Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5a40a781b9e03e90368b4597/80

Božić - blagdan rođenja Isusa Krista

Božić je blagdan kad kršćani slave rođenje Bogočovjeka Isusa Krista, nakon kojega slijede blagdani Svetoga Stjepana, Svetog Ivana, Nevina dječica ili Mladenci te Stara godina.

Rođenje Isusa Krista kršćanski svijet slavi od davnina, a riječ Božić umanjenica je riječi Bog i prvotni naziv djeteta Isusa, koji je poslije prenesen i na sam blagdan Njegova rođenja.

Božić - mali Bog

Značenje riječi Božić kao mali Bog u kršćanstvu ima umilna značenja: blagi Bog, dobri Bog, bliski Bog - Bog dostupan i pristupačan čovjeku. Božić je dan kad je Svemogući Bog postao djetešce pa je Isus zato svenazočni i bliski Bog. 

Kršćanski filozof Aurelije Augustin (4./5. stoljeće) smatrao je kako se u Božiću "Bog počovječio da se čovjek može pobožanstveniti".

Kršćani su vrlo rano dan Isusova rođenja smatrali i početkom nove godine. U razdoblju obnovljenoga Zapadnoga Rimskog Carstva gotovo u cijeloj Europi početak nove godine bio je na Božić.

Hrvatska božićna pjesma "Narodil nam se kralj nebeski" sa stihom "Na tom mladom letu veselimo se" upućuje na Božić kao prvi dan nove godine. Crkva je tek 1691. prihvatila 1. siječnja kao Novu godinu.

Od 5. stoljeća slave se tri mise

Na blagdan Božića od 5. stoljeća slave se tri mise: polnoćka, zornica ili pastirska misa te poldanjica. Tijekom polnoćke i zornice čita se izvješće o događaju Božića s njegovim povijesnim određenjem.

Na zornici je naglasak na evanđeoskom izvješću o navještaju pastirima, a na poldanjici Proslov iz Evanđelja po Ivanu: "U početku bijaše Riječ i Riječ bijaše u Boga i Riječ bijaše Bog... I Riječ tijelom postade i nastani se među nama..."

Bibličari smatraju da taj Proslov uspoređuje stvaranje svijeta i utjelovljenje Sina Božjega jer oba događaja povezuje osoba Sina Božjega. On, besmrtan, po Božiću je postao smrtnikom da bi ljudi, po njemu, postali besmrtnici. On, vječan, postade vremenit da bi ljudi po njemu postali vječni. 

Biblijski izvještaj Isusovo rođenje tumači kao događaj koji se je zbio na slavu Bogu na visini i za mir ljudima dobre volje. 

Otajstvo Božića ima odraz i u hrvatskoj književnosti i umjetnosti, a osobito u spletu običaja te u božićnim pjesmama i melodijama. Božićni običaji obnavljaju mnoge sadržajno vrijedne čine na očitovanju čovjekoljublja, od čestitanja i darivanja do pomirbe zavađenih i novog poleta u obiteljskom životu.

Božićne pjesme - prepjev kršćanskih vjerskih istina

Pjesme pak odišu ozračjem radosti i svečanosti, a sadržajem su zapravo prepjev božićnog evanđelja i kršćanskih vjerskih istina.

U božićnim pjesmama jasno je naznačena središnja kršćanska vjerska istina o rođenju Bogočovjeka, kojega one često nazivaju Mladim Kraljem, od Djevice Marije. Taj motiv pjesme uokviruju u idiličan svijet pastira, mudraca zvanih kraljevima, anđela, štalice, jaslica i zvijezde vodilje.

Kao kršćanski blagdan, Božić se u svakom narodu obilježava na poseban način čineći i dio njegove etnografske baštine. U nekim hrvatskim krajevima već na Svetu Katarinu (25. studenoga) počinje božićna priprava i traje točno mjesec dana.

Advent ili došašće vrijeme je pripreme za dolazak i rođenje Isusa Krista, a sastoji se od četiri tjedna neposredno prije Božića koji simboliziraju četiri tisućljeća, koliko je po Bibliji prošlo od stvaranja svijeta do Kristova dolaska.

U novije vrijeme sve prisutniji znak adventa, koji upućuje na Božić i poziva na obiteljsku molitvu, jest adventski vijenac, koji se plete od zimzelenih grančica, ali tako da nema početka ni kraja, što označuje vječnost. U vijenac se umeću četiri svijeće koje označuju četiri razdjelnice u ljudskoj povijesti: stvaranje, utjelovljenje, otkupljenje i svršetak. Prve adventske nedjelje pali se prva svijeća i tako redom da do Božića gore sve četiri.

Nakon Svete Katarine slijede blagdani Svete Barbare (4. prosinca), Svetog Nikole (6. prosinca) i Svete Lucije (13. prosinca) koji u nekim krajevima imaju istu ulogu početka kruga božićnih običaja.

Likove svetog Nikole i svete Lucije često predstavljaju muškarci ili žene i obilaze domove donoseći djeci darove.

Svetu Luciju naslijedio Sveti Nikola

Na Svetu Luciju običaj je da se noću osoba ogrnuta bijelom plahtom uputi po kućama darivajući djecu suhim smokvama, bademima, orasima i jabukama te plašeći nestašne mališane. Neposlušni pak pod jastukom pronalaze šibu kao opomenu da se poprave.

U današnje doba tu je službu preuzeo Sveti Nikola, koji u čizmicu dobre djece stavlja slatkiše, a šibe dijeli njegov pomoćnik Krampus (simbol zlog duha ili vraga).

Tradicionalni, stari hrvatski božićni dar bila je i ukrašena jabuka zvana božićnica, a darivali su je mladići djevojkama.

Običaj koji se sačuvao do danas jest sijanje božićne pšenice kao simbola obnove života i plodnosti. Na blagdan Svete Barbare ili Svete Lucije sije se pšenica, simbol života u katolika, i pripravlja zelenilo za ukras kuće i stola za svetkovanje Božića.

Do Božića pšenica naraste u posudi ispunjenoj vodom te ukrašava božićni stol, a tijekom božićnog vremena stoji pod borom, uz jaslice ili u kutu sobe.

Da bi izgledala lijepo, pšenica se podrezuje i ovija hrvatskom trobojnicom, a u nekim se krajevima posred nje stavlja jabuka te svijeće. Nakon Božića pšenica se daje pticama jer se ništa iz tog svetog doba ne smije baciti. Prema narodnom vjerovanju, gustoća iznikle pšenice, boja i sočnost njezinih vlati najavit će bolju ili lošiju žetvu iduće godine.

Nestali običaji unošenja badnjaka i rasprostiranja slame

Danas su u selima gotovo nestali običaji unošenja badnjaka i rasprostiranja slame pod blagdanskim stolom u predvečerje Božića.

Badnjakom se naziva jedan, a u nekim krajevima i tri velika panja koja se unose u kuću na Badnju noć i stavljaju na ognjište. Tri panja simbol su Svetog Trojstva, a njihovim se žarom zapale sve svijeće u kući. Slama se kao znak Božića održala znatno duže od panjeva.

Trenutak unošenja slame u kuću, što je obično činila glava kuće, označavao je službeni početak proslave blagdana Božića. Slama se unosila u kuću i rasprostirala po podu s izričitim božićnim naglaskom jer su taj čin članovi obitelji redovito pratili pjevanjem božićnih pjesama.

U Hrvatskoj se sve do 1850. nije običavalo kititi božićno drvce, iako je takva praksa u njemačkim pokrajinama živa još od 16. stoljeća, a zanimljivo je da su prva božićna drvca bila bjelogorična.

Facebook komentari

hr Mon Dec 25 2017 08:25:09 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5877fb4e1eea8f46eb8b45ec/80
Foto: Zastita.info

U mirovinu zbog otpremnine želi 1700 policajaca

Pozitivno je riješeno 36 zahtjeva, a 7000 ih ima potrebne uvjete
Nakon što je zbog kroničnog manjka novca u državnoj blagajni sedam godina bila tek mrtvo slovo na papiru, odredba iz Zakona o policiji o pravu policajaca na isplatu otpremnina zaživjela je s prvim danom 2018. godine. - piše Večernji 

To znači da umjesto tri proračunske osnovice - kao što je to dosad bilo pravilo - policajci koji odlaze u invalidsku mirovinu dobivaju 12 prosječnih plaća, za odlazak u starosnu mirovinu otpremnina iznosi deset prosječnih plaća, a oni koji se odluče otići u prijevremenu starosnu mirovinu imaju pravo na prosječnu plaću uvećanu šest puta. Tako bi policijske otpremnine iznosile između 50 i 70 tisuća kuna.

Benificirani staž

Ministarstvo unutarnjih poslova dosad je pozitivno riješilo 36 zahtjeva. No, koliko ih je točno podneseno ne navodi se. Neslužbeno se spominje da su dosad zaprimili već oko 1700 zahtjeva policajaca koji žele ići u mirovinu. Prije nešto više od godinu dana tadašnji ministar unutarnjih poslova Vlaho Orepić (koji je poput svojih prethodnika bio tražio da se opet odgodi isplata otpremnina policajcima) iznio je podatak da u policijskom sustavu ima oko 7000 policajaca koji imaju uvjete za odlazak u mirovinu. Naime, policijski je radni staž beneficiran, a oni koji su bili u Domovinskom ratu za svaku godinu na bojištu dobivaju još godinu staža.

Poučeni dugogodišnjim odgađanjem primjene odredbe o otpremninama, za pretpostaviti je da je tolika navala među policajcima nastala zato što strahuju da bi odredba mogla biti kratkog daha, iako za to - barem zasad - nema baš nikakvih naznaka. Nema baš nikakve šanse da svi zahtjevi budu pozitivno riješeni. Sve kad bi i bilo novca, toliki bi odljev ozbiljno urušio funkcioniranje sustava.

Pretpostavlja se da će godišnje u mirovinu biti “pušteno” između 250 i 400 policajaca, kao i dosad. Postoji mogućnost da se taj broj poveća jedino ako se rebalansom proračuna uspiju namaknuti dodatna sredstva za otpremnine policajaca. Navodno će se o zahtjevima za otpremnine odlučivati kvartalno, kako ne bi odmah na početku godine bila potrošena sva sredstva.

 Diskrecijsko je pravo ministra unutarnjih poslova Davora Božinovića da odluči čiji će zahtjev biti, a čiji neće biti potpisan. – Načelnici policijskih uprava dostavljaju zahtjeve policijskih službenika, uz obrazloženo mišljenje, Ministarstvu u sjedištu. Svi se zahtjevi razmatraju te ministar unutarnjih poslova, sukladno potrebama službe, donosi rješenja o prestanku službe radi ostvarivanja prava na mirovinu”, objašnjavaju nam u MUP-u proceduru odlaska u mirovinu.

– Ministarstvo treba osigurati sredstva za otpremnine onolikom broju policijskih službenika koliko ih je u prosjeku odlazilo u posljednjih deset godina. Tako bi se izbjegle špekulacije da će se provoditi restrikcije broja odlazaka – kaže predsjednik Sindikata policije Hrvatske Dubravko Jagić. Cijeli članak pogledajte ovdje.


Facebook komentari

hr Wed Jan 17 2018 20:17:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a5f9f52b9e03e8d508b4589/80
Foto: Dnevnik.hr

Kupili kuću na Viru i zbog duga bivšeg vlasnika država ih je deložirala: “Gotov je naš hrvatski san”

Erna i Ernst Schumacher deložirani su u srijedu iz kuće na Viru koju su kupili još 2006. godine za 47 tisuća eura, no zbog duga bivšeg vlasnika i hrvatskog pravosuđa iz nje su sudski istjerani. Kuća je pripala Branimiru Petraviću koji ju je na dražbi kupio za 10 tisuća eura

- Naš hrvatski san je gotov. Boli me, ali nisam ni na koga ljuta. Ali sam tužna što je sve ovako završilo. - rekla je Erna Schumacher, Njemica koja je zajedno sa suprugom Ernstom jutros deložirana iz kuće na Viru. - piše Dnevnik.hr

Riječ je o kući koju su Schumacheri kupili još 2006. godine od Josipa Gržete, platili mu traženih 47 tisuća eura i preko odvjetnika pokrenuli postupak legalizacije. I taman kad su kućicu od 50-ak četvornih metara uspjeli legalizirati i kad su podnijeli zahtjev za upis u zemljišne knjige, istog je dana pokrenuta ovrha Gržete, u stvarnosti bivšeg, ali za sud još aktualnog, vlasnika te kuće. 

Iako je i Gržeta na sudu posvjedočio da kuća od 2006. nije njegova, već da je u vlasništvu Schumacherovih, sud to nije uvažio već je ona prodana na dražbi kako bi se namirio Gržetin dug. Kupio ju je Branimir Petravić iz Kutine za 10 tisuća eura. Iako su mu Schumacheri nudili 20 tisuća eura da kuća ostane u njihovu vlasništvu, Petravić na to nije htio pristati, već traži 47 tisuća eura. 

Nada Landeka, tajnica udruge Veronika Vere, koja pokušava pomoći Schumacherima, kaže da se radi o presedanu u hrvatskom pravusuđu. 

- Erna i Ernst Schumacher, njemački državljani, s punim su povjerenjem angažirali agenciju za prodaju nekretnina koja je imala sjedište u Njemačkoj, a koja je angažirala odvjetnika iz Zadra koji je trebao srediti kompletnu pravnu dokumentaciju za stjecanje vlasništva. Međutim, grubo su prevareni i rješavali su vlasništvo nekoliko godina. Nakon što su uspjeli riješiti dokumentaciju, legalizirali su objekt koji je bio bespravno sagrađen. 

Nakon što su uspjeli ishoditi legalizaciju, istog dana kad su podnijeli dokumentaciju u zemljišne knjige, iako je i prije bilo vidljivo da su se dva puta pokušavali uknjižiti, zabilježena je i ovrha protiv druge osobe. Ne protiv njih jer oni nisu ništa dugovali, nego protiv Josipa Gržete. U tom postupku prvo je protiv njega bio pokrenut postupak ovrhe na novčanim sredstvima, a potom je promijenjeno na nekretninama, kad su oni sve lijepo riješili i legalizirali", kaže Landeka.

Iako je Petrović, koji je kuću kupio na dražbi, pokrenuo postupak ovrhe protiv Gržete, sutkinja Dubravka Novaković dopisom ga je uputila da zapravo treba ovršiti Schumachere. "Dosad takvo što nisam vidjela u sudskoj praksi, a ni u Ovršnom zakonu. Sutkinja je bila dužna odbiti rješenje o ovrsi i obrazložiti zašto se ne može provesti postupak predaje u posjed Gržete. U tom bi slučaju morala priznati da su Schumacheri vlasnici kuće, što je i znala", kaže Landeka. 

Ovrha je protekla mirno iako se pred kućom okupilo nekoliko prijatelja Schumacherovih i članova udruge Veronika Vere. Schumacherovi su iznijeli dio svojih stvari i utovarili ih na kamion. Erna Schumacher pokušala je razgovarati s Petravićem, no bez uspjeha. 

- Mislila sam da ću moći s njim razgovarati, ali me nije želio ni pogledati. - rekla je vidno potresena Erna Schumacher. Njezin je suprug situaciju podnio nešto bolje, no njihovih osmero djece najviše se brine za nju. "Moja djeca se boje za mene, kažu da će me to uništiti", rekla je Erna novinarima. - prenosi Dnevnik.hr

Facebook komentari

hr Wed Jan 17 2018 20:09:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a5f84c9b9e03e8e508b4575/80
Foto: Grad Split

Posjet Krstulović Opare u AD Plastiku: Potrebno je potaknuti i podržati proizvodnju u automobilskoj industriji

Uprava je gradonačelniku predstavila svoje trenutne aktivnosti te ga upoznala s tehnologijom proizvodnje u samoj tvornici

Gradonačelnik Grada Splita Andro Krstulović Opara sa suradnicima posjetio je danas AD Plastik d.d. te s Upravom društva razgovarao o jačanju međusobne suradnje i potpori Grada u realizaciji novih investicija ove tvrtke, budući da se AD Plastik d.d. nalazi dijelom na području grada Splita, a strukturu zaposlenik u najvećem postotku čine upravo Splićani.

Uprava je gradonačelniku predstavila svoje trenutne aktivnosti te ga upoznala s tehnologijom proizvodnje u samoj tvornici. Također su ukazali i na problem prometne infrastrukture, točnije potrebu izrade prometnog spoja s velikog kružnog toka na Bilicama, ispod bivšeg „Mercatora“, odnosno brzom izlazu iz kruga tvornice u cilju olakšanja transporta auto-dijelova.

Gradonačelnik Krstulović Opara rekao je kako će gradske službe pronaći optimalno i sigurno prometno rješenje. Također, Upravu je upoznao i s namjerama o dovođenju proizvođača automobila te rekao kako je upravo jučer, prilikom obilaska Dračevca s ministrom Goranom Marićem razgovarao i o pokretanju proizvodnje za automobilsku industriju na tom području. 

Usuglašen je zajednički stav o potrebi dovođenja jednog od renomiranih proizvođača automobila, što bi rezultiralo povećanjem investicija kao i broja zaposlenih.  

Facebook komentari

hr Wed Jan 17 2018 18:16:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a5f600eb9e03e8d508b4569/80
Foto: Google maps

Splitsko-makarska nadbiskupija: Gradit ćemo crkvu na Splitu 3

Crkva će se u župi Blatine - Škrape graditi nakon ishođenja dozvola i "pravomoćnosti svih zakonom propisanih alegata za gradnju", a bit će na površini od 400 četvornih metara uz trg javne namjene

Splitsko-makarski Nadbiskupski ordinarijat reagirao je u srijedu na stajališta koja se protive gradnji crkve u četvrti Splitu 3, u blizini raskrižja Ulice Brune Bušića i Poljičke ceste, priopćivši kako će se crkva graditi na tome mjestu koje pripada župi Blatine - Škrape nakon što se dobiju svi zakonom propisani dokumenti i dozvole.

Crkva će se u župi Blatine - Škrape graditi nakon ishođenja dozvola i "pravomoćnosti svih zakonom propisanih alegata za gradnju", a bit će na površini od 400 četvornih metara uz trg javne namjene. Predviđene su i prostorije za dva svećenika te dvorane za vjeronauk i druge susrete, ističu iz Nadbiskupskog ordinarijata.

Ocjenjuju kako je "apsolutna neistina" da će zvonik crkve biti udaljen manje od pet metara od stambenih zgrada, kao što su to istaknuli neki dužnosnici u javnoj raspravi o gradnji te crkve.

U vezi s lokacijom nove crkve u župi Blatine - Škrape sva navedena traženja, kao što su tržnica, parkiralište, trg i slično, već su implementirana u prijedlog Detaljnog plana uređenja (DPU) koji je izrađen u skladu sa zakonskim propisima, pa tako i Zakonom o prostornom uređenju, poručuju.

Nadbiskupija je sama tražila smanjene gabarita crkve i pastoralnog centra

Naglašavaju i kako je, vodeći računa o toj lokaciji i potrebama građana, baš Nadbiskupija zatražila izmjene DPU-a u smislu smanjivanja gabarita crkve i pastoralnog centra, a u korist povećanja društvenih sadržaja. Kao poseban kuriozitet kad je riječ o vlasničkim odnosima navode i podatak da se obitelj Treursić odrekla prava na povrat čestice oduzete za vrijeme komunističke vladavine pod uvjetom da se na njoj gradi crkva.

- Žalosti što su tzv. primjedbe, prijedlozi i inicijative nekih sudionika javne rasprave izneseni izvan zakonskog konteksta. Nisu utemeljeni na činjenicama, protivni su interesima grada i građana te predstavljaju neprimjeren oblik pritiska na sudionike u realizaciji projekta, za što smo se nadali da su dolaskom demokracije postali stvar prošlosti. K tome, posebno zabrinjava nepoznavanje zakonskih propisa nekih predstavnika Društva arhitekata Splita (DAS) izraženo u sklopu javne rasprave. Još više zabrinjava nepoznavanje zakonskih propisa predstavnika političkih stranaka koji na nacionalnoj i vjerskoj osnovi pokušavaju diskriminirati i dovesti u zabludu većinu naših sugrađana i stanovnika ovoga dijela grada. - navodi u priopćenju Nadbiskupski ordinarijat.

Ordinarijat također izražava neslaganje s inzistiranjem pojedinih sudionika javne rasprave na socijalnoj (ne)osjetljivosti Crkve te ističe kako je lako provjeriti koliko je dječjih vrtića na području te nadbiskupije smješteno u crkvenim objektima (u gradu Splitu su četiri takva vrtića) i kolika je želja roditelja da se njihova djeca primarno u njih upisuju.

Kao najnoviji primjer ističu da Splitsko-makarska nadbiskupija u Trogiru gradi moderni vrtić, zajedno s crkvom i pastoralnim centrom, te dodaju da tako žele i nastaviti, ne samo u Splitu, nego i na području cijele Splitsko-makarske nadbiskupije. 

Potaknuti nebrojenim upitima roditelja i građana, iz Splitsko-makarske nadbiskupije poručuju kako im je želja što prije otvoriti još jedan vrtić koji bi radio u dvije smjene i osnovati katoličku osnovnu školu s cjelodnevnim boravkom učenika i sa sportskim sadržajima.

- Podsjećamo da su na području Nadbiskupije i dvije 'crkvene' srednje škole - Nadbiskupijska klasična gimnazija u Splitu i Franjevačka gimnazija u Sinju. - navode u priopćenju.

SDP gradskog kotara Splita 3 priopćio je u utorak kako se protivi gradnji crkve u toj gradskoj četvrti, a stranka Pametno najavila je za srijedu u 18 sati u toj četvrti zbor građana.

U priopćenju Nadbiskupski ordinarijat podsjeća "one koji su možda (ne)namjerno zaboravili" da je do 1991. bilo nezamislivo i nedopustivo u planove gradnje staviti crkvu i pastoralni centar.

Opće je poznato i nepotrebno dokazivati da tadašnja komunistička vlast i tadašnja država Jugoslavija nisu poštovale vjerske slobode i prava Crkve, osobito na izgradnju novih objekta, a poduži je popis crkvenih objekata koje su te vlasti oduzele, stoji u priopćenju.

Facebook komentari

hr Wed Jan 17 2018 15:39:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .