Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/582094fc1eea8f769f8b459b/80
Foto: Hrvoje Radeljić

Meteorološki tsunami pogodio Stari Grad na otoku Hvaru

Pojava je trajala oko 30 minuta i srećom nije prouzročila bilo kakvu štetu
U prijepodnevnim satima u starogradskoj uvali na otoku Hvaru zabilježena je šćiga, odnosno oscilacija razine mora u kratkom vremenu. U razdoblju od 10,30 do 11 sati more je tri puta plavilo rivu i niže predjele obale u Starom Gradu i isto se toliko puta povlačilo.

Pojava se u novijoj literaturi također naziva meteo tsunami.



Prema podacima Crometeo automatske meteorološke postaje u Starom Gradu, u spomenutom razdoblju zabilježene su manje oscilacije u tlaku zraka, ali i promjena smjera vjetra iz jugozapadnog u sjeverozapadni.

Za mišljenje smo upitali dr. sc. Ivicu Vilibića, stručnjaka splitskog Instituta za oceanografiju i ribarstvo i to upravo za područje meteoroloških tsunamija.

- Opća sinoptička situacija odgovara onoj koja je uobičajeno prisutna za vrijeme meteo tsunamija. U prizemnom sloju vjetar je bio slab, gotovo bezvjetrica, a u višim slojevima puhali su snažni vjetrovi sa zapada i jugozapada. Zbog prostranog polja sniženog tlaka zraka nad europskim kopnom, razina mora u Jadranu bila je već dovoljno visoka, tako da je i omanji meteo tsunami, poput ovog jutrošnjeg, mogao preliti more preko rive. Šćige nisu rijetkost u Starome Gradu, a ovaj jutrošnji bio je minoran - kazao nam je Vilibić.

Jadranski seš / meteorološki tsunami

Tsunamiji su pojave koje nastaju kao posljedica seizmičkih aktivnosti (potresi, vulkani). Ipak znanstvenici su uočili da se jedan dio ovih pojava ne može objasniti seizmičkim aktivnostima pa se uzrok morao "potražiti" drugdje. Posvuda u svijetu, pa tako i na Jadranu, zamijećeni su tsunamiji koje potiču atmosferske prilike. Radi se o fenomenu koje uzrokuju putujući poremećaji tlaka zraka. Iako izraz "meteo tsunami" još nije u potpunosti prihvaćen u znanstvenim krugovima jasno je da ove pojave zaista potiču zbivanja u atmosferi. Od meteo tsunamija razlikujemo seše, poznatije kao šćige.

Šćige su slobodne oscijalacije koje nastaju u kanalima i zaljevima kao posljedica naglih promjena vjetra. Meteo tsunamiji nemaju razornu moć "seizmoloških" tsunamija, ali se u svijetu povremeno javljaju i mogu uzrokovati golemu štetu pa i ljudske žrtve.

Kod meteoroloških tsunamija u atmosferi postoje brze promjene u tlaku zraka na relativno malom području. Te su pojave najčešće za vrijeme prolaska fronte ili na rubu olujnih kumulonimbusa gdje je zrak toliko nestabilan da se izrazito mijenjaju polja tlaka zraka i vjetra. Težinski valovi koji tada nastaju mogu dosezati duljinu od nekoliko stotina kilometara. Amplituda spomenutog poremećaja u normalnim okolnostima manja je od 1hPa, ali kod ekstremnih primjera može biti i preko 10hPa.

Atmosferski poremećaj na moru napravi val koji može biti dugačak i 200 kilometara, a visok samo 20cm. Najteže ga je zamijetiti na otvorenom moru. No, njegovim približavanjem obali visina mu se naglo povećava, a najviše poraste u uskim uvalama i zaljevima. Meteorološki tsunami neće nastali kod svakog prelaska atmosferskog težinskog vala nad nekim područjem.

Bitno je da se rezonancija vala atmosferskog poremećaja poklapa s valovima otvorenog mora, da se val nastao na moru kreće direktno prema zaljevu i da postoje odgovarajući uvjeti na moru uz obalu kao i povoljna topografska obilježja.

U Hrvatskoj je najpoznatiji primjer meteo tsunamija U Veloj Luci 21. lipnja 1978. godine. Raspon oscilacije morske razine dosegao je tada nevjerojatnih šest metara. Toga dana su se oscilacije morske razine mogle vidjeti i u drugim mjestima uz hrvatsku obalu, dok je vodeni val prešao na talijansku stranu nekoliko sati kasnije. More se tada nekoliko puta dizalo i povlačilo poplavivši obalno područje, prodirući u kuće i objekte.

22. kolovoza 2007. godine meteo tsunami je pogodio zaljev na istoku otoka Ista. Toga dana razina mora u zaljevu počela je jako oscilirati, što je dovelo do podizanja razine vode uz obalu za više od 1,5 metara od uobičajene visine mora. Mnoge brodice su izbačene na obalu, more je potpuno poplavilo rivu, trajektno pristanište i sve obližnje podrume i prizemlja. Prema riječima mještana, šteta je bila velika, a vatrogasci ispumpavaju vodu iz poplavljenih objekata.

Ovu pojavu potaknuto je prolazak olujnog cumulonimbusa iznad tog područja, pa je došlo do nagle promjene tlaka zraka i prijenosa energije na morsku površinu. Meteo tsunamiji povremeno se javlja i u starogradskom zaljevu, kao što je to bio slučaj 2003. godine.

Štete od ovih opasnih pojava mogle bi se smanjiti njihovim pravodobnim predviđanjem. Institut za oceanografiju i ribarstvo u Splitu predlaže projekt "težak" oko pola milijuna kuna koji uključuje postavljanje kontrolnih uređaja na Vis, Korčulu i Hvar. Na taj način ove pojave se ne bi zaustavile ali bi se lokalno stanovništvo na vrijeme moglo alarmirati. U Institutu ističu da žale što još nije prepoznata potreba za davanjem podrške izradi pomorskih prognoza.

Facebook komentari

hr Mon Nov 07 2016 15:52:18 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58849fbe1eea8f761b8b4575/80
Foto: D.N.

Uhićen osumnjičeni za ubojstvo Ivana Blaževića!

Osumnjičeni Nikola Gusić Janjić uhićen je danas na području Splita

Danas, 20. rujna 2017. policijski službenici PU splitsko-dalmatinske uhitili su 24-godišnjeg hrvatskog državljanina kojeg se sumnjiči za počinjene kaznenog djela ubojstva 23-godišnjeg Ivana Blaževića. Ubojstvo je počinjeno 11. kolovoza 2017. u Stobreču.

Od počinjenja kaznenog djela osumnjičeni se nalazio u bijegu, a danas, oko 15.25 sati je uhićen na području Splita i priveden u II. Policijsku postaju Split. Oko 17 sati 24-godišnjak je predan u Zatvor u Splitu.

Facebook komentari

hr Wed Sep 20 2017 19:07:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/586aa6861eea8febb68b4602/80
Foto: D.N.

Odbijen optužni prijedlog protiv Ubera

Prekršajni sud u Zagrebu nepravomoćno je odbio optužni prijedlog kojim je prometna inspekcija Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture tražila zabranu aplikacije Uber u Hrvatskoj, potvrdio je Hini glasnogovornik zagrebačkog Prekršajnog suda Gabrijel Jurina.

Po primitku navedene presude Ministarstvo kao ovlašteni tužitelj imat će pravo žalbe u roku od osam dana, a o eventualnoj žalbi odlučiti će Visoki prekršajni sud Republike Hrvatske, navodi Jurlina.

U Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture zasad se nije moglo doznati hoće li se žaliti na odluku Prekršajnog suda uz objašnjenje da nisu dobili presudu.

Zagrebački prekršajni sud je 15. rujna odbio optužbu protiv prvookrivljene pravne osobe Uber Croatia d.o.o. i drugookrivljene pravne osobe Uber International Holding BV, Nizozemska upisan u registar Gospodarske komore Nizozemske.

Hina je pokušala doznati obrazloženje nepravomoćne odluke, no Jurlina u odgovoru kaže da nije u mogućnosti komentirati takvu odluku niti razloge koje je sutkinja navela u obrazloženju jer se radi o nepravomoćnoj prvostupanjskoj odluci.

Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture podnijelo je 21. srpnja optužni prijedlog kojim je tražilo sudsku zabranu sporne aplikacije.

Uber je tada izrazio žaljenje što prometna inspekcija Ministarstva mora, prometa i infrastrukture želi zatražiti sudsku zabranu korištenja njihove aplikacije u Hrvatskoj.

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i Vlada ranije su navodili da partneri-vozači Ubera u Hrvatskoj posluju nelegalno, budući da ne posjeduju propisanu licencu za obavljanje javnog prijevoza putnika u cestovnom prometu, sukladno odredbama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu.

Protiv Ubera su se pobunili taksisti koji su ljetos prosvjedovali u Zagrebu, Splitu i Dubrovniku.

Od listopada 2015. kada je Uber stigao u Hrvatsku zabilježeno je i nekoliko fizičkih obračuna između taksista i vozača Ubera.

Facebook komentari

hr Wed Sep 20 2017 18:54:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5365f192179942cd31868d02/80
Foto: Božidar Vukičević / CROPIX

Kreće izgradnja marine u Veloj Luci vrijedne 47 milijuna kuna

Dubrovačko- neretvanski župan Nikola Dobroslavić potpisao je ugovor o koncesiji s direktorom tvrtke Ovalis Nova d.o.o. Ivom Šegonom iz Vela Luke, kojim županija ovlašteniku koncesije daje pravo na gospodarsko korištenje luke posebne namjene - luke nautičkog turizma - marine u Veloj Luci. Istom je prilikom ravnatelj Županijske lučke uprave Vela Luka Boris Žuvela potpisao s predstavnikom koncesionara Ivom Šegonom ugovor o izvođenju radova na javnoj infrastrukturi.

Potpisivanjem ovih ugovora kreće realizacija projekta uređenja i izgradnje marine u Veloj Luci kapaciteta do 200 vezova, a vrijednost projekta je 47 milijuna kuna, dok naknada za koncesiju iznosi 285.285 kuna, uvećano za prosječno 4,1% od prihoda godišnje. Zanimljivost je da se projekt odvija u dvije faze, od čega jedna vrijedna 31 milijun kuna podrazumijeva izgradnju same marine, a druga obuhvaća obnovu područja pod tamošnjom Lučkom upravom pa tako investicija u lučko područje od oko 15 milijuna kuna, koja je nužna za marinu, ostaje na korištenje lučkoj upravi, javlja dubrovniknet.hr

- Odlukom o dodjeli koncesije tvrtki Ovalis Nova d.o.o., koju je donijela Županijska skupština, nastavljamo niz koncesija na pomorskom dobru. Naime, nedavno smo potpisali ugovore za marinu u Lumbardi, isto pripremamo i za Blato, a nadam se da će i država brzo okončati postupke za marine u Pločama i na Lastovu, budući da su marine iznad 200 vezova u njihovoj nadležnosti, rekao je župan Nikola Dobroslavić. Dodao je i kako vjeruje da ćemo na ovaj način na najbolji mogući način iskoristiti pomorsko dobro, koje je naš veliki resurs: „Kao i dosada, najozbiljnije ćemo tome pristupati i odgovorno koncesionirati, ostvarujemo najviše naknade u cijeloj Hrvatskoj koje se dijele na tri dijela – za županiju, za lokalnu samoupravu i za državu.

Ravnatelj Županijske lučke uprave Vela Luka Boris Žuvela izazio je zadovoljstvo potpisivanjem ovih ugovora te je pritom naglasio kako je realizacija ovog projekta jako važna za cijelu općinu Vela Luka te kako će zasigurno marina dati svoj doprinos razvoju turizma, malog i srednjeg poduzetništva. Upravo o značajnom utjecaju ovog projekta na razvoj općine i gospodarstva na području Vela Luke, ali i cijelog otoka govorio je i direktor tvrtke Ovalis Nova d.o.o. Ivo Šegon. Kazao je i da mu je drago da je ovaj dugotrajan postupak dodjele koncesije napokon okončan pa se može konkretno raditi na projektu nove marine.

Facebook komentari

hr Wed Sep 20 2017 18:47:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5851a36f1eea8f26508b457d/80
Foto: Rade Popadić

Lučka uprava uređuje prostor bivše tvornice "Dalmacijavina"

Državna tajnica za more Maja Markovčić Kostelac sastala se s ravnateljem splitske Lučke uprave Vicom Mihanovićem, s kojim je razgovarala o ključnim infrastrukturnim projektima te uprave od kojih je jedan prenamjena obližnjeg prostora negdašnje tvornice "Dalmacijavina" u lučke sadržaje za razvoj kruzing turizma.
Kako je rekla državna tajnica Marković Kostelac. ključni projekt je premjestiti promet za kamione prema Stinicama, gdje će se graditi novi lučki bazen, za što je ministarstvo dobilo 22 milijuna eura iz EU fondova. Podsjetila je kako je u gradu već napravljena nova obala za kruzere, a uskoro će Lučka uprava raspisati natječaj za koncesionare i razvoj terminala. "Isto tako cijeli prostor negdašnje zgrade 'Dalmacijavina' će nakon Generalnog urbanističkog plana biti prenamjenjen u lučke sadržaje i u funkciji razvoja kruzinga.

Ravnatelj Mihanović me izvijestio i o planovima za unaprjeđenje gradskog dijela luke, odnosno šetnice koja će biti u funkciji boljeg korištenja lučkog prostora i prije svega u funkciji građana", dodala je državna tajnica.   

Ravnatelj Lučke uprave Vice Mihanović rekao je kako je u planu izgradnja nove zgrade putničkog terminala te da namjeravaju premjestiti i granični prijelaz i tako za stanovnike, turiste i ostale otvoriti prostor za sadržaje koji su bliže gradu. U novoj zgradi terminala izgradio bi se novi granični prijelaz koji bi bio u skladu s uvjetima Schengenskog prijelaza, najavio je te dodao kako je ključno da se izmjenama GUP-a njihov projekt na prostoru negdašnjeg "Dalmacijavina" izdvoji iz projekta Istočne obale. 

Sadržaji će u velikoj mjeri biti definirani parkirnim prostorom, a na tom prostoru i malo sjevernije dobilo bi se parkiralište s najmanje 500 mjesta, rekao je. "Raspisat će se međunarodni natječaj za izbor koncesionara, a naš je stav da mi u tom dijelu damo maksimalnu slobodu potencijalnim poduzetnicima koji su spremni ulagati u projekt na prostoru bivše tvornice", istaknuo je Mihanović, dodajući kako je otegotna okolnost što je zgrada "Dalmacijavina" zaštićena i mora ostati u zadanim okvirima. "Moramo naći optimum kako bismo zadovoljili potrebe putnika i građana Splita, a da opet taj projekt bude dovoljno financijski interesantan potencijalnim ulagačima. Važno je istaknuti kako smo do sada uspjeli dobiti suglasnost i mišljenje konzervatora. Nadamo se da ćemo uskoro  biti spremni i za raspisivanje natječaja", istaknuo je Mihanović.

Facebook komentari

hr Wed Sep 20 2017 18:34:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .