Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5889fa711eea8fcd2e8b45ec/80
Foto: Dalamcija News

Slomljeno krilo: Jedini preživjeli prisjetio se jedne od prvih i najtežih zrakoplovnih nesreća u Hrvatskoj kada je poginulo petoro branitelja

Zvonko Kovačević jedini je preživio pad aviona AN 2 s tridesetak metara visine

Na današnji dan prije 25 godina dogodila se jedna od prvih i najtežih zrakoplovnih nesreća u Domovinskom ratu. Zvonko Kovačević jedini je preživio pad aviona AN 2 s tridesetak metara visine. Poginuli su: Branko Fridel, Boris Kekez, Davor Šabić, Mladen Škalic i Bojan Vojvoda.

- Bio je lijep zimski dan, baš kao i danas. Poletjeli smo iz Divulja u Sinj po gorivo kako bi mogli obaviti jedan pripremni let za borbena djelovanja. Poletjeli smo sa sinjskog aerodroma i trebali smo se vratiti nazad, na Divulje i tada se dogodila nesreća. Zakačili  smo žice dalekovoda i srušili se – prisjetio se Kovačević tog kobnog dana.

Kaže da je preživio zahvaljujući spletu okolnosti i Božjoj volji.

- Vidjeli smo lom lijevoga krila, od tog trzaja sam pao na pod, uhvatio sam se rukama za stolice i udar sam primio na prsa. Nije me nabio naprijed kao ostale, došao sam k sebi u tom dimu i vatri. Vidio sam da je avion raspukao na jednom mjestu  i nogama sam proširio taj otvor još više i uspio sam izaći na livadu. Mještani Šimaca su me odvukli malo dalje i u tom trenutku je avion je potpuno izgorio sa svima unutra – priča Kovačević.

Zbog dima u avionu nije vidio nikoga od svojih suboraca i prijatelja. Dozivao ih je, ali nije čuo da se itko odazvao.

- Pomislio sam da ćemo svi izgorjeti, vatra je već bila u kabini, to je trajalo tri, četiri minute. Nakon toga sam završio u bolnici, a nakon kraćeg oporavka opet sam otišao na teren u sastavu Četvrte brigade i ostao do kraja rata. Imao ozljede obje noge, rebara, prsiju, ruku, udarac u glavu, iskašljavao sam krv… Na vlastiti zahtjev sam nakon osam dana otišao iz bolnice kući, a nakon 15 dana vratio sam se na ratište, nezaliječen. Bilo je problema na ratištu, moji iz diverzantske jedinice ostavljali su me u bazi zbog toga, ali brzo sam opet išao s njima – kaže Kovačević koji je uvjeren da bi ih pilot uspio normalno prizemljiti da im nije puklo krilo.

Matko Raos, ratni zapovjednik voda, kaže kako je mjesto pada ovog aviona za njega sveto mjesto.

- Te nedjelje, 26. siječnja 1992. godine, svoj posljednji let tragično su završili prvi zrakoplovci hrvatske vojske. Život im je prekinut kad smo bili tako dobar tim i kad su nam bili tako potrebni za ostvarenje sna o novoj državi. Tih slavnih dana smo stvarali hrvatsku vojsku, znali smo da je sve osim pobjede put bez povratka. Slavan je bio i vaš put do ovog tragičnog događaja, a mi koji smo ostali nosili smo vas u srcu do konačne pobjede, kao da ste bili s nama. Nosimo vas u srcu i danas, 25 godina poslije te tragedije – rekao je Raos.

Dodao je kako je to trebao biti jedan rutinski let u pripremi za izvršenje borbenih letova, a žestoko je kritizirao odnos svih hrvatskih vlasti do sada prema braniteljima.

- Tih slavnih dana letjeli su unatoč prijetnjama s kopna, s mora i s neba. Njihovu žrtvu i prolivenu krv iskoristili su mnogi, a posebno prednjače političari i rukovodeći kadar bivšeg sistema koji su stvarajući zakone po svojoj mjeri osiromašili zemlju za vlastitu korist, a nas hrvatske branitelje stručno razjedinili, sveli nas na brojke. Ipak, ja se duboko nadam da se tome bliži kraj dolaskom ove vlasti. Živimo u nadi da će svi ti koji su rasprodali hrvatski narod biti imenovani kao izdajnici domovine. Ispunjen sam ponosom što sam vas poznavao i ratovao s vama u toj '91. godini, u toj najtežoj godini našeg rata u našoj Četvrtoj. Uvijek ste mi pred očima, ti ozbiljni Branko, veseli i nasmijani Borise, kao i ti nestašni Davore na svom motoru. Srest ćemo se mi u vječnosti – emotivan je bio Raos.

Počast poginulim hrvatskim zrakoplovcima na 25 obljetnicu tragedije kod spomenika „Slomljeno krilo“ u Šimcima kod Sinja uz brojne dužnosnike odao je i Miroslav Kovač, zapovjednik hrvatskog ratnog zrakoplovstva  i protuzračne obrane, koji je naglasio kako su prije 26 godina piloti  aeroklubova Sinj i Split formirali zrakoplovnu borbenu skupinu te ih s pravom možemo zvati začetkom hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrne.

- I prije stjecanja statusa samostalnog zrakoplovnog voda u sastavu 4. brigade njegovi pripadnici su zdušno provodili letačku obuku i obuku padobranaca prenoseći tako iskustvo i znanje našim kolegama suborcima. Nakon tragičnog pada, samostalni vod Split nastavlja s još većim žarom i htijenjem u stvaranju samostalne hrvatske države. Ovaj spomenik je simbol, trajan su podsjetnik na veličinu žrtve mladih zrakoplovaca, podsjetnik na nesebičnost i veliko srce – zaključio je Kovač.

hr Thu Jan 26 2017 15:17:58 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ace32362af47f91718b46f7/80

Od 1. srpnja pravo na dječji doplatak proširit će se na 94 tisuće djece

Ministrica za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku Nada Murganić najavila je uoči sjednice Vlade u četvrtak da je u pripremi izmjena Zakona o dječjem doplatku, čime će se to pravo od 1. srpnja proširiti na 94.000 djece.
“Sedamnaest godina nije nitko intervenirao u Zakon o dječjem doplatku. Devet godina nije nitko intervenirao ni povećavao rodiljne i roditeljske potpore”, kazala je Murganić.

Navela je i neke druge mjere koja imaju demografski učinak koji bi se, kaže, trebao vidjeti u narednom razdoblju, među ostalim natječaj za sufinanciranje kapitalnih investicija u jedinicama lokalne i područne samouprave, odnosno za izgradnju ili adaptaciju vrtića.

“Sredstava su bila raspoređena u iznosu od 67,5 milijuna kuna, u tijeku je i javni poziv koji je otvoren u iznosu od 300 milijuna kuna za zapošljavanje teta i drugog pomoćnog osoblja u vrtićima, s ciljem usklađivanja privatnog i poslovnog života i ulaganja u kadrove”, rekla je Murganić, prenosi net.hr


hr Thu Apr 19 2018 16:00:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ad86bc02af47f4e878b4639/80

Privremeno se zatvara marjanski tunel

Sutra, 20. svibnja za sav promet zatvara se tunel “Marjan“
Sutra se za sav promet zatvara tunel “Marjan“, a zabrana prometovanja na snagu stupa u 17 sati i trajat će do nedjelje, 23. travnja do 5 sati.

U sklopu redovnog održavanja u tunelu će se prati oplate, sanirati rasvjeta, obnoviti signalizacija i popraviti ventilacijski sustav. Promet će su u međuvremenu odvijati alternativnim putem, prometnicom oko Marjana.

Mole se vozači za strpljenje i poštivanje privremene prometne signalizacije.
hr Thu Apr 19 2018 12:13:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/585abc681eea8ff4788b45a9/80
Foto: Facebook

Novi detalji kornatske tragedije: Moguće da su vatrogasci gorjeli dva puta

Je li moguće da su vatrogasci na Kornatima kobnog 30. kolovoza 2007. dvaput gorjeli? Tako tvrdi geolog Goran Kniewald, koji je kao vještak za okolišnu forenziku svojedobno bio i član ekspertne skupine Interpola.
On je jučer na Županijskom sudu u Zadru potvrdio kako je moguće da su vatrogasci tog kobnog dana dvaput gorjeli, piše Zadarski.

Kniewald je to rekao nakon što ga je otac stradalog vatrogasca Igor Marinović pitao je li to moguće s obzirom da se ne zna što se dogodilo s vatrom nakon posljednjeg SOS poziva vatrogasaca upućenog u 15:20 sati, piše index.hr.

"Ne može se isključiti mogućnost dvostrukog gorenja"

- Ne postoji južni krak požara na fotografijama koje mi imamo. Što se desilo s vatrom nakon zadnjeg SOS poziva, ne znamo - rekao je Marinović, otac preminulog Ivana.

Kniewald je potvrdio kako se ne može isključiti teorija da su vatrogasci gorjeli dvaput jer, kako je rekao, postoji mogućnost da je čelo južnog kraka požara progrediralo većom brzinom od stražnjeg dijela.

- Moglo je tako klancem najprije proći čelo požara, a onda zadnji krak. Ne može se isključiti mogućnost da su zbog toga vatrogasci gorjeli dvaput - zaključio je geolog Kniewald na suđenju Draženu Slavici.

Imali su sedam do deset sekundi za bijeg 

Prije nego što ih je u klancu iznad uvale Šipnat 30. kolovoza 2007. godine sustigla nezapamćena toplina, koja se prema njima kretala brzinom od 40 metara u sekundi, vatrogasci su imali svega sedam do deset sekundi za bijeg. 

Brzina vruće mase čija je temperatura dosezala i dvije tisuće stupnjeva koja ih je sustigla dok su se kretali prema kruški s vodom, razvila se nakon što je požar u klancu došao u eruptivnu fazu što se dogodilo u trenutku dok su vatrogasci prolazili posljednjih 420 metara klanca.

U trenutku kad se erupcija topline počela kretati prema njima vatrogasci su od te vruće mase bili udaljeni oko 280 metara, moglo se doznati od jedanaest vještaka i znanstvenika iz dva istraživačka tima koji su u srijedu odgovarali na pitanja suca Borisa Radmana o okolnostima nezapamćene vatrogasne tragedije u Hrvatskoj. 

Skrenuli su na zapovijed Dine Klarića
 

Jesu li neposredno prije fatalnog trenuka mogli vidjeti što im je "za petama" odnosno jesu li "gledali smrti u oči", nije se moglo sasvim razjasniti. 

- Vatrogasci su se, dok su bili u klancu, mogli okrenuti i vidjeti položaj plamena južnog kraka požara s eruptivnim efektom, a je li bilo dima ne znamo - rekao je Kniewald. Dodao je kako su im životi postali konkretno ugroženi tek nakon što su skrenuli u klanac kroz koji su išli po krušku s vodom. 

Tamo su, naime, skrenuli odlukom zapovjednika požarišta na terenu Dine Klarića, kako bi izbjegli sjeverni krak požara. No, nisu znali da postoji i južni krak požara, koji se sa sjevernim spojio nakon što su kročili u sudbonosni klanac.

Požar su trebali gasiti kanaderi i helikopteri 

- Ne može se zaključiti je li bio prosjeka kroz koji su vatrogasci mogli prijeći na opožarenu površinu i je li taj sjeverni požar bilo uopće moguće preskočiti. Na to pitanje ne možemo dati odgovor, ali je očito da su vatrogasci sa zapovjednikom odlučili skrenuti u klanac kako bi zaobišli sjeverni krak požara - rekao je Kniewald. 

Vještaci su zaključili i kako su vatrogasci iz helikoptera mogli vidjeti klanac, te da kruška s vodom nije bila spuštena na mjesto adekvatno za gašenje požara jer je riječ o minimalnoj površini za slijetanje. Da je požar ugašen u roku od 30 minuta ne bi se niti proširio Kornatom, a u začetku ga je trebao ugasiti Nacionalni park Kornati ili radnici koji su izvodili radove na Karauli. No, oni nisu imali osiguranu protupožarnu zaštitu. 

Kad se požar već razbuktao, trebale su ga gasiti zračne snage, odnosno minimalno dva kanadera i dva helikoptera. Dok su bili na tlu, vatrogasci nisu mogli vidjeti kanader niti s njim stupiti u kontakt, ali su to mogli učiniti dok su bili u helikopteru, utvrdili su vještaci.
hr Thu Apr 19 2018 09:52:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ac357772af47f00618b464b/80
Foto: Google Maps

Splitskog fratra osumnjičenog za pedofiliju ispitat će policija, ali prekasno jer je sve u zastari

Splitska policija pri kraju je istrage pedofilije u Samostanu svetog Frane. Protekla dva tjedna ispitali su više oštećenih osoba.

Kako index.hr neslužbeno doznaje, radi se o sedam oštećenika koji su im ispričali o seksualnim zlostavljanjima danas 78-godišnjeg fratra. Do konca tjedna i njega bi trebala ispitati splitska policija, no sva je prilika da će to ujedno biti i kraj ove priče.

Naime, kako doznaju od izvora bliskog istrazi, sva nedjela za koja se sumnjiči fratar su u zastari. Dogodila su se uglavnom prije dvadesetak godina. Policija će o svemu sastaviti izvješće i poslati ga Državnom odvjetništvu. Oni, pak, mogu tek konstatirati zastaru i zaključiti te brojne slučajeve seksualnog zlostavljanja maloljetnika koje je crkva desetljećima tako uspješno skrivala.

Crkva i dalje bez odgovora o istrazi i sankciji za pohotnog fratra

Unatoč tome što su ih s index.hr-a nekoliko puta pitali dokle su stigli sa svojom istragom i jesu li sankcionirali pohotnog fratra, nikakav odgovor još uvijek nisu dobili. Bit će svakako zanimljivo vidjeti jesu li policijski istražitelji utvrdili postoji li kaznena odgovornost za zataškavanje. Za jedan slučaj Crkva je znala još 2011. godine. Umjesto da ga istraže i prijave nadležnim tijelima kaznenog progona, oštećeniku su kazali da je fratar u godinama i da je imao moždani udar. Sve se potrpalo pod tepih. Tek kada su stigle nove prijave i taj se slučaj izvadio iz naftalina.

Da se nešto događa u Crkvi svetog Frane doznalo se u odgovoru Nadbiskupije na Indexov upit početkom ovog mjeseca. Fratra je nadbiskupu prijavio fra Žarko Relota, gvardijan samostana. Unatoč tome što je fra Relota i policijski kapelan, nije našao potrebnim da o tome kaže koje slovo i svojim kolegama u policiji koji su se uključili u istragu tek kada su se o skandalu raspisali mediji. Oštećenici također nisu bili skloni prijaviti zlostavljanje policiji. Nekima ni članovi obitelji ne znaju što im se dogodilo. 


hr Thu Apr 19 2018 08:42:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .