Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/58147f181eea8fde878b461f/80
Foto: iStock

Počinje zimsko računanje vremena: Sa subote na nedjelju pomiče se sat, a ovo su posljedice

Praksa ljetnog i zimskog računanja vremena započela je tijekom Prvog svjetskog rata, a zaživjela tijekom svjetske energetske krize 70-ih godina. Ta promjena ima svoje posljedice
Sve članice EU u nedjelju pomiču satove za jedan sat, da bi se uskladile sa zimskim vremenom, dok će se u SAD-u to dogoditi prve nedjelje u studenom. Znači, u noći sa subote na nedjelju, s 26. na 27. listopad pomaknut će se sat s 3 u noći na 2 sata. Tako ćemo dobiti jedan sat ekstra sna.

Ljetno računanje vremena uvedeno je u praksu kako bismo uštedjeli jedan sat energije dnevno, odnosno iskoristili energiju uslijed kasnijeg zalaska Sunca da kasnije počnemo paliti svjetla, piše 24 sata.hr

Nije svugdje isto

I dok Europa u nedjelju pomiče satove unazad, na Novom Zelandu događa se suprotno: pred kraj rujna pomaknuli su satove unaprijed.

Zanimljivo je da je Rusija 2011. godine odlučila uvesti trajnu promjenu vremena, no to je na nekim zemljopisnim širinama njenog teritorija dovelo do toga da u podne bude mrak, pa su se na jesen 2014. vratili na standardno računanje vremena. 

Postoje prijepori o tome kakvi su efekti ove mjere. Naime, dio stručnjaka smatra kako će kućanstva koja na večer uštede nešto energije jer ne moraju paliti svjetla, tu energiju mogu potrošiti ujutro, ako ustaju rano, prije izlaska Sunca.

Bolje djeluje na zdravlje nego proljetno pomicanje sata

Puno se govori o utjecajima te promjene na zdravlje, pa se tako može čuti da jedan sat više izlaganja Sunčevim zrakama može utjecati na količinu D vitamina koji prosječna osoba apsorbira tijekom izlaganja sunčevom svjetlu, no kritičari upozoravaju da pomicanje sata negativno utječe na cirkadijalni ritam te da se u prva tri dana od promjene na proljeće bilježi veći broj srčanih udara koji se mogu povezati s promjenom ritma.

S druge strane, istraživanja pokazuju da dodatni sat sna koji dobijemo na jesen smanjuje rizik od srčanih udara. Pritom postoji suglasnost stručnjaka o tome da sat izgubljenog sna na proljeće ima puno veći utjecaj na ljude i njegov utjecaj dulje traje nego što je to s 'viškom' sna koji dobijemo na jesen. 

Kad je riječ o ekonomiji, stavovi o učincima opet su podijeljeni. Naime, istraživanja pokazuju da maloprodaja i turistička industrija imaju koristi od jednog dodatnog večernjeg sata dnevne svjetlosti ljeti, dok poljoprivredna industrija tim promjenama nije zadovoljna, jer one utječu na ritam mužnje krava, jutarnje radove na poljima, pa i na žetvu. Promjenama vremena pogođen je i sektor zrakoplovstva, koji mora usklađivati vrijeme letova,  kao i mnogi drugi gospodarski sektori. 

Vozačima je najteže

Postoje procjene po kojima je pomicanje sata jedan od najvećih izazova za vozače. Naime, diljem svijeta najprometnije vrijeme na cestama smatra se vrijeme između 8 i 10 sati ujutro, te između 15 i 19 sati poslije podne. Kad se sat pomakne unazad na jesen, većina poslijepodnevne gužve na prometnicama odvija se po mraku, pa se u nekim zemljama, poput Velike Britanije, već mogu čuti prijedlozi da se ljetno računanje vremena zadrži kao trajno. 

Brexit utječe i na vrijeme

Istraživanje britanske međunarodne agencije YouGov pokazalo je da oko 44 posto ljudi želi da opstane sustav po kojem se satovi pomiču dva puta godišnje, dok 39 posto ljudi to želi ukinuti. Primjećuju se i regionalne razlike, ovisno o tome koliko sunčanih sati pojedina regija ima.

S obzirom da je EU nedavno izglasao da će se ta praksa ukinuti od 2021. godine, što bi moglo riješiti još jedan od problema britanskog Brexita.

Naime, po sadašnjim pravilima, u slučaju da Britanija izađe iz EU prije 2021. godine i odustane od promjene računanja vremena, moglo bi se dogoditi da Sjeverna Irska i Republika Irska oko šest mjeseci budu u različitim vremenskim zonama, bez obzira na meke ili tvrde granice.  To bi omogućilo da ručate u Derryju, prije prelaska granice, te da prijeđete granicu i u Donegal stignete - baš na ručak. 

U vrijeme digitalne ere te digitalnih satova i satova na pametnim telefonima, te sinkroniziranih kalendara, to bi značajno moglo zakomplicirati stvari, upozorava The Guardian.   


hr Sat Oct 26 2019 10:27:00 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5909a40db47398066f8b458f/80

Hitno hospitaliziran: Đorđe Balašević imao infarkt

Đorđe Balašević trenutno se nalazi na Institutu za kadriovaskularne bolesti u Sremskoj Kamenici gdje je hitno hospitaliziran.
Nakon hitne hospitalizacije, ugrađeni su mu stentovi. Kako Blic neslužbeno saznaje, novosadski kantautor osjeća se dobro i uskoro će biti pušten kući.

Vijest je objavila i njegova kćer Beba Balašević koja vodi njegove društvene mreže. Obožavatelje je obavijestila o otkazivanju koncerta u Kragujevcu.



hr Fri Nov 15 2019 14:42:17 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5d9106f429111c259c8b457b/80
Foto: bourbonoffshore.com

Jedrilice u regati "Mini Transat" ulaze u područje u kojem bi se mogla nalaziti posada "Bourbon Rhodea"

Jedrilice će kroz to područje prolaziti najvjerojatnije do četvrtka...
Jedrilice koje sudjeluju u regati "Mini Transat 2019" odlučile su pomoći u potrazi te danas ulaze u područje u kojem se bi se mogao nalaziti eventualni splav s nestalom posadom broda Bourbone Rhode, među kojima je i Šibenčanin Dino Miškić.

 U grupu "Bourbon Rhode Rescue" objavljeno je kako će brodovi ući u područje na kojem bi se mogla nalaziti splav te da će ga dobro "pročešljati". 

 Prve jedrilice regate "Mini Transat 2019" danas ulaze u područje u kojem se najvjerojatnije nalazi eventualni splav s nestalom posadom broda Bourbone Rhode. Prema svemu sudeći cijela će flota od 80ak jedrilica proći kroz ovo područje i to tako da će, s obzirom na trenutnu njihovu poziciju i kurs, dobro “pročešljati” ovo područje. Vodeći skiper Francois Jambou trenutno je udaljen 909,2 nm (naut.milja) od cilja, tako da za 8 sati (danas oko 21h po hrvatskom vremenu) ulazi u pojas na 800 nm od cilja (Le Marin na Martinique) u kojem je najveća vjerojatnost pronalaska eventualnog splava.
Oće kroz označeno područje jedriti sljedeća dva dana do utorka u ponoć, dok će ostale jedrilice prolaziti kroz ovo područje najvjerojatnije do četvrtka (14.11.) U ovom periodu očekujemo nekakve vijesti, nadajmo se dobre, od skipera koji na svojim 6,5m dugim jedrilicama hrabro plove preko Atlantika. - objavljeno je u grupi Bourbon Rhode Rescue.

hr Sun Nov 10 2019 21:42:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5dc3c90d29111cd8de8b4578/80
Foto: Gad Split

Gradonačelnik u Albaniji: Posađeno stablo prijateljstva između Splita i Tirane

Ozelenjavanje kakvo provodi Tirana izvrstan je primjer dobre prakse s kojim se postiže zajedništvo uprave i svih građana, a može se mijenjati način života i podizati ekološka svijest

S gradonačelnikom glavnog albanskog grada Erionom Veliajem i njegovim najbližim suradnicima susrela se u Tirani delegacija grada Splita na čelu s gradonačelnikom Androm Krstulovićem Oparom.

 Nakon sastanka u gradskoj upravi, dva su gradonačelnika posadila stablo prijateljstva na glavnom Tiranskom trgu Skenderbeg, kao znak prijateljstva i buduće suradnje ova dva grada. Ozelenjavanje kakvo provodi Tirana izvrstan je primjer dobre prakse s kojim se postiže zajedništvo uprave i svih građana, a može se mijenjati način života i podizati ekološka svijest.

- Šteta što se naša dva grada koja su tako blizu, u regiji koja ima toliko zajedničke prošlosti, doimaju tako dalekima zbog nedostatka infrastrukture. Imamo mnogo toga za naučiti - želimo znati kako je Split živući muzej, kako se nosi s turizmom, kako živi od njega i čini ga održivim. Mi možemo podijeliti neka naša iskustva kada je riječ o urbanom zelenilu i suočavanju s velikim demografskim rastom. Ono što prolazi u Hrvatskoj, može i kod nas, i obrnuto, s obzirom da dijelimo isti mentalitet. Imamo populaciju koja je dugo vremena njegovala skepticizam kao nacionalni sport. Svi žele promjenu, ali kada se ona počne događati, onda je više nitko ne želi. Zato moramo, ne samo uzrokovati promjene, već i njima upravljati - rekao je tiranski gradonačelnik Erion Veliaj.

Ozelenjavanje Tirane 

Gradonačelnik Krstulović Opara zahvalio se kolegi te rekao kako je potrebno razmijeniti znanje, a ozelenjavanje Tirane i njihova iskustva u tome dobrodošla su Splitu: 

- Došli smo vidjeti kako je Tirana uspjela u ozelenjavanju grada, s obzirom da Split ima ozbiljnih poteškoća u takvom planiranju, makar se možemo pohvaliti da je relativno zelen. Želimo novo zelenilo, ne radi lijepog pogleda, nego radi preživljavanja u globalnom zatopljenju koje je pred nama. Moramo stvoriti uvjete u kojima svaki čovjek mora razumjeti da je puno vrijednije imati 20 stabala, nego 20 parkiranih automobila. To je posao kojeg ćemo dugo raditi - kazao je gradonačelnik i dodao kako će suradnja između dva grada u narednom razdoblju otvoriti još neke teme, prije svega o urbanom planiranju kroz Masterplan i, naravno, stvoriti pretpostavku još bolje suradnje ova dva grada i dvije zemlje s boljom i kvalitetnijom infrastrukturom.

- Albanija mora i treba biti integrirana na onoj Via Egnaciji koja je postojala prije 2000 godina i koja je spajala Split i albansku obalu. To je nešto što će naše generacije moći uživati, ali mi to moramo odraditi - razvoj cestovne infrastrukture, ali i pomorske puteve, bolju povezanost, ne samo građana i institucija, nego svih segmenata našeg društva - kazao je Krstulović Opara.

Jedinstveni projekt

Splitska delegacija posjetila je i gradsku agenciju Parkovi i rekreacija čija je direktorica Erinda Fino predstavila projekt "Novi parkovi i javne zelene površine Tirane". Radi se o jedinstvenom projektu koji je započet prije četiri godine na mjestu nekadašnje zapuštene i opasne zelene površine koja je sada pretvorena u prekrasni "Farka" park s dječjim igralištima i svim potrebnim rekvizitima za rekreaciju.

- Vratili smo park ljudima i ljude parku - naglasila je Fino i dodala kako su ponosni što je novih 50 dječjih igrališta u gradu niklo na mjestima bivših parkirališta.

Jedan od najtežih poslova u projektu ozelenjavanja bio je pretvaranje ilegalnog deponija u centru grada u park, gdje je bilo smješteno i romsko naselje u kojem su se odvajale sekundarne sirovine, spaljivale gume i u kojem je obližnje jezero pretvoreno u crnu jamu. Veliaj je Rome stambeno zbrinuo i našao im posao.

Najveći izazov sadnje je održavanje zelenih površina s obzirom na suhu i blagu klimu, odnosno zalijevanje zelenila. Do sada je u Tirani posađeno 270.000 stabala, a do kraja godine planiraju sadnju još 150.000. Tirana ima plan do 2030. godine zasaditi dva milijuna stabala. Za sada se najveći broj sadnji realizira putem donacija, kako samih građana, tako i privatnih tvrtki, a po prvi put su za sadnju dobili kredit Europske banke za obnovu i razvitak.

hr Thu Nov 07 2019 08:34:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet
http://www.dalmacijanews.hr/files/5ad72fc82af47f217f8b4793/80
Foto: Pixabay

Pilot slučajno izazvao izvanrednu situaciju u amsterdamskoj zračnoj luci

Nizozemska policija zatvorila je treći najveći aerodrom u Europi nakon što je jedan pilot slučajno stisnuo alarm za otmicu dok su se putnici ukrcavali u zrakoplov.

Zbog aktiviranja alarma nizozemska vojna policija zatvorila je zračnu luku i evakuirala putnike iz zrakoplova. 

Russia Today pak piše da je kapetan zrakoplova kompanije Air Europa na putu za Madrid slučajno aktivirao alarm u slučaju otmice dok su se putnici ukrcavali., prenosi N1

Sa službenog Twitter računa zrakoplovne kompanije ispričali su se zbog nenamjerne pogreške pilota.

Schipol je treća najveća zračna luka u Europi, nakon Heathrowa u Londonu i Charles de Gaullea u Parizu.

hr Wed Nov 06 2019 21:15:00 GMT+0100 (CET) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Vijesti:Svijet

Pročitajte još . . .