Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58f39188b4739801308b45ac/80

Usvojena Nacionalna strategija za poticanje čitanja 2017.-2022.

Uspostavljanje učinkovitog društvenog okvira za podršku čitanju, razvoj čitalačke pismenosti i poticanje čitatelja na aktivno i kritičko čitanje, te povećanje dostupnosti knjiga i drugih čitalačkih materijala tri su ključna strateška cilja nove nacionalne Strategije poticanja čitanja koju je Sabor usvojio u četvrtak, a provodit će ju, od 2017. do 2022., Ministarstvo kulture i Ministarstvo znanosti i obrazovanja.

Za to su, kako je nakon saborske odluke najavila ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek, zasad osigurana sredstva u državnom proračunu RH za 2017. i projekcijama za 2018. i 2019. na razdjelima dvaju ministarstava, i to u iznosu od ukupno dva milijuna kuna na razdjelu Ministarstva kulture, te oko 1,13 milijuna kuna na razdjelu MZO-a.

"Za sada smo osigurali inicijalna sredstva za 'kick off', i tu ćemo u prvom redu ići prema onim aktivnostima koje do sada provode oni koji su uključeni i, što nam je jako važno, za započeti rad na nacionalnoj kampanji za promicanje čitanja", rekla je ministrica na briefingu novinara u Ministarstvu kulture.

Precizna alokacija sredstava ovisit će o usvojenom akcijskom planu, koji bi trebao biti gotov do kraja ove godine, napomenula je.

Kako će nacionalna kampanja točno izgledati i odakle će krenuti još nije utvrđeno – ministrica Obuljen Koržinek istaknula je kako se još ne zna da li će se ići na raspisivanje poziva ili na rad s različitim dionicima – a sve će biti utvrđeno akcijskim planom, koji će postaviti rokove kako bi potom radna skupina donijela odluku o tome kojim putem će se ići.

Ministrica je istaknula da je rad na Strategiji počeo još prije nekoliko godina – povjerenstvo za njenu izradu imenovano je još 2014. – no tek su sada osigurani uvjeti da se za projekt osiguraju sredstva te da ona bude i formalno usvojena.

"Napor oko donošenja Strategije povezujem i s krizom koju smo ove godine proživjeli u knjižarskoj mreži jer mislim da sve mjere koje sada provodimo, kroz potpore, otkupe, stimulacije, pa sada s ciljanim pozivom za poduzetništvo u knjižarstvu i nakladništvu, da ništa od toga neće biti održivo i neće dati održive rezultate ako se ne bude podizao broj građana zainteresiranih za čitanje i koji redovito čitaju", rekla je Obuljen Koržinek.

Sve to samo je dio jednog šireg okvira za promociju knjige i čitanja, napomenula je, pri čemu su svi dionici pripreme prijedloga Nacionalne strategije poticanja čitanja pokazali izniman interes za sudjelovanjem u tome projektu, a posebno Ministarstvo znanosti i obrazovanja, "koje po svom djelokrugu može najviše napraviti na samoj provedbi".

Kako je prioritet ove Vlade određene reformske procese gdje god je to moguće financirati iz europskih sredstava, posebno je za MK važna i suradnja s Ministarstvom rada i mirovinskog sustava, budući da se je u planu implementaciju Strategije financirati u velikoj mjeri iz Europskog socijalnog fonda u okviru Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020., rekla je ministrica.

To je moguće ostvariti budući da podaci o čitanosti i čitalačkim navikama u Hrvatskoj, prema posljednjem istraživanju Gfk, pokazuju da je velik broj građana potpuno isključen iz aktivnosti čitanja – naime, u prošloj godini barem jednu knjigu pročitala je tek polovica Hrvata, njih 53 posto.

Posebno mjesto u Strategiji zauzima e-knjiga, napomenula je nadalje Obuljen Koržinek, s obzirom na podatak da, iako više od 70 posto građana ima pristup uređajima preko kojih može čitati elektroničke knjige, samo 12 posto njih i čita knjige u elektroničkom obliku.

U tome smislu bitno je izmijeniti percepciju da ono što je digitalno dostupno treba automatski biti i besplatno a što, smatra ministrica, treba staviti u širi kontekst osvjetljavanja potrebe održivog korištenja digitalnih kulturnih sadržaja.

Plan vizije: Čitati da ne ostanemo bez riječi

Prioritete strategije iznijela je Maja Zrnčić iz Ministarstva kulture, koja je istaknula da je u izradi teksta radilo šest radnih skupina s ukupno 31 članom. Tri su strateška cilja – uspostavljanje učinkovitog društvenog okvira za podršku čitanju; razvoj čitalačke pismenosti i poticanje čitatelja na aktivno i kritičko čitanje, te povećanje dostupnosti knjiga i drugih čitalačkih materijala – te 15 specifičnih ciljeva i 42 mjere kroz koje će se u Okvirnom akcijskom planu Strategija provoditi.

Na temelju Okvirnog akcijskog plana za svaku će se godinu izrađivati poseban akcijski plan koji će zajedno donijeti MK i MZO. Vizija je utemeljena u stajalištu da hrvatsko društvo razumije ulogu čitanja u razvoju pojedinca i društva, s krilaticom "Čitajmo da ne ostanemo bez riječi", a ostvarit će se tijekom idućih pet godina kroz niz aktivnosti i projekata.

Za to je Ministarstvo kulture osiguralo sredstva u iznosu od 500 tisuća kuna godišnje za 2017. i 2018. godinu, te 1 milijun kuna za 2019. godinu. Ministarstvo znanosti i obrazovanja za dio mjera te Strategije osiguralo je 276.033 kune za 2017. godinu; 441.908 kuna za 2018. i 413.409 kuna za 2019. godinu. U projekciji izračuna za 2018. i 2019., planira se i financiranje putem sredstava Europskog socijalnog fonda u okviru Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020. u visini dva milijuna kuna godišnje.

Prvi cilj je uspostava učinkovitoga društvenoga okvira za podršku čitanju, za što je potrebno osnovati radnu skupinu na razini MK-a i MZO-a koja će raditi na osiguranju uvjeta za provedbu i praćenje Strategije te evaluaciju njezinih učinaka. Unutar toga će se cilja pristupiti specifičnim ciljevima kao što su osigurati znanstvena istraživanja koja će dati relevantne spoznaje, uspostava sustava distribucije informacija, te poticanje međusektorskog povezivanja i suradnje.

MZO ključan u procesu provedbe

Za razvoj čitalačke pismenosti nužno je prvo osmisliti i provoditi programe poticanja čitanja djeci rane i predškolske dobi, u čemu će ključnu ulogu imati MZO, koje mora informirati i educirati roditelje o važnosti čitanja ali i sustavno uvoditi ciljane, dobro osmišljene programe i aktivnosti u odgojno-obrazovni proces.

Strategija je zajednički dokument MK i MZO, koji ju zajednički i implementiraju, a kako bi došlo do učinkovitog spoja kulturne politike i obrazovnog sustava, ona bi trebala na neki način postati dio kurikularne reforme, u smislu većih napora na poticanje interesa za čitanje, a ministrica Obuljen Koržinek izrazila je iznimno zadovoljstvo dosadašnjom suradnjom s MZO-om u mandatu ove Vlade, koji je vrlo aktivno involviran u implementaciju Strategije.

Treći ključni cilj Strategije je povećati dostupnost knjiga i drugih čitalačkih materijala, a to se misli prvenstveno postići kroz sustavno ulaganje u pisce, ilustratore i prevoditelje i u njihovo djelovanje.

"Kod nas je problem da se osim direktnog ulaganja u autorski rad ili stvaralaštvo i produkciju taj element participacije vrlo slabo prepoznavao u kulturnoj politici. Tako da mislim da će ta Strategija omogućiti da cijeli ustav, sve ono što radimo, stavimo u neke logične odnose, da više radimo tamo gdje vidimo da imamo slabije pokazatelje ili da pokrenemo određene aktivnosti", rekla je Obuljen Koržinek.

Strategija će dati institucionalni okvir, obvezat će one koji se inače bave poticanjem čitanja da rade na tome, a ujedno je važna kako bi se po pojedinim tematskim područjima mogli puno bolje pratiti učinci mjera u odnosu na ono što je postavljeno kao polazni, odnosno, željeni cilj.

"Strategija će omogućiti da kroz obavezan sustav praćenja vidimo kako nam se kreću podaci te će se moći iz godine u godinu i svoje financiranje ali i druge mjere prilagođavati tim potrebama", pojasnila je ministrica.

"Mi moramo biti svjesni da s jedne strane pokrećemo programe koji su ipak nadogradnja, a s druge strane u brojnim područjima nemamo riješene fundamente – od toga kako funkcioniraju knjižnice, školske knjižnice, kolika sredstva imaju za nabavu knjižne građe i slično", napomenula je.

Strategija će i u tom smislu postaviti jasne smjernice, pomak koji se osjeća iz MZO treba nastaviti, a isto tako također treba djelovati prema jedinicama lokalne samouprave, gradovima i općinama da i oni, u okviru implementacije Strategije, preuzmu svoje obaveze, jer sad govorimo o temeljnoj stvari: da knjiga bude dostupna, kako bi se uopće mogle implementirati razne druge mjere kako bi građani u tome što je dostupno i sudjelovali, poručila je.

Facebook komentari

hr Thu Nov 02 2017 17:22:52 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a5f0358b9e03e0e508b4579/80
Foto: Jutarnji list

Povlači se: Na policama trgovine prodavala se "opizdilica", štap s uputama za nasilje prema ženi ako neće seks

“Opizdilica za seksualni odgoj žena”, drvena daščica s jastučićem na jednom kraju namijenjena “discipliniranju žena” s jasnim uputama za upotrebu (Ako samo leži kao klada - opizdi 1X; Ako odbije dati pusu “gospodinu” - 3X; Ako ima miris po ribarnici - opizdi 5X - i pošalji u kupaonicu; Ako je opet “boli glava” - lupati dok je stvarno ne počne boljeti) povlači se s polica trgovina Offertissima u kojima se prodavala.

Uprava tvrtke je, čini se, promptno reagirala nakon što je ustanovljeno da se u trgovinama prodaje seksistički i za žene uvredljiv proizvod, a na koji su ukazali kupci, piše Jutarnji list.

- Trenutno smo u povratku svih tih proizvoda s naših polica dobavljaču - potvrdila je Danijela Cigić, članica Uprave Offertissime.

Proizvođač je obrt Camellia iz Križevaca, a vlasnik Zdravko Petrinec rezigniran je reakcijama na njegove “humorističke proizvode”, kako ih naziva.

- Nisam nikoga htio uvrijediti, to je čisti humor, zezancija. Radi se o zafrkantskim poklonima i za žene i za muškarce: imamo i mužomlat, i mjerokur, uredovno usukalo za pripitomiti muškarca... Takve poklon-proizvode proizvodim već 17-18 godina i nikad nije bilo nikakvih problema. Ne znam što bih rekao, čini mi se da kod nas više šala i humor nisu dozvoljeni - kaže Petrinec. Svoje je proizvode, kaže, plasirao i u drugim trgovačkim lancima i na drugim mjestima, a dobar dio asortimana šalje i u Njemačku.

- Sve naše proizvode imamo i s prijevodima na njemački. U Njemačkoj se bez problema prodaju i nikad nismo bili optuženi za seksizam - kaže Petrinec, dodajući da je “očito da on nekome smeta”.

Iako Petrinec ponavlja kako se radi o humoru i šali, seksističke “šale” ponižavaju i vrijeđaju žene, zamagljuju granicu između prihvatljivog i neprihvatljivog, potenciraju rodne stereotipe i često opravdavaju nasilje protiv žena, upozorava Sanja Cesar iz Centra za edukaciju i istraživanje (CESI), organizacije koja se zalaže za unapređenje društvenog položaja žena i ostvarenje spolne i rodne ravnopravnosti.

- Žalosna je činjenica da se uz nasilje protiv žena još uvijek vežu brojni mitovi i da se kroz humor relativizira rodno uvjetovano nasilje i promoviraju štetni rodni stereotipi. Stoga ne treba čuditi što u Hrvatskoj više od trećine mladih vjeruje da je osoba koja je doživjela nasilje, napravila nešto što je dovelo do nasilja te da oko 40 posto mladih smatra da mladić ima pravo udariti djevojku ako ga ljuti njeno ponašanje, ako ga ne sluša ili ako sumnja da je nevjerna - ističe Cesar, piše Jutarnji list.

Facebook komentari

hr Wed Jan 17 2018 09:06:47 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a5efef8b9e03eb64e8b45db/80

Samo prirodno: Najmoćniji prirodni antibiotik koji uništava 30 bakterija

Mnogi ljudi u potrazi su za prirodnim načinima liječenja svojih zdravstvenih problema. U nastavku saznajte kako s uljem divljeg origana možete riješiti čitav niz tegoba
Ulje divljeg origana stoljećima je jedan od najtraženijih prirodnih lijekova za razne zdravstvene tegobe. Njegova ljekovita svojstva bila su poznata još i u doba drevnih Grka, a otac medicine Hipokrat često ga je koristio kao antiseptik, piše zadovoljna.hr.

Ovo moćno ulje smatra se jednim od najsnažnijih prirodnih antibiotika, a zbog njegove jačine treba biti oprezan kod unutarnje ili vanjske primjene i uvijek ga miješati s drugim jestivim uljima. U nastavku pročitajte više o ljekovitim svojstvima ulja divljeg origana.

1. Učinkovito se bori protiv bakterijskih infekcija i gljivičnih infekcija

Mnoge studije dokazale su da ulje divljeg origana ima snažna antibakterijska svojstva pa je zbog toga učinkovit saveznik u borbi protiv čak 30 bakterija, uključujući E. coli koja mnogima stvara velike zdravstvene probleme.

Jednako je uspješan u saniranju gljivičnih infekcija. Često ga koriste ljudi koji imaju atletsko stopalo ili pak gljivice na noktima. Prilikom vanjske upotrebe ulja divljeg origana potrebno ga je miješati s drugim jestivim uljem baš kao i prilikom unutarnje upotrebe.

2. Olakšava menstrualne tegobe

Tradicionalno se koristi prilikom bolnih menstruacija, ali i kod neredovitih menstruacija. Spada u skupinu biljnih proizvoda koji stimuliraju protok krvi u područje zdjelice i izaziva kontrakcije maternice. Upravo se zbog toga korištenje ulja divljeg origana ne preporuča trudnicama, ali korištenje klasičnog sušenog origana u obliku začina za jelo ne predstavlja nikakav problem.

3. Pomaže kod problema s probavom

Bez dobre probave nema dobrog zdravlja. Ulje divljeg origana stimulira protok žuči u probavni sustav i tako poboljšava sam proces probave. Smanjuje stvaranje plinova i pomaže u regulaciji želučanih kiselina.

4. Ublažava posljedice kožnih bolesti

Mnoge osobe koje imaju psorijazu, ekcem ili rozaceu spas su pronašle u ovom ulju. Važno je napomenuti kako je ono u koncentriranom obliku „vruće“ ulje pa se ne smije koristiti samo jer može izazvati crvenilo ili iritaciju. Kada su u pitanju kožna oboljenja, ono se miješa s uljem jojobe, kokosovim ili maslinovim uljem i prije korištenja na većem dijelu tijela prvo testira na malom komadiću kože. Ukoliko nakon upotrebe nema posljedica poput osjećaja peckanja, svrbeža, osipa ili bilo kakve druge iritacije, onda ga možete i dalje koristiti.

5. Izvor je brojnih esencijalnih nutrijenata

Magnezij, cink, vitamin C, vitamin E, željezo, kalcij, mangan, niacin – sve su ovo važni nutrijenti koji se nalaze u ulju divljeg origana.


6. Ublažava respiratorne probleme

Istraživanja su pokazala da je učinkovit kod bronhitisa, astme i respiratornih problema izazvanih gripom ili prehladom. Jedan od njegovih glavnih sastojaka, karvakrol, bori se protiv infektivnih organizama u infekcijama gornjih dišnih putova, ali pomoći će i kod infekcije donjeg dijela respiratornog sustava.

Ima blagi sedativni učinak kod respiratornih problema izazvanih alergijama i ublažava reakciju tijela na alergene.

7. Štiti od kardiovaskularnih bolesti

Zahvaljujući snažnim antioksidativnim svojstvima štiti srce i krvne žile od štete koju im nanose slobodni radikali. Oni napadaju stanice tijela, a suprotstavljaju im se upravo antioksidanti. Smanjuje loš kolesterol i sprječava taloženje masti u organizmu.

Facebook komentari

hr Wed Jan 17 2018 08:46:24 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/59dc89d0b9e03ea97c8b4568/80
Foto: Pixabay

Potvrdilo istraživanje: Vozači BMW-a su najgori i najbahatiji

Više od pola sudionika istraživanja označilo je vozače BMW-ova modela M3 najsebičnijima, najnepromišljenijim i najbahatijim u odnosu na vlasnike ostalih automobila. Slijede ih vlasnici modela Range Rover, zatim Audija TT i Mercedesa C klase.

Prema nedavnom istraživanju, vozači automobila BMW proglašeni su najnepristojnijim i najbahatijim u prometu.. Više od dvije tisuće ljudi koji su sudjelovali u istraživanju ispunilo je anketu i njih 56 posto je dalo najlošije ocjene vozačima BMW-a M3, a poredak je sljedeći:

1. BMW M3
2. Range Rover
3. Audi TT
4. Mercedes-Benz C-class
5. Porsche 911

Također ispostavilo se kako je određeni postotak vlasnika automobila emotivno vezan za svoga limenog ljubimca. Njih 60 % tvrdi kako njihovi automobili imaju osobnost, 53 % ih je priznalo kako su svom automobilu dali čak i ime, a 40 % ih je izjavilo kako imaju više osjećaja prema svom automobilu nego prema bračnome partneru, piše auto start.

Facebook komentari

hr Wed Jan 17 2018 08:40:04 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a5e1bcab9e03e504f8b457f/80
Foto: Screenshot

Kako doživjeti stotu: Nije imala muža da je nervira

Talijanka Emma Morano bila je posljednji čovjek koji je proživio 20. stoljeće od prvog do posljednjeg dana i još i više. Tajna zdravog života bila je – kako je sama rekla – život bez briga koje ti zadaju muškaraci
Doživjela je 117 godina, preživjela dva svjetska rata, desetak papa – i jednu jedinu veliku ljubav. Emma Morano živjela je od 1899. do 2017. godine i to većinu vremena u gradu Verbania, nedaleko od Milana, pišu 24 sata.  

Dakle, ako netko zna kako ostati fit i doista ostarjeti, to je ona. Međutim, koja je njena tajna? 

Odricanje od muškaraca za dugačak život 

Donedavno najstarija žena na svijetu je kao ključ za svoj dugačak i zdrav život navela činjenicu da je vječno bila solo te je svaki dan jela dva sirova jaja. Posljednjih godina života Emma Morano nije bila tjelesni fit, pa nije napuštala svoj stan. Međutim, nije bila osamljena – imala je njegovateljicu koja se brinula za nju, te nećakinju s kojom je imala jako dobre odnose. 

Kako bi njeni roditelji i sedam braće i sestara mogli preživjeti krizu nakon rata, počela je raditi kad je imala 14 godina. Njen otac oslijepio je za vrijeme Prvog svjetskog rata i nije mogao skrbiti za obitelj. 

Dok je bila mlada, tražila je noću bijeg od ratnih patnji te plesala tango i valcer. Tako je upoznala svoju veliku ljubav, zaljubili su se te uskoro i zaručili. Međutim, njen zaručnik morao je u rat i nikad se više nije vratio. 

Pošto je tadašnje društvo tako zahtijevalo, Emma Morano morala se udati, pa je pronašla drugog muškarca – kojeg nije voljela. Bio je nasilan i često se iživljavao na njoj. Pošto nakon smrti njihove bebe nije više mogla živjeti s nasilnim muškarcem, napustila ga je.

Službena rastava u konzervativnoj katoličkoj Italiji u 30-im godinama 20. stoljeća nije bila moguća, ali Emma Morano ipak se rastala od svog supruga. I živjela sama i sretna do kraja svog nevjerojatno dugačkog života…, pišu 24 sata


Facebook komentari

hr Wed Jan 17 2018 08:20:13 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .