Article

http://www.dalmacijanews.hr/files/54dd25d9b0783508008b55da/80

Petak 13. je: Ne mijenjajte posteljinu i ne režite nokte danas!

Mnogo je onih koji su praznovjerni pa na petak 13. nisu u stanju obavljati svakodnevne poslove...
Znate li što je paraskevidekatriafobija? Možda je riječ komplicirana za izgovoriti, ali je zato objašnjenje pojma jednostavno- to je strah od petka 13. Simptomi se kreću od blage napetosti do ozbiljnih napadaja panike, toliko ozbiljnih da neki ljudi na petak 13. ne idu na posao, ne sjedaju u auto i slično. 

Petak i broj 13 sami po sebi se smatraju nesretnima, a još kada se poklope (što je moguće do tri puta godišnje)- taj dan se smatra posebno nesretnim. Više je različitih legendi zbog kojih se baš taj u godini smatra nesretnim, a tako je već stoljećima. Tako je primjerice francuski kralj Filip 1306. godine (na petak 13.) dao uhititi i  mučiti vitezove Templare. Neki pak vjeruju da je taj dan nesretan jer je Isus umro u petak, a na njegovoj posljednjoj večeri bilo je 13 ljudi. Eva je zagrizla u jabuku baš na petak, Kain je ubio Abela na petak 13,...

Neki to vjerovanje povezuju s norveškim mitom o 12 bogova koji su priredili večeru u Valhali, a 13. bog (Loki) došao je nepozvan. On je uspio nagovoriti slijepog boga tame da pogodi strijelicom Baldera, boga veselja. Ovaj je u
mro, a cijela zemlja bila je zavijena taj dan u crno. Prema vjerovanjima iz staroga Rima, vještice su se uvijek sastajale u skupinama po 12, dok je 13 sudionik bio sam Vrag. 

Zbog praznovjerja u nekim hotelima i bolnicama ne postoje sobe s brojem 13, nakon broja 12 dolazi broj 14. Također na nekim aerodromima ne postoji izlaz broj 13 ili u avionima nema sjedala broj 13. Neki tako savjetuju da na petak 13. ne mijenjate posteljinu jer će uslijediti noćne more ili da ne režete nokte jer nakon toga dolazi tuga. 

Prema nekim istraživanjima, čak 20 milijuna Amerikanaca boji se petka 13. pa na taj dan jedva obavljaju svoje svakodnevne aktivnosti. Upravo na taj dan gubici u gospodarstvu dosežu oko 900 milijuna dolara, baš zbog loše obavljenog posla. U Nizozemskoj su ljudi na taj dan obično oprezniji pa ima manje prometnih nesreća, požara, pljački,... dok  u Velikoj Britaniji upravo taj petak ima više prometnih nesreća nego ostalih petaka. 
hr Fri Oct 13 2017 12:24:35 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b2b62d62af47f963b8b4775/80
Foto: Pixabay / Ilustracija

Anketa: Pitali smo Splićane što misle o sutrašnjem gay prideu

Gay pride uvijek je tema koja budi razna mišljenja
Sutra u popodnevnim satima održat će se osmi po redu Split Pride pod nazivom “Hod za ljubav”.

Okupljanje počinje u Đardinu u 17.00 sati, a povorka kreće u 18.00 sati već poznatom rutom: Ulica Kralja Tomislava-Marmontova-Riva-Marulićeva ulica-Pjaca-Bosanska ulica i ponovno nazad. 

Zabavni program ove godine održat će se na bedemu Cornaro. 

Odlučili smo pitati par Splićana što misle o prideu:

Karla (19): Neman ništa protiv ničijeg seksualnog opredjeljenja. Smatram da je to normalno u današnje vrijeme. Previše ljudi osuđuje zbog toga i to nije u redu. Zar je bitno je l' netko bi, hetero, gay? Hoće li to uopće utjecati na današnje stanje u državi ili društvu? Neće. To je sve u ljudskim glavama. Danas u svijetu je previše drugih problema oko kojih se treba raspravljati. Trebate se prije svega zapitati kako bi bilo vama da ste na njihovom mjestu, sigurno ne bi bilo lako. Zato podržavam i skroz sam uz njih. Borite se i slavimo ljubav.

Anđela (20): Mislim da svatko ima pravo biti to što jest i iskazivati to. Ljubav je najveća sila i lijepo je vidjeti da se ljubav živi. Osobno, nisam ljubitelj velikih masa i zato nisam fan parade. Slažem se s njihovim zalaganjima i podržavam ih, ali mislim da to mogu činiti bez parade. Bitno je da se ljubav živi, svaki dan, iskreno, potpuno. Nisu im za to potrebne zastave, paradiranja i policija. Živjela ljubav!

Darija (60): Ja ne znan što bi rekla. Nisam za parade, ako se vole, neka se vole. 

Luka (33): Moram priznati da me nije briga hoće li biti ili neće biti parade. To je sve stvar izbora. Na mene ne utječe, neću sudjelovati. Tko voli neka izvoli! 

Slavko (40): Nisam za paradu. Mislim da je to suvišno i bespotrebno. Ne znam što se s time može postići. Nisam ni znao da je sutra. 
hr Fri Jun 22 2018 18:50:22 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b1a36b42af47fd61d8b4643/80

Gdje izaći večeras?

I ovog petka donosimo vam kratki pregled gdje se možete zabaviti
Vanilla Club Split - The Yacht Week party

Recesija party - Zenta Club

Adriatic Social Club - Cuisine Dub i DJ Oz 

DJ MATTEO - Tropic club

Kocka - Deep'n Out 
hr Fri Jun 22 2018 17:58:09 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/5b2d164f2af47ffa468b457e/80

“Blud i oko njega trud“: Održan zadnji susret Hrvatskog Nadzemlja ove akademske godine

Hrvatsko nadzemlje je u srijedu 20.6. zaključilo još jednu sezonu svojih susreta tribinom pod nazivom „Blud i oko njega trud“. Čistoća je tema koja je bila dugo očekivana među publikom, a povjerenje da ju na dostojan i prilagođen način približi okupljenoj mladeži pripalo je među mladima jako popularnom i cijenjenom fratru – fra Anti Bešliću.
U susret je okupljene prigodnim skečem uveo voditeljski dvojac, nakon čega je uslijedilo iscrpno predavanje gosta predavača.

Fra Ante Bešlić se u svom izlaganju dotaknuo problematike čistoće na svim frontovima. Jasno je obrazložio bit i sadržajnost osobne, predbračne i bračne čistoće osvrćući se na mnogobrojne primjere i svjedočanstva. Ukazao je i općenito na različitost muškarca i žene, time i na različitost njihovih potreba. Istaknuo je da je u odnosu muškarca i žene na prvom mjestu uvijek komunikacija – od nje sve kreće, ona sve izgrađuje. Tek nakon komunikacije slijedi važnost odnosa s Bogom, zajedničke molitve i naposlijetku seksualnost. Predavač je progovorio o plodovima čistoće u vezi ističući kako ona donosi puno više volje, želje i energije jedno za drugo te pripomaže u zajedničkom rješavanju problema, jasno, komunikacijom jer se u suprotnom odnosima problemi samo zamagle i privremeno gurnu pod tepih.

Kroz svoje predavanje, fra Ante je obrazložio i razloge zašto mladi padaju uopće u grijeh bluda. Katkad, naime, sami u potpunosti nisu za to krivi, nego u želji da zaliječe neke rane iz djetinjstva ili vlastite komplekse na takav način potraže nadoknadu nikad dobivene ljubavi. Istaknuo je kako je mladima najteže oprostiti samima sebi, no da je potrebno baš tada najviše posvijestiti koliko je Bog milosrdan i uvijek pun oprosta i krenuti uzdignute glave, snažno ispočetka. Jer moguće je!

- Dok god u nama srce bije i krv vrije, imamo vremena promijeniti postupke i krenuti ispočetka. – njegove su riječi. Bog to dopušta i poziva na to, dopustimo i mi jedni drugima ne osuđujući i ne upirući u svaki pad našeg bližnjega prstom kao u nepovratan grijeh, izgubljen slučaj. I bitna činjenica je – čistoća se počinje živjeti i živi zbog onog drugog poštivajući njegovo dostojanstvo, ne zbog Boga.

Fra Ante je, također, odgovorio i na mnogobrojna pitanja okupljene mladeži uz savjete kako izbjegavati grešne prigode, kako na ispravan način prenijeti nekome poantu čistoće i zašto se ona itekako isplati! Zaključio je da svi sami sebi postavljamo granice i to zbog nas samih, kao najbolju pripremu za naš budući brak.

Nadzemljaši su također ponovno radili punom parom i susret obogatili s tri simpatična i u svojoj različitosti posebna filma na temu čistoće. Pjesmom je susret uveličao VIS Izidor iz Župe sv. Andrije na Sućidru.

Na samom završetku uz pozdravnu riječ don Mihaela Provića, nadzemljaši su napravili zajedničku fotografiju kao šećer na kraju ove ponovno uspješne sezone. Susret je završen prigodnom meditacijom i pjesmom.
hr Fri Jun 22 2018 17:32:02 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin
http://www.dalmacijanews.hr/files/58d77d89b47398cfd78b456d/80
Foto: Pixabay

40 godina: Prva serijska ugradnja ABS-a, u Mercedes-Benz 450 SE iz 1978.

Jedna od najvažnijih sigurnosnih inovacija u povijesti je elektro-hidraulički mehanizam, koji sprječava blokiranje kotača te omogućuje zadržavanje upravljivosti i stabilnosti pri kočenju

Mnogi misle da je sustav za sprječavanje blokiranja kotača pri kočenju ABS (anti-lock blocking system) pronalazak novijeg datuma. Sve je ipak počelo davno. Nijemac Karl Wessels je 1928. konstruirao prvi regulator kočne sile u svrhu sprječavanja blokiranja kod kočenja, kojeg 1936. razrađuje Robert Bosch. Prvi učinkoviti uređaj za sprječavanje blokiranja konstruirao je njemački inæenjer Fritz Ostwald. Početkom 1940. prijavio je patent 'pneumatsko-električnog regulatora kočenja, kod kojeg se kočioni pritisak regulira pomoću elektromagnetskog ventila', piše Autoportal.

Prvo operativno korištenje zbilo se krajem 1940-ih u borbenom zrakoplovu. Do serijske je ugradnje u automobil prošlo još 28 godina - prvi ABS uređaj tvrtke Bosch serijski se počeo ugrađivati na  proljeće 1978., u Mercedes-Benz 450 SE (V8, 4520 ccm, 224 KS, 210 km/h), koji je na tržište stigao u lipnju. U rujnu tim se revolucionarnim kočnim pomagalom oprema i BMW 745i, s rednim 6-cilindrašem obujma 3210 ccm, koji je turbopunjačem nabijen na 252 KS te je omogućavao 222 km/h.

ABS je bitno unaprijedio aktivnu sigurnost vožnje. Naime, blokiranjem kotača pri kočenju smanjuje se koeficijent trenja, a blokirani prednji kotači ne mogu preuzimati više nikakve bočne sile te automobil postaje neupravljiv - inercijom nastavlja pravocrtnu kretnju, a u zavoju tangencijalno izlijeće.

ABS je elektroničko-hidraulički sklop sa središnjom upravljačkom jedinicom (modulom). Na temelju informacija od senzora vrtnje kotača ABS dozira kočnu silu na granici blokiranja. U trenutku kad se kočeni kotač zaustavi, upravljački modul preko sklopa elektromagnetskih ventila snizuje tlak ulja u kočnom cilindru, sve dok se obodna kočna sila (odnosno kočni moment na kotaču) toliko ne smanji da se kotač počne ponovo okretati. 

U tom trenutku osjetnik vrtnje daje signal modulu da su se kotači počeli okretati, elektromagnetski se ventili zatvaraju, tlak ulja i intenzitet kočenja se poveća, te se na granici blokiranja kotača ciklus ponovo vraća na početak. Slikovito rečeno, uređaj obavlja kočenje 'na rate', s učestalosti od nekoliko desetaka ciklusa u sekundi. To je cijela 'tajna' ABS-a.

Prvi ABS uređaji bili su 2-kanalni - bili su opremljeni sa samo dva senzora vrtnje kotača, na dva dijagonalna kotača. Sredinom 1980-ih počeli su se koristiti 3-kanalni, s jednim osjetnikom na pogonskom diferencijalu i dva osjetnika na preostalim kotačima. Od 2001. svi se automobili opremaju 4-kanalnim ABS-uređajem, sa senzorima vrtnje na svakom kotaču.

hr Fri Jun 22 2018 13:21:55 GMT+0200 (CEST) STO POSTO d.o.o.
Hrvatske mornarice 10 21000 Split
Magazin

Pročitajte još . . .