Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/585174001eea8f014f8b45d7/80
Foto: Miroslav lelas

Analiza prometnog stručnjaka: U 2016. najmanje smrtnosti u prometu, ali i dalje je stanje sigurnosti vrlo loše

Ova analiza pokazuje kako su najavljene promjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama dio površnog i pogrešnog pristupa rješavanju problema sigurnosti, odnosno prevelike stope smrtnosti na našim cestama te "bacanje pijeska u oči" građana

Prema podacima koji nisu konačni, na hrvatskim su cestama tijekom 2016. smrtno stradale 304 osobe. Konačna će brojka biti poznata 30. siječnja 2017., jer se uračunavaju i oni koji od posljedica nesreće preminu do 30 dana nakon događaja. Budući da se po dosadašnjem prosjeku crne brojke naknadno povećavaju za jednu do dvije smrtno stradale osobe, u protekloj je godini na hrvatskim cestama, izvjesno, poginulo najmanje osoba do sada.

 Uzmemo li u obzir da je to manje od petine smrtno stradalih u usporedbi sa 1979., prometno najtragičnijom godinom u hrvatskoj povijesti (1605 poginulih), odnosno 54 posto manje nego 2008. (664), možemo biti vrlo zadovoljni. Realno ne možemo, jer se postignuta (fiktivna) stopa od 72 smrtno stradalih na milijun stanovnika temelji na službenom, a realno netočnom broju stanovnika, posljedici masovnog iseljavanja proteklih godina.

 Budući se, osim smanjenja baze (broja stanovnika) za 150.000 do 200.000, bitno promijenila struktura stanovništva, jer su iseljeni mahom iz radno, time i prometno najaktivnije, dakle najrizičnije skupine, revalorizirana je stopa smrtnosti na hrvatskim cestama za 2016. godinu oko 78 na milijun stanovnika.

 Pogotovo ne možemo biti zadovoljni, jer se na razini Europske unije, prema dostupnim podacima, očekuje smanjenje smrtnosti u usporedbi sa 2015. za oko pet posto, uz stopu od 48 poginulih na milijun stanovnika, pa su hrvatske ceste, kao i proteklih godina, 60-ak posto smrtonosnije od europskog prosjeka. Stoga smo, kao i proteklih godina, među dvije-tri najgore zemlje unije.

 Uzroci realno lošeg, preciznije vrlo lošeg stanja sigurnosti na hrvatskih cestama mogu se grupirati u deset sljedećih točaka. Ova analiza pokazuje kako su najavljene promjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama dio površnog i pogrešnog pristupa rješavanju problema sigurnosti, odnosno prevelike stope smrtnosti na našim cestama te "bacanje pijeska u oči" građana:

 1. Potpuno pogrešno ustrojen prometni sustav u RH. Umjesto da njime upravlja Ministarstvo prometa (MPPI), kao u gotovo svim zemljama svijeta, jer jedino ono može i treba osigurati sustavni pristup, koji bi cjelinom svih nužnih mjera osigurao bitno veću sigurnost te približavanje standardima EU-a, neprestano ga, od osamostaljenja Hrvatske do danas, vodi MUP. Premda iz toga proizlazi da se u Ministarstvu prometa ponašaju kao da to nije njihov posao, odnosno da ni ne znaju što bi napravili, a MUP praktički jedini radi na sigurnosti u prometu, što je uvelike točno i problem po sebi, tako se radi nesustavno i površno. Usto se teško mogu ispraviti propusti u nadzoru prometa i sankcioniranju prekršitelja. Zbog toga građani s pravom imaju osjećaj da policija najviše kontrolira kad se najlakše naplaćuju kazne, a ne kad je sigurnost najviše ugrožena - u noćima vikenda i na skliskoj cesti.

 2. Loša prometna kultura, koju matematički potvrđuje udio najugroženijih skupina sudionika u prometu (pješaka, biciklista, mopedista i motorista) u ukupnom broju poginulih. Hrvatskih je oko 46 posto udjela među najvećim u EU, što izravno ukazuje da nam je kultura vožnje među najgorima. U zemljama s visokom kulturom vožnje taj je udio do 30 posto. To je uvelike posljedica neučinkovitog, pogrešno usmjereno i krajnje predvidivog policijskog nadzora. Naime, svaki iskusni vozač zna gdje može očekivati kontrole, pa treba paziti, te gdje nikada nema policije

 3. Skandalozno neučinkovito pravosuđe, zbog loše organiziranosti, nestručnosti i neaktivnosti te vrlo izvjesne djelomične korumpiranosti, što egzaktno pokazuju slučajevi niza vozača koji i nakon desetaka brutalnih i pogibeljnih evidentiranih (!) kršenja prometnih propisa i dalje imaju važeću vozačku dozvolu. Time se udara u temelje nacionalnih interesa, ukazujući gotovo na 'petu kolonu' u pravosudnom sustavu. Stanje bi bilo i gore, da nije djelovanja medija, odnosno alarmiranja javnosti.

 4. Manjkavi propisi: najveći je problem krajnje nestručno i neodgovorno definiranje zimske opreme, mogućnost korištenja ljetnih guma s utorima od 4 mm i lanaca u prtljažniku, umjesto zimskih, koje bi, uz poželjno smanjenje PDV-a na 10 posto, trebale biti obvezne i često spasonosne u zimskom periodu računanja vremena. Time bi deseci osoba manje poginulo, a stotine manje ozlijeđeno. Nerazumnom kombinacijom manjkavog članka 54 Zakona o sigurnosti prometa na cestama (ne kažnjava se prekoračenje izvan naselja do 10 km/h) i policijskom tolerancijom mjerenja od 10 posto, odozgo na dolje (!), kao da smo u 19. stoljeću, na autocesti je realna dozvoljena brzina 155 km/h (160 po brzinomjeru), a 111 na običnim cestama (115 po brzinomjeru). To je velik problem, pogotovo na običnim cestama. Time se i za više od 20 posto nepotrebno povećava potrošnja goriva te zagađenje okoliša. Najapsurdnija je tolerancija od 10 km/h za izmjerene brzine do 100 km/h, dakle, u pješačkoj zoni, gdje je ograničenje 30, legalno se može voziti 40 km/h (33 posto brže!). Tada brzinomjer pokazuje 42. Osim što je to nerazumno i opasno, naše vozače navikle na takvu praksu izlaže riziku, da, primjerice u Švicarskoj i Švedskoj, za isto budu kažnjeni sa, preračunato, 1000 eura. Ukidanje odredbe o najvećoj snazi vozila za mlade vozače, u svibnju 2015., bio je 'nož u leđa' sigurnosti u prometu. Tu je odredbu potrebno vratiti, dapače postrožiti (sa 80 na 70 kW, odnosno 109 na 95 KS), uz dodatak da za strane vozače vrijedi odredba prema zakonu zemlje u kojoj je vozačka dozvola izdata. Time bismo ispunili važnu sigurnosnu funkciju te riješili prigovore iz EU-a.

 5. Udio onih koji su preživjeli nesreću, a preminuli su do 30 dana nakon nesreće, u ukupnom broju smrtno stradalih, od blizu 40 posto (!), pokazuje da je medicinsko zbrinjavanje nakon nesreća katastrofalno. Hrvatska je među rijetkim zemljama, ne samo u Europi, nego u svijetu, bez organizirane službe hitnog helikopterskog medicinskog zbrinjavanja HEMS (Helicopter-based emergency medical service), a i zemaljska služba nije optimalno organizirana i opremljena.

 6. Prosječna starost automobila na hrvatskim cestama prešla je 13 godina, dok je europski prosjek oko osam, pa su naša vozila znatno manje sigurna. Ako se od oko 43.000 registriranih novih vozila u 2016. oduzme oko 10.000, koji će završiti u reeksportu, i oko 19.000 kupljenih od javnih i državnih poduzeća, poduzetnika i rent-a-car tvrtki (iz tog broja petina će završiti u reeksportu, a ostatak na domaćem tržištu rabljenih), preostala je količina daleko nedostatna da bi zaustavila trend daljnjeg starenja voznog parka, a pogotovo osigurala pomlađivanje. Umjesto da su davanja na vozila dostupna većini naših građana smanjena, tzv. porezna reforma čak ih je povećala, što je neodgovorno i nerazumno.

 7. Većini građana i poduzetnika preskupo je korištenje autocesta, pa se prometni tokovi, mimo mogućnosti infrastrukture i prometne logike, preusmjeravaju sa sigurnih autocesta na znatno manje sigurne državne i županijske ceste. Stoga svakodnevno imamo tisuće realno nepotrebnih, opasnih pretjecanja te interakcija automobila i gospodarskih vozila s pješacima, biciklistima, mopedistima, poljoprivrednim i radnim strojevima... Najavljeno poskupljenje cestarina, čak i izvan sezone, dok većina autocesta zjapi prazna, potpuno je kontraproduktivno i neodgovorno, višestruko štetno i nerazumno. Ova je mjera, doslovce, sabotiranje prometne sigurnosti.

 8. Preskup taksi prijevoz neizravni je, ali egzaktni krivac za stotine nepotrebno poginulih i tisuće ozlijeđenih na hrvatskim cestama, samo u posljednjih deset godina. Kratkovidna i nerazumna politika podržavanja 'statusa quo', sebičnog, privilegiranog, često monopolističkog položaja taksista, nespremnih i nevoljnih za tržišnu utakmici, i otežavanje ulazaka novih modela poslovanja u prijevozu putnika osobnim vozilima, protiv je nacionalnih interesa.

 9. Manjkava i neispravna prometna infrastruktura, koja ne ispunjava norme EuroRAP-a (European Road Assessment Programme), da ceste ‘opraštaju greške vozačima’, povećava crni niz. Najveći su problem i ‘crni specijalitet’ hrvatskih državnih i županijskih cesta, pogotovo u Slavoniji, armirano-betonski mostići preko odvodnih kanala uz ceste, koji prometno-tehnički benigna izlijetanja pretvaraju u masakriranje i tragedije. Riječ je o čvrstim objektima unutar prometnog pojasa, s bitnim negativnim utjecajem na sigurnost. Da imamo stručno i odgovorno Ministarstvo prometa njihova bi daljnja izgradnja već danas bila strogo zabranjena, a postojeći bi se, planski i uz subvencije uklanjali te mijenjali drvenim pomičnim strukturama. Golem su problem nezaštićeni armirano-betonski i čelični stupovi uz same ceste, premda je to funkcijski često nepotrebno, samonikla i neodgovorno posađena stabla uz ceste, pogrešno projektirani portali nadvožnjaka, preslabe ograde na autocestama, pogrešno postavljeni, izvedbom neodgovarajući šahtovi...

 10. Premalo korištenje dostupne i razmjerno jeftine elektroničke tehnologije i logistike za nadzor prometa, koja bi gotovo potpuno mogla zamijeniti presretače na autocestama, uz učinkovito sankcioniranje prekršitelja na naplatnim kućicama. Integralni videonadzor svih bitnih prometnica višestruko je koristan: disciplinirali bi se najteži prekršitelji, policija bi se rasteretila i mogla preusmjeriti na 'nepokrivene' dijelove prometnog sustava, vozače koji dožive nesreću tuđom krivnjom zaštitilo bi se od manipulacija i lažnog okrivljavanja te bi se olakšali pravni postupci - točno utvrđivanje činjenica, odnosno krivnje za nesreću. Usto bi se bitno povećala opća sigurnost...

Facebook komentari

hr Tue Jan 03 2017 09:53:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/599741cbb9e03e4b568b46c7/80

Obustavljena potraga za nautičarem nestalim 12. kolovoza kod Visa

Ni nakon sedam dana potrage, nestalom nautičaru nema ni traga.

Nestali nautičar N.D. za kojim se neprekidno tragalo od 12. kolovoza, kad je u popodnevnim satima prijavljen njegov nestanak nakon pada u more s čarterirane jedrilice "Anja" još uvijek nije pronađen, izvijestilo je u petak Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.

Tijekom koordinirane i opsežne akcije u potragu su bila uključena plovila Lučke kapetanije Split i ispostava, kao i ispomoć šibenske i pločanske lučke kapetanije, plovila Pomorske policije Split te plovila i zrakoplovi Obalne straže RH, uz povremena uključenja u potragu od strane civilnih posada.

Iz Nacionalne središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru (MRCC Rijeka) podsjećaju i da su zrakoplovi Obalne straže svakog dana prelijetali splitski arhipelag i srednji dio Jadranskog mora, odnosno obale otoka Svetac, Brusnik, Biševo i Sušac te povratno i redovito otok Vis, no, nautičar, nažalost, nije pronađen.

Uz ostalo su izvijestili da je u četvrtak predvečer teže ozlijeđeno dijete na rekreativnoj teglećoj plutači 'banana', na koje je naletio iznajmljeni jet-ski kojim je upravljao ruski državljanin. Ozlijeđeno dijete prevezeno je u Opću bolnicu Pula, a o događaju je obaviještena Pomorska policija Pula, obzirom da se voditelj jet-skija nakon pomorske nesreće udaljio bez zaustavljana s mjesta nesreće te je za njim u tijeku potraga.

Facebook komentari

hr Fri Aug 18 2017 20:29:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/599740c4b9e03e2b578b4642/80

Otvorena istraga protiv ubojice Ivana Mate Blaževića

Osumnjičenom Nikoli određen je istražni zatvor te je izdan nalog za izdavanjem tjeralice.
Županijsko državno odvjetništvo u Splitu otvorilo je istragu protiv 24-godišnjeg Nikole G. J. koji se sumnjiči za ubojstvo Ivana Mate Blaževića (23) na proslavi Sv. Lovre u Stobreču prošli četvrtak. Osumnjičeni je u bijegu tjedan dana.

Priopćenje ŽDO-a Split:

Županijsko državno odvjetništvo u Splitu donijelo je rješenje o provođenju istrage protiv hrvatskog državljanina (1993.) zbog postojanja osnovane sumnje da je počinio kazneno djelo ubojstva iz članka 110. Kaznenog zakona. (18. 8. 2017.)
Postoji osnovana sumnja da je okrivljenik 11. kolovoza 2017. oko 4,10 sati ispred caffe bara na području Županije splitsko-dalmatinske, neposredno nakon verbalnog sukoba s oštećenikom (1994.), nožem mu zadao ubodnu ranu lijevog prsišta odnosno tešku i po život opasnu ozljedu. 
Oštećeniku je na mjestu događaja pružena hitna liječnička pomoć i prevezen je u Klinički bolnički centar Split, ali je unatoč operaciji preminuo u 4,50 sati. 
Okrivljenik je nakon počinjenja kaznenog djela pobjegao s mjesta događaja i još uvijek je nedostupan pravosudnim tijelima.
Županijsko državno odvjetništvo u Splitu predložilo je sucu istrage Županijskog suda u Splitu da se protiv okrivljenika odredi istražni zatvor zbog opasnosti od bijega i postojanja opasnosti od utjecaja na svjedoke te opasnosti od ponavljanja kaznenog djela (temeljem odredbe članka 123. stavak 1. točka 1., 2. i 3. Zakona o kaznenom postupku). Sudac istrage prihvatio je prijedlog ovog državnog odvjetništva i protiv okrivljenika odredio istražni zatvor temeljem navedenih zakonskih osnova. 
Temeljem rješenja o provođenju istrage i rješenja o određivanju istražnog zatvora, Županijsko državno odvjetništvo u Splitu je, sukladno odredbama članka 38. stavak 2. i članka 566. stavak 1. i 2. Zakona o kaznenom postupku, izdalo nalog za izdavanje tjeralice protiv okrivljenika. 

Facebook komentari

hr Fri Aug 18 2017 19:37:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/59974424b9e03e6a568b46aa/80

U splitskoj bolnici i dalje nedostaje krvi

Najmanje su zalihe rijetke krvne grupe, 0 negativna, kao i drugih krvnih grupa s negativnim Rh-faktorom.
Iako svake godine tijekom sezone u KBC-u Split muku muče s nedostatkom krvi, ove godine stanje je alarmantno. Nakon prvog apela građanima da se odazovu akciji darivanja krvi, stanje je bolje, ali i dalje nedostaje dragocjene, po život važne tekućine. 

Svi zdravi ljudi starosti od 18 do 65 godina, pozivaju se da pomognu i daruju krv na Zavodu za transfuzijsku medicinu na Firulama i tako možda nekome spase život. 

Facebook komentari

hr Fri Aug 18 2017 17:49:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/55100e191766fd55198b4acc/80
Foto: CROPIX

Maturanti čekaju preporuku ministarstava o putovanjima u Španjolsku

Udruženja hrvatskih putničkih agencija, preko kojih godišnje 30.000 maturanata odlazi na putovanja u inozemstvo, čekaju preporuku Ministarstva vanjskih poslova koje će imati presudni utjecaj na eventualna otkazivanja putovanja maturanata krajem kolovoza u Španjolsku, u kojoj su se sinoć dogodili teroristički napadi.

Putničke agencije preko kojih hrvatski maturanti putuju ove godine u Španjolsku u  ovom trenutku čekaju očitovanje Ministarstva vanjskih poslova koje će dati preporuku hrvatskim građanima o putovanju u Španjolsku, što će biti i službeni stav hrvatske Vlade, rekao je Hini Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija pri HGK, koje pokriva sve agencije u Hrvatskoj. 

Za sada, kaže, nema nikakvih pokazatelja da se razmišlja o otkazima maturalnih putovanja u Španjolsku zakazanih za kraj kolovoza.

"Većina aranžmana već je uplaćena agencijama u Španjolskoj, pa tu mogu nastati i pravni problemi vezani za eventualno otkazivanje i povrat novca, no u njihovom rješavanju  jako će važan biti stav hrvatske Vlade", ističe Žgomba.

Potvrđuje i da je Španjolska, uz Prag i Grčku, i dalje jedna od najomiljenijih destinacija hrvatskih maturanata, te da ih tisuće odlaze na područje Costa Brave, u blizini Barcelone, gdje je sinoć u terorističkom napadu, prema posljednjim podacima, ubijeno 13 osoba, a više od stotinu ih je ozlijeđeno. 

Predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) Tomislav Fain kaže da je većina putovanja dogovorena za posljednji tjedan kolovoza, no da je jedan dio grupa već u Costa Bravi.  

"Svi maturanti koji su trenutno u Lloret de Maru, dobro su, nitko od njih nije bio sinoć u Barceloni i njihovi se programi odvijaju prema planu", rekao je Fain Hini.

Što se tiče putovanja zakazanih za udarni termin od 23. do 30. kolovoza, i on ističe da se  čeka očitovanje ministarstava obrazovanja i vanjskih poslova te će se sukladno tome reagirati.

"Sve je spremno i organizirano, hoteli su dogovoreni jer je samo nekoliko dana do putovanja, a zbog trenutne situacije u Španjolskoj čekaju se preporuke ministarstava i dogovor sa školama i roditeljima", rekao je Fain koji očitovanje MVP-a očekuje tijekom današnjeg dana.

Upitan za mogućnost promjene maturalnih destinacija kaže da će svaka agencija i svaka grupa morati to odlučiti za sebe.

"Sve je moguće, ali treba vidjeti kakvo će biti razumijevanje partnera u Španjolskoj i osiguravajućih kuća", kaže Fain.

Facebook komentari

hr Fri Aug 18 2017 17:35:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .