - rekao je Petrov.

Profesor Robert Podolnjak radio je Mostovoj ustavnoj izmjeni i razradio što se želi postići ovom inicijativom, profesor Slaven Dobrović osmislio je plan inicijative vezano uz vode koja će se provoditi cijelo ljeto, a Miro Bulj godinama se bavi ovom temom zaštite voda.

Robert Podolnjak je naglasio kako su ispunjeni formalni uvjeti za prijedlog promjene ustava jer je prikupljeno 34 potpisa saborskih zastupnika.

- Naša je zadaća osigurati pravo na čistu pitku vodu, vodne resurse i opskrbu kućanstava, a važno je da je to neprofitna komunalna djelatnost koju isporučuju javni isporučitelji. Dobar je primjer susjedne Slovenije koja je ugradila pravo na pitku vodu. Mi smo sada započeli formalno ovaj postupak, u jesen će se vjerojatno o ovme raspravljati, ali ono što nam je jako važno jest građanima osvijestiti važnost zaštite voda, zato ćemo pokrenuti on line peticiju, a ovu inicijativu ćemo provoditi među vijećnicima, gradskim i županijskim. Važno nam je da  općinska i gradska vijeća i županijske skuštine podrže ovu inicijativu jer je riječ o komunalnoj djelatnosti i zato su jedinice lokalne samouprave bitne. Bilo bi dobro da ovo preraste u jedan široki pokret zaštite prava na vodu koja se neće privatizirati već će je osiguravati javni isporučitelji - rekao je Podolnjak.

Miro Bulj je istaknuo da pored važne ustavne zaštite temeljnog prava na vodu, želimo jače naglasiti potrebu zaštite okoliša, posebno vodeni okoliš za kojeg držimo da je danas ugrožen.
- Voda je život, to će se svi odmah složiti, ali to i u praksi treba podržati. Zato želimo ukazati na neiskorištene potencijale ekološke poljoprivrede i drugih segmenata održivog razvoja naše Hrvatske. Od ovoga tjedna on line peticijom i nizom akcija na terenu tijekom ljeta ukazati na važnost ove inicijative - zaključio je Bulj.

hr Tue Jul 16 2019 14:38:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .