Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/585698251eea8f5f658b45b7/80
Foto: Miroslav Lelas

Željko Marušić: Ministarstvo prometa vozi krivim smjerom, ovo su četiri velike pogreške

Željko Marušić, prometni stručnjak, poslao je priopćenje u kojem proziva Ministarstvo prometa. Priopćenje prenosimo u cijelosti.
- Ministarstvo prometa vozi krivim smjerom, ovo su četiri pogreške, neizmjerno štetne za Hrvatsku:

1. suglasnost sa ‘Superhik’ poreznom reformom, kojom poskupljuju novi automobili za 90 posto građana,
2. odustajanje od vinjeta,
3. branjenje štetnog ‘statusa quo’ u taksi prometu,
4. najava gradnje brze ceste Žuta Lokva - Križišće umjesto autoceste A7.

Kad je nekome glavna dvojba hoće li za 50.000 kuna kupiti sat marke Rolex, Omega ili Breitling, kad u tome, živeći u paralelnom svijetu obilja i blagostanja, autističan na socijalno okruženje, vidi ‘pametno raspoređivanje imovine’, njegov je problem.

Ali kad takav, dok prosječna starost automobila na našim cestama prelazi 13 godina (2010. bila je deset), konfuznom mješavinom ekoloških i vrijednosnih kriterija, zanemarujući sigurnosne i socijalne, očito gurajući interese EU moćnika, odluči poskupjeti 90 posto novih vozila kakva mogu kupiti građani iz realnog života, ‘vrag je odnio šalu’.

Na hrvatskim cestama u 2016, zaključno s petkom, poginule su 292 osobe, u usporedbi sa 333 iz istog razdoblja 2015., dakle 12 posto manja. Premda, uz malo sreće, godinu možemo zaključiti s najmanje poginulih ikada (dosad najmanje 308 u 2014., a lani 348), s time, ne da ne možemo biti zadovoljni, nego se trebamo zabrinuti. Naime:

- proteklih se godina iz Hrvatske odselio golem broj hrvatskih građana, i to radno, dakle i prometno najaktivnijih, pa se izmijenila baza za izračun statistike smrtnosti na cestama, a pogotovo njena struktura te statistika više nije vjerodostojna, pogotovo usporedno s ostalim zemljama EU, gdje velik priliv radno i prometno aktivnog stanovništva čini prometne statistike lošijima od realnih,

- premda je u protekle dvije godine prosječna starost osobnih vozila porasla sa 12 na 13 godina, to znači da je ove godine prosječni auto na našim cestama proizveden 2003., a 2012. bio je 2002. Dakle, usprkos svemu, auti su koliko-toliko sigurniji, aktivno i pasivno.

- prosječna starost vozila kojima dolaze naši turisti (sloj građana nešto iznad prosjeka tih zemalja, jer ispodprosječni manje putuju) u dvije se godine smanjio s osam na sedam, pa je 2014. prosječni turist vozio automobil iz 2006., a proteklog ljeta iz 2009. Dakle znatno sigurniji.

- usprkos svemu, dok će prosječna smrtnost na EU cestama u 2016. biti oko 50 poginulih na milijun stanovnika, realna će u Hrvatskoj biti oko 80, dakle 60 posto veća!

Dok minister financija porezne škare, oštrim vrhom i čeličnim sječivom usmjerava prema hrvatskim pješacima, biciklistima, mopedistima i motoristima, koji sudjeluju sa 47 posto u ukupnom broju poginulih, a i prema ostalim sudionicima, a minister prometa to pasivno promatra, odnosno poreznu reformu ne uvjetuje boljicima za prometni sustav, suočeni smo s velikim problemom.

Kako nevolja nikad ne dolazi sama, uslijedio je dodatni komplot nerazumnih odluka. Svi koji misle kako je skokovit rast turističkog prometa i zarade proteklih sezona rezultat samo naše pameti i poboljšanja turističke ponude, a ne prvenstveno američke politike, koja je napravila dar-mar na južnom i istočnom Mediteranu, rastjeravši turiste s nama konkurentskih tržišta, usmjerivši ih dijelom k nama.

Svaka osoba koja kruh zarađuje na tržnici, izračunala bi kako nam je povišenje cestarine u ovom trenutku štetno, jer neće povećati, nego smanjiti ukupnu zaradu. I višestruko riskantno.

Po stoti put naglašavam (srećom je srušena tzv. ‘monetizacije autocesta’, izvjesno najštetniji ‘deal’ u hrvatskoj povijesti, jer bi rasprava bila ‘passé’), uvođenje vinjeta za autoceste, do konačnog rješenja - satelitskog nadzora i naplate cestarine na svim prometnicama, uz ukidanje godišnjeg paušalnog plaćanja pri registraciji, što je realno nakon 2025., neprocjenjivo je i višestruko korisno za Hrvatsku. Nažalost svi argumenti malo koriste...

Kad bi se barem shvatilo da bi, uz sve koristi za turizam, gospodarstvo, i smanjenje stradavanja, uvođenjem vinjeta, zbog povećanja prometa, bitno porasla vrijednost zemljišta i svih nekretnina u bližem i daljem okruženju od autocesta. Sve koncesije uz autocestu, od pumpnih stanica, ugostiteljskih i uslužnih objekata, do svega u postojećim i budućim gospodarskim zonama, nakon isteka postojećih ugovora, odnosno u novim aranžmanima, ugovarale bi se po višim cijenama. To bi nadomjestilo i uvelike nadmašilo ‘gubitak’ u primarnoj naplati, ako bi ga i bilo.

Istodobno, preusmjeravanjem prometnih tokova s nesigurnih dvosmjernih prometnica na sigurne autoceste (premda i njih treba doraditi, prvenstveno po pitanju zaštitnih barijera i ograda te posebice drenaže), broj ukupno stradalih u cestovnom prometu smanjio bi se, kratkoročno, 10 do 20 posto. Dugoročno i više.

Prvenstveno jer bi 'nestale' tisuće pogibeljnih i prometno nepotrebnih pretjecanja svakodnevno, a bilo bi neusporedivo manje negativnih interakcija automobilskog i kamionskog prometa s pješacima, biciklistima, motoristima i mopedistima, koji najviše stradavaju.

Po stoti put napominjem kako jeftin taksi spašava živote u prometu:

Novi modeli poslovanja i nove tehnologije ne mogu se zaustaviti, kao što su nestali telexi i telefaxi te svi koji su ih proizvodili i radili na njima, kao što umiru fotografske radnje, poslovi tipkačica, konduktera, klasičnih tajnica koje nazivaju i tipkaj...

Treba štititi zakon, ali gotovo cehovsko branjenje taksista u povlaštenom poslovnom položaju, kojeg sebično koriste desetljećima, nespremni za tržišnu utakmicu, pa preskupom uslugom bitno pogoršavaju sigurnost i gospodarske tokove, potpuno je neshvatljivo i štetno za nacionalne interese.

Na kraju svega, odustajanje od gradnje autoceste A7 od Žute Lokve do Križišća i najava gradnje brze ceste, pokazuje kako imamo ozbiljnih problema u vođenju prometnog sustava RH.

Autocestovna spojnica od Žute Lokve do Križišća prometno je najvažniji dio cestovnog sustava RH, prioritetniji i od Pelješkog mosta.

Naime, time se za financijski najvažniju rijeku turista, koja s Apeninskog poluotoka od kraja srpnja dolazi na srednji i južni Jadran bitno skraćuje put. Taman toliko, da se u jednom danu, ne samo iz Milana i Torina, nego i iz Rima može doći do Splita. Ovako je to praktički nemoguće, odnosno nužno je usputno prenoćište ili riskiranje vozeći preumoran.

A brza cesta, kojom se štedi 20-30 posto, umjesto sigurne autoceste (troškovnik od 800 milijuna eura napuhan je nerealnim i nepoštenim dosadašnjim kalkulacijama), najpogibeljnija je prometnica.
Neovisno je li promet u oba smjera ili su dvije trake u istom smjeru, ali bez zaustavne, svako zaustavljanje (kvar, ostanak bez goriva, umor...) stvara pogibeljnu situaciju.

Rizik ulaska u kontra smjer znatno je veći, a mogućnost izbjegavanja vozila iz kontra smjera geometrijski je dvostruko, a sinergijski trostruko manja, nego u slučaju autoceste.

To je pokazala jučerašnja teška nesreća na 'Kalmetini', zasad (jedna je od tri ozlijeđene osobe u teškom stanju) srećom bez tragičnog ishoda.

Zbog lošijih sigurnosnih značajki na brzoj cesti brzinu treba ograničiti na 100 km/h i niže, poništavajući velik dio pozitivnog učinka autoceste.

Usto, kad bi se, naknadno, shvativši iznimnu važnost, brzu cestu željelo pretvoriti u autocestu, troškovi rekonstrukcije bili bi trostruko veći od ‘ušteda’ u primarnoj gradnji - napisao je Marušić.

Facebook komentari

hr Sun Dec 18 2016 16:55:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/58f130a3b4739841288b4587/80

Zasad nepoznato ima li Hrvata među stradalima u Barceloni - MVEP

Zasad se ne zna ima li Hrvata među stradalima u terorističkom napadu u Barceloni, doznaje se u četvrtak u Ministarstvu vanjskih i europskih poslova (MVEP).

Hrvatsko veleposlanstvo u Madridu u stalnom je kontaktu sa španjolskim nadležnim tijelima u Madridu i Barceloni i prema zasad dostupnim informacijama nema službenih podataka o državljanstvima stradalih, kažu u ministarstvu.

Pratimo daljnja događanja i izvijestit ćemo o novim saznanjima, dodaju na Zrinjevcu.

Katalonska policija objavila je da je uhitila jednog osumnjičenog za smrtonosni teroristički napad u središtu Barcelone, a mediji javljaju da je drugi ubijen u predgrađu.

Zasad je nepoznato koliko je napadača sudjelovalo u incidentu u kojem je, prema dužnosniku katalonske vlade, poginulo 13 i ranjeno 50 osoba.

Još uvijek nitko nije preuzeo odgovornost za napad kombijem na pješake u središtu glavnog grada pokrajine Katalonije.

Islamska zajednica u Španjolskoj osudila je napad koji se u 17.20 sati dogodio u prepunoj turističkoj aveniji La Rambla.

Policija ga tretira kao organizirani teroristički čin koji podsjeća na napade diljem Europe od srpnja prošle godine.


Facebook komentari

hr Thu Aug 17 2017 21:31:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/599565e6b9e03e4b568b4672/80

U Splitu manjka krvi: 'Najviše nam trebaju A+ i 0+ grupe'

Svi građani u dobi od 18 do 65 godina mogu darovati krv. Zavod za transfuzijsku medicinu na Firulama radit će danas i sutra produženo, od 7.30 do 18 sati. Svi građani su pozvani da dođu darovati krv

Zavod za transfuzijsku medicinu splitskog KBC-a pri kraju je sa zalihama krvi, podaci govore da ih ima još za najviše dan i pol. Ova količina nije dovoljna za transfuzije koje se moraju napraviti u bolnici na Firulama., piše 24sata.hr

O stanju u Zavodu za transfuzijsku medicinu izjasnila se pročelnica Zavoda, dr. Jela Mratinović-Mikulandra.

- Zalihe su smanjene zbog manjeg broja darivatelja. Izostale su neke terenske akcije, bio je loš odaziv darivatelja i ova količina koju sad imamo jednostavno nije dovoljna. Najviše nam trebaju A+ i 0+ krvne grupea nedostaje i RH- grupa, kaže voditeljica Centra za transfuzijsku medicinu KBC-a Split.

Jučer smo izdali preko sto doza krvi. Velikim dijelom, gotovo 20 posto, riječ je o turistima koji dođu na odmor pa im se nešto dogodi. Na ovim vrućinama krvarenja iz probavnog trakta svakodnevna su pojava. Danas i sutra radit ćemo produljeno, od 7.30 do 18 sati kako bi svi koji to žele mogli doći i darovati krv. Situacija nije dobra ni u ostalim centrima, tako da si ne možemo međusobno pomagati, što inače radimo, zaključila je Mratinović-Mikulandra.

Svi građani u dobi od 18 do 65 godina mogu darovati krv. Zavod za transfuzijsku medicinu na Firulama radit će danas i sutra produženo, od 7.30 do 18 sati. Svi građani su pozvani da dođu darovati krv., piše 24sata.hr

Facebook komentari

hr Thu Aug 17 2017 11:46:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/5995631eb9e03e53528b47c8/80
Foto: Pixabay

HAK: Pojačan promet na cestama

I dalje prometno na cestama
Pojačan je promet na gradskim prometnicama i obilaznicama, duž Jadranske magistrale (DC8), na cestama u Istri, povremeno u pojedinim trajektnim lukama i pristaništima i graničnim prijelazima sa Slovenijom, Bosnom i Hercegovinom te Crnom Gorom. Vrlo je gust promet na otoku Krku te Krčkom mostu u oba smjera.

Zbog pojačanog prometa na graničnim prijelazima Kaštel i Plovanija kolona koja se dijelom proteže i na Istarski ipsilon duga je 4 km. Povremeno se vozi usporeno pred tunelom Učka u smjeru Rijeke te nakon tunela Učka prema čvoru Matulji.
Pojačan je povremeno promet na autocesti A1 u oba smjera, a uz čekanja, u koloni vozi se kroz tunel Sveti Iliju u oba smjera.
Jak vjetar usporava promet na autocestama: A1 između južnog dijela tunela Bristovac i vijadukta Božići (ograničenje brzine je 80km/h) te A6 Rijeka-Zagreb između Kikovice i tunela Tuhobić.
Vozačima savjetujemo da prilagode brzinu i način vožnje uvjetima na cestama te održavaju sigurnosni razmak između vozila.

Do 20h promet je prekinut na dionici županijske ceste ŽC5140 Krasno Polje-Švica-Otočac. Obilazak je ŽC5140 Lipovlje-Kuterevo, i obrnuto.

 Zbog jakog vjetra na Jadranskoj magistrali između Senja i Svete Marije Magdalene zabrana je prometa za autobuse na kat, vozila s kamp prikolicama i motocikle. Jak vjetar usporava promet na autocestama A1 između južnog dijela tunela Bristovac i vijadukta Božići te A6 Rijeka-Zagreb između Kikovice i tunela Tuhobić. 

Facebook komentari

hr Thu Aug 17 2017 11:34:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska
http://www.dalmacijanews.hr/files/586b46f21eea8f61b88b45d7/80
Foto: Pixabay

Lokaliziran požar kod Šestanovca, izgorjelo 300 hektara šume

Požar je lokaliziran sinoć oko 20 sati

Lokaliziran je požar u Prpuši kod Šestanovca, gasitelji su tijekom noći i jutros i dalje na terenu, a izgorjelo je oko 300 hektara hrastove i grabove šume te niskog raslinja, doznaje se u četvrtak ujutro u Županijskom vatrogasno-operativnom centru Split.

Kako se doznaje u Županijskom vatrogasno-operativnom centru Split, taj je požar je buknuo jučer oko 13,30 sati, a gasilo ga je stotinjak vatrogasaca sa 27 vozila iz Baške Vode, Brela, Omiša, Dugog Rata, Gata, Kučića, Zagvozda, Zadvarja, Lovreća, Imotskog, Kaštela, Vranjica, Podstrane, Solina i Splita. U gašenju su im pomogla dva kanadera i air tractor, pa je požar lokaliziran sinoć oko 20 sati. 

Facebook komentari

hr Thu Aug 17 2017 11:27:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Hrvatska

Pročitajte još . . .