INTERVJU Tonči Šundov o Monturi i modi: “Split je oduvijek slovio za svojevrsnu modnu pistu i progresivnu modnu scenu”

Grad pod Marjanom oduvijek je poznat po zanimljivom modnom izričaju brojnih Splićanki koje su uvijek dotjerane te idu u korak s modnim trendovima. Tako se već devetnaest godina, u Splitu održava jedan od najdugovječnijih modnih događaja, a riječ je o popularnoj Monturi. Montura je uvijek otvarala vrata novim imenima te ugostila etablirana imena hrvatske modne scene, a tako će biti i ove godine. 

Brojni domaći dizajneri ove godine će svoje kreacije predstaviti u Galeriji Meštrović, inspirativnom prostoru gdje će svi ljubitelji mode imati priliku vidjeti sve čari hrvatskih dizajnera. 

Producent Monture, Tonči Šundov, za svaku dosadašnju splitsku modnu priču utako je puno ljubavi jer ovaj posao je ono što ga čini zadovoljnim. Veliki je poznvalac mode i kreativne produkcije, pa smo odlučili popričati s Tončijem koji nam je otkrio sve o nadolazećoj Monturi, hrvatskoj modnoj sceni te što misli o Splitu kao modnoj destinaciji.

Već 19. godina održavate Monturu, jedan od najdugovječnijih i najpopularnijih modnih događaja u Splitu. Možete li nam reći kako je priča oko Monture započela?

Montura je najdugovječniji i kako vi kažete – najpopularniji, modni događaj u Splitu, ali je i  drugi po dugovječnosti u Hrvatskoj, te jedan od modnih događaja s najduljom tradicijom u regiji. Tajna uspjeha je tajna receptura produkcije, ali svakako je važno da svaki posao, a pogotovo kretivnu produkciju radite predano i s mnogo ljubavi.  

Što je zapravo bit Monture? Promocija hrvatskih dizajnera ili ima još nešto više od toga?

Bitno u produkciji Monture je poticanje domaće proizvodnje i kreativnosti, prezentacija kolekcija splitsko- dalmatinskih i hrvatskih dizajnera, angažman mladih ljudi, a sve u dodiru sa najboljim trendovima i uzorima najvećih produkcija i dizjanera na svjetskoj sceni. U tom smislu smo uvijek bili na tragu aktualnih poruka modne scene koju pratimo u modnim magazinima putem print magazina, portala, brojnih medija i društvenih mreža.

Ali osim kao produkcija i programski smo odabirom kolekcija i dizajnera uvijek bili iznenađujuće nadahnuti kreativnošću domaće modne scene i dizajnera, koji su prošli najgore i najteže godine za poslovanje, dugačak period u kojem je uistinu teško bilo ostati i opstati u području kreativne industrije, a na malom tržištu i, vrlo često, bez imalo ne samo potpore nego i bilo kakvog razumijevanja za proizvodnju i domaću modnu scenu.  

 Kako komentirate stanje na hrvatskoj modnoj sceni ? 

Stanje na hrvatskoj modnoj sceni je iznenađujuće dinamično, puno toga se događa jer je velik broj kreativnih i vrijednih ljudi, pogotovo mladih ljudi koji su spremni za sve vrste izazova i naporan rad za uspjeh. Mogu izdvojiti velik broj divnih i kreativnih koje sam tijekom već nekoliko desetljeća rada u produkciji sretao i koji su uspjeli jer su bili uporni i marljivi, maštoviti i poduzetni …

No, jednako tako i sada svjedočim novim imenima, mladih poduzetnim ljudima, dizajnerima i brandovima, koji hrabro kroče novim modnim stazama i izbacuju impresivne kolekcije koje nadahnjuju, usrećuju i angažiraju kreativne potencijale naše male, ali nepokolebljive modne industrije. To su deseci mladih i poduzetnih, koji se neće zadovoljavati samo malim hrvatskim tržištem, nego putuju i otkrivaju nove prodajne kanale i nove scene za vlastitu promociju i promociju svog branda. Imam jako puno povjerena u te nove snage i mlade ljude, koje svakodnevno upoznajem i susrećem i s kojima surađujem. 

Je li Hrvatska plodno tlo za dizajnere?  Ima li smisla ulagati u hrvatsku modu i domaći dizajn?

Uvijek ima smisla ulagati i raditi na svojim idejama i graditi vlastiti put uspjeha, treba vjerovati u sebe i ne posustajati, neka će vam mnogi stajati na putu, nekad i zlurado se smijati nekim nespretnostima koje ćete možda doživjeti, ali sve je to životna škola …

Naravno, sve to skupa ima smisla. Hrvatska je dobro tlo za start, ali ne bih preporučio da se ostaje u okvirima domaćeg tržišta jer treba istraživati dalje i boriti se za veća tržišta, a u tom smislu svakako za ostala tržišta Europske unije. U Hrvatskoj su političari nažalost “proizveli” velike gospodarske krize i depresije, ali ostala tržišta u Europi takva nisu i gladna su novih i kreativnih proizvoda, te uvijek savjetujem svima, koji se bave proizvodnjom, da krenu u osvajanje potentnih i novih tržišta sa svojim kolekcijama i idejama. Naravno, da ne napuštaju domovinu i da angažiraju što više naših vrijednih ljudi u procesu stvaranja i proizvodnje. 

Kako komentirate splitsku modnu scenu. Možemo vidjeti bogastvo različitih stilova..Je li Split uistinu pravi “fashion destination”?

Split je – fashion destination, kako kad, nekad više, a nekad manje. Bilo je perioda produkcije Monture kad smo imali velikih znalaca na splitskoj modnoj sceni. Pojedinaca koji su i danas usudim se reći modni autoriteti i o kojima će se uvijek govoriti s velikim respektom. Razumljivo je da je mnogo različitih stilova to jest rukopisa jer svaki pojedinac ima svoje ideje i vizije, sve je to velik posao, kreativan proces stvaranja, ali i vrlo zahtjevan u poslovnom smislu, a tu mislim i na organizacijski napor i na financijski stres

Grad Split je oduvijek bio grad modno osvještenih, gladne oči za nove krpice, ne samo u novije doba, to će vam svi posvjedočiti. Naš grad je uvijek slovio za svojevrsnu modnu pistu i progresivnu modnu scenu, uvijek smo u mnogim stvarima bili – ako ne prvi onda među prvima. Tako je i danas, mada danas imamo neke druge nametnute probleme zbog kojih se pomalo vrtimo u krug i tapkamo na mjestu.

Možete li izdvojiti neku Monturu koja vam je ostala u sjećanju, koja je vaš favorit?

Nemoguće je izdvojiti jedan modni događaj, jednu Monturu, najiskrenije govorim, ali vjerujem da će tisuće posjetitelja, koji su godinama dolazili na Monturu lakše moći odlučiti se i neku produkciju favorizirati, nego ja koji sam autor i producent projekta. Više od deset godina su podrumi Dioklecijanove palače bili inspirativni i prepoznatljivi kao scenski prostor za Monturu, no tragali smo za novim izazovima…

Nezaboravna je Montura koju sam organizirao u splitskom škveru, ali jednako tako i Montura, koju sam producirao u suradnji sa Slobodnom Dalmacijom i dragom Ivanom Vladović u staroj štampariji Slobodne Dalmacije, pa Montura koju sam organizirao na krovu obnovljene takozvane Turističke palače, Montura Underground održana u podrumskim prostorima Spaladium arene, sve do Monture koja se dogodila u vrtu jedinstvene Galerije Meštrović. Montura kod Meštrovića mi je svakako jedna od najdražih.

Jedan ste od organizatora Zagreb Fashion Destinationa, nove modne priče koja se počela održavati. Možete li povući paralelu između ZFD-a i Monture? 

Ja jedini u Hrvatskoj imam dva velika modna projekta … hahaha … Monturu i Zagreb fashion destination ! Da, to je moj novi projekt, ZFD, odnosno Zagreb fashion destination. Povući paralelu je teško jer su to dva različita koncepta kako u scenariju tako i u produkciji. Kad radite ovaj posao morate biti u stanju prepoznati zahtjeve tržišta na kojem radite tako da je ZFD izazov s puno poslovnih zahtjeva kakvih u Splitu nema.

Splitska je scena osiromašila, ne samo u modnom nego i u medijskom smislu dok je zagrebačka – zahvaljujući i mom projektu ZFD – dodatno osnažena i osvježena, zrelija i potentnija.

Žao mi je što odgovorni, a ja sam samo jedna od karika u tom lancu odgovornih ljudi, koji trebaju graditi i raditi na projektima poput Monture u Splitu, ne prepoznaju pravi značaj Monture u mjeri, koja joj pripada kao katalizatoru i poslovnih procesa i urbane estetike mediteranskog grada. Puno je negativnog, a nepotrebnog otpora prema svemu što je lijepo u našem gradu, pa ponekad to osjetim i dok produciram neku od Montura.

Uglavnom tu negaciju emitiraju pojedinci, zalutali na neke položaje, uhljebljeni pa grubo koče kreativne procese i razvoj bilo čega, a pogotovo bilo čega što je lijepo, što mašta stvara, gdje nije samo goli profit prvi i jedini motiv.

 I za kraj, što možemo očekivati od ovogodišnje Monture?

Ovogodišnja Montura dovodi i okuplja neke od najinteresantnijih brandova i dizajnera, bit će to snažna poruka, i ove godine … Elfs, Boudoir, Identity by Igor Djuga, Lokomotiva by Lana Puljić, Delight by Ivan Friščić, Bubabu design & Gorana Milaković, Martina Herak, Arileo, Šime Kovačević & No7, Ana Kujundžić, Ivana Cvrlje, Obrtnička škola, Keune akademija, Callegari talijanska škola mode i dizajna … 

Galerija Meštrović, četvrtak, 13. lipnja, Montura kod Meštrovića, ovogodišnja Montura bit će doživljaj. 

POSLJEDNJE DODANO: