Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5cfd445a29111ce6c38b4586/80
Foto: PEXELS

Koliko ćemo plaćati kavu nakon uvođenja eura: Kada se uvede euro cijene se zaokružuju naviše

Jedan od najvećih strahova građana u priči o mogućem uvođenju eura u Hrvatskoj jest taj da će tada doći do značajnog povećanja cijena.

Tomislav Globan, asistent na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu i voditelj MarcoHuba i Ekonomskog semafora, za novčanik.hr tvrdi kako je taj strah bio uobičajen i kod građana u drugim državama koje su prihvatile euro, ali ističe i kako se tom prilikom javlja problem "percipiranja inflacije".

- Na nastavi iz makroekonomije EU, kada dođemo do dijela koji se bavi troškovima i koristima uvođenja eura, uvijek se veselim jednom sjajnom grafikonu Aucremannea i suradnika. U vremenu prije uvođenja eura ljudi iznimno dobro pogađaju što se događa s inflacijom. Drugim riječima, stanovništvo u prosjeku ima vrlo dobar njuh za to kako se stvarno kreću cijene - kaže Globan.

No, dodaje, kada se jednom uvede euro, "dolazi do nevjerojatnog raskoraka između onoga što ljudi misle da se događa i onoga što se stvarno događa s inflacijom".

- Ljudi misle da je inflacija osjetno ubrzala (u Grčkoj su ljudi nedugo nakon uvođenja eura mislili da je inflacija oko 14 posto!), a stvarnost i službene statistike ih demantiraju. I to se događa u apsolutno svim zemljama. Ono što je još zanimljivije jest da taj raskorak između percepcije i stvarnosti uglavnom ne jenjava, nego ostaje i godinama nakon što je uveden euro. Često dolazi i do otvorenih napada na statističke urede da su im metode pogrešne jer službeni podaci pokazuju znatno manju inflaciju od one koju ljudi 'vide' - navodi Globan.

Više je znanstvenih radova, naglašava, napravljeno na tu temu kako bi se istražilo je li uistinu metodologija pogrešna pa netočno "hvata" stvarno stanje.

- Odgovor je - ne. Metodologija je sasvim u redu. Uzrok takve drastične razlike između percipirane i stvarne inflacije jest najvjerojatnije u tome što trgovci uistinu zaokružuju cijene svojih proizvoda naviše jednom kada se uvede euro. Na primjer, kava u kafiću koja je u kunskoj protuvrijednosti prije uvođenja eura koštala 1,65 eura, mogla bi uistinu nakon uvođenja eura koštati dva eura. To je poskupljenje od dramatičnih 21 posto! Ljudi piju kavu svakodnevno, i to je ono što ih kontinuirano podsjeća na poskupljenje pa pritom internaliziraju stav da je sve drastično poskupjelo. No, udio takvih dobara poput kave, novina i sličnih roba i usluga u potrošačkoj košarici je izuzetno malen, dok dobra i usluge poput stanovanja, režija i goriva, koji čine glavninu mjesečnih troškova, gotovo uopće ne reagiraju ili reagiraju u vrlo malom postotku. Zato službena inflacija nakon uvođenja eura raste vrlo malo, tek oko 0,5 posto - objašnjava Globan.

On navodi i drugi potencijalni razlog takve razlike između realne i percipirane inflacije.

- Moguće je da je razlog i to što ljudi čak i godinama nakon uvođenja eura i dalje u svojoj glavi konvertiraju cijene u domaću valutu (lira, franak, marka itd.) kako bi formirali stav je li nešto skupo ili povoljno. Pri tom 'konvertiranju pješice' zaokružuju u svojoj glavi tečaj na neki cijeli broj kako bi si olakšali množenje, što dovodi do nezanemarivih pogrešaka u izračunu - zaključuje Globan.

Toj analizi možda bi se još mogao dodati indikator brzine i učestalosti ispijanja kave jer je kod onih koji brže i frekventnije piju kavu percepcija inflacije u odnosu na realnu inflaciju vjerojatno iskrivljenija nego kod onih koji ne piju kavu ili je rjeđe piju. Jer, kod onih koji kavu ispijaju brže, na "eks", dodatno će se pojačati osjećaj da za "tren užitka" plaćaju preveliku cijenu, a kod onih koji učestalo piju kavu definitivno će prevladati osjećaj da je inflacija otišla na 60 posto dnevno. Vlada i HNB bi, čini se, morali uložiti znatna financijska sredstva u javne objave kako bi se ova percepcijska varka razotkrila, piše novčanik.hr


hr Tue Jun 11 2019 09:17:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cdddb4429111c218a8b4613/80
Foto: HGSS Makarska

HGSS traži pomoć građana: u Baškoj Vodi nestao muškarac

Iz Makarskog HGSS-a javljaju da traže muškarca od 36 godina koji je srčani bolesnik. Zbog velikih vrućina mole građane da im pomognu kako bi ga pronašli što prije.

HGSS Makarska je na Facebook stranici objavila podatke nestale osobe kao i njegovu fotografiju. Čovjek je nestao u ponedjeljak navečer.

"Radi se o muškoj osobi 1983. godište koja se iza 22:30 udaljila od kuće u Baškoj Vodi. Nestala osoba nosi naočale te ima crnu kratku kosu, srčani je bolesnik, a u trenutku nestanka je bio odjeven u kratke hlače i majicu, te je na leđima imao crni ruksak.

Obzirom na velike temperature i vremenske prilike, molimo pomognete tako što će te podijeliti status. Ukoliko raspolažete bilo kakvom informacijom o nestalom o tome obavijeste policijsku postaju u Makarskoj ili nazovite na naš telefon 091 721 0201", piše na Facebook statusu.


hr Tue Jun 18 2019 19:19:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c865def29111c0f008b460d/80
Foto: PIXABAY

Potrošeno 40 milijuna kuna: Tek dovršili cestu kroz centar Zadra, a već traže izmjene jer je preuska

Iz Hrvatskih cesta poručuju kako je sve napravljeno prema projektu i ranijim dogovorima i s bolnicom.

"Onemogućava se rad bolnice, a prometna rješenja su opasna", stoji u pismu upozorenja koje je Uprava zadarske Opće bolnice uputila Hrvatskim cestama i Ministarstvu prometa oko netom dovršene rekonstrukcije prometnice kroz središte Zadra na koju su Hrvatske ceste potrošile 40 milijuna kuna.

U Gradu Zadru, koji je izdao građevinsku dozvolu, kažu kako su već tražili izmjenu nekih rješenja.

Rekonstruirala se cesta od Jazina prema zadarskom autobusnom kolodvoru mjesecima i sada je konačno puštena u promet, no građani nisu zadovoljni, piše RTL.

"Ja nisam stručnjak, ali ako nema mjesta za četiri trake, onda nema. Malo je usko, definitivno", kaže Robertina.

Toliko usko da je zid bolničke zgrade Odjela za ginekologiju uklopljen u zaštitni zid ceste. Bolnička uprava požalila se pismom Hrvatskim cestama i ministru prometa na uzurpaciju prostora, visoku razinu buke i opasana prometna rješenja. 

Širina cijelog nogostupa ovdje u jednom je dijelu 130 centimetara, međutim zbog rasvjetnog stupa ne mogu proći ni invalidska kolica, niti dječja kolica. 

Izmještanje stupova od Hrvatskih cesta tražio je i Grad Zadar.

"Grad Zadar je tijekom izrade te ceste već obavio razgovore i sa Hrvatskim cestama i s Općom bolnicom, saslušali smo njihove primjedbe i kao takve su velika većina primjedbi uvažene. Stoga nam čak sada ostaje nejasno zašto je to sve potencirano kad se dogovorilo na sastancima da će isti biti otklonjeni", rekao je zamjenik gradonačelnika Ante Babić (HDZ).

Iz Hrvatskih cesta poručuju kako je sve napravljeno prema projektu i ranijim dogovorima i s bolnicom. Buka se može riješiti i naknadnom izolacijom.  

Oporba je na današnjoj sjednici Gradskog vijeća tražila odgovornost jer je za neke preinake prekasno.

"Molim Vas, nemojte više ništa graditi", rekla je vijećnica SDP-a Irena Dragić te ubrzo dobila odgovor gradonačelnika Branka Dukića (HDZ): "Mi znamo graditi, mi znamo raditi i mi ćemo raditi. A vi, kad dođete, vi se onda sjednite malo na travicu, zapalite jedan mali joint i lagano dišite

O sigurnosti prometa, potvrđeno nam je, izvide je obavila i policija.

hr Tue Jun 18 2019 17:46:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/56e9528a0890d2c0268b53b0/80
Foto: D.N.

U KBC-u Split od 30 ginekologa 29 ima priziv savjesti

Službeni podaci pokazuju da je pobačaj ušao u sivu zonu zbog neokonzervativnog vala i zlouporabe institucija kao što je priziv savjesti, izjavile su na konferenciji za novinare predstavnice Socijaldemokratskog foruma žena SDP-a. Pravo na pobačaj smatraju jednim od 'temeljnih davno stečenih prava žena' pa su u saborsku proceduru uputile svoj prijedlog Zakona o medicinskom prekidu trudnoće.
- Hrvatska upada u sive brojke, to je jedan od razloga zašto Slovenci mogu reći da im je u posljednjih pet ili šest mjeseci broj zahtjeva za pobačaj porastao za 30 posto. To su žene iz Hrvatske. Pretpostavljam da je takvo stanje i u BiH. Jedino riječka bolnica nema nijednog liječnika koji ima uložen priziv savjesti, dok se u pulskoj bolnici samo jedan anesteziolog poziva na priziv savjesti, rekla je Predsjednica Socijaldemokratskog foruma žena Hrvatske Maja Sporiš, javlja HRT.

Iznijela je podatak da u splitskom KBC-u od 30 ginekologa, njih 29 ima priziv savjesti. 


SDP za dostupan i besplatan pobačaj

Predsjednica splitskog Foruma žena SDP-a Ana Lovrić izjavila je da u SDP-u težište stavljaju na to da pobačaj bude dostupan, besplatan i legalan. Dodala je i da se na priziv savjesti ne pozivaju samo liječnici, već i djelatnici u ljekarnama, pa to onemogućuje pravo pacijentica da 'dobije svoju terapiju ili zaštitu koja joj treba'. Prema njezinu mišljenju pobačaj treba biti besplatan jer, kako kaže, "cijene variraju od 1800 do 3500 kuna i upravo to čini nedostupnim pobačaj ženama, jer se na njega često odlučuju zbog socijalnih razloga".

Forum žena SDP-a u prostorijama stranke održao je i javnu tribinu s tom temom.
hr Tue Jun 18 2019 16:48:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d08f63829111c49d58b4569/80

Poduzete mjere za rasterećenje prometa? Turistički autobusi morat će koristiti terminal u Kopilici i metro

Danas je u HGK - Županijskoj komori Split održan sastanak predstavnika putničkih agencija kako bi im se prezentiralo tehničko rješenje funkcioniranja pogodnosti za turističke autobuse, a vezano za novu regulaciju iskrcaja i ukrcaja putnika iz turističkih autobusa na terminalima kod Turističke palače na Rivi.

Naime, 23. svibnja Grad Split donio je odluku o uvođenju nove iskrcajno/ukrcajne pristojbe u Splitu za turističke autobuse. 

S obzirom na termin donošenja odluke i već dogovorene aranžmane putničkih agencija i prijevoznika, ta im odluka predstavlja dodatni trošak i problem za poslovanje, uslijed čega su  HGK – Županijska komora Split, Udruženje putničkih agencija HGK, Udruga hrvatskih putničkih agencija (UHPA) i Udruga nezavisnih putničkih agenata Hrvatske (UNPAH) dogovorili u suradnji s Gradom Splitom i gradskom tvrtkom Split parking  pogodnosti za one turističke ture koje su ugovorene do 23. svibnja, kada je odluka donesena.

''HGK – Županijska komora Split u potpunosti podržava napor Grada da regulira promet u Splitu, ali smo također prepoznali problem koji je nastao za naše članice, putničke agencije, te smo skupa s ostalim partnerima i zahvaljujući razumijevanju i spremnosti Grada iznašli procedure da se za turističke ture ugovorene do 23. svibnja omoguće posebne pogodnosti'', rekla je Nataša Bušić, poslovna tajnica Strukovne grupacije putničkih agencija ŽK Split. 

Bušić je također pozvala gospodarstvenike, ali i sve građane, da za dolazak u centar Splita koriste terminal u Kopilici i metro, kako bi se u što većoj mjeri rasteretio promet u gradu.

Kako bi se omogućilo onima koji imaju ugovore sklopljene do 23. svibnja, a koji su te ture prijavili HGK – Županijskoj komori Split, da po staroj cijeni ulaze na autobusni terminal Riva, uvest će se sistem plaćanja s tzv. digitalnim vaučerima, a s cijelom procedurom su detaljno upoznati na sastanku.

''Ture koje su dogovarane nakon 23. svibnja i za koje je bilo prostora da se novi trošak ukalkulira u cijenu, ulaz na terminal će plaćati po novom cjeniku, a ovim rješenjem smo željeli pomoći onima koji su putničke aranžmane već definirali i za koje nije bilo prostora da se povećana davanja unesu u kalkulacije'', rekao je Jurica Glavina, zamjenik predsjednika Udruženja putničkih agencija HGK, zahvalivši Gradu, Komori i svima koji su pomogli da se ovaj problem brzo i kvalitetno riješi.

Tijekom godine na autobusnom terminalu na Rivi obavi se 40.000 ukrcaja i iskrcaja putnika turističkim autobusima. Organizacijom Glavnog željezničkog kolodvora u Kopilici i uvođenjem gradske željeznice u službi javnog gradskog prijevoza očekuje se smanjenje pristiska vozila, naročito turističkih autobusa, na uže središte grada, a putnicima se omogućava dolazak u središte za samo 4 minute.

''Ovo rješenje smo iznašli u zaista kratkom roku, te svi sa svoje strane trebamo učiniti sve da ono funkcionira i da imamo što manje problema. Ovo nam je također prilika da unaprijedimo sustav, da se digitaliziramo i međusobno svi bolje povežemo, jer nam je zajednički cilj rješenje prometne zaglušenosti grada'' poručio je nazočnima direktor Split parkinga, Marko Bartulić.



hr Tue Jun 18 2019 16:25:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .