Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5ec0ecba6f2ab83c2e8b4574/80
Foto: MUP

Analiza kornatske tragedije: "Policijska analiza je površna, nepostojanje odgovarajuće dozvole 20-godišnjaka sekundarni je problem"

Prometni stručnjak Željko Marušić komentirao je strašnu tragediju koja se dogodila na Kornatima

Strašna nesreća, u kojoj je nizozemski 14-godišnjak smrtno stradao, u kornatskom Žutskom kanalu, nakon sudara s gliserom, koji ga je vukao na zrakom napuhanom kolutu – plutači (!), opravdano je dobila veliku medijsku pozornost. Zbog magnitude tragedije, stradavanje mlade osobe te utjecaja na turizam policija je brzo objavila ‘detaljnu’ analizu.

No ona je površna, stoga i nestručna, jer činjenica da je brzim i snažnim plovilom neodgovorno i nestručno upravljao 20-godišnjak bez odgovarajuće dozvole za upravljanje tek je sekundarni problem.

Primarni je problem što je brzo plovilo (gliser) vuklo zrakom napuhanu torusnu (kolutnu) plutaču, protiv temeljnog pravila plovila, i što se takva krajnje opasna, pogibeljna radnja na našoj obali ljeti radi masovno i svakodnevno!

Trebalo bi je odmah i strogo zabraniti, neovisno ima li osoba odgovarajuće dozvole. Dosad je bilo dosta ozljeda zbog toga, većina nezabilježenih, a tragedija je bila samo pitanje vremena. No, da tehnički objasnimo.

Bit će lakše ako povučemo paralelu sa zračnom plovidbom. Kao što u tekućini postoje plovila i plutače, tako u zraku postoje aerodini (zrakoplovi, motorni i bezmotorni) i aerostati (baloni i zračni brodovi – dirižabli).

Zrakoplov, motorni, smije vuči samo drugi zrakoplov (bezmotorni – jedrilicu), a nikako zračni balon (pandan plutače), niti dirižabl! To bi završilo tragično i za vučnu (aerodinamičku) letjelicu i vučenu (aerostatsku) letjelicu. Da pitate nekoga u zrakoplovstvu za takvu mogućnost, uhvatio bi se za glavu!

Postojala je samo jedna, teška, iznimka – sustav STARS (surface-to-air-recovery-system), koji je 1950. osmislila CIA, za ekstremne situacije zračnog izvlačenja agenata iz neprijateljskog okruženja. Tehnički, slična je kao kad gliser vuče osobu na plutači, po obrascu kornatske tragedije!

Agent bi, na dogovorenom mjestu, u zrak podigao poliamidni (najlonski) balon, na elastičnom poliamidnom užetu dužine 150 metara, na kojeg bi se zakačio pojasima uz tijelo. Crveni je marker bio postavljen na 130. metru užeta. Spasilački bi zrakoplov, leteći najmanjom mogućom brzinom, kukom zakačio uže u području markera i s tla u zrak naglo, brutalno povukao osobu, potom je u letu vitlom privlačio zrakoplovu i uvukao.

Bio je to iznimno opasan manevar, kalkuliralo se s 20 posto pogibeljnosti (jedan od pet), što je bilo prihvatljivo u operacijama kad je izvjesnost preživljavanja, bez te operacije, bila (znatno) manja. U praksi, ispalo je još pogibeljnije. Od desetak operacija tri su završile tragično te su obustavljene.

Naizgled to je slično (ali nije!) kao kad gliser vuče osobu s padobranom, što je granična, prilično opasna zabava, koja, ako se ne poštuju striktna tehnička pravila, lako može krenuti po zlu, s ozljedama i tragično. Ali, tu se kombiniraju ‘prijevozna sredstva’, koja u dva medija, tekućini i zraku, oba funkcioniraju po dinamičkim principima, ne različitim, kao kad gliser vuče plutaču.

Pobogu, kako smo mogli dosad tolerirati, i još uvijek toleriramo (!), da brzi gliseri uzduž naše obale masovno vuku zrakom napuhane kolutove?! Jedna je stvar kad gliser vuče ‘bananu’, jer ona je po formi i izvedbi plovilo, a zrakom napuhani kolut je plutača, koja se u hidrodinamičkim uvjetima ponaša potpuno nekontrolirano i nepredvidivo!

Stoga je objašnjavanje pogrešaka i neodgovornosti u manevriranju – promašeno. Ako se brzim gliserom vuče napuhani kolut, s osobom na njemu, ne postoji pravilan postupak manevriranja i svaki može završiti nesrećom!

U medijskim su se analizama pojavile i ocjene kako je problem bio u premaloj dužini užeta (15,4 metra). Netočno! Svaka je dužina, u ovakvom slučaju, opasna. Mala je opasna, a velika može biti još opasnija, ne samo zbog rizika zaplitanja užeta.

Najveći je rizik kod velike dužine užeta, da plutača s osobom na njoj, nekontroliranom i nepredvidivom putanjom dođe u položaj da je vučnom brodu bliže od dužine užeta. Gliser tada kratkotrajno biva rasterećen vučne sile te dodatno pojuri, a plutača se kratkotrajno zaustavlja. Trenutak kasnije dolazi do zatezanja elastičnog užeta i katapultiranja plutače, s osobom na njoj, prema gliseru.

Užas, kakav se izvjesno i dogodio 14-godišnjaku. Bilo bi bolje da je uže bilo kraće, a manja dužina usto smanjuje rizik sudaranja s gliserom!

Plutača, za razliku od plovila, nema sposobnost zadržavanja putanje (kursa), jer nema bočnog samostabilizirajućeg efekta te se u dinamičkim uvjetima ponaša nepredvidivo, što je zorno pokazana kornatska tragedija.

Dakle, treba odmah strogo zabraniti vuču plutača svih vrsta (kolutova, madraca…), brzinom većom od 5 čvorova, a takav prekršaj sankcionirati s oduzimanjem dozvole za upravljanje plovilom i kaznom od 7500 do 30.000 kuna

Istodobno treba preciznije i oštrije definirati i nadzirati vuču gliserom svih vrsta plovila, od skija do ‘banana’, prvenstveno u poštivanju potrebne udaljenosti od obale.

hr Tue Jul 21 2020 08:00:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5f005be9daf72d21228b4689/80
Foto: Pixabay

Na dubrovačkom području nema novih slučajeva zaraze

U Dubrovačko-neretva­nskoj županiji u pos­ljednja 24 sata nije zabilježen niti jedan novi slučaj zaraze COVID­-19 infekcijom, priopćio je županijski Stožer Civilne zaštite.

S današnjim danom, kako navodi, izliječena je jedna starija muška osoba s boravištem u BiH.

Od početka pandemije analizirana su ukupno 6923 uzorka.

U Općoj bolnici Dubrovnik je hospitalizirana jedna osoba pozitivna na COVID­-19. U samoizolaciji je ukupno 256 osoba, a u posljednja 24 sata nije zabilježeno niti jedno kršenje mjere. Od početka pandemije zabilježeno je ukupno 49 kršenja mjere samoizolacije.


Stožer Civilne zaštite i dalje poziva građane da se drže svih propisanih mjera Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i Stožera civilne zaštite RH.

hr Tue Aug 11 2020 14:25:53 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ede66a26f2ab8275d8b4599/80
Foto: D.N.

91 novi slučaj u protekla 24 sata, u bolnicama ukupno 115 osoba

U protekla 24 sata zabilježen je 91 novi slučaj pa je broj trenutno oboljelih (aktivnih slučajeva) u Hrvatskoj danas 618.
Među njima je 115 pacijenata na bolničkom liječenju, od toga je na respiratoru 5 pacijenata. U protekla 24 sata testirano je 1.309 osoba. 
Od 25. veljače 2020., kada je zabilježen prvi slučaj zaraze u Hrvatskoj, do danas je ukupno zabilježeno 5.740 osoba zaraženih novim koronavirusom, od čega 91 u protekla 24 sata.
 
4.962 osoba se oporavilo, a dosad je preminulo stotinu i šezdeset osoba.
 
Do danas je ukupno testirano 130.688 osoba, od toga 1.309 u protekla 24 sata.
hr Tue Aug 11 2020 14:11:54 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5f282da6daf72dae518b45af/80
Foto: Pixabay

U Šibensko-kninskoj županiji šestero novooboljelih

U Šibensko-kninskoj županiji zabilježeno je šest novih slučajeva zaraze koronavirusom. Trenutno je 39 aktivnih slučajeva oboljenja, a svi novozaraženi su mlađe osobe, izvijestio je u utorak Stožer civilne zaštite te županije.

Među šestero novozaraženih su dvije mlađe ženske osobe, s prebivalištem na području Grada Vodica koje su kontakti ranije oboljelih.

Među njima su i dvije mlađe muške osobe s područja Šibenika, čija je epidemiološka obrada u tijeku.

Također, zaražena je jedna mlađa muška osoba koja trenutno boravi na području Vodica, s prebivalištem u Osijeku, čija je epidemiološka obrada u tijeku te mlađa muška osoba koja je boravila na području Rogoznice, s prebivalištem u Zagrebu, a koja je odmah po saznanju pozitivnog nalaza otputovala na adresu stalnog boravka.

Pod mjerama zdravstvenog nadzora i samoizolacije trenutno je 57 osoba. Od reaktivacije epidemije u lipnju, ukupno 73 osobe oboljele su od COVID-19 infekcije, a trenutno je 39 aktivnih slučajeva oboljenja.

hr Tue Aug 11 2020 13:26:01 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5f3137e0daf72d2d648b45bf/80
Foto: Dalmacija News

Nova žarišta koronavirusa postali rođendan u Imotskom i noćni klub u Makarskoj

Moramo shvatiti da prijeti opasnost. Mi radimo koliko možemo, ali najveća je osobna odgovornost, rekla je Karin.
Nova su 24 slučaja koronavirusa u Splitsko-dalmatinskoj županiji, ali i još osam koji prebivališno ne pripadaju Splitsko-dalmatinskoj županiji, no ovdje su testirani.
- Radi se o mlađim osobama koji su kontakti mlađih osoba s našeg područja, a koji su bili u noćnim klubovima, rekla je medijima Željka Karin, ravnateljica Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Split o ljudima koji su testirani, a koji nisu iz naše županije. 

- U Imotskoj krajini imamo 8 novooboljelih, a prije nekoliko dana imali smo 7 novih slučajeva. To je jedno upozorenje. Sve su to kontakti ranije pozitivnih osoba, a među ostalim imamo i rođendan na kojem su se pojavili slučajevi koronavirusa, govorila je na konferenciji Karin koja je posebno naglasila da se moraju paziti mladi koji donose virus svojim obiteljima

Korona žarište postao je i jedan noćni klub u Makarskoj.
- Pojavili su se slučajevi infekcije pa smo iz jednog od klubova testirali sve djelatnike. Bilo je pozitivnih, napravili smo samoizolaciju njih i kontakata te smo u dogovoru s vlasnikom zatvorili zatvoreni dio kluba, kazala je Karin. 

- Moramo shvatiti da prijeti opasnost. Mi radimo koliko možemo, ali najveća je osobna odgovornost. 'Plešemo' s koronavirusom, ali se moramo pridržavati mjera, dodala je Željka Karin.

Komentirala je i Sinjsku Alku koja je za nama.
- Alka je organizirana besprijekorno, onaj službeni dio. Mi ne znamo što se događalo prije i poslije. Vidjet ćemo sve za desetak dana, nadamo se da su ljudi bili odgovorni i da neće biti posljedica, zaključila je Karin.




hr Tue Aug 11 2020 12:51:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .