Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58c55383b47398cbba8b45ab/80
Foto: HRT

Biskup Uzinić: "Kad bi se vjeronauk odvijao na pravi način, ne bismo imali predrasuda"

Dubrovački biskup Uzinić za RTL je progovorio o crkvi, migrantima i ostalim aktualnim temama u Lijepoj našoj

Dubrovački biskup Uzinić u ekskluzivnom intervjuu za RTL je progovorio o crkvi, migrantima i ostalim aktualnim temama u Lijepoj našoj. 

Biskupe Uzinić, svjedoci smo svakodnevnom bombardiranju lažnim vijestima o migranata, Hrvati su zato počeli podlijegati histeriji pa često vide migrante tamo gdje ih nema. Koliko je po vama tom štetno i zašto i opće po vašem mišljenju kako se treba postavljati po pitanju migranata?

Prije svega svaka lažna vijest, pa tako i ta nije dobra i svaka lažna vijest izaziva reakcije koje su destruktivne, zato se trebamo čuvati lažnih vijesti. Što se tiče migranata problem je što su ilegalni, mislim da se svatko pa tako i migranti, bez obzira što razumijem njihovo nastojanje za boljim životom trebaju prilagoditi pravilima, no to kad smo mi kršćani u pitanju, od nas kršćana također zahtijeva da se prema svakome, bez obzira na njegovu situaciju, bez obzira na to što čini, pa ako i krivo, ponašamo na kršćanski način. Ne možemo i ne smijemo ugroziti nekoga u njegovom ljudskom dostojanstvu, a reakcije koje se pojavljuju na različite lažne vijesti idu upravo u tom smjeru.

Poznati ste po vašim propovijedima, koje često prenosite na Facebook-u, u njima ste otvoreniji od svih ostalih vaših kolega, prozivate za licemjerje u Crkvi, govorite otvoreno o pedofiliji, o klerikalizmu. Je li se Crkva u Hrvata dovoljno suočava s problemom pedofilije, koliko je opće Crkva otvorena prema građanima?

Ono što mogu reći jest da smo u hrvatskoj biskupskoj konferenciji napravili smjernice za postupanje, tako da znamo da znamo kako se suočiti s tim problemom, u traženju smo jednog savjetodavnog tijela koje bi nam u tom slučaju moglo pružiti potrebnu pomoć. Bili su neki slučajevi koliko su dobro riješeni ili nisu ne znam, mislim da ponekad možda trebamo znati bolje komunicirati s javnošću i davati odgovore na neka pitanja koja se u javnosti pojavljuju, jer kad ne dajemo odgovor onda pomažemo raznim poluinformacijama da se šire, kad se otvorimo i dademo prave odgovore onda sprječavamo širenje dezinformacija.

Poznati se po tome da ste u svom nastupu otvoreni, više nego drugi, je li to pravi put?

Ja ne mogu to komentirati, u svakom slučaju smatram da je pravi put bit otvoren, naravno postoje i stvari koje nije moguće iznijeti u javnost dok se stvari ne stave na svoje mjesto, ali općenito pristup u kojem smo transparentni je pristup koji nam pomaže da sami budemo bolji, jer se onda kad nešto radimo uvijek moramo nositi i s tim kako će javnost na to što činimo reagirati

Na što se odnosi konkretno licemjerje u Crkvi koje ste spomenuli?

Ja sam tumačio biblijsku poruku te nedjelje, ona se, kad je pedofilija u pitanju odnosi na događaje koji su se dogodili, da su nam vanjski izgled, čast i ugled Crkve bili važniji nego li žrtve i njihovo ljudsko dostojanstvo, evo to je jedan od naizrazitijih oblika licemjernog ponašanja, gdje se glumi da smo nešto, a to u stvarnosti nismo nego smo daleko gori nego li bismo smjeli uopće biti, dakle stavit se na stranu počinitelja zločina da bismo obranili ugled crkve, a ne voditi računa o žrtvi i njenom dostojanstvu je licemjerje.

Četiri vatikanska sporazuma potpisana su krajem 90-tih, država za crkvu izdvaja godišnje više od milijardu kuna. Je li vrijeme za reviziju tih ugovora i treba li crkva plaćati državi porez?

Prije svega ja bih rekao da se sav taj novac kojeg ste spomenuli ne daje crkvi zbog ugovora sa koji postoji između svete stolice i RH nego je velik dio tog novca koji se crkvi daje zbog kulturne baštine koju crkva ima i koju je potrebno održavati, a koja nije samo baština katoličke crkve u Hrvatskoj nego i baština hrvatskog naroda , normalno je onda da se država preko pomoći koju daje crkvi brine i za tu baštinu, naravno da tu ulaze i vjeroučitelji i vjeronauk u školi i da tu ulazi također onaj novac koji dobivamo na temelju ugovora. Je li vrijeme sazrelo da se promijene  ugovori, ako je situacija koja je bila u trenutku potpisivanja tih ugovora i današnja situacija potpuno drukčija, ja osobno mislim da nije , onda bi trebalo revidirati ugovore . U svakom slučaju to bi trebala jedna od strana koje su potpisale ugovor započeti, da li je to sveta stolica sa svoje strane pa da pokrene reviziju ugovora, da li je to RH, i jedni i drugi imaju na to pravo, postoji procedura kako bi se ti ugovori mogli revidirat, promijenit, ukinut, sve je moguće. Ono što međutim nije dobro što se ta pitanja iz godine u godinu koriste za međusobna politička prepucavanja pojedinih stranaka i za , oni bar to tako misle dobivanja određenih političkih poena.

Porez, treba li Crkva plaćati porez?

Pa mislim da crkva u onom što se tiče njezinog poslanja kao što je navještanje evanđelja, slavljenje sakramenata, upravljanje crkvom i crkvenim dobrima za svrhu svojstvenu crkvi ne bi trebala plaćat porez, jer tu se ni ne radi o velikim sredstvima i pitanje je bi li tada crkva mogla slobodno vršiti svoje poslanje, no kad se radi o onom poslovnom angažmanu, ulaženje u nekakve poslovne projekte kojim smo konkurencija drugima u ovom društvu, poput hotela, iznajmljivanja određenih prostora, bavljenja trgovačkom i nekom drugom djelatnošću mislim da ti moramo biti jednaki svima drugima i plaćati porez kao i svi drugi.

Vjeronauk u crkvi ili školi i zašto?

Ja mislim da to nije pitanje ili, ili - vjeronauk i u crkvi i u školi, pa evo zašto, ja vjerujem kad bi se vjeronauk na pravi način odvijao i u školi i u crkvi, koliko se odvija o tom možemo raspravljat, ne bismo imali problema s ovim predrasudama koje nastaju zbog lažnih vijesti.

hr Sun Nov 11 2018 19:47:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c1134210e4938c5448b45e2/80

Kopilica od idućeg ljeta novo prometno središte Splita: Pogledajte kako će izgledati novi privremeni kolodvor

Korak bliže realizaciji privremenog autobusnog i željezničkog kolodvora u Kopilici, a uz to i ostvarenju prigradske željeznice od Zračne do Trajektne luke učinjen je danas potpisivanjem dvaju ugovora između Grada Splita i HŽ infrastrukture i HŽ Carga.
U vlaku koji je krenuo iz Kaštel Starog, preko Kopilice do Glavnog željezničkog kolodvora u splitskoj Luci uz gradonačelnika Andru Krstulovića Oparu bio je i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković sa suradnicima, župan Blaženko Boban, čelnici HŽ infrastrukture Ivan Kršić, HŽ Carga Gordan Žurga i HŽ putničkog prijevoza Željko Ukić, potpredsjednica HGK Mirjana Čagalj i ostali dionici projekta koji su dosadašnjim zajedničkim aktivnostima stvorili preduvjete za realizaciju velikih budućih infrastrukturnih zahvata.

- Potpisani ugovori omogućuju nam unajmljivanje prostora u Kopilici na kojem ćemo realizirati privremeni autobusni i željeznički kolodvor“ rekao je gradonačelnik Andro Krstulović Opara uz zahvale na suradnji čelnicima tvrtki Hrvatskih željeznica te dodao kako je za tu svrhu u Proračunu za iduću godinu predloženo četiri milijuna kuna.

Privremeni kolodvor u Kopilici imat će 19 autobusnih mjesta i sav potrebni prateći sadržaj, čekaonice, garderobu, sanitarne čvorove, uredske prostorije, ali i najvažnije četiri parkirališna prostora za parkiranje turističkih autobusa, osobnih automobila i taxija. Gradskim će metroom od idućeg ljeta biti povezan s gradskom lukom svakih desetak minuta.

- Trebat će neko vrijeme da se i sami građani naviknu na pogodnosti i prikladnosti ovakvog prometa. Uz širenje i otvaranje cijelog niza postaja HŽ infrastruktura će već na proljeće krenuti s izgradnjom tri nove stanice: u Dujmovači, Svetome Kaju i na Širini u Solinu. Te tri nove stanice uz obnovljenu u Kopilici i nadam se sljedeće godine priprema dokumentacije za radove na izlazu metroa na Trgu Hrvatske bratske zajednice, dat će najvažniji argument korisnosti ove željezničke pruge“ rekao je gradonačelnik Krstulović Opara.

Ministar Oleg Butković izrazio je zadovoljstvo suradnjom s Gradom i Županijom rekavši kako su redovna komunikacija i sastanci svakog mjeseca garancija da će se svi projekti koje Vlada RH u svibnju ove godine usvojila i dala svoju podršku u Splitu realizirati na vrijeme: - Jedan od takvih projekata je izgradnja željeznice koja bi ukonačnici trebala povezati Zračnu luku i Trajektnu luku i izražavam zadovoljstvo jersmo dogovorili određene rokove da se do početka turističke sezone ova postojećatrasa od Kopilice do Luke stavi u funkciju“.

Župan Blaženko Boban najavio je kako se sutra otvaraju ponude za tunel Kozjak: - Ja se nadam da ćemo i dalje na mjesečnim sastancima držati ovu dobru dinamiku. Nadam se da ćemo kroz 18 mjeseci imati i građevinsku dozvolu za tu izuzetno važnu dionicu od tunela Kozjak, i to kao drugi ulaz u Split, što će pridonijeti rasterećenju prometa i bržoj komunikaciji s aerodromom.“

Župan je dodao kako svi zajedno morajuporaditi na što većem angažiranju Hrvatskih željeznica u prijevozu putnika te kao je uvjeren da će sinergijom Grada, lokalne i nacionalne razine cijela ova aglomeracija za tri - četiri godine izgledati bitno drugačije.

Danas je u zgradi Lučke uprave održan i redoviti mjesečni sastanak sa svim dionicima u projektima na izgradnji cjelokupne prometne infrastrukture splitske aglomeracije uključujući i ceste i željeznice. Posebno se govorilo o izgradnji zaobilaznice od čvora TTTS-a do čvora Mravinaca, rampi prema Poljičkoj cesti te cesti dalje prema Omišu.
hr Wed Dec 12 2018 17:16:18 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/56f2bdd20dfb8a183f8b473d/80

Dobra vijest i za obrtnike: Sami sebi mogu isplatiti neoporezivu nagradu od 5000 kuna

Nagradu za radne rezultate i druge oblike dodatnog nagrađivanja radnika u neoporezivom iznosu do 5000 kuna godišnje mogu si isplatiti i osobe koje obavljaju samostalne djelatnosti, priopćila je u srijedu Porezna uprava na svojim internetskim stranicama.

1. prosinca 2018. godine stupio je na snagu Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o porezu na dohodak. Prema navedenom Pravilniku od 1. prosinca 2018. godine porez na dohodak se ne plaća na isplaćene nagrade za radne rezultate i druge oblike dodatnog nagrađivanja radnika kao što su dodatna plaća, dodatak uz mjesečnu plaću i sl. u iznosu do 5000 kuna godišnje.

Porezna uprava skreće pozornost da iz postojećih odredbi Zakona o porezu na dohodak i Pravilnika o porezu na dohodak proizlazi, da nagradu za radne rezultate i druge oblike dodatnog nagrađivanja radnika (dodatna plaća, dodatak uz mjesečnu plaću i sl.) u neoporezivom iznosu do 5000 kuna godišnje, koju poslodavac može isplatiti radniku mogu za sebe osobno isplatiti i osobe koje obavljaju samostalne djelatnosti.

Nagrada za radne rezultate i druge oblike dodatnog nagrađivanja radnika mora se isplatiti na račun te se ne može isplatiti u naravi, a pri isplati se primjenjuje načelo blagajne, piše dnevnik.hr

hr Wed Dec 12 2018 16:04:06 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c111e880e49387e458b4584/80

HGK: Nazire se kraj prometnom kolapsu u Splitu

U vlaku koji je krenuo iz Kaštel Starog prema gradskoj luci Split sa zaustavljanjem u Kopilici potpisana su dva ugovora koja su preduvjet rasterećenja prometa u Gradskoj luci Split i na njezinim prilazima.
Radi se o Ugovoru o zakupu zemljišta između Grada Splita i HŽ Infrastrukture te ugovoru s HŽ Cargo. Tim povodom prezentiran je projekt povezivanja Zračne luke Split s Gradskom lukom Split i razvoja intermodalnoga čvorišta novoga glavnog kolodvora Split u Kopilici.

Strateški projekt usvojila je Vlada RH na sjednici održanoj u Splitu ove godine. Iduće ljeto Kopilica će biti povezana vlakom s gradskom lukom koji će voziti svakih 15 minuta. Na prostoru Kopilice će se izgraditi privremeni autobusni kolodvor s 19 perona i željeznički kolodvor, uredit će se četiri parkirališta, od kojih je jedno predviđeno za autobuse i to uglavnom turističke autobuse. U narednom periodu izgradit će se i još jedna željeznička postaja na Trgu Hrvatske bratske zajednice.

U proračunu za iduću godinu predviđena su četiri milijuna kuna za ovu fazu projekta. Za trajni projekt preseljenja autobusnoga i željezničkoga kolodvora planira se aplicirati za EU sredstva.

Mirjana Čagalj, potpredsjednica HGK za graditeljstvo, promet i veze, kazala je kako je ovaj projekt neostvareni san građana Splita i okolnih gradova već 20 godina.

- Moram istaknuti dasmo u cilju realizacije ovog projekta više napravili u posljednjih šest mjeseci nego što smo napravili u zadnjih 20 godina. Ovo je dokaz da se samo zajedničkim pristupom i suradnjom može nešto napraviti. Izrađene su tri opcije studija isplativosti od kojih je jedna najizglednija. Očekujemo da da bi studija izvedivosti ovih linija mogla biti gotova već u siječnju 2019. godine. Nakon toga bi HŽ infrastruktura trebala započeti s natječajima izrade projektnedokumentacije, što je u stvari jamstvo za završetak ovog projekta“, istaknula je Čagalj.

- Ovaj projekt završava u Zračnoj luci Split, koja je po broju putnika skoro dostigla Zračnu luku Franjo Tuđman. On je nužan Gradu Splitu i Splitsko-dalmatinskoj županiji jer se ne radi samo o povezivanju zračne i trajektne luke, nego svih gradova u okruženju koji gravitiraju prema Splitu. Osnovni preduvjet je dobra suradnja na svim razinama, a nju imamo. Ovim potpisanim ugovorima omogućeni su preduvjeti kako bismo rasteretili središte Splita do početka turističke sezone. - istaknuo je ministar mora prometa i infrastrukture Oleg Butković.

Andro Krstulović Opara, gradonačelnik grada Splita, istaknuo je kako ovo nije samo projekt Grada Splita i Splitsko-dalmatinske županije, nego se radi o projektu važnom za gradove Kaštela i Solin te za čitavu splitsku aglomeraciju.

- Cilj je spajanje putničke luke koja ima višeod 5,5 milijuna putnika i zračne luke koja ima tri milijuna putnika godišnje. Naravno da će taj broj rasti. Kada tome pridodamo oko 300 000 stanovnika koji žive na ovom području, projekt će uspostavom njegove prve faze, tj. izgradnjom intermodalnoga čvorišta u Kopilici do 1. lipnja 2019., već prve rezultate dati ovo ljeto,“ kazao je Krstulović Opara.

Župan Splitsko dalmatinske županije Blaženko Boban podsjetio je da su nekad do Trga Hrvatske bratske zajednice prije izgradnje tunela građani Solina i učenici putovali vlakom u Split te da je to bilo najfrekventnije stajalište.

- Ovaj projekt je nužan zbog rasterećenja centra Splita, a i zbog puno bržega dolaska u Split iz Kaštela i Solina. Vjerujem da će se projekt realizirati u što je moguće kraćem roku.“, kazao je Boban.

Ivan Kršić, predsjednik uprave HŽ infrastrukture, pohvalio je suradnju s Gradom Splitom. Kazao je da je potpisom ugovora napravljen prvi korak prema konkretnoj realizaciji ovoga projekta.

- Omogućili smo Gradu Splitu da u suradnji s HŽ infrastrukturom uredi parkiralište za osobne automobile te parkiralište za autobuse na području Kopilice. Osim toga, HŽ infrastruktura je raspisala natječaje za uređenje tri nova stajališta u Svetom Kaji, Solin-Širini i Dujmovači. Planirani početak radova je u prvim danima ožujka“, kazao je Kržić.

Gordan Žurga, direktor HŽ Cargo, također je istaknuo vrlo kvalitetnu suradnju svih uključenih u ovaj projekt.

- Podržat ćemo, naravno, razvoj teretnoga prijevoza. Tako da će i HŽ Cargo biti dio ovoga strateškog projekta značajnoga za gradove Split, Solin, Kaštela i Trogir.“, istaknuo je Žurga.

Željko Ukić, predsjednik uprave HŽ putnički prijevoz, kazao je kako je intemodalniterminal u Kopilici vrlo važan za HŽ putnički prijevoz.

- Ovaj terminal će omogućiti olakšanjeinfrastrukture te rješavanje zagušenosti prometom u Gradu Splitu. Pridonijet će revitalizaciji putničkoga prometa u Splitu i okolici.“, istaknuo je Ukić.
hr Wed Dec 12 2018 15:43:33 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5432bed0189942fc2000003b/80
Foto: Screenshot

Jeftine i lako dostupne droge: Sve više adolescenata ovisno o novim psihoaktivnim tvarima

U protekle dvije godine u Europi je zabilježeno 800 ozbiljnih zdravstvenih komplikacija povezanih uz konzumaciju novih psihoaktivnih tvari, a u Zagrebu je prije nekoliko godina 15-godišnjak s dišnim problemima preminuo nakon uzimanja osvježivača zraka
Dostupne i jeftine nove droge velika su javnozdravstvena prijetnja u Hrvatskoj, osobito među mladima koji traže svoj identitet i pokušavaju na taj način doći do zabave, s posljedicom teških zdravstvenih komplikacija, upozoreno je na simpoziju o novim psihoaktivnim tvarima. - piše HRT

U protekle dvije godine u Europi je zabilježeno 800 ozbiljnih zdravstvenih komplikacija povezanih uz konzumaciju novih psihoaktivnih tvari, a u Zagrebu je prije nekoliko godina 15-godišnjak s dišnim problemima preminuo nakon uzimanja osvježivača zraka, istaknuo je psihijatar i saborski zastupnik Ivan Ćelić na simpoziju koji je održan u organizaciji zagrebačkog Gradskog ureda za zdravstvo i Klinike za psihijatriju Vrapče.

Sve veća prisutnost novih droga među mladima od 12 do 17 godina

Simpozij je okupio vrhunske stručnjake koji se bave istraživanjem, prevencijom i djelovanjem psihoaktivnih tvari, a oni su upozorili na sve veću prisutnost novih droga u Hrvatskoj, pogotovo među mladima od 12 do 17 godina starosti.

Nove psihoaktivne tvari nastale su kao alternativa uobičajenim ilegalnim drogama pri čemu imitiraju učinke poznatih droga. Radi se o velikom broju novih tvari, čak 740 novih psihoaktivnih tvari je u optjecaju od 2017., a smatra se kako se svake godine još otprilike dodatnih 250 tvari pojavi na tržištu.

Glavno sredstvo preprodaje novih droga je internet iako se nove psihoaktivne tvari mogu naći i u proizvodima koji se legalno prodaju na tržištu, te se koriste kao osvježivači zraka ili u poljoprivredi.  

Legalna zamjena za klasične droge

Psihoaktivne tvari zapravo su legalna zamjena za klasične droge, a kolika je njihova raširenost najbolje pokazuje podatak da na jednog novog ovisnika o heroinu dolaze čak tri nova ovisnika o psihoaktivnim tvarima. Među njima su najrašireniji sintetski kanabinoidi koji oponašaju učinak marihuane, a nikad se točno ne zna točan sastav tog praha koji se proizvodi u kineskim laboratorijima, rekao je Ćelić. 

Naime, dovoljno je promijeniti jedan atom na psihoaktivnoj tvari da ona više nije na popisu zabranjenih tvari i kao takva je legalno dostupna na tržištu sve dok ne dođe do ozbiljnih zdravstvenih komplikacija - psihomotornog nemira, paničnih napadaja, tjeskobe, depresivnih stanja sa suicidalnim mislima, pa i psihotičnih stanja s halucinacijama. Osobito je problematična depresija respiratornog sustava koja može dovesti do zakazivanja dišnoga sustava i smrti.

Jeftine su i nabavljaju se preko interneta

Najveći je problem što su to relativno dostupne tvari, jeftine i može ih se nabaviti preko interneta. Obično se konzumiraju tijekom vikenda na zabavama. Ćelić kao posebnu opasnost navodi što se neke od njih uzimaju intravenski, što dovodi do porasta broja oboljelih od hepatitisa C i HIV-a. 

O osvježivačima zraka kao novoj ubojitoj drogi među mladima izlaganje je održala Katarina Dodig Ćurković sa Zavoda za dječju i adolescentnu psihijatriju KBC Osijek, istaknuvši da su upravo u Osijeku protekle godine osvježivači bili veliki problem. "Te tvari stvaraju dramatične kliničke slike kod adolescenata. Roditelji nemaju pojma da su ti osvježivači sredstva kojima se njihova djeca potencijalno mogu ubiti", rekla je Dodig Ćurković.

Upravo je ove godine u Osijeku drastično porastao broj djece koja su završila na psihijatriji zbog upotrebe novih psihoaktivnih tvari, a u najvećem riziku izloženi su adolescenti od 12. do 17. godine.

Djecu pronalaze na ulici u besvjesnom stanju

Lani su u Osijeku su zabilježena dva slučaja intoksikacije adolescenata novim psihoaktivnim sredstvima, a do polovice ove godine bilo je već 16 slučajeva. Takvu djecu pronalaze na ulici u besvjesnom stanju, pa ih hitna pomoć odvodi na pedijatriju i konačno na psihijatriju zbog problema s agresijom, halucinacijama i dezorijentacijom. Ona imaju snažan poriv nešto naprave sebi, ali i drugima. Od somatskih simptoma imaju snažnu bol u prsima, ubrzani rad srca i gušenje.

Problem je i što ta djeca zapostavljaju školske obaveze, bježe od kuće, odsutni su do ranih jutarnjih sati, a roditelji ne znaju što se s njima događa. Ne funkcioniraju ni u radnom, niti u obiteljskom i društvenom okruženju, kaže Dodig Ćurković.

Adolescenti nove droge najčešće uzimaju na prijelazu iz osnovne u srednju školu, u razdoblju kada su pod velikim stresom zbog prilagodbe novim uvjetima života. "Smatraju da će ih to opustiti i da će biti 'cool' s nečim što zapravo uopće nije 'cool'", ističe osječka psihijatrica. - piše HRT
hr Wed Dec 12 2018 14:27:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .