Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5c025d180e4938232f8b45cc/80
Foto: PIXABAY

Osam dobrih i loših posljedica preskakanja jednog obroka u danu

Ponekad se kasno ustaneš pa preskočiš doručak ili imaš sastanak u vrijeme ručka pa ne stigneš jesti, a ponekad dođeš kasno kući s vježbanja i nije ti do hrane ili jednostavno isprobavaš isprekidani post s namjerom da izgubiš na težini. Ako su ti ovi scenariji poznati znaj da tijelo može imati i dobre i loše reakcije na propuštanje obroka, a to ovisi o zdravstvenom stanju, dobi i razini aktivnosti.
Stručnjaci objašnjavaju što se točno događa s tvojim tijelom kada propustiš obrok. Dr. sc. Jasmina Ćatić, kardiologinja iz Specijalne bolnice Sveta Katarina objasnila je da postoje razne vrste posta i gladovanja, a neke vrste posta mogu smanjiti razinu homocisteina, neproteinske aminokiselina čiji je visoki nivo povezan s raznim kardiovaskularnim bolestima.

Isto tako, HDL koji je 'dobar' kolesterol se može povećati. "U stanju gladovanja naše se tijelo adaptira na nizak unos energije i aktivira alternativne metaboličke puteve. U stanju gladovanja katabolički hormoni pojačavaju proizvodnju glukoze u jetri i smanjuju iskorištavanje glukoze u skeletnim mišićima i masnom tkivu. Promjene u tijelu ovise o tome koliko dugo gladovanje traje i radi li se o potpunom gladovanju ili se unosi minimalna količina određene hrane (npr. povrtni i voćni sokovi), piše miss7zdrava.hr

"S medicinske strane brojni svjetski nutricionisti preporučuju povremeni post (tzv Intermittent Fasting ili “IF”). Povremeni post može se raditi na različite načine. To može biti suzdržavanje od hrane ili smanjeni unos hrane jedan do dva dana u tjednu (npr ”5:2” dijeta – 5 dana jede se normalno, a dva dana smanji se unos hrane) ili svakodnevni produženi noćni post npr “16:8” što znači da se obroci rasporede u okviru od 8 sati unutar 24 sata (16 sati se ne jede, 8 sati jede). Može se provesti i 24-satni post, kako su nekad radile naše bake i kako je to bilo karakteristično za podneblje u kojem živimo tako da npr. jedan dan doručkuješ i ručaš i onda ne jedeš ništa do sljedećeg dana do ručka", objasnila je dr. sc. Ćatić.

Gubit ćeš na težini, ali postoji zamka Naravno, jedan od očitih učinaka dosljednog preskakanja obroka je gubitak težine.

"Preskakanje obroka provedeno na pravi način, odnosno kao povremeni post može imati dobre zdravstvene prednosti, kao što je gubitak težine", objašnjava nutricionistica Brooke Alpert, autorica The Diet Detox za Prevention.com.

"Ali postoji pravi i krivi način za to. Ako preskačeš obroke da bi kaznila samu sebe, to je nezdravi izbor. Alpert kaže da ljudi koji preskaču obroke samo zato da bi se mogli opustiti i uživati u hrani na miru, obično pregledne i onda pojedu veliku količinu hrane odjednom te u tom slučaju izostanu povoljni učinci posta te ne dolazi do smanjenja težine."

U studija objavljenoj u The Journal of Nutrition iz 2017. godine dokazano je da je optimalan način posta ili izostavljanja jednog obroka konzumacija velikog doručka i prosječnog ručka, pet, šest sati nakon doručka i onda ne jesti ništa do sljedećeg dana. 

Možeš se početi prejedati


Studija iz international Journal of Obesity (Međunarodnog časopis za pretilost) iz 2018. godine pokazala je da stres povećava razinu gladi, što zauzvrat može uzrokovati prejedanje. Dakle, ako te preskakanje obroka dovede do točke da potamaniš sve slatkiše i grickalice koje imaš u kući nećeš imati nikakve koristi od povremenog posta. "Povremeni post nije za sve", kaže Alpert.


Nećeš patiti od nadutosti


Frances Largeman-Roth, stručnjakinja za prehranu i zdravlje te autorica knjige Eating in Color objašnjava da je jedan od pozitivnih učinaka preskakanja obroka izostanak nadutosti "Povremeni post omogućuje probavnom sustavu da preradi hranu koja je već u tijelu", kaže ona. Istraživanja su pokazala da su tijekom razdoblja posta, pojedinci pokazivali manje znakova upale, što može dugoročno biti dobro u prevenciji upala. "Preskakanje obroka dovodi do smanjenja tjelesne težine i gubitka visceralne abdominalne masti koja uzrokuje upale", objašnjava Joel Kahn, klinički profesor medicine s Medicinskog fakulteta Sveučilišta Wayne.


Možeš se osjećati umorno


"To je zbog pada glukoze u krvi", objašnjava Largeman-Roth. "Kada ne hranimo naše mozak, to može signalizirati tijelu da je vrijeme za mirovanje." Zato, ako se odlučiš na preskakanje obroka trebaš se pobrinuti da to radiš po određenom rasporedu i da konzumiraš hranu koja će te držati sitom za vrijeme posta.


Možda nećeš biti najbolje raspoložena


Kada preskačeš obrok, šećer u krvi će ti biti sve niži, što se može reflektirati na tvoje raspoloženje. "Glukoza je primarno gorivo za naše mozgove pa kada ga nemamo, možemo postati jako loše raspoloženi", kaže Largeman-Roth. Zato, ako planiraš preskakati obroke, računaj na te povremene krize i predvidi što ćeš tada unijeti u sebe, nemoj posegnuti za prvim nezdravim zalogajem koji ti dođe pod ruku nego uvijek imaj neki zdravi snack. To stanje prepoznaj kao krizno i znaj da tada većina posustane i dohvati prvi slatkiš koji mu se nađe pri ruci.


Poboljšat će ti se pamćenje


Znanstvenici sa sveučilišta u Virginiji otkrili su da prehrana koja uključuje povremeni post može poboljšati sposobnost pamćenja. To je zbog povećanja razina neurogeneze u mozgu koja se javlja od posta. Neurogeneza je razvoj novih moždanih stanica i živčanog tkiva. Prema dr. sc. Marku  Mattsonu, neuroznanstveniku i lideru u istraživanju povremenog posta, preskakanje obroka smanjuje upale u mozgu i popravljaju se kognitivne sposobnosti.

Produžit ćeš životni vijek


Prema istraživanju objavljenom u Cell Metabolism iz 2018, znanstvenici su otkrili da su mužjaci miševa koji su bili izloženi prehrani s periodima gladovanja bili zdraviji i živjeli duže od miševa koji su jeli češće. Istraživanje je također pokazalo da su miševi koji su manje jeli završili s manje bolesti povezanih sa starenjem, poput problema s jetrom ili metaboličkim poremećajima. "Povećanje dnevnog vremena natašte, bez smanjenja kalorijskog unosa i bez obzira na vrstu konzumirane hrane, rezultiralo je općim poboljšanjima za zdravlje i dulji život kod mužjaka", objašnjava Rafael de Cabo, glavni istraživač pokusa.

Nije bolje od umjerene dijete kada je gubitak težine u pitanju


Jedna od koristi koju mnogi ljudi žele postići povremenim postom je održivost gubitka težine. No, prema istraživanju iz 2017. godine u Journal of American Medical Association (JAMA), zdrava prehrana u usporedbi s prehranom s povremenim postom ima slične rezultate dugoročno. Ovo je bilo jedno od rijetkih studija koje su se provodile na ljudima, a utvrđeno je da je nakon godinu dana skupina osoba koja je koristila metodu posta 5:2 i skupina koja je bila na umjerenoj dijeti na kraju imala slične rezultate, odnosno ovi koji su postili nisu više gubili na težini. To uopće ne umanjuje prednost izostavljanja obroka - studija je također otkrila da su ljudi iz skupine koji su koristili post 5: 2 bili "metabolički zdraviji".

hr Sat Dec 01 2018 11:06:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c6875740e49389bac8b46b4/80
Foto: Pixabay

Je li 'opasno' jesti džem na kojem se uhvatila plijesan? Evo odgovora...

Namirnice poput sira, tvrdog povrća, a koje nije postalo mekano uslijed stajanja, i sl, a koje je zahvatila plijesan, nakon uklanjanja plijesni možete konzumirati.
Znate ono kada odlučite napravite palačinke i izvučete svoj omiljeni džem ili marmeladu iz smočnice, a na vrhu se "uhvatila" plijesan? Neki od vas će jednostavno baciti cijelu teglu, a neki će vjerojatno samo ukloniti pljesnivi dio i baciti se na "čisti" ostatak. No, je li to "opasno"?

Britanska The Food Standards Agency preporuča da se takva hrana, na kojoj se počela pojavljivati plijesan, ne konzumira, posebice ako je dajete djeci, starijim osobama, trudnicama i osobama narušenog zdravlja i oslabljenog imuniteta.

Nije svaka plijesan ista, navodi se. Ako se radi o namirnicama s kojih možete jednostavno ukloniti plijesan i nema straha da se "zavukla" u ostatak namirnice, slobodno je konzumirajte. No kod namirnica poput džemova ili ostalih "mekih" namirnica, teško je sigurno znati da ste zaista uklonili sve tragove plijesni, piše Metro

"Ne bi preporučila konzumiranje takvih namirnica ako ih je "napala" plijesan, odlučna je nutricionistica Clarissa Lenherr. Vrlo je vjerojatno da se proširila dublje kroz teksturu, no mi to ne vidimo prostim okom.  Namirnice poput sira, tvrdog povrća, a koje nije postalo mekano uslijed stajanja,  i sl, a koje je zahvatila plijesan, nakon uklanjanja plijesni možete konzumirati.

Upozorava i kako bismo trebali proučiti o kakvoj se plijesni radi. "Ako je plijesan svijetlo plave boje ili bijela, ta je vrsta plijesni manje opasna. No ako je riječ o crnoj, narančastoj, žutoj ili zelenoj boji, nemojte riskirati i bacite te namirnice, savjetuje, prenosi Večernji


hr Sat Feb 16 2019 21:41:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ab93d6b2af47f2d508b45c2/80
Foto: Pixabay

Ovisnik o energetskim pićima zagrizao jabuku pa mu pukla prednja četiri zuba

Od pogleda u ogledalo je pao u depresiju i počeo razmišljati o tome da napusti koledž, uvjeren da takav nikad neće pronaći djevojku, niti posao. Sanacija zubiju stajat će ga oko 17.000 kuna

Bakterije vole šećer i kad pijemo i jedemo puno slatke hrane koja zaostaje na zubima, one se lijepe za taj šećer i pomalo uništavaju zubnu caklinu. To dovodi do stvaranja zubnog plaka, nakupine bakterija oko zuba, a iskustvo pokazuje da se, ako je higijena usne šupljine loša, najviše plaka nakuplja oko zubnog vrata. S vremenom, zub kao da ostaje visiti na tankoj niti i ako se zagrize u nešto tvrđe, puno je veća šansa da pukne, komentira stomatolog dr. Tomislav Matić iz Zagreba slučaj mladića koji je zagrizao u jabuku i ostao – krezub.

Naime, student računarstva Vinnie Pyner (21) 'navukao' se na energetske napitke koji su mu pomagali da ostane budan i izdrži brojne obaveze koje ima na koledžu. S vremenom je postao ovisnik o tim pićima i pio ih je u prosjeku po 6 na dan, odnosno oko 45 takvih pića tjedno, a osim što je time pokvario bioritam, u samo šest mjeseci propali su mu i zubi. Samo jedan zagriz u jabuku bio je dovoljan da mu puknu četiri prednja zuba i ostanu u jabuci.


Od pogleda u ogledalo je pao u depresiju i počeo razmišljati o tome da napusti koledž, uvjeren da takav nikad neće pronaći djevojku, niti posao, no roditelji mu to nisu dozvolili. Posjet stomatologu pokazao je da će sve riješiti s otprilike 2000 funti (oko 17.000 kuna), s tim da će uz zubne navlake za rupu na prednjim zubima, trebati i popravak karijesa na još 20-ak preostalih zuba.


- Uz konzumaciju previše šećera, ovako brzo propadanje zuba vjerojatno je povezano i s lošom higijenom, te time da je Vinnie možda zanemario redovite posjete zubaru, jer velika je vjerojatnost da su neke promjene na zubnim vratovima prednjih zuba postojale i prije nego je navalio na energetska pića - upozorava dr. Matić.


- Šećer je jedan od najštetnijih sastojaka kojeg konzumiramo u svakodnevnoj prehrani, nerijetko u ogromnim količinama, a da toga nismo svjesni - upozorava endokrinolog i dijabetolog prof. dr. Velimir Božikov, iz Specijalne bolnice Sv. Katarina. Dodaje kako poseban problem predstavljaju skriveni šećeri, u obliku sirupa, koje proizvođači dodaju kod prerade hrane da bi joj pojačali okus.


Najčešće je riječ o fruktoznom i kukuruznom sirupu, koje naše stanice ne prepoznaju kao energiju, već se kao višak direktno skladišti u jetri i pretvara u mast. Učinak je, zapravo, vrlo sličan učinku alkohola na jetru, koji u pretjeranim količinama dovodi do masne jetre, ili ciroze, pojašnjava sugovornik. Glukoza, osim toga, doprinosi debljanju i razvoju metaboličkog sindroma, inzulinske rezistencije, srčanih bolesti, demencije, te, među ostalim, dijabetesa tipa 2.  Visoke doze fruktoze doprinose i razvoju sindroma propusnih crijeva, pri čemu toksini i nepotpuno probavljeni proteini iz hrane kroz proširene pukotine na crijevnom zidu ulaze u krvotok te izazivaju upalne i autoimunološke procese, upozorava dijabetolog.

- Samo jedna limenka kole, koja sadrži oko 40 grama šećera, predstavlja gotovo ukupnu dozvoljenu dnevnu količinu šećera koju bismo prema preporukama WHO (Svjetske zdravstvene organizacije) smjeli unijeti u organizam, što zasigurno dovoljno govori o tome koliko smo malo svjesni količina šećera koje unosimo u organizam. Naime, treba osvijestiti da u mnogim prerađenim namirnicama postoje vrlo visoke količine šećera, čijeg unosa nismo niti svjesni - upozorava sugovornik za 24 sata

hr Sat Feb 16 2019 18:32:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a003211b9e03e439d8b45ee/80
Foto: Pixabay

Dijetna gazirana pića opasna su za žene starije od 50 godina

U slučaju 'sugar free' napitaka, riječ je o čistoj kemiji i molekulama koje naš organizam ne prepoznaje. Već se dugo govori i o kancerogenosti tih umjetnih dijetalnih napitaka punih kemije, kaže dr. Vujanić

Svakodnevno u svom radu gledamo pretile ljude koji su, generalno, skloni daleko većem riziku od kardiovaskularnih bolesti. Ti ljudi često posežu za dijetalnim pićima bez šećera, no mi liječnici ne samo da im to ne preporučujemo, nego ih upozoravamo da je riječ o opasnoj kemiji koja može loše djelovati na organizam, objašnjava za 24 sata dr. Darko Vujanić, kardiolog iz Kliničke bolnice Merkur, osvrćući se na rezultate najnovije američke studije prema kojoj gazirana dijetalna pića kod žena starijih od 50 godina povećavaju rizik od kardiovaskularnih bolesti za gotovo 30 posto te smrtnost za 16 posto.


Problem nastaje kada žene, s namjerom da skinu pokoji kilogrampočnu piti 'sugar free' napitke vjerujući da uzimaju nešto što je dobro za njihovo zdravlje i što ih neće debljati. No istina je posve suprotna – dijetalna gazirana pića s umjetnim zaslađivačima pogubno djeluju na zdravlje.

Studiju su proveli Američko kardiološko društvo (American Heart Association) i Američko društvo za prevenciju moždanog udara (American Stroke Association) na ukupno 80.000 žena u dobi između 50 i 79 godina koje imaju višak kilograma i koje su redovito pile dijetalna pića s umjetnim zaslađivačima.


Stručnjaci su te žene pratili punih 12 godina i tako došli do rezultata koji su, kaže dr. Vujanić, realni te se u potpunosti poklapaju s onim što i naši liječnici svakodnevno vide u svojoj praksi.

- Dijetalne napitke uopće ne bi trebalo uzimati. Ništa se neće dogoditi ako netko, primjerice, povremeno nakon ručka popije čašu bilo kojeg običnog gaziranog napitka sa šećerom da bi bolje probavio obrok. Na taj će način zapravo popiti glukozu, a to je molekula koju tijelo prepoznaje i metabolizirat će ju, razgraditi je.

No u slučaju 'sugar free' napitaka, riječ je o čistoj kemiji i molekulama koje naš organizam ne prepoznaje. Osim toga, već se dugo govori i o kancerogenosti tih umjetnih dijetalnih napitaka punih kemije - pojašnjava dr. Vujanić ističući da je najbolji odabir za piće obična voda.

Razlog zašto su studijom bile obuhvaćene žene starije od 50 godina, prema tumačenju našeg kardiologa, leži u činjenici da žene u menopauzi, pet godina nakon prestanka menstruacije, počinju imati jednako velik rizik za kardiovaskularne bolesti kao i muškarci.

Prije toga, dakle, dok žene redovito imaju cikluse i nisu u menopauzi, zbog svoje su hormonalne slike zapravo zaštićene i rizik od srčanih i krvožilnih bolesti im je daleko manji nego kod muškaraca. Manjak hormona u menopauzi sve to mijenja.

Američka studija također je pokazala da se ženama koje piju gazirana dijetalna pića za čak 31 posto povećava rizik za dobivanje moždanog udara prouzročenog krvnim ugruškom u začepljenim arterijama.

Žene koje nisu imale kardiovaskularne bolesti, kao ni dijabetes, ali su bile pretile, uz dijetalna pića se, kaže studija, izlažu dvostruko većem riziku od moždanog udara.

Istraživanje nije preciziralo o kojim je konkretno pićima riječ (kojih proizvođača), ali važan je podatak da se rizici odnose na sve žene koje je studija obuhvatila, a posebno na one koje se bore s pretilošću. Prijašnja istraživanja već su povezala umjetne zaslađivače (aspartam, saharin, sukraloza) s pojavom karcinoma, dijabetesa i pretilosti, javlja 24 sata

hr Sat Feb 16 2019 18:25:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bceac820e4938a50e8b467f/80
Foto: Pixabay

Evo 5 jednostavnih načina kako se riješiti jutarnjeg stresa

Usvojite li ove navike možete se pozdraviti s jutarnjim stresom

1. Večer prije pripremite sve za jutro


Prije spavanja pripremite odjeću i sve što vam je potrebno za naredni dan. Tako ćete se buditi s manje briga, a i manje vremena ujutro utrošiti na spremanje.


2. Nemojte spavati spuštenih roleta

Sunce će vam olakšati buđenje jer ima djelovanje "prirodne budilice". Mrak ujutro otežava buđenje i potiče osjećaj umora.


3. Upalite glazbu

Kad se probudite upalite omiljenu radijsku stanicu ili playlistu kako bi ste si poboljšali raspoloženje.


4. Ustanite nakon prvog alarma

Sudeći po znanstvenicima, svaki alarm koji utišate čini vas još umornijima od prethodnog. Pokušajte se nakon prvog ustati!


5. Rastegnite se čim se probudite

Prije no popijete jutarnju kavu - rastegnite se. Dokazano je da jutarnje rastezanje utječe pozitivino na raspoloženje.


hr Sat Feb 16 2019 16:14:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .