Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5b162acb2af47fd7128b477e/80

Evo zašto je važno dezinficirati klima uređaj automobila

Vožnja i boravak u automobilu bit će znatno ugodniji, a sprječavaju se teške i opasne upale dišnih puteva, čemu su posebice izložena djeca

Zašto je važna dezinfekcija klima uređaja? Osim temperature zraka koji ulazi u putnički prostor, potrebno je brinuti i o mikrobiološkoj kvaliteti zraka, koji pri tome udišemo. Ako klima sustav nije redovito i odgovarajuće održavan, s vremenom će se iz njega početi širiti neugodan miris. Na žalost, miris nije jedini problem. Vlaga, tama, temperatura i prljavština različitog porijekla, čine plodno tlo za stvaranje različitih mikroorganizama - bakterija, gljivica, plijesni, virusa... 

Čestice anorganskih i organskih tvari kao što su: smog, prašina, pelud, vlakna, paraziti, mikroorganizmi i njihove spore, virusi itd. dospijevaju u kabinu vozila preko zraka ili različitih predmeta. Zbog prisutnih nakupina, stalne vlage te odgovarajuće temperature dolazi do njihovog razmnožavanja, piše Autoportal.

Kako se radi o zatvorenom kruženju zraka, te kondenzaciji vlage na pojedinim dijelovima sustava, klima uređaji imaju značajnu ulogu u razvoju patogenih organizama. Kao produkt njihova metabolizma javlja se i neugodan miris, po kojem i uočavamo da nešto nije u redu. Miris je posebno intenzivan nakon što je klima neko vrijeme bila izvan funkcije, npr. preko noći. 

U stanju mirovanja klima uređaja, mikroorganizmi se nesmetano razvijaju što za posljedicu ima još veći broj nakupina, njihovih otpadnih tvari i neugodan miris. Sve spomenute tvari, dolaze u putnički prostor nošeni zračnom strujom kroz kanale klima sustava. Udisanje tako onečišćenog zraka štetno djeluje na organizam i može prouzročiti niz tegoba - kašalj, nadraženost ili infekcije dišnih puteva, zamor, glavobolju, upalne procese...

Udisanjem zraka u kojem su opasni mikroorgani može doći do teških upala dišnih puteva, uključujući atipičnu upalu pluća, čak i legionarsku bolest. Rijetka je i vrlo opasna, a u pravilu je izaziva zapušten klima uređaj. Posebno su ugrožena djeca.

Čišćenjem samo ventilacijskih kanala ili primjenom različitih mirisnih sredstava (pjena, sprej i sl.) postižu se kratkoročni i loši rezultati. Miris se ubrzo vraća, jer su uzročnici i dalje prisutni. Ovaj je postupak pogodan kod novijih automobila, koji se redovito servisiraju i održavaju. Ali, u slučaju zapuštenih sustava potrebno je temeljito čišćenje unutrašnjosti, uz pomoć specijalnih uređaja i alata.

Djelotvorna dezinfekcija klima uređaja moguća je primjenom specijalnog pištolja sa sondom i rotirajućom brizgaljkom, te specijalnog sredstva za dezinfekciju. Pištolj se spaja na kompresor i posudu s dezinfekcijskom tekućinom. Fizičko uklanjanje naslaga omogućeno je pritiskom zraka od 4 do 6 bara, a dezinfekcija raspršivanjem tekućeg sredstva u kanale. Posebna izvedba rotacijske brizgaljkei sonde omogućava učinkovito i temeljito čišćenje svih unutrašnjih djelova klimatitizacijskog uređaja.

'Običnu' dezinfekciju možete napraviti u gotovo svakom servisu koji puni klima uređaje. Za temeljitu, koju je preporučljivo napraviti nakon pet godina, treba otići u specijalizirani servis, koji ima i posebnu opremu.

DOBRO JE ZNATI...

Princip rada klimatizacijskih uređaja zasniva se na sposobnosti rashladnog fluida da prima ili otpušta znatne količine topline mijenjajući agregatno stanje iz tekućeg u plinovito i obrnuto. Osnovni je sklop kompresor, koji se pokreće remenskim prijenosom i elektromagnetskom spojkom. 

Komprimira plinoviti rashladni medij, pri čemu mu se povisuju tlak i temperatura. Kako temperatura postaje znatno viša od okoline, u izmjenjivaču topline dolazi do hlađena na temperaturu nešto višu od okoline. Ali kad se tekući plin pusti da ekspandira, temperatura mu se smanji ispod temperature okoline te preko izmjenjivača topline hladi zrak koji se ventilatorom (zračnom pumpom) iz okoliša upuhuje u kabinu. 

Problem je što za pokretanje troši snagu motora te povećava potrošnju za 0,4 do 0,8 l. Do 2006. se koristio plin R134a, na bazi tetra-fluor-etana, a potom ga je počeo mijenjati sa 1234yr, na bazi fluoro-vodika. Ekološki je prihvatljiviji, ali ima velik rizik požara. Proces hlađenja učinkovit je jedino uz ispravan tlak u sustavu, 2 do 3 bara. Za klima uređaj je korisno da radi barem malo svaki dan. 

Ako ga se zimi duže isključi, sa stijenki kompresora ocijedi se ulje te počne hrđati. Istodobno se povećava propusnost na obujmicama i crijevima. Ljeti je važno ne pretjerivati s intenzitetom i temperaturu snižavati za više od 6 Celzijevih stupnjeva.

VAŽNO...

Ispravan klima uređaj bolje hladi i manje diže potrošnju.

hr Tue Jun 12 2018 15:00:19 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5bc44c130e4938ec028b4636/80

U akciji "Boranka" 500 volontera zasadilo 3500 novih sadnica

Sljedećeg vikenda, Splićani će dočekati nove volontere koji će nesebično odvojiti svoje vrijeme i pomoći u pošumljavanju opožarenih padina Mosora.

Proteklog vikenda, 13. i 14. listopada, „Boranka“ se u subotu nastavila prema planu, ali je u nedjelju nadoknadila propuštenu prošlu subotu, kada je akcija odgođena zbog kiše. 

U 2. i 3. izdanju akcije sudjelovalo je ukupno 500 volontera, a posađeno je oko 3500 sadnica crnog i primorskog bora, hrasta medunca i crnog jasena. 

Pošumljavanju su prionuli izviđači iz Rijeke, Zagreba, Samobora, Omiša i Trogira, volonteri iz HNK Split, KUD Jedinstvo, OTP-Splitska banka (koji su i veliki sponzori), Kineziološkog fakulteta u Splitu, HPD Mosor, te srednjoškolcima iz Obrtničke, Obrtno-tehničke, Prirodoslovno-tehničke i Škole za dizajn, grafiku i održivu gradnju. 

Ponovno su pomagali i bili na raspolaganju Crveni križ grada Splita, Vatrogasci iz JVP Split, te partneri u projektu - DUZS Split, HGSS Split i HŠ Split. Posebno ističemo domaćine iz „Zvjezdanog sela“, bez čijeg bi domaćinstva ovakav poduhvat bio znatno otežan. 

Opet je vladalo veselo, neopterećeno, pozitivno raspoloženje. U jednom trenutku, pred sam završetak sadnje (valjda zbog gladi i predstojećeg ručka), Omišani su poveli pjesmu „Kad se male ruke slože“. 

U jednako dobrom raspoloženju, sljedećeg vikenda, Splićani će dočekati nove volontere koji će nesebično odvojiti svoje vrijeme i pomoći u pošumljavanju opožarenih padina Mosora. 

Dolaze izviđači iz Velike Gorice i Koprivnice, sportaši iz raznih klubova, preko 120 djelatnika jednog od velikih sponzora, Wiener osiguranja, te mnogi drugi. 

 U subotu, 20. 10. će polazak biti u 10:00 h. Povratak je predviđen do 17:00 h. 

U nedjelju, 21. 10. će se sve odvijati sat ranije. Dakle, polazak u 9:00 h, a povratak do 16:00 h. 

Osigurani su lokacija, sadnice, alat, prijevoz, marenda, voda za osvježenje, zaštitne rukavice, kao i stručne upute, te dežurne ekipe za eventualne slučajeve nezgoda.


hr Mon Oct 15 2018 10:13:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/57d8eee48d350a0a1c8b45f0/80
Foto: Wikipedia

Ispovijest radnika HŽ-a: "Nakotilo se u upravi uhljeba da više disati ne možemo"

"Ovaj posao danas radimo nas trojica i imamo 15-20 šefova."
Stanje u Hrvatskim željeznicama već neko vrijeme nije na zavidnoj razini. Većina korisnika o tome je svjedočila, no ovog puta oglasio se i radnik HŽ-a.

Naime, putem Facebook profila podijelio je svoje svjedočanstvo o katastrofalnom stanju u HŽ-u, a njegovu objavu prenosimo u nastavku, u cijelosti i autentično:

- Na željeznici radim 40 godina i nikada nije bilo gore. Nakotilo se u upravi uhljeba da više disati ne možemo, a već ugrožavaju i sigurnost prometa. Barem da ništa ne rade, nego silom žele opravdati svoje postojanje pa izmišljaju poslove koje mi moramo raditi da bi oni nešto mogli kontrolirati jer oni su KONTROLORI, a ne izvršioci. Cirkus nastane kad je više kontrolora nego izvršioca, a to je slučaj na HŽ.

Konkretno, moja je dužnost nadzor pruge i svih postrojenja na i uz nju (skretnice, mostovi, putni prijelazi, propusti, usjeci, peroni,...), dakle odgovaram za sigurnost putnika i robe. Nalazim neispravnosti, evidentiram ih i po potrebi tražim otklanjanje te planiram održavanje i velike radove kod zamjena postojećeg materijala.

Puno je tu posla kojega treba savjesno obavljati jer su ljudski životi u pitanju, npr. kut vidljivosti na prijelazu preko pruge, ako nije dobar, a netko strada, ja sam kriv. To mi je osnovni posao kojega sve manje stignem raditi jer moram zadovoljiti uhljebe koji HITNO traže izvješće o; gromobranima, strujnim instalacijama šupa i garaža, protupožarnim aparatima, stanju klima uređaja, potrošnji vode i struje, puknutim cijevima u nekoj vukojebini, ekološkom zbrinjavanju starih pragova, pa onda ispunjavanje razni naloga, formulara, obračun za radnike, zaštitna odjeća, praćenje razni troškova,... da više ne nabrajam, a mogao bi cijelu stranicu.

Moj posao je izvršna služba, prije ga je (za ovo područje) radilo 10 ljudi i imali smo jednoga šefa dok danas radimo nas trojica i imamo 15-20 šefova.

Da ne govorim o pragovima, tračnicama, skretnicama i ostalom glavnom materijalu, što nam kronično fali jer je novac otišao za dobre plate i ugovore uhljeba.

Mene kao starog željezničara je sramota svega ovog, a najviše tog što smo se prije 35-40 godina od Vinkovaca do Zagreba vozili 2,5 da danas 4 sata. Mislim da vam je sad jasnije i zbog čega.

Kad vam ponovno kasni vlak onda ne proklinjite nas jadnike što vidite uz prugu, nego kravataše u Zagrebu u Žutoj zgradi što su prvi puta vidjeli vlak kad su došli iz svoga kamenjara u glavni grad i odmah nam postali šefovi. - napisao je. 
hr Mon Oct 15 2018 09:32:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/533e506f1799428e5a7303ac/80
Foto: Jakov Prkić / CROPIX

Joe Šimunić progovorio o gubitku kćeri i roditeljima poručio: "Cijepite djecu protiv gripe"

Luce je bila zdrava i vesela djevojčica, sve do tog kobnog 18. ožujka

Bivši hrvatski nogometni reprezentativac Joe Šimunić i supruga Christina za Jutarnji list prvi put su progovorili o gubitku kćeri Luce koja je početkom proljeća umrla od gripe. Nakon tragedije koja je zadesila obitelj, drugim roditeljima poručuju: "Cijepite djecu protiv gripe." 

Bila je zdrava i vesela, a onda je sve krenulo nizbrdo

Luce je bila zdrava i vesela tri i pol godišnjakinja, sve do tog kobnog 18. ožujka kada je dobila temperaturu. Spustili su joj temperaturu i djevojčica je zaspala, a idući dan su posjetili pedijatricu koja je prema simptomima zaključila da je riječ o gripi.

Međutim, stanje se nije popravljalo pa su ih uputili na kliniku za infektivne bolesti.

"Nalaz likvora pokazao je da naša mala djevojčica ima encefalitis, odnosno upalu mozga, kojem u tom trenutku nisu znali uzrok. U četvrtak smo saznali da je izoliran i virus pandemijske gripe H1N1. U tom trenutku gotovo sam odahnula. Gripa, pa ipak nije tako strašna bolest. Ne umiru ljudi od gripe, tješila sam se", priča majka.

No, onda je sve krenulo nizbrdo nevjerojatnom brzinom. U petak su je prebacili na intenzivnu skrb, u subotu ujutro počele su konvulzije. Između subote i nedjelje nastupila je moždana smrt. Luce je još živjela tjedan dana premda je bila moždano mrtva, a napustila je obitelj na Uskrs., pišu Vijesti

"Da smo znali opasnosti, cijepljenje ne bi preskočili"

"Bila je cijepljena svim obveznim cjepivima, pa čak i nekim dodatnim. Jedino je nismo cijepili protiv gripe, a to se pokazalo možda kobnim", kaže Joe.

"Da smo dovoljno znali o opasnostima gripe, to cijepljenje sigurno ne bismo preskočili. Istina, nikad nam nije ni predloženo cjepivo, a nije ni obvezno niti je preporučeno za zdravu djecu u Hrvatskoj", dodaje Christina.

Joe kaže da ne želi ijednom roditelju da proživi takvu trragediju i nemoć da pomogneš vlastitom djetetu.

"Do kraja života pitat ćemo se jesmo li nešto mogli napraviti da izbjegnemo ovu tragediju" govori Joe.


hr Sun Oct 14 2018 19:24:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5aec74402af47fa3ad8b45a7/80
Foto: PIXABAY

Hrvati ponovno izabrani za najbolje berače maslina

Završeno je 2. Svjetsko prvenstvo u branju maslina, koje se od 11-14. listopada održalo u mjestu Postira na otoku Braču.
Događaj kojem su glavni ciljevi širenje maslinarske kulture, razmjenjivanje iskustava, druženje između predstavnika maslinarskih, ali i zemalja koje nemaju toliko razvijenu maslinarsku tradiciju, drugu su godinu zaredom organizirali TZ Postira i Poljoprivredna zadruga iz ovog bračkog mjestašca.

– Prezadovoljni smo odazivom zemalja, ove godine ih je bilo čak jedanaest – rekla je Ivana Jelinčić, direktorica Turističke zajednice Postira. „Oni se međusobno jako dobro druže i slažu, bez obzira što su na natjecanju jedni drugima velika konkurencija. Iako ovim prvenstvom nastojimo promovirati turizam otoka Brača, Postira i maslinarstva, bit svega je emocija koju ovi ljudi nose sa sobom kući, to je vrjednije od ičeg drugog.

Na 2. Svjetskom prvenstvu nastupili su timovi iz Crne Gore, Francuske, Slovenije, Nizozemske, Mađarske, Velike Britanije, Švedske, Španjolske, Bosne i Hercegovine, Sjedinjenih Američkih Država i, naravno, Hrvatske. Najveći pritisak bio je bez sumnje na domaćem timu.

Hrvatski tim, sastavljen od četvero berača iz Postira i Dola, u stoljetnom je Maslinskom vrtu sv. Josipa iznad Postira u zadanom vremenu od 45 minuta uspio ubrati 67 kg maslina. Bilo je to gotovo 11kg više od drugoplasiranih Crnogoraca, čija je kašeta na vaganju težila 56,6 kg. Treće mjesto na postolju osvojio je slovenski tim s 51,6 kg ubranih maslina., piše Morski

,I četvrto je mjesto pripalo hrvatskim susjedima, timu iz BiH, a iznenađujuće visoko 5. mjesto pripalo je američkom timu, točnije obitelji Zink, koja se u Postirama zatekla na jednogodišnjem obiteljskom putu oko svijeta.

Posljednje mjesto, s tek 36,8 kg ubranih maslina, pripalo je vjerojatno najveselijem timu Prvenstva, predstavnicima Velike Britanije.

hr Sun Oct 14 2018 19:19:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .