Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5a8148ca2af47f890b8b4578/80

Evo koji je glavni krivac za nakupljanje sala na trbuhu

Stanite na kočnicu! Stresna razdoblja povisuju razinu kortizola u organizmu pa postajemo "navijeni", gladni i u nama prevladava osjećaj unutarnjeg nemira kojeg se teško riješiti

Najčešće ga se naziva “hormonom stresa”. Osim što se luči u stresnim situacijama, bilo mentalno ili fizički zahtjevnima, luči se pojačano i kao odgovor na adrenokortikotropni hormon (ACTH) iz hipofize, pišu 24 sata.

- Kortizol je hormon koji se luči u kori nadbubrežne žlijezde. Moramo ga promatrati kao dio vrlo složenog procesa međusobno povezanih žlijezda s unutrašnjim izlučivanjem. Spada u skupinu hormona glukokortikoida jer ima učinak na povećanje koncentracije glukoze u krvi, a sudjeluje i u regulaciji metabolizma ugljikohidrata, masti i proteina. Igra ulogu pri stresu i upali te u različitoj mjeri djeluje na brojne organske sustave u ljudskom tijelu - kazal je dr. med. specijalistica obiteljske medicine Jasminka Nedić

Iako je u tijelu zadužen kako bi ga pripremio na rješavanje stresnih situacija (primjerice obrana od napadača, ili glad) problem nastaje kada je kortizol kronično povišen, a naše tijelo stalno dobiva signal da je u opasnosti. 

- Tada se pokreće cijeli niz obrambenih mehanizama na biokemijskoj razini što dovodi u konačnici do neželjenih posljedica visoke razine kortizola - povećanja glukoze u krvi, povišenog krvnog tlaka, poremećenog rada štitnjače, lupanja srca, poremećaja menstrualnog ciklusa kod žena, pretilosti i to osobito - visceralnog tipa (nakupljanja masnih naslaga oko struka), te snižavanja razine testosterona, smanjenja količine mišićnog tkiva, poremećaja raspoloženja, depresije - objašnjava sugovornica. 

Dodaje da ljudi koji pate od visoke razine kortizola, mogu osjećati pojačanu glad, želju za slatkim i slanim. Osim toga, ne mogu se opustiti, i u njima prevladava osjećaj unutarnjeg nemira, a ponekad ih zahvaćaju stanja euforičnosti, anksioznosti, nesanica ili noćno buđenje te znojenje. Tu su i misli koje neprestano naviru, iracionalni strahovi te osjećaj stalne “navijenosti”. 

Visoka razina kortizola potiče i pohranu goriva na mjestima gdje ga je lako moguće iskoristiti, poput masnih naslaga oko struka. 

- Nakon dugotrajnog iscrpljivanja nadbubrežne žlijezde slijedi i faza smanjene razine kortizola u tijelu, kao i obrnut raspored njegova lučenja: više razine kortizola tijekom noći i preniske razine kortizola ujutro. U kasnijim fazama dugotrajne izloženosti stresu razina kortizola može oscilirati od visokih do niskih, ponekad i u rasponu od nekoliko sati u istom danu. Naime, niska razina kortizola posljedica je dugoročne povišene razine kortizola i zadnja je faza rada preopterećenog sustava za regulaciju stresa. Organizam se pretjerano iscrpljuje. Tad nastupaju problemi s elektrolitima, fibromialgija, sindrom kroničnog umora, gubitak koštane mase i moguće frakture te sindrom izgaranja ili tzv. burn-out sindrom - govori dr. Nedić. 

Liječenje se provodi ovisno o ciljnom organskom sustavu koji je pogođen disbalansom razine kortizola to jest nastaloj bolesti, kao što su dijabetes, hipertenzija, kardiovaskularne bolesti, hipertireoza, depresija, dok je duljina liječenja ovisna o nastaloj bolesti.

Pet problema koje uzrokuju povišene razine kortizola

VIŠAK KILOGRAMA 
Za vrijeme razdoblja stresa, kortizol pokušava stvoriti i pohraniti što više energije kako bi je tijelo moglo trošiti poslije. Tijelu govori da uzima više ugljikohidrata i masnoća signalizirajući masnim stanicama da zadržavaju što više masnoće.  

KRONIČAN MANJAK SNA 
I nakon cjelonoćnog sna budimo se s višim razinama kortizola. Već i kratkotrajna neispavanost vodi ka razdražljivosti, a u kombinaciji s kortizolom otvara apetit, što opet vodi ka povećanju težine.  

PROBLEMI SA ŽELUCEM
Visoke razine hormona stresa  uzrokuju i probavne probleme, a sluznica u crijevima postaje osjetljivija te sklona upalama. To je razlog za nastanak čira u vrijeme stresnih razdoblja. 
VISOK TLAK I SRČANE

BOLESTI
Kortizol stišće krvne žile i povisuje krvni tlak te povećava dostavu oksigenizirane krvi. Ovo je odličan mehanizam u situacijama “bori se ili bježi”, ali na dulje staze ima štetan učinak koji može voditi i do srčanog udara.

UTJEČE I NA PLODNOST
Nadbubrežna žlijezda ne može proizvesti kortizol bez hormona progesterona, stoga ga “krade” koliko god joj zatreba, pritom narušavajući hormonalnu ravnotežu u organizmu, pišu 24 sata.

hr Mon Feb 12 2018 08:58:57 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c06dd190e493871388b458c/80
Foto: HRT

Poznata su imena finalista Dore 2019: Uz većinom mlade pjevačke nade sreću će okušati i Lidija Bačić

Poznati su finalisti Dore, njih 16, koliko će ih se natjecati na izboru za hrvatskog predstavnika za Pjesmu Eurovizije.
Dora će se održati u Opatiji 16. veljače u Sportskoj dvorani Marino Cvetković. Među izabranima su i neki pjevači javnosti poznatiji iz popularne HRT-ove emisije 'A strana', a od afirmiranijih imena ističu se Luka Nižetić, Lidija Bačić, Bojan Jambrošić i Danijela Pintarić, piše tportal.

Stručni ocjenjivački sud u sastavu Ivana Vrdoljak Vanna, Antonija Šola, Zlatko Turkalj Turki, Igor Geržina, Ante Pecotić, Zlatko Gal i predsjednik žirija Željen Klašterka u protekla dva dana preslušao je sve pjesme koje su pristigle na natječaj. Imena finalista objavljena su u četvrtak u podne na web stranici Dore.

Listu donosimo prema abecedom redu naziva pjesama:

1. ALL I REALLY WANT (E. Lovrić – E. Lovrić – E. Lovrić/O.Dešić) – ELIS LOVRIĆ

2. AMORERO BRUTALERO (B. Mihaljević – M. Mihaljević – B. Mihaljević) – LUKA NIŽETIĆ

3. BACK TO THE SWING (T. Hrelec – T. Hrelec – T. Hrelec) – GELATO SISTERS

4. BROD BEZ IMENA (E. Botrić/M. Šimac – M. Šimac – E. Botrić) – 4 TENORA

5. DON'T GIVE UP (P. Martinjak – P. Martinjak/M. Johansson – P. Martinjak) – BETA SUDAR

6. I BELIEVE IN TRUE LOVE (D. Rapotec Ute – T. Bon/B. Brunović – D. Rapotec Ute) – BERNARDA BRUNO

7. INDIGO (T. Huljić – V. Huljić – L. Škaro/T. Huljić) – DOMENIKA

8. IN THE SHADOWS (M. Matijević Sekul/M. Kolarić/B. Kolarić – M. Kolarić/M. Matijević Sekul/B. Kolarić – M. Matijević Sekul) - MANNTRA

9. NE POSTOJIM KAD NISI TU (M.D. Rus – M.D. Rus – M.D. Rus/M. Blum) – JURE BRKLJAČA

10. REDEMPTION (A. Björkman/A. Pupavac/K. Persson/E. Gagro – A. Pupavac - A. Björkman/A. Pupavac/K. Persson/E. Gagro) – EMA GAGRO

11. TEBI PRIPADAM (I. Ivanović/M. Vojvodić – I. Ivanović/M. Vojvodić – I. Ivanović/M. Vojvodić) – LEA MIJATOVIĆ

12. TEK JE POČELO (D. Dumančić – Fayo – B. Đurđević) – LIDIJA BAČIĆ LILLE 13. TELL ME (J. Bosančić – J. Bosančić – J. Bosančić/A. Devčić/H. Domazet) – JELENA BOSANČIĆ

14. TOWER OF BABYLON (T. Huljić – V. Huljić/I. Huljić –L. Škaro/T. Huljić) – LORENA BUĆAN

15. THE DREAM (J. Houdek – J. Houdek/C. Mason/A. Čubrić – I. Škunca/F. Gjud) – ROKO BLAŽEVIĆ

16. VRIJEME PREDAJE (A.T. Eterović – L. Čeči Baksa – A.T. Eterović) – BOJAN JAMBROŠIĆ i DANIJELA PINTARIĆ

Odabrane su, također, dvije rezerve:

1. rezerva: DON'T SAY YOU LOVE ME (S.S. Skansi – S.S. Skansi/A. Šerić – S.S. Skansi) - TONKA

2. rezerva: NISAM TO ŠTO ŽELE (K. Verson – K. Verson – S. Pasarić) – KIM VERSON

hr Thu Jan 17 2019 15:47:08 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5aee8e692af47fc1b28b4590/80
Foto: Ilustracija Pixabay

Hranom protiv raka: namirnice koje čuvaju zdravlje

Raznolika prehrana ključ je zdravlja, no određene namirnice zbog svog sastava imaju jača svojstva u borbi protiv tumora

Nijedna namirnica ne štiti u potpunosti od nastanka tumora, no postoje one namirnice koje imaju antiupalni učinak te na taj način smanjuju rizik od razvoja raka te bi ih trebalo uvrstiti u prehranu. Riječ je o hrani koja raste u našem okruženju i nije skupa, piše Život i stil.

Jabuke

Jabuka je izuzetno zdravo voće. Obiluje vitaminima i sadrži polifenole koji preveniraju razvoj tumora i upala te kardiovaskualrnih bolesti. Studija koja je u 2018. objavljena u časopisu Journal of Food and Drug Analysis pokazala je da polifenol floretin iz jabuke razaraz stanice tumora dojke, a da pritom ne utječe na zdrave stanice.

Stoga, neka na vašem stolu uvijek bude zdjela s jabukama, no vodite rauna da su nešpricane jer se najviše zdravih tvari nalazi u njezinoj kori. Ne kaže se bez razloga da jedna jabuka na dan tjera doktora iz kuće van. 

Bobičasto voće

Bobičasto voće je puno vitamina, minerala i vlakana, no ono zbog čega se uvršatava u skupinu namirnica koje sprječavaju razvoj tumora jesu snažni antioksidans polifenol i antocianin. 

Kupusnjače

U ovu skupinu među ostalim spadaju brokula, kelj, prokulice i karfiol. Bogato je vitaminima C i K i magnezijem, a svrstavamo ga u antikancerogenu hranu jer sadrži sulforafane, biljni spoj koji ima protuupalni učinak.

Mrkva

Mrkva obiluje beta-karotenom koji na temelju osam studija smanjuje rizik od nastanka tumora prostate i tumora u trbušnoj šupljini. Beta-karoten  igra ključnu ulogu u jačanju imuniteta. 

Masna riba

Losos, jesetra i ostale vrste masne ribe obiliju esencijalnim nutirijentima poput   vitamina B, omega-3 masnih kiselina, magnezija. Jedna studija pokazala je da osobe koje jedu puno svježe ribe imaju za 53 posto manji rizik od nastanka raka crijeva. 

Slanutak

Slanutak obiluje vlaknima koji pomažu očuvanju zdravlja crijeva i smanjuju rizik od razvoja raka u tom području. Također, jedna je studija pokazala da slanutak za 20 posto smanjuje rizik od raka dojke. 

hr Thu Jan 17 2019 15:46:53 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/534ecbc91799423028e9abf0/80

Jeste li primijetili da sportaši jedu banane za izdržljivost? Postoji razlog zašto

Banana daje energiju da izdržimo napore tijekom treninga ili sportskog nadmetanja

Sigurno ste tijekom teniskih mečeva primijetili da tenisači u pauzama gemova i prije početka meča jedu bananu. Isto to učinit će i sudionici maratona i mnogi drugi sportaši uoči važnih mečeva, piše Život i stil.

Banana je bogata monosaharidom fruktozom, jednostavnim šećerom koji brzo daje potrebnu energiju pa je stoga tražena roba tijekom mečeva. A dvije banane prije početka vježbanja pomažu održavanju razine šećera i daju energiju za čak 90 minuta i upravo zato banane vrhunski sportaši koriste u svakodnevnoj prehrani.

Da se ne radi o pukim nagađanjima, već o činjenicama pokazalo je istraživanje kojim je dokazano da su banane zbog svojih nutritivnih vrijednosti kvalitetnije od mnogih dodataka prehrani ili sportskih pića kojima vrhunski sportaši nadoknađuju izgubljenu energiju. Banane su izvrstan izvor vitaminaB6, vitamina C, magnezija, riboflavina, biotina i željezom, koji sportašima daju potrebnu količinu energije i snage da im organizam izdrži sve fizičke, ali i psihičke napore tijekom natjecanja.

Banana je i bogata kalijem, mineralom koji pomaže u normalizaciji krvnog tlaka, otkucaja srca, radu stanica, živaca i kontrakciji mišića. Kalij šalje kisik u mozak i regulira količinu vode u tijelu. Kad smo pod stresom, naš se metabolizam ubrzava što smanjuje razina kalija pa zapadamo u stanja opće tjelesne slabosti, umora i razdražljivosti, a mogući su i grčevi u mišićima. Jedna banana uspostavit će potrebnu ravnotežu u tijelu i zadovoljiti 10% dnevnih potreba za kalijem.

hr Thu Jan 17 2019 15:46:42 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b44c693cb557ab3148b4778/80
Foto: Ilustracija Pixabay

Anksiozni ste? Možda se okidači anksioznosti nalaze u vašem domu

Anksioznost je stanje od kojeg pati sve više ljudi, a karakterizira ga pretjerana zabrinutost, nesanica, lupanje srca, gubitak teka i strah od budućnosti

Iako je određena razina stresa normalna (neki psihijatri čak misle da je ona dobra za čovjeka jer ga potiče na djelovanje i na promjene), anksioznost može uvelike narušiti kvalitetu života.

Simptome anksioznosti mogu ublažiti redovita tjelovježba, meditacija ili neka druga tehnika opuštanja, hobi u kojem uživamo i vođenje dnevnika. Pomoći će i da eliminiramo što više okidača anksioznosti, a neki od njih - možda to niste očekivali, nalaze se i u prostoru u kojem živimo, piše Život i stil.

1. Rasvjeta

LED rasvjeta, fluroescentna svjetla i plavo svjetlo koje emitiraju pametni telefoni i ekrani računala mogu pridonijeti napadaju tjeskobe. Pomoću rasvjete napravite u svome domu opušteniju i ugodniju atmosferu.

"Hladnu" LED rasvjetu zamijenite  mekšom, "toplijom" rasvjetom, a pametni telefon prestanite koristiti dva sata prije odlaska na spavanje.


2. Buka

Okidač ta napadaj tjeskobe može biti i buka koja dopire u vaš stan. Primjerice ukoliko živite blizu aerodroma, prometnice ili u susjedstvu imate lajavog psa.

No, ne brinite, postoji rješenje za ovaj problem, a krije se u tzv. bijeloj buci, odnosno zvuku vode, kiše, slapa, lišća ili nečeg sličnog, a sve ih može pronaći na internetu. Pomoći će i deblje zavjese na prozorima.

3. Zrak 

Zrak na većoj nadmorskoj visini može pojačati simptome anksioznosti, pokazala je studija objavljena u Journal of Travel Medicine.

Na mentalno zdravlje negativno utječu ustajali zrak i smrad (bilo da se u blizini stana nalazi smetlište ili smrad dopire iz vaše kante za smeće u kuhinji). Redovito provjetrujte stan, razgrnite zavjese da uđe sunce, nabavite biljke.

4. Kemikalije koje se nalaze u proizvodima za čišćenje

Na žalost, danas se kemikalije nalaze svud oko nas, ali ako patite od ansksioznosti trebali biste se infromirati o tome kako određene kemikalije utječu na naše tjelesno i mentalno zdravlje.

Druga opcija je da zamijenite proizvode koje koristite s EKO inačicama ili napravite sami kod kuće svoje proizvode za čišćenje. 

hr Thu Jan 17 2019 15:46:31 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .