Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5c9cdd9c29111cd5228b4626/80

Split United: Ako se Split ne bude planski razvijao suočit će se s drastičnim padom broja stanovnika

Studija je potvrdila kako je planski razvoj grada Splita jedina mogućnost jer će se u suprotnom grad suočiti s drastičnim padom broja stanovnika, a upravo se Masterplanom predlažu potrebna rješenja

U sklopu javne rasprave o nacrtu Masterplan studije urbane revitalizacije Istočne obale i Kopilice u showroomu projekta predstavljena je Master studija „Predviđanja budućih potreba u sektorima demografije, turizma, ekonomije“. Studija, čiji su podaci korišteni prilikom izrade nedavno predstavljenog Masterplana, geografski obuhvaća grad Split, Urbanu aglomeraciju Split te otoke Brač, Šoltu, Hvar i Vis, koji su brodskim linijama povezani sa Splitom, a izradio ju je Institut za razvoj i međunarodne odnose (IRMO) iz Zagreba.


Studijom je analizirano stanje te su identificirani trendovi kretanja stanovništva/kućanstava, razvoja turizma, prometa i stanogradnje na području Splita i urbane aglomeracije, odnosno scenarijskom su analizom projicirana kretanja stanovništva, kućanstava, zaposlenosti i turizma za razdoblje do 2040. godine, s posebnim osvrtom na 2030. Studija je ponudila tri scenarija na temelju projekcija što bi se dogodilo ako Grad ne poduzme nikakve akcije urbanističkog, gospodarskog i demografskog planiranja, odnosno kakav bi bio ishod u slučaju da Grad nastoji promijeniti infrastrukturu i strukturu gospodarstva kako bi smanjio iseljavanje i gužve, a povećao gospodarski rast, što i jest namjera Masterplana „Split United“.


„Osnovni scenarij predviđa nastavak utvrđenih trendova, Scenarij konvergencije napravljen je prema prosjeku EU koji podrazumijeva promjenu strukture gospodarstva, dok se Scenarij povratka stanovništva u Split odnosi na zaustavljanje iseljavanja stanovnika Splita na područje Županije te povratak oko 13.000 stanovnika koliko ih se iz grada iselilo u razdoblju od 2011. do 2017. Sva tri scenarija predviđaju smanjivanje broja stanovnika u Splitu s trenutnih 171.000 na između 134.000 i 145.000 do 2040. godine, no projektima poput Kopilice taj pad se može smanjiti“, istaknula je dr. sc. Ana-Maria Boromisa, pročelnica Odjela za međunarodne gospodarske i političke odnose IRMO-a.


U osnovnom scenariju pad je najbrži i najizrazitiji. Scenarij povratka, odnosno tzv. građevinski boom, kod kojeg je u obzir uzeta mogućnost stanovanja unutar Splita, odnosno provedba POS projekta na Kopilici te razvoj Istočne obale bez sveobuhvatne provedbe ostalih razvojnih politika, ublažava brzinu pada stanovništva, dok je u scenariju konvergencije pad sporiji i prati ga održivi razvoj turizma i prometa.  


U scenariju povratka struktura stanovništva utječe i na sporije smanjivanje prosječne veličine kućanstva. Pretpostavljeno je da je za povratak oko 13.000 odseljenih osoba u periodu od 2020. do 2024. potrebno oko 800 stanova godišnje, dok je u scenariju konvergencije predviđena izgradnja oko 500 stanova godišnje. Međutim, povećana stambena potražnja koja proizlazi iz povratka stanovništva mogla bi ponovno dovesti do povećanja cijene stanova i iseljavanja. Drugim riječima, da bi scenarij povratka bio realan, potrebna je promjene strukture gospodarstva – ograničavanje masovnog turizma te promjena strukture smještaja.


Smještajni su se kapaciteti, naime, na području grada Splita u razdoblju od 2010. do 2016. povećali za 2,68 puta, međutim njihova iskorištenost u 2016. bila je izrazito niska, sa stopom zauzetosti od svega 20,12%. Dodatno, broj osoba po kućanstvu se s 3,1 u 2001. smanjio na 2,8. S druge strane rastao je broj dolazaka turista za 2,7 puta u periodu od 2012. do 2017. uz povećanje noćenja za 3 puta te produženje prosječnog vremena boravka u gradu s 2,55 na 2,85 dana. U nastavku ovakvog trenda Split bi 2020. godine posjetio 1.2 milijuna turista, deset godina kasnije ta brojka bi bila 7.7 milijuna da bi 2040. u gradu boravilo 9.4 milijuna turista. Takav broj dolazaka premašuje smještajni kapacitet i projekcije mogućnosti njegova proširenja.


Scenarij povratka ima značajni utjecaj i na dnevne migracije unutar urbane aglomeracije. Na temelju pretpostavki ovog scenarija, kada bi se 13.000 odseljenih postupno vratilo u razdoblju od 2020. do 2024., uz pretpostavku da se u značajnoj mjeri radi o zaposlenim osobama koje dnevno putuju na posao i s posla u Split, radilo bi se o 600 do 1800 osoba manje koje sudjeluju u dnevnim migracijama. Doda li se tome i razmatrana komponenta prestanka iseljavanja iz Splita u druge gradove i općine unutar Županije, odnosno nulti migracijski saldo između Splita i drugih gradova i općina unutar SDŽ, može s govoriti o daljnjih 500-2000 dnevnih migranata manje nego u osnovnom scenariju odnosno povratak stanovništva značajno bi smanjio prometni pritisak, jer bi se dnevne migracije smanjile za 5-20%.


„Ova studija ulaz je za masterplan koja je pokazala kako je, ako se želi smanjiti broj dnevnih migracija, nužna stambena izgradnja u Splitu koja će biti povoljna te da je potrebno turistički promet smanjiti da ne bude samo vikendima i u dva ljetna mjeseca. To su zdravorazumski zaključci koji su sad potkrijepljeni brojkama. Od tri navedena scenarija ne može se sto posto precizno reći koji je najrelevantniji za Masterplan, ali najrealniji bi bio raspon između osnovnog scenarija i potpunog provođenja politika“, dodala je dr. sc. Ana-Maria Boromisa.


Prezentaciji studije prisustvovali su brojni predstavnici jedinica lokalne samouprave koji su izravno i neizravno obuhvaćeni kako studijom tako i Masterplanom.

„Drago mi je da smo čuli vrlo jasne brojke temeljene na statističkim podacima i analizama IRMO-a, koje su nam potvrdile da je planski razvoj područja Grada Splita jedina mogućnost. Kad smo započeli s predstavljanjem Masterplana istaknuo sam da se moramo uhvatiti ovog posla koji nadilazi jednog gradonačelnika i jedno gradsko vijeće. To je do sada izostalo pa se suočavamo s brojkama koje nisu ugodne, a stanovništvo će i dalje padati ako ne napravimo zaokret u vidu revitalizacije Istočne obale i Kopilice, koji uključuje i realizaciju POS stanova. U sljedećim godinama predstoji nam dobro pripremiti projekte koji proizlaze iz Masterplana“, zaključio je gradonačelnik Andro Krstulović Opara.
hr Thu Mar 28 2019 15:44:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d07cb2229111cdad18b45e3/80
Foto: screenshot

Milanović: "Želim biti predsjednik moderne, progresivne, znatiželjne i otvorene Hrvatske"

Nakon što je danas objavio vijest o kandidaturi, Milanović se obratio javnosti
Želim postati predsjednik jedne moderne, progresivne, znatiželjne i otvorene Hrvatske. S obzirom da sam bio uvjeren visokim i strogim standardima, sada u ovu životnu priču i avanturu ulazim rasterećeniji. Svjestan sam da ovog puta sve ovisi o meni, koliko će mi ljudi vjerovati, koliko će me kritizirati kako bi zaključili koliko mi mogu vjerovati da bih bio, ne na čelu države, ne volim te pretenciozne riječi, nego samo predsjednik, rekao je Zoran Milanović.

Na pitanje koga smatra ozbiljnijim protivnikom, Kolindu Grabar-Kitarović ili Miroslava Škoru, Milanović odgovara da zna da utrka neće biti jednostavna. ''Tu sam pred vama da govorim o sebi. Znam da neće biti jednostavno i da se ne možeš praviti da protukandidata nema, ali teško ćete me dobiti na taj led. Ovog puta nemam odgovornost prema stranci koja mi je puno toga dala, ali je sada sve na meni'', odgovorio je Milanović.

- Prvi puta ne idem u utrku kao anketni favorit, a to utrku čini još slađom, rekao je.

Na pitanje novinara da ocijeni dosadašnji mandat predsjednice Grabar-Kitarović, Milanović nije želio komentirati.

Predsjedništvo SDP-a donijelo je jednoglasnu odluku prema kojoj podržava kandidaturu bivšeg SDP-ovog predsjednika i Vlade Zorana Milanovića. Na sjednici Predsjedništva nije bio Zlatko Komadina koji se opravdao obiteljskim obavezama., javlja Dnevnik

SDP od Zorana Milanovića očekuje pobjedu na izborima i da vrati dignitet i dostojanstvo funkciji predsjednika države
hr Mon Jun 17 2019 19:17:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d05fe9929111cd8d08b457d/80
Foto: DVD Selca

Marušić: Prometna tragedija na Braču nije samo prometni problem, nužne su četiri mjere

Prometni stručnjak o tragičnoj prometnoj nesreći koja se dogodila u nedjelju na Braču

Mladići na Braču, Korčuli..., u nedostatku relevantnih uzora, često žele ispasti 'frajeri' pogibeljnom jurnjavom, pa bi pomogla edukacija, a odmah treba uvesti noćno ograničenje brzine od 60 km/h, postaviti zone smirenog prometa s uspornicima te intenzivirati policijske kontrole.

- Vozija san dvista, ultimativna je 'referenca' otočne mladosti, koja očito, u iživljavanju i 'dokazivanju' za volanom, želi nadomjestiti izgubljene vrijednosti. Velikih uspješnika u realnim segmentima društva i života (osim u turizmu), koji bi im mogli biti uzor, nema, na lokalne i krupnije političare s otoka ni najmanje se ne mogu ugledati... 

Trebamo li se čuditi što otočna mladež više od crnog prosjeka pronalazi utočište u drogi. Druga je pogubna posljedica dokazivanje za volanom, koje je izazvalo jučerašnju tragediju na županijskoj cesti Selca - Povlja? Kako se još, u društvu poremećenih vrijednosti i loše perspektive, lokalni mladić, bez političkog zaleđa, može pokazati da je uspješan, odnosno 'frajer'?! Državne ceste D118 i D113, na Korčuli i Braču, posebno su pogodne za navedenu smrtonosnu 'šprancu'.

Takvim je scenarijem (je li doprinio alkohol i druge za vožnju zabranjene supstance pokazat će istraga) jučer u 5:20 na županijskoj cesti ŽC6194 (Selca - Povlja), nastavku državne ceste D113, zbog prevelike i neprilagođene brzine (protivno čl. 54. te čl. 51. st. 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama) BMW, u kojem su bile tri osobe, sletio s ceste, udario u stablo te završio u provaliji. Jedna je osoba poginula, a dvije teško ozlijeđene helikopterom su prevezene u splitsku bolnicu. 

Nema niti jedno prometno, niti logično opravdanje u ranim jutarnjim satima sumanuto juriti pustom otočnom prometnicom, gdje su prometne kontrole toliko rijetke da ih otočna mladost pamti kao i datum posljednjeg snijega na otoku. 

Državna cesta D113 od Supetra do Selca duga je 39,4 kilometara i vremenska ušteda između normalne i bjesomučne vožnje teško može biti  veća od pet minuta. Dionica od Supetra do Nerežišća razmjerno je uska, a od  Gornjeg Humca, nakon odvojka za Bol ima dugu ravnu dionicu u pravcu Selca, karakteristika Jadranske magistrale, gdje se 'bez problema' može voziti 160 km/h, i brže. I tu počinju prometne 'lovačke priče', nažalost utemeljene u realnosti.

Županijska cesta Selca - Povlja je uža i zavojitija, ali 'kao stvorena' za pokazivanje 'vozačkog umijeća'. Usto se prema Povljima zavojito blago spušta, pa se lako postižu visoke brzine. Nažalost, po kriterijima EuroRAP zaslužuje 'nula zvjezdica' za sigurnost, jer nema odgovarajuće zaštitne ograde, pa vozila koja izlete mogu se zabiti u stablo, kamenu gromadu, sletjeti u provaliju...Sve su to smrtonosni ishodi. 

Netko bi otočnoj mladeži trebao ukazati, objasniti, kako nema ama baš nikakvog prometnog utemeljenja ludovati nakon povratka s noćnog prometa. Pobogu, što mijenja ako se krene 15 minuta prije ili kasnije, a sumanutom vožnjom, u usporedbi s normalnom, ne može se uštedjeti ni pola tog vremena. 

Dakle, da bi se spriječile buduće prometne tragedije na otocima, nužne su sljedeće mjere:

1. Na otocima uvesti opće brzinsko ograničenje od 60 km/h, od 20 do 8 sati. Ako netko misli da je to malo, evo protuargumenata: kombinacijom čl. 54., koji ne sankcionira prekoračenje do 10 km/h i tolerancije policijskog mjerenja od 10 km/h za brzine do 100 km/h, legalno bi se moglo voziti realnih 80 km/h, kad brzinomjer pokazuje 85. Dovoljno!

2. Postaviti zone smirenog prometa na svim opasnim dionicama i mjestima. Na dužim pravcima, gdje se razvijaju velike brzine postaviti potreban broj zona smirenog prometa, koja bi uključivala po tri obostrana znaka ograničenja brzine 40, s oznakama udaljenosti početka važenja. Između drugog o trećeg bi trebalo postaviti vibracijske trake, a iza trećeg uspornik srednjeg intenziteta preko cijelog profila prometnice. Istim principom trebalo bi 'smiriti promet' pred opasnim mjestima, na kakvom se jutros dogodila prometna tragedija.

3. Intenzivirati policijske kontrole, pogotovo u sitnim noćnim i ranim jutarnjim satima u subotu i nedjelju. Naime, izvjesnost kažnjavanja važnija je od visine kazni, kojih se obijesni prekršitelji ne plaše jer je zanemariv rizik da budu uhvaćeni.

4. Kroz javne kampanje, medije i postavljanjem info panoa ukazivati na višestruku štetnost, pogibeljnost i besmislenost noćnih jurnjava. Za to treba naći sredstava, samo izravne i neizravne štete, troškovi zbrinjavanja i liječenja ove tragedije (deseci milijuna kuna) bili bi dovoljni za učinkovitu godišnju prometnu edukaciju na svim otocima. Ta je mjera navedena posljednja, jer su njeni efekti dugoročni, a prethodne mjere rezultate daju odmah. 







hr Mon Jun 17 2019 17:55:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d07b01b29111cded18b45e1/80
Foto: PIXABAY

Viđen još jedan morski pas u blizini Primoštena

Nije poznato je li to isti morski pas koji je već viđen kod Makarske
Bio sam na plaži kada je veliki morski pas doplivao u uvalu u naselju Zečevo Rogozničko. Zadržao se dvije minute svega dva metra od obale. Plivao je stalno u krug, govori nam čitatelj koji je na odmoru snimio video., rekao je čitatelj za 24sata.hr

Kako je rekao, u trenutku kada se morski pas približio na plaži je bilo troje mještana, on i još jedna djevojka iz Danske. Nisu mogli vjerovati u što gledaju, a došao je toliko blizu obale da su opazili kako na peraji ima ožiljak. 

- Teško je vidjeti na snimci ali vjerojatno se radi o malom modrulju ili velikom mustelusu - kratko su nam rekli iz portala Podvodni. 

 Prošli tjedan se morski pas pojavio u Makarskoj, a zatim je viđen pokraj Korčule. Nekoliko dana kasnije vratio se u Makarsku. Nije još poznato je li morski pas koji se pojavio kraj Primoštena upravo taj što danima "luta" po Jadranu. 



hr Mon Jun 17 2019 17:22:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5cef9e3629111cd9af8b4598/80
Foto: Izvor: Facebook

Prije 30 godina utemeljen je HDZ. Škorić: "Nastavimo ponosno kročiti putem koji su započeli naši utemeljitelji"

Šef splitskog HDZ-a obilježilo je ovaj događaj
HDZ-ovci će svoj dan proslaviti u dvorani Vatroslav Lisinski. Uz prigodne govore, premijerno će biti prikazan i film o povijesti HDZ-a, od njenih začetaka i samog osnivanja do današnjih dana.

I šef splitskog HDZ-a, Petar Škorić, oglasio se na Facebooku:

Prije točno trideset godina utemeljitelji predvođeni dr. Franjom Tuđmanom okupili su se na nejavnom mjestu, u prostorijama NK Borac na Jarunu i osnovali Hrvatsku demokratsku zajednicu, unatoč nastojanjima tadašnje komunističke vlasti da se taj događaj spriječi.


Taj vrlo mali broj utemeljitelja su u tim skromnim prostorijama započeli s ispisivanjem stranica novije hrvatske povijesti, iako vjerojatno toga u tim trenucima nisu bili niti svjesni. U tim prostorijama začeta je stranka koja je predvodila hrvatski narod u najslavnijim trenucima hrvatske povijesti, kao i u onim najtežima. U svim tim povijesnim bitkama Hrvatska demokratska zajednica je sa svojim vodstvom pokazivala svu potrebnu odgovornost i mudrost i to hrvatski narod prepoznaje.

Pod vodstvom HDZ-a ostvarili smo sve strateške ciljeve koji su bili pred nama: obrana teritorijalne cjelovitosti, državna neovisnost, međunarodno priznanje i ulazak u euro-atlantske integracije. Upravo na tim temeljima Hrvatska i danas pod vodstvom HDZ-a ostvaruje zacrtane ciljeve – gospodarski rast, rast zaposlenosti, poboljšanje životnog standarda i razvoj infrastrukture. 

Nastavimo ponosno kročiti putem koji su započeli naši utemeljitelji, budimo ponosni na našu povijest, a istovremeno posvećeni budućnosti. To dugujemo našim utemeljiteljima, svima onima koji su kroz cijelu povijest podnosili žrtvu za očuvanje hrvatskog imena, našim poginulim suborcima, ali u prvom redu našoj djeci i naraštajima koji tek dolaze. Sretna vam 30. obljetnica utemeljenja HDZ-a!
hr Mon Jun 17 2019 17:13:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .