Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5631393b0e01c00e298b462b/80
Foto: Ilustracija

Mladi u Hrvatskoj: Prvi seks sa 16 godina, svaki peti ne koristi zaštitu, a 76% ih se o seksu informira preko interneta

I roditelji su podbacili na ovu temu jer ne razgovaraju dovoljno sa svojom djecom o spolnosti
Istraživanje o seksualnosti mladih pokazalo je da čak petina roditelja nikada o spolnosti nije rezgovarala sa svojom djecom. Utjecaj roditelja je ključan i otvoreni razgovor s roditeljima o takvim temama može uvelike promijeniti ponašanje mladih u pozitivnom smjeru, kažu stručnjaci

Hrvatski tinejdžeri u prosjeku u spolne odnose stupaju sa 16 godina – mladići najranije u dobi od 15 godina, a djevojke i godinu ranije. Do svoje 19. godine promijene u prosjeku 2,6 partnera, svaki peti nikad ne koristi kontracepciju, a svaka četvrta djevojka najmanje je jednom koristila pilulu »za dan poslije«, pokazalo je istraživanje portala www-maloljetni-roditelj.net, predstavljeno na jučerašnjoj tribini »Otvoreno o seksualnosti mladih – Rušimo tabue!« u organizaciji Udruge roditelja »Korak po korak«. Drugo istraživanje ove udruge, ono o komunikaciji roditelja i djece na temu seksualnosti, pokazalo je da čak 20 posto roditelja koji se zanimaju za taj problem nikada nije razgovaralo s djecom o spolnosti, te da 76 posto djece informacije o takvim temama uglavnom »skuplja« na internetu.


Alkohol i droga

U istraživanju portala Maloljetni roditelj uglavnom su sudjelovale djevojke, a pokazalo se da je u dobi od 19 godina njih 90 posto spolno aktivno, ali im je informiranost zabrinjavajuće loša. Samo 43 posto uvijek koristi kontracepciju, 23 posto ponekad, a 18 posto nikad, dok se više od polovine uvijek ili često štiti od neželjene trudnoće prekinutim snošajem, potpuno nepouzdanom metodom kontracepcije. Među djevojkama koje su primijenile hitnu kontracepciju, njih 12 posto bile su maloljetnice, a 60 posto ih nije savjetovalo stručnjaka niti radilo prethodne krvne pretrage zbog mogućih nuspojava.

Svaki četvrti tinejdžer ponekad ima spolne odnose pod utjecajem alkohola ili droge, a 66 posto nikad ne prakticira takvu kombinaciju. Unatoč tome što ne koriste zaštitu, mladi se ne boje spolno prenosivih bolesti pa se na testiranje na neku od njih odlučilo samo 20 posto, a čak 85 posto smatra to pitanje – potpuno nevažnim.

Da im se pak dogodi trudnoća, na rađanje djeteta odlučila bi se tek svaka druga djevojka. Njih 55 posto odlučno je da bi zadržalo dijete, 40 posto odlučilo bi se za pobačaj, a 0,7 posto dalo bi dijete na posvajanje. U dobi od 14 do 17 godina, trudnoću bi zadržalo tek 25 posto djevojaka, dok je u dobi od 18 do 21 godine takvih bitno više, oko 50 posto. O prekidu neželjene trudnoće ne bi dvojilo 40 posto djevojaka mlađih od 21 godine, dok u dobi iznad 22 godine jedini izlaz u pobačaju vidi samo 15 posto djevojaka.

– U prosjeku jednom mjesečno dobijemo pitanje o maloljetničkoj trudnoći, a u odgovoru zagovaramo izbor, ali upućujemo djevojku na razgovor sa stručnjakom. Ovo je istraživanje pokazalo da su tinejdžerice svjesne svoje psihičke i fizičke nezrelosti za roditeljstvo – objasnio je Bojan Krsnik, voditelj portala. Najčešća su, kaže, pitanja ginekolozima, ona koja se odnose na računanje plodnih dana, a dnevno se ponavljaju pitanja poput »Mogu li zatrudnjeti petingom?«, koja ukazuju na potpunu neinformiranost mladih o spolnosti.

Primjeren način

Adolescenti su danas odasvud bombardirani hiperseksualiziranim medijskim sadržajima, a pritisak vršnjaka i potreba za potvrđivanjem tjeraju ih na rizično ponašanje, upozoravaju stručnjaci. Otvoreni razgovor s roditeljima o takvim temama može uvelike promijeniti njihovo ponašanje u pozitivnom smjeru, tvrde.

– Utjecaj roditelja ključan je da bi se izbjeglo rizično ponašanje. Roditelji griješe jer misle da će djecu razgovorom o seksualnosti potaknuti na seksualnu aktivnost, ali zapravo je obrnuto: što ranije razgovor s djecom o seksualnosti počne, to su manje šanse za rizično seksualno ponašanje. Otvoreni razgovor roditelja i djeteta može nadjačati utjecaj vršnjaka i medija – objasnila je Silvija Stanić, izvršna direktorica Udruge. Idealno je vrijeme za početak takvih razgovora, kaže, dob između osme i desete godine života, jer se tada uspostavljaju temelji za takvu komunikaciju.

– Može se početi već i u predškolsko doba, naravno, na primjeren način. Tako će kasnije biti lakše razgovarati o temama seksualnosti, jer se u doba adolescencije javlja sram i moguće je da dijete odbije razgovor – veli Stanić. Čak i ako se to dogodi, dodaje, ne treba inzistirati na razgovoru, već uputiti dijete na druge izvore informacija, savjetovalište ili odgovarajuće brošure. Razgovor o seksualnosti morao bi, pojašnjava, ukazati na dobre i loše strane spolnosti, a ključna poruka trebala bi biti ne žuriti, voditi računa o emocijama i koristiti zaštitu, prenosi novi list.

Facebook komentari

hr Wed Dec 21 2016 12:52:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5916ee8cb9e03e27088b462b/80

Loš, ali potreban: Stres potiče bolje pamćenje?

Način na koji kontrolirate emocije i koliko ste smireni pod stresom, uvelike utječe na vaše konačne rezultate. Međutim, koliko god može biti loš, stres je apsolutno potreban. Jer da bi nešto poduzeo, mozak mora osjetiti barem malu količinu stresa
Istraživanje kalifornijskog sveučilišta Berkeley, pokazalo je da iznenadni naleti stresa potiču mozak na obnavljanje stanica koje su zaslužne za bolje pamćenje. No to vrijedi samo ako stres nije dugotrajan.

Isprekidani stres je ono što mozak čini 'budnim' - objašnjava voditeljica istraživanja Elizabeth Kirby

dugotrajno izlaganje stresu loše utječe na zdravlje srca, mentalno zdravlje, tjelesnu težinu, ali i kognitivne sposobnosti. Top menadžeri razvili su strategije koje im pomažu nositi se sa stresom. I bez obzira na okolnosti, uz njih su manje anksiozni. Iako se neke od ovih 10 strategija možda čine očitima, važno je naučiti kada i kako ih upotrijebiti bez obzira na količinu stresa.

1. NAUČITE CIJENITI ONO ŠTO IMATE

Odvojite nekoliko minuta i prisjetite se na čemu ste zahvalni. Ova svakodnevna navika smanjuje hormon stresa za 23 posto.

2. PRESTANITE SE PITATI "ŠTO AKO"

Konačni ishod jednostavno je nemoguće predvidjeti. Prestanite se zamarati s mogućim scenarijima, nego se se fokusirajte na aktivnosti koje će vas smiriti i količinu stresa staviti pod kontrolu.

3. POZITIVNE MISLI OSLOBODIT ĆE VAS DUGOTRAJNOG STRESA

Pomozite mozgu da ne "vrluda" i svjesno mu plasirajte pozitivne misli. Ako imate loš dan i prepuni ste negativnog razmišljanja malo je teže preusmjeriti pažnju. Jedan od alata je da razmislite o danu i pronađete barem jednu pozitivnu stvar. Ukoliko je nema, vratite se unatrag, na jučer ili čak protekli tjedan.

4. ISKLJUČITE SE 

Ne možete biti dostupni 24/7. Napravite stanku. Namjerno isključite mobitel ili jednostavno uzmite odmor od provjeravanja elektroničke pošte. Ako si to ne možete dozvoliti tijekom tjedna, ovakve navike možete isprobati vikendom. Počnite tako da ste "offline" u vrijeme kada ste i inače najmanje traženi, na primjer nedjeljom ujutro.

5. OPREZNO S KAVOM

Prevelike količine kofeina potiču izlučivanje adrenalina. Tijelo je u preuzbuđenom stanju stresa i u ključnim situacijama, umjesto razuma, prevladavaju emocije.

6. NIŠTA BEZ SNA

Nikada nije dovoljno ponavljati koliko je spavanje važno za emocionalnu inteligenciju i stres. Kad spavamo, mozak se doslovno ponovno puni. Nedostatak sna podiže količinu stresa i ako nismo pod njegovim utjecajem.

7. RECITE "NE" NEGATIVNOM RAZMIŠLJANJU

Što više razmišljamo negativno, to više ono ima moć nad nama. Ako vjerujete negativnim unutarnjim glasovima, vrijeme je da ih zapišete na komad papira. Doslovno ostavite sve što radite i zapišite ono o čemu razmišljate. Ako usporite negativan trend, bit ćete racionalniji i lakše ćete razlučivati stvari. Ipak, izjave se ponekad i na papiru mogu činit kao činjenice. U tom slučaju obratite se bliskoj osobi. Neka ona bude vaš "glas razuma".

8. PROMIJENITE PERSPEKTIVU

Na okolnosti ne možete utjecati, ali možete utjecati na to kako na njih reagirate. Prije nego potrošite previše vremena na razmišljanje koliko je nešto negativno, stavite stvari u realne okvire. Pomoći će ako izlistate točno određene stvari zbog koji nešto nije kako bi trebalo biti.

9. DIŠITE

Budite u trenutku, svjesni svog daha. Tako će se mozak koncentrirati samo na ono što trenutačno obavlja. U trenucima stresa, pronađite miran kutak, sjednite uspravno i duboko dišite. Pokušajte razmišljati samo o disanju.

10. NE MORATE SVE SAMI

Kako bi ostali smireni i produktivni, detektirajte svoje slabe strane te za njih pronađite pomoć ljudi oko sebe. Ponekad jednostavan razgovor s kolegom može "razbistriti" stvari. Ljudi koji nisu emotivno uključeni u neki zadatak, lakše će uočiti problem, ukoliko postoji. - piše Zadovoljna.hr

Facebook komentari

hr Tue May 23 2017 14:01:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/58f3846cb47398542c8b4679/80
Foto: Pixabay

Ne bacajte ljuske luka!

Ljuske luka sadrže moćni antioksidans kvercetin koji regulira krvni tlak, sprječava kardiovaskularne bolesti
Bacate li ljuske od luka kada ste u kuhinji i kuhate? Prije nego što ih bacite u knatu za smeće, dobro razmislite. Ljuske luka sadrže moćni antioksidans kvercetin koji regulira krvni tlak, sprječava kardiovaskularne bolesti.

1. Ako kuhate povrtnu juhu, slobodno ubacite i cijelu glavicu luka s ljuskama. Osim što će dobiti ljepšu boju, juha će biti puno ukusnija i zdravija zbog mikroelemenata kojih ima puno više nego u samom luku.

2. Ako ste primijetili da vaša biljka ne izgleda baš zdravo, pripremiti otopinu od ljuski luka i vode s kojom ćete zalijevati vašu biljku s vremena na vrijeme.

3. Čaj od luka može pomoći kod grčeva. U šalicu vruće vode ubacite jednu žlicu ljuski od luka i pustite neka odstoji 10 minuta. Procijedite i pijte oko 200 ml svake večeri. Važno je napomenuti kako čaj od luka ne bi trebale piti dojilje i trudnice.

4. Ljuske od luka uz usitnjenu koru od hrasta odličan su način za dobivanje svijetlosmeđe boje kose.

5. Ako volite peći svoj kruh, slobodno možete ubaciti jednu čajnu žličicu mljevenih ljuskica od luka. - piše Zadovoljna.hr

Facebook komentari

hr Tue May 23 2017 13:58:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5856b0341eea8f5f658b45dc/80
Foto: Pixabay

Facebook priprema stroža pravila o objavljivanju na društvenoj mreži

Dokument koji je procurio u javnost otkriva kako se najveća društvena mreža planira boriti protiv govora mržnje, terorizma, pornografije i samoozlijeđivanja

Facebook je nedavno najavio oštrija pravila koja bi se primjenjivala na sadržaj koji se objavljuje na toj društvenoj mreži.

No, dokument koji je procurio u javnost otkriva kako se najveća društvena mreža planira boriti protiv govora mržnje, terorizma, pornografije i samoozlijeđivanja.

A da im posao nije lak najbolje govore podaci prema kojima tjedno administratori na Facebooku dobiju prijavu za više od 6,5 milijuna potencijalno lažnih profila. - piše zimo.hr

Glavni je problem što Facebook do sad nije imao konkretnu politiku rješavanja pa su različiti administratori na različite načine rješavali isti problem.

Jedan od najvećih problema su korisnici koji koriste "live" funkciju za snimanje i emitiranje situacija u kojima pokušavaju samoubojstvo. Iako bi takav sadržaj Facebook trebao blokirati, prema dokumentu trebalo bi ga dopustiti kako se ne bi "cenzurirali ili kažnjavati ljude koji su u nevolji".

Iako iz Facebooka nisu željeli komentirati dokument ističu kako intenzivno rade na jačanju sigurnosne politike.

"Veoma nam je važno zaštititi ljude na Facebooku. Naporno radimo kako bi učinili Facebook što sigurnijim, a da očuvamo slobodu govora. To zahtjeva mnogo razmišljanja o detaljima i često teškim pitanjima", istaknula je u izjavi za Reuters Monica Bickert, Facebookova šefica za globalnu politiku.

Potvrdila je kako koriste softver koji prepoznaje i blokira uznemirujuće snimke, ali i istaknula kako je još uvijek u ranom stadiju razvoja. - piše zimo.hr

Facebook komentari

hr Tue May 23 2017 10:59:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5923ecd6b9e03e97178b45e2/80
Foto: Pixabay

Trešnje - prirodni lijek uz koji ćete lakše mršavjeti

Možete ih jesti dok su svježe, od njih možete pripremati razne slastice, ali ih i smrznuti kako biste u njima mogli uživati i kada prođe sezona
S dolaskom toplijih dana na svoje dolaze i ljubitelji trešanja, voća za koje se od davnina govori da pomaže u slučaju mnogih tegoba. Dobar su izvor vitamina C, B i A, bioflavonoida, elagične kiseline, antocijanina i melatonina - sastojaka koji pomažu u borbi protiv raka, u prevenciji srčanih bolesti, ali i u ublažavanju bolova uzrokovanim gihtom i artritisom, kao i glavoboljom. - piše tportal

Svaka trešnja sadrži tek četiri kalorije, čime je to voće jedno od onih s najnižim glikemijskim indeksom, a ujedno sadrži dobitnu kombinaciju anti-aging antioksidanta. U 100 grama svježih trešanja nalazi se 82 g vode, 0,2 g masti, 1 g bjelančevina, 16 g ugljikohidrata, 12 g šećera i 2,1 g vlakana.

Saveznice u borbi s brojnim bolestima

Osim što su ukusne, dokazano je da su itekako zdrave za mnogobrojne tegobe, pa su tako istraživanja pokazala da povoljno djeluju u slučaju dijabetesa jer snižavaju razinu šećera u krvi, kao i razinu LD kolesterola, a mogu biti od koristi i u prevenciji karcinoma debelog crijeva.

Isto tako, kliničke su studije dokazale da se konzumiranjem ovih crvenih i slatkih plodova ublažavaju bolovi povezani s gihtom, a osim toga, budući da su bogati kalijem, povoljno djeluju na izlučivanje vode iz organizma. Zanimljivo je i da su trešnje bogate antioksidantima, odnosno flavonidima, prirodnim protuupalnim sredstvima kojima se ublažavaju simptomi alergije i astme.

Pomažu i kod nesanice jer sadrže melatonin, baš poput breskvi, šljiva ili marelica. Osim toga, sadrže elagičnu kiselinu koja djeluje protuupalno i ublažava bolove u mišićima.

Pomažu u mršavljenju

Antibakterijske supstance pronađene u trešnjama sprečavaju stvaranje zubnih naslaga, ali i nastanak karijesa, kao i problema s desnima poput parodontoze.

Ono što će se svidjeti svima koji žele dovesti svoje tijelo u formu prije odlaska na plažu podatak je da antocijanin iz tamnih trešanja može smanjiti količinu masnih naslaga na trbuhu.

Možete ih jesti dok su svježe, od njih možete pripremati razne slastice, ali ih i smrznuti kako biste u njima mogli uživati i kada prođe sezona. - piše tportal 

Facebook komentari

hr Tue May 23 2017 10:03:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .