Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/55a227903b94ea0b008b4f73/80
Foto: Screenshot YouTube

U splitskom škveru najveći jedrenjak na svijetu: 5 jarbola, 3 bazena, 150 luksuznih kabina...

Splitsko brodogradilište uskoro će za naručitelja iz Monaka, kompaniju Star Clippers Ltd. započeti izgradnju najvećeg broda s križnim jedrima na svijetu, petojarbolnog barka, koji će biti osuvremenjena kopija jedrenjaka France II iz 1911. godine.

Direktor projekta za izgradnju tog putničkog jedrenjaka Radovan Načinović u razgovoru za Hinu kaže da je brod sada u fazi projektiranja, na jesen počinje njegova izgradnja, porinuće se očekuje idućeg ljeta, a primopredaja krajem 2017. godine.

Vjerna reprodukcija klasičnih jedrenjaka

Star Clippers Ltd. prisutan je na europskom i američkom tržištu, a poznat je po brodovima koji su vjerna reprodukcija klasičnih jedrenjaka. Tako će se i novi brod koji gradi Brodosplit graditi po uzoru na brod "France II" iz 1911. godine.

Bit će čelične konstrukcije dok će paluba biti kompletno pokrivena tikovinom najviše kvalitete. Jedrenjak dužine 162 i širine 18,5 metara, imat će 2000 tona, pet jarbola i jedra ukupne površine 6.347 kvadratnih metara. Na krmi će biti platforma sa koje će putnici moći ulaziti u more.

Na brodu su predviđena i tri bazena koja će biti punjena slatkom ili morskom vodom, a imat će posebno osvjetljenje i mogućnost grijanja. Imat će pet paluba, a na njemu će moći boraviti 450 osoba od čega će 300 putnika biti smješteno u 150 luksuznih kabina, a do 150 članova posade u 74 kabine.

Bit će luksuzno uređen, ali sa atmosferom koji podsjeća na stare jedrenjake: predviđen je prostor za biblioteku i velike salone, od kojih će se jedan, u kojem će biti i glasovir, protezati na tri palube.

Kuhinja na tri palube

Na otvorenim palubama bit će tri bara i kuhinja koja će se prostirati na tri palube. Klimatizacija na brodu bit će izvedena prema visokim zahtjevima da bi zadovoljila komfor putnika u svim klimatskim uvjetima, kaže Načinović.

Na jedrenjaku će biti najmodernija navigacijska i komunikacijska oprema, svaka kabina će imati internet, telefon, televiziju i ostala sredstva zabave, a cijeli brod će biti pokriven wi-fi signalom.

Specifičnost broda su i jedra kojima će se moći upravljati samo s nekoliko članova posade, a postoji mogućnost da to, uz nadzor posade, rade i putnici koji to budu željeli.

Brod je isključivo namijenjen jedrenju, iako će imati dva potpuno neovisna elektromotora. Pri projektiranju i gradnji poštivat će se koncept "siguran povratak u luku".

Da bi u slučaju neke nesreće ili kvara brod bio sposoban vratiti se u luku, određeni sustavi moraju nastaviti s radom u dijelu broda koji nije zahvaćen nezgodom (požar ili prodor vode).

Ključna oprema udvostručena

To znači da će sva ključna oprema na brodu biti udvostručena, zbog čega je predviđena gradnja dviju strojarnica s uređajima za proizvodnju električne energije i vode, svih sustava goriva i maziva, te dodatni zapovjedni most.

U slučaju bilo kakvog zatajenja, požara ili prodora mora u bilo koji prostor ili zonu na brodu, jedrenjak bi se trebao moći vratiti u luku s udaljenosti od gotovo 2000 nautičkih milja, što je na moru najudaljenija točka od kopna.

Predviđeno je da plovi svim morima svijeta, pa čak i kod Arktika i Antarktika, zbog čega će biti izgrađen u skladu sa zahtjevima za čvrstoću trupa pri plovidbi kroz područja u kojima ima leda, kaže Načinović.

Brzina broda s jedrima iznosit će oko 16 čvorova, a moći će ploviti i brzinom od 20 čvorova uz prave vremenske uvjete i uvježbanost posade. S pogonom od dva motora moći će ploviti 16 čvorova, imat će zakretne propelere, pramčani porivnik i dva kormila, zbog čega će imati izuzetne manevarske sposobnosti.

Predvidjeli smo šest čamaca za spašavanje koji će služiti i kao tenderi za prebacivanje putnika na plaže ili manje luke, a osim njih na brodu će biti osam splavi, četiri sportska čamca i dva manja čamca, najavljuje Načinović.

Brodosplit izabran nakon dugih provjera

Čak 11 mjeseci trajalo je pregovaranje s naručiteljem i izrada tehničkog opisa i dokumentacije, otkrila je Hini direktorica prodaje u Brodosplitu Teuta Duletić.

Jedan od ključnih razloga zašto je Brodosplit dobio taj projekt jest stručnost njihovog projektantskog kadra koji je brodovlasnika uvjerio da splitsko brodogradilište to može odraditi.

"Brodovlasnik je vrlo jasno znao što želi kada je došao na razgovor, donio je debelu knjigu želja koju je trebalo strukturirati, te prilagoditi nama i našoj tehnologiji", kaže Duletić dodajući kako je, prije nego je kontaktirao Brodosplit, Star Clippers Ltd. provjerio što mu nude španjolski, njemački i talijanski brodograditelji.

HBOR podržao projekt

Kupnju broda financira njemačka KfW Ipex banka, zajedno s drugom komercijalnom bankom, a jedan od preduvjeta za ispunjenje ugovora o kreditu bilo je izdavanje police osiguranja. To je učinila Hrvatska banka za obnovu i razvitak (HBOR) i time preuzela rizik povrata dijela kredita kojeg je KfW Ipex odobrio naručitelju broda.

Zbog povećane globalne potražnje za krstarenjima, naročito za brodovima s jedrima, naručitelj Star Clippers Ltd. će novim brodom proširiti postojeću flotu koja se trenutno sastoji od tri takva broda - Royal Clipper, Star Clipper i Star Flyer, navode iz HBOR-a.

Ocjenjuju kako će uspješna realizacija tog ugovora, uz potporu HBOR-a, pridonijeti održivom poslovanju Grupe Brodosplit i očuvanju njezine temeljne djelatnosti, te također osigurati ulazak Brodosplita na rastuće tržište jedrenjaka i dobivanje značajnih referenci.

hr Sun Jul 12 2015 10:39:12 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/587010361eea8f3acb8b457c/80

Magistrala konačno otvorena za sav promet! Dio vatrogasaca ostaje kod Jasenova, ostali žure na nove intervencije

U požaru koji od pet sati jutros gori na predjelu Jasenova kod Grebaštice, planulo je dvadesetak hektara trave i niskog raslinja, doznajemo u šibenskim hitnim službama.

adranska magistrala između Šibenika i Primoštena otvorena je u subotu oko 11 sati za sav promet nakon što je zbog požara na predjelu Jasenovo tijekom noći bila potpuno zatvorena, a ujutro se promet tom cestom odvijao naizmjenice jednim kolničkim rakom, doznaje se u Javnoj vatrogasnoj postrojbi (JVP) Šibenik.

Požar koji je planuo noćas oko 4,40 sati na području između Jasenova i Grebaštice kod Šibenika lokaliziran je u prijepodnevnim satima, ali vatrogasci će zbog olujne bure ostati tamo tijekom cijeloga dana i nadzirati opožareni prostor.

Izgorjelo je oko 24 hektara površine, uglavnom niskog raslinja, ali stradala je i jedna borova šuma uz kamp na tom području koji su vatrogasci uspjeli obraniti, tako da vatra nije zahvatila unutrašnje objekte, kazao je Volimir Milošević, zapovjednik JVP Šibenik.

- Na terenu je u tijeku smjena ljudstva koje ostaje tamo zbog opasnosti da vjetar ne razbukta vatru, ali dio vatrogasaca moramo raspodijeliti na druge intervencije. Imamo još jedan požar na području Sedramića te novi požar na otvorenom prostoru kod Vodica. Također, tijekom noći i jutra bilo je dvadesetak intervencija zbog stabala, stupova i reklamnih panoa koje je porušila bura, a takve dojave stižu nam i sada - kaže zapovjednik Milošević.

Uzrok požara kod Jasenova moglo bi biti iskrenje iz jedne električne žice, ali to tek utvrđuje šibenska policija, piše sibenik.in

hr Sat Feb 23 2019 13:37:13 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c7134130e4938a8b98b45b8/80
Foto: InfoVodice

Gori blizu Vodica: 500 metara od kuća, bura ometa gašenje

Osim što orkanska bura otežava gašenje vatrogascima, ona onemogućuje korištenje kanadera. Poviše Vodica i Tribunja, piše InfoVodice, vidi se gusti dim, a vatra je svega 500 metara zračne linije od prvih kuća

Županijski centar 112 zaprimio je nešto iza 11 sati dojavu o požaru poviše Orlovih krugova. Na teren su izašle raspoložive vatrogasne snage, no orkanska bura ometa gašenje.

Osim što orkanska bura otežava gašenje vatrogascima, ona onemogućuje korištenje kanadera. 

Poviše Vodica i Tribunja, piše InfoVodice, vidi se gusti dim, a vatra je svega 500 metara zračne linije od prvih kuća na Selinama. 


hr Sat Feb 23 2019 12:53:46 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/57736886d84d64744b8b46a3/80
Foto: D.N.

Demografi složni: Pali smo ispod 4 milijuna stanovnika

U sedam godina smanjio se broj djece do 14 godina za gotovo 60 tisuća, a povećao broj starijih od 65 i više godina za 74 tisuće. Prof. Akrap upozorava da se po udjelu mladih do 14 godina vidi da će mnoštvo škola nestajati
Samo 4 milijuna i 89 tisuća stanovnika imala je Hrvatska lani sredinom godine prema jučer objavljenoj procjeni Državnog zavoda za statistiku (DZS). Dakle, Hrvatska koja je prema posljednjem popisu stanovništva iz 2011. imala 4,284 milijuna stanovnika nikad od svoje samostalnosti nije imala manje ljudi nego danas, a procjene demografa pokazuju da smo zapravo pali ispod 4 milijuna stanovnika jer se veliki broj iseljenih ne odjavljuje, a DZS procjenu broja stanovnika temelji na broju rođenih, umrlih, doseljenih i službeno odseljenih. 

No, još gore od toga je što nam je loša dobna struktura stanovništva mladih naspram starijih od 65 i više godina pa, prema procjeni DZS-a, imamo samo 590,6 tisuća djece do 14 godina te 833,3 tisuće starijih od 65 i više godina, piše vecernji.hr

Svi iseljeni se ne odjavljuju

To znači da se samo u sedam godina smanjio broj djece do 14 godina za gotovo 60 tisuća, a povećao broj starijih od 65 i više godina za 74 tisuće.

– Po mom sudu, sada imamo ispod četiri milijuna stanovnika s obzirom na to da se veliki broj iseljenih ne odjavljuje. No, bitnija od broja stanovnika je loša dobna struktura stanovništva u Hrvatskoj, sve manji udio mladih do 14 godina u odnosu na starije od 65 godina. To sa sobom nosi teške gospodarske i socijalne probleme i posljedice za mirovinski i zdravstveni sustav. Po udjelu mladih vidi se da će mnoštvo škola nestajati što znamo i bez procjene DZS-a jer već nestaje mnoštvo područnih škola u ruralnim naseljima – kaže demograf prof. dr. Anđelko Akrap, pročelnik Katedre za demografiju zagrebačkog Ekonomskog fakulteta.

I demograf doc. dr. Stjepan Šterc slaže se s Akrapom da Hrvatska danas ima manje od 4 milijuna stanovnika.

– Te procjene DZS-a o broju stanovnika sredinom 2018. godine prilično su optimistične. Posljednji podaci pokazuju nam da smo stvarno pali ispod 4 milijuna stanovnika. Najsignifikantniji je broj djece u osnovnim i srednjim školama koji je egzaktan jer škole svake godine dostavljaju službene podatke o broju učenika pa se vidi da smo u 10 godina izgubili 83-84 tisuće učenika osnovnih i srednjih škola. Oko 65 tisuća djece iz osnovne i srednje škole se, prema procjenama, iselilo u proteklih 10 godina i kad se tome doda prirodni pad stanovništva od 150 tisuća ljudi, u 10 godina mi imamo gubitak stanovništva više od 400 tisuća – govori Šterc.

I demograf doc. dr. Marin Strmota sa zagrebačkog Ekonomskog fakulteta slaže se s kolegama da imamo realno 4 ili manje od 4 milijuna stanovnika.

– Nažalost, takve projekcije su očekivane, očekivano je starenje stanovništva u Hrvatskoj, smanjivanje udjela mladih i povećanje udjela starijih od 65 godina. Dobna struktura vjerojatno je i lošija s obzirom na iseljavanje primarno radnog kontingenta od 25 godina do 45 godina, što je još dodatni uteg za zemlju. Negativni trendovi nastavljaju se tako da nekoliko stotina rođene djece više lani teško može značiti išta s obzirom na ovakav sastav stanovništva – kaže Strmota. 


Demograf dr. sc. Nenad Pokos s Instituta društvenih znanosti Ivo Pilar također napominje sljedeće:

– Ako je 31. ožujka 2011. u Hrvatskoj živjelo 4,284.889 stanovnika, a prirodni pad između travnja 2011. i 30. lipnja 2018. iznosio je oko 99,5 tisuća stanovnika, proizlazi da je negativni migracijski saldo u tom razdoblju iznosio svega 95.799 osoba. Taj broj otprilike odgovara službenoj statistici, ali svima je poznato da je razlika između broja odseljenih i doseljenih bila znatno veća nego što prikazuju podaci DZS-a. Stoga je u Hrvatskoj sredinom 2018. sasvim sigurno živjelo manje od četiri milijuna stanovnika – govori Pokos. 


hr Sat Feb 23 2019 12:15:46 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5c711b580e493839b78b4629/80

FOTOGALERIJA Pogledajte što razorna bura ostavlja za sobom

U Pomorskome hidrometeorološkom centru Split potvrdili su da je noćas i jutros najjača bura puhala u Makarskoj, čak 191 kilometar na sat, a u Splitu je dosegnula 176 kilometara na sat i najjača je u posljednjih deset godina.
U Solinu su naleti bure toliko jaki da su bacili i jedan od najbržih brodova na Jadranu čija je vrijednost 150.000 eura. U vlasništvu je Ive Bilića, a šteta će biti procijenjena tek nakon podizanja.

Kako javljaju čitatelji, u ulici Ive Tijardovića na Pujankama, bura nosi dijelove fasade, a policija upozorava da se izbjegava dio oko Doma mladih. Naime, bura kida i raznosi velike komade lima.






hr Sat Feb 23 2019 11:07:58 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .