Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/5a1bc250b9e03e41108b456a/80
Foto: Pixabay / Ilustracija

Prometni stručnjak predlaže mjere kako bi se povećala sigurnost na našim cestama

Radi dana 'besplatnog ljetovanja’ mnogi na odmor kreću usred noći ili predvečer, gdje god mogu voze 'gasom do daske', jer su naše autoceste ‘eldorado za jurnjavu’, a uz teški umor i premali razmak ‘okidač’ je, vjerojatno, bilo korištenje smartphonea...
Ako želite juriti autocestom, provjeriti koliko najveću brzinu automobila, a danas većina novih automobila može potegnuti brže od 200 km/h, uz njemački Autobahn, hrvatske autoceste pružaju najbolje mogućnosti

Najveća dozvoljena brzina je 130 km/h, a po članku 54.  Zakona o sigurnosti cestovnog prometa ne kažnjava se prekoračenje do 10 km/h! Dakle stvarno je ograničenje 140 km/h. Na navedena realna brzinska ograničenja, koja već iscrpljuju sigurnosne rezerve naše prometne mreže, pribraja se stručno neutemeljeno i neodgovorno toleriranje mjerenja brzine od 10 posto (u uvjetima kad se satelitski može mjeriti s greškom manjom od 0,1 posto). 

Da apsurd bude veći, to se računa od izmjerene brzine prema dolje, umjesto od dozvoljene prema gore. Dakle, realnih 155,5 km/h (automobilski brzinomjeri, s ugrađenom ‘sigurnosnom tolerancijom’, tada pokazuju najmanje 160), policijskom se tolerancijom ‘ublažava’ na 139,95 km/h (11,1 posto više od 130) i ulazi u nekažnjivo prekoračenje do 10 km/h. 

Takvo nerazumno realno ograničenje, koje ugrožava sigurnost, nepotrebno troši resurse vozila (skraćuje vijek vitalnih sklopova i dijelova), povećava potrošnju goriva i više od 20 posto, a proporcionalno i zagađenje okoliša, verificirano je vozačima dobro poznatim stavom policije da presretači ne zaustavljaju one koji voze do 160.

Kazna od samo 1000 kn za prekoračenje izvan naselja od 30 do 50 km/h (čl. 54. st. 3), uz 50-postotni popust za plaćanje odmah, iznosi samo 500 kn. Uz navedene se tolerancije hrvatskim autocestama može voziti stvarnih 200 km/h (brzinomjeri tada pokazuju oko 210) uz kaznu od 66 eura! 

U Švicarskoj, za takvo prekoračenje na autocestama, koje sigurnosnim značajkama nadmašuju naše, slijedi trenutno isključenje vozača i vozila iz prometa, kazna od najmanje 3000 eura i dugotrajna zabrana upravljanja u Švicarskoj, za sve kategorije motornih vozila! 

A u Kanadi, gdje je na autocestama limit 100, ako vozite brže od 150 (kad je kinetička energija automobila s putnicima gotovo upola manja nego pri 200 km/h) kazna je do 10.000 dolara!

 ‘Eldorado za jurnjavu’

Hrvatske autoceste su ‘eldorado za jurnjavu’ jer, usto, nadzora brzine praktički nema. Jedno i drugo dobro je poznato strancima, što potvrđuje da kultura vožnje nije nacionalno, nego geografski određena: naši vozači, čim dođu u Sloveniju postaju ‘kulturni’, a stranci često kod nas izgube vozačku kulturu. Pogotovo u brzini. 

Ovakav apsurdni ‘komplot’ propisa i mjera nadzora pretvorio je hrvatske autoceste u ‘eldorado za jurnjavu’.

Sljedeći problem, koji je bio generator jučerašnje nesreće što se u Hrvatskoj, za razliku od većine zemalja EU, uključujući i Sloveniju, u Hrvatskoj se gotovo ne kažnjava premali razmak među vozilima, koji je pri velikim brzinama opasniji od same brzine.

 Tu je mjeru, još 1960-ih, sustavno počela primjenjivati Njemačka, odredbom ‘Halber Tacho’ (razmak u metrima u iznosu pola brzine u km/h po brzinomjeru). Dakle, ako brzinomjer pokazuje 120 km/h treba se udaljiti 60 metara. U prometnom zakonodavstvu EU uveden je propis ‘dvije sekunde’, odnosno put koji vozilo pri toj brzini prijeđe u dvije sekunde. Pri realnih 115 km/h (kad brzinomjer pokazuje 120) to iznosi 63,9 metara.

Navedeni su problemi u ‘spiralu smrti’ ušli poznatim problemima turističkog prometa: naši ljetni gosti, kako bi dobili ‘dan besplatnog ljetovanja’ na dolasku kreću usred noći, a često predvečer i putuju cijelu noć kako bi prijepodne stigli na odredište. Isti je scenarij na povratku, posljednji dan se ‘besplatno’ kupaju  te poslijepodne ili predvečer kreću kući. I potom voze ‘mrtvi umorni’. 

Statistički, ‘po zakonu velikih brojeva’ tragične nesreće su neminovnost, jer gdje god mogu voze prebrzo. No, završni dio ‘spirale smrti’, nesreće koja se jučer oko 9 sati dogodila na 158. kilometru autoceste A1 u smjeru Zagreba, između odmorišta Janče i tunela Grič, uz prebrzu vožnju, premali razmak i umor, izvjesno, bilo je korištenje mobilnog telefona. ‘Da vidimo kakvo će biti vrijeme, je li s rezervacijom sve u redu, šaljem poruku da smo OK...’, užas, ali to je nažalost realnost.

Kako bi se povećala sigurnost na našim cestama i spriječile tragične nesreće poput jučerašnje nužne su sljedeće mjere.

1. Autoceste premrežiti fiksnim radarskim kamerama, kojima se precizno i učinkovito može nadzirati brzina, razmak, pretjecanja, korištene mobilnog uređaja, vezanost sigurnosnim pojasom. Mreža kamera, odnosno videonadzor na svim dionicama autocesta, uz kažnjavanje na naplatnim kućicama, trebao bi zamijeniti presretače. Njih bi se potom uglavnom trebalo usmjeriti na ostale sigurnosne aspekte vezane na promet autocestama.

2. Toleranciju mjerenja brzine od 10 km/h do 100 km/h (dakle 33 posto u zoni smirenog prometa!!) i 10 posto iznad 100 km/h trebalo sniziti na 3/3.

3. Članak 54. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, tako da bi se sadašnja kaznu od 500 kn za prekoračenje 10 do 30 km/h (st. 4) uvela za prekoračenje do 10 km/h. Sadašnju kaznu od 1000 kn za prekoračenje od 30 do 50 km/h (st. 3) trebalo bi uvesti za prekoračenje od 10 do 30 km/h, uz progresivno povećanje kazne za prekoračenje od 30 do 50 km/h i više. 

hr Sun Jul 21 2019 21:20:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/587d12471eea8f2b068b458f/80
Foto: D.N.

Novi zakon: Besplatan prijevoz brodovima djeci s poteškoćama u razvoju, ratnim invalidima, gluhoslijepima

Djeca s poteškoćama u razvoju kao putnici imali bi pravo na onoliki broj besplatnih putovanja koliko je dovoljno za njihove potrebe.
Djeca s poteškoćama u razvoju, ratni vojni invalidi sa 100 postotnim tjelesnim oštećenjem, osobe kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje vida 100 posto, gluhoslijepe osobe sa 100 posto tjelesnog oštećenja, osobe s oštećenjem donjih ekstremiteta 80 ili više posto te osobe s invaliditetom kojima je utvrđen III. i IV. stupanj funkcionalnog oštećenja, imat će besplatan prijevoz u javnom obalnom linijskom prijevozu.

Naime, na sutrašnjoj će sjednici Vlade biti predočen Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u linijskom i povremenom pomorskom prijevozu kojim se uvode nove kategorije korisnika povlaštenog prijevoza putnika i vozila u javnom obalnom linijskom pomorskom prometu. Pravo na besplatan prijevoz imat će otočani koji se odlaze liječiti na kopno, ali i stanovnici iz kontinentalnog dijela Hrvatske koji spadaju u navedene kategorije, a koji po liječničku pomoć moraju na otok. - piše Večernji list

Posebnim pravilnikom, koji će biti donesen nakon izmjene zakona, bit će točno razjašnjeno koliko će puta tjedno otočani ili godišnje stanovnici s kopna imati pravo na besplatan prijevoz, a da je to dovoljno za iskazane potrebe. Uglavnom, djeca s poteškoćama u razvoju kao putnici imali bi pravo na onoliki broj besplatnih putovanja koliko je dovoljno za njihove potrebe.

Pratitelji djece s poteškoćama u razvoju imali bi pravo na besplatan prijevoz kada su u pratnji takve djece. Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture poručuju da znaju kolike su potrebe odlazaka otočana, ponajprije djece s posebnim potrebama, za odlazak na liječenje na kopno pa nema bojazni da odobreni broj besplatnih odlazaka neće biti dostatan za liječenje.

U radnoj skupini pri izradi ovoga zakona bili su i članovi Udruge Brački pupoljci koji su i pokrenuli inicijativu izmjene zakona. Za ovakav zakonski ishod udruga s Brača zalaže se već cijelo desetljeće, a ljetos su organizirali i prosvjed kojim su željeli ukazati na manjak empatije vladajućih. Bili su na 120 sekundi zaustavili iskrcavanje putnika iz trajekta, a dužina blokade bila je simbolizirala 120 mjeseci njihove borbe. Podpredsjednica Udruge Brački pupoljci Mirjana Nižetić večeras je doznala da je desetljeće kasnije njihova borba urodila plodom:

- Taman smo mislili pisati priopćenje i pitati što se događa, kad ono eto lijepih vijesti. Što reći, osim da pozdravljamo ovo rješenje. Čekali smo, a sad smo sretni i zadovoljni – izgovorila je. Cijeli članak pogledajte ovdje.
hr Wed Oct 23 2019 21:19:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5db097ef29111c9ac48b459c/80
Foto: RTL

Tražio da izbrišu snimku: Zamjenik glavnog ravnatelja policije vozio triput brže od dopuštenog!

Ćelić je navodno odmah nazvao načelnika zadarske policije i tražio da se njegov prekršaj izbaci iz izvješća i ne bilježi u informacijski sustav MUP-a...

Presretač je u mjestu Briševo kod Zadra snimio i zaustavio zamjenika glavnoga ravnatelja policije Josipa Ćelića koji je vozio triput više od dopuštenog. - doznaje RTL!

Prebrza vožnja možda i ne bi bila toliki problem da cijela prijava i snimka prekršaja nije misteriozno nestala iz policijske evidencije.

Po snimkama se vidi da je brzina u početku bila normalna, a onda se počela povećavati. Čak se vidi kako u jednom trenutku iznosi više od 160 kilometara na sat, iako je ograničenje na tom mjestu bilo 50.

Upravo u tom dijelu presretač ga je na kraju i zaustavio, a policijski službenik evidentirao. No, kako RTL doznaje, Ćelić je navodno odmah nazvao načelnika zadarske policije i tražio da se njegov prekršaj izbaci iz izvješća i ne bilježi u informacijski sustav MUP-a.

Iz zadarske policije objasnili su cijelu situaciju.

- Policijski službenici Postaje prometne policije Zadar prilikom kontrole prometa su službenim vozilom - prestretač dana 12.03.2019. godine u 12.41 sati na ŽC 6011 u mjestu Žerava snimili 46-godišnjeg vozača kako upravlja osobnim vozilom karlovačkih registarskih oznaka brzinom od 165,6 km/h na mjestu na kojem je brzina ograničen na 50 km/h. Zbog počinjenog prekršaja prekoračenja brzine, iz čl.53. st.1. u svezi st.3. tada važećeg Zakona o sigurnosti prometa na cestama vozaču je izdan prekršajni nalog na novčani iznos od 5.000,00 kuna i predložena zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilima B kategorije na tri mjeseca. Također, sukladno tada važećem Zakonu o sigurnosti prometa na cestama za navedeni prekršaj prekoračenja brzine visina novčane kazne je u rasponu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna ili kazna zatvora u trajanju do 60 dana. - stoji u odgovoru Policijske uprave zadarske.

Zanimljivo, policija sada kaže da je zamjenik glavnog ravnatelja kažnjen, iako o tome nisu sami izvijestili javnost. Dok RTL-ov izvor tvrdi da Ćelić ne samo da nije platio kaznu, nego je na njegov izričit zahtjev slučaj ukonjen iz policijske evidencije. Navodno je cijeli slučaj prijavljen nakon RTL-ovog današnjeg upita policiji, a u prebrzoj vožnji uhvaćen je u ožujku. Cijeli članak pogledajte ovdje.


hr Wed Oct 23 2019 20:12:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5db095ae29111c99c48b45a2/80

GRAND GOURMET 2019: Drugi dan natjecanja i edukacije renomiranih inozemnih gostiju

Održan je i master class "Back from the future" Maria Hoferrera iz Austrije, dvostrukog svjetskog prvaka u pravljenju koktela...

Drugog dana Grand Gourmeta 2019 u Makarskoj nastavila su se natjecanja timova restorana i barista u organizaciji Šefova kuhinja mediteranskih i europskih regija, a uz to upriličene su edukacije o francuskim sirevima, pariškoj „bistronomiji“, maslinovom uljima, kavama. Održan je i master class "Back from the future" Maria Hoferrera iz Austrije, dvostrukog svjetskog prvaka u pravljenju koktela, koji je za ovu prigodu gostima pripremio eliksir za čišćenje jetre od alkohola i droga te vino za jačanje srca.


René Van Sevenant, francuski chef, profesor kulinarstva te autor kuharskih udžbenika, uputio je, pak, sudionike u bistronomiju, pariški koncept ugostiteljstva, a pri tom pripremio i nekoliko jela kakva se služe u bistroima Pariza poput dvostruko paniranih kuhanih jaja i potom ispečenih u dubokoj masnoći. Pripremio je i zapečena prethodno poširana jaja na špinatu te tartar od kamenica i lososa.

- Parižani vole bistro, jer nije fast food, nego mjesto na kojem se može jesti kao u stara vremena, ujedno se i družiti i ne platiti previše. Koncept je to koji podrazumijeva rustikalni ugostiteljski prostor, ugodno mjesto za druženje, s dobrom i cijenama obroka koje se kreću oko 70 kuna. Bistro ima dvije ključne zakonitosti, prva je kreativno kuhanje, a druga podrazumijeva upotrebu kvalitetnih, svježih, sezonskih namirnica. – naveo je Sevenant.

Dodao je kako je prije stotinjak godina bistro znao biti poprilično neugodno mjesto s neraspoloženim konobarima i drskim gostima, koji su u lokal dolazili na brzinu popiti kavu prije odlaska na posao. Danas je bistro posve nešto drugačije; mjesto za ugodno za druženje uz jela koja se brzo poslužuju.

Nakon njega edukaciju o primjeni svjetski poznatih francuskih sireva u gastronomiji je održao Vladimir Vladić, professeur de service et accueil (profesor usluge i prijema gostiju) u državnoj hotelijerskoj školi Lycée “Emilie du Châtelet” u Marne la Vallée, kod Pariza.

- U Francuskoj ima oko 1500 vrsta sireva, proizvede ih se oko 2 milijuna tona godišnje, a 96 % stanovnika jede tu namirnicu redovito. Danas smo poslužili Comté star 6 mjeseci i Comté od 36 mjeseci (Jura), Tomme Saint Sulpice (Savoie), Morbier (Jura), Brie de Nangis (Pariška regija), Camembert de Normandie (Normandija), Munster (Alsace), Soumaintrain (Burgundija), Saint Maure de Touraine (dolina Loire), Chabichou (Bordoška regija), Roquefort (Auvergne), Crottin iz sela Chavignol, Persille de Chevre i još nekoliko sireva iz bogate francuske tradicije obiteljskih sirara. Cilj nam je bilo predstaviti bogatstvo Francuske kroz uslugu sireva kao tradicionalnog dijela gastronomije. – istaknuo je Vladić te dodao kako Francuzi za razliku od Hrvata konzumiraju koru sira, osim izrazito tvrdih.

Peterostruki prvak Austrije u izradi koktela Mario Hofferer, na svojoj edukaciji predstavio je metode i tehnička pomagala kojima se pravi nova generacija barskih mješavina, poput uređaja koji iz farmaceutski proizvedene"jestive pjene" stvara mjehuriće i oslobađa mirisni dim u pićima. Također, predstavio je koktel za detoksikaciju.

- Zajednica svjetskih barmena prolazi jednu od najvećih promjena u svojoj povijesti. Godinama su se svjetski barmeni suočavali s alkoholizmom, a sad nastojimo biti dio svjetskog pokreta zdravlja. Ne propagiramo prohibiciju i potpunu apstinenciju, ali trudimo se biti bitan dio scene koja poboljšava kvalitetu života. Jednom godišnje treba detoksificirati jetru, a ja to radim dva puta godišnje s kurom detoksifikacijskog koktela od agruma, đumbira i češnjaka. Ovo je piće koje nije ukusno, ali je korisno za zdravlje. Koktel treba piti dva tjedna u godini, a svakog jutra jednu čašicu. Mora ga se svakoga jutra pripremati da bude svjež. Čisti jetru od alkohola, droga te snižava razinu stresa. – kazao je Hoferrer.

Među uređajima koje koristi u priređivanju koktela predstavio je i homogenizator. Uređaj koji šalje ultrazvučne valove u tekućinu. Tako pojačava aromu, izdvaja nutrijente, utječe na boju, a tekućina je glađa i mekše teksture.

Vodeći hrvatski proizvođač kave Franck, novi strateški partner organizatora ove manifestacije Šefova kuhinja mediteranskih i europskih regija, održao je degustaciju nove linije proizvoda od vrhunskih kava, čajeva i "smart" napitaka. Franck je bio pokrovitelji natjecanja barista u srijedu, a njihov Espresso 125 Years Edition koristio se kao službena kava Grand Gourmeta 2019.

Tvrtka Orgula iz Marušića kod Omiša koja se bavi prodajom i preradom maslinovog ulja, na Grand Gourmetu predstavila je svoje proizvode te sudionike manifestacije obučavala kako ocjenjivati i čuvati maslinova ulja.

- Kod maslinovog ulja ocjenjuje se miris i okus, a ne boja. Prije kušanja maslinovo ulje u kobaltnoj posudici treba rukama ugrijati na temperaturu tijela. Maslina nakon branja se mora preraditi u roku od 24 sata. Maslinovo ulje najdulje može trajati tri godine. Najbolje je konzumirati ga u prvoj godini. Litra maslinovog ulja teška je od 916 do 920 grama, a valja ga čuvati u tamnim bocama, nikada u plastici i ne treba ga se često otvarati budući da oksidira. - poručio je Pjero Zekan iz Orgule.

Mario Hoferrer - recept Detox cocktail:

2 naranče,

2 limuna,

žličica đumbira

2-3 režnja češnjaka,

prsohvat kajanskog papra ili svježeg čilija,

jušna žlica extra djevičanskog maslinovog ulja

hr Wed Oct 23 2019 20:02:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58147f181eea8fde878b461f/80
Foto: iStock

U nedjelju završava ljetno računanje vremena

Pomičemo sat kazaljke za jedan sat unatrag
Sukladno Uredbi o ljetnom računanju vremena u 2018., 2019., 2020. i 2021. godini, ljetno računanje vremena u 2019. godini završava 27. listopada 2019. godine u 3 sata. - izvijestilo je Državni zavod za mjeriteljstvo

Dakle, pomičemo sat kazaljke za jedan sat unatrag, odnosno  3 sata ujutro računa se kao 2 sata.

Dolazi do promjena i u "jeftinoj struji". Naime, obračunavat će se od 21 sat do 7 sati. 
hr Wed Oct 23 2019 18:19:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .