Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5ce6504b29111c7c958b46b3/80
Foto: PIXABAY

Kako si pomoći kada počnemo osjećati posljedice dugotrajnog sjedenja?

Naime, prosječna odrasla osoba koja radi uredski posao sjedi čak 70 posto svog vremena. Tu se ubraja i vožnja do radnog mjesta i natrag, kao i slobodno vrijeme u kojem sjedimo zavaljeni u udobnost fotelje. Međutim, ljudsko tijelo stvoreno je za kretanje poput hodanja, trčanja, skakanja, plivanja, penjanja i čučanja, a ne za stalno sjedenje.

Sjedilački način života može ozbiljno utjecati na cjelokupni organizam.

Što se točno događa s našim organizmom tijekom dugotrajnog sjedenja i kako si možemo pomoći, ali i kako zapravo treba pravilno sjediti, pojasnila je fizioterapeutkinja Maja Sabolić za Zadovoljna.hr.

Kralježnica se sastoji od 33 međusobno povezanih kralježaka, 7 vratnih (cervikalnih), 12 prsnih (torakalnih), 5 slabinskih (lumbalnih), 5 sakralnih koji su srasli tako da tvore krstačnu kost te 4 trtična koji zajedno čine osnovnu potporu našeg tijela i služi kao zaštitaleđne moždine.

Kralježnica je koštani sklop koji tvore 24 slobodna gibljiva segmenta, spojena intervertebralnim kolutima (diskovima), te 9 do 10 nepomičnih sraštenih segmenata koji čine križnu i trtičnu kost.

Između slobodnih segmenata nalaze se 23 intervertebralna koluta (diska) koji zajedno sa svezma čvrsto spajaju kralješke, ali i omogućavaju gibljivost u vratnom, prsnom i slabinskom dijelu kralježnice, govori nam fizioterapeutkinja.

Dodaje kako, gledajući sa strane, kralježnica ima prirodne krivine u obliku dvostruko savijena slova S koje omogućavaju izvršavanje statičkih i dinamičkih funkcija tj. amortiziraju pritisak, balans i veliki opseg pokreta u svim smjerovima dok mišići istovremeno zadržavaju dobru posturu.

Svako odstupanje od tog prirodnog položaja najčešće dovodi do problema.

Prilikom nepravilnog sjedenja najjače opterećenje je na lumbalni (donji dio) kralježnice. Kod dugotrajnog sjedenja bez tjelesne aktivnosti dolazi do skraćivanja i istezanja muskulature (mišića) i samim time potičemo slabljenje muskulature koja ne može održavati uspravan stav tijela.

U sjedećem položaju nemamo dobar cirkulacijski protok tekućina, pa dolazi do propadanja tkiva te nam se to odražava na ubrzanom slabljenju kognitivnih funkcija i oslabljenom psihoneuroimunološkom sustavu, napominje Maja.

Tako dugotrajno sjedenje oslabljuje cijeli organizam. Javlja se mišićna slabost u području trupa i sjednih mišića, istegnutost i napetost leđnih mišića te skraćenost prsnih mišića i u području zdjelice i kukova, kronična bol u predjelu vratnog, ramenog i slabinskog područja.

Također se ubrzava se proces starenja, javlja se ubrzana degeneracija kralježaka, oštećenja diska i živaca, dolazi do pojave tzv. kompjuterske šake, mišićna napetost u donjem dijelu vrata i ramena, glavobolje, migrene, trnaca u udovima, bolovima u zdjelici i kukovima, slabe cirkulacije, kardiovaskularnih bolesti, stečene deformacije kralježnice, ali i mentalnih oboljenja.

KAKO SI POMOĆI?

Srećom, primijetite li navedene bolove i oboljenja na vrijeme, možete učiniti mnogo toga kako biste vratili zdravlje svog organizma. Ako je potrebno, svakako se preporučuje posjetiti fizioterapeuta, piše Zadovoljna.hr.

On ima ulogu edukatora koji vas uvodi u promjenu životnog stila. Prilikom uzimanja vaše anamneze, te fizioterapeutske procjene lokomotrnog sustava, postavlja se plan i program tretmana, govori nam Maja.

Neki od dijelova programa koje spominje uključuju tehnike koje će smanjiti tegobe u abnormalnom ili patološkom stanju vašeg tijela. Kroz određene manualne tehnike umanjuje se bol na napetim područjima tijela i vraća pokretljivost segmenata.

Također vas uvodi u korektivnu gimnastiku, ali i potiče na promjenu načina prehrane.

Izvode se vježbe stabilizacije, ravnoteže, balansa, snage, izdržljivosti i fleksibilnosti te relaksacijske tehnike uz tehnike disanja. Individualno prilagođenim programom uz vodstvo fizioterapeuta osvještavate svoje dijelove tijela i radite na korekciji svojeg držanja.

Također je važna ispravna prehrana te podrška u tjelesnim aktivnostima poput trčanja, plivanje, brzog hodanja i slično.

No ono što je svakoj osobi koja pati od problema uzrokovanih dugotrajnim sjedenjem najvažnije svakako je učenje toga kako pravilno sjediti jer često ne možemo odabrati drugu opciju tijekom izvršavanja svojih obaveza.

Riječ je o aktivnom sjedenju koje iziskuje dobar balans i ravnotežu te mišićnu snagu. Prije svega, treba vam podesivi stolac koji se može prilagoditi vašoj visini, a naslon mora biti čvrst. Kada sjedite, to mora biti s uspravnom kralježnicom, opuštenim i lagano otvorenim ramenima, stražnjica ide skroz duboko u stražnji dio stolice, a zdjelica mora biti lagano nagnuta prema naprijed s potporom naslona u lumbalnom području, kaže.

Težinu tijela treba jednakomjerno rasporediti na obje noge, koljena su malo niže od razine kukova a stopala podlozi, no dobro je povremeno tijekom sjedenja pomicati potkoljenice i stopala kako bi se pokrenula cirkulacija.

Također treba pripaziti i na laktove koji moraju biti pod pravim kutom, a podlaktice oslonjene na stol, pri čemu je ručni zglob opušten i u neutralnom položaju, zaslon ispred vas je udaljen za dužinu vaše ruke i u visini očiju.

Fizioterapeutkinja napominje da je vrlo važno povremeno ustati, istegnuti kralježnicu i rameni obruč, kao i razgibati stopala, a sve to treba napraviti svakih pola sata tijekom vremena sjedenja.

No ove su vježbe samo jedan dio onoga što pojedinac može učiniti. Maja dodaje da je vrlo važno cijelom ovom problemu pristupiti holistički, osvijestiti pokrete svoga tijela u svim svakodnevnim situacijama, kao i pripaziti na prehranu i kretanje i izvan radnog vremena.

Važno je i redovito se kretati, odlaziti na posao pješice ili biciklom kada je to moguće, koristiti stepenice umjesto dizala, vježbati barem tri puta tjedno.

Prakticirati tehnike opuštanja, piti mnogo vode, pravilo se hraniti, povremeno odmarati na ravnoj podlozi bez jastuka jer je taka pritisak na kralježnicu najmanji, a također treba i imati vrijeme za sebe, zaključuje Maja Sabolić.

hr Thu May 23 2019 09:48:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d091a5f29111c4cd58b4583/80
Foto: Pixabay

Objavljen program ovogodišnjih “Imotskih sila”

Pučko otvoreno učilište Imotski objavilo je program ovogodišnjih, 43. “Imotskih sila”, koja počinju 5. srpnja 2019. godine u 21 sat, predstavom Hasanaginica, na tvrđavi Topana.
Ovogodišnja sila traje do 8. kolovoza, a svih 10 programa za publiku je besplatno. U slučaju vremenskih neprilika, svi programi predviđeni na otvorenom, održat će se u kino dvorani. Kompletan program nalazi se na priloženom plakatu, javlja Radio Imotski


hr Tue Jun 18 2019 19:07:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d090c9629111c49d58b4575/80
Foto: PIXABAY

Ovo je pet namirnica koje ljeti trebate uvrstiti u jelovnik

Teška, pržena hrana rijetko će kome sada dobro sjedati na želudac, pa je najbolje iskoristiti ove vruće dane za lagane obroke od lokalnih namirica koje će nas zasititi.

Nakon kišnog svibnja konačno je stiglo pravo ljeto pa je vrijeme da uživamo u njemu i u pogledu hrane. Teška, pržena hrana rijetko će kome sada dobro sjedati na želudac, pa je najbolje iskoristiti ove vruće dane za lagane obroke od lokalnih namirica, koje će nas zasititi, a od kojih nećemo brojati kile viška.

1. Borovnice

Na tržnicama, a i u centrima plave se bobice koje mnogi vole. Spadaju u kategoriju superhrane jer su pune antioksidansa i stoga pomažu u borbi s upalama. Ako ih ne volite same, ubacite ih u kolač, tvrdi punkufer.hr

2. Rajčice

Još jedna superhrana u kojoj uživamo svakog ljeta, od cherry rajčica koje idealno odgovaraju kao mali zalogaj uz svaki obrok, preko slasnog volovskog srca, do šljivara koji najbolje paše za domaći paradajz sos. Bogate su antioksidansima, a čuvaju zdravlje kože i kose.

3. Tikvice

Možemo ih pripremiti na bezbroj načina, od pohanih, preko popečaka od tikvice do punjenih tikvica zapečenih u rolu. Nemaju mnogo kalorija, a pune su vitamina C.

4. Krastavci

Idealna namirnica za ljetno osvježenje, a nama najviše odgovara uz vrhnje i kopar. Sadrži silicij, kalij, magnezij, vitamin C, zahvaljujući čemu je dobar za kožu, a posebno se preporučuje osobama s visokim krvnim tlakom.

5. Mladi grah

Sadrži gotovo sve esencijalne aminokiseline, lecitin, kalij, kalcij, željezo, fosfor, magnezij, cink i natrij. Odličan je izvor bjelančevina, folne kiseline, vitamina B6, K, B2 i B3. Ako vam se ne jede varivo, iskoristite ga za gravče na tavče, sa svježim domaćim rajčicama, paprikom i mrkvom.

hr Tue Jun 18 2019 18:09:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d08ff5429111c5cd58b456e/80

Međunarodni dječji festival u Šibeniku: Splitski tenor Garić oduševio publiku, a večeras 'nastupa' Frizeraj

Početak je u 22.30 sati

Nakon višegodišnje pauze, na scenu Međunarodnog dječjeg festivala vratio se  Noćni program i već u startu oduševio nešto starije posjetitelje Šibenika. U 59. izdanju MDF-a Noćni program svoje je mjesto našao na novoj sceni, na Trgu Ivana Gorana Kovačića, a nakon dva odlična koncerta, Paule i Đele ml Jusića te sinoć Vladimira Garića može se reći – povratak je uspješan!

Sinoć je na novoj sceni koncert održao poznati splitski tenor, Vladimir Garić. Član klape Cambi, skupine Četiri tenora i solist Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu, početkom ove godine, nastupio je i u Broadwayju, u New Yorku gdje je oduševio publiku, a ništa drugačije nije bilo ni sinoć pod zvijezdama u Šibeniku.

I baš kao u New Yorku, Galić je sinoć pred domaćom publikom nastupio uz klavirsku pratnju pijanista Darka Aljinovića File. Poznati splitski tenor ponedjeljak navečer 'začinio' je talijanskim i španjolskim notama te uobičajenim dalmatinskim zvucima na oduševljenje publike koja svoje mjesto na novoj sceni neće propustiti zauzeti ni večeras.

Večeras na novoj sceni nastupa umjetnička organizacija CANTA, a izvest će glazbenu komediju 'Frizeraj'.

Frizer Renato nakon godina uspjeha i glamura u svom poslu, doživljava teške dane. Posla je sve manje. Otpušta djelatnicu. Bivšoj ženi je dužan i ona mu "vadi mast". Dužan je banci. Iznenada u salon ulazi njegova djevojka iz mladosti. Budi se stara ljubav, ali ona nije slobodna. Sadržaj ove komedije prati deset originalno pisanih songova. Izvođači glume, sviraju, pjevaju, a ulaz je – besplatan! 

hr Tue Jun 18 2019 17:13:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c56f0af0e4938bc9a8b4581/80

Evo koju ljetnu obuću treba izbjegavati!

Neadekvatna obuća dugoročno vodi do deformacija koštano-mišićnih struktura stopala
Loš odabir obuće može izravno dovesti do bolova u stopalima ili drugih zdravstvenih problema ako ih ne štitimo. Ljudi preko ljeta često nose ravne sandale i japanke koje nemaju gotovo nikakvu potporu i oslonac, što na kraju dana prouzročuje veliku bol u stopalima. Koliko god su potpuno ravne cipele štetne, isto toliko su štetne i one s previsokom petom. Što je viša peta, to se više iskrivljuje cijeli kostur koji prouzročuje da se vaša koljena i bokovi pomiču prema naprijed, a leđa unatrag.  

– Preko ljeta preporučuje se lakša, kožna obuća, ali svakako ona udobna. Potrebno je izbjegavati svaku obuću koja je neanatomska. Prije svega kod žena obuća s previsokim petama kao i uskim prednjim dijelom, narušava pravilne anatomske odnose stopala. Neadekvatna obuća dugoročno vodi do deformacija koštano-mišićnih struktura stopala, od kojih je najpoznatija i najvidljivija – čukalj ili hallux valgus – kazali su iz Poliklinike Ribnjak za Vecernji.

Vruće i znojne noge tijekom ljetnih mjeseci mogu se pretvoriti u ozbiljan problem za vaša stopala jer mogu nastati infekcije. Međutim, postoje jednostavne strategije za borbu protiv ljetnog znojenja, a sve kreće od higijene i odabira čarapa. 

– Znojenje nogu preko ljeta uobičajena je pojava, no pretjerano znojenje zahtijeva prije svega redovite higijenske mjere. Ako navedeno nema učinka, može se razmotriti aplikacija botoksa, što blokira aktivnost žlijezda znojnica, kao odlično rješenje na razdoblje od nekoliko mjeseci – dodali su.  

Balerinke su jedan od omiljenih odabira obuće brojnih žena, no one mogu nanijeti više štete nego li najviše štikle. Noga na kraju dana bude previše opterećena te nastaju bolovi u zglobovima i petama. Također može doći i do čvorića i žuljeva na stopalima. Balerinke nemaju apsolutno nikakav oslonac, a žene mahom trče u njima kao da je riječ o najboljoj sportskoj tenisici. Tu dolazi do iskrivljenja stopala te tada nastaju pravi problemi. Potrebno je nositi laganu i anatomsku obuću koja će našim stopalima pružiti oslonac, piše vecernji.hr 
hr Tue Jun 18 2019 14:32:56 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .