Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5917185eb9e03e390a8b45a3/80
Foto: Autoportal

10 automobilskih zabluda zbog kojih gubite novac i ugrožavate sigurnost

Mnogi su osjetljivi i sujetni na svoje "znanje" iz automobilske tehnologije, premda je bez utemeljenja. Zbog toga nastaju problemi, uz veće ili manje troškove, a izlažete se i opasnostima

Automobilska tehnologija slična je nogometu. Većina vozača misli da sve zna, premda je to "znanje" utemeljeno na predrasudama i pogrešnim stavovima. Problem je što mnogi nisu dobro upoznati s osnovnim stvarima, a smatraju da sve dobro znaju i da im nitko ne treba "soliti pamet". Mnogi su osjetljivi i sujetni na svoje "znanje" iz automobilske tehnologije, premda je bez utemeljenja. Zbog toga nastaju problemi, uz veće ili manje troškove, često se ugrožava sigurnost, prenosi autoportal

Ovo je 10 zabluda zbog kojih gubite novac i ugrožavate sigurnost:

1. Motor mog auta ne troši ni kapi ulja

Ova štetna zabluda ima poveznicu s poznatom anegdotom o supruzi koja je, braneći suprugu prekomjerno konzumiranje vina, svakodnevno kontrolirala je li bačva napunjena do vrha. A suprug je potajice iz otvora na dnu izlijevao vino, a gore ulijevao vodu. Svaki motor nužno troši motorno ulje, jer treći klipni prsten (strugač ulja), zadužen za struganje ulja sa stijenki, kad klip ide iz gornje u donju mrtvu točku, ne ostruže cjelokupni sloj ulja sa stijenki cilindara. U protivnom počelo bi ubrzano trošenje, s rizikom zaribavanja motora. Zbog toga ta mala količina zaostalog ulja u sljedećem ciklusu izgori. Potrošnja ulja se povećava starenjem, kad uz pojačano izgaranje treba računati i na curenje. Istodobno se količina nadomješta kapanjem neizgorenog goriva iz cilindara, odnosno propuštanjem na brizgaljkama, što se cijedi u karter. To je posebno izraženo kod dizelaša. Dakle, ne produžavajte interval izmjene, a ako želite dobro svom motoru, ulje s filtrom izmijenite na 10.000 km.


2. Bolje s manjkom ulja, nego uliti različito

Iznimno je važno ukloniti predrasudu o štetnosti miješanja motornih ulja. To datira iz starih vremena, kad dodaci u motorno ulje nisu bili potpuno kompatibilni. Danas su svi aditivi i sva ulja na tržištu potpuno kompatibilna i nema nikakvih problema s miješanjem. Pogotovo je besmisleno zazirati od prelaska s jednog na drugo motorno ulje. Pri tome je dobro izmijeniti pročistač, a nikakvo ispiranje motora nije potrebno niti preporučljivo. Ako se upali lampica ulja, odmah zaustavite motor i dolijte ulje, po mogućnosti istih ili sličnih karakteristika. Ni u kojem slučaju nije bolje voziti s manjkom ulja, nego uliti različito. Važno: čim se razina ulja spusti ispod sredine, između  srtica s oznakama "min" i "max" dolijte ga do blizu gornje crtice.


3. Ljeti se ne smije tankirati "do čepa"

Mnogi vozači misle da ljeti nije pametno puniti spremnik goriva do vrha, jer se tako povećava opasnost od eksplozije. No to je potpuno pogrešan zaključak! Automobilski su spremnici goriva potpuno  sigurni i na najvišim temperaturama, jer imaju odušak kroz koji izlazi višak benzinskih para u atmosferu. Zbog toga vjerojatno niste nikada čuli da je spremnik nečijeg automobila eksplodirao u sudaru (požari i eksplozije se događaju iz drugih razloga). Ako se može govoriti o teoretskoj opasnosti, onda je prazan spremnik, ispunjen benzinskim parama, opasniji od punoga.


4. Vožnja s gorivom "na rezervi" nije štetna

Vožnja s malo goriva u spremniku višestruko je štetna, jer je koncentracija nečistoća u gorivu najveća. Premda gorivo prolazi kroz filtar, povećava se rizik da nedovoljno čisto gorivo ubrza trošenje preciznih kliznih ploha i dosjeda brizgaljki Elektromotor dobavne pumpe, uronjene na dnu spremnika, hladi tim gorivom, pa se s manjkom goriva povećava rizik pregrijavanja i pregaranja. Učestalom vožnjom s upaljenim signalom manjka goriva izlažete se riziku da ostanete bez goriva, što je u vožnji sigurnosni problem, a naknadno pokretanje dizelaša nije jednostavno i zahtjeva odlazak u servis, pa sve može ispasti skupo.


5. Na velikim vrućinama sniziti tlak u gumama

I ljeti i zimi trema biti propisan tlak u gumama, a vrlo je važno, ako se ide na put s punim automobilom, gume napuhati na tlak za puno opterećenje. Opasna je zabluda da ljeti treba snižavati tlak u gumama, jer se one zbog toga pojačano deformiraju te se dodatno zagrijavaju i ubrzano troše, a istodobno prije proklizavaju. Dakle, snižavanje tlaka u gumama ljeti je višestruko štetno i opasno, pogotovo ako vozite s punim opterećenjem. Rezervna guma treba biti napuhana 0,2 bara više.


6. Ljeti, na suncu, treba pokrivati gume

Suvremene gume sadrže UV-stabilizatore, koje ih štite od štetnog sunčevog zračenja, i aditive protiv starenja, te su otporne na sunčeve zrake. Zbog toga ih ljeti ne treba pokrivati, iako je za automobil "zdravije" da je u hladu. Nekoliko sati na najvećoj vrućini za gume nije nikakav problem. Puno je važnije paziti da se kod parkiranja blizu plaže ne ide na oštro kamenje, koje može lako oštetiti mekane bokove gume.


7. Zamjenski dijelovi jednako su kvalitetni kao i originalni

Premda mnogi ne vjeruju, ono što više košta, više i vrijedi. Originalni dijelovi napravljeni od kvalitetnijih materijala, boljom tehnologijom i izvedbom su dodatno kontrolirani. Zaboravlja se da je jednak trošak ugradnje dobrog i lošeg dijela. Kad dio otkaže, gubi se jedno i drugo, a u mnogim slučajevima ugrožava se sigurnost vožnje. Ali, to ne znači da zamjenski dijelovi nisu dovoljno dobri. Ako ispunjavaju BR certifikat potpuno zadovoljavaju potrebe automobila u servisnom interval, ali nemaju "strateške rezervu" za prekoračenja interval izmjene i dodatna opterećenja.


8. Niski su okretaji motora poželjniji od visokih

Za motor je najbolje da radi u srednjem režimu okretaja, u području najvećeg momenta (kod dizelaša oko 2500/min, kod benzinaca oko 3000/min). Mnogi misle da su niski okretaji zdravi za motor, a tada je podmazivanje i hlađenje loše te lako dolazi do suhog trenja. Štetu izazivaju i povećane vibracije, pogotovo ako se niskim okretajima vozi pri velikom opterećenju. Dakle, preniski okretaji su jednako štetni kao previsoki, motor se doslovce uništava, a i potrošnja goriva je veća nego u optimalnom području.


9. Kad auto dulje stoji izvadite akumulator

Mnogi, kad auto duže stoji, vade akumulator iz automobila. Time rade dvije koristi - akumulatoru se produžava vijek, jer se struja manje gubi te je na suhom i ne prehladnom mjestu. Također, time se smanjuje rizik krađe. Ali sve što time "dobiju na mostu, izgube na ćupriji", jer se znatno ubrzava hrđanje karoserije. Naime, kad je akumulator u automobilu, minus pol je spojen na masu te se na površini lima stvara negativan naboj koji učinkovito štiti površinu lima od oksidacije (hrđanja). Zbog toga je, kad auto duže stoji preporučljivo povremeno paljenje motora, radi zaštite njegove unutrašnjosti i dopunjavanja akumulatora, što štiti karoseriju.


10. Ispod cerade automobil manje hrđa

Uh, kakva zabluda. Srećom, cerade za pokrivanje automobila sve manje se koriste, a i oni koji to rade vjerojatno ne znaju da je od toga više štete nego koristi. Naime ispod pokrova skuplja se vlaga, nema provjetravanja pa vlažan ambijent traje danima. To pogoduje i stvaranju mikroorganizama, koji ispuštaju štetne tvari, što ubrzava koroziju. Može doći i do štetnog ispuštanja boje cerade na lim. Cerada je korisna kao zaštita od grebanja i oštećenja.


Facebook komentari

hr Sun May 14 2017 08:37:03 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a5e0dfbb9e03e4a4e8b45db/80
Foto: Marko Grubišić

Glamurozni svijet glazbe, mode i filma objedinjeni u novom Tonkinom spotu za singl „Pozitivizam“

Produkciju spota potpisuje Marija Cvitanović, režiju Dalibor Matanić, a fotografije Marko Grubišić.

Glazba, moda i film savršen su spoj za novi Tonkin spot za singl „Pozitivizam“ kojeg premijerno predstavlja na nadolazećem 65. Zagrebačkom festivalu! Scenarij spota nastao je kroz stilističku suradnju Tonke i dizajnerice Marije Cvitanović čija Marka.hr snima novu kampanju za svoju senzualnu modnu priču koju fotografira Marko Grubišić, upravo  uz podlogu pjesme „Pozitivizam“.

Ideja modnog snimanja pretvara se u životni „film“ modela kojeg je zaokružila priča cijenjenog i nagrađivanog redatelja Dalibora Matanića. Ženstvena, zavodljiva i glamurozna u svili i čipki, a istovremeno  buntovna i svojeglava u privatnom životu, Tonka u spotu utjelovljuje upravo ono što predstavlja i nova kampanja Marije Cvitanović – bezvremensku eleganciju, klasičnu ljepotu i ženstvenost kao zajedničku ideju i nit koju je Marija prepoznala upravo u Tonki, a ona je pak provlači u svojem novom zvuku - profinjenom alt popu moderne produkcije.

Pozitivizam je pjesma s pogledom na svijet koji nas okružuje, odnosi se na dvojbe, stavove i užurbanost koju živimo u svijetu koji ne ostavlja prostor jednostavnosti, opuštenosti i pozitivnom stavu.

„Svaki put kad ju slušam asocira me na njujoršku hektičnost koju i sama ponekad proživim u ovom gradu, buku zbivanja danju i noću, sve dok ne uđem u neki imaginarni underground jazz klub u kojem svira solo saxofon, i odjednom je sve dobro. Aljoša je umjesto mene napisao sve što želim reći, samo on to bolje uglazbi i formira u stih.“ ,kaže Tonka.

Glazbu i tekst potpisuje Aljoša Šerić, dok je uz njega za aranžman i produkciju zaslužan Srđan Sekulović Skansi. Urbani beat moderne pop produkcije ukomponiran sa sjajnom solo dionicom na saksofonu zaokružuje još jedno glazbeno ostvarenje kojim Tonka najavljuje svoj prvi samostalni album koji će izaći u 2018. godini u izdanju Mast Produkcije i Dallas recordsa.

Produkciju spota potpisuje Marija Cvitanović, režiju Dalibor Matanić, a fotografije Marko Grubišić. Za frizuru je zaslužna Renata Pokupec; frizerski salon „Keune Colette“, za make up Petra Sever, a za styling Marka by Marija Cvitanović.


Facebook komentari

hr Tue Jan 16 2018 15:38:33 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a5e06eeb9e03e784e8b4597/80

S prijateljima dijelimo više genetskih sličnosti nego sa strancima

Istraživanje grupe znanstvenika s triju sveučilišta, Stanford, Duke i Wisconsin provedeno na 5500 američkih adolescenata pokazalo je da su prijatelji koje odaberemo genetski sličniji od stranaca, što znači da stvaran test snažnog prijateljstva vjerojatno leži u genetici.

Nakon provedenih genetskih usporedbi između dvoje prijatelja znanstvenici su otkrili niz genetskih sličnosti, puno više nego među parovima koji se nisu međusobno poznavali. 

Ustanovili su i da prijatelji dijele prosječno dvije trećine genetskih sličnosti kao bračni parovi, a razlog tomu može biti privlačnost prema onima s kojima dijelimo zajedničke karakteristike, poput izgleda, stupnja obrazovanja, porijekla ili iskustava. Ovaj proces znanstvenici nazivaju društvenom homofilijom.

Njihovo drugo objašnjenje je da ljudi sklapaju prijateljstva unutar istih društvenih sredina, primjerice iste škole ili posla. Taj fenomen nazivaju društvenim strukturiranjem.

Društena homofilija i društveno strukturiranje međusobno se nužno ne isključuju.

Glavni autor studije, profesor sa Stanforda Benjamin Domingue smatra da zapravo nesvjesno biramo one koji su nam slični pod utjecajem spomenutih struktura i društava.

Facebook komentari

hr Tue Jan 16 2018 15:10:42 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5a5df03db9e03eb64e8b4582/80
Foto: Pixabay

Tračanje može biti i dobro za vas

Znanstvenici su sada otkrili i neke iznenađujuće prednosti ogovaranja drugih

Šuška se, šuška da tračanje baš i nije toliko loša navika.

Iako vi to, naravno, ne radite, znanstvenici su sada otkrili i neke iznenađujuće prednosti ogovaranja drugih, zbog kojih biste možda mogli i početi to prakticirati. Istraživanje provedeno na Sveučilištu Groningen u Nizozemskoj pokazalo je da tračanje olakšava ljudima uklapanje u nove društvene sredine te čak pomaže u podizanju samopouzdanja.

Ispitanici koji su sudjelovali u istraživanju opisivali su situacije u kojima su čuli pozitivan i negativan trač o nekome te ocjenjivali kako je to utjecalo na njihovo samopouzdanje. Rezultati istraživanja otkrili su da pozitivni tračevi često imaju i pozitivan utjecaj na ljude, čak i kad se ne tiču njih. Kada čujemo da se nekome drugome dogodilo nešto dobro počnemo razmišljati o tome kako i nama može biti bolje te učimo iz njihovog primjera.

S druge strane, negativni tračevi najčešće izazivaju dvije reakcije: osjećamo se dobro jer nam ide bolje od drugih ljudi, ali istovremeno i zabrinuto da nam osoba koju ogovaramo ne bi vratila istom mjerom pa tako i sami postanemo žrtva tračeva. - piše Index.

Facebook komentari

hr Tue Jan 16 2018 13:30:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/58de47b7b4739824088b45c9/80

Najavljena premijera komedije "Čovik, zvir i kripost"

Drama Hrvatskoga narodnog kazališta Split premijerno će u petak, 19. siječnja izvesti komediju Luigija Pirandella "Čovik, zvir i kripost" u lokalizaciji Vanče Kljakovića te u režiji Nenni Delmestre, najavljeno je u ponedjeljak na konferenciji za novinare.

Intendant Goran Golovko naglasio je da su vrlo svjesno ušli u rad na predstavi, koja je igrana prije više od 40 godina na Splitskom ljetu, znajući koje naslijeđe u svijesti publike ona nosi. Dodao je da misli kako imaju dovoljno hrabru autorsku ekipu, te kvalitetne glumice i glumce mlađe generacije koji ne samo da zaslužuju šansu okušati se u jednoj takvoj strukturi nego i posjeduju sve glumačke kvalitete kojima mogu napraviti predstavu "Čovik, zvir i kripost", a da bude relevantna našem vremenu.

"Mnogi su zaslužni za uprizorenje ove predstave. Polažemo velike nade u premijeru koja će se odigrati u petak i naravno u dug i zdrav život predstave na našoj pozornici, ali i izvan nje", poručio je Golovko.

Ravnatelj drame Trpimir Jurkić rekao je da drama budi sjećanja jer je odigrana prije više od 40 godina na Splitskom ljetu i 1982. godine u kazalištu, istaknuvši da je Vanča Kljaković ostavio neizbrisiv trag u splitskom kazalištu, dok je redateljica Nenni Delmestre priznala kako ju je počela "hvatati trema koju do sada nije imala" te je istaknula da ju je ponovno oduševilo ono što je Kljaković napravio jer, kako je rekla, nije samo pogodio jezik.

Napomenuvši kako u ovoj predstavi "čistoća jezika" ne postoji, "postoji živi jezik, jezik koji je jako inspirativan jer mi na njemu možemo izraziti ono što jesmo", Delmestre je istaknula da predstava govori o ljubavnom trokutu. "To je klasična priča o tome kako varalica biva prevaren", kazala je Delmestre.

Goran Marković, koji u komediji glumi profesora Prošpera koji je u ljubavnoj vezi s gospođom Oradom čije dijete poučava, rekao je kako je glumcu najljepše kada dobije igrati ovako slojevitu ulogu. "Igrajući ovaj komad dosta sam razmišljao o licemjerstvu kao jednoj ljudskoj mani, a ne kao o nečem negativnom. Mislim da svatko tko upire prstom u drugog i govori da je licemjeran laže. Trebamo prihvatiti to licemjerstvo kao dio života isto kao i sve ostale ljudske mane jer samo tako možemo biti bolji. Igram ludog čovjeka u nekom trenutku koji pobjesni", istaknuo je Marković.

U glavnim ulogama nastupaju Goran Marković, Marjan Nejašmić Banić, Andrea Mladinić i Pere Eranović, a ostale uloge tumače Vicko Bilandžić, Zorana Kačić Čatipović, Donat Zeko, Mia Čotić, Đana Kuzmanić, Andrijana Vicković i Stipe Radoja. U autorskom timu su uz redateljicu Nenni Delmestre još i scenografkinja i asistentica režije Lina Vengoechea, kostimografkinja Sara Lovrić Caparin, skladatelj Nenad Šiškov, te oblikovatelj svjetla Zoran Mihanović.

Osim u petak predstava će biti prikazana još 20., 22., 24., 26. i 31. siječnja.

Facebook komentari

hr Mon Jan 15 2018 16:23:41 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .