Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5889fa711eea8fcd2e8b45ec/80
Foto: Dalamcija News

Slomljeno krilo: Jedini preživjeli prisjetio se jedne od prvih i najtežih zrakoplovnih nesreća u Hrvatskoj kada je poginulo petoro branitelja

Zvonko Kovačević jedini je preživio pad aviona AN 2 s tridesetak metara visine

Na današnji dan prije 25 godina dogodila se jedna od prvih i najtežih zrakoplovnih nesreća u Domovinskom ratu. Zvonko Kovačević jedini je preživio pad aviona AN 2 s tridesetak metara visine. Poginuli su: Branko Fridel, Boris Kekez, Davor Šabić, Mladen Škalic i Bojan Vojvoda.

- Bio je lijep zimski dan, baš kao i danas. Poletjeli smo iz Divulja u Sinj po gorivo kako bi mogli obaviti jedan pripremni let za borbena djelovanja. Poletjeli smo sa sinjskog aerodroma i trebali smo se vratiti nazad, na Divulje i tada se dogodila nesreća. Zakačili  smo žice dalekovoda i srušili se – prisjetio se Kovačević tog kobnog dana.

Kaže da je preživio zahvaljujući spletu okolnosti i Božjoj volji.

- Vidjeli smo lom lijevoga krila, od tog trzaja sam pao na pod, uhvatio sam se rukama za stolice i udar sam primio na prsa. Nije me nabio naprijed kao ostale, došao sam k sebi u tom dimu i vatri. Vidio sam da je avion raspukao na jednom mjestu  i nogama sam proširio taj otvor još više i uspio sam izaći na livadu. Mještani Šimaca su me odvukli malo dalje i u tom trenutku je avion je potpuno izgorio sa svima unutra – priča Kovačević.

Zbog dima u avionu nije vidio nikoga od svojih suboraca i prijatelja. Dozivao ih je, ali nije čuo da se itko odazvao.

- Pomislio sam da ćemo svi izgorjeti, vatra je već bila u kabini, to je trajalo tri, četiri minute. Nakon toga sam završio u bolnici, a nakon kraćeg oporavka opet sam otišao na teren u sastavu Četvrte brigade i ostao do kraja rata. Imao ozljede obje noge, rebara, prsiju, ruku, udarac u glavu, iskašljavao sam krv… Na vlastiti zahtjev sam nakon osam dana otišao iz bolnice kući, a nakon 15 dana vratio sam se na ratište, nezaliječen. Bilo je problema na ratištu, moji iz diverzantske jedinice ostavljali su me u bazi zbog toga, ali brzo sam opet išao s njima – kaže Kovačević koji je uvjeren da bi ih pilot uspio normalno prizemljiti da im nije puklo krilo.

Matko Raos, ratni zapovjednik voda, kaže kako je mjesto pada ovog aviona za njega sveto mjesto.

- Te nedjelje, 26. siječnja 1992. godine, svoj posljednji let tragično su završili prvi zrakoplovci hrvatske vojske. Život im je prekinut kad smo bili tako dobar tim i kad su nam bili tako potrebni za ostvarenje sna o novoj državi. Tih slavnih dana smo stvarali hrvatsku vojsku, znali smo da je sve osim pobjede put bez povratka. Slavan je bio i vaš put do ovog tragičnog događaja, a mi koji smo ostali nosili smo vas u srcu do konačne pobjede, kao da ste bili s nama. Nosimo vas u srcu i danas, 25 godina poslije te tragedije – rekao je Raos.

Dodao je kako je to trebao biti jedan rutinski let u pripremi za izvršenje borbenih letova, a žestoko je kritizirao odnos svih hrvatskih vlasti do sada prema braniteljima.

- Tih slavnih dana letjeli su unatoč prijetnjama s kopna, s mora i s neba. Njihovu žrtvu i prolivenu krv iskoristili su mnogi, a posebno prednjače političari i rukovodeći kadar bivšeg sistema koji su stvarajući zakone po svojoj mjeri osiromašili zemlju za vlastitu korist, a nas hrvatske branitelje stručno razjedinili, sveli nas na brojke. Ipak, ja se duboko nadam da se tome bliži kraj dolaskom ove vlasti. Živimo u nadi da će svi ti koji su rasprodali hrvatski narod biti imenovani kao izdajnici domovine. Ispunjen sam ponosom što sam vas poznavao i ratovao s vama u toj '91. godini, u toj najtežoj godini našeg rata u našoj Četvrtoj. Uvijek ste mi pred očima, ti ozbiljni Branko, veseli i nasmijani Borise, kao i ti nestašni Davore na svom motoru. Srest ćemo se mi u vječnosti – emotivan je bio Raos.

Počast poginulim hrvatskim zrakoplovcima na 25 obljetnicu tragedije kod spomenika „Slomljeno krilo“ u Šimcima kod Sinja uz brojne dužnosnike odao je i Miroslav Kovač, zapovjednik hrvatskog ratnog zrakoplovstva  i protuzračne obrane, koji je naglasio kako su prije 26 godina piloti  aeroklubova Sinj i Split formirali zrakoplovnu borbenu skupinu te ih s pravom možemo zvati začetkom hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrne.

- I prije stjecanja statusa samostalnog zrakoplovnog voda u sastavu 4. brigade njegovi pripadnici su zdušno provodili letačku obuku i obuku padobranaca prenoseći tako iskustvo i znanje našim kolegama suborcima. Nakon tragičnog pada, samostalni vod Split nastavlja s još većim žarom i htijenjem u stvaranju samostalne hrvatske države. Ovaj spomenik je simbol, trajan su podsjetnik na veličinu žrtve mladih zrakoplovaca, podsjetnik na nesebičnost i veliko srce – zaključio je Kovač.

Facebook komentari

hr Thu Jan 26 2017 15:17:58 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a91d2e42af47f32088b4837/80

Nakon sepse koju je zaradio u bolnici, trebaju mu odrezati noge u kuku

Nadležni liječnik napisao preporuku za rezanje nogu kod kukova, na što Markicina obitelj ne pristaje i traži način za liječenje u inozemstvu
Markica od rođenja ima cerebralnu paralizu. Nakon trogodišnjeg bolničkog liječenja radi urinarnih infekcija, s prekidima, otpušten je u srpnju prošle godine iz Kliničke bolnice Dr. Fran Mihaljević u živim ranama. Od strane konzilija u Novoj bolnici odlučeno je da mu se nakon sepse i strašnog dekubitisa koji izaziva zgražanje, a koje je zaradio u Kliničkoj bolnici Dr. Fran Mihaljević, trebaju odrezati obje nogu u kuku, s time da je operacija visokog rizika na što ni Markica ni majka nisu pristali, piše inportal.hr.

U lipnju prošle godine obratili su se liječnicima u Njemačkoj, a zatim i u Austriji. Liječnici su pristali na operaciju. No, kako majka Anđelka kaže, na traženje objašnjenja u nadležnim bolnicama gdje je Markica hospitaliziran nije naišla na ikakvo razumijevanje, piše fenix-magazin.de.

Obratila se i predsjednici, ali čekaju još uvijek termin.

Radi se o obitelji s niskim prihodom, a koji se u posljednje vrijeme raspodjeljuje uglavnom na nešto hrane te higijenske i medicinske potrepštine za Markicu.

Financijska sredstva za liječenje Markice Andričića možete uplaćivati na račun:

Markica Andričić, Zagrebačka banka, HR 1023600003237802475.

SWIFT/BIC: ZABAHR2X

Kontakt: Anđelka Andričić; 098/ 958 47 22.

Adresa: 10360 Sesvete, 144. brigade Hrvatske vojske 2


Facebook komentari

hr Sat Feb 24 2018 22:02:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a91bc5b2af47f340f8b4583/80

Sutra se u Splitu očekuje snijeg

U Splitu će padati već sutra, a temperature će tijekom tjedna pasti do jutarnjih -5 stupnjeva Celzija
Snijeg, bura i velika hladnoća, tema su svih meteoroloških najava ovih dana. Za sutra je najavljen dolazak vala velike hladnoće koji će u sljedećim danima zahvatiti Europu i Hrvatsku. Pritom i dalje ostaje vjetrovito pa će osjet hladnoće biti još i veći.

Dolazak ledenog zraka iz Sibira očekuje se tijekom večeri i noći, no temperature će postupno padati sve do srijede kad se očekuju najniže vrijednosti.

Izuzetno niske temperature zraka i snijeg koji je napadao najviše će problema prouzročiti u gorskim dijelovima. Osim leda, problemi se očekuju i kad se snijeg počne topiti, piše index.hr.

Trenutno je u Delnicama 153 cm snijega, u Crnom Lugu je izmjereno 120 cm, na Plitvičkim jezerima 116, a tradicionalni rekorder u visini snijega je Zavižan s 231 centimetrom snijega.  

Upaljen meteoalarm zbog vjetra i hladnoće
 

Meteoalarm je upaljen za cijelu Hrvatsku. Jaka do olujna bura, ponegdje s orkanskim udarima, stvarat će probleme u prometu na Jadranu, a niske temperature, snijeg i susnježica će ometati promet u kopnenom dijelu zemlje. 

Sutra nas očekuje pretežno oblačno, vjetrovito i osjetno hladnije, piše DHMZ. Susnježica i snijeg očekuju se u gorskoj Hrvatskoj i rjeđe u kontinentalnom dijelu zemlje, ali i uz Jadran.  Na Jadranu uz susnježicu i snijeg, no u Dalmaciji, posebice južnoj, još mjestimice može biti i kiše, dok će se u Istri zadržati uglavnom suho.  

Na Jadranu orkanska bura
 

Puhat će umjeren, na udare i jak sjeveroistočni i sjeverni vjetar. Na Jadranu umjerena i jaka bura, s olujnim, podno Velebita i orkanskim udarima.  

Temperature od -10 u jutarnjim satima
 

Jutarnja temperatura na kopnu uglavnom od -10 do -5, a najviša dnevna između -7 i -2. Na sjevernom Jadranu između -3 i 3, u Dalmaciji temperatura u padu tijekom dana uz vrijednosti od -1 do 5 °C, a ujutro na krajnjem jugu ponegdje i više.


Facebook komentari

hr Sat Feb 24 2018 20:26:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a91b7042af47f8d0b8b46d4/80
Foto: Screenshot: 123rf, Facebook

Omiš uplatio 100.000 kuna u fond za teško bolesnu djecu

Iako su organizirane manje humanitarne akcije, skupi lijekovi još uvijek su im nedostupni, a svaki dan im je bitan
Grad Omiš uplatio je 100 tisuća kuna na račun za inovativne lijekove otvoren pri Ministarstvu zdravstva. Radi se o sredstvima koja će biti upotrebljena za liječenje djece oboljele od akutne spinalne mišićne atrofije i neuroblastoma, piše index.hr.

Na popisu oboljelih od teške bolesti je i dvoje Omišana. Iako su organizirane manje humanitarne akcije, skupi lijekovi još uvijek su im nedostupni, a svaki dan im je bitan. 

- Poštovani načelnici i gradonačelnici, odazvavši se na hvale vrijednu inicijativu župana Splitsko-dalmatinske županije, Grad Omiš je uplatio 100.000,00 HRK na račun za inovativne lijekove otvoren pri Ministarstvu zdravstva za liječenje djece oboljele od akutne spinalne mišićne atrofije i neuroblastoma.

Na popisu teško oboljele djece nalaze se i dvoje naših malenih Omišana, trogodišnja Nora Rogošić i dvogodišnji Ante Kovačić. Građani Omiša već su pokazali veliko srce mnogobrojnim odazivom na manje akcije za Antu i Noru održane u okviru omiškog Božićnog grada, kao i na humanitarni koncert Božić u klapskom ruhu te dobrotvornu malonogometnu utakmicu pod sloganom Život je vrijedan.

Život malenih Nore i Ante doista je vrijedan, kao i životi sve oboljele djece. No inovativni lijek koji bi mogao promijeniti tijek njihovih života još uvijek im nije dostupan, a zbog progresije bolesti vremena za čekanje nemaju. Svaki je dan bitan. Zato kao gradonačelnik Grada Omiša od srca molim i pozivam sve općine i gradove neka se uključe u akciju prikupljanja sredstava prema vlastitim mogućnostima.

Pomozimo zajedno svoj oboljeloj djeci i njihovim roditeljima - piše na Facebook stranici Grada Omiša.

Facebook komentari

hr Sat Feb 24 2018 20:03:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a91a2392af47f32088b4816/80
Foto: RCCO/Licencirane fotografije

Projekt vrijedan 72 milijuna eura nadzire umirovljeni vozač autobusa

Splitsko-dalmatinski župan Blaženko Boban ovih dana izmijenio je većinu članova Nadzornog odbora Regionalnog centra čistog okoliša (RCCO), javne tvrtke zadužene za izgradnju Centra za gospodarenje otpadom u Lećevici - ključnog za dugoročno rješavanje problema otpada u cijeloj županiji. U tjednima uoči raspisivanja javnog natječaja za njegovu izgradnju, projekt vrijedan oko 72 milijuna eura nadzirat će 69-godišnji umirovljeni vozač autobusa

Promjene u NO-u obavljene su potiho i registrirane tek na službenim stranicama Županije, gdje su objavljena tek imena novih članova. Svoj izbor Boban nije želio javno pojasniti, dok su njegovi suradnici zaduženi za odnose s javnošću pokušali skriti životopise i reference novih članova, pritom se čak posluživši neistinama, piše tportal.hr.

Naime, na zamolbu tportala da dostave dokumente odgovorili su da to ne smiju 'jer su se konzultirali s Agencijom za zaštitu osobnih podataka' - a u samoj Agenciji za tportal su decidirano kazali da ih nitko iz Splitsko-dalmatinske županije nije kontaktirao te da ni od njih, ni od bilo koga drugog, nisu zaprimili upit na ovu temu.

Novi predsjednik Nadzornog odbora RCCO-a i spomenuti umirovljeni vozač zove se Ivan Đirlić i trenutno je HDZ-ov vijećnik u malenoj Općini Lećevica. Uz njega, u isto tijelo imenovan je njegov (skoro) imenjak Ivan Gjirlić, koji je bivši HDZ-ov vijećnik u istoj općini te Gordana Maras. Ona je ekonomistica i zaposlena je, gle čuda, također u Općini Lećevica.

Tportal je još prije tjedan dana od župana Blaženka Bobana zatražio reference spomenutih ljudi za nadziranje jednog od najbitnijih i najvećih projekata u županiji, a kada su dobili odbijenicu obratili su se Agenciji za zaštitu osobnih podataka. Tamo su im rekli da su Boban i suradnici trebali "omogućiti uvid u osobne podatke iz životopisa koji bi bili relevantni za imenovanje u nadzorni odbor (primjerice: njihove stručne kompetencije), odnosno sve koji su eventualno propisani za donošenje odluke o izboru."

Ivana Đirlića na koncu su teškom mukom uspjeli locirati, a on im je vrlo jednostavno opisao svoje reference. - Bio sam vozač u Prometu, a onda pet godina u ratu. I to je to - kazao je novi predsjednik Nadzornog odbora Regionalnog centra čistog okoliša. Nije previše povjerljiv u razgovorima s novinarima jer "oni uvijek zovu i dolaze po nečijem nalogu", nema dobra iskustva i s njima se "gonao" po sudovima, a posebno ga pogađa što ih ne zanimaju činjenice poput "propasti općine koju je osnivao", ukidanja autobusnih linija, odlazaka liječnika i iseljavanja mladih.

Tportal je u tom trenutku ipak više zanimalo njegovo mišljenje o megaprojektu kojega je odabran nadzirati, pa evo riječi novog predsjednika Nadzornog odbora.

- Ima petnaest godina da se to govori, pa nikad ništa. Ja mislim da tu ima puno kočnica, veliki su lobiji i interesi za nas male ljude. Nisam siguran hoće li se napraviti ili neće. Zato volim da sam ušao unutra jer kod mene nema užeta na jeziku, svađao sam se sa svim županima dosad jer svi su lagali. Što ja znam o smeću? Neka dođu ovi koji su se bogatili dok sam ja ratovao: oni neka kažu šta znaju o bogaćenju, a ja ću govoriti o smeću - kaže Đirlić.

Upozorili su ga da upravo ovog tjedna traje sedmodnevno 'prethodno savjetovanje', što je faza koja prethodi raspisivanju natječaja za samu gradnju Centra za gospodarenje otpadom. Nije zvučao previše oduševljeno.

- Da je poštenja, odavno bi ljudima rekli da "nema rađe" ili bi se sve već napravilo. Ljudi kojima sam prije petnaest godina obećavao da će se zaposliti bili su u srednjoj školi, a danas imaju djecu i žive u Kaštelima. Pitaju me zašto sam ih lagao, a ja kažem da su lagali mene.

U tvrtki koju je imenovan nadzirati posljednjih tjedana očito se događaju masovna kadrovska preslagivanja jer je otkaz dao direktor Tomislav Šuta, koji ju je vodio prethodne tri godine i pripremio dokumentaciju za raspisivanje svih natječaja. Ostat će u fotelji do sredine ožujka i kada svi natječaji budu raspisani, provest će ih njegov nasljednik, a blagosloviti Đirlićev Nadzorni odbor. Isto tijelo idućih dana birat će i novog direktora.

Šuta pak prelazi u tabor gradonačelnika Splita Andre Krstulovića Opare i postaje direktor Vodovoda i kanalizacije. Kontaktirali su i njega, no nije bio voljan komentirati kadrovske rošade u tvrtku u kojoj (još uvijek) radi.

Centar u Lećevici projekt je vrijedan 72 milijuna eura, a predviđeno je financiranje iz europskih fondova u omjeru od 72 posto. Preostalih 18 posto dolazi iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, a deset posto od Splitsko-dalmatinske županije. Radi se o kritičnoj fazi i najslabijoj karici u provedbi strategije gospodarenjem otpadom: splitski Karepovac, na kojemu se odlaže smeće iz još 18 gradova i općina, nakon sanacije imat će kapacitet za još najviše pet godina. Ukoliko Lećevica do tada ne bude u funkciji, kompletna Splitsko-dalmatinska županija više neće imati gdje odlagati otpad.

Po najoptimističnijim varijantama rok za dovršetak postavljen je za kraj 2021. ili početak 2022. godine - no, kako vidimo, novi predsjednik Nadzornog odbora ni u što nije siguran, piše tportal.



Facebook komentari

hr Sat Feb 24 2018 18:35:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .