Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/53600e931799429b7330238a/80
Foto: Tom Dubravec / CROPIX

Siromaštvo u Hrvatskoj: Socijalna prava su ljudsko pravo, a ne potrošnja

Po najnovijim podacima Državnog zavoda za statistiku, u Hrvatskoj preko 19,5 posto stanovnika živi u riziku od siromaštva, čime se Hrvatska uz Bugarsku, Grčku, Litvu, Rumunjsku i Španjolsku nalazi pri vrhu zemalja Europske unije
Hrvatska je kad je riječ o siromaštvu i socijalnoj isključenosti među najpogođenijim zemljama Europske unije, a rješavanje tog ozbiljnog društvenog problema pitanje je prije svega političke odluke i jačanja svijesti da su socijalna prava ljudsko pravo i investicije u ljudski kapital a ne potrošnja, kazano je u utorak u Zagrebu na konferenciji o siromaštvu u Hrvatskoj.

Teška i dugogodišnja gospodarska kriza ostavila je teške posljedice na socijalnu situaciju u Hrvatskoj.

Po najnovijim podacima Državnog zavoda za statistiku, u Hrvatskoj preko 19,5 posto stanovnika živi u riziku od siromaštva, čime se Hrvatska uz Bugarsku, Grčku, Litvu, Rumunjsku i Španjolsku nalazi pri vrhu zemalja Europske unije.

Nezaposlenost se kreće oko 19 posto, a osobito su zabrinjavajući podaci o stopi nezaposlenosti mladih koja je veća od 40 posto te o regionalnim nejednakostima, kazano je na konferenciji "Siromaštvo i ljudska prava osoba s iskustvom života u siromaštvu".

Predsjednik Hrvatske mreže protiv siromaštva, organizatora konferencije, Nino Žganec upozorio je da mjere za borbu protiv siromaštva i socijalne isključenosti u Hrvatskoj nisu zadovoljavajuće, dovoljno kvalitetne i pristupačne.

Politika socijalne skrbi reaktivna je, usmjerena na ublažavanje posljedica, a ne preventivna, kazao je.

Borba protiv siromaštva po njegovu je mišljenju prije svega stvar političke odluke, a da bi bila učinkovita potrebne su ne samo mjere socijalne skrbi nego sinergijsko djelovanje svih javnih politika, počevši od obrazovne pa do ekonomske i zdravstvene.

"Socijalna prava ljudsko su pravo i investicija u ljudski kapital a ne potrošnja", istaknuo je.

Javnosti se nameće dojam da je potrošnja za socijalnu skrb u RH prevelika, no udio potrošnje za socijalnu zaštitu (uključujući potporu u vrijeme nezaposlenosti, socijalnu skrb, mirovine i zdravstvenu skrb) iznosi 20,8 posto BDP-a, što je ispod prosjeka u Europskoj uniji (29,5 posto), napomenuo je Zdenko Babić, član Izvršnog odbora Hrvatske mreže protiv siromaštva.

Žganec je također upozorio da su socijalne usluge u zemlji razmrvljene i da ih treba integrirati kako bi se izbjeglo dupliranje i nepotrebne mjere, a posebice je naglasio potrebu kvalitetnijeg stručnog rada na prevenciji siromaštva na lokalnoj razini.

Hrvoje Sadarić, pomoćnik ministrice za socijalnu politiku, strategiju i mlade, kazao je da je osnovni problem sustava socijalne skrbi manjak sredstava, a jedino rješenje za to su fondovi EU-a i Svjetska banka.

Vlada je do sada pripremala osnovne okvire za sustavnu reformu socijalne skrbi, donijela je Strategiju borbe protiv siromaštva i socijalne isključenosti od 2014. do 2020. i program njezine provedbe, uvela zajamčenu minimalnu naknadu, koja je na snazi već godinu dana, a koja bi s vremenom trebala prerasti u zajamčeni minimalni standard i biti jamac zadovoljenja osnovnih životnih potreba korisnika, te informatizirala sustav, istaknuo je.

Barbara Helfferich, direktorica Europske mreže protiv siromaštva, kazala je da je siromaštvo velik problem i u Europskoj uniji.

Po podacima Europske komisije, broj siromašnih u EU porastao je od 2010. do 2012. za 6,6 milijuna, na ukupno 124,2 milijuna ljudi, što znači da neki oblik siromaštva pogađa svakog četvrtog stanovnika Europske unije.

Posebno je zabrinjavajuće što zaposlenost postaje sve manje siguran put za izlazak iz siromaštva jer podaci pokazuju da je stopa zaposlenih europskih građana koji su siromašni porasla s 8,6 na 9,1 posto. Osobito je teška situacija među mladima (preko 24 posto nezaposlenih).

Države članice EU-a trebale bi po njezinu mišljenju osigurati primjeren minimalni dohodak i primjerene socijalne naknade kako bi se ljudima omogućio dostojanstven život i dala im se prilika da se uključe na tržište rada.

Europska mreža protiv siromaštva zauzima se da se ljude stavi u središte europskih politika, ne samo socijalnih, kako bi se riješilo tu veliku krizu, istaknula je.

O problemu siromaštva u Mađarskoj govorila je Krizstina Jasz, iz Mađarske mreže protiv siromaštva, kazavši da je u Mađarskoj siromašno svako četvrto dijete, broj siromašnih povećao se u zadnjih godinu dana za 100.000, a 70 posto pripadnika srednje klase nakon deset godina članstva u EU ne bi moglo podnijeti neplanirani trošak od otprilike 20 eura.

Veliki problem u Mađarskoj su regionalne razlike, odnosno veliko siromaštvo u pograničnim područjima te diskriminacija Roma, a vladina sredstva nedovoljna su da bi se išta promijenilo, kazala je.

hr Tue Jan 27 2015 20:49:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a1bc250b9e03e41108b456a/80
Foto: Pixabay / Ilustracija

Čak 400.000 automobila u Hrvatskoj predstavlja velik rizik u prometu, evo i zašto

Za velik broj prometnih nesreća, krivca možemo tražiti i u starom voznom parku. Hrvatski vozni park u prosjeku je star 13 godina, a čak 400 tisuća vozila nema suvremeni sustav za kočenje.

Kočnice štekaju na domaćim cestama. Zbog svoje starosti, trećina vozila ne prolazi tehnički. Padaju upravo na najvažnijem sustavu, onom za kočenje.

To su automobili koji nisu opremljeni niti čak ABS kočnim sustavom, a da ne govorimo o modernim ESP sustavima'', rekao je Goran Pejić iz Centra za vozila Hrvatske.

Godišnje je registrirano nešto više od dva milijuna vozila. Gotovo pola milijuna, ne prolazi tehnički zbog raznih kvarova. Nisu samo kočnice razlog.

- Tako smo prošle godine s ceste eliminirali više od 60 tisuća automobila, s lošim pneumaticima. Također smo 120-130 tisuća automobila maknuli s ceste, kod njih smo uočili teže nedostatke na kočionom sustavu kao što su razlika kočenja lijeve i desne strane na istoj osovini automobila'', kaže Pejić.

Zabrinjava i povećanje broja uvoznih polovnih automobila, čija je sigurnost upitna. Tomu se može stati na kraj.

- Da se uvede sustav u kojem će se dodatno smanjiti trošarine za vozila mlađa od pet ili sedam godina. a svakako da se dodatno penaliziraju vozila starija od sedam godina čime bi, ja vjerujem došlo do pomlađivanja relativno starog hrvatskog voznog parka'', rekao je Pero Klarić, trgovac automobilima.

Postoje i drugi načini. ''Država mora odlučiti što u budućnosti želi. Na neki način mora honorirati kupce novih automobila na način da ima da nekakvu poreznu olakšicu, a ne da plaćaju veći porez nego vlasnici rabljenih automobila'', rekao je Kristijan Tićak iz AMS-a.

I dok novi automobili imaju moderne sigurnosne sustave, većini naših vozača, to je daleka budućnost. Tek rijetki uživaju, blagodati sigurnih vozila.

- To su uređaji za automatsko kočenje u slučaju nailaska na nekakvu kolonu koja je zaustavljena, zatim uređaj za izbjegavanja pješaka ako pješak iznenada izleti ispred vozila, zatim uređaj za prepoznavanje pješaka u noćnim uvjetima, svi ti uređaji mogu značajno povećati sigurnost prometa, a danas nisu više toliko skupi'', rekao je Marko Šoštarić, prometni stručnjak.

A upravo bi ti sustavi trebali smanjiti broj stradalih u prometu i to za pedeset posto, piše dnevnik.hr

hr Sat Apr 20 2019 22:03:54 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b3b8b15cb557ac8078b45df/80
Foto: Pixabay/Ilustracija

Evo kako će raditi trgovine za produženi vikend

Sve trgovine bit će zatvorene na Uskrs, ali neke će ipak raditi na Uskrsni ponedjeljak
Ni Konzum ni Lidl neće raditi ni na Uskrsni ponedjeljak.

Spar i Interspar neće raditi na Uskrs, ali će neke poslovnice raditi na Uskrsni ponedjeljak do 14 sati. Ovdje možete provjeriti koje će trgovine raditi.

Kaufland će na Uskrsni ponedjeljak raditi do 16 sati.

Plodine će u ponedjeljak raditi prema nedjeljnom radnom vremenu. Ovdje možete doznati kako će raditi pojedine trgovine.
hr Sat Apr 20 2019 18:57:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cbb2c3a29111cf2528b45e9/80
Foto: Sever Weather Europe)

Iz Sahare nam dolazi pješčani oblak: Trebamo li se brinuti?

Zanimljivo je i to da je i prije točno godinu dana nad Hrvatskom prošao oblak saharske prašine

Iznimno velike količine saharske prašine stići će u zapadnu Europu i zapadni Mediteran ovog vikenda. Francuska, dijelovi Španjolske i Portugala, osobito Balearski otoci, Korzika, Sardinija, Sicilija, veliki dijelovi Apeninskog poluotoka, Malta, kao i dijelovi Beneluxa i zapadnog Mediterana imat će nebo prepuno saharske prašine, javlja Severe Weather Europe.

Daleko najviše prašine zahvatit će zapadni Mediterana, odakle će nastaviti padati prema sjeveru. Kako će prašina putovati Mediteranom i početkom idućeg tjedna, tako neće zaobići ni Hrvatsku.

Meteorolog Dnevnika Nove TV Darijo Brzoja za DNEVNIK.hr objasnio je da se to događa nekoliko puta godišnje. '

- To ovisi o intenzitetu prodora koji nam stiže. Najčešće se događa kad neka ciklona uspije s donje strane povući baš pijesak iz Sahare i dignuti ga u višu atmosferu koja onda to prenese nama. Kod nas je to, recimo, povezano s jakom i olujnom južinom.

Ono što se kod nas zapravo dogodi je da automobili često budu prljavi. Češće se to događa na Jadranu, u Dalmaciji, nego što dođe do kopnenog dijela unutrašnjosti. A onda se i ta prašina zna ponekad pomiješati s peludi. Onda ako padne kiša, čak i par kapi, obično to bude u tom smislu da vam više zaprlja auto. S obzirom da su to jako kratke epizode i ne traje nešto dugo, onda to ne stvara nekakve zdravstvene poteškoće ili tegobe. - objasnio Darijo Brzoja.

- Ova južina će sada trajati nekoliko dana pa je sada samo pitanje kako će ti sustavi biti posloženi, koliko će tog pijeska doći. To je situacija koja se češće događa u Grčkoj, na Kreti i južnijem Sredozemlju, pa čak i Španjolskoj jer je dosta blizu Africi. A kod nas nije tako često. U principu je kod nas najzanimljivije jer se zaprlja auto ili ako se dogodi zimi kada pada snijeg, pa snijeg bude malo drugačije boje. - dodaje Brzoja.

Zanimljivo je i to da je i prije točno godinu dana nad Hrvatskom prošao oblak saharske prašine. - piše DNEVNIK.hr

hr Sat Apr 20 2019 16:27:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cbb16e029111cc9538b4579/80
Foto: Pixabay

Forum mladih SDP Split čestitao svjetski dan marihuane: "Zalažemo se za potpunu legalizaciju"

Diljem svijeta ljudi se okupljaju kako bi pušili i prosvjedovali za legalizaciju marihuane
Danas se obilježava (neslužbeni) svjetski dan marihuane ili 420 Day. 

Diljem svijeta ljudi se okupljaju kako bi pušili, ali isto tako i prosvjedovali za legalizaciju marihuane.

Obilježavanju ovog datuma pridružili su se i iz Foruma Mladih SDP Split.

- Čestitamo svima 420 Day uz poruku da se zalažemo za potpunu legalizaciju marihuane za korištenje u osobne svrhe! Smatramo kako je uporaba marihuane stvar osobne slobode, ali i kako bi to bila vrlo isplativa stvar za zemlju koja živi od turizma.

Uostalom danas je Slavonija pusta i prazna, a možda je baš uzgoj i prodaja kanabisa nešto što bi donijelo nova radna mjesta i novi zamah posrnuloj poljoprivredi. Sretan 420! - poručili su.


hr Sat Apr 20 2019 14:56:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .