Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/585174001eea8f014f8b45d7/80
Foto: Miroslav lelas

Analiza prometnog stručnjaka: U 2016. najmanje smrtnosti u prometu, ali i dalje je stanje sigurnosti vrlo loše

Ova analiza pokazuje kako su najavljene promjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama dio površnog i pogrešnog pristupa rješavanju problema sigurnosti, odnosno prevelike stope smrtnosti na našim cestama te "bacanje pijeska u oči" građana

Prema podacima koji nisu konačni, na hrvatskim su cestama tijekom 2016. smrtno stradale 304 osobe. Konačna će brojka biti poznata 30. siječnja 2017., jer se uračunavaju i oni koji od posljedica nesreće preminu do 30 dana nakon događaja. Budući da se po dosadašnjem prosjeku crne brojke naknadno povećavaju za jednu do dvije smrtno stradale osobe, u protekloj je godini na hrvatskim cestama, izvjesno, poginulo najmanje osoba do sada.

 Uzmemo li u obzir da je to manje od petine smrtno stradalih u usporedbi sa 1979., prometno najtragičnijom godinom u hrvatskoj povijesti (1605 poginulih), odnosno 54 posto manje nego 2008. (664), možemo biti vrlo zadovoljni. Realno ne možemo, jer se postignuta (fiktivna) stopa od 72 smrtno stradalih na milijun stanovnika temelji na službenom, a realno netočnom broju stanovnika, posljedici masovnog iseljavanja proteklih godina.

 Budući se, osim smanjenja baze (broja stanovnika) za 150.000 do 200.000, bitno promijenila struktura stanovništva, jer su iseljeni mahom iz radno, time i prometno najaktivnije, dakle najrizičnije skupine, revalorizirana je stopa smrtnosti na hrvatskim cestama za 2016. godinu oko 78 na milijun stanovnika.

 Pogotovo ne možemo biti zadovoljni, jer se na razini Europske unije, prema dostupnim podacima, očekuje smanjenje smrtnosti u usporedbi sa 2015. za oko pet posto, uz stopu od 48 poginulih na milijun stanovnika, pa su hrvatske ceste, kao i proteklih godina, 60-ak posto smrtonosnije od europskog prosjeka. Stoga smo, kao i proteklih godina, među dvije-tri najgore zemlje unije.

 Uzroci realno lošeg, preciznije vrlo lošeg stanja sigurnosti na hrvatskih cestama mogu se grupirati u deset sljedećih točaka. Ova analiza pokazuje kako su najavljene promjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama dio površnog i pogrešnog pristupa rješavanju problema sigurnosti, odnosno prevelike stope smrtnosti na našim cestama te "bacanje pijeska u oči" građana:

 1. Potpuno pogrešno ustrojen prometni sustav u RH. Umjesto da njime upravlja Ministarstvo prometa (MPPI), kao u gotovo svim zemljama svijeta, jer jedino ono može i treba osigurati sustavni pristup, koji bi cjelinom svih nužnih mjera osigurao bitno veću sigurnost te približavanje standardima EU-a, neprestano ga, od osamostaljenja Hrvatske do danas, vodi MUP. Premda iz toga proizlazi da se u Ministarstvu prometa ponašaju kao da to nije njihov posao, odnosno da ni ne znaju što bi napravili, a MUP praktički jedini radi na sigurnosti u prometu, što je uvelike točno i problem po sebi, tako se radi nesustavno i površno. Usto se teško mogu ispraviti propusti u nadzoru prometa i sankcioniranju prekršitelja. Zbog toga građani s pravom imaju osjećaj da policija najviše kontrolira kad se najlakše naplaćuju kazne, a ne kad je sigurnost najviše ugrožena - u noćima vikenda i na skliskoj cesti.

 2. Loša prometna kultura, koju matematički potvrđuje udio najugroženijih skupina sudionika u prometu (pješaka, biciklista, mopedista i motorista) u ukupnom broju poginulih. Hrvatskih je oko 46 posto udjela među najvećim u EU, što izravno ukazuje da nam je kultura vožnje među najgorima. U zemljama s visokom kulturom vožnje taj je udio do 30 posto. To je uvelike posljedica neučinkovitog, pogrešno usmjereno i krajnje predvidivog policijskog nadzora. Naime, svaki iskusni vozač zna gdje može očekivati kontrole, pa treba paziti, te gdje nikada nema policije

 3. Skandalozno neučinkovito pravosuđe, zbog loše organiziranosti, nestručnosti i neaktivnosti te vrlo izvjesne djelomične korumpiranosti, što egzaktno pokazuju slučajevi niza vozača koji i nakon desetaka brutalnih i pogibeljnih evidentiranih (!) kršenja prometnih propisa i dalje imaju važeću vozačku dozvolu. Time se udara u temelje nacionalnih interesa, ukazujući gotovo na 'petu kolonu' u pravosudnom sustavu. Stanje bi bilo i gore, da nije djelovanja medija, odnosno alarmiranja javnosti.

 4. Manjkavi propisi: najveći je problem krajnje nestručno i neodgovorno definiranje zimske opreme, mogućnost korištenja ljetnih guma s utorima od 4 mm i lanaca u prtljažniku, umjesto zimskih, koje bi, uz poželjno smanjenje PDV-a na 10 posto, trebale biti obvezne i često spasonosne u zimskom periodu računanja vremena. Time bi deseci osoba manje poginulo, a stotine manje ozlijeđeno. Nerazumnom kombinacijom manjkavog članka 54 Zakona o sigurnosti prometa na cestama (ne kažnjava se prekoračenje izvan naselja do 10 km/h) i policijskom tolerancijom mjerenja od 10 posto, odozgo na dolje (!), kao da smo u 19. stoljeću, na autocesti je realna dozvoljena brzina 155 km/h (160 po brzinomjeru), a 111 na običnim cestama (115 po brzinomjeru). To je velik problem, pogotovo na običnim cestama. Time se i za više od 20 posto nepotrebno povećava potrošnja goriva te zagađenje okoliša. Najapsurdnija je tolerancija od 10 km/h za izmjerene brzine do 100 km/h, dakle, u pješačkoj zoni, gdje je ograničenje 30, legalno se može voziti 40 km/h (33 posto brže!). Tada brzinomjer pokazuje 42. Osim što je to nerazumno i opasno, naše vozače navikle na takvu praksu izlaže riziku, da, primjerice u Švicarskoj i Švedskoj, za isto budu kažnjeni sa, preračunato, 1000 eura. Ukidanje odredbe o najvećoj snazi vozila za mlade vozače, u svibnju 2015., bio je 'nož u leđa' sigurnosti u prometu. Tu je odredbu potrebno vratiti, dapače postrožiti (sa 80 na 70 kW, odnosno 109 na 95 KS), uz dodatak da za strane vozače vrijedi odredba prema zakonu zemlje u kojoj je vozačka dozvola izdata. Time bismo ispunili važnu sigurnosnu funkciju te riješili prigovore iz EU-a.

 5. Udio onih koji su preživjeli nesreću, a preminuli su do 30 dana nakon nesreće, u ukupnom broju smrtno stradalih, od blizu 40 posto (!), pokazuje da je medicinsko zbrinjavanje nakon nesreća katastrofalno. Hrvatska je među rijetkim zemljama, ne samo u Europi, nego u svijetu, bez organizirane službe hitnog helikopterskog medicinskog zbrinjavanja HEMS (Helicopter-based emergency medical service), a i zemaljska služba nije optimalno organizirana i opremljena.

 6. Prosječna starost automobila na hrvatskim cestama prešla je 13 godina, dok je europski prosjek oko osam, pa su naša vozila znatno manje sigurna. Ako se od oko 43.000 registriranih novih vozila u 2016. oduzme oko 10.000, koji će završiti u reeksportu, i oko 19.000 kupljenih od javnih i državnih poduzeća, poduzetnika i rent-a-car tvrtki (iz tog broja petina će završiti u reeksportu, a ostatak na domaćem tržištu rabljenih), preostala je količina daleko nedostatna da bi zaustavila trend daljnjeg starenja voznog parka, a pogotovo osigurala pomlađivanje. Umjesto da su davanja na vozila dostupna većini naših građana smanjena, tzv. porezna reforma čak ih je povećala, što je neodgovorno i nerazumno.

 7. Većini građana i poduzetnika preskupo je korištenje autocesta, pa se prometni tokovi, mimo mogućnosti infrastrukture i prometne logike, preusmjeravaju sa sigurnih autocesta na znatno manje sigurne državne i županijske ceste. Stoga svakodnevno imamo tisuće realno nepotrebnih, opasnih pretjecanja te interakcija automobila i gospodarskih vozila s pješacima, biciklistima, mopedistima, poljoprivrednim i radnim strojevima... Najavljeno poskupljenje cestarina, čak i izvan sezone, dok većina autocesta zjapi prazna, potpuno je kontraproduktivno i neodgovorno, višestruko štetno i nerazumno. Ova je mjera, doslovce, sabotiranje prometne sigurnosti.

 8. Preskup taksi prijevoz neizravni je, ali egzaktni krivac za stotine nepotrebno poginulih i tisuće ozlijeđenih na hrvatskim cestama, samo u posljednjih deset godina. Kratkovidna i nerazumna politika podržavanja 'statusa quo', sebičnog, privilegiranog, često monopolističkog položaja taksista, nespremnih i nevoljnih za tržišnu utakmici, i otežavanje ulazaka novih modela poslovanja u prijevozu putnika osobnim vozilima, protiv je nacionalnih interesa.

 9. Manjkava i neispravna prometna infrastruktura, koja ne ispunjava norme EuroRAP-a (European Road Assessment Programme), da ceste ‘opraštaju greške vozačima’, povećava crni niz. Najveći su problem i ‘crni specijalitet’ hrvatskih državnih i županijskih cesta, pogotovo u Slavoniji, armirano-betonski mostići preko odvodnih kanala uz ceste, koji prometno-tehnički benigna izlijetanja pretvaraju u masakriranje i tragedije. Riječ je o čvrstim objektima unutar prometnog pojasa, s bitnim negativnim utjecajem na sigurnost. Da imamo stručno i odgovorno Ministarstvo prometa njihova bi daljnja izgradnja već danas bila strogo zabranjena, a postojeći bi se, planski i uz subvencije uklanjali te mijenjali drvenim pomičnim strukturama. Golem su problem nezaštićeni armirano-betonski i čelični stupovi uz same ceste, premda je to funkcijski često nepotrebno, samonikla i neodgovorno posađena stabla uz ceste, pogrešno projektirani portali nadvožnjaka, preslabe ograde na autocestama, pogrešno postavljeni, izvedbom neodgovarajući šahtovi...

 10. Premalo korištenje dostupne i razmjerno jeftine elektroničke tehnologije i logistike za nadzor prometa, koja bi gotovo potpuno mogla zamijeniti presretače na autocestama, uz učinkovito sankcioniranje prekršitelja na naplatnim kućicama. Integralni videonadzor svih bitnih prometnica višestruko je koristan: disciplinirali bi se najteži prekršitelji, policija bi se rasteretila i mogla preusmjeriti na 'nepokrivene' dijelove prometnog sustava, vozače koji dožive nesreću tuđom krivnjom zaštitilo bi se od manipulacija i lažnog okrivljavanja te bi se olakšali pravni postupci - točno utvrđivanje činjenica, odnosno krivnje za nesreću. Usto bi se bitno povećala opća sigurnost...

Facebook komentari

hr Tue Jan 03 2017 09:53:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/53a172b51799428c0a809192/80

"Ispričavam se svim časnim ljudima koji su zbog mene morali proživjeti ovu sramotnu torturu"

Priopćenje je objavljeno nakon što je sudac istrage zagrebačkog Županijskog suda Zoran Luburić odredio istražni zatvor Ivici Todoriću

Ivica Todorić ocijenio je u srijedu navečer da je pravna država, odbacivši zahtjev da se Agrokorovim medžerima odredi istražni zatvor, stala na kraj političkoj samovolji, ispričao se bivšim suradnicima što su zbog političkog progona njega, oni morali proći "sramotnu torturu", te poručio da će se boriti za istinu i razotkrivanje "političke kampanje".

 - Političkoj samovolji pravna je država odlukom o odbačaju zahtjeva za određivanje pritvora za Agrokorove managere uhićene u prekjučerašnjoj predstavi stala na kraj. Ispričavam se svim časnim ljudima koji su, zbog političkog progona mene, morali proživjeti ovu sramotnu torturu. I zbog svih njih neću se prestati boriti za istinu koja će razobličiti ovu montiranu političku kampanju i sve njezine aktere. - stoji u Todorićevu priopćenju objavljenom u srijedu navečer na njegovu blogu.

Uhićenja koja su dogovorena na subotnjem sastanku u kabinetu premijera Plenkovića, a kojem su prisustvovali i ministri Božinović i Dalić te predsjednik Sabora Jandroković, sada su i pravno postala izrugivanje pravnoj državi i iskazivanje političke samovolje i nastavak političkog nasilja kako bi se prikrio vlastiti kriminal koji je donio neustavni Lex Agrokor, poručio je Todorić te ponovio optužbe na račun Vlade.

- Ovo je neviđeni politički proces, politika premijera Plenkovića donijela je Lex kojim je oduzeto privatno vlasništvo, ta je ista politika ovlastila ministricu Dalić da kreatora Lexa Antu Ramljaka imenuje izvanrednim povjerenikom i izvrši otvorenu pljačku kroz Knighthead fond i njihove pomagače. Ta je ista politika donijela i odluku o posebnom transferu 5 milijuna kuna DORH-u samo za istragu Agrokora pa i time potvrdila da pokreće politički proces, a tim činom ponizila i samo Državno odvjetništvo. Plenkovićeva politika kroz djelovanje ministrice Dalić i njihovih pomagača u Agrokoru Hrvatskoj čine zastrašujuću financijsku, političku i društvenu štetu i za to će morati odgovarati. - stoji u priopćenju Ivice Todorića.

Priopćenje je objavljeno nakon što je sudac istrage zagrebačkog Županijskog suda Zoran Luburić odredio istražni zatvor Ivici Todoriću, dok će se ostalih 14 osumnjičenih braniti sa slobode. Odvjetnici Ivice Todorića najavili su u srijedu navečer žalbu na odluku da se istražni zatvor odredi jedino osnivaču posrnulog koncerna koji se, prema tvrdnjama tužiteljstva, okoristio za preko milijardu kuna.

Facebook komentari

hr Wed Oct 18 2017 21:51:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/591af117b9e03edd0d8b4628/80

Tužiteljstvo tvrdi da se Todorić okoristio za preko milijardu kuna, a njegovi odvjetnici najavili žalbu i nastavak pravne bitke

Zagrebačka županijska državna odvjetnica Sani Ljubičić kazala je da Todorića i ostale sumnjiče za stjecanje nepripadne koristi od preko milijardu kuna, a najavila je da će "kada se ostvare uvjeti" zatražiti i blokadu imovine

Odvjetnici Ivice Todorića najavili su u srijedu navečer žalbu na odluku da se istražni zatvor odredi jedino osnivaču posrnulog koncerna Agrokor koji se prema tvrdnjama tužiteljstva okoristio za preko milijardu kuna.

- Nama je drago da su svi pušteni, a mi možemo nastaviti svoj posao. - kratko je prokomentirala Todorićeva odvjetnica Jadranka Sloković. Njen suradnik Čedo Prodanović dodao je da će Todorićeva obrana poduzeti sve radnje koje su im na raspolaganju.

Žalbu na odluku suca istrage Zorana Luburića, koji je oslobodio sve osim Todorića, najavilo je i tužiteljstvo. Zagrebačka županijska državna odvjetnica Sani Ljubičić kazala je da Todorića i ostale sumnjiče za stjecanje nepripadne koristi od preko milijardu kuna, a najavila je da će "kada se ostvare uvjeti" zatražiti i blokadu imovine.

- Osim za Ivicu Todorića za nikoga nema istražnog zatvora, mjera opreza ili kućnog pritvora, a ja bih rekao da nema ni nekog velikog postupka. Ali o tom potom", kazao je izlazeći sa suda odvjetnik Piruške Canjuge Anto Nobilo.

Fran Olujić, odvjetnik Ante Todorića koji je i ranije najavio povratak u Hrvatsku, kazao je da sudac istrage Zoran Luburić "nije ništa obrazložio, samo je donio odluku". "Ovo je pobjeda obrane. Odlučio je doći i doći će u normalnoj atmosferi. To je hitno da se što prije riješi, ali ne da ga nakon razgovora vode u Remetinec", dodao je Olujić.

U istrazi bi trebalo biti ispitano 60-ak svjedoka, a upravo zbog mogućeg utjecaja na njih tužiteljstvo je za sve osumnjičenike zatražilo istražni zatvor.


Facebook komentari

hr Wed Oct 18 2017 20:52:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59e798c5b9e03e56878b4572/80
Foto: D.N.

Potpisan važan ugovor za imotski turizam

Sporazum su potpisali čelnici lokalne uprave i samouprave, odnosno gradonačelnik Imotskog te načelnici općina Zagvozd, Zmijavci, Lovreć, Proložac, Lokvičići, Runovići i Cista Provo, a uskoro se i očekuje potpis načelnika općine Podbablje

U Gradskoj vijećnici u Imotskom, potpisan je važan ugovor za razvoj turizma u Imotskoj krajini. Radi se o sporazumu kojim se potpisnici obvezuju formirati jedinstvenu Turističku zajednicu Područja, u ovom slučaju Imotske krajine. Sporazum su potpisali čelnici lokalne uprave i samouprave, odnosno gradonačelnik Imotskog te načelnici općina Zagvozd, Zmijavci, Lovreć, Proložac, Lokvičići, Runovići i Cista Provo, a uskoro se i očekuje potpis načelnika općine Podbablje, koji je bio zauzet ranije dogovorenim obavezama. Sporazum predviđa formiranje Turističke zajednice Područja u kojoj će djelovati čak 9 jedinica lokalne uprave i samouprave, što je rekordno ustrojstvo ovakve vrste u nacionalnim okvirima turističkog djelovanja.

Sastanak je otvorio gradonačelnik Imotskog Ivan Budalić, koji je u uvodnoj riječi naglasio važnost i smjernice ovog sporazuma. Ravnatelj Turističke zajednice Imotski Luka Kolovrat naglasio je kako se radi o kvalitetno i dugo pripremanom projektu, od kojega se u budućnosti očekuju dobri rezultati za razvoj turizma na području Imotske krajine. Govoreći o aktualnim lokalnim turističkim podacima, Kolovrat je iznio podatke o trenutno ostvarenih 57 tisuća noćenja, s realnom brojkom od preko 60 tisuća noćenja po završetku sezone, što su podaci koji daju dobre temelje za pripremu i očekivanja u idućem razdoblju.

Sastanku su prisustvovali i uvaženi gosti iz vrha turističkog sektora i županije Splitsko – dalmatinske: Kristijan Staničić, Tonči Glavina, Ivo Kunst, Joško Stella, Ante Šošić i drugi, što dovoljno govori o važnosti Sporazuma koji je potpisan u Imotskom.  U kontekstu projekta, prilično je indikativan podatak kako je od 312 Turističkih zajednica u državi, samo njih 12 Turističkih zajednica Područja, iako podaci pokazuju kako tako ustrojene turističke jedinice ostvaruju i bolje rezultate. Stoga se govori o svojevrsnom trendu koji bi mogao imati i nacionalni predznak djelovanja.

Facebook komentari

hr Wed Oct 18 2017 20:13:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59240d65b9e03ec2178b45da/80
Foto: Screenshot / YouTube

Ivici Todoriću istražni zatvor, ostali se brane sa slobode

Svi osumnjičeni terete se za više kaznenih djela protiv gospodarstva i kaznena djela krivotvorenja, odnosno za zlouporabe u gospodarskom poslovanju, krivotvorenje isprava i nezakonito vođenje poslovnih knjiga

Sudac istrage zagrebačkog Županijskog suda Zoran Luburić u srijedu je odredio istražni zatvor Ivici Todoriću, dok će se ostalih 14 osumnjičenih braniti sa slobode.

To znači da će 12 uhićenih u slučaju Agrokor, koji su u podne dovedeni na zagrebački Županijski sud, večeras biti pušteni na slobodu, dok bi se protiv osnivača posrnulog koncerna mogla raspisati tjeralica.

Zagrebačko Županijsko državno odvjetništvo je na svojoj internetskoj stranici izvijestilo da je odluku da će protiv svih osumnjičenika zatražiti istražni zatvor donijelo nakon ispitivanja 12 od ukupno 15 osumnjičenih u ovom slučaju.

Uz Todorića i sinove, koji nisu u Hrvatskoj, u slučaju Agrokor su osumnjičeni i u ponedjeljak uhićeni Alojzije Pandžić, Damir Kuštrak, Hrvoje Balent, Ivica Crnjac, Olivio Discordia, Marijan Alagušić, Sanja Hrstić, Mislav Galić, Tomislav Lučić, Piruška Canjuga, Ljerka Puljić i Ivica Sertić. Svi su bili članovi uprave ili nadzornog odbora u Agrokoru, dok su Discordia i Hrstić zaposlenici revizorske kuće Baker Tilly koja je radila revizorska izvješća za Agrokor.

Svi osumnjičeni terete se za više kaznenih djela protiv gospodarstva i kaznena djela krivotvorenja, odnosno za zlouporabe u gospodarskom poslovanju, krivotvorenje isprava i nezakonito vođenje poslovnih knjiga.

Na ispitivanju u tužiteljstvu osumnjičeni u utorak, po tvrdnjama svojih odvjetnika, nisu iznosili detaljnu obranu prvenstveno zbog izuzetno opsežnog spisa kojega trebaju proučiti zajedno sa svojim odvjetnicima.

No, Todorića je navodno teretio bivši član uprave te šef financija u Ledu i Jamnici Galić, a njegova odvjetnica novinarima je potvrdila da je istražiteljima predao dokument iz kojeg proizlazi tko je bio odgovoran za financije.

Državno odvjetništvo Todorića sumnjiči radi pribavljanja protupravne imovinske koristim, odnosno da je u temeljnim financijskim izvještajima Agrokora poslovanje i financijski položaj tvrtke prikazao uspješnijim od stvarnog rezultata. Bivši čelnici kompanije, ali i suradnici iz revizorske kuće, pritom su mu navodno omogućili prikazivanje pozitivnih poslovnih rezultata.

Todorić je, pak, na svom blogu uhićenja nazvao političkom predstavom za javnost u kojoj je uhićeno 12 vrhunskih gospodarstvenika. Za njih je rekao da ništa nisu krivi te poručio da je isključivo na njemu odgovornost ako ona postoji, a on je siguran da je nema.

Facebook komentari

hr Wed Oct 18 2017 20:11:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .